Diogenes
Den här tänkvärda berättelsen hittade på Oshos sida
En dag, när Plato tog en morgonpromenad längs stranden, såg han en man. Det var tidigt på morgonen, fortfarande lite mörkt - solen hade ännu inte gått upp. Han kunde inte se vem mannen var. Den här mannen var Diogenes och han bar på en sked … Han gick till havet, skopade upp en sked vatten - han hade grävt ett litet hål i sanden - hällde vattnet i sanden och gick sedan tillbaka.
Plato stod där och tittade på honom. Han verkade galen. För en stund tänkte han: "Jag borde inte blanda mig i." Men så är sinnet - det blir nyfiket: "Kanske är han inte galen; kanske gör han något meningsfullt och jag förstår det inte. Och vad är fel med att fråga honom?" Så sa han: "Ursäkta att jag stör. Jag vill inte störa dig - du kanske håller på med något betydelsefullt - men vad handlar det om?"
Diogenes sa: "Jag försöker tömma havet."
Plato sa: "Min Gud, med den teskeden?"
Och då gick solen upp och Diogenes började skratta och sa: "Plato, vad gör du annars?" Då insåg Plato att det var Diogenes. Han brukade leva naken, men den dagen var han klädd i en trasa bara för att gömma sig och inte bli igenkänd av Plato. Annars skulle han kanske inte ha stört honom.
Plato var helt enkelt mållös, han kunde inte svara. Diogenes sa: "Det är precis det du försöker göra. Ditt sinne är inget annat än en tesked, och med den försöker du tömma den oändliga existensen. Jag vill påminna dig … Jag vet att det inte är möjligt. Du borde också komma ihåg att det du gör är omöjligt."