Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettpsykologiskt-arbete
Läst 828 ggr
snowy00
2

Drömtråd Nr. 4

1000001381.jpg

Här kan vi fortsätta att diskutera våra drömmar som vi har på natten 😊

Condor
2

I natt hade jag en ny sorts semesterdröm, inte den där jag missar flyget hem. Jag drömde att jag var i Miami och att det var min första semesterdag och sen glömde jag bort var mitt hotel är och hittade det inte. Det var redan kväll och jag gick omkring och tittade i alla möjliga hotel hur de ser ut inuti, om jag hittar mitt rum i något av hotelen. Men jag hittade det inte.

Sen var det redan kväll och jag tänkte att jag måste ju äta någonting men visste inte vart man kan äta, eftersom det bara fanns burgareresturanger. 😄 Jag tänkte att i värsta fall tar jag väl en proteindrink i stället, men kom på att jag hade glömt att ta med proteinpulver.

Jag tänkte, men eftersom jag är i USA, kanske jag hittar en shop där dom säljer maxmuscle produkter. Det är dom bästa produkterna som jag använde förr i tiden, men som nuförtiden inte finns att köpa i Europa längre. Men jag hade ju ingen smartphone att kolla i internätet var en sådan butik fanns. Jag hittade heller inget internetcafehus eller liknande där jag skulle kunna surfa och titta efter. Jag tänkte, jag kan ju heller inte ringa till Österrike för att be någon titta efter i internätet, eftersom dom ju har mitt på natten i Europa. Sen minns jag inget mer av drömmen.

snowy00
2

#1:

Lite lustigt att man så pass ofta glömmer vart man ska, glömmer var man parkerat bilen, osv när man drömmer. Undrar egentligen varför, om det är en undermedveten rädsla man har, eller om man har svårare att orientera sig när man drömmer än på riktigt, eller något.

Condor
2

#2:

Att jag glömde var jag parkerade bilen drömde jag för ungefär 4-5 dagar. 😄 Jag tryckte på den där knappen på nyckeln som man låser upp bilen med för att se om det blinkar någonstans. Men det gjorde det inte.

snowy00
2

#3:

Hehe, ja det är en sån där återkommande dröm, iaf om man äger bil. Känns inte helt otroligt att glömma på riktigt heller egentligen… Om man är i en storstad för första gången som ser lika ut över allt 😄 vilken mardröm…

Condor
2

#4:

Här i trakten är det på kvällen alltid ont om parkeringsplatser, fast det bara är en liten by. Varje dag måste man parkera på ett annat ställe och nästa dag tänker man "var var det som jag parkerade den här gången?".

Condor
2

Vilken crazy dröm som jag hade inatt. Jag drömde att jag lyssnade på en föreläsning om fysik och sen såg jag att den som höll föreläsningen heter Schrödinger. Jag frågade om han är släkt med den Schrödinger som tog upp exemplet med Schrödingers katt och han svarade att han ÄR den Schrödinger. Men han är ju död för länge sen.

snowy00
2

#6:

Ja, det var lite "galet". 😄

Själv drömde jag här om natten att jag besökte kiropraktorn. Men efteråt när jag skulle betala, så hade jag inte råd med avgiften. Kiropraktorn sade då att "vi kan skriva upp kostnaden". Alldeles som att han hade en "skyldig-lista" där han skrev upp vad folk var skyldig honom.😂

Condor
2

#7:

Om listan är lång, kanske han inser att han måste ta beetalt i förväg. 😄

snowy00
2

#8:

Haha, ja. Han brukar på riktigt också ta betalt just efter behandlingarna. Men tror inte han har en lista med folks skulder på riktigt 😄
Man blir nog inte så populär om man inte betalar efter sig, så vill man vara en återkommande "kund", får man nog se till att betala i tid…😅

• Redigerat 2025-04-01 19:51 av snowy00
snowy00
2

Hade en tydlig dröm inatt där jag i något sammanhang försökte springa på en smal spång över myrmark i skogen. Det var samtidigt någon löpartävling, och jag hade bara hårda tofflor på mig att springa i, som jag hela tiden höll på att tappa, medan jag sprang på spången.

Ska jag tolka drömmen, så känns det lite som vad jag gör i verkliga livet också… Försöker hålla balansen "på den smala spången" för att inte välta ned… I känslohavet inom.

• Redigerat 2025-05-02 11:16 av snowy00
Condor
2

#10:

Att springa med hårda tofflor kan också ha en symbolisk betydelse.

Jag hade också en dröm i natt, en dröm där jag blev medveten om att jag drömmer. Men jag hinner inte berätta idag, eftersom vi måste skynda på för att fara till sjön. Det får bli tills i morgon.

Jag kom ihåg den just nu och för att inte glömma den igen, skriver jag här att det handlade om att jag inte hittade bilden som jag parkerade och att det fanns en massa snö. Jag kommer inte ihåg hela drömmen, men kanske det kommer längs dagen när vi gungar på vågorna.

snowy00
2

#11:

Ja, det var sådana där hårda, trätofflor som man bara sticker ned fötterna i. Inte så lätt att springa i alltså. Speciellt på en smal spång, och under en löpartävling. Men av någon anledning så ledde jag tävlingen, ändå, hehe…

Du får berätta om din dröm imorgon😊

Condor
2

Här kommer min dröm från igår.

Jag var någonstans där jag inte visste var jag var och jag letade efter min bil, som jag inte visste var jag parkerade den. Det fanns massor av snö och där som snöplogen hade kört, fanns det meterhöga snöhögar brevid gatorna.

Det var en stressig situation för mig att leta efter bilen och inte ens veta var jag är. Nån gång tänkte jag att kanske det här är en dröm? Det skulle lösa problemet. Men hur ska man ta reda på om det är en dröm. Allt såg så verkligt ut att det kanske var önsketänkande att det är en dröm.

Då kom jag på att jag ibland kan flyga i drömmar och tänkte att om jag kan flyga så är det en dröm. Att flyga i drömmar kräver mest mental ansträngning. Men hur som helst prövade jag ut det och jag kunde faktiskt flyga. Nu visste jag att det är en dröm, men jag satt fortfarande fast i drömmen och hade situationen att hantera att jag inte hittade min bil.

Jag började att titta på allt, speciellt snöhögarna. Jag minns att när Don Juan lärde Castaneda att styra sina drömmar, sa han att drömmar är plastiska, dvs. saker förändrar sig. Därför ska man inte titta länge på en sak och emellan titta på sina händer, så att allt i drömmen förblir stabilt. Men i min dröm var ingenting plastiskt. Ingenting förändrade sig. Allt var totalt verkligt.

Nu villle jag vakna upp ur drömmen, för jag uppfattade situationen fortfarande som stressig och jobbig. När det hände förra gången att jag blev medveten om att jag drömmer, funkade det inte att försöka vakna upp, så jag försökte inte ens den här gången och tänkte nån gång vaknar jag säkert upp, fast det kändes som om det här är min "nya verklighet". Men till slut vaknade jag och det var en lättnad att vakna upp.

snowy00
2

#13:

Låter som en ganska..häftig..men jobbig dröm. Jag måste ha haft säkert över fem drömmar iaf när jag inte kommer ihåg vart min bil är parkerad. Minns också en där det var mycket snö, och jag tänkte att kanske bilen är översnöad så jag inte ser den.

Även jag brukar flyga😄i drömmarna, när jag är någorlunda medveten om att jag drömmer. Men det låter på din dröm som att du var mycket medveten om drömmen.🤔

(och ja, att flyga kräver en ganska stark mental koncentration.. I alla fall för mig..)

Condor
2

#14:

Jag har också haft flera drömmar där jag letade efter bilen. Jag hade också tanken att flyga upp tillräckligt högt för att se var jag är och om jag ser bilen. Men eftersom det är ansträngande att flyga så högt och jag visste att det bara var en dröm, struntade jag i det.

Condor
2

I natt hade jag en helt galen dröm. Jag drömde att jag hade börjat att jobba i Trumps kontor. 😄🤣😂 Mina första tankar var att vara en antagonist till honom och motarbeta honom och jag ville absolut inte kalla honom för "Mr. president". Men sen tänkte jag, att jag bara kan påverka honom att han ändrar sin politik om jag vinner hans förtroende.

När jag fick reda på att han vill banta, började jag ge honom kostråd och träningsråd och jag sa mer än en gång "Mr.president" till honom. Jag vet inte om jag lyckades att "maniupulera honom", för sen minns jag inget mer av drömmen.

• Redigerat 2025-05-12 13:36 av Condor
snowy00
2

#16:

He he. Vilken mardröm 😄

Condor
2

I natt hade jag en jobbig dröm. Jag drömde att jag tillsammans med Fata Morgana just hade varit i ett diskotek i Wien, där jag ofta var när jag var ung.

När vi gick ut på gatan, stannade jag upp ett ögonblick. Jag vet inte varför, om det var för att jag pratade med någon eller annan anledning. Under tiden fortsatte Fata Morgana att gå iväg långsamt. När jag fortsatte att gå, kunde jag inte se Fata Morgana någonstans. Jag tänkte, säkert gick hon till bilen och sen kom jag på att jag hade glömt var jag hade parkerat bilen.

Sen tänkte jag, inget problem, då ringer jag upp henne. Men min telefon fungerade inte. Sen gick jag omkring och letade efter bilen och Fata Morgana. Men jag hittade varken bilen eller henne och där stod jag nu i Wien helt ensam, mitt på natten, utan bil, utan fungerande telefon och utan Fata Morgana.

Nån gång vaknade jag upp och var glad att det bara var en dröm. Men medan jag vaknade upp och mitt "vakenjag" var glad att det bara var en dröm, ville mitt "drömjag" inte vakna upp förrän jag hade hittat Fata Morgana och bilen.

snowy00
2

#18:

Har för mig att du haft en liknande dröm om bil och FM förr..? Men den låter i alla fall jobbig

Condor
0

#19:

I alla fall har jag tidigare letat efter bilen.

Stjärnskott
3

#18: Och jag, jag kanske inte alls ska hoppa in med några tankar om din dröm……. men jag kan ju inte låta bli… och hoppas på att det är okay.

Kan det vara så att nu när FM är hemma i trygghet hos dig igen så visar drömmen dig egentligen hur rädd du är för att förlora henne. ….?

Och det där att tappa telefon och bil = kommunikation och transportmedel. Det är ju livsnödvändiga hjälpmedel nu för tiden.

Ja, det var bara lite tanker som flöt upp…..

Själv hade jag en otäck dröm som kom flera gånger nu under natten samma tema… men olka sekvenser.

Jag hade tappat bortglömt bort att jag hade ansvar för en liten hjälplös bebis.

Som när jag äntligen hitrade den satt halvt ihjäl klämd mellan barnvagnens spjälor, på väg att ramla ur.

Eller så fölk den från hög höjd ner i backen och jag fick det lilla livet i famnen efter nedslaget…..

Hela natten med olika variablar av hemskheter…. i den sista sekvensen försökte jag få ögonkontakt med den lilla som såg helt livlös ut och tillslut så kom bebisens blick tillbaka till mig…. ååå, vilken lycka jag kände när jag vaknade….. den lilla levde trots allt 🙏

Kände mig helt slut när jag vaknade.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#21:

Vet inte om jag har någon omedveten rädsla att förlora henne. Men jag är ibland orolig att någonting ska hända henne när hon är ensam i Wien, eftersom Wien har blivit värre än Chicago på 1920 talet. Varje dag är det flera knivhugg, rån och våldtäckter i Wien.

Att jag hade glömt var bilen parkerar har jag drömt ofta, även i andra sammanhang. Även att jag föröker att ringa med telefonen och inte lyckas har jag drömt tidigare i alla möjliga sammanhang.

Din dröm kanske betyder att du har en omedveten rädsla att din omsorg för någon eller något är otillräcklig? Att du försökte få ögonkontakt kan symbolisera din vilja att ta itu med problemet och att du är medveten om ditt ansvar.

Condor
1

Tillägg: Bara som exempel. Idag stod det i tidningen att någon skjöt på en spårvagn och det var skarp ammunition eftersom det var hål i spårvagnen. För nån dag attackerade en person andra personer med en yxa i ett tåg. och idag började någon slå sönder fönsterrutorna i ett tåg. I genomsnitt finns det per dag 3 knivattacker i Wien.

Stjärnskott
2

#22: Jo, din tolkning passar min dröm.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

#23: Det är ju rent fruktansvärt…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#24:

Jag minns att snowy också hade en sådan oro i sig, när han hade sin katt, att hans omsorg för katten inte räcker. Men jag minns inte om han hade drömmar om det.

Condor
1

#25:

Ja, det är det verkligen. Wien har en gång i tiden varit en så säker och trevlig stad. Nu har det blivit en farlig stad.

Stjärnskott
3

#26: Mitt handlar nog mer om förfluten tid och instängd sorg som börjar leta sig fram och ut

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#26:

Minns inte jag heller, om jag drömde om katten. Men ja, jag var nog egentligen väldigt rädd att göra något "fel" som skulle leda till att katten skadades. Det stressade verkligen mig då

snowy00
2

Kom att tänka på det här om dagen. Jag har inte kommit ihåg en enda dröm från natten innan, på flera månader. Minns att jag har drömt nåt, och minns ungefär känslan drömmen skapade. Men minns inte alls mer av drömmarna…

Fram tills för några månader sen hade jag ju alltid livliga drömmar om nätterna, och kom i detalj ihåg vad de handlade om, osv.🤔

Kanske sover jag ändå djupare nu, när jag väl sover…men å andra sidan så har jag lätt för att vakna alldeles för tidigt…så jag vet inte.

Condor
2
Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.
snowy00
2

#31:

Jo, jag tar P5P som vanligt, i vanliga dosen. Men har ju för ett tag sen börjat ta melatonin innan jag lägger mig. Men det är inte mer än en månad sen.

Stjärnskott
2

Jag vaknade med andan i halsen i morse utav väckarklockan.

I drömmen befann jag mig i min brors hus tillsammans med två för mig okända mindre barn.
En pojke och en flicka typ i 3 och 5 års åldern.

Vi var i olika rum och det var en varg som tagit sig in. Den strök morrande mellan väggarna och hördes alldeles förfärligt nära.

Dörren till rummet där jag var stod aningen på glänt. När barnen försökte ta sig in och jag trodde det var vargen och blockerade så de till en början inte kunde komma in… de var jätte starka och tog sig in ändå.

Själv fick jag så dåligt samvete att jag gjort så mot dem.
När de väl var inne i rummet tillsammans med mig kom vargen hoppandes ut ur väggen.
Med öppen käft redo att hugga den minsta utav de två…….
och precis där drar väckarklockan igång och jag vaknar med buller och bång….. oklar över var jag är, vad som händer och sker.. . 😯
Det tog en stund att samla ihop mig och fatta att en ny dag tagit sin början och att semestern tagit slut….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#33:

Det var samma "tema" på din dröm nu, som i din tidigare i #21.

Drömmer du ofta om barn som riskerar att råka illa ut? Kanske hänger dessa drömmar ihop, på något sätt?

Stjärnskott
2

#34: oj den drömnen kom jag inte ens ihåg nu. Var tvungen att gå tillbaka o kolla.
Nej, jag brukar inte drömma på det viset…

På nått vänster och vis så teor jag att de hör ihop. Tack för din reflektion🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#35:

Ingen fara. Ja, kanske försöker ditt undermedvetna säga dig något…😊 genom att plocka fram dessa drömmar på natten.🤗

Condor
2

#32:

Melatonin påverkar REM sömnen och kan förlängra dessa faser. Det är faserna som man har de flesta drömmarna. Men samtidigt frisätts under REM fasen hormonet vasotocin, som hjälper att radera ut minnen. Det kan hända att melatonin leder till ett sämre drömminne.

• Redigerat 2025-07-15 10:05 av Condor
snowy00
2

#37:

Okej, ja kanske är det mest troligt att melatoninet påverkar drömminnet. Tänkte så jag också😊

snowy00
2

Inatt sov jag relativt djupt i 10 timmar (troligtvis var jag extra trött efter att ha sovit 2-3 timmar I tältet, I skogen natten innan).
Kommer faktiskt ihåg en detalj från drömmandet inatt… Det var att en person som jag gick med på dagis, som liten, var med i någon dröm. Men minns bara att han var med, inga fler personer minns jag, eller vad drömmen handlade om.

Det är första detaljen jag minns från en dröm, på flera månader nu

Condor
2

#39:

Det kanske var så att du hade mer djup sömn och mindre REM sömn = mindre vasotocin = bättre drömminne.

snowy00
2

#40:

Ja🤔 också hade jag skippat melatoninet en kväll när jag tältade… Kanske spelade det också in.🤔

Imorse mindes jag iaf vad jag drömde I några minuter efter att jag vaknat. Sen gick det minnet ganska fort I glömska, så nu har jag ingen aning igen..😄

Är bara lite intressant att fundera på/reflektera över hehe.

Condor
2

#41:

Det var säkert pga du skippade melatoninet. Kanske du inte behöver det längre, om du använder shaktimattan före läggdags i stället?

snowy00
2

#42:

Det är en god tanke, att jag kanske inte behöver melatoninet längre. Ärligt så har jag faktiskt inte märkt någon större skillnad på sömnen när jag tagit melatoninet heller.

Men jag tänker att jag slutar ta det, och ser om jag börjar minnas drömmarna igen

snowy00
2

Jag slutade ju att ta melatoninet för fem dagar sedan. Natten till idag är det första gången jag minns vad jag drömde, som vanligt, antagligen sen jag började ta melatoninet. Så det verkar uppenbart vara den medicinen som gjorde att jag inte mindes drömmarna alls.

Ganska skönt ändå, att minnas sina drömmar, tycker jag..😄

Condor
2

#44:

Det visar att vi var på rätt väg när vi misstänkte melatoninet. Hoppas att du ändå sover bra utan melatonin.

snowy00
2

#45:

Ja, jag sover lika bra tycker jag. Vaknar väl lite tidigt än, efter 4-5 timmars sömn. Men det blev ingen skillnad på det ändå, med melatoninet. Somnar också som en stock på kvällen.

snowy00
3

Hade en lite underlig dröm inatt. Minns inte vad jag gjorde, eller varför… Men vad jag minns var att jag hade massa små typ krokodiler runt fötterna där jag gick. Som krokodilungar.

Minns också en känsla av "äckel", då krokodilungarna typ fisksdes upp, eller så, och låg och kravlade runt i grunt vatten.

Kort beskrivning, men det är typ vad jag nu minns av drömmen.🤷

Condor
2

#47:

Kanske du såg en film eller dokumentation om krokodiler nån gång? Vi såg en senast igår.

snowy00
2

#48:

Jaa, nåt sånt. Har spelat ett spel på datorn där man kan bli anfallen av krokodiler😁….så troligtvis var det där ifrån.😊

Condor
1

#49:

För mig är det så att vi gillar att se skräckfilmer. Och sen drömmer jag ibland att jag kämpar mot monster och demoner. 😄

snowy00
2

#50:

Det minns jag nog, att du ibland gör 😊
Eftersom du berättade det förr.

snowy00
3

Vaknade nyss ur en dröm att jag hade en fin liten katt (igen). En ganska trevlig dröm med andra ord 😸

• Redigerat 2025-09-16 06:22 av snowy00
Stjärnskott
2

#52: Ibland kan jag starkt känna att jag skulle vilja införskaffa mig en misse…. men se det går inte….. alergi i familjen står ivägen….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#53:

Okej, tråkigt när sånt hindrar. Jag var allergisk som liten, men det verkar ha försvunnit nu i vuxen ålder. Hade ju en katt några månader (om du minns, skrev ju om det här), men det passade inte mig av olika anledningar. Även om jag verkligen tyckte om själva katten. Jag bara hoppas att han hamnade i ett bra hem efter det (vilket jag tror).

Katten som du har som profilbild, är det en katt som du själv haft?

Stjärnskott
3

#54: Nä, det är sonens kisse

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#54:

Vad jag vet, så hamnade den i ett bra hem där den kunde vara ihop med en annan katt som den kände. Dom hade varit "bästisar" och där lät den sig även klappas efter en kort tid.

snowy00
2

#56:

Man kan alltid hoppas 😊
Men, hur vet du det?😄

Det vore i alla fall det bästa som kunde hända den katten.

Condor
1

#57:

Det var någon på, jag tror det var instagram eller facebook eller något sånt, som postade bilder och ett klipp.

Jag hittar det inte längre. Men jag hittade andra postings som skulle kunna vara samma Sotiz:

https://www.instagram.com/p/C3X2BGCNoWN/?hl=fi

https://www.facebook.com/groups/115411626639/posts/10159927237076640

215 likes, 2 comments - geflekatthem February 15, 2024: "Två skyggisar har funnit varandra en liten mysig stund 💜- Skiffer & Sotiz 🐈‍⬛".
snowy00
2

#58:

Oj, ja det där är definitivt Sotiz. Fint att veta att han har/fick det bra till slut.🐈‍⬛

Condor
2

#59:

🙂😊

snowy00
2

Inatt drömde jag att jag befann mig i höghus, inte jättelikt höghuset/tornet på bilden i #0. Men grejen med den drömmen var att vattennivån i haven runt omkring oss steg otroligt fort. På en kort tid var havet nästan uppe vid den våning som vi befann oss på (nästan högst upp). Jag visste att vi snart var helt i vattnet. Här minns jag inget mer, eller så tog drömmen slut här.

Havet steg så i drömmen delvis pga klimatförändringar, och delvis pga att jorden höll på att gå under……

Jag har vid ett antal gånger förr drömt om översvämningar, och jag har för mig att jag (vi här) tolkade dem som typ att man är överväldigad av allt som sker runt omkring en, i ens liv just då. Och denna dröm kan jag nästan koppla till allt som skett med den här "aktiviteten" som jag har varit till. Som jag blivit så väldigt lättad av att ta en paus från.

Condor
2

#61:

Vatten symboliserar känslor i drömmar. Jag hade också en gång för länge sen en sådan dröm. Det var ett par år efter att min mor dog, så drömde jag att jag var på WC´t i min gamla lägenhet. Plötsligt hörde jag ett vattenfall och när jag tittade, så war det ett vattenfall som tog sig in genom fönstret.

I samma ögonblick ringde det på dörren. Det var min mor i sälskap med en liten flicka. Dom gick in och satte sig på soffan. Min mor kände inte igen mig och jag sa "men det är ju jag, din son". Den lilla flickan sa inte ett ord hela tiden. Drömmen ville kanske visa mig, att om min mor inte skulle ha dött, skulle hennes demens vid den här tiden ha skridit fram så mycket att hon inte skulle ha känt igen mig och det skulle kanske ha varit en ännu större sorg än att hon dog.

snowy00
2

#62:

Ok, ja, den drömmen minns jag att du berättade om förr 😊

Condor
2

I morse väckte Fata Morgana mig och sa att hon måste sjukskriva sig och att vi måste fara till vår husläkare idag. Sen somnade jag om och drömde att vi gick till kaffeehuset brevid läkaren för att vänta på hennes tur.

Där satt Mick Jagger helt ensam på ett bord och beställde just någonting. Jag blev förvånad hur bra tyska som han pratar. Men ändå sa jag på engelska till honom "hello Mr. Jagger" och talade om för honom att jag är Rolling Stones fan sen jag var en ung pojke och har en massa vinylskivor från dom.

Sen frågade jag honom om Fata Morgana får ta ett foto på honom tillsammans med mig och han sa ja. Till slut talade jag om för honom att jag tycker att så som han sjöng "honky tonk women" på 60-talet var bättre än hur han sjunger låten nuförtiden.

Till slut satte vi oss vid vårt bord igen.

snowy00
2

#64:

Låter ändå som en ganska bra dröm (mitt i sjukdomseländet)…😊😎

Condor
2

#65:

Ja, det var en riktig upplevelse fast det bara var en dröm. Sen sa jag i något skede att jag knappt kan tro att jag sitter här tillsammans med Mick Jagger.

När vi gick till läkaren idag, skojade jag och sa att jag undrar om Mick Jagger kommer att sitta i kaffehuset brevid. Men dom hade stängt, så han var väl inte där. 😄

snowy00
2

#66:

😄

Condor
2

Nu har jag tydligen en andra sorters "semesterdrömmar". Jag drömde att jag (som vanligt) var i Mexiko. I hotellet fanns det sådana där förvaringsskåp i stil med bankfack, där man kunde bevara sina värdesaker.

När jag ville öppna mitt fack, råkade jag ta facket ovanför mitt fack och var förvånad att min nyckel passade i det facket. Sen öppnade jag mitt fack och såg att det var tomt. Jag insåg att tydligen allas nycklar passar i alla fack och någon tog alla mina saker.

Sen var jag i situationen att jag var ensam i Mexiko, utan pengar, utan pass och utan mitt flygticket tillbaka. Jag tänkte att jag önskar att det här vore en dröm, fast det kändes så verkligt att jag inte hade ett stort hopp. I något skede tänkte jag att jag kan ju försöka att vakna upp och var riktigt förvånad när jag verkligen vaknade. 😄

snowy00
2

#68:

Det är lite som att gång på gång vakna 10 min innan alarmet ringer på morgonen. Som att kroppen "vet" när man tänkte vakna.

Annars minns jag fotfarande inte mina drömmar som jag brukade göra. Kanske jag minns dem lite alldeles efter att jag vaknat. Men har nu ingen aning om vad jag drömde inatt t ex🤷
Bara att jag minns känslan över drömmarna, lite milt.

Condor
2

#69:

Jag minns heller inte mina drömmar varje natt. Ibland händer det att jag plötsligt helt spontant minns en dröm som jag drömde för flera nätter.

snowy00
2

#70:

Jo, så kan det ju bli ibland faktiskt.

Condor
2

#71:

Ja och ibland kan det gå som idag. När jag vaknade kom jag fortfarande ihåg en dröm som jag hade. Men nu är den borta.

snowy00
2

#72:

Just, så är det oftast för mig. Kanske kan man pröva att skriva ned sin dröm när man just har vaknat. Om man vill komma ihåg den alltså..😊

Condor
2

#73:

Ja, men när jag stiger upp tänker jag att jag ändå har drömmen i minnet, fast idag gick den förlorad. Det har kanske med covid att göra. Lite dimmig känner jag mig fortfarande.

Egentligen borde man skriva upp drömmen när man vaknar ur en dröm på natten. Men då vill jag alltid fortsätta att sova. 😄

snowy00
2

#74:

Ja, faran med att skriva ned drömmen på natten kan ju vara att man piggnar till, och inte kan somna om. 😄

Stjärnskott
3

På ett öppet hav
Med en mindre båt
Och en ensam man
som drog upp båten
på stranden.

Mannen gick i väg
båten bleknade i
morgondiset.
I strandkanten låg
två svartvita blekta
fotografier.

Det var inga jag kunde
känna igen.
Vemodig känsla.
I ett udda farväl.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#76:

En dröm som är rik på symbolik. Vatten symboliserar känslor och ett öppet hav kan symbolisera det som är omedvetet eller okänt i livet eller frihet och ensamhet.

Båten är ett färdmedel genom livet och kan symbolisera ett avslutat projekt om den dras upp på stranden. Mannen som drog upp båten kan symbolisera delar av dig själv eller någon som du har sagt farväl till.

Morgondiset kan symbolisera att någonting blir otydligt och försvinner.

Svartvit fotografierna kan symbolisera någonting i det förflutna, något gammalt. Kanske delar av dig själv som du inte längre känner igen eller gamla relationer?

Vemodig känsla i ett udda farväl kan betyda att någonting är avslutat otydligt, kanske en fas i livet, en relation eller en identitet?

• Redigerat 2025-11-03 10:18 av Condor
Stjärnskott
2

#77: Tack! Jo jag tänkte något liknande….. 🌸

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
3

Stod på berget utsprång, runt om fanns det långa smala barrträd. Toppen på träden var döda, några meter ner. Var det träden friska, med färska gröna kvistar. Som skymde marken.

Svingade mig ut och tog tag i trädets döda topp. Skakade den döda toppen, som gick av.

Kändes som att den döda toppen, var någonting som följt med mig. Som nu skulle avlägsnas.
Drömde samma dröm två gånger i rad.

Condor
2

#79:

En tolkningsmöjlighet:

Berget symboliserar en plats av överblick. Det kan t.ex. vara insikt. Bergets utsprång kan symbolisera gränsen till något nytt, en förändring.

Barrträdens döda toppar, som du avlägsnade från trädet kan symbolisera att du gjorde dig av med något gammalt, förbrukat, som inte tjänar dig längre. Känslan av att de har följt med dig kan betyda att det handlar om gamla trauman.

Sammanlagt kanske man kan säga att du har gjort dig av med det gamla och nu är du redo för en förändring, för det nya.

Gråeld
2

Hade jag sett botten ,långt där nere så hade jag inte vågat hoppa.
Tack för din tolkning.

• Redigerat 2025-11-04 11:34 av Gråeld
snowy00
2

Inatt kommer jag faktiskt ihåg lite av någon dröm. Ingen speciell dröm egentligen, men speciellt nu för tiden att jag ens minns vad jag drömmer… I alla fall så har jag spelat ett datorspel ganska ofta senaste tiden, och i drömmen spelade jag också det datorspelet… Sen minns jag också att jag i drömmen fick ett meddelande om en person som jag kände lite för 10 år sedan, och någon skrev alltså till mig att denne person låg på sjukhuset…🙄😳

Condor
2

#82:

Undrar om det var en sanndröm?

snowy00
2

#83:

De tankarna fick jag också när jag skrev ned drömmen här. Men just den personen vet jag jobbade för något år sedan på ett ställe där det hade förekommit våldsamheter. Jag hörde om det i nyheterna, och tänkte, hoppas denna person inte skadades. Så jag skickade ett sms till honom (hade fortfarande hans nummer), men fick inge svar. Detta var för ett par år sedan. Kanske dessa saker kom upp till ytan igen, i min dröm.🤔

Condor
2

#84:

Kanske det. Vad vet man……..

snowy00
2

#85:

Ja, vad vet man🤷

snowy00
2

Inatt hade jag en sån där "köttätardröm" igen……. Jag slarvade i drömmen och åt en hel del kött, och även sådant som jag inte visste om var kött eller inte 🤢 när jag vaknade var det skönt att det hela var en dröm.

• Redigerat 2025-12-08 06:32 av snowy00
Condor
2

#87:

Vilken mardröm! 😮😄

snowy00
2

#88:

Ja, faktiskt! 😄

FataMorgana
2

#87: Ja, usch vilken mardröm säger jag med 😄 Det är verklig lustigt hurdana drömmer vi ibland kan ha 😄

Condor
2

#90:

Ja, för ett par dagar drömde jag att jag fick en inkallelse till militären och tänkte "är dom inte kloka….." 😄

FataMorgana
1

#91: 😂

snowy00
2

#90:

Precis, och detta har ju blivit en återkommande dröm för mig oxå. Mår nästan lite illa när jag tänker tillbaks på drömmen, hehe…😛
Den kan ha att göra med att jag slarvat lite smått med kosten senaste dagarna eller så, när jag mått lite sämre. (Men nå kött har jag ju inte ätit på riktigt, för det 🤷)
Sen ökar min vikt fortfarande, men väldigt sakta. Så är även det har jag i bakhuvudet, tror jag…nåväl, lustiga drömmar har man iaf.

#91:

Ojdå. Heller ingen kul dröm😮😊

snowy00
2

🤢🤮

Idag kan det mina köttätardrömmar "varnat mig för" ha hänt på riktigt. Jag åt en matlåda med ärtsoppa på min aktivitet som var lagad där, och när jag tagit två tuggor av ärtsoppa, blev jag osäker om den verkligen var vegetarisk eller om den innehöll små köttbitar.

Jag funderade under en millisekund om jag bara skulle äta upp den ändå… Utan att vara säker. Men det hade inte gått. Så jag smög mig ut i köket och hällde ut hela tallriken med ärtsoppa i köksslasken. Funderade om jag skulle säga till….. Men orkade inte "skapa en scen" mitt bland 10-15 deltagare som åt sin mat.

Och det var precis som i drömmen. Jag visste inte om det var kött jag ätit och fått i mig av…🤢 Funderar nu på allvar om det var en slags "sanndröm" (att jag "laddade ned" händelsen ur..universums minne..eller vad man ska kalla det för) som jag drömde för några nätter sen och beskrev här ovan…

Condor
2

#94:

Ja, sånt kan verkligen göra en fundersam. Kanske en sorts kommunikation med akasha intelligensen via drömmen? I alla fall en anledning till att ta sina drömmar på allvar.

Oss hände det något liknande i en kinaresturang, fast vi inte fick en varning via dröm. Vi beställde var sin vegetarisk rätt och sen hittade Fata Morgana små köttbitar i sin tallrik. Jag hade inga hämningar att skapa en scen, mitt i kinaresturangen. 😄

Jag ropade hit tanten som serverade maten och visade henne köttbitarna. Hon gick till kocken och när hon kom tillbaka sa hon att kocken måste ha använt samma slev för maten som vi beställde som han även använde för kötträtter. Jag svarade att nu är förtroendet i ert kök borta och vi kan aldrig gå hit och äta mer. Vi betalade och gick utan att äta upp maten.

Dom som satt på borden brevid observerade "scenen" och glodde. 😄

snowy00
2

#95:

Jo, jag minns att du berättat det förr. I alla fall var ni två st som var med om samma sak, och tyckte lika. Sen behöver man ju aldrig gå till en restaurang igen, om man inte vill. Men min aktivitet måste jag gå till flera gånger i veckan, oavsett om jag skapar en scen eller ej.

Men som jag skrev hade jag ju kunnat säga det till min handledare som satt en bit bort.(om jag hade orkat)

snowy00
2

Annars visar det som du säger, att drömmar kan vara betydelsefulla… Mer än vi ibland kanske tror.

Det var nog ordet akasha intelligensen som jag letade efter när jag skrev "universums minne".😄😊

• Redigerat 2025-12-11 18:28 av snowy00
Condor
2

#96:

I alla fall går vi inte till kinaresturanger alls längre. Den närmaste skippade vi pga att grönsakerna sist var gamla. Den som ligger på vägen till sjön undviker vi av samma anledning. Fata Morgana har en kollega som säger att kina resturangerna tillhör den kinesiska mafian. Deras egentliga business är pengatvätt och sånt. Vi går nuförtiden hellre till den italienska mafian och äter pizza. 😄

Ja, akasha intelligensen är den bästa förklaringen som jag kommer på.

snowy00
2

#98:

Jag hade också föredragit "den italienska maffian". Åtminstone gör de goda pizzor.😊

snowy00
0
Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.