Annons:
Etikettandlig-visdom
Läst 626 ggr
Condor
2023-03-12 14:46

Andliga visheter del 5

Eftersom den gamla tråden har blivit så lång, startar jag en ny och börjar med en text av Osho:


"I stället för att tigga om kärlek, börja ge kärlek. Glöm att få det, bara ge det - och jag garanterar att du kommer att få massor. Men du får inte tänka på att vilja ha det. Du får inte uppmärksamma om du får det eller inte, inte ens indirekt, inte på en dold väg. Det räcker som en störning. Ge det bara för att ge kärlek är så vackert att det inte kan hålla med att ta emot kärlek."

Osho

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
  • Redigerat 2023-03-12 14:47 av Condor
Annons:
FataMorgana
2023-03-13 19:13
#1

"Vi anser inte att en dröm är en dröm förrän vi vaknar. Drömmen känns ganska verklig så länge den varar. På samma sätt kommer detta tillstånd av vaksamhet inte att verka som en dröm förrän vi vaknar upp i jnana (Självförverkligande)"

~ Ramana Maharshi

Condor
2023-03-14 09:49
#2

Det krävs en viss intelligens av förståndet, för att det ska kunna inse den egna dumheten, dvs. de egna begränsningarna.

Condor

snowy00
2023-03-14 14:22
#3

"Du är aldrig ensam. Du är evigt ansluten till alla."

~ Amit Ray


Condor
2023-03-14 16:05
#4

"Genom att använda Jesus, Buddha eller Krishna som förebild har vi förstört naturens förmåga att producera unika individer. De som säger åt dig att glömma din naturliga unikhet och bli som någon annan, oavsett hur helig den personen kan vara, vilseleder dig."

U.G. Krishnamurti

Condor
2023-03-15 11:24
#5

"Den andligt utvecklade ser alla människor och varje levande ting som guds ljus.

Den egoutvecklade ser sig själv som det ljusa och klassar en del andra som mörka."

Condor

FataMorgana
2023-03-15 16:46
#6

"Jag säger dig verkligen, allt du ser nu kommer att försvinna som en dröm.”

~ Rumi

Annons:
FataMorgana
2023-03-15 16:49
#7

"Kärleken själv beskriver sin egen perfektion.
Var mållös och lyssna…"

~ Rumi

FataMorgana
2023-03-17 16:06
#8

"I vattnet av din kärlek löstes jag upp som salt.
Inget gott, inget ont, ingen övertygelse, inget tvivel ska finnas kvar."

~ Rumi

Condor
2023-03-19 15:25
#9

Det här är en zen vishet, men den gäller nog också för andra andliga vägar som leder till sanningen.

"Innan man studerar Zen, är berg berg och vatten är vatten; efter en första glimt av Zen-sanningen är berg inte längre berg och vatten är inte längre vatten; efter upplysningen är berg berg igen och vatten är vatten igen."

Condor
2023-03-20 10:05
#10

En indisk prins lät en gång föra in en elefant i ett mörkt rum. En grupp av hans främsta vetenskapsmän studerade elefanten. En kände på benet och sa att denna varelse var som ett träd. En annan kände på örat och sa att denna varelse var som ett stort blad av en lotusblomma. En annan studerade elefantens svans och kom fram till att elefanten hade karaktären av en ål. Detta motsagdes av utforskaren av ryggen, för vilken elefanten tycktes ha karaktären av en val. Forskaren av snabeln kunde bara skratta åt så mycket dumhet och okunskap. För honom var det tydligt att elefanten var som en orm. Full av sorg över sina kollegors vansinne vände sig betens filosof bort, efter att ha insett denna varelses släta elfenbenskaraktär. Lustigt nog när dåren med lyktan dök upp var diskussionen långt ifrån över. Enskilda diskuterande uppmanade honom att snälla avstå från sina dumma positivistiska argument och släcka lampan igen.

okänd

snowy00
2023-03-20 13:15
#11

#10: jag tänkte "varför inte bara tända lampan" så ser de att det är en elefant 😄


Condor
2023-03-20 13:47
#12

#11:

😄 ja det vore praktiskt att bara tända lampan. Då skulle man lätt kunna se vad det är.

Men nu är det ju så att det var de främsta vetenskapsmännen som studerade elefanten i mörkret, dvs. kloka snubbar. De undersökte elefanten ur olika perspektiv och diskuterade om vem som hade rätt. Egentligen hade ingen rätt, för de betraktade delen som de undersökte som helheten av elefanten. De kloka vetenskapsmännen kan ju inte blotta sig och erkänna att de hade fel. Då är det obehagligt för de kloka snubbarna om någon tänder lampan, så att alla kan se att de hade fel. 😄

Jag tycker att historian är bra, för den speglar vad som händer i världen. Ett exempel: För hundratals år var det fortfarande den katolska kyrkan som gav människorna bilden av hur universum och existensen såg ut. Sen kom Galileo Galilei och tände på lampan. Då var det kyrkan som uppmanade honom att släcka den.

Så är det än idag. Precis som att religioner är tvugna att ge människorna en rationell förklaring för hur allt och även det som inte kan förklaras rationellt fungerar, är det idag esoteriska läror, t.ex. teosofi, självutnämnda gurus och shamaner som måste väcka intrycket att veta hur universum och livet fungerar. Men var och en har bara sett delar av elefanten, men inte hela elefanten (samadhi).

Om då någon tänder ljuset så är det obehagligt för dem att se att det finns någonting som de inte känner till, som andra har erfarit, som motsäger deras lära och uppfattning av världen.

Ibland hittar man dock ett par guldklimpar även i bibeln:

Johannes 3:19-21 Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. 20 Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. 21 Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

snowy00
2023-03-20 16:26
#13

#12: Ja det var en bra historia, och du har rätt i det du skriver. Tänker att man medvetet kan tända lampan genom andliga praktiker som meditation och yoga, mm, och erfara ljuset. Men många (de flesta) är mest intresserade av att släcka lampan och vara kvar mörkret… Då de inte vill möta sig själv


Annons:
Condor
2023-03-20 16:36
#14

#13:

Ja, så är det. Jag tänker då på Nelson Mandelas berömda tal där han sa:

"Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest."

Hela talet:

Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga. Det vi fruktar mest är att vi har omätliga krafter. Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest. Vi frågar oss, vem är jag att vara briljant, underbar, begåvad och fantastisk? Men hur skulle du kunna vara något annat? Du är ett av Guds barn.

Världen är inte behjälpt av att du låtsas vara obetydlig. Det finns inget upplyst i att krympa, så att andra människor i din närhet slipper känna sig osäkra. Vi är skapta för att briljera, så som barn gör. Vi är födda för att förverkliga den Guds härlighet som finns inom oss. Den finns inte bara i några av oss, den finns i alla. Och när vi låter vårt eget ljus skina, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma. När vi har frigjorts från vår egen rädsla, frigör vår närvaro automatiskt andra.”

snowy00
2023-03-20 23:18
#15

Tack för citatet.

Vi måste ju också belysa våra mörka sidor, för att kunna nå ljuset. Men det är oftast det mörka vi inte vill se hos oss själva.
Belyser man det mörka, ser man att det inte var så farligt ändå…det bara verkade så när det var så mörkt 😊

Kommer att tänka på ett vist citat ur boken "En kurs i mirakler":

"Inget verkligt kan hotas. Inget overkligt existerar. Här i ligger Guds frid."


Condor
2023-03-21 09:46
#16

#15:

Ja, att belysa sina mörka sidor betyder att bli medveten om dessa. Så länge man inte är medveten om dessa projicerar man dom på andra. Blir man medveten, blir man en bit mer "hel" igen och projektionen upphör.

Fint citat. 🙂

snowy00
2023-03-21 17:55
#17

#16:

Precis 🙂


FataMorgana
2023-03-21 19:06
#18

"Lidandet kommer från det oändliga sökandet för att tillfredsställa det som inte kan tillfredsställas. "Jag" leder till "jag är" vilket leder till "jag vill" osv."

~ Kalu Rinpoche

snowy00
2023-03-21 22:29
#19

"Det finns vissa saker man lär bäst i lugnet, och vissa i stormen."

~ Willa Cather


snowy00
2023-03-23 05:25
#20

Tycker denna video med Sadhguru var bra.😊


Annons:
Condor
2023-03-23 10:08
#21

#20:

Ja, den var bra. Det som han säger om döden påminner mig om vad jag själv skrev i det här inlägget:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1503483/doden

Undrar om Sadhguru läser här? 😄😁

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
snowy00
2023-03-23 10:24
#22

#21: haha, ja vem vet.😁 Men jo, det påminner om vad du skrev faktiskt.


Condor
2023-03-23 10:45
#23

#22:

I alla fall har han ännu inte blivit medlem här. 😄

snowy00
2023-03-23 11:22
#24

#23:

Han kanske måste öva svenskan först 😉😉


Condor
2023-03-23 11:25
#25

#24:

😄

FataMorgana
2023-03-23 18:53
#26

"Din essens är kärlek. Och kärleken är den eviga och oändliga rymligheten inom vilken allt annat kommer och går. Du är kärlek. Du är evig"

~ Rumi

FataMorgana
2023-03-24 18:18
#27

"Din natur är att hålla tyst. Du kom från tystnaden och du måste återgå till tystnaden…"

~Papaji

Annons:
FataMorgana
2023-03-25 16:25
#28

"Vad är avundsjuka?

  • Att inte acceptera det goda i andra.
    Accepterar vi det goda blir det inspiration.

Vad är ilska?

  • Att inte acceptera det som är utanför vår kontroll
    Om vi accepterar blir det tolerans.

Vad är hat?

  • Att inte acceptera folk som de är.
    Om vi accepterar villkorslöst, då blir det kärlek."

~ Rumi

FataMorgana
2023-03-26 11:25
#29

"Buddha säger: När en vis person lider frågar han sig själv: "Vad har jag gjort hittills för att befria mig från mitt lidande? Vad mer kan jag göra för att övervinna det?” Men när en dåraktig man lider, frågar han sig: 'Vem har gjort detta mot mig?"

~ Thich Nhat Hanh

FataMorgana
2023-03-26 11:27
#30

"Kärlekens väg öppnar sig bara när du inte har några förväntningar. Kärleken gror bara med fullständig acceptans, när man inte vill förändra någonting."

~Osho

Condor
2023-03-26 11:58
#31

#29:

Det påminner mig om ett av Don Juans uttalande i en av Castanedas böcker:

"Den grundläggande skillnaden mellan en krigare och en vanlig människa är att krigaren tar allt som en utmaning, medan en vanlig människa tar allt antingen som en välsignelse eller en förbannelse."

FataMorgana
2023-03-31 17:20
#32

"En sann mästare är inte någon som undervisar dig i sanningen. Han är någon som hjälper dig att upptäcka sanningen inom dig själv"

~ Osho

FataMorgana
2023-03-31 18:57
#33

"Var snarare som floden som flyter och gör inget motstånd."

~ Lao Tzu

snowy00
2023-03-31 23:26
#34

"Livet är väldigt enkelt, men vi insisterar på att göra det komplicerat."

~ Confucius


"Kan du minnas vem du var, innan världen berättade för dig vem du borde vara?"

~ Charles Bukowski


  • Redigerat 2023-03-31 23:27 av snowy00
Annons:
Condor
2023-04-02 12:09
#35

"Ditt naturliga tillstånd är inte relaterat till religiösa tillstånd av hänryckning, salighet och extas. Dessa saker är i erfarenhetens rike. De är tankeinducerade tillstånd av vara som kommer och går. Krishnamedvetande, Buddhamedvetande, Kristusmedvetande är alla resor i fel riktning. De är alla föremål för tid. Det tidlösa kan aldrig greppas eller adjungeras, än mindre uttryckas - av någon människa. Den upptrampade stigen tar dig ingenstans. Det finns inga avlägsna oaser."

U.G. Krishnamurti

Condor
2023-04-02 16:01
#36

Ett samtal mellan Don Juan och Castaneda när de vandrade genom öknen i Mexiko vid soluppgången:

"Plötsligt säger Don Juan till Carlos: titta, såg du det? Sett vad? Såg du ingenting? Jag har inte sett något. Okej, låt oss gå vidare då. Och solen kommer fram och det blir ljusare och det blir varmare. Såg du det Carlos? sett vad? Jag har inte sett något. Så det händer två eller tre gånger. Plötsligt säger Don Juan, så Carlito, jag undrar varför du inte ser någonting alls. Jag vet varför: du kan bara se saker som du kan förklara. Glöm det – tänk inte på att förklara, titta bara."

FataMorgana
2023-04-05 14:58
#37

"Att släppa taget är en vacker sak. Ju mer du släpper taget om desto vackrare blir livet"

~ Thich Nhat Hanh

FataMorgana
2023-04-05 16:57
#38

"I svåra situationer, reagera inte. Försök inse att det verkliga problemet inte är vad som händer, utan hur du reagerar på det."

~ MataAmritanandamayi

snowy00
2023-04-06 19:13
#39

"Om den enda bönen du någonsin säger i hela ditt liv är tack, så är det nog."

~ Meister Eckhart


FataMorgana
2023-04-07 18:39
#40

"Hemligheten bakom hälsa för sinnet och kroppen är inte att ångra det förflutna, inte att oroa sig för framtiden eller att förutse problem, utan att leva nuet med visdom och uppriktighet. Lev varje stund till fullo och framtiden tar hand om sig själv. Njut fullt ut av under och skönhet i varje ögonblick."

~ Paramahansa Yogananda

Condor
2023-04-08 12:11
#41

"Jag vill berätta vad vi pratar om. Vi pratar om vår värld. Faktum är att vi upprätthåller vår värld med vårt inre samtal. Världen är så här bara för att vi säger till oss själva att det är så här. När vi slutar prata med oss ​​själva är världen alltid som den ska vara."

"Kom ihåg att världen inte öppnar sig för oss omedelbart. Däremellan finns beskrivningen av världen. Faktum är att vi alltid är ett steg bort från den, och vår upplevelse av världen är alltid ett minne av upplevelsen. Vi kommer alltid ihåg ögonblicket som precis hände och är över.”

Don Juan Matus

Annons:
snowy00
2023-04-08 16:41
#42

"Världen är inte här för att göra dig glad, utan medveten."

~ Eckhart Tolle


FataMorgana
2023-04-09 19:56
#43

"Ögonblicket av uppvaknande kan präglas av ett högt skratt.
Men det här är inte skratt från en lottovinnare eller någon form av seger.
Det är skratt från någon som efter att ha letat efter något länge plötsligt hittar det i sin rockficka."

~ ThichNhatHanh

FataMorgana
2023-04-10 18:16
#44

"Radion sjunger och pratar, men öppnar du den hittar du ingen inuti. Likaså är min existens som rymden; även om denna kropp talar som en radio, finns det ingen inuti, ingen görare"

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
2023-04-10 18:21
#45

"Det finns en plats inom dig som bara är - utan ansträngning. Den kan inte fångas av sinnet och föras någonstans av vinden. Det är en plats där du bara är medveten, utan identitet. Flytta in i denna inre värld minst en gång i ditt liv och bekräfta din fullhet där. Utvidga dig bortom den begränsade och oregelbundna personens område. Sluta sova! Du har sovit i denna värld, omedveten om din sanna natur, för länge. Låt detta liv vara en fullständig uppvakning. Du måste bli beviset på att en människa kan vara verkligt lycklig, vis, medkännande och fri, inte för att du känner att du är eller har uppnått något speciellt, utan för att du vet vem du är!"

~ Mooji

snowy00
2023-04-11 23:30
#46

"Det är bättre att äta för att leva, än att leva för att äta."

Ungefär…

Vet inte om det är en rakt andlig vishet, men läste citatet i samband med Ayurveda (kan ha varit ur min ayurvediska kokbok 😊).


Condor
2023-04-12 10:42
#47

#46:

Det där är ett uttalande som är inspirerad av Sokrates, som levde 470-399 före Kristus. Sokrates sa "Vi lever inte för att äta, utan äter för att leva".

snowy00
2023-04-12 11:10
#48

#47:

Jaså, där ser man. Var mer än jag visste 😄


Annons:
FataMorgana
2023-04-12 16:52
#49

"Vår normala känsla av jag är en bluff. Att förstå detta är att inse att livet är helt ögonblickligt, att det varken finns varaktighet eller trygghet, och att det inte finns något "jag" som kan skyddas"

~ Alan W. Watts

FataMorgana
2023-04-12 17:03
#50

"Jag bryr mig inte om vad som händer. Det är kärnan i inre frihet. Det är en tidlös andlig sanning: släpp bindningen till utfallen, djupt inuti dig själv, du kommer att må bra oavsett vad."

~ Jiddu Krishnamurti

FataMorgana
2023-04-12 17:20
#51

"En kopp är användbar endast när den är tom; och ett sinne som är fyllt med övertygelser, dogmer, påståenden och citat är verkligen ett okreativt sinne."

~ Jiddu Krishmaurti

FataMorgana
2023-04-12 17:28
#52

"Lyssna i tystnad eftersom om ditt hjärta är fullt av andra saker kan du inte höra Guds röst"

~ Moder Teresa

FataMorgana
2023-04-12 17:33
#53

"Den som tittar utåt drömmer, den som tittar inåt vaknar."

~ C.G. Jung

Condor
2023-04-14 16:18
#54

"Paradiset är inte en plats; Det är ett medvetandetillstånd."

Sri Chinmoy

FataMorgana
2023-04-15 12:34
#55

"Om du accepterar det som finns där just nu kommer allt att bli en del av dig. Om du gör motstånd kommer allt att bli ett problem."

~ Sadhguru

Annons:
FataMorgana
2023-04-15 15:28
#56

"När du inser vad du verkligen är, förlorar du inget förutom den falska identiteten."

~ Adyashanti

Condor
2023-04-17 10:50
#57

"Alla som på allvar sysslar med vetenskap kommer fram till slutsatsen att i universums lagar manifesterar sig en ande. En ande som är människans ande mycket överlägsen."

Albert Einstein

All materia uppstår och existerar endast genom en kraft. Vi måste anta att bakom denna kraft finns en medveten intelligent ande. Denna ande är matrisen för all materia.

Max Planck, kvantfysikens "fader".

FataMorgana
2023-04-17 19:30
#58

"När man kan se icke-dualitet i dualitet, och enhet i mångfald, då är allt bra."

~ Mooji

snowy00
2023-04-20 18:13
#59

"Mannen med överlägsen dygd är inte [medveten om] sin dygd, och på detta sätt besitter han verkligen dygd. Mannen med underlägsen dygd förlorar aldrig [synen av], och det är därför han förlorar sin dygd."

~ Lao Tzu

Denna vishet var med i senaste videon jag bifogade i andra tråden. Tolkar detta som att man på något sätt glömmer sig själv, och är genuin i det… Till skillnad från att försöka vara något man inte är, och det blir ett strävande och en slags falskhet (för att använda det ordet) i det.


FataMorgana
2023-04-20 19:11
#60

#59: Det var ett vist citat och en bra tolkning 😊 Jag har tyvärr inte hunnit titta på din senaste video än, men kommer nog att göra det snart.

snowy00
2023-04-20 21:44
#61

#60: Ja 😊 ingen fara, ta det när du har tid sen.


FataMorgana
2023-04-21 17:49
#62

"När vi lär oss lyssna med full uppmärksamhet från hjärtat blir lärdomarna få och böckerna blir mycket små.
I takt med att vi stannar kvar i egotillståndet kommer sinnet att växa i tankar och inre brus ökar, vilket leder till en oförmåga att förstå Sanningen i sin enkelhet.
Vi behöver lite kunskap och övning för att vakna upp till Sanningen, för Sanningen är alltid närvarande, perfekt och tyst.
Allt du behöver är en uppriktig önskan om frihet, öppenhet och en vilja att vara tyst inuti, så att det reala kan komma in i utrymmet i ditt hjärta och göra dig fri"

~ Mooji

Annons:
FataMorgana
2023-04-26 12:59
#63

"Hur vacker din kropp eller skärpt ditt sinne än må vara, när du är vilse i din fysiologiska eller psykologiska process, kan du inte uppfatta eller uppleva livet som det är"

~ Sadhguru

FataMorgana
2023-04-27 19:27
#64

"Att hitta allt och alla genom tystnad snarare än mentalt ljud - det är den största gåvan du kan erbjuda universum."

~ Eckhart Tolle

snowy00
2023-04-27 21:35
#65

"Verkligheten är skapad av sinnet; vi kan ändra vår verklighet genom att ändra vårat sinne."

~ Plato


FataMorgana
2023-04-29 15:22
#66

"Det kommer en tid då man måste glömma allt man har lärt sig."

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
2023-04-30 18:42
#67

"Du är det oförändrade medvetandet från vilket all aktivitet sker. Vila alltid i frid. Du är evig, gränslös och odelad Varelse. Var bara tyst. Allt är okej. Var tyst här och nu Du är lycka, du är frid, du är Frihet. Tro inte att du är bekymrad. Var snäll mot dig själv. Öppna ditt hjärta och bara var. Ni som vet detta, vet allt. Om inte, är även de mest utbildade ovetande."

~ Papaji

FataMorgana
2023-04-30 18:48
#68

Rikta er inte efter vad ni hör, inte efter traditioner, religioner, heliga skrifter, eller spekulationer … allt detta bygger på yttre sken. Styr er inte efter mig som den upplyste eller efter någon annan lärare eller mästare … utan erkänn själv. Det behövs ingen yttre auktoritet. Sanningen bär sin bekräftelse i sig själv. 'Det heter: Kom och se. I ens egna inre upptäcks den av den insiktsfulla."

~ Buddha

Condor
2023-05-01 11:40
#69

Det finns många reflektioner av månen - och ändå bara en måne. Det finns många källor – och ändå bara ett vatten.

Zen mästaren Baso

Annons:
FataMorgana
2023-05-01 11:41
#70

"Det du söker finns inom dig själv. Själva böckerna ligger utanför. Varför titta åt fel håll genom att studera dem?"

~ Ramana Maharshi

Condor
2023-05-01 15:43
#71

Kom ihåg detta: förutom tystnad är allt annat bara din fantasi - hur vackert det än må vara. Endast din stillhet har mitt stöd, för endast i din stillhet är du nära tillvarons centrum. I absolut stillhet blir du själv centrum. Men kom ihåg att undvika all slags fantasi - vilken inbilskhet som helst - även vackra, gudomligt framträdande inbilskheter.

Osho

Condor
2023-05-03 16:34
#72

En zen historia:

Lärjunge: "Hur hittar jag min Buddha-natur?" Mästaren: "Du har ingen Buddha-natur." Elev: "Hur är det med djuren?" Mästaren: "De har Buddha-naturer." Elev: "Varför har jag ingen då?" Mästaren: "För att du måste fråga."

Condor
2023-05-03 16:38
#73

"Fred kommer att komma in i människors hjärtan när de känner sin enhet med universum."

Black Ekl, lakota medicin man

FataMorgana
2023-05-03 17:01
#74

"I landet 'jag vet' finns det alltid konkurrens, avundsjuka, förespråkande, stolthet och arrogans. "Det är ett rike av aggressioner, egots rike.

Jag säger: Vägra medborgarskap!

I landet 'Jag vet inte' rör sig invånarna utan konflikt och är naturligt lugna, glada och fredliga.

De vise stannar här."

~ Mooji

SolaH
2023-05-06 12:01
#75

Vad du måste våga, att vara dig själv.
Vad du kunde vinna, att livets storhet speglades i dig efter måttet av din renhet.

Dag Hammarsköld

FataMorgana
2023-05-07 11:42
#76

"Om din medkänsla inte inkluderar dig själv, är den ofullständig"

~ Buddha

Annons:
Condor
2023-05-08 09:19
#77

"När du gör något, gör det så bra du kan. Var inte uppmärksam på resultatet, resultatet är inte viktigt."

Gammal zen vishet

snowy00
2023-05-08 16:43
#78

"En enda ros kan vara min trädgård… En enda vän, min värld."

~ Leo Buscaglia


Condor
2023-05-10 11:00
#79

"Att förändra världen är inte ditt uppdrag.
Att förändra dig själv är inte din uppgift.
Att vakna upp till din sanna natur är din möjlighet."

Mooji

  • Redigerat 2023-05-10 11:00 av Condor
FataMorgana
2023-05-11 19:37
#80

"Jag" som söker lycka är som en våg som söker vatten."

~ Rupert Spira

FataMorgana
2023-05-11 19:39
#81

"Om du förväntar dig att din strävan ska ge dig fördelar, oavsett om det är materiellt, mentalt eller andligt, är det ett tecken på att du inte förstår någonting.
Sanningen ger inga fördelar.
Det kommer inte att ge dig en högre position, eller makt över andra. Allt du får med sanningen är befrielse från det falska."

~ Nisargadatta Maharaj

snowy00
2023-05-12 17:31
#82

"Ditt förflutna är bara en historia. Och när du inser detta, har den ingen kraft över dig."

~ Chuck Palahniuk


FataMorgana
2023-05-13 10:17
#83

"Oroa dig inte för absolut ingenting
Du är inte här av en slump
Den här formen är bara en fantasi, ett tag.
Men den bakom fantasin, är evig.
Du måste veta om det
Om du känner till det och litar på det,
behöver du inte oroa dig för något.
Den här världen är så full av kärlek!
Och ditt hjärta, ditt väsen, är så fullt av kärlek, så fullt av fred!
Du behöver inte gå någon annanstans för att finna kärlek och frid.
De är precis där du är"

~ Mooji

Annons:
Condor
2023-05-13 15:19
#84

Första inlägget med den nya datorn. 🙂

Ett uttalande av Osho:

"Jag lever mitt liv utifrån två principer. För det första – jag lever som om idag vore min sista dag på jorden. För det andra – jag lever idag som om jag skulle leva för alltid."

För dom som har saknat oss på sista tiden (inte för att jag tror att någon har det, men bara i alla fall…….). Vi har varit lite upptagna, för vi har köpt nya datorer och det är ett himla jobb att inreda allt, ladda ner allt från nätet (Antivirusprogram, CCleaner, pdf reader osv.) och överföra allt från den gamla datorn till den nya. Men snart är vi mer aktiva igen.

FataMorgana
2023-05-13 15:38
#85

"Fred kan bara existera i nuet. Det är löjligt att säga 'vänta tills jag är klar med det här, då kommer jag vara fri att leva i fred'. Vad är 'det här'? En examen, ett jobb, ett hus, betalning av skulder? Om du tänker på det sättet, kommer fred aldrig att komma. Det finns alltid ett annat 'det här' som kommer efter det nuvarande. Om du inte lever i fred just nu kommer du aldrig kunna göra det. Om du verkligen vill ha fred måste du vara i fred nu. Annars kommer det bara att finnas 'hopp om fred någon dag'."

~Thich Nhat Hanh.

FataMorgana
2023-05-13 15:39
#86

"Lycklig är den man som inte går vilse i filosofins labyrinter, utan går direkt till källan varifrån de alla kommer."

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
2023-05-13 16:16
#87

"Innan orden uttalas finns en djup tystnad. När alla orden inom oss fortsätter att föda, finns det en djup tystnad under eller bakom dem. När alla tankar och ord inom oss har torkat ut, finns det kvar en så djup tystnad - utan början - utan slut. Den kan aldrig torka ut. Den är gränslös. Ingenting kan röra eller förändra den. Den kan inte tas bort. Denna tystnad är vara, existens och kärlek, Sanningen och Gud är alla En - det högsta Väsendet."

~ Mooji

snowy00
2023-05-13 16:44
#88

#84: lite har jag saknat er 😉😉 men bra med ny dator. Jag köpte också en ny för några månader sen


snowy00
2023-05-13 16:51
#89

"Det är en form av mänsklig kärlek att acceptera vår komplicerade, röriga mänsklighet och inte fly iväg från den."

~ Martha Nussbaum


  • Redigerat 2023-05-13 16:51 av snowy00
FataMorgana
2023-05-13 17:17
#90

#88: Jag hoppas att jag har mer inspiration i morgon till nya inlägg. Just nu är huvudet helt fullt av datorprogram, appar och annat 🤪Alla mina Smileys ser förresten också helt annorlunda ut 😁

Annons:
Condor
2023-05-13 17:18
#91

#88:

Ja, äntligen en dator där fläkten inte fräser hela tiden och som man kommer fram lite snabbare på sidorna med. Vi letade ju efter nya laptops i över ett år, men dom som uppfyllde våra krav var för dyra. Dom som vi har nu kostade bara 545,- euro per styck och har en stor skärm, 16 GB RAM, en Pentium processor och hela office paketet.

Passande en vishet som jag just kom på själv: Vem som har tålamod sparar pengar.

snowy00
2023-05-13 17:35
#92

#90:

Det kan jag tänka mig. Brukar bli så då. Undrar om Windows 11 (om ni har det nu) ger annorlunda smilisar, jag fick också annorlunda på min nya dator. Tror nästan jag gillar de gamla bättre 😅

#91:

Det låter bra. Själv köpte jag en dator som även går att spela på…


FataMorgana
2023-05-13 17:55
#93

#92: Jag antar det, att det är pga Windows 11 som smilisarna nu ser helt annorlunda ut. Vi har det också med våra nya datorer, men precis som du, gillar jag dom gamla bättre. Dessa ser helt fåniga ut, på något sätt. 😅

FataMorgana
2023-05-13 17:57
#94

"Alla varelser föds upplysta, men det tar en livstid att upptäcka det."

~ Okänd

FataMorgana
2023-05-14 17:27
#95

"Fred är ditt naturliga tillstånd. Det är sinnet som hindrar det naturliga tillståndet."

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
2023-05-14 18:10
#96

"Folk insisterar på att ställa frågor till mig, så jag måste svara på dem. Men sanningen är bortom ord."

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
2023-05-17 17:49
#97

"När egot är borta har lyckan ingenstans att gömma sig."

~ Mooji

Annons:
FataMorgana
2023-05-17 17:50
#98

"När du inser att livet i varje kropp och i all naturens manifestation inte är mer än explosioner av Guds medvetande, är du i hans eviga närvaro. Gud finns alltid i jordens stjärnor och näsborrar, i våra tankar, känslor och vilja; och när du inser detta, då inser du din koppling till det oändliga. Detta är självförverkligande: man känner sig inte längre som en liten våg av liv, utan som själva havet."

~ Yogananda

Upp till toppen
Annons: