Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 591 ggr
FataMorgana
2

Babbeltråd Nr. 7

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den gamla babbeltråden är redan så lång, att jag tänkte att vi lika bra kan öppna en ny. Jag gillar inte riktigt långa trådar 😄 Men om ni vill ha det annorlunda så säg gärna till 🙂

Idag hade jag en så skön dag. Först sov jag länge, steg upp först efter klockan 10 och sen gjorde jag yoga-övningar i ett par timmar. Jag önskar jag alltid kunde få ha sådana dagar 😄 Hopps ni också haft en bra dag.

• Redigerat 2023-12-28 16:19 av FataMorgana
snowy00
2

#0:

Min dag har också varit bra. Har varit med familjen igen, så här i slutet på julen. Nu ska jag lata mig framför TV:n med en kopp te😋

Skönt med yoga, det ska jag också göra här i dagarna

Condor
2

Vad fint med aktiviteten som vi har just nu. Tack till alla för at ni har varit så flitiga och deltagit i trådarna. Det finns mycket mer som jag vill kommentera i olika trådar men vi ska först ut och handla snart och kommer tillbaka nån gång på eftermiddagen.

Condor
2

Vi kom just hem från handlandet och därute är det så härligt att man nästan får vårkänslor. 10 grader, solsken och ingen storm. 😊 Vi hör till och med vårfåglar sjunga.

snowy00
3

#3:

Det låter härligt! Här har vi minus 8 grader och ovanligt mycket snö än. Men man börjar lite smått se fram emot våren och ljusare tider igen.😊

Stjärnskott
3

#3: oj, vilken härlig känsla. Här har vi -8 grader. Idag var det härligt solskensväder så vi tog oss en lång promenad i Hågadalen. Fantastiskt natur reservat att strosa i.
Mycket snö.
Härliga solstrålar.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#5: ibland får jag känslan att vi bor "på samma breddgrader" då vi ofta har liknande väderlek😂

Fin bild förresten!

Stjärnskott
3

#6: Den tanken har slagit mig med 🙂
Tack! Det var perfekt knäppakort väder 😅

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#5: vilket vackert foto 😊

Stjärnskott
2

#8: Tack! Vädret gjorde sig bra på bild 🤗🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

Fata Morgana och jag ka strax fara till Wien för att vi har ett ärende där att göra. Bara så att ni vet att vi just inte kan svara lika snabbt på inlägg. Om 3-4 timmar är vi här igen.

snowy00
2

Här är vårat vinterlandskap😄 det närmar sig skymning på fotot

Condor
1

#11:

Ser ut som en riktig sagoskog. 🙂

Här hos oss har all snö smält. Idag hade vi trist väder med dimma hela dagen och 4 grader.

Condor
1

Till alla som klickade på inlägget om energi i maten vill jag säga att jag av misstag råkade sätta ett kryss i en ruta som låste inlägget. Men nu är det upplåst igen.

Stjärnskott
2

#11: Så härligt det ser ut med skog och snö 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

Insåg just att jag hade helt fel nummer på det här tråden. Det här är ju babbeltråd nummer 7 och inte 9 😄

snowy00
2

Ja, passande väder för jul/nyår ändå.😊 Men längtar till våren hehe

Stjärnskott
3

#16: Då är vi två som längtar till våren.
Här har det gått över i tö med takdropp och snöblandat regn.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#11: Det var också ett vacker foto.

snowy00
3

#17:

Okej, det är fortfarande minusgrader här❄️ tog en promenad till skogen, sen till affären idag. Tur att man blir varm av att promenera😊

#18:

Tack!

Condor
2

Här är en till som längtar efter våren. 😊 Idag ska vi i alla fall få 12 grader och på eftermiddagen ska det bli soligt.

Stjärnskott
3

Precis hemkommen från en lång promenad. Helt underbart!
Mildgrader och kram snö.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#21:

För mig vore det för kalt för att ta en lång prommenad. 😄 Jag väntar tills det blir vår. 😊

Stjärnskott
3

#22: Mitt ena knä protesterar när jag går i snömodd. Så det går i snigelfart.
Men frammåt kommer jag iallafall fall🤗
Har varit väldigt stillsamt här annars. Latmasken har grott

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#23:

Kanske bättrer att skona knät. Det måste jag också göra just nu.

Stjärnskott
2

#24: Ja, kanske det. Får nog ta lite kortare rundor framöver.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

Castanedas böcker.. vet ni om de möjligtvis är översatta till svenska?
Jag har försökt googla. Men hittar bara på engelska.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#26:

Dom finns på svenska, för Fata Morgana köpte Castanedas tredje bok som heter "Resan till Ixtlan" i svensk form. Här på Wikipedia finns en sammanfattning av alla hans böcker:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carlos_Castaneda

Den tredje boken är för övrigt hans bästa och kanske den som är enklast att förstå. Alla hans böcker är berättelser om hans egna efrarenheter och upplevelser under tiden som han var Don Juans lärling.

Det började med att han som antropologistudent for till Mexiko. Han ville skriva ett doktorsarbete om shamaners bruk av psykedeliska växter. Men utan att han själv var medveten om det, blev han Don Juans lärling i en lära där de psykedeliska växterna inte spelar en roll.

De 2 första böckerna handlar först och främst om hans upplevelser med dessa växter och hur hans föreställning av verkligheten krossades. Men han lämnade bort den egentliga läran. När han kom på att han lämnade bort det viktigaste, skrev han sin tredje bok, resan till Ixtlan. Den börjar alltså kronologiskt från första början igen.

Sen blir böckerna svårare att förstå och ibland när man läser en av hans senare böcker, förstår man först hur det som man läste i en tidigare bok är menat. En hel del av hans upplevelser hände efter att Don Juan gav honom en klapp på ryggen och flyttade på hans fogpunkt, utan att Castaneda var medveten om det. Därför skrev han somliga saker som om det skulle ha hänt i den "ordinära verkligheten". En del saker har metaforsika betydelser och sen ska man veta att inom shamanism är t.ex. drömmar en lika verklig verklighet som "den här", fast en annan sorts verklighet.

Det finns kritiker som säger att Castaneda aldrig har upplevt vad han skrev och att han hittade på Don Juan. Jag anser att dessa inte har förstått det som jag just förklarade varför det är svårt att förstå. Det finns saker som jag först förstod 10-20 år efter att ha läst böckerna pga andliga erfarenheter. T.ex. hade jag en annan föreställning om vad det betyder att vara på vägen till Ixtlan. Först när jag insåg att jag själv är på vägen till Ixtlan, men att jag aldrig kommer att komma fram förstod jag vad som är menat.

Jag skrev en gång en liten sammanfattning av en del av hans läror i det här inlägget:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1509694/att-leva-som-en-krigare

Sen finns det också en sida med roliga och tänkvärda citat av Don Juan:

https://docplayer.se/18300528-Carlos-castaneda-citat.html

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Stjärnskott
2

#27: Tack!
Ska läsa lite senare.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#26:

Jag läste den boken (Resan till Ixtlan) på engelska som e-bok visst, hade för mig att den var på svenska. Men den rekommenderas varmt😊

• Redigerat 2023-12-29 18:33 av snowy00
Stjärnskott
3

#29: Tack!🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#30:

🤗

Condor
1

I morgon är det nyårsafton och man hör redan idag smällare. Som vanligt kommer det leda till att personer skadas, förlorar händer och ögon. Det kommer att leda till bränder och luften kommer att vara full med gifter, t.ex. tungmetaller. Husdjur och fåglar kommer att få panik.

Och allt det där bara för att lättroade människor tycker att det är kul när det smäller. Som barn tyckte jag också att det är kul men jag förstår inte att vuxna människor håller på med det där och slösar pengar på skiten.

Stjärnskott
2

#32: Det började smälla här redan igår kväll.
Men men, det är som det är. Folk gör det som roar dem.
Just denna tradition verkar vara svår att bryta.

Jag tycker synd om djur och människor dessa dagar. För det finns ju de människor som är traumatiserade av krig och elände, som får det extra svårt i och med smällarna.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#33:

Jadu, det där med kriget…….. jag minns när det var krig i Jugoslavien på 90-talet. Då jobbade jag hos en spedition på flygplatsen i Wien som importerade saker som hjälmar och annat krigsmaterial (som dock inte var vapen) åt Kroatien. Vi importerade från USA, gjorde tulldeklarationen och sen brukade dom själva hämta varorna med Lastbil från Wien.

En gång, strax före nyår, kom dom en gång för att hämta varorna. Dom hade inte med sig tillräckligt med pengar för att betala för vår service. Deras kreditkort fungerade inte, så vi var tvugna att ge dom varorna utan att dom betalade, för det handlar ju om varor som kan rädda liv. Vi fick lita på att dom betalar räkningen senare.

Vad tror du att lastbilschafförerna gjorde med deras sista slantar? Jo, dom köpte nyårsraketer!

Stjärnskott
3

#34: Jag tänker att folk i mångt och mycket gör saker och ting utan att egentligen tänka efter.
Även jag är inkluderad i folk. När jag skriver som jag gör.

Livet har så många olika dimensioner
Alla är vi där någonstans i vårt vara.
Vem är jag att dömma?
Åsiker kan jag ju ha Om det mesta.

Men rätt och fel är upp till var och en att välja.
Olikheterna där de går så lätt isär.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#33:

Samma här. Smällde redan igår kväll. Undrar hur mina grannar kommer vara under nyår… De som är så högljudda i vanliga fall.🤔🤔

(Hoppas Sotiz klarar nyår hyfsat bra också.)

• Redigerat 2023-12-30 13:10 av snowy00
Stjärnskott
3

#36: Ja, hoppas Sotiz inte far för illa av oljudet.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#36:

Ojoj, stackars Sotiz som ju är så skygg. Men kanske han tar det som anledning att söka skydd hos dig och hoppa upp i famnen på dig?

snowy00
3

#38:

Ja, kanske. Jag har i alla fall stängt alla luftventiler ovanför fönstren och så där. Men han får gärna söka skydd i min famn om han vill☺️

Condor
2

#39:

Jag önskade mig störtregn till nyårsafton, men det ser tyvärr inte ut så. 😄

Condor
3

Ni är toppen! 🙂 Tack vare att ni är så flitiga har vi ett aktivitetslevel över 1500 och mörkgrön symbol. Det är högsta level. När vi tog över sajten hade vi rött.

Ett stort tack till alla! ❤️

Stjärnskott
3

🥳 Stort Grattis 🥳
För utan er
Hade det ju inte hänt 💚

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#42:

Och utan alla er som skriver här heller inte. 😊

Stjärnskott
2

#43: 😄 sant

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

Ja jag tänkte aldrig när vi tog över den här sajten att vi en dag skulle få ett så högt aktivitetslevel 😊 Tack alla från mig med.

snowy00
2

#41:

Kul!😄

Condor
2

#39:

Jag hittade ett par tipps om vad man kan göra på nyårsafton om man har husdjur:

"Ägare bör hålla sig nära djuret/djuren, särskilt på nyårsafton.
Vissa djur söker närhet till människor, andra föredrar att gömma sig, båda är okej och bör säkerställas. Undvik överdrivet medlidande. Husdjur som hundar, katter etc ska alltid vistas i huset på en lugn plats tillsammans med sina ägare.
Skapa viktiga tillflyktsorter för djuren. Vid årsskiftet bör även dörrar och fönster vara stängda, det är bäst att mörka fönstren och skruva upp radion eller tv:n så att ljusglimtar och buller blir mindre märkbara.
Djurägare bör se till att deras djur är identifierat och registrerat. Om det skulle hända att djuret springer iväg kan ägare och djur snabbt återförenas."

snowy00
2

#47:

Tack! Ja, han har ganska många ställen att gömma sig på här. Bl a under sängen dit han springer om han blir rädd. Får ha rullgardinerna nere i vardagsrummet där han oftast vistas. Sen har jag planerat att vara hemma hela dagen idag utifall han blir orolig eller rädd för fyrverkerierna.🙂

Condor
2

#48:

Då gör du nog allt rätt. Du kan ju berätta i morgon hur det gick för Sotiz.

snowy00
2

#49:

Det ska jag göra.

snowy00
1

Kom att tänka på det. Igår när jag mediterade på förmiddagen var det som att bli ett med andningen. Kroppen andades helt automatiskt och ansträngningslöst… Och jag flöt ihop och blev som ett med andningen. Blev väldigt avslappnad i hela kroppen. Ville bara dela detta, och kändes lite lite för en ny tråd😊 det har hänt förut flertalet gånger också

FataMorgana
1

#51: Härligt. Det är som balsam för själen, meditationstunder som dessa 😊

Condor
2

#51:

Det finns ett samband mellan andningen och det som kallas chi, ki, prana osv.

Enligt kinesisk medicin andas vi inte bara in luft, utan också chi, som strömmar in i kroppen genom andning. Genom att lära sig att andas medvetet och kontrollera andningen kan man påverka flödet av chi i kroppen och därigenom förbättra hälsan och balansen.

Med meditation kan man liksom med metoder som t.ex. qigong lära sig att andas på ett sätt som främjar chi-flödet och får energin att cirkulera i kroppen på ett optimalt sätt.

Det var nog det som hände. 😊

snowy00
2

#53:

Har hört något liknande jag med.

Kom också att tänka på något som Osho skrev/sade, att man möter döden varje gång man byter mellan att andas in och andas ut. Inte riktigt med det att göra, men ändå.🙄

Condor
2

#54:

Ja han skrev att man andas ut döden och andas in livet.

Kanske han menar att det gamla egot dör och ett nytt föds? Egot är ju bara en process i huvudet, som förståndet ständigt förnyar.

FataMorgana
2

#54: Tyckte det var ett så bra ämne, att jag öppnade en ny tråd i alla fall. Beätta gärna om din erfaranhet i den också. Om du vill alltså 😊

snowy00
2

#55:

Så kan det vara. Jag skrev lite mina tankar kring just det han sade i nya tråden.😊

snowy00
3

#49:

Det gick bra för Sotiz igår vid tolvslaget. Det var inte så farligt med smällarna som jag var rädd för, men jag satt med honom genom det värsta smällarna ändå.
Värre har det varit för mig då jag inte sovit nå inatt heller. Har sovit typ varannan natt de senaste en-två veckorna. Blir inte bättre av att grannarna ovanför mig låter dom en elefanthjord hela natten.
Men jag ska kontakta psykiatrin och se vad man kan göra åt min sömnlöshet.

FataMorgana
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#58: Fint att det gick bra för Sotiz i allafall, men synd att du har sömnproblem igen. Har du tänkt på att försöka med Delta-vågor?

snowy00
2

#59: Just ja, det hade jag glömt. Ska nog prova det ikväll😊

FataMorgana
2

#60: Gör det 😊

Condor
1

#58:

Fint att Sotiz klarade sig utan panik. 🙂

Jag undrar om du fortfarande tar P5P och zink? Det är speciellt P5P/B6 som du behöver. Brist på detta leder till psykisk stress och sömnlöshet. Dessutom är B6 nödvändigt för att kroppen ska kunna omvandla tryptofan till melatonin och serotonin.

Det finns studier som de här:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36587225/#:~:text=Conclusion%3A%20Taking%20magnesium%20and%20vitamin,and%20improve%20their%20sleep%20quality.

"Conclusion: Taking magnesium and vitamin B6 supplements can reduce the severity of symptoms of RLS/WED patients and improve their sleep quality."

Sen har du ju börjat att äta vegetariskt, så jag undrar om du äter tillräckligt med saker som ägg och ost för att täcka ditt B12 behov? B12 är viktigt för en sund sömn-vaken-rytm.

Titta på de här studierna:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2305167/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1759094/

Viktigt för sömnen är också Vitamin D. Speciellt på vintern blir det lätt brist. Vem som inte äter fisk varje dag, behöver ett vitamin D tillskott hela vintern. Den här studien visar hur viktig Vitamin D och B12 är:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29143127/

"sleep disorders and daytime sleepiness sub-scores were statistically high in patients with serum D vitamin levels below 20 ng/ml. Sleep efficiency was found lower in patients with serum B12 levels below"

Taking magnesium and vitamin B6 supplements can reduce the severity of symptoms of RLS/WED patients and improve their sleep quality.
snowy00
2

#62:

Ah. Jag har tyvärr slut på zink och P5P och har inte ännu haft råd att köpa mer. Men har tänkt göra det snart här, när jag har mer koll på ekonomin. Visste inte att det var bra för sömnen också, då är det ju ännu mer värdefullt.

Jag tar fortfarande magnesium före sänggående, men en halv tablett (minns inte hur stor tabletten är).

B12 ska jag få i mig tillräckligt av. Äter två ägg, och ca 45 g ost om dagen. Och har jag tänkt rätt så ska det täcka behovet.

D-vitamintillskott tar jag varje dag, och har gjort det sen jag började med vegetarisk kost.

Tack för påminnelsen om kosttillskotten!

Condor
2

#63:

Jag tänkte väl det. Alltid när du skriver att du sover sämre eller är mer stressad, tänker jag mig att du säkert inte tar P5P och zink längre och sen när jag frågar bekräftar du det. Det verkar aldrig hända medan du tar dessa tillskott. Det är så lite som har en stor verkan.

Men i alla fall verkar du att få i dig tillräckligt med B12 och D-vitamin.

FataMorgana
2

Min panikångest förbättrade sig också nästan omedelbart efter att jag började med Zink och P5P och efter ett par månader hade jag inte enda anfall mer. Något som läkarna aldrig själva skulle ha kommit på.

snowy00
2

Ja, kan tänka mig att det är bra. Har faktiskt beställt zink, P5P, och magnesium nu. Tar jag var annan dag så kostar det ca 100 kr i månaden om man räknar det så… Och det ska jag nog ha råd med just nu. Så får jag väl ta varje dag sen igen när jag har det bättre ställt.😊

• Redigerat 2024-01-01 12:58 av snowy00
Condor
2

#66:

100 kronor i månaden för att må bättre och sova bättre är en bra investition.

FataMorgana
2

#66: Hur sov du inatt? Försökte du med Delta-vågor och hur gick det?

snowy00
1

#68:

Jag råkade somna på eftermiddagen igår vid kl 15. Sen vaknade jag inte av larmet så vaknade kl 20. Har varit vaken sen dess då jag inte kunde somna när jag sovit så pass länge på eftermiddagen. Ska prova med deltavågor ikväll tänkte jag.

Men är så trött nu så jag inte vet var jag ska ta vägen.

Condor
2

#69:

Varför inte ta en liten tupplur? 😊 Men nuförtiden heter det "power napping". 😄

FataMorgana
2

#69: Ta då en liten tupplur i ett par timmar, bättre nu än senare, så att du sen i kväll kan gå och sova på nytt.

snowy00
2

Jo, jag väntar på beställning med mat som kommer senast kl 14, men när jag fått den så tar jag en power-nap😴😴😴😴😊

FataMorgana
2

#72: Jag hittar tyvärr inga fler bra tips på vad man göra mot sina sömnproblem än vad vi redan tagit upp i den här tråden som jag länkar till här under. Du kanske kan gå tillbaka till den för att se om du ännu hittar något att tillämpa, i inlägg 42 kan du t.ex läsa lite om aromterapi och om progressiv muskelavslappning som kanske kan vara till hjälp för dig. Men det finns även många andra bra inlägg i den tråden, som andra skrivit.

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1546538/att-ta-hand-om-sig

Letade också lite runt på nätet, men på buddhistiska sidor står det förstås bara om meditation som hjälp mot sömnproblem, men det praktiserar du ju redan.

Men hittade också en intressant diskussion där dom delade med sig av sina tankar och erfarenheter kring sömnlöshet och sömnproblem som kanske kan vara intressant att ta del av. Översatte därför ett par inlägg till svenska:

En skriver så här:

"Under en längre meditation igår kväll insåg jag för första gången tydligt hur mycket mina tankar kretsar kring detta ämne: Vad händer om du sover dåligt igen? Vad händer om du har en dålig dag framför dig igen? Jag tror att 90% av sådana problem uppstår i huvudet.

Det enda "lösningen" på detta problem tror jag är att helt enkelt strunta i det. Och att medvetet påminna sig själv om att det i kosmisk skala spelar ingen roll om det så kallade viktiga "jaget" får lite mer eller mindre vila. Allt går ändå över."

En annan skrev detta:
"Jag tror att många sömnproblem förvärras av tron att man måste sova för att klara av nästa dag. Detta "måste" orsakar stress. En accepterande och djup avslappning skulle redan kompensera mycket. Naturligtvis vet även jag att ingen på lång sikt kan klara sig utan sömn, men förr eller senare tar kroppen den sömn den behöver."

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Condor
1

Nu har vi brandkåren här igen, samma trappuppgång där det brann igår och där det var en stor brand för 2 år. Idag är den pga en gasläcka. Hoppas att dom inte evakuerar hela huset.

snowy00
2

#73:

Tack, jag ska prova muskelavslappningen och ha deltavågor på i hörlurarna på innan jag ska sova. Problemet med att somna med hörlurarna på är ju att man kanske inte hör alarmet nästa morgon när man ska upp. Men kanske kan jag sitta i fåtöljen och lyssna 20-30 min på deltavågorna och sedan lägga mig.

FataMorgana
2

#75: Såg du mitt nya huvudinlägg inlägg igår? Där finns en liten anvisning på hur man gör en muskelavslappningsövning, men glömde att skriva det till dig här i den här tråden. Fast du kanske ändå inte missade det. Kunde du sova i natt?

snowy00
2

#76:

Jo, jag såg den tråden.😊 Gjorde muskelavslappningen från den, och hade deltavågor i hörlurarna igår kväll, och jag somnade ganska snabbt. Får se hur det blir ikväll, för har ju sovit typ varannan natt på senaste, som sagt. Men gick upp vid kl 08 imorse, så tycker jag borde somna ikväll också.

FataMorgana
1

#77: Du kan ju försöka med samma procedur ikväll och upprepa muskelavslappningsövningarna vid behov i sängen om du har svårt att somna.

snowy00
1

#78: Det ska jag göra😊

snowy00
2

Somnade igår kväll också, men vaknade runt kl 05 och kunde inte somna om, så jag gick upp i stället. Men det kanske är bra så somnar jag nog ikväll också. Hann inte göra muskelavslappning och deltavågor innan jag somnade. Lyssnade på klippet som jag bifogade under videos med andliga visheter, och somnade en bit in.

snowy00
2

Har förresten också börjat med zink och P5P igen idag.

Condor
2

#81:

Det var bra. Säkert går det snart bättre för dig igen.

FataMorgana
2

#80: Om jag vaknar så där tidigt och inte måste stiga upp och inte kan somna om brukar jag alltid bli kvar i sängen och bara vila, för redan det motsvarar en viss mängd sömn det med. Sen kan man alltid upprepa några muskelavslappningsövingar om man vill och tanka lite energi genom det också, innan man stiger upp. Men det är förstås individuellt vad man mår bäst av att göra och när man helst stiger upp 🙂

snowy00
2

#83: Ja, det går ju alltid att ligga kvar i sängen ett tag ändå.🙂 Tänkte bara att jag får lättare att somna ikväll om jag stiger upp.

FataMorgana
2

#84: Och ibland behöver vi inte ens så mycket sömn som vi tror att vi behöver och då kan det hända att ångesten över de få timmar vi sovit gör värre skada än själva sömnbristen.

snowy00
2

#85: visst är det så.

FataMorgana
2

#86: Hur går det förresten med sömnen?

snowy00
2

#87:

Tack för att du frågar. Jag har sovit bra de senaste fyra nätterna, så det är ju skönt. Tror att det hjälper att det ställe jag brukar vara på (åt arbetstränings-hållet) har kommit igång nu efter jul, så att jag får lite andra intryck, och blir tröttare till kvällen.
Sen har det varit så att jag har kunnat sova riktigt bra en period, sen kommer det en period med sämre sömn, osv….men det är säkert ganska vanligt.😊

snowy00
2

#87:

När var det din utbildning börjar igen förresten? Jag antar att ledigheten börjar gå mot sitt slut nu.

FataMorgana
2

#88: Ja det hjälper säkert mot sömnen att arbetsträna som du gör. Vi får hoppas allt går bra och att dina perioder med sämre sömn blir mindre med hjälp av Zink och P5P 🙂

#89 Ja det kan man säga, att ledigheten börjar gå mot sitt slut. Måst dit i morgon igen 😓😩😭 Jag vill verkligen inte, men vad ska man göra 🤷‍♀️

snowy00
2

#90:

Precis, kosttillskotten måste ju också hjälpa sitt.

Aha, kunde nästan tänka mig det, att du skulle börja i veckan. Ja, det är inte så mycket att göra åt det. Du får se fram emot helgerna i alla fall🙂

FataMorgana
2

#91: Ja jag väntar redan på att det ska bli fredag 😄

FataMorgana
2

#91: Hur går det Snowy? Med sömnen, med arbetsträningen och med Sotiz? Hoppas bara bra 🙂

Som ni kanske har märkt är jag lite frånvarande här igen. Det betyder inte att jag inte läser vad ni skriver, men har lite svårt att hinna skriva något själv. Mitt slutprov närmar sig med rasande fart och jag har så mycket att lära mig ännu 😩 Men på helgerna kommer jag i alla fall att lägga lärandet åt sidan och ägna mer tid åt sajten 🙂

snowy00
2

#93:

Det går okej. Har varit otroligt trött och energilös så att jag knappt orkat träna, sköta sysslorna här hemma, och ibland knappt orkar mig upp på morgonen.
Till stor del har det nog med Sotiz att göra tyvärr. Jag känner mig bara så slut av alla sysslor… Nästan utmattad.
Därför kontaktade jag katthemmet idag och frågade om de kan ta tillbaka Sotiz men jag sade också att jag ska fundera några dagar. Men det lutar fortfarande åt att jag får omplacera honom, för det är mest en börda nu, och har varit under en längre tid.
Jag är rädd att det ska bli värre, och öka riskerna att jag blir sjuk igen.

Annars går det bra med själva sömnen just nu då jag sovit varje natt över en vecka.

Fint att du jobbar på så bra med utbildningen din.😊

• Redigerat 2024-01-11 18:07 av snowy00
FataMorgana
2

#94: Är det för att du gör dig för mycket stress med katten och varför isåfall? Det går ju att ta hand om en katt utan att stressa så mycket. Tex vägde jag aldrig maten åt min katt, utan gav den mat när den var hungrig. Till veterinären var vi bara med den när visade tecken på att vara sjuk, vad den nästan aldrig gjorde. Klorna skötte den själv. Jag menar, tror du inte att det skulle gå att bara vara med den, utan så många tankar kring det?

FataMorgana
2

Tillägg. Vad jag menar är att jag inte tror att det är katten som är problemet, utan att du sätter dig själv under ett enormt tryck på att göra allt rätt. Men du måste tänka på att katter är självständiga djur som klarar sig bra själva, så länge dom har mat och vatten och ett varmt hem. Saker som veterinärbesök, kloklippning osv brukar lösa sig när det är dags.

snowy00
2

#95, #96:

Det kan vara som du skriver. Men man får också tänka på att med mina diagnoser så är jag bra mycket skörare på sådana här sätt också, och det är svårt att "bara tänka bort" det eller hur man ska uttrycka det. Jag blir lätt utmattad, stressad och orolig, och mycket har nog att göra med dessa diagnoser som jag har. Det är ju anledningarna varför jag är sjukskriven t ex. Många tycker säkert inte att det är problem att jobba fulltid exempelvis, medan andra inte kan det och behöver vara sjukskriven och vila mycket. Menar bara att det är väldigt individuellt det där, vad som funkar, passar och liknande.

FataMorgana
2

#97 Ja jag förstår det, att allt är extra svårt för dig, men tänker att om du insåg att det inte behöver innebära en massa jobb att ha en katt, att det kanske skulle få dig att slappna av lite 🤔

• Redigerat 2024-01-12 08:14 av FataMorgana
Condor
2

#97:

På vintern är man tröttare, men kanske du har järnbrtist?

Vi pratade ju om näringsämnen som du som vegetarian bör uppmärksamma. Fast vi glömde att prata om järnet. Järnbrist leder till trötthet, utmattning, andfåddhet, huvudvärk, muskelsvaghet, yrsel, snabb puls, sömnproblem, nedsatt koncentration och annat. När kollade du sist dina järnvärden?

Om man avstår från kött, bör man lägga till vegetabilisk mat som är rik på järn. Mina järnkällor är t.ex. amaranth, dinkel, vallmofrön och mörk choklad.

Här kan du kolla vilka livsmedel som annars innehåller mycket järn:

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet?foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=component&sortOrder=desc&component=2160&specialDiet=LACVEGE

Järnet i kött är hemjärn. Fördelen är att man lättare tar upp det från tarmen. Nackdelen är att det kan bli höga nivåer fritt järn i blodet, som oxiderar innan det tas upp i cellerna, vad som leder till fria radikaler och oxidativt stress. Järn från vegetabilier är det hälsosammare alternativet.

För att öka ujpptagningen järn som finns i vegetabilier från tarmen kan man äta saker som är rika på vitamin C, helst samtidigt, strax före eller efter måltiderna som är rika på järn. För att ta upp järnet i cellerna behöver kroppen folsyra (folat). Det tar lång tid att ladda upp cellerna med järn, så du bör lägga en hel del uppmärksamhet på det längre tid.

En maträtt som vi ofta äter och som är rik på järn, som smakar som en efterrätt men är nyttig som en bra huvudrätt och som är enkel och snabb att tillaga är:

Koka dinkelffullkornpasta. Sedan ta en kastrull med en klick kokosolja (extra virgin), värm upp den och lägg dinkelpastan i den och ha den på spisen tills den är uppvärmt. Rör om hela tiden. Sedan kan du hälla på ungefär 1-2 matskedar malda vallmofrön och 1-2 teskedar socker per portion på det hela, rör om och saken är färdig. Både dinkelpastan och vallmofröerna är rika på järn och efter eller före maten ät t.ex. en apelsin.

FataMorgana
2

#97 Det skulle ju också kunna hända att du har ett virus i kroppen, som Corona t.ex., som gör dig trött och energilös. Ibland har man inte mer symptom än så. Men kolla också upp järnet som Condor skrev. Tänker det vore synd om du gav bort din katt för att sedan inse att tröttheten beror på något helt annat?

Condor
2

#94:

Jag blir ledsen när jag läser att du funderar på att lämna tillbaka Sotiz till katthemmet. 😢 Är du säker på att det får dig att må bättre?

Har du föreställt dig hur du kanske känner dig när du kommer hem från katthemmet och lägenheten är tom? Ingen Sotiz är kvar. Du ser kattträden som du köpte, matskålen men Sotiz är borta. Kommer det inte att ta ont i hjärtat? Är du säker på att dina tankar inte kommer att kretsa runt hur Sotiz nu har det? Om han hittar en bra plats? Att en annan kommer att ta hand om DIN älskade katt? Tror du inte att det stressar dig?

Eftersom du just inte mår så bra har du dessa funderingar. Men du kommer att må bättre igen och kanske du sen ångrar dig? Tror du inte att du kommer att sakna Sotiz? Både du och Sotiz verkar att ha haft det svårt i livet. Varför inte mästra livet tillsammans?

Det är ju inte så att jag vill "manipulera dig" att du behåller Sotiz, fast jag gärna skulle vilja att han stannar hos dig. Men det som jag skriver är saker som är värda att fundera på innan du lämnar tillbaka Sotiz, om du lämnar tillbaka honom.

Tänk på att det finns 2 vägar. Dina tankar kanske säger "lämna tillbaka honom". Men vad säger hjärtat? Vem är det som bestämmer ditt liv? Din oro och dina tankar som uppstår pga oron eller ditt hjärta? Oron är ingen vis rådgivare, men hjärtat är den visaste rådgivaren som vi har.

snowy00
3

#99:

Tack för tipset om järn, jag ska fundera på, och kolla upp om det kan vara så att jag får i mig för lite sådant.

#100, #101:

Jag är rätt så säker på att tröttheten beror på allt jobb med katten. Jag känner igen känslan och "symptomen" från när jag blev sjukskriven från jobbet pga stress och dylikt.

Jag har också känt och tänkt efter länge och mycket, och jag känner att det är rätt beslut. Om man ska ha djur ska det ju kännas bra och rätt, både för djuret och den som tar hand om det…

FataMorgana
1

#102: Det är ju synd, men undrar om allt jobb som du har med katten är jobb som verkligen måste göras?

• Redigerat 2024-01-12 15:26 av FataMorgana
Condor
1

#102:

Jag har ju aldrig haft en katt, men vad finns det så mycket mer att göra än att ge den mat och vatten varje dag och tömma kattlådan?

Jag skulle snarare gissa att din stress har psykiska orsaker, dvs. hur du uppfattar situationer när du inte är i balans. Nu har du varit utan zink och P5P ett tag. Det gör dig mer känslig för stress. Du har kommit igång med arbetsträningen, som du skrev, så det är nog summan av allt som stressar dig och inte bara katten. Så snart du är i balans igen kommer du att se världen med andra ögon och jag är rädd att du kommer att ångra dig om du lämnar tillbaka Sotiz.

• Redigerat 2024-01-12 15:35 av Condor
Stjärnskott
2

#102: Det är din känsla och ditt måeende. Käns det rätt för dig, så kan det inte annat än vara rätt.
Så tänker jag.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#103, #104:

Jag behöver väl städa, diska mat- och vattenskålar, ta bort klumpar ur kattlådan, byta ut vattnet mot fräscht, hälla upp mat, gå ut med soporna varje dag. Det + allt övrigt hushållsarbete, min träning, arbetsträningen, med mera blir för mycket för mig. Nu kanske det inte är så för alla… Men alla är vi ju olika tänker jag.

Jag tycker om Sotiz, och skulle sakna honom på ett plan, men lättnaden skulle faktiskt vara större än saknaden för mig. Sen är det ju tråkigt om vissa blir besvikna, men det är ju jag som måste ta hand om allt.

Det var ungefär lika när jag slutade på jobbet som jag mådde dåligt av. Många pushade mig att stanna, fast jag kände att det inte gick, och kändes fel.

Sen är jag en sån som gillar att röra på mig, vara ute mycket, resa, vandra övernatta här och där. Och jag visste inte hur pass "instängd" jag skulle känna mig med ett djur :/

#105:

Jag tänker och känner som dig här.

FataMorgana
1

#106: Jag förstår, för mig var allt det där egentligen bara saker som jag gjorde i förbifarten och inget större jobb. Sen hade jag alltid någon, min mamma tex., som gick och gav mat åt katten om jag for bort över helgen eller så. Men du kanske inte har någon som kan hjälpa dig på samma sätt? Du känner heller ingen som du skulle kunna tänka dig omplacera katten till? Skulle dina föräldrar kanske vilja ha en katt? Tänkte bara att det kanske skulle kännas bättre för dig om du sen visste att han har det bra i sitt nya hem och att du kanske kunde besöka honom igen.

• Redigerat 2024-01-12 16:26 av FataMorgana
Condor
1

#106:

Städning och hushållsarbete kan vara jobbigt. Man städar och efter ett par dagar är det dammigt igen och man börjar på nytt. Det känner jag. Först mycket senare visste jag vad min mor presterade. Hon hade ett heldagsjobb och lagade mat, tvättade tvätt åt en man och 3 barn och gorde hela hushållet själv.

Men att ge katten mat och vatten, tvätta skålarna och tömma kattlådan kan väl inte ta mycket längre tid än en halv timma, maximalt en timma om dagen. Den tiden tar man sig väl gärna för ett djur som man älskar? Om du en dag hittar en partner kommer du att konstatera att du behöver mycket mer tid för henne än för en katt och det kan ibland vara mycket mer stressigt. Då avstår man också från en del av sin frihet. En partner kan man bli besviken på, men ett djur som älskar dig kommer aldrig att göra dig besviken.

Säkert minns du en av de andliga visheterna i en av trådarna, att man inte kan förhindra vågorna, men man kan lära sig att surfa på dom. Du har en stor våg just nu. Du har valet att lära att surfa eller att inte gå i vattnet. Men om man aldrig går i vattnet, lever man inte lika mycket.

Varför gör du inte så här, att du inte fattar ett beslut förrän du mår bättre igen? Jag vill inte pusha dig, men jag tror att du kommer att se situationen med andra ögon så snart du mår bättre.

snowy00
1

#107:

Just det, jag har ingen som kan se till katten när jag är borta. Är jag borta längre än några timmar så känner jag att jag är borta för länge. Sen kan jag glömma att vara någonstans över en natt, tyvärr.

Skönt att du verkar förstå i alla fall.

#108:

Jag känner mig själv så pass bra att jag vet att jag inte kommer ångra mig. Jag behöver ingen mer tid att fundera, och vet att det är rätt beslut även när jag mår bättre. Men tack ändå för er omtanke.

Nu ska jag vila huvudet ett tag från alla dessa funderingar tror jag🙂

FataMorgana
2

#109: En katt klarar sig nog ensam längre än några timmar, men synd att du inte har någon som kan se till den om du är borta i flera dagar.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.