#0: Så fint skrivet 💚 Och så är jag så fascinerad över dina vackra bilder 😊
Jaa, kan bara hålla med. 💚
#1: Tack! 🙃
Bilderna får jag tacka AI för. Det är ju riltigt kul att med några ord be om en bild som faktiskt väldigt ofta landar i att jag blir nöjd 😉
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2: Tack 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0:
Håller med dom andra. Fin text och fin bild. Men är det inte så att det som då var nuet, idag är det förflutna?
#5: Jo, det blir ju lite paradoxalt på ett sätt. När det sägs att Nuet är det enda vi har……. och ändå så går ju tiden vidare…… bort ifrån….. samtidigt som vissa Nu i det förflutna,,,,,, som egentligen borde vara * överspelade*….
ändå lever kvar i färskt minne…….Det är lite detta som jag försökte fånga.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#6:
Ja, egentligen existerar ju inget annan än nuet. När vi upplevde/betraktade det som var igår, var det för oss nuet. Idag kan vi bara betrakta minnet av nuet som vi upplevde igår. Men egentligen är det så, att i det ögonblick som vi betraktar någonting, har det redan blivit till det förflutna. 😊
#7: Ja, så kan man ju se på det. Men även det som betraktas i dået lever ju för många kvar som ett nu. Och då är det rimligt ändå tänker jag……att skriva som jag gjorde….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2026-09-09 15:15 av Stjärnskott
#8:
Visst är det rimligt att skriva som du gjorde. Det var ju heller inte menat som kritik, utan jag ville bara belysa att det är en fråga om från vilket perspektiv som man betraktar nuet ifrån. Betraktar man det från perspektivet att nuet bara vandrar genom tiden, så är det samma nu som då. Ur ett annat perspektiv sorterar sinnet allt som redan har hänt (gårdagens nu) som det förflutna. Ur det tredje perspektivet upplever vi alltid det förflutna, eftersom det blir till det förflutna när det betraktas. Men ändå kan det vara så att samma nu bara vandrar genom tiden. Ja, det är pardoxalt, det där.
Tröskverket
Sinnet försöker hela tiden, rätta till dåtidens nu.
Gång på gång, ändå är det hela meningslöst.
Det som har hänt, har skett.
Ändå fortgår sinnets tröskande, som att sinnet
ska få någon slags upprättelse.
Sinnet söker en perfekthet, (hos mig.)
Det roliga och glada, är bortblåst i sinnets ego värld.
Att betrakta sinnet, ja det kan man göra.
Ibland så är man spelpjäsen igen, när man vaknar till.
Kanske får man acceptera att det är så.
Livet i stort och smått.
#9: Det är ok…. och jag ber om ursäkt för mitt korta tonfall i texten. Jag var trött och fick inte ihop vad du menade…….🌸
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#10: Ja, det är verkligen ett märkligt fenomen……🌺
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#11:
Det är ok och inget du behöver be om ursäkt för. Jag var själv inne på ett annat perspektiv än vad du menade i texten.
Först nu läser jag denna tråd, och inser att det snuddar vid samma ämne som min egen tråd om öde, och fri vilja, som jag postade igår. Vet att t ex Eckhart Tolle säger att Nuet är det enda som existerar. Och så är det väl… Det här nuet (från det perspektivet) är precis samma Nu som för tio år sedan. Sen kan man gå in i mer metafysiska funderingar… Men det besparar jag nog denna tråd 😄😉.
Fin text och bild, i alla fall, i sitt enkla djup.
Ps. När jag ber chatgpt om en bild, så blir de långt ifrån så fina som bilderna till dina texter.
#14: Tack! Temat kan ses från olika håll 😉 Jag ber bara AI om bilder med symboler utifrån texterna. Ibland har jag varit tvungen att påpeka att de flesta kvinnorna på bilderna inte behöver se så unga och fräscha ut 🤭 med tanke på att jag är ändå åt det älder hållet. Då svarade den smickrande att författarens inre ålder avspeglade sig……
Det är rätt kul att leka med AI
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#15:
Visst är det kul emellanåt. Och det måste jag pröva… Skicka texten jag vill ha en bild till, och be den att skapa en bild till den texten. Det har jag inte tänkt på att göra förr.
Hehe..😄 Ja, ibland måste man "rätta" Ai:n, så att säga…😔
- Redigerat 2026-09-12 21:38 av snowy00