Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 491 ggr
FataMorgana
3

Babbeltråd Nr. 85

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fortsätt gärna att babbla här 😊

FataMorgana
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har blivit helt förälskad i makrofotografering. 🥰

Nu önskar jag mig bara en kamera som kan komma ännu närmare, så att jag kan fånga ögonen på de allra minsta insekterna. Samtidigt vill jag inte ha en massa utrustning eller behöva släpa runt på ett separat makroobjektiv.

Därför har jag börjat titta på OM SYSTEM TG-7, som har ett särskilt mikroskopläge. Vad tror ni om den? 📷🐝
https://explore.omsystem.com/se/sv/tg-7

Lägger upp några av mina senaste bilder. Ett par blommor och en liten blomfluga. Blomflugan blev inte så bra, men det är ju därför jag önskar mig sååå mycket en ännu bättre kamera 😊🌸

snowy00
3

#1:

Nu vet jag nog inte tillräckligt om den kameran för att säga säkert om den är bra eller dålig, men säkert blir du nöjd med den. Men eftersom jag blev nyfiken så läste jag lite smått i denna recension… Här någonstans står det t ex lite om makrofunktionen:

https://www.photographyblog.com/reviews/om_system_tg_7_review#image_quality

Men så kul att du funnit makrofotografering, det är även en av mina favorittyper inom foto 😊

Din bild i #0 var ju verkligen fin 🥰 (de andra oxå..)

Jag delar ett av mina foton som jag tog med mitt makroobjektiv för sådär fem år sedan eller så…en prästkrage med någon slags insekt på…

Expert review of the OM System TG-7 tough compact camera with full-size sample photos and videos.
  • Redigerat 2026-09-08 01:35 av snowy00
snowy00
2

Och Condor, din bild i förra babbeltråden på flygplanet var ju snygg.✈️

Condor
3

#2:

Lustigt att fokusen gjorde den främre delen av insekten skarp medan den bakre delen är suddig. Samma med blomman. Bara där som insekten sitter är blomman skarp. Då får jag ihop bättre skärpa med min kamera. Öppnar man bilden i ett eget registerkort och förstorar, är den fortfarande ganska skarp.

Condor
2

#3:

Tack! 🙂

snowy00
2

#4:

Det är helt meningen att inte hela bilden ska vara skarp sådär 🙂 det är lite av en fototeknik. Det styr man genom att justera kamerans "bländaröppning", eftersom den bl a styr hur stort "skärpedjupet" i bilden är 😊 (hur stor del av bilden som blir skarp).
Vill man ha hela insekten, eller hela blomman skarp, så ökar man "bländartalet" tills man är nöjd… (ursäkta alla tekniska fototermer😄)

Condor
1

#6:

Dom där fototermerna är inget nytt för mig. När jag hade min spegelreflexkamera som jag köpte i början på 70-talet fick man justera bländaren och exponeringstiden per hand. Det fanns ingen "intelligent automatic" som jag har på min kamera nuförtiden.

När man fotograferar orörliga motiv, som insekten på blomman, behöver man ingen kort exponeringstid,utan kan satsa på att ha ett större skärpedjup på bländaren. Men jag undrar vilken mening det har att bara vilja ha halva insekten skarp?

snowy00
2

#7:

Det beror nog på hur man vill ha det, personligen 😊 men det var just därför som jag skaffade makroobjektivet, för att bl a kunna få så kort skärpedjup. Visst kan det bli bra med hela insekten, eller blomman, skarp också. Men jag är ändå nöjd med att ha bilden som den är sådär…😊

Condor
2

#8:

Som lekman har jag bara lite svårt att förstå varför man inte vill ha ett så bra skärpedjup som möjligt. Jag minns, när jag hade min 70-tals spegelreflexkamera, då skruvade jag mellanringar mellan kamera och objektiv för att ta makrobilder. Problemet var det korta skärpedjupet. Det går inte att jämföra med min nya kamera.

Kameran som Fata Morgana funderar på, har en funktion (om jag har förstått det rätt), att den gör flera bilder med skärpa på olika avstånd och sen sätter den ihop de olika bilderna till en enda bild som är helt skarp.

FataMorgana
2

#9: Det är det som är meningen med makro, att man framhäver tex ögonen på en spindel, och låter resten av kroppen bli suddig så att säga. Om du kollar på nätet hittar du en massa sådana foton 😊

Condor
1

#10:

Jag tänkte att det beror på att det inte gick att få hela bilden skarp.

FataMorgana
2

#11: Så här skriver chatgpt: När man fotograferar en spindel på riktigt nära håll, alltså makrofoto, blir skärpedjupet väldigt tunt. Det betyder att man kanske bara kan få en liten del av spindeln helt skarp åt gången.

Därför väljer fotografen ofta att göra ögonen extra skarpa och låta resten av kroppen bli lite suddig. Ögonen är det vi människor naturligt dras till och de fungerar som bildens fokuspunkt. När man ser de små ögonen tydligt känns bilden dessutom mycket mer levande och detaljerad.

Det suddiga runt omkring är alltså inte ett misstag – det hjälper faktiskt ögonen att poppa fram. Bakgrunden och de delar av kroppen som inte är i fokus blir lugnare, så att blicken direkt hamnar på det fotografen vill visa.

Lite som när man pratar med någon: man tittar personen i ögonen och resten av världen blir mindre viktig. 😄

Och just på en spindel kan det vara extra effektfullt, eftersom de små ögonen ofta innehåller fantastiska detaljer som man normalt aldrig ser med blotta ögat.

FataMorgana
2

#2:
Ja, jag tror nog det får bli den kameran. Jag hittar ingen bättre 😊
Tack för länken och fin bild förresten 😊

snowy00
2

#9:

Ok, då förstår jag hur du tänker. Jo, vissa nya kameror kan göra så. Det kallas "focus stacking" på engelska. En sån funktion hade jag själv velat att min kamera hade… För i vissa fall är det ju praktiskt (beroende på vilken typ av bild man vill ta). Men skulle säga att det inte är någon nackdel om en kamera har den funktionen, för den funktionen borde väl gå att stänga av om man skulle vilja (?).

Har inte ens kamera den funktionen, så kan man manuellt ta ett antal bilder som tillsammans täcker motivet med skärpa, och sen använda Photoshop eller annat datorprogram för att "stacka" (sammanfoga bilderna) så att man får ett slutresultat där hela motivet har skärpa, även om orginalbilderna enskilt inte har det…(så som vissa nyare kameror kan göra automatiskt).

Jag gjorde i alla fall en övning nyligen i fotokursen där jag provade stacka tre bilder. Kanske kan jag dela de fotona sen (när jag kommer hem igen) om det passar och jag minns, bara för kuls skull.

Sen tycker jag (och nog många andra) att det kan vara fint med kort skärpedjup i vissa bilder, t ex om man har en skarp blomma, djur eller liknande, och suddig bakgrund, eller t o m bara en del av blomman/djuret som skarp 😊 och som FataMorgana skriver är ju djurets ögon exempelvis utmärkta att ha som skarpa i sådana fall.

Tänker man dock ett rent artfoto, i en växtflora eller liknande, då kan det ju ändå passa med att hela växten är i skärpa, eller något liknande med en insekt…så det landar nog i slutändan på vad man ska ha bilden till, vad man själv tycker är fint osv mm…

#13:

Det tror jag blir bra, med den kameran.😊 Och tack.

snowy00
2

Tillägg:

Här är förresten ett till exempel som jag tagit, på att bara en del av växten är i skärpa, alltså själva den vita blomman… Och ja, det blir nästan så att den delen som är i skärpa "poppar fram" ur bilden…😊

Condor
2

#14:

Det är väl en smaksak om man vill ha allt skarpt eller bara det som man framhäver. Intressant det där med att foga ihop bilder med fotoshop och jag undrar om det skulle gå att få alla krater på månen synliga på så vis. Dom syns ju bara där som skuggan börjar. Men om man skulle göra 10-15 bilder på månen där skuggan befinner sig på olika ställen, skulle det kanske gå att göra en enda bild där alla krater syns.

FataMorgana
2

#15:

Vilket fint foto 😍

Jag har beställt kameran nu. Egentligen ville jag vänta tills mina julpengar kommer, men det kliar i fingrarna för mycket så jag kunde inte motstå frestelen till att köpa den redan nu. Nu hoppas jag bara på en lång och skön höst med många naturpromenader, så att jag inte bara har spindlarna som bosatt sig på wc´t att fota 😄

Condor
2

#17:

Det finns ju mer än spindlar här i hemmet. Tänk vilka fina makrobilder man kan göra på kristaller. Jag har t.ex. kristaller som har en liten regnbåge inuti, som inte kommer fram på vanliga bilder. Men med makrokameran kommer dom fram.

FataMorgana
2

#18:

Ja det ska bli sååå kul att fota alla våra kristaller som vi har hemma. Oh, vad jag hoppas kameran kommer redan på fredag 😊

FataMorgana
3

Bara ett till foto på en vacker blomma 😊

Condor
1

#20:

Den bilden var häftig.

Condor
2

Nu har sommarn lämnat oss. 😢 Fram till igår hade vi över 30 grader varje dag. Idag är det mulet, regnigt och kallt, just nu bara 16-17 grader och mycket mer kommer det inte att bli. 🥶

Stjärnskott
4

#22: Här har det ju varit svalare ett längre tag och detta dygnet har det regnat nonstopp i varierande takt och förkylningen har flyttat in 😵🤒……

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
4

Här har då vädret stabiliserat sig. Så nu är det klart och soligt. I natt var det +2 grader, men under dagen blir det varmare.
Potatis upptagning står på schemat. 🙂

Vi får hoppas att förkylningen flyttar ut med rask takt Stjärnskott. 😉

• Redigerat 2026-09-10 16:24 av Gråeld
Gråeld
3

Vackert, vilken färgkontrast!😮🙂

Stjärnskott
3

#24: Ja, det hoppas jag också. Tack för tanken 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#16:

Exakt! 😊

Det borde gå bra att sammanfoga sådana bilder på månen…🤔 det var en bra idé, vore kul att se om det fungerar.

Om du nån gång tar så många bilder på månen, men inte har tillgång till photoshop eller så, så skulle jag gärna kunna pröva att sammanfoga dina bilder. Men bara om du nån gång skulle vilja, så klart.

#17:

Tack!🥰

Det låter bra och kul att du nu har beställt kameran. Väntar med spänning på att se vilka makrobilder du tar med den sen..😄

#20:

Oh, sån fin bild 😍 där fick du till skärpan, och "fokuspunkten" bra, tycker jag. Där ser man att även en mobilkamera (som jag antar att du fotade den med) gör fina bilder, så länge som det är en bra fotograf som håller i den, det vill säga.

Förresten så har det varit ganska mycket för mig den senaste veckan eller så, så jag har inte hunnit/haft orken vara lika aktiv här som jag brukar. Har t ex inte hunnit läsa i alla nya trådar här på sajten………men jag "betar av dem" en efter en, hehe.😇

snowy00
2

Annars har vi haft mycket regn de senaste dagarna, 12 grader på dagen, och igår kväll åskade det ordentligt. Men åtminstone hade vi det soligt i eftermiddags.

snowy00
2

Nu är detta verkligen inga perfekta, eller speciellt fina bilder. Men de är från den där övningen som jag skrev om i #14.

Om man tittar noggrant så ser man att jag har placerat fokus på ett av de tre olika föremålen, en efter en. Sedan har jag i photoshop sammanfogat de tre bilderna till en bild (bilden längst ned)….
Och som det syns i den sammanfogade bilden så är det fortfarande oskärpa runt föremålet som är närmast. Så här hade jag antingen behövt flytta det närmsta föremålet lite längre inåt i bilden (närmare det mittersta föremålet), eller använt en mindre bländare (högre bländartal)……och på så sätt fått tre olika bilder som tillsammans täcker hela slutbilden med skärpa.

1 - bländare 9.jpg

2 - bländare 9.jpg

3 - bländare 9.jpg

Sammanfogade bilden:

Focus stacking, bländare 9.jpg

Nåväl, en lite rolig övning var det i alla fall.😊

• Redigerat 2026-09-10 22:34 av snowy00
Condor
2

#27:

Jag skulle nog behöva fler bilder av månen. Speciellt sådana som jag tar från sovrumsfönstret, alltså sådana med nymåne.

Oj så fint det funkade.

Condor
2

Idag har vi det regnigt och kallt igen. Just nu bara 13 grader. Det är ovant att ta på sig jacka och att frysa när man öppnar fönstret. Först i morgon blir det över 20 grader igen.

Condor
2

Nu har Fata Morganas nya kamera kommit, men minnes kortet, som hon köpte hos ett annat företag har inte kommit än.

Man kan göra roliga saker med den. Man kan använda den som undervattenskamera och det finns en grej som man kan köpa, som liknar ett hundkoppel och har en sorts flöte som simmar på vattnet som kameran hänger på. Sen kan man styra den med sin smartphone och se vad den just "ser" under vattnet och filma eller fota om det kommer ett lämpligt motiv.

Synd att vi inte hade kameran på tiden som vi var ute på sjön med en trampbåt.

FataMorgana
2

#29: Det blev ju jätte snyggt. Bra gjort 👍😊

FataMorgana
3

Ja, nu har jag min kamera men inget minneskort, så nu kan jag inte fota. Vad taskigt 😭

Och så fick jag ett mail av mediamarkt alldeles nyss, att de har stornerat min beställning eftersom kortet inte längre finns på lager. Och det stod det inget om när jag beställde det 😭😭😭

Stjärnskott
2

#34: Fy så trist

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#35:

Det ordnade sig 😄

Jag hittade ett jätte gammalt minneskort i en gammal kamera. Den är bara på 512 MB, men det räcker för att ta upp till ca 80 foton. Så jag klarar mig under helgen och kan i lugn och ro beställa ett nytt minneskort.

Har t.om tagit mina första foton. Men jag behöver öva mer, för det är inte så enkelt det här…

Men i alla fall ställer jag in några foton. Det första fotot är på en jätte liten paraiba turmalin. Den är bara ett par millimeter stor. Bilden blev inte så jätte bra, men tids nog lär jag mig 😊 Och de två andra fotona är på våra petunior igen 😊

• Redigerat 2026-09-11 16:41 av FataMorgana
Condor
3

#36:

Speciellt bild nummer 2 är häftig, riktigt mystisk.

Det här är vad jag fick ihop med min kamera när jag fotade turmalinen. Paraiba turmalinen är den lilla.

Stjärnskott
3

#36: Tjusigt. Det blir en helt ny värld på ett sätt….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#38:

Ja det blir så. En helt ny värld som öppnar upp sig framför en 😊

Condor
3

Nu letade jag efter lämpliga motiv bland mina stenar för Fata Morganas nya kamera och hade en liten ask med ett par pyttesmå diamanter. I botten på asken låg vad som finns på bilderna, pärlemor. Jag trodde att den hade gått förlorad för länge sen och är glad att den dök upp igen. Förstås fotade jag den med det samma.

snowy00
3

Kul att din nya kamera har kommit, FataMorgana.😄 Det där som Condor skrev om att fota och filma undervattnet låter ju sk*thäftigt………😮 Kanske får du chansen nästa sommar, när värmen är tillbaka på riktigt igen.

Bild nummer två i #39 är ju snygg med "frömjölet" i blomman (om det nu heter så). Sen blev ju bilderna i #40 också snygga. Det syns att den får fram bra kvalitet på närbilderna.

snowy00
2

#33:

Och tack 😊

Condor
2

#41:

Fast bilderna i inlägg 40 tog jag med min kamera.

FataMorgana
2

#41:

Ja det är verkligen häftigt med en kamera som man kan fota under vattnet med. Längtar sååå efter våren och sommaren, så att vi kan fara till sjön och fota fiskar som simmar omkring där 😄 Men vi ska i alla fall ut i naturen idag och testa ut kameran. Tur att det ska bli rätt hyfsat promenadväder i dag med 23 grader och solsken 😊

snowy00
2

#43:

Aha, där ser man. Då tar din kamera också bra närbilder…😄

#44:

Sen kan man ju också fota i alla möjliga slags väder, med en sån vädertätad kamera…snöfall, regn…åskstormar…om man nu vill det.😊

Blev själv lite sugen att komplettera min kamerautrustning med en liknande kamera nån gång. Men det är sen i så fall…

FataMorgana
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Några till makrobilder 😊

(fotar bara samma blommor hela tiden 😄)

Och den sista bilden är ett saltkorn som ligger på min musmatta 😄

Stjärnskott
3

#46: Jösses så fint… tänk i vinter när snöflingorna kommer 🤗 vilka bilder det kommar att bli.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#47:

Tack 😊

Ja, då får vi hoppas det kommer lite snö till oss också 😄 Det är nämligen inte så ofta det snöar hos oss. Och snöar det, smälter det så fort bort att jag hoppas jag hinner fram med kameran i tid. Men det skulle säkert bli otroligt vackra bilder. Hoppas jag kan testa ut det i vinter 😊

snowy00
2

#46:

Fina. Nu fick jag ju lust att hitta något väldigt litet, och försöka fota det med mitt makroobjektiv (så litet som det bara går…)🤔

FataMorgana
2

#49: Tack! Pröva med ett saltkorn du med 😊

snowy00
2

#50:

Det får jag ta och göra.👌

snowy00
2

Tänkte jag svarar Condor här i stället för i höst-tråden.😊

Du skrev:

"Det där med 3000 mm förklarade copiloten så här:

Den fysiska brännvidden är 539 mm.

På grund av den lilla sensorns beskärningsfaktor (ungefär 6,2x) motsvarar denna brännvidd 3000 mm på en fullformatskamera.

Nikon COOLPIX P1100 har en verklig brännvidd på 4,3–539 mm – och ändå en ”125x zoom” eftersom denna zoomfaktor hänvisar till den kortaste brännvidden, inte den längsta.

👉 Värdet 3000 mm är motsvarande 35 mm, inte den faktiska fysiska brännvidden.

Mig säger det inte mycket, men kanske dig?"

Jo, det var lite av detta jag försökte förklara tidigare. Brännviddens verkliga "zoomlängd" beror inte bara på millimetrarna, utan på storleken på kamerans sensor också. (den "ytan" där bilden "fastnar").

Coolpixkameran säger sig ha en brännvidd på 3000 mm (som är jämförbart med en fullformatskamera). Men eftersom att den har en mindre sensor än t ex min kamera,
så får man säga att coolpixkameran har en med min jämförbar brännvidd på 2000 mm (eftersom att den har en så pass mycket mindre sensor)…………..därför kan man inte jämföra olika brännvidder rakt av, om de kamerornas sensorer inte har samma storlek dvs….

snowy00
1

Är det bara jag, eller har det varit rätt negativt här på forumet på senast?🫤

snowy00
1

Alltså, jag känner för att ta åtminstone några dagars paus som det är nu…

snowy00
1

Eller ska vi helt enkelt sluta upp att diskutera så mycket fotografi, och hålla oss till sajtens ämne ist….😊

FataMorgana
1

#55: Nej inte alls. Fortsätt gärna diskutera fotografi. Tänkte bara att det är bättre att diskutera det i en annan tråd, som här tex 😊 Och bara för att jag tycker Condor är lite envis ibland, så var det mer skämtsamt menat, det som jag skrev. Men ibland tycker jag nästan han är den envisaste människan i världen 😄Fast det gör ju ingenting 😊 Men hur som helst vill jag ju att han ska vara glad och nöjd över sin kamera och är bara rädd att jag gjorde ett dåligt val 🤔 Det var inte meningen att störa stämning på sajten för det 🤗

snowy00
2

#56:

Okej, ingen fara. Det var egentligen inte riktat just emot dig. Men jag känner bara att jag kanske "går på" lite för mycket med alla dessa detaljer om foto ibland (eftersom att det är mitt största intresse)… nästan så att man känner sig lite "nördig" emellanåt.😄 Men det är väl inget fel att vara det heller i och för sig.😊 men hur som helst känner jag mig ganska stabil igen… kände bara ångesten komma, och blev lite rädd att "allt" skulle gå åt "pipsvängen" igen…….. men det ordnar sig nog…

Condor
2

#52:

Jag förstår inte mycket av det där. Jag tänkte att det är objektivet som har brännvidden, inte kameran.

Condor
2

#53:

Jag tycker i alla fall inte att det har varit negativt här. Fata Morgana och jag diskuterade om en sakfråga och det var ju inget personligt. Det är inget fel med att ha olika åsikter ibland och att diskutera dessa.

Grejen är den, att jag var besviken för att jag inte fick rådjuren skarpa och Fata Morgana fick dåligt samvete för att hon hittade kameran åt mig. Men anledningen till att jag blev besviken berodde på att jag förväntade mig för mycket och inte förstod hur en AF arbetar. Eftersom jag fick månen med sina krater skarp, förväntade jag mig att kunna ta skarpa bilder på rådjur på 1-2 km avstånd.

Men……. månen är extremt ljus, har skarpa kanter och är omgiven av mörker. En AF älskar detta och det är inget problem zooma med 2400 mm och använda mig av både den optiska och digitala zoomen.

Rådjuren däremot smälter ihop med omgivningen och det var mulet. När det är mulet måste automatiken välja en längre belysningstid och öppna bländaren mer. Dessutom är den digitala zoomen inte lämplig för sådana förhållande. På så långt avstånd får man på så vis inte ihop skarpare bilder.

Nu rekommenderade Fata Morganas chat gpt att jag ska använda mig av en kortare belysningstid (1/1000 sek). Även om de digitala funktionerna på min kamera är svåra för mig att lära, förstår jag så mycket om fotografering, att jag vet att om jag använder mig av en så kort belysningstid, att kameran är tvungen att öppna bländaren så mycket att skärpedjupet går förlorat och bilden ändå blir oskarp. Det skulle kanske fungera om det vore soligt och rådjuren inte skulle befinna sig framför en bakgrund som de smälter ihop med. Eftersom jag inte ville pröva ut det (vad som innebär att jag måste lära mig att fota utan intelligent automatik) betraktar hon mig som envis. 😄

Fata Morgana har ett annat sätt att lära än jag. Hon frågar chat gpt och sen säger den "gör si eller så" och sen gör hon det. Jag däremot vill förstå hela systemet och om jag inte förstår det och bara följer anvisningar utan att förstå är det ingen lösning för mig.

Jag har kommit fram till att jag bara undantagsvis ska använda den digitala zoomen, t.ex . när man har motiv som månen. Annars får jag nöja mig med den optiska zoomen, som ju heller inte är så dålig.

FataMorgana
1

#57: Nej du går inte alls på för mycket 😊 Diskutera gärna fotografering hur mycket du vill 😊

snowy00
2

#58:

Jag skulle säga att det är kombinationen av brännvidden (som väl har med objektivet att göra) och sensorn i kameran som bestämmer den "verkliga" zoomkapaciteten för hela kamerasystemet.

Kanske förklarar den här bilden det lite bättre än vad jag förklarar (som jag lånade från internet):

image.png

När sensorn i en kamera är mindre i storleken, så "beskär" sensorn bilden som fotas mer, så att bilden blir snävare "beskuren". När bilden sedan "skalas upp" till samma storlek som den sensorn som har större yta (fullformat i bildens fall) så har den helt enkelt blivit mer "inzoomad" pga av den snävare "beskärningen". Vilket syns i bilden som jag lånade från internet… Det kallas beskärningsfaktor, om jag fattat rätt.

#59:

Okej, nej det var nog mest jag som hamnade i en svacka igår kväll, som höll i sig en bit in idag.
Därför kan jag ha uppfattat situationen som negativ, även om den säkert inte var så egentligen.😊

#60:

Det låter ju bra..🤗

snowy00
1

#61:

Tillägg

Jag bad chatgpt om en tydligare förklaring än vad jag gjorde.

"Föreställ dig att du har ett vanligt fotografi på papper. Jag tar samma fotografi och klipper bort 33 procent av bilden runt kanterna. Sedan förstorar jag den beskurna bilden så att den återigen fyller samma stora papper. Har motivet blivit större? Ja, i den färdiga bilden. Har själva kameran zoomat in? Nej — jag har bara använt en mindre del av originalbilden."

Och den tyckte även att jag inte fick till det "tekniskt korrekt" i min förklaring ovan (vilket jag nog håller med om).

Condor
1

#62:

Tack för förklaringen. Jag vet inte om jag förstår rätt. Samma sak kan jag ju göra på datorn. Jag kan klippa ut den delen av en bild som jag vill ha och förstora den. Men då blir bildkvaliteten sämre och det är ingen äkta optisk brännvidd. Eller har jag missuppfattat något?

snowy00
2

#63:

Där gick jag själv bet, så att säga…jag lärde mig detta först för ett år sedan eller så. Därför bad jag igen chattgpt förklara…det den skriver låter rätt i mina öron…:

"Ja, precis – det du beskriver är faktiskt i princip samma beskärning. Skillnaden är när beskärningen sker.

Om jag tar ett foto med ett 300 mm-objektiv på en fullformatskamera och sedan beskär bilden i datorn till samma utsnitt som en DX-sensor hade gett, så får jag i princip samma bildutsnitt som om jag hade använt 300 mm på DX-kameran från början.

Men på DX-kameran har jag inte först tagit en stor bild och sedan slängt bort kanterna. Sensorn är redan mindre och registrerar därför bara den centrala delen av den bild som objektivet projicerar. Den behöver alltså inte förstora och beskära i efterhand.

Det är därför man kan säga att ett 300 mm-objektiv på en Nikon DX-kamera ger samma bildutsnitt som ungefär 450 mm på fullformat. Men objektivet är fortfarande optiskt 300 mm – brännvidden har inte förändrats.

Och du har också rätt i att en digital beskärning kan ge sämre bildkvalitet. Det beror på att man kanske slänger bort en stor del av bildens pixlar och sedan förstorar det som är kvar.

En DX-kamera är däremot konstruerad med en mindre sensor som från början bara registrerar den mindre bildytan. Om sensorn har tillräckligt många pixlar kan den därför utnyttja den mindre bildytan mycket effektivt.

Så man kan förenklat säga:

Fullformat + 300 mm → stor bildyta registreras.

DX + 300 mm → bara den centrala delen registreras.

Fullformat + 300 mm + beskärning i datorn → man kan få samma utsnitt som DX, men hur mycket bildkvalitet man har kvar beror på hur många pixlar man hade från början.

Det är alltså inte så att DX-kameran har gjort 300 mm till en "äkta optisk 450 mm". Det är framför allt bildvinkeln/bildutsnittet som motsvarar 450 mm på fullformat."

Jag tänker att det Ai:n skriver om hur många pixlar sensorn har (som jag tror har med dessa "megapixlar" att göra), gör så att bildkvaliteten ändå behålls relativt bra hos en mindre sensor… Ai:n skrev så här om saken:

"Tänk så här:

• Ett fullformatfoto kanske registrerar en stor bildyta med exempelvis 24 megapixlar.
  • En DX-sensor är mindre, men kan också ha exempelvis 24 megapixlar.
  • DX-sensorn har alltså inte bara "färre pixlar för att den är mindre". Den kan ha ungefär lika många pixlar packade på en mindre yta.
  • När den tar bilden registrerar den därför fortfarande väldigt mycket bildinformation, trots att den bara tar den centrala delen av objektivets bild."
snowy00
2

Hehe..😄
Jag tog några testfoton nyss med min kamera inställd på Auto-läget. Det var första gången på väldigt länge………………men jag måste medge att den klarar av att ta foton som nog är riktigt bra och "användbara" på det auto-läget…..så jag kommer nog att använda det läget emellanåt också, t ex om det är situationer där man inte riktigt hinner köra med slutar- eller bländarprioritet.

Det enda som jag stängde av auto på var blixten. Kamerans inbyggda blixt ger ofta ett så starkt, och "sterilt" ljus till fotona, tycker jag.🙄

Condor
2

#64:

Tack för förklaringen. Ganska invecklat det där. 🤔

Jag har tills nu aldrig behövt blixten. Inomhus, där som man förr i tiden behövde blixt, gör min kamera bra foton utan blixt. Endast om det är mörkt eller skymning behöver jag blixten.

snowy00
2

#66:

Ja, verkligen invecklat. Och det är ju egentligen inte nödvändigt att förstå det för att ta bra foton.😊

Det är något liknande här. Därför stänger jag av den automatiska blixten.

Condor
2

Vi har köpt nya persienner för 4 fönster. Den första bytte vi ut idag och nu är jag totalt färdig. Det var ett himlar jobb. Först få ut de gamla skruvarna och så klart passar de nya persiennerna inte i de gamla hålen. Att borra hål i ett plastfönster vågade jag inte för det kanske spricker. Så jag värmde en spik ovanför ett stearinljus och stack hål i plasten med den. Sen skruvade jag skruvarna med en gammal sliten skruvmejsel. Ungefär när jag var färdig med hälften, hittade Fata Morgana en liten verktygslåda som hon hade fått av företaget som hon jobbar hos. Där befann sig bra verktyg och det gick genast lättare. Men fy vilket jobb. De andra monterar vi nästa vecka. Nu vill vi njuta av helgen.

snowy00
3

#68:

Det låter jobbigt…lite som att sätta upp nya rullgardiner (fast ännu krångligare).

Jag delar i alla fall några bilder i denna tråd. (De vid dammen som jag tog igår delar jag i höst-tråden…även om de är svartvita.)

Vi skulle i denna övning, under fotokursen, lära oss att "frysa" rörelse med våra kameror…jag släppte först en plastsak i ett glas med vatten. Sen släppte jag en omogen tomat i samma glas..😄

Condor
2

#69:

Det ser ju häftigt ut. Det gäller att trycka på knappen i den exakta bråkdelen av en sekund.

FataMorgana
3

Jag försökte att fota ett bladlus. Men det är ju jätte svårt och alla mina foton blir helt suddiga 🤔

FataMorgana
2

#69:

Ja, det ser verkligen häftigt ut 😊

Condor
2

#71:

Bladlusen blev ju skarp. Bara blomman är oskarp.

Stjärnskott
3

#69: Wow… häftig bild….. väldigt bra!

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#71: Liten gullig rackare ju 😍

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#75:

Ja, men eller hur. Tänk att t.o.m ett bladlus kan vara riktigt gullig 😄

FataMorgana
2

#76: Jag tror förresten det heter en lus och inte ett lus, nu blir jag helt förvirrad 😄

Stjärnskott
3

#77: 🤣 lus- en lus 😇🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
1

#78: 😅

snowy00
1

#70:

Precis. Jag hade en självutlösare på, som efter att ha räknat ned så tar kameran själv ett foto. Men det tog ändå ett antal försök innan jag blev nöjd, hehe.

#71:

Jag tänkte som Condor, att själva bladlusen har skärpa.😊 intressant när det blir smått, så där.
Ännu har jag inte hunnit fota ett saltkorn, förresten. Men jag ska göra ett försök vid något bra tillfälle.

#72, #74:

Tack!😊

• Redigerat 2026-09-18 20:40 av snowy00
Condor
2

Våra vattenmeloner blev ingenting. Hettan, bladlössen och spindelkvalster dödade bladen men melonerna satt kvar på stjälkarna. Den ena hade 700 g, den andra 300 g. När vi skördade dom, var dom totalt slaskiga inuti och hade en massa kärnor. Oätbara. Jag tog bort allt som var dött och de fick nya stjälkar och blad. Idag har en av dom fått en blomma. Nu kommer nog inte hettan att döda dom, utan kylan som kommer med vintern.

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det var svårt att hålla kameran så pass stadigt att flygplanet inte hamnade utanför sökaren.

snowy00
1

#82:

😎

snowy00
2

Annars är här mitt bästa försök att fota ett flingsaltkorn som är ca 2-3 mm stort.

Condor
2

#84:

Men det blev ju jättefint. Vilket objektiv använde du för det?

snowy00
2

#85:

Tack!
Jag tror jag ska beskära bilden ännu snävare och se om saltkornet kan se ännu större ut, så att säga.😊

Det fotade jag med mitt makroobjektiv.

Condor
1

Det är ju inte klokt. Idag ringde posten på vår dörr och gav mig ett brev från polisen med böter på 50 euro. Jag tänkte först att säkert körde jag för fort någonstans. Men när jag läste vad jag ska ha gjort, häpnade jag. Jag ska ha telefonerat och artikulerat högljutt och stört grannarna klockan 03,58 nån gång i Juli. Vid den tiden sov vi djupt.

Jag tänkte först att nån granne förväxlade vår lägenhet med den som telefonerade och ringde till stället där brevet kom ifrån. Jag frågade om jag kan överklaga per mejl och att jag vill polisanmäla anmälaren för förtal. Då sa tanten i telefonen att det var en polis som gjorde observationen. Han ska ha ringt på dörren men ingen öppnade. Men skulle han ha gjord det, skulle vi ha vaknat.

Nu har jag överklagat och ansökt om att de ska kolla med vår telefonioperatör om våra telefoner uppvisade telefonsamtal vid den klocktiden. Jag skickade dom också vår strömprofil för den dagen. Klockan 02,00 sjönk elförbrukningen för att vi stängde av TV´n och gick till sängs. Sen var det konstant lågt ända till 8,45 när vi satte på kaffemaskinen och spisen.

Det är ju inte klokt vad man måste slösa tid på polisers dumhet.

Condor
1

😄😄😄 Hehe, just läste jag i tidningen, att i Tyskland gick en kille in i en mataffär och vägde sitt gräs på deras grönsaksvåg. 😂😂😂

När en Medarbetare såg detta, uppmanade han killen att lämna affären. Det ville han inte, så dom ringde polisen som eskorterade honom ut ur affären. Något straff fick han inte, för att mängden cannabis som han hade med sig inte överskred den mängden som är legal i Tyskland.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.