Annons:
Etikettandlig-visdom
Läst 586 ggr
FataMorgana
2023-05-19 15:52

Andliga visheter del 6

Den gamla tråden hittar ni här

"Tills du ser att bokstavligen alla är Buddha, ser du inte saker klart. MorTeresa sa en gång att när hon tog hand om de sjuka eller hungriga, tog hon hand om Jesus inifrån varje person. Detta är inte bara ännu ett vackert andligt koncept, det är en konkret verklighet. Den sanna Kristus finns i alla varelser. Det är samma sak som att säga att Buddha finns i alla. Och det enda som kan lista ut detta är Kristus som lever i oss. Endast Buddha kan förstå Buddha. Bara den som förstår den. Lilla "jag" kommer aldrig att förstå Oneness."

~ Adyashanti

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Annons:
FataMorgana
2023-05-19 19:20
#1

"Missa inte din nåd! Missa inte denna chans att falla helt i ditt eget hav. Missa inte denna chans att inte försöka kontrollera världen, dina känslor, andra människor eller vad de tycker. Va helt tom. Börja nu - du fixar det här!"

~ Mooji

snowy00
2023-05-19 22:02
#2

"Kärlek säger 'Jag är allting.' Visdom säger 'Jag är ingenting.' Mellan de två, flödar mitt liv."

~ Sri Nisargadatta Maharaj


  • Redigerat 2023-05-19 22:02 av snowy00
Condor
2023-05-22 12:56
#3

"Att hålla fast vid sin ilska är som att dricka gift och förvänta sig att den andra personen ska dö."

Buddhistisk vishet

FataMorgana
2023-05-27 13:03
#4

"Varje människa har ett visst geni inom sig; men de förstör det ofta genom att försöka vara som någon annan."

~ Sadhguru

FataMorgana
2023-05-27 15:06
#5

"Ibland utmanar Gud dig att hitta styrkan du inte har. Först då kommer du att gå bortom dina inbillade gränser.
Du kastas så lågt att du tvingas vara ödmjuk.
Först då, när din stolthet och arrogans krossas, kommer du att upptäcka de krafter som inte är dina.
Du kommer att finna och använda Guds styrka.
När du helt överger ditt ego,
det miraklet blir möjligt"

~ Mooji

FataMorgana
2023-05-27 15:09
#6

"Folk tror att de behöver kämpa bara en kamp för att besegra egot, men du måste fortsätta kämpa mot honom tills du bryter hans kraft.
Era vapen behöver inte vara gjorda av stål.
Ditt vapen är din tystnad och din fasta närvaro i Självet.
Ditt egosinne är som ogräs.
Man kan inte bara dra upp ogräset en gång. De kommer igen och igen. Du fortsätter dra upp dem tills du frustrerar deras makt.
Då har man lite klart utrymme, en härlig säsong att plantera sina fruktträd. Man håller dock alltid ett vakande öga. Tro aldrig att du har slagit ogräset. Njut av ditt utrymme här och nu.
Skulle ogräset komma tillbaka blir det allt lättare för dig att rycka upp dem.
Låt bara inte ett ogräs bli en buske, och en buske ett mäktigt träd."

~ Mooji

Annons:
FataMorgana
2023-05-28 12:21
#7

"Döden kan komma när som helst. Jag berättar detta för dig så att du ska bli medveten om din egen död. Om du ständigt är medveten om möjligheten att du kan dö när som helst, kommer din entusiasm att öka. Försök att odla denna medvetenhet och se om det gör någon skillnad"

~ Ramana Maharshi

Condor
2023-05-28 12:40
#8

#7:

Det påminner mig om vad jag skrev i mitt inlägg, att leva som en krigare:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1509694/att-leva-som-en-krigare

"Krigaren är alltid medveten om den egna döden för han vet att det inte finns någon flykt."

"När du blir medveten om din egen död blir livet till en mer medveten tid och du kan se din död som en vän och använda den som rådgivare."

"Döden är det enda kloka rådgivaren som vi har. Närhelst du har en känsla av att allt går fel och att det säkra slutet är nära, vänd dig till din död och fråga honom om så är fallet. Döden kommer att berätta att du har fel; att ingenting egentligen spelar någon roll förutom hans beröring. Din död kommer att berätta för dig: Jag har inte rört dig än."

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
FataMorgana
2023-05-28 12:42
#9

#8: Jag tänkte också på ditt inlägg, att leva som en krigare när jag postade citatet 😄

Condor
2023-05-28 13:08
#10

#9:

Jag skrev också ett inlägg om döden en gång, som jag citerar utr:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1503483/doden

"Att placera den egna döden på ett ställe i medvetandet där den "inte stör" leder till omedvetenhet om själva livet."

"Det är medvetandet om den egna döden som gör livet till en medveten tid och inte bara det, så är det en dörröppnare till krafter i oss som vi inte är medvetna om."

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
snowy00
2023-05-28 18:08
#11

"Du kan inte stoppa vågorna, men du kan lära dig att surfa."

~ Jon Kabat-Zinn


"Sinnet är allt. Det du tänker, blir du."

~ Buddha


FataMorgana
2023-05-30 07:26
#12

"Sanningen är inte vad du vill att den ska vara, det är vad den är, och du måste böja dig för dess kraft eller leva i en lögn."

~ Miyamoto Musash

Condor
2023-05-31 14:23
#13

"Vi är vad vi tänker. Allt vi är uppstår ur våra tankar. Vi formar världen med våra tankar."

Buddha

Annons:
Condor
2023-06-02 10:03
#14

"Vi har bara detta nuvarande ögonblick, bara detta unika och eviga ögonblick, som öppnar sig och utvecklas inför våra ögon, dag och natt."

Jack Kornfield

Condor
2023-06-06 15:02
#15

Bär ditt ego som ett löst sittande plagg.

buddhistisk vishet

snowy00
2023-06-06 21:34
#16

"Tankar kommer och går. Känslor kommer och går. Ta reda på vad som blir kvar."

~ Ramana Maharshi


  • Redigerat 2023-06-06 21:34 av snowy00
Condor
2023-06-07 11:31
#17

Människor är orimliga, irrationella och själviska. Älska dessa människor ändå!

Om du gör gott kommer folk att anklaga dig för att ha själviska baktankar. Gör ändå gott!

Om du är framgångsrik kommer du att få falska vänner och sanna fiender. Bli framgångsrik ändå!

Ärlighet och öppenhet gör dig sårbar. Var ändå ärlig och öppen!

Folk tycker synd om förlorare, men de följer bara vinnarna. Kämpa ändå för några av förlorarna!

Om du har byggt i åratal kan det förstöras över en natt. Fortsätt bygga ändå!

Människor behöver verkligen hjälp, men de kan attackera dig om du hjälper dem. Hjälp dessa människor ändå!

Ge världen det bästa du har och du kommer att få en spark som tack. Ge världen det bästa ändå!

I slutändan är allt en fråga mellan dig och Gud. Hur som helst var det aldrig en fråga mellan dig och andra.

Moder Teresa

FataMorgana
2023-06-07 14:58
#18

"Ditt sanna hem är inte huset där du bor, utan stillheten och lugnet i ditt hjärta."

~ Ajahn Brahm

FataMorgana
2023-06-07 15:39
#19

"Det första miraklet som orsakas av full uppmärksamhet är din egen närvaro, din verkliga närvaro. Med denna energi som bor inom dig blir du helt levande. När medvetandets energi finns inom dig, finns Buddha inom dig. Energin av full uppmärksamhet är Buddhas energi. Det är likvärdigt med den helige Ande. Där den Helige Ande finns också förståelse, liv, helande och medkänsla. Där full uppmärksamhet finns, finns det sant liv, det finns kraft, frihet och helande som visar sig också. Vi har alla förmågan att generera denna energi från fullt medvetande. Meditera promenad, andas medvetet, drick ditt te medvetet, och odla denna energi som bor i dig, som lyser upp dig och gör livet möjligt."

~ Thich Nhat Hanh

snowy00
2023-06-07 19:41
#20

#18, #19: fina visheter båda två 😊


Annons:
FataMorgana
2023-06-08 12:53
#21

#20: Tänkte nästan skriva Tack, sen insåg jag att det ju inte var mina visheter 😄Men visst är dom fina 😊

snowy00
2023-06-08 13:25
#22

#21: Ja, speciellt den i #18 tycker jag mycket om 😄


  • Redigerat 2023-06-08 13:25 av snowy00
FataMorgana
2023-06-09 12:40
#23

"En sann andlig mästare har inget att lära ut i ordets konventionella bemärkelse, inget att ge eller tillägga dig, som ny information, tro eller uppföranderegler.
En sådan lärares enda funktion är att hjälpa dig att ta bort det som skiljer dig från sanningen om vem du redan är och vad du redan vet djupt i ditt väsen."

~ Eckhart Tolle

FataMorgana
2023-06-12 17:53
#24

"Kärlek, glädje och frid kan inte blomstra förrän du har befriat dig från sinnets dominans."

~ Eckhart Tolle

FataMorgana
2023-06-12 17:56
#25

"Gud är inte bara i allas hjärta, han är allas stöd, källan till allt, boningen och slutet för allt. Allt kom från Honom, har sin vistelse från Honom, och slutligen beslutar han i Honom. Därför är Han inte skild

Vad gäller din plats, så bor Gud ingen annanstans än i hjärtat. Det är på grund av illusionen som skapats av egot, "Jag är kroppen"-tanken att Guds rike är tänkt som att vara någon annanstans. Var säker på att hjärtat är Guds rike."

~ Ramana Maharshi

Condor
2023-06-15 15:43
#26

Jag har redan överlämnat mig till den makt som styr mitt öde.

Och jag håller inte fast vid någonting, så jag vill inte försvara någonting.

Jag har inga tankar, så jag vill se.

Jag fruktar ingenting, så jag kommer ihåg mig själv.

Fristående och med lätthet vill jag flyga förbi örnen för att vara fri.

Silvio Manuel

Vem som inte vet vem det är, kan läsa här:

https://www.native-american-spirituality.info/silvio_manuel.html

FataMorgana
2023-06-17 19:08
#27

"Allt som behövs för att vakna till sig själv som den strålande tomheten i anden är att sluta söka efter något mer, bättre eller annorlunda, och vända sin uppmärksamhet inåt, till den vakna tystnad som man är."

~ Adyashanti

Annons:
FataMorgana
2023-06-17 19:14
#28

"När sinnet hålls borta från sina bekymmer blir det tyst. Om du inte stör denna tystnad och stannar kvar i den kommer du att inse att den genomsyras av ett ljus och kärlek du aldrig känt, och ändå känner du den omedelbart som din egen natur."

~ Nisargadatta Maharaj

snowy00
2023-06-17 20:54
#29

"Livet är inget problem att lösa, men en verklighet att erfara."

~ Soren Kirkegaard


FataMorgana
2023-06-18 09:35
#30

"Det enklaste är att vara här i den här kärleken, allt annat är tröttsamt och kräver ansträngning."

~ Papaji

Condor
2023-06-20 15:48
#31

"Jag är inte här för att ge svar, jag är här för att sätta ett frågetecken i dig - det ultimata frågetecknet."

Osho

snowy00
2023-06-20 19:01
#32

"Vi är fascinerande av orden - men var vi möts är i tystnaden bakom dem."

~ Ram Dass


  • Redigerat 2023-06-20 19:03 av snowy00
FataMorgana
2023-06-24 17:53
#33

"Det är inte vad du säger eller proklamerar, utan vad du har djupt i ditt hjärta som avgör vad som händer med dig. Det är inte att läsa böcker, studera eller gå på seminarier. Det handlar om att sitta ensam, i tystnad, lugna sinnet och gå djupt in i sig själv."

~ Robert Adams

snowy00
2023-06-24 19:48
#34

"Delad glädje är dubbel glädje; delad sorg är hälften sorg."

~ Svenskt ordspråk


Annons:
FataMorgana
2023-06-26 16:48
#35

"Sinnet vandrar bara runt hela dagen för att du identifierar dig med det och uppmärksammar alla dess aktiviteter. Om du kunde etablera dig själv som ett medvetande skulle tankarna inte längre ha någon kraft att distrahera dig."

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
2023-07-01 15:04
#36

😍 Tolle säger det så vackert här 😍

"Själva essensen av all andlighet är Närvaro, ett medvetenhetstillstånd som överskrider tanken.
Det finns ett utrymme bakom och mellan dina tankar och känslor. När du blir medveten om detta utrymme är du närvarande och inser att din personliga historia, som består av tankar, inte är din verkliga identitet och inte är kärnan av vem du är.
Vad är detta utrymme, denna inre rymlighet? Det är stillheten, lugnets centrum. Det är ren medvetenhet, det transcendentala Jag Är som blir medveten om sig självt. Buddha kallade det för sunyata, tomhet. Det är "himmelriket" som Jesus pekade på, som finns inom dig, här och nu."

Condor
2023-07-01 15:23
#37

"När du blir medveten om detta utrymme är du närvarande och inser att din personliga historia, som består av tankar, inte är din verkliga identitet och inte är kärnan av vem du är."

Titta vad jag skrev i det här inlägget:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1509694/att-leva-som-en-krigare

"För att kunna gå utan tadel igenom livet raderar en krigare ut sin personliga historia. För en krigare är personlig historia det förflutna och det är inte riktigt realt. Den personliga historian är bara en börda, eftersom den sätter vissa förväntningar från omgivningen. Den personliga historian är något som omgivningen använder som måttstock för att se och bedöma den berörda personen på ett visst sätt. En krigare undviker denna "handling" och förväntningar från människor genom att inte avslöja något onödigt om sig själv."

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
FataMorgana
2023-07-01 17:13
#38

"Tankarna är inte problemet. Tankarna är sinnets natur. Problemet är att vi identifierar oss med dem"

~Tenzin Palmo

FataMorgana
2023-07-02 11:10
#39

"Så vackert och sällsynt det är att hitta någon som är fri från avsikter, önskningar och behov. Någon som nått det tillståndet som inte drivs av viljan att styra tillvaron eller bli något.
Sinnet kommer till en vacker plats av öppenhet, tystnad och frid. Sanningen är att du inte skapar ett sådant tillstånd, du slutar helt enkelt identifiera dig med projektionerna av det konditionerade sinnet och kommer därför att erkänna och vara din sanna natur."

~ Mooji

snowy00
2023-07-02 13:00
#40

#39: Fint 😄


FataMorgana
2023-07-02 17:13
#41

"Din inneboende natur är fortfarande lika ren och klar som den var innan du föddes. Om du skulle ta bort din uppmärksamhet från de olika transtillstånd som skapats av ditt sinne och inse den osynliga betraktarens inneboende oskyldiga och rena natur, skulle du omedelbart uppleva stor lättnad och frihet."

~ Adyashanti

Annons:
snowy00
2023-07-03 06:44
#42

"Yoga handlar inte om att röra vid tårna, det handlar om vad man lär sig på vägen ned."

~ Judith Lasater


Condor
2023-07-03 12:49
#43

"Det finns inget förflutet och ingen framtid i universum. Det finns bara ögonblick. I universum finns det bara energi och energi finns bara här och nu, i ett ändlöst och evigt närvarande här och nu."

Don Juan Matus

FataMorgana
2023-07-04 19:36
#44

"Tystnad är den riktiga läran. Det är den perfekta undervisningen."

~ Ramana Maharshi

snowy00
2023-07-04 20:55
#45

"Segla inte ut längre än du kan ro tillbaka."

~ Danskt ordspråk


FataMorgana
2023-07-09 11:01
#46

"Meditation är att vara medveten om varje tanke och varje känsla, aldrig säga om det är rätt eller fel, utan bara observera det och gå vidare. " I denna observation börjar man förstå hela rörelsen av tanke och känsla. Och från det medvetandet kommer tystnad.”

~ Jiddu Krishnamurti

Condor
2023-07-10 13:26
#47

"Dåren tror att han är vis, men den vise vet att han är en dåre."

Shakespeare

FataMorgana
2023-07-10 13:46
#48

#47: 😅

Annons:
Condor
2023-07-10 14:06
#49

#48:

Det där var egentligen inte roligt menat 😊 och då tänker jag på vad don Juan sa till Castaneda att vi alla är dårar. Är man medveten om det, är man visare än dom som inte vet och man kan leva det "kontrollerade dårskapet".

För att förklara vad som menas, översätter jag ur en av Castanedas böcker:

"Snälla, don Juan, berätta för mig vad exakt är kontrollerad dårskap?" Don Juan skrattade högt och slog högljutt på låret med sin kupade hand. "Detta är kontrollerad dårskap", skrattade han och slog igen på låret. "Vad menar du med det" …?" "Jag är glad att du äntligen frågar mig om min kontrollerade dårskap efter så många år, och ändå skulle jag i slutändan inte ha brytt mig om du inte hade frågat mig om det. Och ändå har jag bestämt mig för att njuta av det, som om jag bryr mig om att du frågar mig, som om det spelar någon roll att jag bryr mig. DET är kontrollerad dårskap."

FataMorgana
2023-07-10 14:13
#50

#49: Tycker bara det låter så roligt 😊 En rolig vishet helt enkelt, som det ligger mycket i 😊

FataMorgana
2023-07-10 17:11
#51

"Gud är den odelbara enheten utan alla gränser eller separationer. Varje atom i Moder Natur, i atmosfären, i fåglar och andra djur, i växter och träd, överflödar av denna gudomliga kraft. Gud är fullständigt närvarande i allt som är medvetet och omedvetet. När vi fullt ut förstår denna sanning kan vi inte göra annat än att älska oss själva samt alla omkring oss."

~ Mata Amritanandamayi

snowy00
2023-07-13 06:52
#52

"Healing handlar kanske inte så mycket om att bli bättre, som om att släppa taget om allt som inte är du."

~ Rachel Naomi Remen


FataMorgana
2023-07-14 19:37
#53

"Observera inte vad observationen visar, observera själva observationen, och se om det finns en observatör som observerar. Om det finns en observatör som observerar, se om observatören som observerar också kan observeras."

~ Mooji

snowy00
2023-07-14 19:54
#54

"Sätt frid i sinnet som ditt högsta mål, och organisera ditt liv kring det."

~ Brian Tracy


FataMorgana
2023-07-15 19:24
#55

"Tankar kommer och går; de upprepar sig. De är inte problem; de blir bara problem när du sätter dig i ett hörn, mediterar och försöker kontrollera dina tankar"

~ UG Krishnamurti

Annons:
snowy00
2023-07-15 23:34
#56

#55: Det är sant, man bör inte försöka kontrollera sina tankar i meditation😊


FataMorgana
2023-07-16 15:08
#57

"Självklart kan du inte tvinga ditt sinne att vara tyst. Det blir som att försöka släta krusningar i vatten med strykjärnet. Vatten blir klart och lugnt först när det lämnas ifred"

~ Alan Watts

FataMorgana
2023-07-16 16:06
#58

"Saker är som de är. När vi tittar ut i universum på natten gör vi inga jämförelser mellan rätt och fel stjärnor, inte heller mellan väl och dåligt arrangerade konstellationer"

~ Alan Watts

Condor
2023-07-17 11:45
#59

Vi är perception. Vi är medvetande. Vi är inte objekt, vi är inte solida, vi är gränslösa. En värld av fasta föremål är ett sätt att göra våra vandringar på jorden trevliga. Det är bara en beskrivning skapad för att hjälpa oss. Vi – eller snarare vårt förnuft – har en tendens att glömma att beskrivningen bara är en beskrivning, och därför låser vi in ​​hela oss själva i en ond cirkel som vi knappast kan fly så länge vi lever.

Don Juan Matus

snowy00
2023-07-17 18:23
#60

"Oro tömmer inte imorgon från dess sorg. Det tömmer idag från dess styrka."

~ Corrie Ten Boom


snowy00
2023-07-19 12:51
#61

"Mindfulness är helt enkelt att vara medveten om vad som händer just nu utan att önska att det vore annorlunda."

~ James Baraz


FataMorgana
2023-07-24 11:29
#62

"När vi inte har något kvar förutom Gud, upptäcker vi att Gud är tillräcklig"

~ Rumi

Annons:
snowy00
2023-07-24 13:50
#63

"Du är aldrig för gammal för att sätta ännu ett mål eller drömma en ny dröm."

~ C.S. Lewis


FataMorgana
2023-07-25 18:53
#64

"Gör allt med en sinnesstämning som släpper taget.
Vänta dig inga beröm eller belöningar.
Om du släpper taget lite kommer du få lite frid.
Om du släpper taget mycket kommer du få mycket frid.
Om du släpper taget helt kommer du erövra fullständig frid och frihet.
Din kamp med världen kommer ha nått sitt slut"

~ Ajahn Chah

snowy00
2023-07-25 21:10
#65

"I slutändan är det frihet från ens konceptet frihet som vi söker.
Det är slutet på strävan."

~ Mooji, Writing on water


  • Redigerat 2023-07-25 21:12 av snowy00
snowy00
2023-07-27 17:00
#66

"Varför kräver du så mycket innan du tillåter dig själv att helt enkelt vila som Varat?

Släng denna checklista för upplysning.
Det är bara sinnets hopkok för att lura dig från den frid du redan är."

~ Mooji, Writing on water


FataMorgana
2023-07-28 17:25
#67

"Jag har varit i alla riktningar och letat efter platser att meditera. Jag visste inte att det här stället redan fanns där, i mitt hjärta. All meditation finns inom dig. Födelse, ålderdom, sjukdom och död finns i dig. Jag reste åt alla håll tills jag var död av trötthet. Först då när jag slutade hittade jag det jag letade efter… inuti mig."

~ Ajahn Chah

FataMorgana
2023-07-28 18:37
#68

"Bhagavan berättade en gång en historia om en man som ville begrava sin egen skugga i en djup grop. Han grävde gropen och ställde sig i en position så att hans skugga var i botten av den. Mannen försökte sedan begrava den genom att täcka den med jord. Varje gång han kastade jord i hålet, dök skuggan upp på toppen av den. Självklart lyckades han aldrig begrava skuggan.

Många beter sig på detta sätt när de mediterar. De tar sinnet för att vara verkligt, försöker kämpa mot det och döda det, men misslyckas alltid. Dessa strider mot sinnet är alla mentala aktiviteter som stärker sinnet istället för att försvaga det. Om du vill bli av med sinnet behöver du bara förstå att det inte är 'jag'. När den förståelsen blir fast, kommer det icke-existerande sinnet inte att besvära dig."

~ Sri Annamalai Swami: Living by the words of Bhagavan by Ddavid Godman

FataMorgana
2023-07-29 16:37
#69

"Att släppa taget ger oss frihet, och frihet är det enda villkoret för lycka. " Om vi i vårt hjärta fortfarande klamrar oss fast vid något — vid ilska, ångest eller innehav — kan vi inte vara fria."

~ Thich Nhat Hanh

Annons:
snowy00
2023-07-30 12:14
#70

"Den som verkligen är fri förkunnar inte: ’Jag är fri.’
Den hävdar inte något och är ’ingen ting’.
Men vilken mäktig kraft det Ingenting är!"

~ Mooji, Writing on water


FataMorgana
2023-07-31 15:59
#71

"Fridfull är den som inte bryr sig om att ha mer eller mindre.
Obundet av namn och berömmelse, han är fri från sorg från världen och mest från sig själv."

~ Rumi

Condor
2023-08-05 12:34
#72

"En dåres paradis är en vis mans helvete."

Thomas Fuller

Condor
2023-08-05 12:35
#73

"Det är bättre att besegra dig själv än att vinna tusen strider. Då är segern din. Den kan inte tas ifrån dig, varken av änglar eller demoner, varken i himlen eller i helvetet."

Buddha

snowy00
2023-08-05 19:20
#74

"…Erbjud hjärtlig vägledning var och när det behövs, baserat på den Sanning du själv har erfarit.

Men sträva inte efter att övertyga någon om Sanningen."

~ Mooji, Writing on water


snowy00
2023-08-09 11:31
#75

Hoppas det är OK med alla citat ur boken😅

"Om du vill vara en yogi behöver du träna hela ditt liv, men om du förstår det jag pekar på av hela ditt hjärta kommer du att vara fri för alltid."

~ Mooji, Writing on water


Condor
2023-08-09 12:28
#76

#75:

Det är ok, pa tal om tträning, nu ska jag träna i alla fall.

Annons:
snowy00
2023-08-09 13:34
#77

#76:

Så bra, om jag inte passade mig hade jag kunnat råka citera hela boken 😂 så bra som den är


FataMorgana
2023-08-11 18:38
#78

"Inse att det inte är du som går från dröm till dröm, utan drömmar rör sig framför dig, och du är det oförändrade vittnet. Ingen händelse påverkar ditt sanna väsen - detta är den absoluta sanningen."

~ Sri Nisargadatta Maharaj

FataMorgana
2023-08-11 18:42
#79

"Det är bara problem när man fäster sig vid något. När man inte fäster sig vid något uppstår inga problem."

~ Sri Nisargadatta Maharaj

snowy00
2023-08-11 19:15
#80

"Istället för att söka efter det du inte har, hitta vad det är du aldrig har förlorat."

~ Sri Nisargadatta Maharaj


FataMorgana
2023-08-12 19:15
#81

"Det finns inget att upptäcka och inget att förstå. Du är inte en person. Det finns ingen sådan sak som en person. Den så kallade personen är bara en tanke i Guds sinne. Faktum är att det inte ens är det. Det finns bara ren perception, medvetande - utan form, icke-född och odödlig, och det är vem du är. Hur kan sinnet förstå detta? Det är omöjligt. Det ändliga kan aldrig förstå det oändliga. Sök källan till sinnet, källan till "jag-tanken", genom ständig och tålmodig självundersökning. När sinnet är tyst, skiner du i hela din glans. Var dig själv och var lycklig."

~ Robert Adams

FataMorgana
2023-08-15 12:59
#82

"Om du vilar som din egen och sanna natur, då kommer du känna att det verkligen inte finns någon annanstans att ta vägen. "

~ Adyashanti

FataMorgana
2023-08-15 15:59
#83

"Försök inte förändra världen.
Först, ändra dig själv, eller ännu bättre, din självuppfattning, och du kommer att upptäcka att världen automatiskt motsvarar din nivå av förståelse."

~ Mooji

Annons:
snowy00
2023-08-15 16:27
#84

"Spändhet är den du tror att du borde vara. Avslappning är vem du är."

~ Kinesiskt ordspråk


Här tänker jag på att den fiktiva personen man ofta tar sig för att vara, egentligen bara är en spänning i sinnet… Sinnet som "drar ihop" sig i en punkt, som man kallar personen.
När denna spänning slappnar av, löses personen upp, och bara varat kvarstår, ett centrum av stillhet, tystnad, och avslappning… Där personen en gång trodde att den var.


  • Redigerat 2023-08-15 16:27 av snowy00
Condor
2023-08-16 15:28
#85

"Själen finns inte i universum. Tvärtom, universum finns i själen."

Plotin

Condor
2023-08-16 15:41
#86

"Vanliga människor ifrågasätter inte den allmänt accepterade versionen av verkligheten. De håller sig till standardvärdena för underkastelse av fiender och uppskattning av vänner och familj. Materialism, ambition och världsliga prestationer är världsliga kännetecken för framgång. Vi upplever den fenomenala världen och vårt sinne som solid och verkligt existerande. Endast mycket få människor ifrågasätter dessa påståenden och ifrågasätter deras soliditet. Men processen av tvivel är det första steget på den andliga vägen."

Tulku Urgyen Rinpoche

Condor
2023-08-16 15:49
#87

"Eleven gick till mästaren och frågade:
"Mästare, hur kan jag befria mig från det
som håller mig fast vid det förflutna?"
Då reste sig mästaren, gick till en trästubbe
och omfamnade den och klagade:
"Vad kan jag göra för att denna trädstam ska släppa taget om mig?"

Gammal zen historia

snowy00
2023-08-18 14:30
#88

"When you are bound, the Beloved comes in the form of the master.
When you are free, the Beloved comes in the form of the devotee."

"Ego is a ghost terrified of dying."

~ Mooji, Writing on water


FataMorgana
2023-08-18 17:57
#89

"Någon jag älskade gav mig en gång en låda full av mörker.
Det tog mig flera år att förstå att detta också, var en gåva."

~ Mary Oliver

FataMorgana
2023-08-18 17:59
#90

"Vänlighet i ord skapar självförtroende.
Vänlighet i tänkandet skapar djuphet.
Vänlighet i att ge skapar kärlek."

~ Lao Tzu

Annons:
FataMorgana
2023-08-19 19:27
#91

"Du kan bara vara rädd för det du tror att du vet."

~ J. Krishnamurti

Condor
2023-08-20 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

"Andlig visdom finns tillgänglig i alla, men träder först fram för de som blir tysta nog att lyssna på den."

Fata Morgana

Condor
2023-08-20 15:23
#93

En indian sitter med sin son framför lägerelden. Han berättar att det finns 2 vargar i människors hjärtan, en vit och en svart. Den svarta står för saker som avund, hat, lögner, girighet medan den vita står för saker som kärlek, fred, tacksamhet och medkänsla. Sen människor existerar, kämpar dessa vargar mot varandra i människors hjärtan.

Sonen frågar, men pappa, vilken varg vinner? Den svarta eller den vita? Pappan svarar att det är enkelt. Den vargen som du matar vinner.

okänd

FataMorgana
2023-08-20 16:31
#94

#93: Den är lika fin vare gång jag hör den 😊

FataMorgana
2023-08-20 17:56
#95

"Glöm allt du vet om dig själv; glöm allt du någonsin tänkt om dig själv; börja som om du inte vet någonting."

~ J. Krishnamurti

snowy00
2023-08-20 18:31
#96

#93: Fin😊


snowy00
2023-08-23 15:25
#97

"Egot önskar att njutningsfulla tillstånd ska fortsätta i det oändliga, men tack och lov kan ingenting på det relativa planet förbli oföränderligt. Föreställ dig att skratta för evigt — vilken monstruös idé! Nöje och smärta måste växla för att bibehålla friskheten och jämvikten i manifestationen."

~ Mooji, Writing on water


Annons:
FataMorgana
2023-08-26 19:12
#98

"Ego är varken positivt eller negativt. Det är helt enkelt begrepp som skapar fler gränser. Ego är bara ego, och katastrofen i allt detta är att du, som en andlig sökare, har blivit programmerad till att betrakta ego som dåligt, som en fiende, som något att förstöra. Detta stärker bara egot. Faktum är att sådana slutsatser uppstår från själva egot. Lägg ingen uppmärksamhet på dem. Gå inte i krig med dig själv; undersök helt enkelt vem du är."

~ Adyashanti

  • Redigerat 2023-08-26 19:13 av FataMorgana
FataMorgana
2023-08-27 13:29
#99

"På grund av en oskyldig missuppfattning tror du att du är en mänsklig varelse i den relativa världen som söker upplevelsen av enhet, men faktum är att du är Det som uttrycker sig självt som upplevelsen av att vara en mänsklig varelse."

~ Adyashanti

FataMorgana
2023-08-27 14:44
#100

"När vi möter livet som det är, och inte som vi tycker att det borde vara, när vi släpper vårt behov av att ständigt kontrollera och tolka våra upplevelser, då börjar vi öppna oss för livet på en helt ny nivå. Vi rotar oss djupt i tystnaden. Det ligger i tystnadens natur att den inte står i konflikt med livet, och när vi öppnar oss för tillståndet av konfliktlöshet, tillståndet av inre stillhet, börjar vi falla in i nåden av en annan dimension av existens - en dimension som är djupt förankrad i vår egen livsintimitet och själva existensen."

~ Adyashanti

Upp till toppen
Annons: