Annons:
Etikettandlig-visdom
Läst 139 ggr
FataMorgana
2023-05-19, 15:52

Andliga visheter del 6

Den gamla tråden hittar ni här

"Tills du ser att bokstavligen alla är Buddha, ser du inte saker klart. MorTeresa sa en gång att när hon tog hand om de sjuka eller hungriga, tog hon hand om Jesus inifrån varje person. Detta är inte bara ännu ett vackert andligt koncept, det är en konkret verklighet. Den sanna Kristus finns i alla varelser. Det är samma sak som att säga att Buddha finns i alla. Och det enda som kan lista ut detta är Kristus som lever i oss. Endast Buddha kan förstå Buddha. Bara den som förstår den. Lilla "jag" kommer aldrig att förstå Oneness."

~ Adyashanti

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Annons:
FataMorgana
2023-05-19, 19:20

"Missa inte din nåd! Missa inte denna chans att falla helt i ditt eget hav. Missa inte denna chans att inte försöka kontrollera världen, dina känslor, andra människor eller vad de tycker. Va helt tom. Börja nu - du fixar det här!"

~ Mooji

snowy00
2023-05-19, 22:02

"Kärlek säger 'Jag är allting.' Visdom säger 'Jag är ingenting.' Mellan de två, flödar mitt liv."

~ Sri Nisargadatta Maharaj

• Redigerat 2023-05-19, 22:02 av snowy00
Condor
2023-05-22, 12:56

"Att hålla fast vid sin ilska är som att dricka gift och förvänta sig att den andra personen ska dö."

Buddhistisk vishet

FataMorgana
2023-05-27, 13:03

"Varje människa har ett visst geni inom sig; men de förstör det ofta genom att försöka vara som någon annan."

~ Sadhguru

FataMorgana
2023-05-27, 15:06

"Ibland utmanar Gud dig att hitta styrkan du inte har. Först då kommer du att gå bortom dina inbillade gränser.
Du kastas så lågt att du tvingas vara ödmjuk.
Först då, när din stolthet och arrogans krossas, kommer du att upptäcka de krafter som inte är dina.
Du kommer att finna och använda Guds styrka.
När du helt överger ditt ego,
det miraklet blir möjligt"

~ Mooji

FataMorgana
2023-05-27, 15:09

"Folk tror att de behöver kämpa bara en kamp för att besegra egot, men du måste fortsätta kämpa mot honom tills du bryter hans kraft.
Era vapen behöver inte vara gjorda av stål.
Ditt vapen är din tystnad och din fasta närvaro i Självet.
Ditt egosinne är som ogräs.
Man kan inte bara dra upp ogräset en gång. De kommer igen och igen. Du fortsätter dra upp dem tills du frustrerar deras makt.
Då har man lite klart utrymme, en härlig säsong att plantera sina fruktträd. Man håller dock alltid ett vakande öga. Tro aldrig att du har slagit ogräset. Njut av ditt utrymme här och nu.
Skulle ogräset komma tillbaka blir det allt lättare för dig att rycka upp dem.
Låt bara inte ett ogräs bli en buske, och en buske ett mäktigt träd."

~ Mooji

Annons:
FataMorgana
2023-05-28, 12:21

"Döden kan komma när som helst. Jag berättar detta för dig så att du ska bli medveten om din egen död. Om du ständigt är medveten om möjligheten att du kan dö när som helst, kommer din entusiasm att öka. Försök att odla denna medvetenhet och se om det gör någon skillnad"

~ Ramana Maharshi

Condor
2023-05-28, 12:40

#7:

Det påminner mig om vad jag skrev i mitt inlägg, att leva som en krigare:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1509694/att-leva-som-en-krigare

"Krigaren är alltid medveten om den egna döden för han vet att det inte finns någon flykt."

"När du blir medveten om din egen död blir livet till en mer medveten tid och du kan se din död som en vän och använda den som rådgivare."

"Döden är det enda kloka rådgivaren som vi har. Närhelst du har en känsla av att allt går fel och att det säkra slutet är nära, vänd dig till din död och fråga honom om så är fallet. Döden kommer att berätta att du har fel; att ingenting egentligen spelar någon roll förutom hans beröring. Din död kommer att berätta för dig: Jag har inte rört dig än."

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
FataMorgana
2023-05-28, 12:42

#8: Jag tänkte också på ditt inlägg, att leva som en krigare när jag postade citatet 😄

Condor
2023-05-28, 13:08

#9:

Jag skrev också ett inlägg om döden en gång, som jag citerar utr:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1503483/doden

"Att placera den egna döden på ett ställe i medvetandet där den "inte stör" leder till omedvetenhet om själva livet."

"Det är medvetandet om den egna döden som gör livet till en medveten tid och inte bara det, så är det en dörröppnare till krafter i oss som vi inte är medvetna om."

snowy00
2023-05-28, 18:08

"Du kan inte stoppa vågorna, men du kan lära dig att surfa."

~ Jon Kabat-Zinn

"Sinnet är allt. Det du tänker, blir du."

~ Buddha

FataMorgana
2023-05-30, 07:26

"Sanningen är inte vad du vill att den ska vara, det är vad den är, och du måste böja dig för dess kraft eller leva i en lögn."

~ Miyamoto Musash

Condor
2023-05-31, 14:23

"Vi är vad vi tänker. Allt vi är uppstår ur våra tankar. Vi formar världen med våra tankar."

Buddha

Annons:
Condor
2023-06-02, 10:03

"Vi har bara detta nuvarande ögonblick, bara detta unika och eviga ögonblick, som öppnar sig och utvecklas inför våra ögon, dag och natt."

Jack Kornfield

Condor
2023-06-06, 15:02

Bär ditt ego som ett löst sittande plagg.

buddhistisk vishet

snowy00
2023-06-06, 21:34

"Tankar kommer och går. Känslor kommer och går. Ta reda på vad som blir kvar."

~ Ramana Maharshi

• Redigerat 2023-06-06, 21:34 av snowy00
Condor
2023-06-07, 11:31

Människor är orimliga, irrationella och själviska. Älska dessa människor ändå!

Om du gör gott kommer folk att anklaga dig för att ha själviska baktankar. Gör ändå gott!

Om du är framgångsrik kommer du att få falska vänner och sanna fiender. Bli framgångsrik ändå!

Ärlighet och öppenhet gör dig sårbar. Var ändå ärlig och öppen!

Folk tycker synd om förlorare, men de följer bara vinnarna. Kämpa ändå för några av förlorarna!

Om du har byggt i åratal kan det förstöras över en natt. Fortsätt bygga ändå!

Människor behöver verkligen hjälp, men de kan attackera dig om du hjälper dem. Hjälp dessa människor ändå!

Ge världen det bästa du har och du kommer att få en spark som tack. Ge världen det bästa ändå!

I slutändan är allt en fråga mellan dig och Gud. Hur som helst var det aldrig en fråga mellan dig och andra.

Moder Teresa

FataMorgana
2023-06-07, 14:58

"Ditt sanna hem är inte huset där du bor, utan stillheten och lugnet i ditt hjärta."

~ Ajahn Brahm

FataMorgana
2023-06-07, 15:39

"Det första miraklet som orsakas av full uppmärksamhet är din egen närvaro, din verkliga närvaro. Med denna energi som bor inom dig blir du helt levande. När medvetandets energi finns inom dig, finns Buddha inom dig. Energin av full uppmärksamhet är Buddhas energi. Det är likvärdigt med den helige Ande. Där den Helige Ande finns också förståelse, liv, helande och medkänsla. Där full uppmärksamhet finns, finns det sant liv, det finns kraft, frihet och helande som visar sig också. Vi har alla förmågan att generera denna energi från fullt medvetande. Meditera promenad, andas medvetet, drick ditt te medvetet, och odla denna energi som bor i dig, som lyser upp dig och gör livet möjligt."

~ Thich Nhat Hanh

snowy00
2023-06-07, 19:41

#18, #19: fina visheter båda två 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: