Det inre rummet
Mitt bland vardagens alla krav och måsten finns ett rum inom oss alla – en plats bortom stress och oro. Oavsett om vi sitter på ett hektiskt kontor, vandrar genom stadens gator eller står i en kö i affären, är detta rum alltid närvarande. I detta rum får vi vara precis som vi är. Oro och krav har ingen makt här. Detta rum är som en oas av stillhet och trygghet där vi kan andas ut och finna frid.
Det är också i detta rum som vi blir medvetna om Guds närvaro. Här vaknar vi upp till vår sanna natur och påminns om att vi är del av något större. Här flödar andliga insikter fritt och fyller oss med visdom. Det är i detta rum som illusioner och falska identifikationer löses upp. Vi ser bortom de masker och roller som vi vanligtvis identifierar oss med. Här ges vi möjlighet att förstå oss själva på ett djupare plan. I denna plats är vi inte längre bundna av världens krav eller jagets ideal. Här, i Guds närvaro, försvinner även känslor av ensamhet.
Man kan kalla detta rum för kärlekens rum. Här finns ingen plats för sorg eller hat. Endast acceptans och förståelse råder. Det är just därför vi kan omfamna våra egna fel och brister här. Vi dömer inte oss själva. Vi behöver inte kämpa mot eller besegra våra svagheter. Istället accepterar vi dem med kärlek. I detta rum behöver vi inte bevisa något för någon. Varken för oss själva eller för andra.
Allt som tynger oss förlorar sin kraft här. Trycket vi ofta känner på oss själva avtar. Här försonas vi med vår mänskliga natur och kan säga ja till allt inom oss. Även våra mörkaste skuggor. Ingen rädsla, ingen sorg existerar här. Endast en djup frid och lättnad.
Oavsett var vi befinner oss – på en livlig gata eller vid vårt skrivbord – är detta rum alltid närvarande. Oföränderligt och alltid tillgängligt. Här finner vi frid, klarhet och vila, bortom alla världens distraktioner.
Detta rum är inget vi behöver söka långt borta. Det har alltid varit här, inom oss alla. Genom att stanna upp och vända blicken inåt kan vi återupptäcka det. En plats där vi finner den sanna friheten och kärleken som alltid har varit vår.
Det finns aldrig en tidpunkt då vi i vår innersta verklighet inte har varit befriade och fria. Människans uppgift är att bli medveten om detta. Att återigen inträda i det tillstånd där vi aldrig har varit ofria. Detta sker i detta inre rum.
#0: Som balsam för själen att läsa
💚
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#1: Vad fint att höra! Jag är glad att du tyckte om det 🤗
Klockrent skrivet!🙂
Vinden för oss vart den vill. Ändå finns den inre rummet ständigt närvarande.
Ingen separation som man tycks tro.
#0:
Fint skrivit. Jag kallar det där rummet för vår inre kraftplats.
#3: Tack! Ja, så sant. Vi kan inte kämpa mot vinden, men vi kan lära oss att följa dess riktning 😊
#4: Tack! Ja, så kan man också kalla det 😊
#5:
Det där påminner mig om en vishet som jag tror att vi nån gång hade med på andliga visheter: "Man kan inte förhindra vågorna, men man kan lära att surfa på dom".
#6: Ja och det är i detta inre rum vi lär oss att surfa på dem 😊
#0:
Fint beskrivet😊
Jag har själv känt mig stressat på ytan den senaste veckan, sen det blev på tals om att jag kanske kan jobba 30-50 % på sikt. Då tänker jag på, och försöker vila i detta inre rum av frid, kraftplatsen inom oss alla, som aldrig slocknar.
#6:
Det var en bra vishet, det 😊
Jag hittade en zen vishet som jag tycker att den passar så bra till den här tråden att jag postar den här i stället för i tråden andliga visheter:
"Jag hämtar andan och återvänder till ön inom mig. Så underbara träden där! Det finns vatten och fåglar och frisk luft i solskenet. Jag andas ut och njuter av tryggheten."
#9: Vilken fin visdom och påminnelse.
Att återvända - Till sig själv
Jag tänker att det är så mycket oroligheter som människan väcker upp i världen som skapar rädsla och flykt beteende som skapar känslor av försvar - det verkar som om vi alla blir infekterade.
Mer eller mindre
Och att lösningen är att just vända sig inåt - till sig själv. För att finna en fast trygg plats mitt i stormens öga.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#10:
Ja, vi kan alla skapa en sorts kraftplats inom oss själva, som vi alltid kan återvända till när det behövs. 😊
#9:
Fin vishet det där också 🙂