Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 47 ggr
FataMorgana
3

Så enkelt är det

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta
åt alla dessa kurser som erbjuds,

kurser i hur man höjer sin frekvens
eller stiger upp till högre medvetandenivåer.

För vad är det egentligen
alla dessa kurser vill få oss att tro,
om inte att det är dit de ska leda oss?

Till högre medvetande.
Till buddhanaturen eller Kristusmedvetande.
Till inre frid och harmoni.

Kärt barn har många namn.

Men i slutändan pekar
alla dessa kurser mot samma sak.

Att det är dit de ska leda oss
bara vi går dem och betalar en massa pengar.

Men jag har aldrig hört talas om
en enda människa
som har blivit upplyst
genom en sådan kurs.

Och jag vet att det egentligen
är fel att säga ”blivit upplyst”.

För upplysning är inget
som jaget kan bli.

Men i brist på bättre ord
får det bli så.

Jag har i alla fall aldrig hört
Tolle, Mooji, Gangaji, Adyashanti
eller någon annan som jag själv
skulle kalla för upplyst
berätta att det var så det gick till.

Och tittar vi tillbaka på personer
som Buddha, Krishnamurti eller Osho,
så hittar vi inte några uppstignings-
eller frekvenshöjningskurser där heller.

För det som hände dem
var något mycket enklare än så.

De såg.

Och det är egentligen
det allt handlar om.

Att se.
Att iaktta jaget.
Att iaktta känslorna.
Att iaktta sina reaktionsmönster.

Att se hur ”jaget” uppstår
som en tanke, en känsla, en spänning,
och hur illusionen av ett jag
börjar falla när vi ser det.

Att iaktta våra känslor,
hur de uppstår, kulminerar och sedan försvinner,
och hur identifikationen med dem
börjar släppa.

Och att iaktta våra reaktionsmönster
när de uppstår,
utan att följa dem,
och se hur de börjar
lösas upp och läka.

För det krävs ingen kurs,
ingen energiöverföring
och ingen frekvenshöjning.

Bara att vi börjar se.

Så enkelt är det.

För det är då, när vi börjar se,
när identifikationen börjar släppa sitt grepp
och vi blir medvetna om våra tankar,
känslor och reaktionsmönster,
som något börjar lysa igenom.

Ljuset vi i vår sanna natur verkligen är.

snowy00
2

#0:

Så fint och klokt skrivet..💗
Kanske är det så, att alla dessa kurser tar oss längre ifrån vad vi är. För att se, behöver vi ingen kurs… för att bara vara,
lika så.

Vad dessa "upplysta" gjorde var nog egentligen inget görande som så. Det var nog bara så att något släppte taget för en kort stund…något inombords som slappnade av. Och där spänningen en gång var,
flödade ljuset in.

Något såg. Något slappnade av, och "gav in". En gång för alla, så släppte identifikationen,
med illusionen…om ett separat "jag".

FataMorgana
2

#1:

Ja, precis så 💗 Och det är nog det som är så svårt för jaget att förstå, att det egentligen inte finns något att göra eller uppnå. Bara att se. Och i seendet börjar identifikationen med allt det vi trodde var ”jag” att släppa. Då kan det som alltid funnits där lysa igenom. 🪷

Condor
2

#0:

Men "ljusarbetarna" måste ju också leva på någonting, hörde jag en självutnämnd sådan säga en gång. 😄

Principen är enkel. Dom som erbjuder kurser i frekvenshöjning och uppstigning är dom som inte har något seriöst att erbjuda, dom som inget kan och inget har lärt. De seriösa erbjuder kurser i saker som man behöver en viss utbildning för. Men för flum som frekvenshöjning och uppstigning finns det inga utbildningar för. Vem som helst kan utnämna sig ditt guru, coach, vägledare och erbjuda frekvenshöjning i brist på kunskap för något seriöst.

Frekvenshöjning och uppstigning är moroten som man hänger framför människors näsor, som de springer efter men aldrig når. Man kan välja ut vilken sorts uppstigning man vill ha av alla dessa som erbjuds. Somliga säger att uppstigning till den femte dimensionen innebär att lämna den här sortens värld och komma till någon sorts himmelrike där allt är frid och fröjd. Andra säger att det innebär att man uppnår ett högre medvetandetillstånd att leva i 5 D. Men vad det har med dimensioner att göra, enligt ordets betydelse, säger ingen.

Kanske dom inte vet om ordets betydelse? Vad frekvenser är verkar dom heller inte veta. Dom säger ju inte ens vad för sorts frekvenser det är på tal om. Våglängden av fotoner? Ljud? Radiovågor? Är man inte medveten om begreppets betydelse, kan man ju lätt få intrycket "högre är bättre" och sen inte bry sig så mycket om vad det handlar om.

Eftersom dom tutar i folk att det där har med andlighet att göra, verkar dom inte ens veta vad andlighet handlar om. Ibland upprepar dom saker som upplysta säger, utan att förstå innebörden. Skulle dom förstå innebörden, skulle dom inte prata om dimensioner och frekvenser. Om man kryddar det hela med lite ljusbabbel kan man få fler att nappa på det.

De upplysta som du nämnde är inga papegojor som bara upprepar saker utan att förstå, utan de talar ur erfarenhet och ur hjärtat. De hänger inte en morot framför folks näsor. De lovar ingenting och kryddar inte med ljusbabbel. Men vem som ger sitt ego för stor betydelse vill sträva och ha en belöning, helst himmelsriket.

snowy00
2

#3:

Jo, ibland måste man ju lära sig saker av en praktisk orsak, så att säga….men "en kurs i upplysning" eller i att bli en ljusarbetare….det känns ju inte särskilt praktiskt….😂 😄

Condor
2

#4:

Liksom det inte är praktiskt att gå i en kurs för frekvenshöjning och uppstigning. 😊

snowy00
2

#5:

Precis 😊