Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettpsykologiskt-arbete
Läst 636 ggr
FataMorgana
2

Drömtråd Nr. 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Öppnar en ny drömtråd som vi kan fortsätta att diskutera våra drömmar i 😊

Condor
2

#0:

Då är det bara till tt drömma på. 😄

snowy00
2

Man ser nästan fram emot natten för att se vilket äventyr man får vara med om den här gången 😄

snowy00
2

Mindes just en ganska lustig dröm jag hade inatt. Det var att du Condor på nåt sätt visade mig hur man ritade upp Reikisymboler för någon slags ritual eller liknande. Du ritade dem i sanden har jag för mig. Minns att du ritade en fyrkant, en cirkel, en triangel och jag tror de hade olika som lite glödande färger (gul, grön, röd om jag minns rätt). Varje symbol hade alltså en färg.

Nu förstår jag att Reikisymboler inte ser ut på det här viset… Men det var ändå en lite lustig dröm😂 så tack för att du i drömmen visade mig symbolerna 😉

Condor
2

#3:

Det var så lite så….. 😊 Jag gjorde ju ingenting.

Symbolerna som du drömde om var som du redan skrev, inga reikisymboler, utan det var symboler ur den antika grekiska filosofin. Där motsvarar en fyrkant, 2 trekanter och en cirkel de fyra elementen jord, luft, vatten och eld:

• Jord (fyrkanten): grön
  • Luft (en trekant med spetsen uppåt): Gul
  • Eld (en trekant med spetsen neråt): Röd
  • Vatten (en cirkel): Blå

Säkert har du någon gång sett och läst om symbolerna och hade det sparat i ditt undermedvetande. I drömmen kom dom fram ur undermedvetandet.

Condor
2

Jag hade en konstig dröm förra natten. En gång för längre tid sedan hade jag en dröm där jag drömde att jag letade efter en parkeringsplats i Wien, när jag och andra som var med mig (som jag inte minns vilka det var) skulle äta i en resturang. Jag fick parkera ganska långt ifrån resturangen och jag drömde att jag hade bilen som jag hade på 90-talet, en röd Mazda 323 F.

Förra natten drömde jag att jag var hos mitt ex och hon sa någonting som fick mig att säga "jag tror jag går nu" och sen gick jag utan att säga hej. Sen stod jag på gatan i Wien mitt på natten och var tvungen att hämta min bil som jag parkerade i den andra drömmen. Men jag visste inte längre var jag parkerade den och tänkte att jag kan ju inte leta igenom ett helt distrikt. Mitt på nattten gick det heller inga bussar hem längre.

Sen tänkte jag att jag kollar om jag över huvud taget har bilnyckeln med mig. Jag tog fram en bilnyckel ur byxfickan och såg att det var en nycknelanhängare på den från min bilverkstad. Jag tänkte, oj har jag glömt att ge tillbaka nyckeln när jag sist hade en verkstadsbil?. Sen tog jag fram en annan nyckel ur byxfickan och också på den nyckeln var det en anhängare från min bilverkstad. Den tredje nyckeln som jag tog fram ur byxfickan hade ingen nyckelanhängare alls och jag undrade opm det var rätt nyckel. Sen vet jag inte längre hur drömmen fortsatte, för att mitt minne slutade där.

Konstigt att man parkerar bilen i en dröm och sen vill hämta den i en annan dröm.

snowy00
2

#4:

😊 Aha, så det var symboler ur den antika, grekiska filosofin som "du" visade i drömmen. Intressant ändå att det var några slags riktiga symboler, jag trodde att de var nå "fantasisymboler" som mitt undermedvetna hittat på. Sen tänkte jag att eftersom jag gjort några IQ-test och liknande på senaste så kanske mitt undermedvetna hittade på symbolerna i samband med de testen.
Men symboler ur den antika, grekiska filosofin låter mer troligt eftersom de såg ut exakt som du beskriver dem här i tråden.🤔 Minns inte att jag har läst och sett dem tidigare, men det kan jag ju förstås ha glömt.

#5:

Det var också en lustig dröm som du hade. Jag har ofta drömt att jag parkerar bilen, glömmer bort var jag parkerade den, sen går runt i timmar och letar utan att hitta den. Men har nog inte drömt att jag parkerat den i en annan, tidigare dröm nån gång😄

Condor
2

#6:

Jag har ofta drömt om platser i en dröm som bara existerade i drömmen och som jag i senare drömmar befann mig på igen.

snowy00
2

#7:

Det känner jag där emot igen. En del platser är som ens drömplatser som man bara besöker i drömmarna. Ibland är det t o m så att jag följer samma väg för att ta mig till denna plats i flera återkommande drömmar.🤔

snowy00
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lyssnade på en bra video där Tolle pratar om sömn, och drömmar, och det "fjärde medvetandetillståndet" som jag bara kan rekommendera efter intresse🙂

snowy00
2

Då var det dags igen😂 inatt drömde jag att jag på den dagliga verksamheten där jag är fick fisk som "vegetarisk mat", och upptäckte detta när jag ätit halva fisken. Sen blev jag riktigt irriterad när folk inte förstod varför jag inte äter fisk, och började halvskrika åt dem…..😂

Condor
2

#10:

Det är inte den första gångden du har sådana här drömmar, men förra gången var det kött som du åt om jag minns rätt.

Något liknande nästan hände Fata Morgana och mig när vi var i en China resturang. Vi beställde var sin buddhistisk fastmåltid och vi hittade köttbitar i den. Så klart åt vi inte maten utan gjorde ett klagomål. När jag sa till tanten som serverade "förtroendet i erat kök är borta" tittade alla på mig. 😄 Usch, vilken dålig hygien dom måste ha i deras kök. Vi åt aldrig där mer.

• Redigerat 2024-06-13 10:12 av Condor
snowy00
2

#11:

Detta är verkligen återkommande drömmar för mig.

Ja, jag tror du har berättat om det en gång tidigare och jag tänker på det ibland. Det är ju verkligen dåligt att ha köttbitar i en rätt som ska vara vegetarisk. Jag hade heller inte ätit där igen.

Det får mig att tänka på en tidigare vän som hittade en skruv i en pizza på en pizzeria.😮

Condor
2

#12:

Kanske kocken hade en skruv lös. 😄 Du vet, i USA skulle man kunna stämma resturangen på miljoner för sådana här saker. Mc.Donalds fick t.ex. betala en miljon eller så för att kaffet var för hett och kunden brände sig. Det stod ingen varning på muggen att kaffet var hett.

snowy00
2

#13:

Måste ha varit så😂
Det är nog därför det står på alla saker vilka självklara saker man inte ska göra med produkten. Typ, "svälj inte detta suddgummit". Jag hade iaf inte haft något emot att bränna mig lite om jag fick en miljon för det 😄

• Redigerat 2024-06-13 10:49 av snowy00
Condor
2

#14:

Jag skulle redan bränna mig för 100.000,- 😄

snowy00
2

Hade inatt en stark och tydlig dröm. Jag och några till försökte av någon anledning få ett tåg att stanna vid en slags byggnad vi byggt. Varje gång vi körde förbi byggnaden med tåget så hann vi inte bromsa, och tåget åkte långt förbi. Jag tänkte för mig själv att om jag bara sitter här på loket med fingret på bromsknappen så måste jag få det stora, tunga tåget att stanna i tid. Men det gick inte, rätt vad det var så var vi förbi byggnaden och tåget hade spårat ur och åkt ned i ett vattendrag. Jag fick kämpa för att backa upp tåget på rälsen igen.

Vaknade av att jag bet ihop käkarna hårt. Tur att jag hade bettskenan som jag fått av tandläkaren, det är väl just sånt här den är till för…🙂

Condor
2

#16:

Man ska ju inte ta drömtolkningar på allt för stort allvar, men tåget som inte stannar skulle kunna stå för någonting i livet som du inte har kontroll över. Kan hända att byggnaden står för stabilitet och du vet att här bör du stanna, men känslor och emotioner får dig att tappa kontrollen och tåget far vidare ända till det hamnar i vattnet. Vatten symboliserar känslor och eftersom du hamnade i vattnet kan det betyda att du är nära att drunkna i dina känslor.

Se upp att du inte hamnar i "the suffering madness" (klippet) 😄

snowy00
2

#17:

Det var faktiskt en riktigt bra drömtolkning, för ganska exakt så har jag känt ett litet tag. Jag får passa mig för "the suffering madness" 😄

Bra låt i klippet förresten. Här är en till låt på temat… Crazy Train.😄

Condor
2

#18:

Crazy train kände jag inte, men jag tyckte att låten av Jethro Tull om tåget som inte stannar eller saktar ner passade så bra till din dröm. När den kom ut var den en av mina favoritlåtar och när jag hörde den nu igen tyckte jag fortfarande att den är bra. Speciellt övergången vid ungefär en minut "tar en riktigt med sig" så att säga.

• Redigerat 2024-07-02 10:29 av Condor
snowy00
2

#19:

Ja din låt var riktigt, riktigt bra 😊 det håller jag med om. Fick dock sätta på auto-textningen för att hänga med i sångtexten.

Condor
2

Texten hittar man med google:

In the shuffling madness
Of the locomotive breath
Runs the all-time loser
Headlong to his death
Oh, he feels the piston scraping
Steam breaking on his brow
Old Charlie stole the handle
And the train it won't stop
Oh no way to slow down
He sees his children jumping off
At the stations one by one
His woman and his best friend
In bed and having fun
Oh, he's crawling down the corridor
On his hands and knees
Old Charlie stole the handle
And the train it won't stop going
No way to slow down
Hey
He hears the silence howling
Catches angels as they fall
And the all-time winner
Has got him by the balls
Oh, he picks up Gideons bible
Open at page one
I think God he stole the handle
And the train it won't stop going
No way to slow down
No way to slow down
No way to slow down
No way to slow down
No way to slow down
No way to slow down
No way to slow down
No way to slow down
No way to slow down

Condor
2

Jag hade en ganska livlig dröm i morse. Jag var redan vaken och hade öppnat fönstret och sen somnade jag igen och drömde att Fata Morgana och jag satt i köket och plötsligt kom en orm krypande.

Jag konstaterade att det inte var en av de ormarna som förekommer här, men jag visste inte vilken orm som det är. I utseendet liknade den mest en pufform. I alla fall hade huvudet en form som är typiskt för giftiga ormar. Före jag gör någonting annat, tänkte jag att vi tar ett foto på ormen och sen kollar med bildsökningen vilken orm som det är.

Medan jag följde ormen som först kröp in i tamburen och sen i vardagsrummet, bad jag Fata Morgana att fota ormen. Men hon vågade inte komma så nära ormen, som uppvisade ett mycket aggressivt beteende. Hon ville heller inte ge mig sin smartphone så att jag kan fota den, eftersom hon var orolig att ormen skulle bita mig.

Sen vaknade jag upp när Fata Morgana sa "du drömmer".

snowy00
2

#22:

Även jag hade en dröm som utspelade sig i min lägenhet, natten till igår. Det var också på morgonen efter att jag somnat om igen. Den var ganska obehaglig… Drömde att någon brutit upp dörren till lägenheten medan jag låg och sov i den. Jag gick i drömmen upp från sängen och försökte kolla runt i lägenheten i mörkret… Det saknades grejer här och där som någon tagit, (bl a så var min dator borta), och jag hade en obehaglig känsla att tjuvarna var kvar i lägenheten i mörkret. När jag sedan vaknade till från drömmen i min säng (på riktigt) visste jag inte om drömmen var verklig eller ej, och tänkte "jag måste kolla så inte ytterdörren står öppen, och uppbruten".

Tur att våra drömmar bara var drömmar🙂

Condor
2

#23:

Ormen skulle jag nog ha kunnat ta hand om. Jag tänkte att så fort vi har tagit ett foto för att identifierat den, ställer jag en kartong över den och sen när vi vet vad det är för en orm ser vi vad vi gör. Om den är väldigt farlig kan man ju ringa till någon djurorganisation som tar hand om den.

Värre är det med inbrottstjuvar. Jag har någon gång haft ett par drömmar om att låset på dörren inte fungerar och att några försökte att ta sig in. Dörren gick inte ens att stänga ordentligt och det var så klart mitt på natten.

• Redigerat 2024-08-04 16:59 av Condor
snowy00
2

#24:

Ja, inbrottstjuvar är värre. En lättnad när man inser att det bara var en dröm.

Minns nu att jag även drömmer ibland (en helt annan dröm) att jag åker på en motorväg med en bil, och helt plötsligt tar vägen slut från ingenstans och bilen flyger ned i vatten i stället, som finns under motorvägen😬 jag funderar då samtidigt hur de kan låta bli att varna att vägen tar slut abrupt.

Condor
2

#25:

Det där hände mig i det verkliga livet en gång för länge sen. Jag körde bil i en trakt där jag aldrig hade varit förr. Det var mörkt och man såg inte mycket. Jag hade kört vilse och visste inte var jag var. Plötsligt tog vägen slut och jag fick bromsa hårt. 😄

snowy00
2

#26:

Oj😮 farligt det där.😄 De borde verkligen sätta ut varningsskyltar när vägar tar slut, i drömmar och i verkligheten😉

Condor
2

#27:

😄😄😄

snowy00
2

Inatt vaknade jag ungefär en gång i timmen. Nåväl, jag somnade ju och sov i alla fall. Men hur som helst, jag drömde att någon stulit innehållet i min plånbok, bl a……minns att jag höll på att spärra alla kort, beställa nytt körkort, osv. Som tur var så hann de inte ta några pengar från korten i alla fall😄 och ändå skönt när man vaknar och inser att det bara var en dröm.

Condor
2

I natt hade jag en konstig dröm. Jag drömde att jag var på något ställe där en liten publik ville att jag skulle spela för dom på gitarren. Nu är det så att jag egentligen inte riktigt kan spela gitarr. Jag lärde ett par accord när jag var tonåring,, som jag fick ihop en enkel låt med och sen dess har jag aldrig haft en gitarr i händerna.

Men i drömmen hade jag en gitarr och det fanns folk som förväntade sig att jag skulle spela för dom. Jag tänkte på hur jag ska ta ut mig ifrån den här knipan och just då dök Elvis Presley upp från ingenstans och ställde sig brevid mig med sin gitarr. Då sa jag till publiken att det är bättre om han spelar i stället för mig, eftersom mitt gitarrspel bara skulle förstöra hans låtar. 😄

snowy00
2

#30:

😄 Ja där ser man, det måste ha krupit sig fram från ditt undermedvetna på något sätt, från de minnena. Kanske för att du nyss skrivit om Leonard Cohen här? Eller har du tänkt på dessa gitarrminnen nyligen, tro? Men kul att träffa Elvis Presley i drömmen iaf 😉

snowy00
2

Själv har jag den senaste veckan eller så haft drömmar där mina föräldrar blivit väldigt gamla. Nu är de redan äldre, men man har ju tankar om att om inte allt för länge är de faktiskt "riktigt gamla" och allt vad det medför. Ibland jobbiga drömmar, ibland lite mer neutrala. Men tror jag hela livet våndats från och till för att föräldrarna nån gång ska bli gamla och sedan gå bort (som alla nån gång gör). Kanske det tar sig uttryck i dessa drömmar emellanåt. Man får i alla fall ta tillvara på den tiden ens äldre släktingar är friska och pigga…😊

Condor
2

#31:

I alla fall såg Elvis ut som han gjorde i sina unga år på 60-talet och han hade samma energi som på den tiden. På honom har jag egentlligen inte tänkt på på länge.

Ja, det är någonting som alla är tvugna att uppleva, att föräldrerna går bort och det är bland det svåraste i livet. Intressant är att när jag drömde om min mor efter hennes död, såg hon alltid yngre ut än när hon dog, med ett enda undantag.

Enligt chat gpt är det ett vanligt fenomen, att nör man drömmer om avlidna, att de ofta ser yngre ut.

snowy00
2

#33:

Ja, det är så livet är för oss alla. Ibland när jag drömmer om min äldre farbror exempelvis så är han lika ung som när jag var barn (han är närmare 90 år nu). Men han har ju inte gått bort.

snowy00
2

Vaknade helt sjöblöt i svett imorse. Hade en dröm om mitt tidigare jobb. Drömde att jag bara åkte dit nu, fyra år efter att jag slutat där. Bytte om i omklädningsrummet som jag brukade och skulle gå ut för att jobba. Trots att jag visste att jag inte längre jobbade där. Och skiftledaren sade bara som vanligt vad jag kunde börja med… Sen tänkte jag att jag kunde ju gå till chefen och säga att jag kommer ombytt och klar och "skulle bara höra om ni behöver någon som jobbar som förut". Det hela var lite snurrigt faktiskt 😄

Condor
2

#35:

Du måste ha uppfattat det där jobbet som stressigt, eftersom du vaknade sjöblöt. Men sådana drömmar är intressanta, att man går till ett ställe för att göra vad man gjorde där förr i tiden, fast det inte är aktuellt längre.

Jag har upprepade ggr. drömt att jag gick för att träna karate där som jag tränade på 80-talet och mina tankar var "jisses, hur ska jag orka med det" och hur ska det gå för leder och rygg. 😄 Jag drömde aldrig så långt attt jag verkligen började att träna, bara att jag stod med karatekläderna på mig och väntade på att träningen skulle börja.

snowy00
2

#36:

Jo, delvis var den där stressiga känslan där i drömmen. Tänkte att "oj, ska de försöka få mig att göra de här stressiga uppgifterna igen som jag inte klarar av"… Men samtidigt var det kul att träffa alla jag jobbade med, för det var en fin gemenskap. Och trivdes väldigt bra i den arbetsuppgiften jag faktiskt hade under fyra år, men det stressiga kom i att de på slutet ville att jag skulle byta arbetsuppgift till något mycket stressande, så jag blev sjukskriven då.

Det verkar vara samma typ av dröm som jag hade, det med karaten 🙂 jag drömmer faktiskt titt som tätt om det där jobbet, och varje gång jag vaknar är det skönt att det bara var en dröm 😅 men lite intressant är det.

Condor
2

Idag hade jag en stressig dröm. Jag drömde att Fata Morgana och jag tog ett rum i ett hotell. Det visade sig att det var 2 sängar i rummet som stod isär från varandra. Den ena sängen var normal storlek och den andra var bara halv så bred. Det gick heller inte att flytta ihop dom, för det var brädor på sidorna.

Sen hämtade jag hotellpersonalen och talade om för dom att den här sängen är ju för smal för att sova. Dom sa att dom skulle kolla om de har ett annat rum. Under tiden tänkte jag att jag går till en liten cafeteria lite längre bort i korridoren och hämtar något att äta åt oss. Jag beställde 2 våfflor och medan dom höll på att göra dom tänkte jag att jag går tillbaka till hotellrummet och talar om för Fata Morgana att jag beställde våfflor.

Sen hittade jag inte rummet längre. Jag tittade in i alla rum som var på vägen som jag gick, men rummet var borta. I ett rum tyckte jag att det var pinsamt, för när jag tittade in där var det en kvinna som just hölll på att amma sitt barn. Jag insåg att jag inte hittar det rätta rummet utan att hamna i fler pinsamma sitiuationer så jag började att ropa på Fata Morgana, högre och högre. Till slut skrek jag "var är du?" och någon röst som inte var Fata Morganas röst svarade "här". Sen vaknade jag upp.

snowy00
2

#38:

Ja, det låter som en stressig dröm. Påminner mig om (det har vi skrivit om nån gång förut) när jag drömt att jag parkerar bilen någonstans, sen glömmer var, och går runt och letar efter den i timtals utan att någonsin hitta den. Men sen jag sålde bilen har jag slutat drömma det.

Condor
2

#39:

Sådana drömmar har jag också haft, att jag inte hittar min bil.

snowy00
2

Drömde inatt att någon flög ett flygplan över mina föräldrars hus och höll på att störta. När han sedan fick slut på bränsle och störtade i vattnet, så tog vi (jag, brorsan och min farbror) oss dit till honom för att rädda honom. Han hade hoppat ned i vattnet då planet börjat brinna där det flöt på vattenytan. På något sätt tog vi honom till ett hus som låg vid vattnet, men när vi väl hade kommit till huset så började vattennivån i havet bredvid att stiga, och vattnet började rinna in i huset. Min farbror ringde då sjöräddningen och sade att någon kraschat i ett flygplan och vi behövde hjälp. Men då huset kunde flyta (det var en slags husbåt) så flöt det upp från backen upp på vattenytan och min farbror körde iväg med husbåten i full fart mot där vi skulle möta sjöräddningen. Här vaknade jag.

Har ju lärt mig här att det betyder att känslor svämmar över, när vatten strömmar över och forsar in där man är… Men då husbåten kunde flyta kanske det betyder att jag ändå kan hålla mig över ytan på alla känslor som svämmar över…

Bara lite drömtolkning…😊

• Redigerat 2024-10-20 10:59 av snowy00
Condor
2

#41:

Det var nog en bra drömtolkning. 🙂

snowy00
2

#42:

Ja, det kändes rätt så 🙂

En annan dröm jag hade inatt (om det inte blir en dröm för mycket berättat) var om mitt gamla jobb igen. Det var någon slags rekryterare som kontaktade mig och frågade om jag var intresserad av att börja igen, då det företaget inte ville "sumpa" folk med min kompetens. Men när jag berättade om mina diagnoser och psykiska hinder blev hon reserverad och sade att vi får vänta och se om jag mår bättre längre fram…puh, tänkte jag. Det var nog lika bra så😄😅

Condor
2

#43:

Kanske en dröm som uttrycker din oro om framtiden, om du får ett jobb, om du måste jobba och om du kommer att klara det?

snowy00
2

#44:

Ja, det är nog det. Vi håller ju på att kolla efter arbetsträning för mig nu, och funderar på vilken grad av sjukersättning jag ska ansöka om…så det är nog det som kryper in i mina drömmar, från mitt undermedvetna.

snowy00
2

Hade en dröm om min förra bil för första gången på länge, inatt.

Jag drömde att hela bilen blivit sned av någon anledning, så så fort jag försökte parkera den så rullade den iväg av sig själv, och ofta ut på en stor landsväg som låg bredvid parkeringen. Det ledde till att andra bilar krockade med min bil. Det var frustrerande när bilen aldrig ville stå kvar där jag parkerat den 🤣
I alla fall så gav jag till slut upp och bestämde mig för att skrota bilen. Kände mig lättad efter beslutet… Tänkte först att man kanske får några hundralappar i alla fall när man skrotar sin bil… Så var det förr. Men sen tänkte jag, det är väl typiskt nu för tiden om det är så att man inte får en krona vid skrotning av sin bil nu längre 😄

Sen vaknade jag, eller drömde något annat…

Condor
2

#46:

Försökte du inte att dra handbromsen och lägga in en växel?

snowy00
2

#47:

Inte vad jag minns 😅

snowy00
2

Nästa gång jag drömmer något liknande ska jag försöka komma på i drömmen, att jag bara drömmer, och ta kontroll över drömsituationen 😉

Condor
2

#49:

När man väl har hajat att man drömmer, kan man ta kontroll över situationen. Det gjorde jag när jag hade den där semesterdrömmen, eftersom jag hade drömt den så många ggr. Men det händer mig inte så ofta.

Condor
2

Jag hade också en konstig dröm för ett par dagar. Jag drömde att jag hade börjat att jobba igen, hos en spedition på flygplatsen. Jag gjorde tulldeklarationen för en vara och gick ner till tullen med alla papper och formulär. Sen är det vanligt att man blir uppropad när tullen behandlar ens sak. Men eftersom jag inte har gjort det här jobbet så länge och allt ändrar sig, frågade jag några andra som väntade på deras tur hur det funkar nuförtiden.

En sa att man kan gå in och fråga vem det är som har ens ärende i arbete. Då kom jag på att jag hade glömt namnet på företaget som jag jobbade för. Man kan ju inte gå in där utan att säga vilket företag som man jobbar för. Men hur som helst, i korridoren en våning högre upp fanns en lång korridor och där är kontoren för alla möjliga speditioner som fanns i huset. Det står även skyltar där med namnen på företagen.

Eftersom jag visste var mitt företag var, tänkte jag att jag går upp och kollar vad det står på skylten. Sen gick jag upp och ungefär där som min dörr skulle ha varit, fanns det ingen skylt med ett namn som skulle kunna vara mitt företag. Sen minns jag inte mer.

Den där korridoren har jag drömt om tidigare, i andra sammanhang. T.ex. att jag letade efter ett ledigt WC, men alla var upptagna eller var städerskan där och rengjorde dom just. Sådana där WC drömmar är vanliga hos många människor. Fata Morgana har också haft sådana där drömmar.

En annan dröm som kanske är vanlig hos många, som jag drömde i min ungdom flera ggr., är att jag t.ex. går till skolan och när jag är där kom jag på att "jisses, jag har ju kudden med mig". Sen skämdes jag och visste inte vad jag skulle göra. Min far har också haft sådana drömmar, men hos honom var det hela täcket som han hade med sig. Även han hade dessa drömmar endast i sin ungdom.

Det är fascinerande att olika människor har samma sorts drömmar ibland.

snowy00
2

#50:

Just det händer mig i perioder. Nu var det några månader sedan. Men kan ändå minnas en punkt i den där bildrömmen jag hade inatt, att jag var extra medveten och hade på känn att det var en dröm. Kanske är det just då man ska påminna sig, genom att exempelvis kolla på sina händer, som vi skrev om förr 😊

#51:

Ja, det är lustigt med sådana platser man återkommande besöker i drömmarna, sådana som ofta inte existerar i verkligheten. Minns själv en väg jag går på ibland, eller jag ska gå någonstans och för att hitta dit måste jag följa en speciell väg i drömmen, som jag har gjort många gånger i olika drömmar.

Visst är det i alla fall fascinerande 😊
Det jag minns om WC-drömmar är att jag försöker använda WC:t men den har inga väggar och det är folk runt omkring mig……😆 Ingen behaglig dröm, alltså..

Condor
2

En sådan liknande dröm har jag också haft. Det fanns nog väggar mellan varje WC, men bara ungefär 1,5 meter höga. Folk som satt på det WC´t kunde titta varandra i ansiktet. Jag tänkte att sådant bara förekommer i drömmar. Men på flygplatsen i Miami fanns där verkligen ett sådant WC. 😮

FataMorgana
2

Jag kommer så sällan ihåg mina drömmar att jag tyvärr inte har någon intressant dröm att dela med mig av. Det enda jag minns från förra natten är att jag försökte sätta på mig ett par leopardmönstrade leggings, som dock var alldeles för stora 😄 Det måste vara mitt klädhandlande den sista tiden som påverkat mina drömmer 😄

snowy00
2

#53:

Det låter lite väl..närgånget.. för mig att använda en sån WC. Förstår inte vitsen av att inte göra väggarna högre, hehe.🙄

#54:

Då sover du kanske ganska djupt oftast. De gånger jag inte minns en enda dröm, att jag bara minns den där svarta djupsömnen, är de gånger jag känt mig extra utvilad när jag vaknat. Men, det sker högst ett par gånger per år. Annars minns jag livliga drömmar varje natt 😮

😄 Jag har nästan för mig att jag drömt om kläder också någon natt nyligen.🤔 Det måste ha varit för att vi skrivit om kläder här nyligen…

snowy00
2

Det dök upp en video med Tolle i min youtube, där han jämför att vakna andligt med att vara medveten om att man drömmer på natten.

Lite lustigt, för precis som han säger det i videon tänkte jag det när vi skrev om detta nyligen här.

Jag har också skrivit en text om det för en tid sedan som jag bifogar här nedan.

Att bli medveten om att detta är som en dröm

Att vakna upp andligt kan på ett sätt jämföras med att bli medveten om att man drömmer på natten. Man vaknar upp ur drömmen av den här verkligheten, illusionen, Maya. Lika som en klardröm på natten har man insett att man drömmer en dröm genom sinnena, med skillnaden att detta är en gemensam dröm. Man kan säga att det är Gud, Medvetandet, vårat sanna jag som drömmer genom många kroppar och många sinnen.

Men bara för att man inser att detta också är som en dröm, betyder inte det att man inte tar drömmen på allvar, på det sättet att man inte längre bryr sig om konsekvenserna av sina handlingar. Man vet också att man delar drömmen med andra, och att till exempel smärta upplevs som smärta, oavsett om det är en dröm eller inte.

Mooji sade en gång att "det här kan vara en vacker dröm". Det betyder ju också att det skulle kunna vara en mardröm. En mardröm blir det om man identifierar sig helt med drömmen, illusionen, sina sinnen. Man kan fråga sig om man någonsin har haft en mardröm som en klardröm på natten. Jag skulle tro, att snart efter att man insett att man faktiskt bara drömmer, så lättar drömmen upp, blir mer genomskinlig, och mindre mardrömslik. Medvetenhet är det som skingrar mardrömmen, som ljuset skingrar mörkret. Blir man medveten om att man bara drömmer, så blir man en medveten drömmare, och drömmen blir medvetet drömd.

Det är slutet på illusionen, Maya så som man en gång kände den…

Condor
2

#56:

Jag har också skrivit något liknande för länge sen i den här tråden, i inlägg 22:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1499551/bara-en-liten-dikt

"Ett "jag" kan aldrig bli upplyst, men om jaget och tankarna är tysta, kan vi komma ihåg vem vi är, dvs. det gudomliga själv. Det är som om du drömmer och vaknar upp i drömmen för en sekund och fortsätter att drömma, fast du nu är medveten om att det som du drömmer bara är en dröm. Precis på samma sätt kan man bli medveten om att den här verkligheten bara är en illusion, precis som alla andra "verkligheter" som förståndet tolkar, även s.k. "andevärldar"."

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
snowy00
2

#57:

Ja, det var ju också att uttrycka det på samma sätt. Intressant det där, hur olika människor erfar samma saker från sitt inre, och tolkar och förklarar det på liknande sätt, helt oberoende från varandra.

Condor
2

Nu har "semesterdrömmen" kommit tillbaka igen. 😄

Jag drömde att flygplanet som jag flyger hem med går idag och att jag strax måste lämna hotelrummet. Men jag visste inte vilken tid som flygplanet går och om jag redan hade missat det. Jag letade efter mitt ticket men hittade det inte. Jag hade heller inte packat mina saker i resväskorna och hade som vanligt mer att packa in än vad jag hade resväskor. Jag tänkte "men det här är ju precis som i mina semesterdrömmar" och tänkte att jag är vaken. 😄

snowy00
2

#59:

Kanske det nästan var en slags klardröm då? Om du kom på i drömmen att det är som i semesrerdrömmarna. Eller du kanske menar att du trodde att denna gång var du verkligen vaken.

Condor
2

#60:

Den här gången visste jag inte att jag drömde utan tänkte att jag var vaken, så det var ingen klardröm. Annars skulle jag ju inte ha tänkt att det här är precis som i mina drömmar, fast i verklighet.

Det som var en klardröm var när den gången som jag insåg att jag drömmer. Då släppte stressen att hinna med flygplanet och jag utforskade omgivningen. Allt var så verkligt. Jag tänkte på att Castaneda lärde av Don Juan att han ska titta på sina händer, eftersom omgivningen i drömmar förändrar sig och på så vis lära att kontrollera drömmen.

Men jag behövde inte titta på händerna eftersom omgivningen var så stabil som om det vore verklighet. Det var lite skrämmande, eftersom jag uppfattade det som så verkligt att jag började undra om jag kommer att stanna där för gott. Därför försökte jag att vakna upp. Men det lyckades först efter flera försök.

snowy00
2

#61:

Okej, ja det kan nog vara lite skrämmande ibland. Men själv har jag mest tyckt det varit spännande när jag förstått att jag bara drömmer 😄 sen har jag kunnat manipulera drömmen, och exempelvis skapa en dörr framför mig som jag gick fram och öppnade…

Condor
2

#62:

Det finns olika sorters klardrömmar. Den ena är när man kort vaknar upp och sen fortsätter att drömma och förstår att det är en dröm. Men den gången vaknade jag inte kort upp, utan förstod mitt under drömmen att det var en dröm och allt var så verkligt som i den "riktiga" verkligheten.

snowy00
2

#63:

Ja, då kan det ju vara obehagligt om man i drömmen börjar fundera om man ens kommer vakna upp igen 🥴

Condor
2

#64:

Ja, jag funderade om det här är den nya verkligheten för mig. 😄

Kanske jag var i den femte dimensionen. 😄🤣🤣😄

snowy00
1

#65:

😄😂🤣

Condor
2

Vilken jobbig dröm som jag hade i natt. Jag drömde att jag var i Wien, utan bil. Vet inte varför jag var utan bil i Wien, men jag skulle vara hemma tills jag plockar upp Fata Morgana från busshållplatsen klockan 16,15 där jag alltid plockar upp henne med bilen.

Men problemet var att jag inte visste hur bussar och tåg går och varifrån (vilken järnvägsstation eller busshållplats) jag har förbindelser. Eftersom jag inte har en smartphone utan bara en vanlig mobiltelefon kunde jag heller inte kolla i internätet.

Jag gick omkring, tiden gick och det var redan mörkt. Jag tänkte att jag måste ringa Fata Morgana och tala om för henne att jag inte kan plocka upp henne. Men min mobiltelefon var borta. Tiden fortsatte att gå och det var redan ganska sent på kvällen. Jag hade gått vilse och visste inte riktigt var jag var. Jag tänkte att Fata Morgana kommer att undra varför jag inte plockade upp henne och ringa mig och undra varför jag inte svarar. Jag tänkte att hon säkert är jätteorolig vid den är tiden. Jag tänkte att hon inte ens har mat att äta, eftersom jag inte hade lagat mat. Nån gång vaknade jag upp och var glad att det bara var en dröm.

Condor
2

Tillägg:

Nu kommer mer detaljer i minnet, t.ex. varför jag gick vilse. I något skede tänkte jag att jag tar en taxi hem. Jag letade efter en taxi och just när jag hittade en tog någon annan den, mitt framför näsan på mig. Jag fortsatte att leta och frågade folk var man får en taxi här och folk pekade åt något håll som jag följde, utan att hitta en taxi. Till slut visste jag inte längre var jag var. Jag var inne i något kaffehus och bad dom ringa en taxi, men det kom ingen taxi.

snowy00
2

#67, 68:

Låter som jobbiga och förvirrade drömmar du hade…

Jag hade också tänkt att dela här vad jag drömde inatt. Vaknade nog 6-7 gånger under natten, alltså ca en gång i timmen. Bl a drömde jag långa drömmar om att jag var ute och reste med några, och hade flera stora väskor med mig. Hela tiden var jag rädd att tappa en väska, och vid en av busstationerna som bussen vi reste med stannade vid, så gick vi av bussen en stund och lämnade all packning kvar i bussen. När jag kom tillbaka till den och skulle kliva på, så hade den redan åkt iväg med all min packning. Så hela tiden handlade det om att jag reste, var rädd att tappa bort min packning, och även att det skedde…. Uh, förvirrande var det hela.😒 Vaknade blöt i svett på morgonen.

Condor
2

#69:

Börjar du också att drömma att du är på resa nu? 😄 Kanske det smittar av sig via forumet? 😄🤣

snowy00
2

#70:

Haha, ja, kanske det 😄🤣 tänkte faktiskt lite på dina semesterdrömmar… Men när jag är ute och reser brukar jag alltid vara noggrann med väskorna… Så kanske är jag undermedvetet rädd då att glömma en väska någonstans.🤔 Men lite lustigt att vi hade förvirrade drömmar samma natt som vi tänkte dela här 😄

snowy00
2

Drömde inatt att vi hade typ släktträff, och min mormor som gick bort för över tio år sedan var där. I samma dröm åkte jag från den släktträffen med rullskridskor till en affär/kiosk. Där var jag sugen att köpa chokladgodis, men lät bli då jag snart skulle fika annat hemma. Jag åkte från affären på väg till lägenheten där vi bodde (hos några släktingar), också nu på rullskridskor. Det började gå så fort på rullskridskorna att jag började få svårt att kontrollera åkturen. Kom till backar som var fulla av lera eftersom det var vägarbeten där. Mötte en person efter vägen med hennes familj som jag känt i tonåren. En flickvän som det gick dåligt med. Jag skyndade mig förbi henne för att hon inte skulle se mig, men höll samtidigt på att krocka med henne (på mina rullskridskor). Åkte länge på vägen mot lägenheten där vi bodde, men hade svårt att hitta dit. Allt gick fortare och fortare och det började bli mörkt. Till slut var det så kolsvart ute att jag inte såg någonting… Jag kunde inte kontrollera åkturen på rullskridskorna, åkte upp på en gammal kyrkogård, försökte styra mellan gravarna med gravstenar samtidigt som jag försökte förstöra så lite som möjligt av gräsmattan, osv med mina rullskridskor. Kom fram till slutet av kyrkogården och försökte i farten ta mig över staketet för att komma ut ur kyrkogården, utan att välta hela staketet, men staketet var så högt så jag hade svårt att komma över det. Här vaknade jag.

Känns som att åkturen med rullskridskorna representerar tiden som går fortare och fortare, nästan så jag har svårt att hinna med. Släktingar blir äldre och äldre, och till slut står jag där på kyrkogården, ensam med gravar och gravstenar runt mig och kan inte ta mig ut. Det känns som vad drömmen representantede för mig i det stora hela.

Men det var ändå ingen direkt mardröm. Det lite jobbiga var nog tiden som gick så fort att jag inte hann med att kontrollera saker och ting. Jag fick liksom bara åka med.

Condor
1

#72:

Tiden känns faktiskt att gå fortare ju äldre som man blir. Din dröm uppfattar jag som en annan version av en liknelse som jag någon gång läste, som motsvarar livets lopp. Man kliver upp på ett tåg och upplever hur andra personer kliver av tåget och nya personer kliver upp på tåget och man vet inte när man själv kliver av.

snowy00
1

#73:

Ja, precis. Drömmen kändes ungefär som en sån liknelse.
Som sagt ingen mardröm, men med en liten känsla av sorg. Det var ändå fint på nåt sätt, med alla släktingar som var med. Och kyrkogården var fin och lystes upp i mörkret av lampor. Det var som en kyrka vi besökte i norra Sverige ibland när jag var liten. Därför kändes det inge kul heller att förstöra den med mina rullskridskor… He he. Det kändes så respektlöst på nåt vis.

Och ja, man vet inte när man kliver av tåget själv. Det kan vara imorgon, eller när man är 95 år gammal. Därför bör man ta tillvara på tiden 😊 som vi har skrivit om förr, medvetenheten om döden.

snowy00
2

En återkommande dröm, som jag även hade inatt, är att jag är på väg att slutföra en utbildning. Och i nattens dröm hade jag något arbete kvar som jag dragit ut på, men som aldrig riktigt blev färdigställt. Men det är just det att utbildningen i drömarna alltid är på gränsen att bli klar.🤔
Kanske är det den bästa/skönaste tiden av en utbildning, då när man bara har det där lilla steget kvar, sen kan man pusta ut…😁

Condor
2

#75:

Men sen börjar ju den svåraste delen. Jobbsökandet.

FataMorgana
2

#76: Ja det är det värsta av allt 😄

Condor
2

#77:

Ingen vet det bättre än du. 😊

snowy00
2

Jo, kan hålla med om att jobbsökandet är det svåra. Det var 10 år sedan jag gick ut yrkeshögskolan, men har fortfarande inget passande jobb 🤷

Fast jag har ju haft mina psykiska besvär, så kanske är jag lite av ett "specialfall" 😄😉

Condor
2

Vilken dröm jag hade i natt. 😄

Jag drömde att jag var i ett diskotek som jag ofta var i när jag var ung. Nån gång kom jag på att jag hade lagt min jacka någonstans och inte visste var den var. Jag börjarde att leta men hittade den inte. Sen bad jag några att hjälpa mig att leta och beskrev hur min läderjacka ser ut.

Jackan var inte så viktig, för den är gammal och jag har planerat att köpa en ny. Men jag hade bankkortet och mobiltelefonen i jackan. Jag funderade på hur jag kan låta spärra bankkortet mitt i natten, för jag hade ju inte ens en telefon och visste inte vilket nummer jag ska ringa.

Sen kom jag på att det är vinter och att jag ju inte hade läderjackan med mig, utan vinterjackan. Det skulle vara för pinsamt att tala om för dom som hjälpte mig att leta att dom letade efter fel jacka, så jag letade själv, utan att hitta den.

Sen plötsligt upptäckte jag att jag heller inte hade mina skor på mig. Jag undrade varför jag över huvud taget tog av mig dom och letade utan att hitta dom. Jag tänkte att det här är så galet att det kanske är en dröm. Sen började jag att undersöka omgivningen, om den ser verklig ut. Men den såg faktiskt verklig ut. Men sen slog det mig att alltid när jag undrade om det som jag upplever är en dröm, har det alltid varit en dröm. Jag försökte att vakna upp men det gick inte.

Till slut var jag övertygad om att det här är verklighet och att jag nu inte har ett annat val än att gå till bilen, som jag inte visste var jag parkerade den, utan jacka och utan skor. När jag gick ut var det ruskigt väder. Det var snöblandat regn och slask på gatorna och där stod jag utan jacka och utan skor. Jag minns inte var i drömmen som jag sen vaknade upp, men jag var ganska förvånad och glad att ligga i sängen.

snowy00
2

#80:

Ja, vilken dröm 😄
Det är häftigt så där när man inser att man bara drömmer.

Lustigt förresten. Jag drömde här om natten att jag sprang runt ute utan mina byxor (med underkläder på) 😅🤣 och hade en filt med mig som jag hade som barn att vira omkring mig med när jag gick runt där utan byxorna… Undrar om det är en vanlig dröm, att man drömmer att man tappat bort nåt klädesplagg så där.

Condor
2

#81:

I din dröm handlade det kanske om att bli blottad, eftersom du bara hade underkläder på dig. I min dröm handlade det om att vara utan det som skyddar mot kylan. Men intressant att vi båda drömde om att bli av med klädplagg.

FataMorgana
2

#81: Sådana där drömmar hade jag ofta i tonåren. För mig var det en tid som handlade mycket om att passa in, om grupptryck och om att bli omtyckt. Jag brydde mig ofta för mycket om vad andra skulle tänka och tycka. Skamkänslor var vanliga – känslan av att blotta sig eller göra bort sig styrde stora delar av mitt liv. Samtidigt var det en tid för att frigöra sig från sina föräldrar och börja hitta sin egen roll i samhället. När jag blev äldre och den perioden låg bakom mig, upphörde också de här drömmarna.

Condor
2

Drömmar som handlade om att bli blottad hade jag också som ban och ungdom. Jag drömde att jag var någonstans, t.ex. i skolan och sen kom jag på "jösses, jag har ju kudden och ibland täcket med mig". Min far hade också sådana drömmar när han var ung.

Kanske grundproblemet är att tro att man är så viktig att alla just har fokus på en och det som man gör.

snowy00
2

Vad mycket det går att få fram ur en dröm 😅 intressant med lite drömtolkning.

snowy00
2

En annan dröm som jag hade här om natten var att det var nån skolavslutning (drömmer en hel del om jobb och utbildningar i perioder) och alla skulle göra något uppträdande. Själv skulle jag spela på mitt piano… Men när avslutningen hade börjat så såg jag den på TV, i stället för att vara där själv. Jag tänkte för mig själv, att de har redan börjat, och snart är det min tur att spela, men här sitter jag hemma (tror det var i min farmors gamla vardagsrum) och ser allt hända på TV:n. Hur ska jag hinna dit till mitt uppträdande i tid?? Tänkte jag. Ville inte svika dem, och kunde inte förstå hur alla andra var där och lyckades så bra med sina uppträdanden. Jag fick tag i en telefon och skulle ringa den ansvariga för avslutningen och förklara mig……

Hur skulle ni tolka en sån här dröm, tro? 🤔

Condor
2

#86:

Kanske omedveten rädsla om att du missar någonting (inte hinner i tid) som har med utbildning och jobb att göra?

snowy00
2

#87:

Ja, kanske 🤔

Condor
2

I natt drömde jag att jag såg mig själv ligga i sängen och sova. Brevid sängen stod min mor, som ängel, för hon lever ju inte längre, och skickade mig energi med händerna. Jag var helt rörd vilken underbar människa som hon var/är att hon till och med efter hennes död bryr sig om mig.

snowy00
2

#89:

Vad fint 😊

Condor
2

I natt hade jag igen en dröm som jag ofta har haft. Jag drömde att jag gick till "dojot" där jag på 80-talet tränade karate. I mina tidigare drömmar tänkte jag alltid att hur ska jag klara av det här i min ålder och med mina slitna leder. Den här gången tänkte jag att jag gör väl vad jag kan utan stress.

När jag var där kände jag förstås ingen mer, för dom som tränade där under min tid fanns förstås inte längre, så jag gick till läraren och föreställde mig. Han sa att han vet vem jag är och det förvånade mig, för han var säkert inte ens född på tiden som jag tränade.

Sen tittade jag mig omkring hur det ser ut där och allt såg annorlunda ut. Träningssalen hade blivit ombyggd och blivit mindre. 1/3 av salen var fortfarande träningssal. Resten hade blivit ombyggt till 3 små kök. 😄 Jag undrade varför och hur man nu kan göra ett träning med en så liten yta som fanns kvar. Sen minns jag inget mer.

snowy00
2

Lite rolig dröm hade jag inatt. Den var en kort del av en annan dröm. Men på något sätt så hade jag tagit mig till en byggnad som tillhörde Osho, mitt i en storstad. Byggnaden kallades Osho tower. Jag var så pass stolt av att vara vid hans kända byggnad att jag behövde ta fram mobilkameran för att fota byggnaden…. Och säkert var min tanke i drömmen att jag skulle dela fotot här på forumet😅🤣😂

Condor
1
Osho Tower, Sardarpura, Jodhpur, Rajasthan, 342003. Find location, directions, places & brands,
snowy00
2

#93:

😮

Där ser man. Det visste jag faktiskt inte. Då var det näst intill en slags sanndröm, hehe. 😉

Condor
2
Osho Tower, Sardarpura, Jodhpur, Rajasthan, 342003. Find location, directions, places & brands,
Condor
2

Konstigt. Det gick inte att kopera in länken tiil steet view bilden. Men du kanske själv hittar var du ska klicka.

snowy00
2

#95:

Nä, egentligen såg den inte ut så där i min dröm. Jag tror det var någon Amerikansk storstad i drömmen, och byggnaden var mycket större och "pampigare". Så det kan hända att jag bara kopplat ihop massa saker som jag hört och sett till en sån dröm.

Exempelvis finns dessa som typ planeras att byggas: https://maharishitower.org/

Jag hörde talas om dem för 4-5 år sedan. Man kunde donera pengar till en insamling för att kunna bygga ett sånt torn, och jag tyckte det var lite kul att donera 100 kr eller så. Bara som en kul grej. Längst ned på sidan ser man namn på alla som donerat, och när. Jag hittar faktiskt mig själv där än.
Donerade man en högre summa tror jag att man skulle få sitt namn graverat i själva byggnaden, hehe. Men det ville jag ju inte göra…
I vilket fall. Det kan ha varit att jag i drömmen blandade ihop dessa torn, med andligt tema, och Osho t ex som vi skrivit om här på sajten. Men de där tornen som jag länkade till har jag inte tänkt på, på flera år. Men kan ju vara sånt som kryper fram ur ens undermedvetna i drömmarna.

Så säkert var det ingen riktig sanndröm det med Osho Tower. Men lite lustigt var det ju ändå 😊

snowy00
2

Öppnade en ny drömtråd då denna nästan är full:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1602767/dromtrad-nr-4

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Condor
2

#97:

En "andlig byggnad" där folk lockas att spendera mer pengar för att få namnet ingraverat. Det är väl dom med störst ego som vill ha deras namn där. 😄

#98:

Ok.

snowy00
2

#99:

Hehe, ja kanske är det så.😛

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.