Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettpsykologiskt-arbete
Läst 568 ggr
FataMorgana
2

Drömtråd Nr. 2

Tänkte vi kan fortsätta diskutera våra drömmar och drömmar helt alllmänt också om man vill, i den här nya tråden, eftersom den gamla drömtråden har blivit så lång. Hoppas det är okej för er också 😊

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
  • Redigerat 2023-07-14 11:46 av FataMorgana
snowy00
2

Hade en dröm om katter i natt. Inte så konstigt så mycket jag funderat på sådana den senaste tiden. Men jag drömde att jag hade skaffat två katter… En svart, och en mer "blond" (åt det ljusbruna/gula hållet). I vilket fall så hade jag glömt bort att mata katterna på över ett dygn… Också så rymde de. Men det var tur att de var "chippade" som de ska vara nu för tiden… För då kunde jag lokalisera katterna på en karta med min smartphone (vilket det så klart inte går att göra på riktigt).

Oftast när jag drömmer om husdjur så har jag lyckats missköta dem ganska ordentligt, och mår väldigt dåligt över detta i drömmen. Det är en återkommande typ av dröm jag har då och då… Kanske är det en rädsla inom mig som kommer upp i drömmen. Att om jag har ett husdjur ska något gå fel, eller att jag på något sätt missköter djuren.

Condor
2

#1:

När jag läste ditt inlägg tänkte jag på vad jag skrev om den svarta och den vita vargen som kämpar mot varandra och den som man matar vinner. Undrar om ditt undermedvetna tog fram någonting av det i drömmen?

snowy00
2

#2:

Ja, just det. Det är ju inte omöjligt😊 var en ganska kaosartad dröm, men det är lätt att sätta den liknelsen faktiskt.

FataMorgana
2

#3: Jag tänkte också på den liknelsen när jag läste om din dröm 🙂 Men kanske är det som du säger, dina rädslor över att missköta dina djur som kommer upp i dina drömmar. Egentligen är det ett gott tecken, att ha dessa rädslor, för det betyder att du älskar djur så mycket att du är rädd för att något ska fel. För vem som älskar djur så mycket brukar även vara de som tar bäst hand om dem 😊

• Redigerat 2023-08-26 19:15 av FataMorgana
snowy00
2

#4:

Ja, så är det nog också. Om man inte alls brydde sig, hade man ju inte haft dessa rädslor heller, som du säger. Så det är nog ett gott tecken ändå😊😄

Condor
2

I natt hade jag en dröm som jag har att fundera på, vad den skulle kunna betyda. Den var ganska intensiv. Jag drömde om mitt barndomshem i Sverige, en liten villa där familjen bodde.

Jag har drömt om det här huset förr och dessa drömmar var alla liknande. Den nuvarande ägaren visade mig hur det ser ut i huset nu och allt var förändrat. Inte bara inredningen, utan man hade brytit ner väggar och har gjort nya väggar och trappor på andra ställen. Ibland såg omgivningen utanför huset också helt annorlunda ut.

Men drömmen i natt var helt annorlunda. Jag var där med Fata Morgana och huset verkade vara tomt. Jag ville veta hur det ser ut i alla rum och när jag gick ner för källartrappan konstaterade jag att precis så har jag den i minnet. Sen gick jag till pannrummet för att se om dom fortfartande använder sig av en oljepanna eller om de har bytt till ett modernare alternativ. Men där stod samma panna som fanns när jag var barn.

Sen ville jag titta in i hobbyrummet, där som jag hade mina akvarium och terrarium. När jag började att öppna dörren såg jag att ljuset var tänt och det var rörelse i rummet. Jag stängde med en gång, men jag såg att det stod en sjukhussäng där med apparater och slangar.

Jag rusade upp för trappan och sa till Fata Morgana att vi måste ge oss iväg för det är folk i källaren. Hon svarade att vi behöver inte springa iväg, för vi kan ju förklara att vi inte ville något illa och att du har bott här som barn och ville bara se hur det ser ut nuförtiden. Jag svarade att det också räknas som inbrott och att vi måste fly nu. Sen vaknade jag upp ur drömmen.

snowy00
2

#6:

Jag är ganska ofta i mitt barndomshem i mina drömmar. Det är också en viss barndomsvän som ganska ofta är med i mina drömmar… Jag träffade honom igen på riktigt nyligen, efter att inte ha sett honom på 15 år.😊

• Redigerat 2023-10-04 15:47 av snowy00
Condor
2

#7:

Hos mig har dessa drömmar ökat med åldern. Man tänker också mer på barndomen när man blir äldre. Annars skulle jag inte vilja bo i ett så kallt land som Sverige igen, men om jag skulle få det huset som var mitt barndomshem gratis (inget annat hus, hur lyxigt det än skulle vara), skulle jag flytta tillbaka. 😊

snowy00
2

#8:

Det är förståeligt😊 jag är också fäst vid mitt barndomshem, men än så länge besöker jag det (och föräldrarna) ibland.

FataMorgana
2

Jag har tyvärr inga egna drömmar att berätta om för tillfället. Måste sova väldigt djupt eller något, för jag minns inte att jag skulle ha drömt något på väldigt länge nu 😄 Annars hade jag gärna delat dem med er 😊

snowy00
2

#10:

Måste vara skönt ändå, att sova så djupt😊 Hade inte skadat om jag sov lite djupare ibland. Minns drömmar varje morgon när jag vaknat… Nog gjort det hela mitt liv tror jag.

[SolaH]
2

Vad tror ni om sann drömmar.
För ganska många år sedan, så försvann min katt en kväll. Och kom inte hem igen, 17 år tillsammans. Inte undra på vad som hade hänt.

Katten låg och sov på en äng i det lång täta gräset, när jag letade honom. Då vaknade jag upp ur drömmen. Klarvaken förstod jag att katten hade blivit tagen av en räv.

FataMorgana
2

#12:

Så sorgligt. 17 år tillsammans, det är en lång tid. 💔

Sanndrömmar är för mig något som jag inte har ett bra svar på. På något sätt hör de till alla de mysterium som livet erbjuder oss ibland. Kanske uppenbarade sig kattens öde för dig genom glimtar ur Akasha-krönikan som visade sig genom en dröm? Det är i alla fall hur jag tänker att det skulle kunna vara, dvs att sanndrömmar kommer därifrån 😊

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1523440/akasha-kronikan

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
FataMorgana
2

#11: Jovisst är det skönt, men för det mesta blir nätterna alldeles för korta och sen brukar jag vara helt slut i kropp och sinne när jag kommer hem från utbildningen. Det blir så många tidiga väckningar och så långa dagar, att jag tror att jag därför sover som en stock 🙂

Condor
1

#12:

Jag ser det precis som Fata Morgana som ett mysterium. Det skulle vara inttressant att kunna undersöka ett större antal exempel.

[SolaH]
2

#13,15
Ja, ett mysterium eller inte.
Det spelar ingen större roll för mig. Den upplevelsen var en sorts bekräftelse för mig.
Har haft liknande drömmar, som också är en bekräftelser.
Jag gör ingen stor grej av det utan det får finnas där.

Condor
2

#16:

På något sätt är ju allt ihopkopplat. Från detta "alltet" kan man nog ibland få informationer, även i drömmar.

[SolaH]
2

Ja,det tror jag också.
Glömde att säga, att någon dag före drömmen. Så såg jag katten sitta vid dörren och titta på mig. I den stunden förstog att han inte var vid liv.

snowy00
2

#14: Känner igen det från när jag jobbade skift och så🙂

FataMorgana
2

#16: #18

Ja egentligen spelar det ingen roll som du säger. Bekräftelsen i sig räcker gott. Men tycker i alla fall att det är så fascinerande att livet bekräftar saker för oss så här. I den stunden (som du skrev om i inlägg 18) förstod du att din katt inte var vid liv och i drömmen förstod du vad som hade hänt din katt 😊

• Redigerat 2023-10-06 18:55 av FataMorgana
[SolaH]
3

#20 🙂

snowy00
2

Natten till igår drömde jag att Sotiz hade varit hos mina föräldrar. Men vi hade missat att ställa fram mat åt honom under lång tid. Detta har jag drömt flera gånger, att jag glömmer bort att ge mat åt honom. Sedan natten till idag drömde jag också att Sotiz var hos mina föräldrar, och jag också. Vi hade haft balkongdörren öppen för att få in friskluft, och Sotiz hade gått ut på balkongen och klättrat ned på altanen nedanför. Det var flera katter där, och när jag skulle lyfta in Sotiz råkade jag ta fel katt och började lyfta den…..😆
Detta måste vara nå rädslor som kommer fram i drömmarna, att jag antingen ska missa att ge honom mat, eller glömma någon dörr öppen så han rymmer. Tror jag skrivit nåt sånt tidigare här också, om liknande drömmar.

[SolaH]
3

#22 jag tror att det handlar om din omtänksamhet och kärlek till Sotiz, helt enkelt.

• Redigerat 2023-11-24 10:02 av [SolaH]
Condor
2

#22:

Jag tolkar drömmen på samma sätt som SolaH.

snowy00
2

#23, 24:

Ja, det är nog så😊

Condor
2

Vad lustigt! Sen jag i en av mina hundratals semesterdrömmar, där jag höll på att missa flygplanet, blev medveten om att jag drömmer och därför inte stressade mig att hinna med flygplanet, för att jag visste att jag ändå snart vaknar upp, har jag inte haft den sortens dröm längre.

Men för inte så länge sen drömde jag att jag redan var på vägen hem från Mexiko och befann mig redan på flygplatsen i mitt gate. Jag hade 4 timmar kvar tills flygplanet går och var tvungen att stanna så länge i mitt gate. 😄

[SolaH]
3

Titt som tätt, så vaknar jag upp. Hur jag blev utnyttjad ,manipulerad. Som dom personerna är ute efter mig igen.
Känner hur det olustigt kryper i kroppen. Gör mig själv till offer. Nej, det var i mina drömmar.
Drömmar dår man är som mest är sårbar gör sig påmind.

Condor
2

#27:

Men som tur är det bara drömmar. 😊

[SolaH]
2

Javisst, men helst kunnat slippa drömmarna.

Condor
2

#29:

Kanske dom slutar upp, precis som mina semesterdrömmar, där jag alltid missade flygplanet hem, slutade.

Det är intressant vad som kommer fram ur undermedvetandet i drömmar. Kanske ska man bli medveten om någonting?

FataMorgana
2

#29 #30 Det får mig att tänka på de återkommande drömmarna som jag hade förr i tiden, som handlande om att jag befann mig på branta uppförsbackar som jag inte lyckades ta mig upp på. Till sist drömde jag att jag tänkte; varför behöver jag ens ta mig upp för backen när jag kan gå runt den? Efter det har jag aldrig haft en sådan dröm längre. Men jag vet inte vad jag skulle ha blivit medveten om?

Condor
2

#31:

Backen skullle kunna motsvara något hinder i livet, som du försökte att klara av. Men det fanns också en väg att helt enkelt gå förbi. Jag vet ju inte i vilken livssituation som du befann dig i vid den tiden.

snowy00
2

Det här handlar egentligen inte riktigt om drömmar, men om sömn. Jag mediterade 10 min igår kväll, precis innan jag lade huvudet på kudden och somnade. Blev väldigt avslappnad av meditationen och somnade direkt.

När jag sov var det nästan som att jag befann mig i ett slags "Samadhi-tillstånd", även om jag inte är riktigt säker på att det kan kallas så. Men var på något sätt medveten när jag sov, och befann mig i ett djupt avslappnat tillstånd, som "fyllt av guldskimmer", en oändlig tomhet.
När jag vaknade så var jag väldigt avslappnad, och kände att jag.."sovit"..mycket djupt

Någon annan som har erfarit det så här? Det har hänt en, eller två gånger tidigare, och det är svårt att riktigt beskriva i ord.

Tilläggas kan att "tillståndet" blandades lite med drömmar från och till…med innehåll av "andlig karaktär".

FataMorgana
2

#33: Det påminner mig lite om vad som hände mig när jag fick min första Reiki-Initiering. Plötsligt befann jag mig någonstans som såg ut att vara ute i öknen, omgiven av ett skimmer av guld och framför mig uppenbarade sig någonting som såg ut som en varelse av ljus. Det var också ett väldigt avslappnande och meditativt tillstånd som gav mig känslan av att äntligen vara hemma igen med en glädje som kom direkt ur hjärtat. Jag sov inte utan var klarvaken. Det var som att det var den gudomliga energin som gjorde sig märkbar på detta sätt, som jag för första gången kunde förnimma på detta sätt, eller hur jag nu ska beskriva det. Det var kanske det som hände dig med 😊 Sådana erfarenheter är alltid svåra att beskriva med ord.

• Redigerat 2023-12-11 06:32 av FataMorgana
Condor
2

#33:

Jag hade en liknande upplevelse som Fata Morgana när jag hade min första reiki initiering. Men medan Fata Morgana upplevde det här medan jag initierade henne, hade jag den här upplevelsen på natten efter den första initieringen. Jag sov inte djupt utan var någonstans mellan sömn och vakenhet. Då var det ett ljus som jag befann mig mitt i, som var som en varelse som hälsade mig "välkommen hem" och jag kunde känna vilken glädje detta ljus kände för att jag var hemma igen och vilken kärlek som det kände för mig.

snowy00
2

#34, #35:

Det låter likt det jag upplevde. Drömmarna som var emellanåt för mig var dock lite smått otrevliga i känslan… Som att jag fick se skillnaden mellan mitt inre tillstånd innan jag hade mitt "andliga uppvaknande" och efter. Jag ville inte tillbaka till mitt tidigare inre tillstånd🙂 så de var nog både lite otrevliga och "sköna" i känslan samtidigt. Men upplevelsen mellan drömmarna av tomheten, och det gyllene skimret var bara väldigt djupt, och positivt att vara i, i brist på bättre ord.

• Redigerat 2023-12-11 17:16 av snowy00
FataMorgana
2

#36: Det är aldrig trevligt att konfronteras med sina mörka sidor eller med sitt förflutna, men nödvändigt ibland. Tror receptet är att omfamna och acceptera även det som är mindre trevligt och att inte kämpa emot. Ta tacksamt emot allt som kommer upp till ytan, för så har vi äntligen möjlighet att läka. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men värt ett försök. Fast allt det här är du nog redan medveten om 🙂

snowy00
1

#37: Ja, precis. Man får omfamna även sina mörka sidor, och sitt förflutna för att läka.🙂 Det har du alldeles rätt i.

Condor
1

Ju högre energier som man aktiverar och ju bättre energin flyter, ju mer av det omedvetna kommer fram till ytan.

Condor
2

De här semesterdrömmarna som jag hade i flera tiotals år, där jag hade kaos att packa mina resväskor i hotelet och var aldeles för sen för att hinna med flyget hem har ju upphört sen jag blev medveten i drömmen att det här bara är en dröm och att jag inte behöver att stressa mig, eftersom jag kommer att vakna upp ur den.

För inte så länge sen drömde jag en annan sorts semesterdröm, den motsatta alltså, att jag redan var på flygplatsen men fick vänta i 4 timmar i min gate tills planet startar. Jag var inte för sen, utan för tidig och ficj "slå ihjäl tiden" i mitt gate.

Nåväl, i natt hade jag en ny "motsatt dröm". Jag var som vanligt i Mexiko och stod i hotelreceptionen för att få mitt rum och mina nycklar, tillsammans med andra människor som också väntade på deras rum.

Först var jag llite chokerad, eftersom hotelet såg mörkt och dystert ut och det var ett billigt hotel som såg lite skitigt ut med inte mycket möbler. Sen fick jag mina nycklar. På nyckelanhängaren stod ett rumnummer, men på nyckeln stod ett annat nummer. Jag visste inte vilket rum som jag skulle ta.

Sen gav dom mig 2 elektriska apparater som jag inte visste vad de skulle vara bra för. De såg ut att kunna vara akkus eller transformatorer. Eftersom jag inte visste mitt rumnummer och vad apparaterna skulle vara bra för, fick jag ställa mig i kö igen. Men det var massor av människor. Sen ställde jag alla mina väskor och saker på ett bord, där även andra hade ställt deras saker. En del av mina saker befann sig utanför väskorna, bland annat saker som man i vanliga fall inte tar med sig på semester, t.ex. en stor hög serietidningar.

Dom andra som väntade började att bläddra i serietidningarns, så att kaoset blev ännu större och mitt i kaoset kom jag på att jag hade glömt att ta med mina badbyxor. jag tänkte, skit, nu kan jag inte lägga mig på stranden förrän jag har hittat nya. 😄

Sen minns jag inte hur det fortsatte, utom att jag pratade med andra som väntade om allt möjligt.

snowy00
2

Inatt (eller var det idag?🤔 råkade somna under dagen också) drömde jag att jag hade en lägenhet stort som ett hus…. Också ingick visst att någon kom och städade åt mig…. Det måste betyda att jag vill ha en större lägenhet, och någon som städar alla rummen åt mig😂

FataMorgana
2

#41: Den drömmen har jag också 😄

snowy00
2

#42: He he😁

Egentligen trivs jag väldigt bra i min etta till lägenhet. Men ett rum till hade inte skadat, speciellt när man har katt. Men fler rum hade ju heller inte skadat… Bara jag slapp städa dem😉😄

snowy00
2

Nu fick jag idén att eventuellt dela upp mitt vardagsrum till två typ rum med rumsavdelare: https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-rumsavdelare-1-panel-brun-175x180-cm/8720286022825.html

Då skulle jag nog kunna exempelvis styrketräna ifred i det ena "rummet", medan katten har sin del av lägenheten, osv…… Tänk vilka idéer ens drömmar kan ge😊

vidaXL Rumsavdelare 1 panel brun 175x180 cm hos vidaXL | Fri frakt ✓ Stort sortiment ✓ Beställ idag
Condor
2

Mina drömmar när jag är på resor fortsätter, fast på ett annat sätt än att jag missar flygplanet hem.

I natt var jag i drömmen i Sverige. Flygplanet hem gick den tidigare eftermiddagen och den senare eftermiddagen landade det. Innan jag flög iväg ville jag äta, för jag hade bara ätit frukost och ville inte vara utan mat ända till på kvällen.

Jag var i en liknande resturang som det fanns i dom gamla EPA varuhusen. När jag ville hämta mat, var där en massa trängsel och sen gick personalen på middagsrast, så det blev ingen mat där. Jag försökte på flera ställen, men ingenstans hittade jag mat. Antingen för att det bara fanns kötträtter eller för mycket trängsel.

Mitt i trängseln såg jag människor som talade på svenska med andra, men med varandra pratade de på tyska med österrikisk dialekt. Jag pratade med dom och sen gick samtalet åt det hållet att jag berättade för dom om en lustig upplevelse som jag en gång hade i en afffär i Österrike, där jag pratade på svenska med Fata Morgana. Det var ingen drömupplevelse, utan det hade hänt på riktigt.

Vi stod i kön framför kassan och pratade om när vi provade och köpte skor i en annan affär. Jag sa till Fata Morgana att jag "inte fick in min fot i skon" som jag prövade. Tjejen som stod framför mig i kassan vände sig om och tittade på mig med en blick som gjorde mig medveten om vad dessa 2 svenska ord betyder på tyska. Det var bara pinsamt…… pinsamt. 😄

Det ena ordet var ordet "fick" och det andra ordet "fot". På tyska uttalar man ett "u" som man uttalar ett "o" i Sverige, så tjejen framför hörde "fick" och "fut". Det är illa nog att använda sig av ett av orden offentligt, men i kombination är det bara ännu mer pinsamt. 😄

Men hur som helst, flög jag hem utan mat. Det var den första gången som jag verkligen drömde att komma hem, fast i drömmen bodde jag fortfarande i min gamla lägenhet. Sen ville jag ringa min mor och säga att jag är tillbaka. Min mor dog egentligen för 13 år, så jag befann mig i en annan tid i drömmen. Sen var det varje gång som jag lyfte på luren andra röster i telefonen, så jag tänkte att jag måste väl gå till henne. Sen slutade mitt minne av drömmen.

snowy00
2

Drömde inatt igen att jag åt kött🤢 råkade beställa hamburgare med kött ist för vegetariskt som jag brukar när jag äter sådana. Och jag kom på det när jag ätit halva burgaren. Har fortfarande köttsmaken från drömmen i munnen🤢..

Condor
2

#46:

Usch då. 😄

Nu frågade jag chat GPT hur man kan tolka det oxh fick följande svar:

1. Nostalgi och lust: Det är möjligt att drömmaren fortfarande har en viss lust efter kött eller kommer ihåg smaken och ätandet av kött. Drömmarna kan uttrycka en sorts nostalgisk känsla som härrör från tidigare matvanor.

2. Rädsla för "återfall": Om någon är ny på den vegetariska kosten kan det finnas en rädsla för att bli svag och konsumera kött igen. Denna rädsla för "återfall" kan visa sig i form av drömmar där kött äts.

3. Undermedveten bearbetning: Drömmar är ofta ett sätt för hjärnan att bearbeta information och upplevelser. Det är möjligt att drömmar om att äta kött helt enkelt är ett sätt för det undermedvetna att integrera drömmarens förändring av matvanor och nya vegetariska livsstilar.

snowy00
2

#47:

😄

Det kan nog vara en blandning av de tre… Men mest tror jag det är rädslan att råka göra misstaget att äta kött av gammal vana hehe.

FataMorgana
2

#48: Den rädslan försvinner säkert så småningom 🙂

snowy00
2

#49: Det tror jag med😊

Condor
2

Vi har en Orkide som fick knoppar för ungefär 2 månader. I natt drömde jag att jag upptäckte att knopparna började att öppna sig.

I morse efter att jag vaknade, tittade jag på orkiden och upptäckte att den första knoppen har börjat att öppna sig.

Jag har haft en liknande upplevelse med ett frö som vägrade att gro. När jag tänkte att i morgon kastar jag bort jorden med fröt, drömde jag att det grodde. Näste morgon grodde det faktiskt.

Slump? Informationer från akasha krönikan via drömmar? Interaktion med växter?

snowy00
2

Har själv tänkt på en dröm som jag kan dela. Egentligen hade jag inte tänkt göra det då den var så otrevlig… Men nu gör jag det ändå.

Det var som att jag var som man kan föreställa sig att det bibliska helvetet skulle kunna vara (nu tror jag inte på den versionen av ett helvete, men i alla fall). Jag var som inlåst i några mörka lokaler tillsammans med andra trasiga människor. Minns jag rätt så kan jag ha varit fastkedjad vid något.
Men det värsta var att det fanns varelser (som påminde om små "djävlar") där som höll på att äta människor.🤢

Jag vet inte varifrån denna dröm kom…

• Redigerat 2024-01-30 17:21 av snowy00
FataMorgana
2

#52: Kanske har du sett på för många skräckfilmer 😱 😄 Men ja det låter verkligen som en otäck dröm

snowy00
2

#53: haha, ja kan vara så 😱 bl a följer jag en serie med vampyrer just nu 😄

Condor
2

#52:

Det "riktiga" helvetet är som himmelsriket. Det finns också i oss, men där finns det inga djävlar. Men man kan erfara det precis som man kan erfara samadhi. Jag hade flera sådana erfarenheter som barn. Det var drömmar som jag hade när jag hade högt feber. Jag kan inte beskriva drömmarna som några sorts händelser. Det fanns inga händelser. Men jag kommer ihåg hur det kändes och det var motsatsen till samadhi. Det var det värre än vad man kan föreställa det sig som, typ 1000 ggr värre än vad man kan tänka ut sig, värre än en pinsam död.

snowy00
1

#55:

Ojdå, låter otrevligt minst sagt.😨

Condor
2

#56:

Otrevlligt räcker inte. Jag minns speciellt den gången som jag hade vattenkoppor och 39 grader feber. Jag vaknade upp ur drömmen gråtande och mina föräldrar frågade mig vad jag hade drömt. Jag kunde inte beskriva någonting och vågade inte somna om igen. Jag är glad att dessa drömmmar slutade när jag blev äldre.

snowy00
2

Jag verkar börja lära mig i drömmarna att jag inte äter kött 😄

I de två typ senaste drömmarna där jag beställde mat var jag iaf noggrann med att beställa vegetariskt…..🤪

Condor
2

#58:

Nu har det kanske kommit fram till ditt undermedvetna, att du inte äter kött längre.

snowy00
2

#59:

Precis.
Men tänker jag efter så beställer jag mat ganska ofta i drömmarna🤔
Kanske för att jag ligger på så pass lågt kaloriintag och har gjort det i ett år.

snowy00
2

Hade mycket drömmar i natt. Exempelvis drömde jag att jag råkade lägga upp något konstigt på ett forum, som jag försökte redigera efter bästa förmåga. Men eftersom de gjort windows på datorn, och även mobilen så krånglig så kunde jag knappt göra något på den… och jag var riktigt less i drömmen på att de gjort allt så krångligt…😂

FataMorgana
2

#61: Det låter som en jobbig dröm 😄

snowy00
2

#62:

Ja, faktiskt. Satt hur länge som helst i drömmen och försökte redigera kommentarerna….. Men det gick bara inte😅

snowy00
2

Ännu en dröm från mig.

Drömde att min lägenhet låg ovanpå badhuset. Jag hade råkat tryckt på en knapp någonstans i badhuset som i min lägenhet startade massor av funktioner där vatten rann, så till slut eftersom jag inte kunde stänga av allt rinnande vatten i lägenheten började det bli högt vattenstånd i den över hela golvet. Det gick så långt att hela badhuset svämmade över, sen brann upp av någon konstig anledning (hur nu ett badhus kan svämma över? För att sedan brinna upp?). Allt detta bara för att jag råkat trycka på den röda lilla knappen som startade att vattnet svämmade över min lägenhet.😶

Man kan undra var man får allt ifrån i drömmarna. Men tror att det hände i badhuset just för att man sett nyheten om "badhusbranden" i Göteborg nyligen…

FataMorgana
2

#64: ja om det nyligen varit en brand i ett badhus är det inte omöjligt att det var det som påverkade din dröm, men annars skulle jag säga att en dröm som handlar om bränder och översvämningar i sitt eget hem kan tyda på några pågående inre konflikter och om känslor som försöker komma upp till ytan och göra sig hörda, men som av någon anledning blir undan tryckta på grund av rädsla över att inte kunna hantera dessa. Men det måste inte alls vara så, det var bara några tankar som dök upp när jag läste om din dröm. Varifrån dessa tankar kom vet jag inte, så ta dem bara som vad det är, som funderingar och spekulationer 🙂

Condor
2

#64:

Jag har läst ett par böcker om drömtolkning för länge sedan och vatten står allltid för känslor. Nu är det så att jag varken avfärdar drömtolkning eller tar det för givet. Det finns också olika sättt att tolka drömmar på. Jag brukar att observera och se om jag hittar samband mellan drömmar och livet.

Somliga anser att drömmar bara är undermedvetandets sätt att bearbeta vad man upplever i livet, medan andra anser att det är informationer eller meddelande från det egna undermedvetandet.

Det där med vattnet kan jag bekräfta pga egna upplevelser. Jag hade en gång en liknande dröm att vatten översvämmade hemmet. Hemmet står för det egna inre och om vatten översvämmar hemmet översvämmas man av känslor.

Kanske du har nytta av hur jag tolkade min egen dröm. Det var ungefär 1-2 år efter att min mor dog. Jag drömde att jag fortfarande bodde i min gamla lägenhet och befann mig på WC´t när jag hörde vatten. När jag gick till vardagsrummet för att se vad det är som plaskar, var fönstrena på glänt och vattnet strömmade in som i ett vattenfall. Det frisatte adrenalinet hos mig.

Samtidigt ringde det på dörren och där stod min mor. Nästa adrenalinfrisätttning. En liten flicka förde in henne i lägenheten och dom satte sig ner. När jag pratade med henne kände hon inte igen mig. Ja sa "men det är ju jag, din son", men hon reagerade inte på det. Den lilla flickan sa ingenting.

Nu är det så att min mor blev alt mer dement de sista åren i hennes liv och jag tolkade drömmen som att jag inte ska vara ledsen att hon dog för om hon skulle leva, skulle hon nu vara så dement att hon inte ens känner igen mig. Det skulle vara ännu svårare för mig om hon skulle leva.

Du kan nog bäst tolka din dröm själv, eftersom bara du vet vad i livet som gör att känslor översvämmar dig.

snowy00
2

Tack för er input på drömmen.

Min egen mor har lite problem med hjärtat just nu, och har haft det från och till under en längre tid. Så har faktiskt känt lite oro och nedstämdhet pga det "under ytan". Och har haft många drömmar på senaste där hon är med, även fast hon inte var med just i denna drömmen. Så det är nog klart att det spelar in i det undermedvetna, och vem vet om mitt översvämmade hem hade med det att göra.

Sedan har jag haft tankar (inga allvarliga sådana) om att det vore skönt att byta lägenhet pga mina störande grannar. Nu kommer jag inte göra det eftersom jag trivs så bra i denna lägenhet… Men tankarna har funnits där, och har haft flera drömmar om min lägenhet som har med just det att göra.

Det är i alla fall intressant detta med drömtolkning, och just nu är jag inne i en period med många och livliga drömmar varje natt.🙂

FataMorgana
2

#67: Ja drömmar om bränder och översvämningar som har med eld och vatten att göra, känns som en stark symbolik. Huset som representerar dig, ovanför allt det där, fick mig att tänka på något som är undantryckt. Men vad vet jag. Synd att höra om din mor. Hoppas det ordnar sig för henne 🤗

Condor
2

#67:

"Det är i alla fall intressant detta med drömtolkning, och just nu är jag inne i en period med många och livliga drömmar varje natt."

Jag funderar på om det skulle kunna vara för att du höjde doseringen P5P och därför inte har brist längre?

Titta här: https://kurera.se/vitaminet-som-hjalper-dig-minnas-dina-drommar/

"En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar."

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.
snowy00
2

#68:

Tack, det ordnar sig nog🤗 hon har haft liknande förr och blivit bättre igen, och har god kontakt med sjukvården.

#69:

Det var ju intressant. Nu tar jag ju P5P på morgonen, men det kan ju spela in ändå om bristen minskar. För inte så länge sen när jag gjorde en viss förändring i mitt liv, gick jag från att ha väldiga insomningssvårigheter (som ni vet) till att somna varje natt utan problem. Men har i stället efter det ytligare sömn, vaknar någon gång per natt, och drömmer mycket. Men ja, det var ju ungefär då jag höjde P5P också, så det kan ju spela in.😊

• Redigerat 2024-04-17 19:14 av snowy00
FataMorgana
1

#70: Det låter ju fint, både det att din mor har bra kontakt till vården och att du sover bättre nu 😊

Condor
2

#70:

Det spelar ingen roll om man tar det på morgonen eller kvällen. Halveringstiden i kroppen för B6 är ungefär 20-25 dagar. I ditt fall är det kortare, eftersom metaboliter bildar ett komplexx med aktiverat B6 och det far ut med urinen. Men ändå förblir så länge i kroppen att det tills på kvällen inte avtar mycket om du tar det på morgonen.

snowy00
2

#72:

Då förstår jag🙂

snowy00
2

Hade en till dröm med översvämning.
Jag höll på att fixa med min cykel när jag märkte att vattenståndet i en å/fors bredvid mig började rinna över. Och till slut var hela stället där jag var översvämmat av forsande vatten.

Undrar om det blir ett återkommande drömtema för mig med översvämningar. Men min rationella sida säger att det kan ha varit för att jag sett översvämmade åar/vattendrag på riktigt nyligen. Men det kan ju ha ett symboliskt värde ändå, tänker jag, när det är återkommande.😊

Condor
2

#74:

Man vet aldrig varifrån undermedvetandet plockar fram sådana här saker.

snowy00
2

På senare tid har jag relativt ofta haft klardrömmar, alltså att jag kommer på i drömmen att det är en dröm och kan styra den. Jag kan alltså inte bara styra vad jag gör i viss mån, men även ändra miljön jag är i lite. Oftast styr jag dock karaktären jag är (mig själv) i drömmen, och är som i en filmhandling och miljö som jag inte riktigt har förutbestämt.

Inatt minns jag exempelvis att jag gick mot en dörr i drömmen och visste att jag drömde. (Hade delvis också bestämt att dörren skulle vara där). Och minns att jag tänkte i drömmen att "det här är ju exakt som på riktigt", sen gick jag fram och öppnade dörren.

Här är en intressant artikel om klardrömmar ur ett vetenskapligt petspektiv:
https://www.forskning.se/2016/01/21/mellan-somn-och-vakenhet-kan-vi-styra-vara-drommar/

Bland annat står det:

"Experimenten har därefter upprepats otaliga gånger och i dag vet man att klardrömmar uppstår när de delar av hjärnan som ansvarar för intellekt och kritiskt tänkande re-aktiveras efter att ha varit relativt inaktiva under sömn- och drömperioden. Det gör det möjligt för den sovande att ifrågasätta vad som egentligen är verkligt och således komma till slutsatsen att hen befinner sig i en dröm. Har man tur går det som sagt även att styra drömmarna."

Jag hade gärna tränat på att vara längre i dessa klardrömmar, och kunna framkalla dem medvetet. Nu är det mer som att jag "vaknar" i drömmen och börjar helt plötsligt förstå att det bara är en dröm som jag kan manipulera.🙂

En klardröm innebär att du i din dröm blir medveten om att du drömmer och fortsätter att drömma med den insikten i behåll. Vissa kan till och med styra drömmens innehåll. Är du inte där än finns det mängder med tekniker för att hjälpa dig på traven.
Condor
2

#76:

Det var det som hände mig i min "semesterdröm", efter att jag hade den sortens drömmar i över 30 år. Sen slutade dom upp, fast jag hade en gång en semesterdröm där jag inte höll på att missa flygplanet, utan tvärtom hade 4 timmar väntetid i mitt gate.

snowy00
2

#77:

Just det, minns att du skrev om det här i tråden tror jag. Intressant att din dröm "vände" när du blev medveten i den, att det bara var en dröm.

Condor
2

#78:

Ja, men den drömmen hade jag bara en enda gång. Jag har ingen aning varför jag hade dessa drömmar i så lång tid och jag vet heller inte varför dom upphörde. Men det var intressant när jag blev medveten om att det var en dröm.

I Castanedas böcker beskrivs tekniker om att lära drömma medvetet och kontrollera sina drömmar. Don Juan sa att eftersom saker i drömmar är plastiska och allt förändrar sig i drömmen, ska man börja med att titta på sina händer för att förhindra detta. Men i min dröm var ingenting plastiskt, utan allt precis som i verkligheten.

snowy00
2

#79:

Kanske får försöka prova att titta på mina händer i nästa klardröm. Men då måste man vara rejält medveten för att kunna komma ihåg att göra just det.

Tror ändå sånt som meditation osv kan få en att drömma mer medvetet också, och även kanske ge en klardrömmar på sikt.

Det där jag skrev om dörren i drömmen ovan var också precis som i verkligheten. Det plastiska var nog just när jag skapade miljön med dörren och hamnade där. Men tror jag vaknade eller slutade drömma precis när jag öppnade dörren🤔

Condor
2

#80:

Sen när man har lärt att kontrollera sina drömmar, kan man skapa egna dröm-verkligheter och uppleva drömmen tillsammans med andra människor som upplever samma dröm. Det var på det här viset som Don Juan och Don Genaro gömde Castanedas bil. Dom skapade en verklighet där bilen inte existerade och tog med Castaneda i den drömmen och lät honom leta efter bilen. 😄

snowy00
2

#81:

Ja, det var en rolig scen i boken minns jag 😄😂

Att drömma med andra vore ju häftigt. Tänk att kunna skapa drömfigurer som man kan fråga ut om olika saker, osv…

Condor
1

#82:

Du kan bara skapa din egen drömfigur och i det ögonblicket är du ident med drömfiguren. I vanliga fall är det din fysiska kropp som är den som "blir drömd" av "självet" men i drömmar är det den drömde som drömmer självet.

Det som för oss är verklighet, är bara ett sätt att se verkligheten på. Inom shamanism finns det även andra sorters verkligheter och drömmar är en av den sortens verklighet. Men människor betraktar i vanliga fall bara den verkligheten som verklig, som är lika för oss alla. Men det konceptet fungerar inte längre om 2 människor upplever samma verklighet i samma dröm. Men det händer nästan aldrig, så det kan inte verifieras.

Vi är inställda på samma verklighet genom det som inom shamanism kallas fogpukt. Det är en referenspunkt inom vårt energifält som avgör hur vi uppfattar och interagerar med världen. Vårt eget energifält kallas i Castanedas böcker de inre emanationerna och energifältet utanför oss, som genomsyrar allt inom existensen kallas de yttre emanationerna.

De delar av de yttre emanationerna som är identa med de inre skapar vår verklighet. I kvantfysiken finns en liknande beskrivning om sambandet mellan allt genom kvantfält. Kvantfält är underliggande energifält som genomsyrar hela existensen och interagerar med materia och partiklar på komplexa sätt. Jag skrev ett inlägg med en närmare förklaring någon gång. Båda perspektiven erbjuder unika insikter i naturen av verkligheten och sambandet mellan allt.

Det som hände när Don Juan och Don Genaro gömde Castanedas bil var, att Don Juan, som var en "nagual" hade förmågan att flytta på andra människors fogpunkt och han flyttade fogpunkten till en sorts drömvärld där bilen inte existerade. Alla 3 hade deras fogpunkt på samma ställe och därför var drömmen en riktig verklighet för alla. Sådana här spratt spelade de med Castaneda för att visa honom att det som han tror är verkligheten, bara är ett sätt att se verkligheten på.

snowy00
2

#83:

Precis, de figurer man möter eller skapar i sina drömmar är ju bara produkter av ens eget medvetande/undermedvetna. Så egentligen allt man då skulle få reda på är ju sådant man ändå vet inom sig någonstans till att börja med.

Intressant det med fogpunkten också. Men svårt att föreställa sig hur man kan dela en dröm ändå😊
Det blir ju nästan som att mötas i ett datorspel online då, fast mycket verkligare.

Condor
2

#84:

I Castanedas böcker står det ju inte exakt hur det fungerar, men man får intrycket att det handlar om att kunna kontrollera sina drömmar. På 90-talet var jag ju ett par ggr. på träffar där elever av Swift Deer (Deer Tribe) förmedlade deras kunskap till folk. Det var inget officiellt, utan eleverna gjorde ett experiment som handlade om vad som händer om de gratis ger kunskapen till andra människor, om det på något sätt kommer tillbaka från universum. Men när ledningen av Deer Tribe fick nys om det, förbjöd dom eleverna att fortsätta med det, så det slutade efter ett par träffar.

Men hur som helst, pratade jag med en av dom om saken och frågade om det handlar om att kunna kontrollera sina drömmar. Han svarade, att när han själv läste böckerna trodde han det också, men det är inte det som är grejen. Nog är det nödvändigt att kunna kontrollera sina drömmar, men det är inte det som får drömmen att bli till en egen verklighet där man kan träffas. Jag fick dock aldrig reda på vad som är det avgörande.

Däremot sker ju något liknande när man arbetar med distans reiki. Man befinner sig i ett meditativt tillstånd med djupa alfa vågor till theta vågor och visualiserar personen som man behandlar. Det har en effekt på den "ordinära verkligheten" genom att personen får energi precis som om man skulle behandla i den fysiska världen. Man träffas så att säga i en icke ordinär verklighet och man är där med sin uppmärksamhet och med sin energi.

När jag behandlade Fata Morgana med distansreiki medan hon hade sin pågående kundalini process, var det lite annorlunda än vanliga distansreiki behandlingar. Det var verkligen nästan som att träffas på riktigt. Jag såg mer än i vanliga fall när jag behandlar med distansreiki och även Fata Morgana kunde känna min närvaro och se vad jag just gör. Det enda som fattades var att projicera sin drömkropp att den blev synlig för båda.

snowy00
2

#85:

Det hade som sagt varit intressant att få erfara något sådant😊 om jag lär mig distansreiki nån gång kanske jag får det. Men jag får ändå en känsla av hur det skulle kunna vara när du berättar.

Condor
2

#86:

Ja, det öppnar sig en verklighet som man tidigare inte var medveten om när man behandlar med distansreiki. En verklighet där avstånd inte spelar någon roll. Tänk att leva ett helt liv utan att erfara den delen av verkligheten som det sker för den största delen av människorna. Det får mig att tänka på vad Osho sa, att det inte är en fråga om det finns ett liv efter döden, utan om man har levt före döden. Har man verkligen levt om man inte har erfarit den delen av verkligheten?

snowy00
2

#87:

Så händer det att jag tänker om meditation också. Att folk kan leva ett helt liv utan att ha erfarit den inre tystnaden. Men det är ju så klart inte riktigt samma sak.

snowy00
2

För några nätter sedan lyckades jag medvetet titta på händerna i drömmen, som du skrev om här, Condor. Men minns att jag kom på att jag skulle göra det, sen gjorde det, och stod sedan där och tittade på dem och tänkte ungefär "vad gör jag nu då?" i drömmen.😄

Condor
2

#89:

Jag skulle säga att man sen ser om man kan titta på dom andra sakerna också, utan att dessa förändrar sig. Det handlar om att själv berstämma vad man drömmer och att kontrollera sin dröm. Det där med händerna är det första steget och Don Juan sa att det är meningsfullt att börja med händerna, eftersom man alltid har dom med sig.

snowy00
1

#90:

Just det, får se om jag framöver kan gå över från att titta på händerna till att se mig omkring i drömvärlden utan att det andra också förändrar sig.
Hade gjort det inatt om jag bara kunde framkalla det på nåt vis. Men för mig händer det då och då av sig själv, att jag plötsligt blir medveten om att jag drömmer

Condor
2

#91:

Ibland är det svårt att veta i drömmen, om man drömmer eller inte. Semesterdrömmen hade jag drömt så ofta att jag nån gång tänkte "där har vi den igen". Men om det är en ny dröm är det svårare.

snowy00
2

#92:

Precis. Det finns väl nå tekniker minns jag, typ repetera en mening när man ska somna, för att sen kunna bli medveten att man drömmer. Men det har inte varit nåt för mig att prova. Tror ändå som sagt att såna här saker kan komma spontant med att man ökar sin medvetenhet så att säga. Dvs, mediterar osv.

snowy00
2

Hoppas jag inte blir för tjatig med mina drömmar😄 men tycker bara det är så fascinerande.

På tal om medvetna drömmar… Inatt drömde jag att jag var nere i källaren i mina föräldrars hus. Brorsan var på övervåningen, och jag ropade till honom "Är inte detta precis som en dröm?" jag trodde att jag var vaken i verkligheten (ingen dröm) men tyckte att allt var så drömlikt…inte så långt från en klardröm, men inte riktigt eftersom jag fortfarande trodde det var på riktigt i drömmen.😊

Condor
2

#94:

Ibland händer det mig också att jag drömmer och undrar om det här är en dröm. Jag vet ju att alltid när man undrar det, så är det en dröm. Men i drömmen är det svårt att komma ihåg det. 😄

snowy00
2

#95:

Precis 😄

FataMorgana
1
  • Redigerat 2024-05-30 16:04 av FataMorgana
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.