Annons:
Etikettandlig-utveckling
Läst 300 ggr
FataMorgana
2022-08-13, 16:12

Att ta hand om sig

Bildkälla: Pixabay

Att ta hand om sig

När vi nu vandrar den andliga vägen, så är det inte meningen att vi bara ska ägna oss åt andlig praktik som att göra yoga eller meditation i en halvtimme och tro att det räcker, utan det finns vissa livsprinciper som är viktiga för vår utveckling och det är att ta hand om sig själv, dvs om sin kropp och hälsa på bästa möjliga sätt. Man kan inte kompensera en osund livsstil med andlig praktik. Nu säger jag absolut inte att ni som läser det här skulle leva osunda liv, men i dagens samhälle, med all den stress som vi ofta upplever, så är det inte alltid lätt att ta hand om sig själv på bästa möjliga sätt och vi glömmer ofta bort hur viktigt det är, dvs att om vi vill må bra, att vi också tar hand om kroppen och ger den, den näring som den behöver och den sömn den behöver för att kunna fungera optimalt.

Kost och Näring

Det är viktigt att vi äter och lever hälsosamt, att vi ger kroppen och hjärnan den näring som behövs. T.ex kan låga nivåer av Zink orsaka ångest och depression. Man kan inte kompensera obalanser som orsakas av brister på ämnen som kroppen behöver genom meditation eller andra andliga övningar. Det är också svårt att meditera om man lider av ångest och att överhuvudtaget arbeta på sig själv. Därför är det viktigt att man först blir av med bristen, så att man sen har det lättare att jobba på sig själv.

Några saker som kan vara bra att tänka på vad som gäller kosten:

• Undvik tung mat som tex kött, animaliskt fett och socker så gott det går. Ät mycket grönskar, frukt och nötter och fullkorn i stället för raffinerade produkter. Vid tung kost behöver kroppen mer energi för att matsmälta den tunga kosten, vid lätt mat har vi mer energi över till vår andliga praktik.

• Drick tillräckligt med vatten och undvik läsk och sötade safter.

• Låt sötsaker, godis och bullar inte bli din vardagsmat, utan bara som något man kan unna sig vid speciella tillfällen.

Sömn

Det är också viktigt att kroppen och hjärnan får den regeneration som behövs genom en god natt sömn. Man kan säga att vår sinnesstämning beror mycket på hur bra vi sovit på natten och en bra sinnesstämning är nödvändig för att vi ska kunna integrera erfarenheterna som vi gjort i meditation eller vid annan andlig praktik. Mår vi dåligt och är trötta fungerar inte hjärnan som den ska, vi blir lätt irriterade, får svårt att koncentrera oss och det blir svårt att jobba på oss själva.

Några saker som kan vara bra att tänka på gällande sömnen:

• Se till att ha en god sömnrutin. Kroppen behöver en regelbunden rytm, med natt och dag, sömn och vakenhet.

• Innan du lägger dig är det bra att göra lite andlig praktik, till exempel som att meditera, recitera ett mantra, eller att läsa ur en andlig bok, för att lugna ner sinnet och sin inre dialog.

• Undvik att dricka och äta före sängdags. Det sägs att mat i magen leder till sämre regeneration och att det även kan leda till mardrömmar.

• Undvik att titta på en bildskärm i någon timme innan läggdags och undvik sociala medier. Både vår hjärna och våra ögon behöver avslappning. Det blåa ljuset från LED lampor, smartphones, TV, Dator, stör också den naturliga sömnrytmen.

Träning, Sport, Fitness

Om det sen är genom naturpromenader i skogen, eller genom träning på gymmet, så är det bara bra att försöka hålla kroppen tränad och frisk med motion och fysiska övningar. Även Yoga kan man betrakta som fitness och yoga betyder ju enhet och harmoni. Men även frisk luft är viktigt för oss och det gör gott åt kropp och sinne för oss att vara ute i naturen.

• Redigerat 2022-08-13, 20:56 av FataMorgana
Annons:
[snowy_]
2022-08-13, 20:56

Det svåra för mig personligen med att få in hälsosamma rutiner har varit att ha balansen mellan att tvinga mig själv och låta det komma naturligt. Exempelvis inom Ayurveda finns det många riktlinjer om vad som är en sund livsstil, exempelvis som att lägga sig vid exempelvis kl 22 senast, gå upp vid kl 06 (men sådana här saker varierar inom Ayurveda, beroende på vad man har för "kroppstyp"), äta den tunga måltiden som lunch, osv.

Själv har jag velat bara äta vegetariskt tidigare, men min omgivning gillade inte att jag gjorde det, så jag släppte just den tanken då.

Som sagt så hade det inte passat min livssituation att ändra på hela min livsstil. Det är också därför jag personligen tänker att meditation och yoga åtminstone skapar den medvetenhet som sen kan leda till att det yttre förbättras.

Men man kan ju alltid tänka på, och implementera lite av det du skriver, och tänka att man åtminstone inte lägger sig kl 03 på natten i onödan, osv.

• Redigerat 2022-08-13, 20:57 av [snowy_]
FataMorgana
2022-08-14, 12:14

#1:

Det där med omgivningen är inte alltid så lätt. Jag kommer själv ur en familj som varit riktiga köttälskare, men eftersom dom såg min förändring och hur bra jag började att må efter att jag ändrade på min livsstil så tänkte dom väl att jag måste göra någonting rätt och kunde därför acceptera att jag slutade äta kött utan problem. Det var bara min far som brukade säga till mig ”stackars dig som inte äter kött” tills han själv fick problem med hjärtat och drabbades av tarmcancer. Det var först då, dvs när hans läkare sa till honom att han ska dra ner på köttet och äta mer grönsaker som han insåg att jag hade valt en hälsosam väg och som han slutade att kalla mig för en stackare.

Och javisst, yoga, meditation och annan andlig praktik skapar förstås också en medvetenhet som kan leda till yttre förändringar. T.ex ville jag inte äta kött längre efter att jag blev initierad i den första Reiki graden, men med sötsuget var det annorlunda. Där fick jag kämpa väldigt mycket för att bli av med det. För det är ju inte som så att all förändring sker automatisk, så som det gick till när jag slutade äta kött, utan ibland måste vi ju också själva aktivt arbeta på vår förändring. Jag tror inte heller att jag skulle ha klarat av så mycket andlig praktik under den tiden som jag mådde så dåligt. Jag var liksom tvungen att ändra på situationen först, för att sen kunna ägna mig åt andlig praktik 🙂

Condor
2022-08-14, 12:34

#1:

Man måste inte följa allt precis som det står. Det spelar nog ingen roll om man sover från 22 - 6 eller 24 - 8. Det handlar bara om en regelbunden sömn-vaken rytm.

Man ska inte låta omgivningen bestämma över ens mat. Kolla hur majoriteten äter: mycket kött, korv, snabbmat, färdigmat, raffierade spannmål och oljor, godis, chips, läsk osv. Bara för att omgivningen väljer att äta sig sjuk behöver man inte följa dom. Egentligen är det vegetarianer och veganer som har anledning till att inte gilla att andra äter kött. Man skövlar regnskog för att tillverka kött. Regnskog som kan absorbera växthusgaser. Sen rapar kossorna metan, vad som leder till ännu mer klimatkris. Djurplågeriet vill jag inte ens tala om.

Nu är det så att man inte behövr att bli asket. Vem som bara äter kött 1-2 ggr. i veckan skadar inte sin hälsa. Men konsumtionen ligger på ett genomsnitt av ungefär 80 kilo kött per person om året. Det är hälsoskadligt.

Kött har jag aldrig gillat sen jag var barn. Att tugga på ett dött djur uppfattar jag som äckligt. Resten av min hälsosamma kost har jag låtit komma fram naturligt. Jag började att tåla osund mat mindre och mindre. Jag fick ont i magen och andra besvär av godis, osunda matoljor, raffinerade vita spanmålsprodukter osv.

När man inte har ätit godis på länge börjar man att tycka att allt som är för sött är äckligt. Mörk choklad som t.ex. Lindt 70 % är gott, men vanlig mjölkchoklad gillar jag inte längre. Nu när jag har ätit hälsosamt i många år tycker jag att just den maten är den godaste maten och den ger mig energi för att träna och ha en snygg kropp och att känna mig stark och frisk.

[snowy_]
2022-08-14, 12:38

#2:

Ja, och brukar man umgås med sådana som har en viss livsstil, då blir det lätt att man själv får en del av den livsstilen. Jag menar inte att skylla på alla andra. Men som du säger, det är inte så lätt.

Men ska göra ett försök att få en bättre dygnsrytm. Vad som funkat för mig tidigare är att gå upp tidigare på morgonen, och inte fokusera allt för mycket på att tvinga mig i säng på kvällen. För då blev jag automatiskt trött på kvällen. Men jag äter också mediciner som har bieffekten att man blir tröttare, så i vissa perioder om jag går upp tidigt är jag helt utslagen. Sitter i soffan och nickar till i flera timmar på förmiddagen.🤨

#3: Jo, jag gillar också vegetariskt bättre. Vad gäller sötsaker så försöker jag att inte ha så mycket sådant hemma, då äter jag heller inte så mycket. Men som du skriver, det är ju inte allt eller inget.

[snowy_]
2022-08-14, 12:39

Men, är det inte svårt att få i sig allt man behöver om man är vegetarian/vegan? Hur gör ni, äter ni mycket kosttillskott också, eller investerar ni mycket tid och möda till matlagningen osv?

FataMorgana
2022-08-14, 16:41

#4: För mig är det egentligen inte så viktigt när jag går och sova och när jag stiger upp, dvs på vilka klockslag, utan det som är viktigt för mig är att kroppen och hjärnan får den sömn och vila som behövs för att regenerera sig. På vardagarna går jag tidigare och sova och stiger tidigare upp och på helgerna går jag senare och sova och stiger senare upp. Huvudsaken jag varje natt ger min kropp och hjärna de 6-7 timmar som de behöver 🙂Men pga studierna är det svårt att få tiden att gå ihop, så jag sover nog många gånger mindre än vad jag skulle behöva.

Annons:
Condor
2022-08-14, 16:47

#5:

Som vegetarian är det inte svårt att få i sig alla ämnen, men lite kunskap behöver man ändå.

För att ta oss som exempel.

Våra proteinkällor är ost, ägg, amaranth, dinkel, nötter och baljväxter och eftersom vi tränar, dricker vi protein drinks.

B12 tar vi upp med ost och ägg. Man behöver bara veta ungefär hur mycket som behövs. 1-2 ägg och ett 4-6 skivor ost om dagen bör det vara.

Våra bästa järnkällor är amaranth och dinkel.

Omega 3 tar vi upp med ägg, chia frön, linfrön och valnötter.

Det är de ämnen som man måste lägga uppmärksamhet på om man är vegetarian.

Veganer har det svårare för att de inte äter ost och ägg. De behöver B12 som tillskott och behöver mer kunskap om livsmedel för att få i sig allt som de behöver.

Condor
2022-08-14, 17:12

#5:

Tillägg:

Jag glömde bort D-vitaminet. Det brukar vi ta som tillskott på vintern, när kroppen inte kan bilda det med hjälp av solen. Men det behöver nog alla som inte äter fisk varje dag som tillskott.

[snowy_]
2022-08-14, 17:34

#6:

Jo, exakta klockslag är nog inte så extremt viktigt. Egentligen föredrar jag att lägga mig mellan kl 00-02 ca. Men om jag somnar senare, kanske kl 03-04, då sover jag till kl 11-12 för att få åtta timmars sömn. Så egentligen just nu när jag inte jobbar/studerar så får jag nog i stort sett alltid åtta timmars sömn, ibland mer.
Men när jag jobbade skift var jag glad om jag fick sex timmars sömn. Nån gång blev det två timmars sömn… Dagen efter på jobbet var inte så rolig då😩

#7, #8:

Okej. Ja kanske inte är så extremt mycket att tänka på ändå. Kollade i en vegetarisk kokbok som jag har nu. Där står det om tallriksmodellen… "Halva tallriken grönsaker. 1/4 av den fullkornsprodukter, rotfrukter och/eller fullkornsbröd. 1/4 av den proteinrika livsmedel."

Kanske får bli så nån gång att jag slutar med kött, för det är nog min kost egentligen. Men en sak i taget 🙂

Skulle nästan vilja gå en kort kurs innan egentligen i så fall. Minns när jag var vegetarian en kortare tid förr att jag alltid kände mig osäker att jag fick i mig det jag skulle.

Condor
2022-08-14, 18:41

#9:

Talriksmodellen verkar att vara ok. Är man ett "kostfreak" så som vi, 😄 lägger man till lite "superfoods". Våra superfoods är t.ex. amaranth, quinnoa, dinkel, sötpotatis och chia frön.

Vi ser till att äta 3-4 portioner frukt om dagen. Vi lämnar bort vete och alla raffinerade spannmål och äter i stället dinkel fullkorn och kamut fullkorn.

Vi använder kallpressad olivolja för sallader och ekologisk kallpresad kokosolja för stekpannan. Hampaolja och valnötolja är också bra oljor, men ännu dyrare.

Vi äter ekologiskt så gott det går. Det finns inte alltid allt tillgängligt, men åtminstone är 90 % av allt som vi äter ekologiskt. Ägg måste dock vara ekologiska, annars köper vi inga och äggen måste komma från en tillverkning där hankycklingarna inte dödas.

[snowy_]
2022-08-15, 10:14

Jag återkommer till den här tråden när jag har lite mer tid😊

Condor
2022-08-15, 10:17

#11:

Ok, vi har heller inte mycket tid mer idag.

[snowy_]
2022-08-15, 13:22

Behövde skriva detta i punktform för att det skulle bli tydligt för mig.

• Protein (uppbyggt av aminosyror): Ost, ägg, amaranth, dinkel, nötter, baljväxter.
  • B12: Ost, ägg.
  • Järn: Amaranth, dinkel.
  • Omega 3 (fleromättat fett): Ägg, chiafrön, linfrön, valnötter.
  • (D-vitamin)

Här fanns det ex en kurs inom detta: https://www.folkhalsan.fi/evenemang/kurser/baskurs-inom-vegetarisk---vegankost/
Men som vanligt är kurser dyra, även om de är korta.

Fick en idé. Man kan ju äta endast vegetariskt en till två dagar per vecka till att börja med, då kan man lära sig att få i sig det man behöver under de dagarna. Sen utöka det till flera dagar per vecka om man vill, eller till alla dagar per vecka.

#9:
Frukt äter jag själv ganska mycket av, om inte annat för att det är ett gott mellanmål. Ägg brukar jag köpa som är av frigående höns i alla fall… Men ekologiska brukar jag inte ta, för hörde att det inte var nåt bra med dem, men minns inte alls vad exakt det skulle ha varit. Quinoa äter jag ofta, säkert fem-sju gånger per vecka. Har hört att det ska vara nyttigt.

(Fick lite tid nu, när psykiatrin ställde in mitt besök hos dem)

Baskurs inom vegetarisk- & vegankost - Folkhälsan
Annons:
Ragatans Naturande
2022-08-15, 13:24

Räcker det inte med cappuccino… och något salt (rökt bog från saluhallen - mums), vid huvudvärk - menar ni?

Attans, då får jag väl rota runt i skåpen en stund då…

Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

[snowy_]
2022-08-15, 13:26

#14: Visst funkar det också😁

Condor
2022-08-15, 16:43

#13:

Det finns säkert fler alternativ än våra matvanor att äta vegetariskt. Viktigt är bara att du väljer livsmedel av bra kvalitet, dvs. inga färdigrätter utan riktigt lagad mat med bra ingredienser.

Condor
2022-08-15, 17:02

#14:

Jag har aldrig prövat det där mot huvudvärk. Jag brukar använda mig av reiki om jag har huvudvärk. Men det förekommer sällan.

[snowy_]
2022-08-15, 18:44

#16: Jo, det är sant. Tre gånger per vecka brukar jag dricka en "färdigmat"… https://www.comfoo.com/ . Är egentligen ingen som gör avancerad mat efter recept, brukar uppskatta när det går relativt lätt.

Comfoo erbjuder kompletta och näringsrika måltider som innehåller allt din kropp behöver och mår bra av. Välkommen till det bekväma livet.
Ragatans Naturande
2022-08-15, 21:00

#17: När jag har haft tredagarshuvudvärk, har jag varit extremt saltsugen, så rökt skinka, bog… eller kaviarsmörgås… :p

Man kan tro att jag var gravid :D

Men det får bli en kopp citronmelissté

Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

• Redigerat 2022-08-15, 21:01 av Ragatans Naturande
Condor
2022-08-16, 10:00

#18:

Det var egentligen inte den sortens färdigmat som jag tänkte på. Det där skulle jag jämföra med t.ex. protein- eller kolhydratsdrinks som man använder som träningssupplements. Men dessa ska som sagt bara bara ett tillskott och ingen ersättning för en ordentlig kost.

Vi brukar heller inte alltid ha tid för invecklade maträtter, men om man har bråttom kan man snabbt göra sig något nyttigt ändå. Att skala och skära ett par potatis i bitar som man kokar går snabbt. Sen lägger man dom i stekpannan tillsammans med ett par ägg och lite kokosolja. Som sallad kan man ta isbergsallad eler grön sallad med tomater. Som sallad dressing 1/3 olivolja, 1/3 vatten och 1/3 äpplevinäger med lite socker och salt och så har du en snabb nyttig maträtt.

Resturangmat brukar vi bara äta i undantagsfall. En gång var vi i kinaresturangen och då visade ägaren hur dyra matoljorna har blivit. En 5 liters burk kostar redan över 10 euro, sa hon. Sen sa jag att vi betalar det priset för en halv liter kokoslja eller olivolja.

Det är skillnaden. Våra oljor innehåller värdefulla och nyttiga fettsyror och antioxidanter, medan 5 liters burken i kinaresturangen inte innehåller någonting som är nyttigt.

Innan Fata Morgana träffade mig, levde hon också mycket på snabbmat och sånt. Sen lärde jag henne mycket om kost och hon ändrade sin kost. Resultatet var bättre hälsa, inget magont efter maten och en snyggare kropp.

Annons:
Condor
2022-08-16, 10:06

#19:

Egentligen kan ju en hög saltkonsumtion vara en anledning till att man får både vanligt huvudvärk och migrän. Men kanske du har ett problem med elektrolythushållet?

Rökt skinka är ingen hälsosam mat. Den innehåller ganska mycket nitrosaminer.

Ragatans Naturande
2022-08-16, 10:08

#21: Ingen fara - som halvt sjukpensionär är det inget man kan köpa flera gånger i månaden… inte så mkt annan nyttig mat heller iofs. :D Utan jag försöker tänka på vad och hur jag äter och rättar matsäcken efter plånboken.

[snowy_]
2022-08-16, 11:09

#20:

Ja, jag gör ibland nyttigare, enklare rätter. Brukar koka quinoa, och ha två-tre ägg till. Eller tonfisk/makrill. Det behöver inte vara så svårt. Men jag har inte lagt så mycket energi på att få en jättenyttig kost. Har mest gått på känsla.

Under pandemin har jag inte ätit på restaurang på 2,5 år. Men idag tänkte jag nog göra det, måste se något annat än insidan av min lägenhet, och lite folk. Men får nog bli något vegetariskt.

Jag hade en hyfsat snygg kropp tills jag hamnade på sjukhuset och fick medicin som bidrog till att jag gick upp 30 kg på ett halvår. Är inte jättetjock, men gick från 62 kg till ca 92 kg. Men jag är inte sån som bryr mig så mycket om att ha en snygg kropp. Men det är väl egentligen ingen nackdel med det.

Den där Comfoo-drinken är menad att ersätta en hel måltid. Men dricker inte fler än tre per vecka då jag förstår att riktig mat nog egentligen är bättre i det stora hela.

[snowy_]
2022-08-16, 14:09

Förresten, var duktig och lade mig vid kl 00 igår. Först var jag för pigg att somna, men slog på en ljudbok… https://youtu.be/1TzW4BFlC_8 …och somnade på några minuter. Vaknade utvilad vid kl 08.😊

#RelaxAway approaches sleep and relaxation different this year.This week we go through different narrations from several renowned actors whom we love and can...
Condor
2022-08-16, 14:33

#23:

Quinoa är nyttigt. Det är något liknande som amaranth, fast det finns mer forskning om amaranthens hälsofördelar och amaranth är kanske lite vassare.

Fisk innehåller rikligt Omega-3 och D-vitamin, men passar väl inte riktigt till en vegetariansk kost. Tonfisk är just den fisken med mest miljögifter i sig (tungmetaller t.ex.) eftersom den är högst uppe i näringskedjan.

Fata Morganas läkare ville en gång skriva ut en medicin som förebygger migränattacker till henne. Biverkningarna var viktuppgång. Hon sa nej till medicinen. Nu behandlar hon sig själv med högdoserat B2, väldigt framgångsrikt. Egot som ville ha en snygg kropp letade efter alternativ och hittade samtidigt en möjlighet att behandla på ett hälsosammare sätt än att ta mediciner. Ibland är egot nyttigt. 😄

Ljudböcker är en bra ideé. Då behöver du inte titta in i blåljuset av en bildskärm.

Ragatans Naturande
2022-08-16, 14:56

Jag kan bara lyssna på ljudböcker i sängen, eftersom jag inte kan ligga hur som helst med min nack- och ryggmärgsskada. Så det går mkt ljudböcket här. Jag är långt in på "Outlanderserien" nu.. då jag är vaken många gånger under natten och slår på en halvtimme här o där, för att somna…

[snowy_]
2022-08-16, 15:58

#25:

Okej. För mig fanns det inte så mycket att välja på. Eftersom jag var tvångsinlagd fick jag nog heller inte välja medicin. Och ingen berättade för mig om dessa biverkningar. Sedan märkte ni ju ganska nyss här hur en psykos kan te sig för mig, så det smartaste är nog inte att börja experimentera med psykosmedicinen för att kunna få en snygg kropp. Jag skulle nog inte äta hälsosamt, eller träna av huvudorsak att få en snygg kropp heller, i så fall får det vara en välkommen bieffekt.😊

#26:

Outlander följer jag som serie på TV. Har sett alla avsnitt som finns, men det ska ju komma fler.

Annons:
Ragatans Naturande
2022-08-16, 16:12

Jag är lite som man SKA vara, försiktig med att sitta o glo på TV 24/7 och speciellt när det är sängdags. Så jag har kommit på, att det finns en gyllene medelväg - ljudböcker… Även om det fortfarande är elektronik vi pratar om. :)

Och de gånger jag klappar höftled ur led eller andra intressanta akrobatiska övningar så jag hamnar på sjukan, så är ju faktiskt ljudböcker perfekt när man blir liggande och man hamnar på avdelning för personer mellan 82 och 114, som bara ska jämföra operationsärr och titta på nyheterna. När de är slut på ena kanalen, slår man runt på alla kanaler, tills man hittar en kanal med samma nyheter om man missat nåt :D…

• Redigerat 2022-08-16, 16:26 av Ragatans Naturande
[snowy_]
2022-08-16, 16:59

Jo, jag kom på det igår också. Om man ska undvika skärmar, men ändå vill lyssna på något så är ju ljudböcker bra. Fast har provat det förr. Ibland har jag något ljud av djungel, skog, ett vattenfall, vågor på när jag ska somna. Min TV har en bra funktion där man kan göra skärmen svart, även fast ljudet är på… Så det går utmärkt att ha på något som:

Eller:

Eller:

Eller till och med denna (är fin och skön, speciellt med vargarna som ylar i bakgrunden ibland):

Ställde också in så nattläge slås på min mobil, och dator/TV kl 21 på kvällen för att minska det blåa ljuset från skärmarna.

2 hours relaxing sounds of rainforest animais, waterfall and rain sound. Sleep meditation sounds, for yoga, relaxing and peace.Nature sounds for relaxing.Pla...
Condor
2022-08-16, 17:20

#27:

Jag var en gång i mitt liv på sjukhus. Jag hade 40 feber, illamående, kräkningar och lite ont på vänster sida av bröstkorgen. Jag visste inte vad jag hade, men misstänkte en lunginflammation. Innan det ens gjordes en enda undersökning, fick jag en massa tabletter att ta. Jag frågade sköterskan vad det är. Hon sa att hon inte vet. Jag svarade att i så fall tar jag dom inte. Sen när en läkare kom och förklarade vad det är, började jag att sortera ut vad jag tar och vad jag inte tar. 😄 Jag var nog inte populär bland sjukvårdspersonalen. 😁

Jag bad dom att göra ett lungröntgen. Men dom undersökte allt utom att dom gjorde ett lungröntgen. Först efter 2 dagar gjorde man ett och det visade sig att jag hade rätt. Det var lunginflammation.

Efter 5 dagar antibiotika var jag feberfri och ville hem. Jag sa att jag kan ta antibiotikan oralt också. Men de ville inte. Först efter att jag ville skriva under att jag går hem på eget ansvar, lät de mig gå.

Det var så som jag hittade till Reiki. På vägen hem tog jag en omväg till en esoterikaffär för att köpa böcker att läsa när jag fortfarande är sjukskriven. Det fanns med en Reiki bok och sen beslöt jag att lära Reiki för att inte helt vara beroende av läkarna.

Den snygga kroppen är en bieffekt. Det handlar först och främst om att en tränad kropp är friskare, man har mer energi för vardagliga saker och jag gillar att träna. Men visst är jag lite egoistisk och om jag upptäcker någonting som inte är perfekt ska det tränas till att vara det. Jag vill inte se ut som andra i min ålder i vanliga fall gör.

[snowy_]
2022-08-16, 17:59

#30:

Själv var jag personligen inte i det skicket psykiskt då att kunna välja mellan mediciner. Det var därför det var tvång. Hade jag fått välja, hade jag åkt hem utan några mediciner alls. Men visst är det en tråkig bieffekt att man går upp i vikt. Men psykos är så pass allvarligt, att jag hellre går upp i vikt än får onödiga psykoser. Jag vet en vän som slutar ta alla sina mediciner emellanåt… Han hamnar på psykiatriska avdelningen igen och igen. Jag tror jag klarat mig så pass relativt bra eftersom jag har skött min medicinering så pass bra bland annat. Har knappt missat en dag.

Men har du något mot psykoser som fungerar lika bra som medicinen jag tar och inte ger viktuppgång, då kan jag så klart överväga det🙄

• Redigerat 2022-08-16, 18:00 av [snowy_]
[snowy_]
2022-08-17, 00:01

I och för sig. Kom på att det finns ju psykosmediciner som inte har den biverkningen att gå upp i vikt, tror jag. Nu var det så att jag svarade extra bra på den jag har nu, som har den biverkningen. Men ska nog fråga läkaren sen vad den tror om att byta till den sorten som inte har viktuppgång som biverkning.

Condor
2022-08-17, 10:20

#31:

Det är klart att du är tvungen att prioritera medicinen mot psykos. Sen vet man ju inte vad de andra medicinerna som inte har viktuppgång som biverkning har för andra biverkningar. Själv är jag inte så påläst om dessa mediciner, men du kan ju prata med läkaren om det.

[snowy_]
2022-08-17, 11:50

#33:

Jo, kan ta upp det på nästa läkarsamtal.😊

Annons:
[snowy_]
2022-08-17, 13:13

Tänkte bara säga, att jag startade en tråd här:
https://vegetariskt.ifokus.se/discussion/1546818/minska-pasluta-med-kott

Om att sluta äta kött.
Om ni har något att tillägga, komma med i den tråden är ni förstås välkomna

Välkommen till Vegetariskt ifokus! Här är alla som är nyfikna på vegetarisk kost välkomna. Sajten är till för dig som redan äter vegetariskt, för dig som vill bli vegetarian/ vegan och för dig som bara vill äta mer vegetariskt. I menyn finns mängder av recept att testa. Lägg gärna upp dina egna favoriter så att fler kan ta del av dem. Är du intresserad av att bli medarbetare? Skicka ett PM till Sarah.
Condor
2022-08-17, 13:22

#35:

Jag hade något att tillägga, för att några ansåg att man måste ta järn.

Upp till toppen
Annons: