Så nu finns det bara en :)
Jo jag tog mig friheten eftersom orden verkar vilja flyta ut och iväg bara så där ändå.
Inget vettigt som lurar i kulissen bara det som vill och önskar.
Skriva är en märklig upplevelse när handen och tangenterna får sköta sig själv och orden bara tycks bli till.
Augusti, ljuva månad bara några enstaka dagar kvar av semestern innan vardagen åter kliver in och tar över. Må hösten stå oss bi med hög klar luft mycket solsken och färgsprakande löv.
Jo jag sprang iväg. För i affärerna står höstmodet framdukat och det är lätt att glömma att än finns det sommardagar kvar
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2026-08-19 13:23 av Condor
#1:
Jag tog mig friheten att redigera ditt inlägg så att din text ska få bli kvar. 😊
#2: Aha, tack det var snällt🙂 För jag hade redan glömt vad jag hade skrivit och inte tänkte jag på att kopiera innan jag raderade…. 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3:
Bilden som befann sig i inlägget kan du ju ställa in i ett annat inlägg. 😊
Ja, jag vet. Kanske lägger ut den en annan gång. Den ligger i fotoarkivet på datorn 😆orkar inte leta nu….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Hehe, om ni åker upp ovanför regnmolnen så finns det sol så det räcker åt alla. Då kan ni samtidigt plocka ned lite, och dela med er av (för en ersättning..🤣)
Annars så sitter det just nu en katt och jamar på balkongen hos de som bor ovanför mig. Katten hade nyss ned en kruka med blomjord på min altan, som stod på deras balkongräcke. Som tur var så satt jag inomhus med altandörren på glänt. Annars hade jag blivit nedstänkt av blomjord..😑
Hoppas katten inte mår dåligt, eftersom den sitter där och jamar. Men jag vet att den kan klättra ned från deras balkong, eftersom den har gjort så förut. Och den såg iaf "normal" ut när jag klev ut på altanen och tittade till den lite……..
Katter gör så, när dom är oengagerande. Allt som inte rörs, ska röras.🙃
Så det är helt normalt, har haft katter som hittat på bus.😾
- Redigerat 2026-08-19 16:49 av Gråeld
#6: Vilken tur att du inte fick krukan på dig🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
För många herrans massa år sedan. När man hade julgran. Den julgranen svajade till, med ett duns i golvet. Och en oskyldig kattunge, som fick bråttom därifrån.😙😄
- Redigerat 2026-08-19 17:05 av Gråeld
#7:
Det är nog så😄🐈
Jag tittade ut igen, och då var katten på en annans balkong…och jamade.😂
#8:
Ja, det var tur. Inte bästa platsen för blomkrukor, balanserades på balkongräcket. Men vad gör man..
#10:
Om du skulle ha fått krukan på huvudet skulle du ha kunnat stämma grannen som bor ovanför. 😄 Du kan ju rekommendera grannen att köpa en sådan där grej som man hänger på balkongräcket, som man kan ställa en blomkruka i.
Så ser dom ut:
Tyvärr så blev regnet kvar här oturlig nog.☹️
Och Condor har blivit mångalen igen!🚀 Men snygga foton iaf.😄
#13:
Vi har också solen kvar. Men idag ska det komma häftiga oväder, säger dom.
Jag får allt mer övning i att fota månen och behöver egentligen inget stativ, eftersom jag kan hålla kameran stilla. 😊
#12: Häftigt….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#13: 🤣
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Jisses, där som det just vart skogsbrand i fredags, exploderade idag en fabrik som tillverkar fyrverkeripjäser. 😮
#18:
Jag hoppas att du har den där ihopläggbara regnjackan med dig.
#19: Nej men paraply ☂️☔
#13: Nej det lyckades. Du skickade oss bara lite för mycket regn 🤣 Det kändes som att hela Östersjön hälldes ut över Wien på en och samma gång. Som tur varade det bara i 20 minuter. Men det kommer snart att komma mer 🌩️🌧️⛈️
Dra mig baklänges !!😮
Det lyckades.😅
- Redigerat 2026-08-20 17:06 av Gråeld
#11:
Hehe, jo, jag hade den tanken också. Men det gör nog ont att få en kruka i huvudet…..kanske skulle det fungera att sätta på mig min cykelhjälm..😄..
#12:
Fina foton på månen.🌛
#18:
Hoppas du inte blev allt för blöt i regnet.
Tillägg:
#11:
Och ja, sådana där grejer för blommorna skulle de ha.
#24: Asså egentligen är det förbjudet med lösa blomstergrejer på balkongräcken. Fullkomligt livsfarligt ju.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2026-08-20 20:41 av Stjärnskott
#25:
Ja, visst är det livsfarligt.😵💫😵🥴
#22:
Gråeld, vi bad dig bara att skicka oss lite regn och inte syndafloden och harmagedon på samma gång. 😄
Igår träffade oss ett oväder som fick träd att knäckas, stora lastbilar att välta omkull och bilar som for på gatorna blåste bort från gatan. Hus förstördes och det kom översvämningar. Det var livsfarligt att vistas ute.
Jag for iväg klockan 15,55 för att plocka upp Fata Morgana från busshållplatsen i nästa by. Då började det just att regna. När vi for hem ökade regnet och vi klarade det just att parkera in oss innan det värsta kom.
Sen fick vi sitta kvar i bilen, för det var som om vi skulle parkera under Niagarafallen. Man såg inte ens en meter framför bilen, orkanbyar piskade vattnet mot bilrutorna och det fanns med hagelkorn. Gatorna förvandlades till floder. Vilken tur att vi redan hade parkerat bilen. Det skulle ha kunnat gå illa. Det kändes som om jorden skulle gå under.
Trädet bredvid bilen böjde sig och vi fruktade att det skulle blåsa omkull på bilen. En stor gran som växer på gräsmattan i närheten av vårt hus knäcktes. Våra balkongblommor är sig inte lika längre och blomsterlådorna höll på att nästan trilla ner.
Sen när regnet avtog, sprang vi från bilen till huset som vi bor i. Vi blev genomblöta och det var som att springa i en bäck. När vi kom hem var det så klart elavbrott. Jag hade redan förberett det viktigaste för matlagningen, som att skala och skära potatisen. Men utan el kan man inte laga mat, så det blev grekisk sallad igår igen.
Sen hörde vi en massa tatu, tata för att brandkåren fick rycka ut och befria gatorna från omkullblåsta träd, bogsera omkullvälta bilar och rädda bilförare som satt fast i deras bilar. En brandkårsman sa att han är hos brandkåren i 40 år, men sånt här har han aldrig upplevt förr.
Fata Morgana filmade hur det såg ut när vi satt i bilen och när hon har tid kommer hon att ställa in klippet.
I den här artikeln finns det bilder att se:
#27: 😅
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#28: Jösses! Väldigt otäckt må jag säga. Tur att ni klarade er oskadda ändå.🌸
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är den korta filmsnutten
#31: 😵
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#30:
Ja, jag vill inte tänka på vad som skulle ha kunnat ha hänt om vi skulle ha varit ute på gatan 5 minuter senare än vi parkerade in oss. Man ser ingenting och är ute på gatan som liknar en flod, tillsammans med andra bilförare som heller inte ser någonting.
#33: Läskigt när naturen visar sina muskler
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#35: Ja, det var riktigt skrämmande.
Verkligen dold kraft man har!.🫢
Vilken syndaflod, tänk om det skulle vara mera utspritt över tiden. Och inte allt på en gång, det ställer till med så mycket elände.
- Redigerat 2026-08-21 13:13 av Gråeld
#37:
Kan du inte använda dina dolda krafter för att skicka oss 6 rätt på lotto? I morgon är det dragning. 😄
I kväll ska det komma nya oväder med stormbyar. Hoppas att det inte blir så häftigt som igår.
När jag läser hur det gick till i trakten igår inser jag vilken tur som vi hade. Vi såg ju på satellitbilden att det kommer ett oväder ungefär vid den tiden som jag plockar upp Fata Morgana från busshållplatsen i nästa by. Hon sa till mig att jag ska vänta tills allt är förbi och hon ställer sig under det där taket vid busshållplatsen och väntar.
Jag tänkte göra det. Men någonting i mig fick mig att känna att det är bäst att jag far iväg lite tidigare i stället. Nu läste jag att det var just den byn som drabbades värst.
En brandkårsman skrev på brandkårens hemsida "En omfattande förödelse i hela byområdet observerades när de närmade sig byns infart. Utöver att möta förskräckta och chockade invånare stötte insatspersonalen på väg till den första händelsen på otaliga välta byggstängsel och träd, krossade fönster, persienner som slitits loss från sina fästen, tak som blottlagts samt diverse trafikhindrande bråte som blåst ut på vägarna."
När vi tittade på bilderna, såg vi att just där som bussen stannar, låg ett tak på gatan. Mittemot där bussen stannar brukar jag parkera. Det där lilla taket vid busshållplatsen skulle inte ha varit till mycket nytta och hon skulle ha stått på gatan mitt i hurricanen och ha varit utsatt för allt som flög omkring i luften, om jag hade gjort som hon sa att jag ska göra.
Men ibland har man en inre instinkt som leder en.
Ojdå, det ser riktigt läskigt ut. Bra att ni klarade er helskinnade.
I onsdags hade jag första "lektionen" i kursen jag går. Men det var mer en kortare introduktion. Men vi fick redan ett par uppgifter inom foto, som jag nu är klar med. Lite nervöst blir det att presentera uppgifterna för de andra nästa vecka…det var säkert över tio år sedan jag gjorde något liknande. Men det ska väl nog gå bra.(vad är det värsta som kan hända..🙄)
#40: Ja, jag vet inte vad som skulle ha hänt om jag skulle ha klivit ut ur bussen fem minuter senare. Då hade vi i alla inte hunnit Parkera in bilen och vi hade varit där som ovädret härjade som mest.
#41: Inget illa kan hända. Det kommer nog att gå bra 😊
#42:
Hu..😐 det var tur att Condor i alla fall följde sin instinkt och kunde rädda dig från busshållsplatsen oskadd….
#43:
Det tror jag också 😊
#44: Ja det var tur. Men tyvärr är nästa tryckvåg med stormböar och regn på väg. I natt klockan 1 ska det vara som värst. Känner mig lite chockad från gårdagen än, så jag är nog lite nervös för hur det kommer att gå den här gången 🤷🙁 och hur hårt drabbad vår by kommer att vara.
#45:
Usch då🙁 kanske behöver ni inte gå ut nu när det är helg i alla fall? Hoppas att vädret blir bättre så snart som möjligt. Ni kan ju gärna berätta här hur det går.
#46: Det ska nog lugna ner sig redan i morgon och nästa vecka ska det bli hett igen. Bara denna front som nu närmar sig måste vi ännu klara av och i natt måste vi hur som helst inte ut mer. Vilken tur att det är fredag och jag inte måste upp tidigt i morgon 🙂
#47:
Ok, låter bra 🙂 ja, tur med helg.
#48:
Så mycket blåste det inte som dom sa att det skulle göra. Visst stormade det till ibland, men det var inte på långa vägar i närheten av vad vi upplevde i förrgår 😊
- Redigerat 2026-08-22 10:23 av FataMorgana
#49:
Ah, så skönt ändå😊 då får vi hoppas att stormen håller sig borta nu…

Jag tog in några tomater från plantan idag, även fast de inte är mogna. Men kvisten som de hänger på har gått av, av sin egen tyngd… tänkte att kanske de har det svårt att mogna på plantan när kvisten är bruten sådär. Får se om de vill mogna inne i stället.
- Redigerat 2026-08-22 19:40 av snowy00
#51:
Du skulle ha kunnat binda upp kvisten. Så länge den bara är knäckt och inte helt av, transporterar den fortfarande vatten och näring till tomaterna. Dom har nog svårare att mogna när dom är skördade.
#52:
Hmm, okej 🤔 får göra så nästa gång. Men som tur är har plantan en hel del andra tomater som håller på att mogna nu.
Nu har jag äntligen satt upp mina självutskrivna tavlor i min nymålade gång mellan kök och vardagsrum, igen. Det var flera år sedan de hängde där sist 😊

#54:
Men fint blev det i alla fall. 😊
#55:
Tack! Ja jag gillar också att de hänger där. Man kan titta på dem när man går mellan kök och hall, och jag påminns om när jag var och fjällvandrade i Abisko…🙂
#56:
Hur gör du de där tavlorna? Låter du förstora foton och printa ut dom och sen köper en ram?
#57:
Ja, på ett ungefär. Man behöver nog egentligen inte förstora fotona, eftersom de kommer i ganska stor storlek från kameran. Men dessa skrev jag ut själv när jag hade en färgskrivare. Sedan råkade bläcket torka i skrivarens bläckpatroner, och eftersom bläck är så pass dyrt (ofta lika dyra som att köpa en ny skrivare), så blev det inte att jag köpte nya patroner… Jag kände att jag nog skrev ut för sällan egentligen, för vad bläcket kostade.
Om jag hade velat göra en tavla av mina bilder nu för tiden så hade jag nog låtit en fotobutik göra tavlan åt mig (med mitt eget foto),
eller beställt en utskrift online via t ex https://crimson.se/ . Men det har jag ännu inte provat, eftersom att vi har en butik här i stan som kan göra sånt.😊
#58:
Man behöver väl en väldigt stor färgskrivare för så stora tavlor. Vår är också sönder, men mycket större än A4 går det inte att printa ut.
#59:
Det är faktiskt A4 i storleken på mina tavlor i #58. Är nog svårt att se storleken exakt, på bilden, kanske. Min skrivare skrev också ut max A4.
Hade på flera sätt varit kul med en egen skrivare som skriver ut i A3… Men en sån är nog dyr, och stor.
Igår hade jag iaf första "riktiga" tillfället på fotokursen. Jag var riktigt nervös alldeles innan. Men idag under och före "lektionen" så var nervositeten som borta.
Vi fick bland annat se det första fotot som tagits, enligt läraren. Har för mig att det var kring år 1840, om jag minns rätt…😊
#60:
Man kan ju gå till en copyshop om man behöver större än A4. Så dyrt kan det väl inte vara.
Nu googlade jag och fick reda på att det första fotot gjordes redan 1826 av Le Gras von Joseph Nicéphore Niépce med 8 timmars belysningstid med heliografi. Däremot gjordes det första fotot av månen 1840 av John William Draper. Det första ljusstarka objektivet uppfanns också 1840.
#62:
Men du fick den ju ändå med ganska bra på bilden. Och vad fint solen speglar sig i vattnet. 🙂
#63: Ja, bilden blev okay ändå. Men jag hade velat få den rakt fram i från. För till en början såg jag den inte. Men jag kände liksom blicken från den😉
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#64:
Ja, så kan det gå ibland och som djurfotograf måste man leva med att djuren inte alltid poserar så som man vill ha det. Du skulle ha kunnat vänta tills den tittar fram igen. Men när man är på vägen till jobbet har man ofta inte tiden. Kanske du ser den igen när du har mer tid?
#65: Jo så är det ju….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#61:
Ja, jag såg det idag. Det var 1826 som det första fotot togs..🙂
#61:
Och självklart är det bara att gå till en butik för större än A4. Det var så jag gjorde med mina canvastavlor som jag ställde ut.
#62:
😍
Idag har vi äntligen sjöväder på en helg. Det var 2 veckor sen vi var där. Idag är det soligt, det ska bli 31 grader och bara svag vind. Perfekt för att fara till sjön. Kanske den sista gången i år? Nu ska vi i alla fall börja med att göra oss klara, packa in allt och sånt.
#70:
Hoppas ni hade det bra vid sjön. Vi har just nu 20 grader här, och igenmulet. Verkar inte bli varmare än runt 20 grader nu, framöver.
#71:
Jo det var en fin dag igår, äntligen inte mycket vind och inte för hett. Jag kommer att ställa in ett par foton i sommarbildtråden senare.
Jag var hos optikern igår eftersom att jag ser mer och mer dubbelt med mina glasögon som jag köpte för ca två år sedan. Men dessa nya glasögon kommer att kosta sju gånger så mycket som de jag köpte då… eftersom glasen i dem behöver vara mer avancerade.
Men tror att jag ska försöka delbetala dem på 12 månader, eftersom de inte verkar ha någon ränta, osv alls om man delbetalar…👓
Troligtvis är det pga att jag behöver dessa nya glasögon som jag har haft spänningshuvudvärk varje dag nu i flera veckor.
#73:
Det kan bero på att ett öga ser sämre än det andra ögat. Ibland kan hjärnan koppla bort det sämre seende ögat så att man slipper se dubbelt. Men om glasögon kan lösa problemet är det nog värt att investera pengar för det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Suda målade en bild som föreställer en elefant framför 3 rosor och en ros har den i snabeln. Sen signerade Suda bilden genom att skriva sitt namn.
Det som gör saken så fantastisk är att Suda är en elefant. Men hon är inte den enda elefanten som kan måla bilder. Här finns exempel på bilder som Suda och Tunwa har målat:
https://elephantartonline.com/?srsltid=AfmBOoodnh2odglDmMesHP8CNqMTiEUcsVhkcGVv8W2-ux-Nr82uToqb
Man kan helt enkelt inget annat än att älska dom.
#74:
Ja, optikern förklarade för mig att jag skelar lite så att ögonen riktar sig lite mot näsan så att säga (men det är inget som syns… tror det kallas "dold skelning" då)… vilket enligt henne gör så att jag ser dubbelt.
Men i alla fall så kommer jag gå till en annan butik för att köpa mina glasögon, eftersom att butiken där jag gjorde synundersökningen försöker övertala mig till att hyra glasögon av dem, även fast det inte är det jag vill (jag vill bara betala för de par som jag faktiskt behöver).🤷♂️🤩
#75:
Den där elefanten är nästan bättre på att måla än mig….😄 hehe.
#76:
Det som jag undrar är, om elefanterna bara målar sekvenser som de har lärt utantill utan att veta vad de målar eller om de är medvetna att de målar en elefant, ett träd eller ett berg.
Det här fotot tog jag igår genom fönsterrutan. Tills nu fotade jag månen alltid när jag var på balkongen och fotade alltid den högra sidan. Men sovrumsfönstret ligger på andra sidan av huset och därifrån kan man fota den vänstra sidan av månen. Eftersom jag inte ville släppa in mygg fotade jag genom det stängda fönstret. Men bilden blev lika bra ändå.
#77:
Det är en bra fråga.🤔
#77:
Jag behövde se vad Chatgpt hade att säga om elefanten Suda:
"Ja — och det är faktiskt en ganska fascinerande fråga. 🤔🐘 Jag har kollat specifikt på Suda-videon, och svaret är i princip:
Suda kan verkligen måla med penseln, men det finns starka belägg för att hon inte förstår motivet på samma sätt som en människa som medvetet försöker måla en elefant.
Suda var en elefant på Maetaeng Elephant Camp i Chiang Mai och var tränad att måla bilder för besökare. Videon där hon målar en elefant som föreställer henne själv är dokumenterad sedan åtminstone 2008.
🐘 Vad är det egentligen hon har lärt sig?
Det är ungefär skillnaden mellan:
"Jag ska måla en elefant."
och
"När jag får den här signalen ska jag göra den här rörelsen med snabeln."
Suda har sannolikt tränats stegvis att:
hålla penseln med snabeln,
sätta penseln mot duken,
göra en viss rörelse,
göra nästa rörelse när tränaren ger en signal,
fortsätta tills ett specifikt mönster har skapats.
Det är alltså fullt möjligt att hon själv utför varenda penseldrag, utan att någon annan håller hennes snabel och "ritar åt henne". Men det betyder inte automatiskt att hon har en föreställning i huvudet om "nu ska jag göra ett öga, sedan ett öra, sedan benen på en elefant".
Och det är just här de imponerande videorna kan vara lite missvisande.
Det intressanta är att hon är en intelligent elefant
Det betyder inte att Suda bara är en slags "biologisk robot". Elefanter har mycket avancerad kognition. De kan bland annat använda verktyg, lösa problem, lära sig genom observation och uppvisa komplex social inlärning. Nyare forskning visar dessutom att asiatiska elefanter kan lära sig att imitera även nya kombinationer av beteenden.
Så Suda kan absolut förstå saker som:
pensel → rörelse → färg → duk → resultat
och hon kan ha ett minne av vad hon gör.
Men det finns en enorm skillnad mellan att förstå handlingen och att förstå bildens representativa betydelse.
🎨 Ett väldigt bra test hade varit…
Om Suda verkligen förstod:
"Jag ska måla en elefant."
så borde man kunna ge henne en tom duk och säga ungefär:
"Måla en elefant."
och sedan låta henne själv bestämma hur den ska se ut.
Och ännu bättre: ge henne ett antal olika motiv och be henne måla exempelvis en häst, ett träd, en människa och en elefant, utan att hon har tränats på exakt de rörelserna.
Om hon då konsekvent kunde producera olika representativa bilder skulle det vara mycket starkare evidens för att hon faktiskt förstod vad en bild föreställer.
Det är däremot inte vad som verkar ha testats med Suda.
Forskning på elefanter som målar i djurparker har dessutom visat att deras uppmärksamhet under målandet varierar och att aktiviteten inte tydligt fungerade som berikning på det sätt man kanske intuitivt skulle tro.
🤔 Och just Suda är lite extra lurig
Det som får videon att se så otroligt imponerande ut är att hon verkar göra en sammanhängande, detaljerad bild. Men om hon har tränats att reproducera en viss serie penseldrag blir det egentligen mer jämförbart med att en människa lär sig att rita en figur utantill, stroke för stroke.
Hon behöver då inte tänka:
"Här kommer huvudet på elefanten."
Hon kan snarare ha lärt sig:
"Den här rörelsen → nästa rörelse → nästa rörelse…"
Det finns också uppgifter om att tränare kan ge instruktioner eller fysisk vägledning under sådana föreställningar. Hur mycket sådan vägledning Suda får i just den berömda videon är däremot inte helt klarlagt från tillförlitliga källor.
Så jag skulle formulera det så här:
Suda är genuint skicklig på att använda sin snabel och pensel och har uppenbarligen lärt sig en mycket komplex motorisk sekvens. Men vi har inte god evidens för att hon förstår att bilden föreställer en elefant, eller att hon själv har valt att representera sig som en elefant.
Och det är faktiskt nästan ännu mer fascinerande på ett annat sätt. 😄 För tänk hur mycket minne, finmotorik, kroppskontroll och inlärning som krävs för att en elefant ska kunna reproducera en sådan sekvens med snabeln! 🐘🎨"
#80:
Jag diskuterade med min copilot och den envisas med att Suda bara har lärt sig sekvenserna och inte förstår vad hon målar. Men jag är inte nöjd med den förklaringen. Elefanter känner igen sin egen spegelbild, så dom borde ju känna igen en bild med en elefant. Jag såg flera videon och i en av dem sa deras tränare att det händer ibland att en elefant står modell för en annan när den målar.
Jag är med på att den inte förstår bokstäverna när den signerar bilden och den har bara lärt sig dessa sekvenser. Men att lära alla streck för en hel komplex bild utantill utan att förstå vad den målar tror jag inte på. Inte ens jag skulle kunna lära alla dessa streck i rätt följd utantill om jag inte skulle förstå bilden och jag tänker på hur mycket man fick öva för att lära teckna en reiki symbol bestående av 22 streck i rätt följd.
Men jag tror att vi inte exakt kan veta hur det ser ut i en elefants huvud. Men de är mycket intelligenta djur.
Nu är det dags för oss att göra oss klara för att fara till sjön. Fata Morgana, som har home office idag, slutar jobbet snart och sen far vi iväg. Det är mest soligt med ett par slöjor på himlen och på eftermiddagen får vi 32 grader. Vattentemperaturen är fortfarande 24 grader.
Det blir väl den sista gången för i år. I morgon är det inte mycket sol och på söndag, när solen kommer tillbaka, kommer det att vara blåsigt och bara 25 grader. Sen stänger båtuthyrningen och vi kommer att längta efter dagar som den här fram till nästa sommar. 😢
I mitten av veckan kommer hösten och då kommer vi bara att ha 20-23 grader.
#81:
Nej, jag är nog mer inne på ditt synsätt här, än Ai:ns. Men det är nog som du säger också att vi aldrig riktigt kommer förstå vad som är i en elefants sinne. Men nog är det så att de är intelligenta djur, elefanterna.🐘
…🫡😅🕶️
När jag prövade att ta av mig mina "gamla" glasögon här inne i lägenheten, så märker jag att på bara några minuter så försvinner min spänningshuvudvärk nästan helt. Då vet jag att det har med synen att göra, den huvudvärken.
Nu gäller det bara att de nya brillorna tar bort mitt dubbelseende som är på lite längre håll, också.
#82:
Ja nu går vi mot höst och kallare tider igen.😢
Nu regnar det här och i morse var det bara 5 grader ute….på eftermiddagen var det 18 grader och nordan har krypit in i vindarna……inte allt för mycket. Bara så där lite lagom så det friskar upp 😉
Fast det är * då som det stora vemodet flytrar in * en sån där känsla som besviket tittar upp och utbrister… : Va. Ska du redan gå? Till sommaren som obekymrat släntrar iväg… och ingen riktigt vet om hen kommer igen. På denna sida året…..?
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Lågtryck på lågtryck. Det går inte en hel dag utan att det ska regna en skvätt.
Idag har man fått vara spring snabb för att ta betäckning. Mot anfallande regskurar.
Slut på klagandet för idag. 😉
#84:
Att du behöver nya glasögon redan efter 2 år kanske har en ögonsjukdom som orsak. Kanske bäst att låta en ögonläkare kolla dina ögon?
Här hos oss regnar det idag och just nu har vi bara 20 grader. Trist.
#87:
Optikern på det där stället (det stället som ville sälja mig uthyrda glasögon) sade också något om ögonsjukdom, men hon hann fotografera/röntga ögonen och sade att de såg helt friska ut. Men hon tänkte också kalla mig tillbaka om två månader för uppföljning. (och att om det behövdes då kunde jag få en remiss till ögonspecialist). Den optikern var faktiskt bra… Synd att man inte kom överens med resten av butiken….. :/
Kanske det andra ställets (där jag faktiskt köpte nya glasögon) optiker kan hjälpa mig i stället.
Det lustiga är att när jag fick glasögon för två år sedan så blev just dubbelseendet inte direkt bättre av de glasögonen (troligtvis eftersom de glasögonen bara var enkelslipade, dessa nya kommer ha prismor som visst ska hjälpa mot dubbelsyn). Men de hjälpte på andra sätt, så det blev att jag lät det vara, eftersom jag sällan körde bill mm. Men nu när dubbelsynen "krypit" närmare och närmare… så kanske man borde ha ögonen ordentligt undersökta.🤔
Men jag får väl pröva och se om mina nya glasögon hjälper dubbelsynen först och främst, antar jag…………….
- Redigerat 2026-09-05 19:31 av snowy00
#89:
Fina! Gillar bilden med ljuset.
#89: oj….. så fint
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#90:
Jag skulle i alla fall föredra att vara på den säkra sidan och låta en ögonläkare undersöka ögonen. Det är ju skumt om du redan efter 2 år behöver nya glasögon. Det visar ju att någonting snabbt försämrar sig.
#91:
#92:
Kul att ni gillar bilderna. 🙂
Får accessoarer till dödsmånen på något sätt.😇
Kom inte ihåg ,om det var i 'rymd imperiet slår tillbaka! 🤔😀
- Redigerat 2026-09-06 11:30 av Gråeld
#95:
Dödsmånen säger mig ingenting. Det var länge sen dom där filmerna visades och jag såg nog inte alla.
#93:
Ja, det är nog en bra idé. Får försöka att göra så.
#98: wow. Det där ser häftigt ut
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#99:
Eller hur? 😊Det var svårt att hålla kameran så stilla att den kunde fokusera in sig på flygplanet.