Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketterandlig-utvecklingandligt-inspirerat-texter-dikterandlig-visdompsykologiskt-arbete
Läst 124 ggr
snowy00
2

Du är Kärlek

En liten text om ett par insikter jag har fått den senaste tiden. Kanske kan någon känna igen sig…

Det finns en personlig känsla som de flesta nog känner igen, känslan av att vara kär, eller förälskad. Det är just en känsla, som kommer och sedan går. Den är inte beständig, som allt annat som kan observeras.

Sedan finns det vad jag vill kalla äkta kärlek. Det är inte en, eller två personers känslor för varandra. Nej, den äkta kärleken är vad man på djupet är. Den har kvalitéer som klarhet, stillhet, inre tystnad. Man behöver inte hela tiden bekräftas att man är älskad. Man ser att man redan är, och alltid har varit älskad. Alltid har varit denna Kärlek.

Själv har jag på senaste börjat förstå detta. Under en period på flera år, så har jag saknat, och i korta stunder nästan varit desperat efter just en partner, eller någons närhet. Men jag är på väg att släppa detta.

Tidigare har tankar kommit till mig; "tänk om jag inte hinner träffa någon att ha ett romantiskt förhållande med, innan mitt liv är slut". Dessa tankegångar kan skapa stress, och ett behov på insidan, och på så sätt även blockera möjligheten att faktiskt finna en passande partner.

Alltså, om man släpper viljan, önskan, och behovet efter en sådan, så kommer man paradoxalt nog närmare att finna en. Det är väl lite av en universal "lag". När man inte längre känner ett behov, eller när viljan inte längre är så stark, då får man vad man tidigare önskade sig. Bara det, att nu var det inte så viktigt längre.

Jag tänker också att denna passionerade känsla av personlig kärlek, i vissa fall kan bli något av ett beroende. Man "behöver" känslan för att inte må dåligt, så att man nästan skapar, eller öppnar upp för den personliga känslan av kärlek för någon annan, mer eller mindre omedvetet.
Men detta är som sagt inte äkta kärlek, utan kommer av brist på att förnimma den äkta kärleken på insidan. Det vill säga, man har tappat, eller glömt bort sitt eget varande. Åter igen har medvetenheten krympt, till att endast innefatta Illusionen, i detta fall den illusoriska känslan av personlig kärlek, och kanske även åtrå.

Det är inget fel att känna personlig kärlek, eller åtrå för någon annan. Men det är bra att samtidigt vara medveten om att det i vissa fall kan komma av en inre brist hos en själv (ett själv-skapat beroende, som skrivet). Man behöver så att säga den andre för att "göra en hel" på insidan. Eller rättare sagt, man behöver illusionen av att någon annan kan göra en hel.

Det känns som att jag kan skriva en halv bok om detta. Men jag får väl återkomma till denna tråd, om det finns något mer för mig att säga om saken.😊

Condor
2

#0:

Det ligger nog en hel del i det vad du skriver om att släppa behovet. Ju större behovet är, ju mer "vilja ha" är inblandad och det är förståndet som "vill ha", inte hjärtat.

Känslan att vara kär/förälskad uppträder mest redan innan man har lärt känna en annan människa så riktigt. Men om man inte känner en människa på djupet, vem eller vad är man i så fall kär i? Jo, det är en föreställning, baserande på de sidor som man känner. Man förälskar sig i de sidor av en människa som denna uppvisar. Men det är inte hela människan och i början på en relation är de flesta intresserade av att endast visa upp sina bästa sidor.

När man har lärt känna en människa så riktigt, efter minst månader men för det mesta år, när man har lärt känna alla människans brister och "dåliga sidor" och accepterar dessa och fortfarande älskar den lika mycket, då är det äkta kärlek. Före detta älskar man bara föreställningen som man har och som man projicerar på människan.

Men även om man älskar en människa efter att ha lärt känna dess brister och dåliga sidor (som vi ju alla har), ska man inte förväxla det med den gudomliga vilkorslösa kärleken som vi "är". Det är något helt annat.

snowy00
2

#1:

Så är det nog.

"Men även om man älskar en människa efter att ha lärt känna dess brister och dåliga sidor (som vi ju alla har), ska man inte förväxla det med den gudomliga vilkorslösa kärleken som vi "är". Det är något helt annat"

Det var nog denna skillnad jag ville belysa lite i min text🤔 om jag nu lyckades förstås.

Själv har jag mått "bättre" av att känna den personliga kärleken för någon. Men tänker att även om detta inte är fel, så har det kunnat få mig något "beroende" av den jag känt så för. Troligtvis pga att jag inte varit helt medveten om den "gudomliga kärleken" inom mig, och alla andra. Kanske har jag omedvetet försökt täppa igen det "hålet" som bristen har skapat inom mig, genom någon slags personlig kärlekskänsla för andra människor.

snowy00
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lägger förresten in videon som bland annat inspirerade mig till detta…en riktig guldklimp till video.

Condor
3

#2:

Den gudomliga vilkorslösa kärleken är vårt naturliga tillstånd. Men förståndet ställer sig framför den och bedömer vad som är älskvärt eller inte. Det är förståndet som ställer vilkoren. När förståndet håller tyst, kan den gudonliga kärleken uttrycka sig. Den lyser för alla, precis som solen.

snowy00
1

#4:

Så sant. Fint skrivet 😊

FataMorgana
2

Jag har nu sett på videon från inlägg #3 och vet inte vad mer jag ska säga än att jag håller med i varje ord. Det var en så bra video att jag försökte hitta texten till den, men hittade en kort sammanfattning som jag lät översätta till svenska:

Kort sammanfattning

• Andligt uppvaknande gör traditionellt “att bli förälskad” nästan omöjligt på grund av ökad klarhet och helhet.
  • Konventionell romantik avslöjas som egodriven projektion och ömsesidigt behov, snarare än sann kärlek.
  • Uppvaknade individer kan inte längre delta i de illusioner, dramer och förhandlingar som typiska relationer bygger på.
  • Detta skapar en djup ensamhet eftersom få människor kan möta en på den nivå av medvetenhet där man nu befinner sig.
  • Äkta kärlek blir möjlig först som ett möte mellan två hela varelser som delar frihet, inte söker fullbordande.
  • Den uppvaknade föredrar klarhet och ensamhet framför att återvända till “teatern” av falsk kärlek.

Översatt disposition

Andlig tillväxt och kärlekens paradox

• Andlig utveckling ökar livets utmaningar snarare än att eliminera dem.
  • Uppvaknandet skapar en oväntad svårighet att uppleva traditionell romantisk kärlek.
  • De gamla mönstren av svärmeri, förväntan och romantiskt drama känns inte längre övertygande.

Mekaniken bakom konventionell romantik

• Traditionellt “att bli förälskad” som en form av hypnos och projektion.
  • Sinnena väver fantasier av minnen, begär och projektioner.
  • Människor relaterar till sin egen föreställning snarare än till den verkliga personen.
  • Kärlek blir en berusning av den egna mentala skapelsen.
  • Romantiken frodas på frånvaro snarare än närvaro.
  • Den brinner som starkast när den älskade är borta eller osäker.
  • Den livnär sig på hunger och ofullständighet snarare än helhet.
  • Skapar en “söt galenskap” av längtan och plåga.

Romantik som förklätt behov

• Egot förklär ensamhet som passion.
  • Det underliggande budskapet: “Jag är ofullständig och vill att du gör mig hel”.
  • Kärlek som misstas för behov skapar instabila och vacklande band.
  • Romantik som ett subtilt utbyte: “Jag lindrar din tomhet om du lindrar min”.
  • När berusningen lagt sig avslöjas förhållandets transaktionella natur.

Uppvaknandet och dess påverkan på kärlek

• Uppvaknande är att genomskåda jagets, egots och begärets maskineri.
  • Insikten att tidigare “kärlek” var sammanflätad med rädsla, längtan och projektion.
  • Förhäxningen bryts inte genom att avvisa kärlek, utan genom att se de falska formerna.
  • Det uppvaknade ögat förlorar sin mottaglighet för illusioner som tidigare misstagits för kärlek.
  • Fantasin om andra som frälsare eller fullbordare löses upp.

Förvandlingen av den romantiska upplevelsen

• Det som en gång kändes som eld känns nu som rök.
  • Oemotståndliga begär framstår som sköra pappersbåtar.
  • Jakten, väntan och osäkerhetens drama ter sig absurt.
  • Romantiken blir teater snarare än yttersta sanning.
  • Man kan fortfarande uppskatta föreställningen, men vet att det är just en föreställning.

Kärlekens nya struktur efter uppvaknandet

• Det finns inte längre någon hunger efter att bli fullbordad av någon annan.
  • Erkännandet av en inneboende helhet given av det liv som fött en.
  • Den gamla romantiska elden (tomhet, ensamhet, rädsla) är inte längre där.
  • Dramat som en gång berusade känns nu ihåligt.
  • Stormens spänning ersätts av det inre havets lugn.

Klarhetens problem

• Uppvaknandet tar bort romantikens ögonbindel.
  • Man ser de utbyten som döljer sig under löften och egots hemliga knep.
  • Rädslor som tidigare maskerade sig som hängivenhet blir tydliga.
  • Kärlek som bygger på rädsla för ensamhet har ingen jord att växa i.
  • Man kan inte o-se det som blivit sett.

Höjda standarder och minskade möjligheter

• Uppvaknandet höjer hjärtats standarder bortom charm, skönhet och kompatibilitet.
  • Man dras mot djupare förbindelser som berör själva varandet.
  • Världen av möjligheter smalnar drastiskt.
  • Det är sällsynt att möta någon som gått genom sina skuggor och vaknat.
  • De flesta spelar fortfarande det gamla spelet av projektion och behov.

Smärtan i att stå vid sidan

• Man kan inte längre låtsas eller förväxla behov med kärlek, drama med passion.
  • Barndomens romantiska spel är överskridna.
  • Den skarpa ensamheten i att bli förstådd av mycket få.
  • Rädslan att världen aldrig ska matcha den nya aptiten för sanning.
  • Den djupa ensamheten i att bära fullhet in i rum där andra ännu inte lärt sig hålla sådan närvaro.

Den uppvaknades löfte och tålamod

• Går hellre ensam i sanning än bunden i illusion.
  • Offrar inte friden för bekvämlighet.
  • Återvänder inte till teatern av halvkärlek och hungriga spel.
  • Längtar efter en kärlek som skiftar från begär till närvaro, från jagande till varande.
  • Kärleken måste vara ren, omaskerad, oframsvingad, fri.

Äkta kärleks natur

• Ett möte mellan två hela varelser som väljer att dela frihet.
  • Ingen klängighet, bara glädjen i att dela.
  • Inga krav och förhandlingar, utan ett spontant “ja” utan behov av försvar.
  • Kärlek befriad från teater men fylld av rymd.
  • Kärlek som expanderar snarare än förbrukar, befriar snarare än binder.

Frid som den sanna skatten

• Friden är inte ett tröstpris utan själva skatten.
  • Stillheten är rikare än de stormar som en gång kallades passion.
  • Den tysta lågan behöver inget bränsle till skillnad från de gamla gnistorna och oljudet.
  • Den jämna värmen av helhet till skillnad från ofullständighetens feber.

Det sällsynta och värdefulla i ett sant möte

• Sällskapet blir glesare när man lever i uppvaknad klarhet.
  • Långa intervaller mellan möten med andra som befriat sig från samma trance.
  • Dessa sällsynta möten är som diamanter – deras knapphet skapar värde.
  • Bättre att stå ensam i klarhet än att knäböja inför skuggor.

Att stiga i kärlek istället för att falla

• Den uppvaknade faller inte i kärlek – den stiger i den.
  • Inte indragen av längtan utan lyft av frihet.
  • När kärleken inte längre är ett fängelse blir den livets renaste uttryck.
  • Friheten från behovet att bli älskad skapar en större kapacitet att älska.
  • Ett möte som medresenärer i tillvarons mysterium.
snowy00
2

#6:

Tack, så bra med videon i text! Jag blir nästan tagen av all insikt som finns där. Och sån lättnad, att släppa behovet, saknaden, längtan….😇😇..och till slut bara vara.

FataMorgana
2

#7: Ja, det är verkligen befriande när man ser att det man en gång kallade förälskelse bara var egots behov och rädsla för ensamhet, tomrummen man försökte fylla, och alla bilder och föreställningar man klamrade sig fast vid. När det genomskådas faller så mycket av tyngden bort. I stället uppstår en lättnad och när vi till sist upptäcker den inre kärleken, kärleken som vi själva är, så ser vi att det vi tidigare trodde var förälskelse egentligen var något helt annat. Det förlorar sin betydelse och blir inget man längre strävar efter, eftersom det inre redan är helt.

snowy00
2

#8:

Precis.. Bra skrivet. 😊