Drömmar
Det finns så många olika åsikter om vårt drömmande. Somliga anser att drömmar har ingen funktion, andra anser att undermedvetandet bearbetar någonting eller kompenserar någonting. Somliga anser att drömmar är budskap från själen. Shamaner skiljer mellan "stora" drömmar och vanliga drömmar. "Stora" drömmar är drömmar som ofta upprepar sig eller som är väldigt intensiva och som kan ha någon sorts betydelse. Det var bara några få synsätt på vårt drömmande, men det finns många fler. Men egentligen är allt bara teorier och hypoteser, så hur det verkligen ligger till med våra drömmar vet vi inte säkert.
Har ni några återkommande drömmar som ni alltid drömmer? Eller kanske finns det någon annan intressant dröm som ni haft och som ni inte kan släppa taget om och som vill dela med er av?
Jag hade en tid en återkommande dröm, som handlade om branta uppförsbackar. Jag står mitt på en backe och kan inte ta mig upp för den, för att backen är alldeles för brant, så jag kommer liksom aldrig fram och vill bara rutscha ner hela tiden. Det var en dröm som jag drömde väldigt ofta under flera års tid. Men sen plötsligt drömde jag en gång, att jag kom till en sådan backe igen och då tänkte jag i drömmen, att varför ska jag upp på den backen, när jag lika bra kan gå runt den. Sen gick jag runt den i stället och efter den drömmen har jag aldrig mer drömt om branta backar. Det var precis som att jag i drömmen löste det problemet för gott 😊
- Redigerat 2021-07-16, 20:18 av FataMorgana

Lucida drömmer eller med andra ord klardrömmar har jag ganska ofta. Hur är det med er?
En klardröm innebär att man är vaken i ett drömtillstånd med insikten att man befinner sig i just en drömvärld, och att man sedan fortsätter att drömma med insikten i behåll.
Adrian Parker, professor i psykologi vid Göteborgs universitet.
Här är en länk till klardrömmar
Jag tycker själv att det är ett så fascinerande fenomen, men vet inte vad det beror på. Det händer mig ibland, speciellt innan jag somnar på riktigt, att jag börjar drömma medan jag är klarvaken och vet att det är en dröm. Om innehållet i drömmen är tråkigt brukar jag bara tänka, att nu vill jag drömma något annat, sen öppnar jag ögonen för att växla ut drömmen till en annan dröm. Efter en stund börjar jag drömma igen, en ny dröm och om det är en trevligare dröm så brukar det sen hända att jag somnar till den i stället för att drömma något som jag inte vill drömma.

Nu hade jag samma dröm som jag beskrev i inlägg 1 i en ny variation. Det här var den värsta varianten av alla.
Nu gick det så långt att det redan var solnedgång sista dagen av semestern och jag kom på "jisses, jag hoppas att jag inte missade flygplanet som går idag". Jag måste gå till hotelrummet och kolla mitt ticket när flyget går (eller gick). När jag öppnade dörren till hotelrummet fanns inte mina prylar där längre. Jag visste inte om det var fel rum eller om hotelpersonalen tog ut mina saker för att de behövde rummet för nästa gäst.
Jag stod alltså där, utan hotelrum, utan ticket, utan mina prylar och hade ingen aning när mitt flygplan går, eller gick. Sen vaknade jag och var glad att det bara var en dröm. 😄
- Redigerat 2022-05-26, 12:29 av Condor
Behövde bara läsa tråden om drömmar.
En återkommande dröm jag har är att jag glömmer var jag parkerat bilen och går runt länge utan att hitta den 😆 har säkert drömt det 15 ggr.
Ibland händer det att jag medvetet bestämmer mig för att sväva i en dröm, eller med tankekraft lyfta från marken. Det är nog det närmaste klardröm jag kommit.🙂
- Redigerat 2022-05-26, 21:06 av [snowy_]

#4:
Det där med parkeringen har jag också drömt ett par ggr. 😄
En annan dröm, sm jag har drömt upprepade ggr. är att jag letar efter ett WC, men alltid fanns det nån anledning till att man inte kunde gå på det, t.ex. för att väggarna var så låga att man kunde se in från det ena WC´t till det andra.
En till dröm, som jag ofta drömde som barn, var att jag var ute på gatan eller i skolan och plötsligt kommer jag på "jisses jag hur ju kudden med mig". 😄
#5: Lustigt att du också drömt det om parkeringen.
Jag har faktiskt några gånger drömt att jag gått på en offentlig toa, men att det inte varit några väggar alls kring toan…och att den var otroligt smutsig för att inte gå in på detaljer 😆😆😆
Det är väl sånt där konstigt man inte vill uppleva på riktigt som kommer fram i drömmarna, antar jag.
I vilket fall är det här med drömmar rätt intressant.

#6:
Det lustiga är, att Fata Morgana också har haft samma WC drömmar som jag och det där med kudden har hon också drömt.
#4:
Jag har aldrig flygit eller svävat i mina drömmar. Det hade varit coolt 😄
Men en gång drömde jag att jag hade blivit besatt av en demon som fick min kropp att lyfta upp sig mot taket. Sen försökte jag pressa ut demonen ur kroppen genom att morra och fräsa och när jag tittade mig i spegeln som fanns där uppe vid taket så såg jag att jag hade helt röda ögon. Tror det var den läskigaste dröm som jag någonsin haft 😈👹 Kanske ser jag på för många horrorfilmer 😁 Men annars har jag väldigt sällan någa mardrömmar, det är nog flera år sedan sist, som tur är.
#7: ja lustigt är det. Undrar om andra också drömmer om toaletter och att parkera bilen 🤔
#8: låter som en läskig dröm. Drömmer nästan aldrig mardrömmar längre som tur är.🙂
Finns förresten en snyggt gjord film som handlar om en som klardrömmer (Waking life). Bifogar trailern här. Såg den för över tio år sedan, men finns att hyra online på google tv visst, så jag ska nog göra det sen.
- Redigerat 2022-05-27, 21:36 av [snowy_]
(ja, din dröm låter förresten som en horrorfilm, tänker på Exorsisten, eller vad den heter. Men det var nog i tonåren jag såg den filmen)

En gång drömde jag också att jag blev till demon. Först kämpade jag mot några ondskefulla människor och slog ner en efter den andra. Sen när det bara var en kvar, kastade han en liten kula på mig som hamnade innanför skjortan och försvann där.
När jag frågade honom vad det där var, sa han att det där är en demon som från och med nu alltid kommer att vara med mig. Han sa också demonens namn, men den har jag glömt. Sen gick jag iväg och kände hur en ondskefull makt tog över mig. Jag kände hur ondska och aggressioner växte i mig och när jag gick förbi en hund kände han att jag var besatt och började att morra. Jag morrade tilbaka och hunden sprang iväg. Men samtidigt kände jag mig otrolig stark och osårbar. Mer minns jag inte av drömmen.
I natt drömde jag igen drömmen som jag hade förra natten, att jag missade flyget tillbaka från min semester och tänkte, men det här är ju precis som i min dröm i natt. Sen när jag vaknade upp var jag överraskad att det bara var en dröm, samma dröm igen.
#9: #10
Ja den drömmen påminde nog ganska så om exorcisten. Kanske har jag sett den för ofta. Jag ser gärna på skräckfilmer 😀 Men tyvärr kan ingen skräckfilm i världen skrämma mig längre. Tyckte det var så mysigt som barn när jag såg på skräckfilmer och fick gömma mig under täcket, men som vuxen har rädslan för sådant försvunnit. Så lite lustigt att jag drömde att jag blev besatt av en demon när jag varken tror på demoner eller blir skrämd av sådana filmer längre. Tack för den trailern 😊

#12:
Man kan ju se på skräckfilmer och tycka att dom är spännande utan att man själv blir rädd själv. En sån skräckfilm är t.ex. Wrong Turn, min favoritskräckfilm.
#13: Men på något sätt saknar jag den där känslan av gömma sig under täcket och vara rädd. Det var ju så mysigt 😀
Minns inte om jag drömt om demoner nån gång. Men när jag fick en allvarlig längre psykos för ungefär tio år sedan trodde jag att jag var besatt av en demon som jag drev ut ur kroppen…det läskiga var att det kändes verklig, och det var faktiskt som en mardröm, men på riktigt 😒
Annars har jag också tyckt det varit en på något sätt skön känsla att bli rädd av skräckfilmer. Men har nog mer gillat filmer med lite övernaturlig, kuslig stämning i så fall, och inte sådana som bara är blodiga 🙂
Men förstår helt hur du menar FataMorgana.
Om det tar lite mer tid för mig att svara i trådarna just nu är det för att jag är lite upptagen för tillfället.
Ja då är det inte kul längre, när det handlar det om vår hälsa. Det är helt förståeligt. Ta ingen stress med att svara. Vi är alla upptagna från och till.
Övernaturliga filmer med kuslig stämning ser jag också gärna på. Det är bara det att det inte finns några filmer som jag tycker är så kusliga längre. Men ser gärna på sånt ändå 😊
#16: Jo, kan känna lite så jag också från och till. Att saker som gav mig ett djupare intryck förr inte gör det längre…men det kanske är något bra egentligen? För då blir man inte lika "beroende" av det yttre.
Hade en dröm för nån natt sedan att det flög ett stridsflygplan lågt och svävade precis utanför mitt fönster, och det var ett ryskt plan. Man blir nog mer påverkad av det man ser i nyheterna än man tror.
Drömde också att det var en solig dag med klarblå himmel. Men bara det att man hade styrt vädret och samlat alla regnmoln på ett och samma ställe en bit från min lägenhet…när kommer den tekniken tro?
- Redigerat 2022-06-03, 02:32 av [snowy_]

#18:
Knappast kommer den tekniken någonsin. Man kan nog få moln att regna med kemikalier (silverjodit) redan nu, men att styra moln till ett visst område med teknik är nog omöjligt.
#19:
Ja, men det var ju också bara en dröm 🙂

#20:
Som tur….. 😄
Översatte min egen korta beskrivning av en dröm jag hade för någon natt sen… Kanske är den lite barnslig😃men det var så den drömdes
Jag hade den här drömmen inatt. Vet inte om det var krig eller något, men det var dessa robotsoldater som använde dessa vapen med någon sorts blå "laser". En vanlig person sköts mitt framför mig av en av robotsoldaterna.
Kanske har jag sett filmerna som heter 'Terminator' för många gånger… Har dock läst att skaparen av dessa filmer fick idén från en av sina drömmar.

#22:
Innan jag hann fram till att läsa det där med Terminator filmerna, tänkte jag redan att du kanske ser för mycket sci-fi filmer. 😄
Vi brukar gärna se skräckfilmer och ofta är mina drömmar inspirerade av dessa filmer. T.ex. kämpar jag mot olika monster och demoner och när jag börjar att böka i sömnen brukar Fata Morgana väcka mig. Sen har jag alltid känslan av att jag inte var färdig med att "terminera" olika monster och demoner. 😁
#23: hahaha😂 det är rätt kul att drömma faktiskt. Ibland tänker jag när jag lägger mig… "vad ska jag drömma inatt tro?" blir som att starta en film, som man själv är med i.
Du får be FM att få terminera färdigt nästa gång….😉
Översatte ännu en av mina drömmar…detta var den mest obehagliga på länge. Den har säkert färgats av både film, böcker, datorspel, och världsnyheterna.
Jag låg i det här kolsvarta, stora rummet. Det var någon som rörde sig bakom mig, och jag ville se vem det var. Men det var inte meningen att jag skulle kolla, och det kunde jag inte heller, för jag var typ frusen i min liggande position.
Även så såg jag in i den här sprickan i väggen framför mig. Det var en invasion på gång och jag kunde höra några soldater marschera utanför muren… Och plötsligt fanns det någon slags skanner som skannade genom springan i väggen. Den hade flera, lysande färger och såg väldigt futuristisk ut.
Efter detta kom det en varelse genom springan i väggen, och sedan vaknade jag i min säng.
Jag tror att jag hade den här obehagliga drömmen delvis för att jag sov med mitt tjockare täcke… Jag har nästan alltid konstiga, mardrömslika drömmar när jag gör det (på grund av värmen). Jag vaknade i alla fall ganska tidigt i morse.
En annan del av drömmen hade något att göra med att jag blev inlagd på sjukhus på grund av min mentala hälsa… Men jag kan inte riktigt minnas den delen.
- Jag på DeviantART: PerceivingPhoto
"kunde höra några soldater marschera utanför väggen…" ska det stå

#0: Jag håller inte med dig i dina spekulationer och definitioner om vad drömmar är.
Men jag kanske kan ta det i egen tråd, eftersom den här är till för att berätta om drömmar. Eller?

#0: Jag svarar väl här då eftersom jag inte får något svar på #27.
Så här skriver du:
"Shamaner skiljer mellan "stora" drömmar och vanliga drömmar. "Stora" drömmar är drömmar som ofta upprepar sig eller som är väldigt intensiva och som kan ha någon sorts betydelse. "
Det enda som är korrekt i det stycket är första meningen.
Ja det är skillnad på en vanlig dröm och en stor dröm.
Vanlig dröm = utspelar sig inom personen och hämtar sina symboler därifrån. De är alltså personliga. En vanlig dröm är till för att rensa bort sånt man samlat på sig under dagen. Vår kropp och vårt sinne tar emot ungefär 11 miljoner informationsbits/stimuli i sekunden (huvudsakligen från syn, hörsel och känsel). Vårt medvetande hinner ofta inte med att bearbeta alla dessa stimuli dagtid - så det fortsätter när vi sover. En vanlig dröm innehåller symboler för det som bearbetas. Dessa är personliga och man har ingen nytta av drömlexikon.
Det är inte alltid man minns sina vanliga drömmar och minns man kanske det bara är brottstycken. Men det går att lära sig komma ihåg dem.
Stor dröm = utspelar sig i Den andra världen (det som folk brukar kalla för den andliga världen). En stor dröm är jämställbar med en shamansk resa. Då man också reser in i Den andra världen. Symbolerna i Den andra världen är inte personliga utan betyder samma sak för alla människor.
Dessutom är det så att Den andra världen innehåller mängder med välgörande energier. Så en stor dröm fungerar som healing.
I vissa kulturer där det funnits shamaner arbetar dessa bara genom drömmandet. Det kallas för drömkulturer.
Stora drömmar hos vanliga människor är mkt ovanliga.
De karaktäriseras av följande:
Man minns dem helt och hållet
Man kan styra dem
De får en påtaglig effekt (precis som bra healing)
#28: Alltså vad var det som du inte höll med om? Att "stora" drömmar ofta upprepar sig eller att dom är väldigt intensiva?

#29: Både ock. De är inte mer intensiva än en shamansk resa. Kan ju upplevas som lite intensivt i början, men inte sen.

#29: Sen tycker jag kanske att du borde ha definierat begreppet "stora drömmar". De flesta har ingen aning om vad det betyder. Och det går inte att goggla på.

Vill passa på att tipsa om den bästa bok om drömmar som jag känner till:
Drömmen som redskap av Robert Moss
Den är gammal, så det går bara att få tag på begagnade:
[https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Dr%C3%B6mmen%20som%20redskap]
#31: Det var inte mitt syfte när jag startade tråden, att diskutera om shamanska resor och drömmar, utan syftet var att diskutera våra drömmar

#33: Förstår det. Men likafullt bör du inte då använda ord som ingen förstår.

#34:
Du förstod, jag förstod och vem som inte förstår kan gärna ställa frågor.
Din förklaring är jag i alla fall inte nöjd med. När du pratar om den "andliga" eller "andra" världen, så är det inte så att den här helt vanliga världen är mindre andlig än en dröm eller en shamansk resa.
Allt det där är världar som uppstår i det egna sinnet, även "den här" världen är en produkt av sinnet. Det som d skriver tolkar jag som att du inte har upptäckt det gudomliga i den här världen och det får mig att tänka på en satsang med Samarpan. Det var nån som ville ställa en fråga och sa "jag har en fråga om den andliga världen". Samarpan svarade "finns det en andlig värld som är separerad från den här världen?"
Sen började frågeställaren att fundera och visste inte vad han ska säga. Samarpan som är upplyst har sett det andliga och gud i hela existensen. Frågeställaren som inte var upplyst resonerade utifrån det separerande förståndet, där den vanliga världen är något annat än den andliga världen.
I Castanedas böcker talar man om den ordinära verkligheten och den icke ordinära verkligheten. Eftersom allt är andligt, tycker jag att det här är en bättre förklaring.

#35: alla världar ligger i varandra…de skiljer sig bara i vibration..världar uppstår INTE i sinnet…de är verkliga…både den här och de andliga…bara nys att det är illusioner…men ja, det du kallar Gud finns i allting, ja

#35: "Det som d skriver tolkar jag som att du inte har upptäckt det gudomliga i den här världen"
Nej givetvis har jag inte det…det är väl bara du som har.

#36: + 37
Du menar att alla upplysta har fel? Ett bra exempel på hur världen uppstår i det egna sinnet är färgerna. Det existerar egentligen inga färger, utan bara elektromagnetiska frekvenser. Sen översätter hjärnan de olika frekvenserna till olika färger. Färgerna uppstår alltså i hjärnan.
Men även om världen är en produkt av sinnet, så är den ändå verklig för oss. Men det är inte den absoluta verkligheten utan bara ett sätt att se verkligheten. Har du sett den absoluta verkligheten, så ser du det gudomliga även i "den här" verkligheten. Det är inte bara jag som har sett det, utan väldigt många människor, t.ex. Fata Morgana.
Men vad du skriver får mig att fundera på att du skrev att du hade en kundaliniresning. Om kundalinin verkligen kunde nå kronchakrat, borde du ha sett att "den här världen" är en illusion och du borde ha sett den absoluta verkligheten som befinner sig bakom illusionen och förståndets rökridå. Eftersom det verkar att vara främmande för dig, undrar jag vad som hände. Att kundalinin drar sig tillbaka utan att nå kronchakrat tänkte jag att det inte är möjligt. Nu undrar jag om den kanske har fastnat någonstans i kanalen och du blockerar den i så lång tid eller om du kanske inte ens hade en kundaliniresning.

#38: Det är banne mig inte i hjärnan som färgerna uppstår. De finns i solljuset.

#38: "Men vad du skriver får mig att fundera på att du skrev att du hade en kundaliniresning."
Jag har inte alls sagt att jag haft en kundalini-resning. Jag har sagt att jag haft en för-tidig-kundaliniresning.
Men det begreppet håller ni ju inte med. Men det är banne mig inte mitt fel.
Om du ska citera mig - gör det korrekt!

#39:
Nej, läs vetenskap och din egen länk. Jag citerar ur länken:
Ljuset från solen består av små ljuspartiklar som kallas fotoner. Dessa fotoner är laddade med olika mängd energi och beroende på dess energi upplevs de ge ifrån sig en specifik färg.
Lägg märke till "upplevs".
Det finns alltså inga färger i luften, bara elektromagnetiska frekvenser som hjärnan uppfattar som färger..
Läs medicin. Vi har 3 olika sorters tappar i ögonen som är anpassade till olika frekvenser. Var och en för ett visst frekvensområde och sen sänder dessa tappar impulser till hjärnan som översätter frekvenserna till färger. Vissa djur, som t.ex. rovfåglar har tappar även för frekvenser som människor inte har tappar för. Dessa djur ser helt andra färger än vi.

#40:
En för tidig kundaliniresning är också en kundaliniresning.
#40: En kundaliniresning innebär bara att Kundalinin stigit upp till kronchakrat, vad som brukar hända efter att Kundalinin aktiverats, oavsett om det var för tidigt eller inte.

Som sagt. Ni är hopplösa att prata med. Jag tänker inte försöka mer.
Här kan man läsa mer, om hur det egentligen inte finns några färger alls, förutom i vårt huvud. Om någon intresserar sig https://app.binogi.se/l/hur-vi-uppfattar-faerger
Då och då besöker jag, eller några händelser händer runt, samma plats i mina drömmar. Jag måste ha besökt samma plats i mina drömmar kanske mer än tio gånger. Senast var för några nätter sedan… Och ofta försöker jag ta mig till den platsen i drömmen… Och ibland kommer jag dit, men för en mycket kort tid.
Jag känner alltid igen vägen till den platsen. Men just nu kan jag inte komma ihåg exakt hur platsen ser ut… Det kan vara några hus eller byggnader placerade nära varandra, som en mycket liten by. Och det känns som att det ofta är snö när jag besöker platsen… Och man kanske också kan åka skidor där i kring.
Det är dock lustigt, för det är en väldigt trevlig plats att vara på… Nästan som hemma.
- Redigerat 2023-01-17, 22:58 av snowy00

#46:
Sådana drömmar är nog ganska normala. Jag har också flera platser som jag bara känner från mina drömmar. Sen finns det platser som jag har varit på, som i drömmarna ibland ser annorlunda ut, t.ex. "semesterdrömmern" som jag hade igen för ett par dagar.
Det var som vanligt kaos. Jag var någonstans längre bort från hotelet. Klockan var 11 och klockan 12 skulle jag ha lämnat hotelrummet. Flygplanet hem gick samma dag, men jag hade ingen aning vilken tid och om jag skulle hinna med det. Sen kort tid före 12 var jag tillbaka i hotelet och började att packa ihop sakerna tillsammans med Fata Morgana, som på sista tiden alltid är med i drömmen. Som vanigt var det mycket mer saker som skulla packas in än vad man i vanliga fall tar med sig på semestern och det var ett totalt kaos.
#47:
Ja, det hade varit lite häftigt att medvetet (vaket) kunna besöka platsen i drömmen 😊 men jag har i stort aldrig klardrömmar.
Drömmar i kaos har jag i alla fall ganska ofta hehe.
Ännu en dröm…
Minns att jag var utomhus. Jag hade fått det här mantrat… "home". Använde jag mantrat (uttalade det högt) så hände massa annorlunda saker. Jag svävade då av fri vilja, och kunde få stora föremål att lyfta.
Detta var nog en blandning av att jag sett några avsnitt av en sci-fi serie, och även läst boken Bortförd en del (alien-tema).
Men har alltid gillat när jag medvetet kan lyfta, och sväva i drömmarna 😁
Antar att det gränsar till en klardröm när man relativt medvetet väljer vad man gör i den

#49:
Att kunna sväva/flyga drömde jag också när jag var yngre ibland. Ibland blev jag jagad och kom på "men javisst ja, jag kan ju flyga" och sen flög jag iväg.
#50: Det är ju ett bra sätt att fly på om man måste 😅

#51:
Jovisst, jag hade till och med 2 olika sorters metoder att flyga. Den ena var att springa i en nerförsbacke och sen göra längre och längre steg ända tills man var i luften. Den andra metoden var att bara sväva långsamt upp. 😄
#52: Aha, jag brukar få koncentrera mig lite, sen svävar jag uppåt… Men det krävs lite viljestyrka hehe

#53:
Samma här. för att sväva måste jag koncentrera mig.

Vi brukar varje år odla en massa grönsaker på balkongen och eftersom balkong säsngen snart börjar, började vi att planterade flera frön i förväg för ungefär 10 dagar, så att dom kan växa inomhus tills man kan ställa ut dom.
Av 4 fröer av en sort grodde 3 efter 4 dagar. Det är normalt. Jag förväntade mig inte att det fjärde skulle gro längre efter så lång tid och funderade på att ge upp det och kasta bort jorden med fröt. I natt hade jag dock en dröm, att jag såg hur det fjärde fröt grodde och kom upp ur jorden. Idag när jag tittade på blomkrukan, såg jag precis vad jag såg i drömmen. Det fjärde fröt grodde och plantan kom upp ur jorden. Slump?
#55: det låter heller inte som en slump… (vad trevligt att odla grönsaker förresten)
Det blev nåt liknande för mig för nån vecka sen. Har installerat en tvättmaskin och kört den under en tid. En natt drömde jag att avloppet svämmade över lite, och lödder från tvättmedlet åkte upp ur själva avloppet. Nästa dag när jag tvättade skedde just det för första gången, och det såg precis ut som i drömmen från natten innan…🤔🤷
#56: jag skulle saga att det ar ur akasha kronikan igen, som ni hamtar era informationer ifran 😉😊
#57: troligtvis 😊

Nu väntar jag bara att jag drömmer att ha 6 rätt på lotto. 😄
En gång när jag just var på semester på Teneriffa, drömde jag att jag flygplanet som jag flög med störtade. Det var en konstig känsla, för jag var ju tvungen att flyga tilbaka igen. Men som tur störtade inte flygplanet.
#59: Det blir nog en olustig känsla då… Speciellt om det man drömmer ibland inträffar… Alltså det med planet.😊

I natt drömde jag inte om 6 rätt på lotto, men något liknande. Jag ville ta ut pengar från bankautomaten, men glömde att ta ut kortet ur fodralet och stoppade in kortet med fodralet i bankautomaten. Sen hakade någonting upp sig i automaten och det kom ut en hel bunt sedlar ur den. Bunten var nog 2 cm..
Sen tryckte jag på någon knapp och det kom ut en till bunt sedlar. Jag tänkte, att dom har säkert övervakningskameror och kanske kan spåra upp mig, så jag tryckte på "avbryta". Då kom det ut en till bunt sedlar plus mitt bankkort. 😄
#61: det var ju ett välkommet fel…😆

Ja, men synd att det bara var en dröm. Jag skulle ju kunna gå till en bankautomat och pröva att stoppa in kortet med fodralet. 😁
#63: haha 😁
En återkommande dröm jag haft sedan jag slutat äta kött helt är att jag äter ute någonstans och först efter att jag ätit upp märker jag/kommer jag på att jag råkat äta kött, exempelvis kebabkött. Det känns då något motbjudande… Har nog drömt detta 7-8 ggr sedan jag blev vegetarian.
Inte så att jag äter det för att jag saknat det, mer att jag råkar göra det av gammal vana, och sedan kommer på mig när jag ätit klart, i drömmen….😆

#65:
Usch vilken mardröm! 😮😄 Något liknande hände Fata Morgana och mig nästan på riktigt för ungefär 10 år. När vi åt i en kinaresturang och beställde en vegetarisk rätt, hittade vi en köttbit i maten. Vårt klagomål hörde hela resturangen och när jag sa att förtroendet i deras kök är borta och att vi aldrig kan äta här mer, tittde folk på oss. 😄
#65: Såna drömmar har jag också från och till sen jag slutade med kött för ca 16-17 år sedan. Det är inga trevliga drömmar precis. Kanske till och med mina värsta mardrömmar 😆
- Redigerat 2023-03-05, 13:21 av FataMorgana
#66: Aha, ja har tänkt så… Man får lita på restaurangerna att de inte stoppat i nåt kött i det man äter. Egentligen vet man inte så mycket om vad det är man får i sig när man inte lagat maten själv🤔 men förstår att ni klagade.
#67: Jaså, du drömmer också det. Nä jag mår faktiskt lite illa när jag tänker på drömmarna hehe. Tur att man inte är så ouppmärksam på riktigt…😆

#68:
Ja, det är en av anledningarna till att vi nästan alltid lagar maten själva. Det handlar inte bara om vad som kan hamna i maten i en resturang, utan att självlagat är nyttigare. I resturanger använder dom sig t.ex. av de billigaste oljorna, dvs. raffinerade oljor i stället för ekologiskt kallpressade. Äggen är säkert de billigaste, som kommer från plågade hönor osv.
Nu när allt har blivit så dyrt, är motivationen att äta utomhus ännu mindre. En sommar när vi kom hem från sjön och ville inte laga mat, för det var hett och sent, tog vi hem spagetti vegetaria från pizzerian i vår by. Men vi ångrade oss. Vit spagetti av raffinerat mjöl med upptöade djupfrysgrönsaker och ingen sås. 15 euro för 2 portioner att ta med sig.
#69:
Ja, det är dyrt osv. Jag begränsar också ätandet av utemat till ganska sällan.
Drömde här om natten något som var som en mardröm. Putin besökte mig och frågade vad jag höll på med, eftersom jag av någon anledning sköt missiler (?) från en järnväg utanför mitt hem. Jag tänkte då att det är nog ingen bra idé att skjuta missiler mer, utifall Ryssland skulle misstolka det…. Dagen efter drömmen flög det flera jetflygplan över min lägenhet, så som det aldrig gör här.
Ibland har man verkligen skumma drömmar…😅
#71: Vilka drömmar du har 😂
#72: 😂

I natt hade jag "semesterdrömmen" igen och det var den jobbigaste av alla tills nu. Det var förstås dagen som mitt flyg skulle gå hem, men det var redan kväll. Jag visste inte vilken tid som flyget går eller om jag redan hade missat det och hur jag kommer till flygplatsen. Jag hade som vanligt kaos med att packa in alla saker och att leta fram flygbiljetten, för att se när flyget går skulle ha tagit timmar. Fata Morgana hade redan tagit ett tidigare flyg och jag upptäckte att hon inte hade tagit med alla hennes prylar.
Jag hade bara 2 resväskor, men skulle nog ha behövt 10 stycken för att packa in allt. Det befann sig som vanligt en massa saker som man inte tar med sig på en semesterresa och jag vet heller inte hur jag hade fått hit alla dessa saker. T.ex., i badrummet stod 2 av mina krukväxter. Sen visste jag inte vilka saker som tillhörde hotellet och vilka saker som var våra. Sakerna befann sig inte bara i hotelrummet, utan lite där och var i hotellet. Jag visste inte var jag skulle börja med att packa och fick ingenting gjort.
Nån gång slog mig tanken att det här har jag varit med om förr och sa till mig själv "nu vill jag vakna upp ur den här drömmen" men jag vaknade inte upp och tänkte att då är det väl ingen dröm. Jag insåg att jag antingen redan hade missat flyget eller att jag inte hade en chans att komma till flygplatsen med alla prylar i tid. Nån gång vaknade jag upp ändå och var glad att det bara var en dröm.
Drömde själv om att äta kött igen här om natten 😂 det var julbord och som vanligt gick man och plockade på sig massa mat… Bland annat "riktiga" köttbullar… När jag ätit några av dom kom jag på "nu äter jag ju kött igen". Men denna gång tänkte jag ungefär "och denna gång är det ju verkligen ingen dröm som förut😮" vilket det var som jag förstod när jag vaknade.
Nästan lite som att drömma att man sover, och sen vaknar ur sömnen i drömmen…. För att sedan vakna "på riktigt" och minnas att man sov och sedan vaknade, fast i drömmen 🤔🤔
#75: Vilken mardröm😁

#75:
Det var den hemskaste av alla drömmar i den här tråden. 😦😬
😄
#76, #77: Hehe, ja😁 trodde verkligen i drömmen att jag inte drömt.
Men minns när jag var liten så hade jag en dröm där jag sov i drömmen, och vaknade i drömmen som jag beskrev ovan. Lite lustigt… Kanske vaknar jag nu snart och tänker att jag bara drömde att jag satt på biblioteket och skrev på iFokus 😁😉 nädå..

#78:
Jag har också vaknat 2 ggr i en dröm en gång för länge sen. Först vaknade jag upp ur en dröm och när jag tittade mig omkring, såg jag att min aloe vera planta stod brevid krukan. Den hade ett skadat blad och hade ett fluoriserande skimmer. Sen vaknade jag en gång till.
#79:
Undrar hur många gånger man kan vakna i sina drömmar. Det blir som att filma en TV som visar bilden av TV:n man filmar. Det blir ju då oändligt med TV-skärmar, i TV-skärmen. Men nu blev det kanske lite invecklat och filosofiskt😛

#80:
Vet inte hur ofta man kan vakna, men jag googlade och kom fram till att det är ett fenomen som inte är så ovanligt. Det finns en term för det som heter "falskt uppvaknande".
Här hittade jag en sida:
#81:
Det var intressant. Där stod det ju också om en som vaknat 100 gånger i sömnen enligt texten. Det måste vara ganska jobbigt.
Kommer att tänka på ett par filmer/serier där huvudkaraktären vaknar på samma dag om och om igen, exempelvis denna:
Måndag hela veckan
En bra film, men det har nog ingen upplevt på riktigt i alla fall 😊

#82:
Jag kommer ihåg den gamla filmen. Men han vaknar ju inte ur en dröm, utan upplever samma dag varje dag ända tills han gör allt rätt.
Det finns flera filmer som har koperat det där med att uppleva samma dag om och om igen. Jag minns en film där en tjej sperlade huvudkaraktären, men minns inte vad filmen hette.
Det finns dock dagar i mitt liv, som jag gärna skulle vilja att de upprepar sig varje dag, men inte måndagar. 😊
#83:
Nej, hellre fredag eller lördag än måndag 😊
Blev inspirerad av den här tråden och skrev detta. Hoppas det är okej att det ligger här, kändes så kort för en egen tråd.
Gud har en dröm
Föreställ dig att allt detta är en gemensam dröm. Vem drömmer denna dröm? Är det inte medvetandet som vi är. Tänk om du vaknade imorgon och insåg att ”du” hade drömt hela tiden, att du och allt du någonsin upplevt var en fiktion… En påhittad dröm, av sinnet, inte olikt de drömmar vi har på natten.
Men det är en dröm av tanke och sinne. Drömmar av idéer och fantasi. En dröm som dina önskningar, tankar och minnen skapade.
Denna dröm kan vara en mardröm, eller "en vacker dröm" som Mooji en gång sa. Det är på något sätt en kollektiv dröm, en illusion (Maya som vissa kallar det).
Vad kommer du att drömma imorgon? Eller kommer det att vara dagen då du vaknar upp ur denna dröm (även om man bara kan vakna upp i, och till det eviga nuet), till rent medvetande, där drömmar inte är möjliga, eftersom drömmar är av sinnet.
#85: Det var fint skrivet med djupa insikter 😊

#85:
Fin text. Men kanske man själv (som person) inte är den som drömmer utan den som blir drömd och drömmaren är den sanna naturen? 🙂
#86, #87: Tack 😊
#87: Det var egentligen lite det jag menade när jag skrev, så nog är det så att det är den sanna naturen/Gud som har en dröm, inte personen.

I natt hade jag en häftig dröm. Sen min mor dog för 13 år har jag drömt om henne ungefär 10-20 ggr. Jag var alltid förvånad att hon levde i mina drömmar, men var glad att hon inte var död. I natt drömde jag dock att hon dog och att jag var jätteledsen. Jag tänkte på de gångerna som jag trodde att hon var död, men hon inte var det och hur glad jag blev att hon levde. Det verkar som om de tidigare drömmarna som jag hade var realiteten i den här drömmen och den här drömmen var fortsättningen. Jag tänkte i min dröm, att den här gången är det slutändligt och det gjorde mig ledsen. Svårt att tolka det här objektivt, speciellt om det är en egen dröm. Tänkte fråga online versionen av ChatGTP om han har ett förslag, men den är "overloaded with requests".

För ett par dagar hade jag "semesterdrömmen" igen. Men den här gången kom det helt annorlunda. Jag hade som vanligt kaos med att packa och hinna med flygplanet hem. Men mitt under stressen blev jag medveten om att jag drömmer. Jag tänkte, att det här har jag ju upplevt så många ggr. och det är en dröm som jag snart kommer att vakna upp ur.
Därför tänkte jag att det inte spelar en roll om jag missar flygplanet, för jag vaknar ju ändå upp snart. Därför behöver jag inte stressa och kan ta det lungt. Jag struntade i att packa mina saker. Jag struntade i flygplanet. I stället började jag att undersöka drömmen. Jag var fascinerad hur verklig drömmen är och tänkte på Castnedas böcker där han lärde att kontrollera sin drömkropp. Don Juan gav honom övningar som att titta på sina händer i drömmar. Eftersom omgivningen förändrar sig på ett sätt i drömmar, som det inte förekommer i verkligheten, skulle han lära att kontrollera drömmen så att den inte förändrar sig, utan att den är lika med verkligheten. Det första som man kan lära är att få händerna att inte förändra sig och sen omgivningen.
Men jag tänkte, jag behöver ju inte ens titta på mina händer. Verkligheten i drömmen är lika med den "verkliga verkligheten". Ingenting förändrar sig och jag kan röra mig i den här verkligheten precis som jag vill. Jag började titta på omgivningen och hittade ingen skillnad till den "verkliga verkligheten". Jag njöt av det här tillståndet.
Under tiden hade jag redan missat flygplanet och hade heller inget hotelrum längre och mina saker hade jag förstås inte packat. Jag var alltså i ett främmande land, utan chans att flyga hem, utan tak över huvudet och hade inget annat med mig än kläderna på kroppen.
Eftersom allt kändes så verkligt, bärjade jag att tänka på att jag skulle vara ganska i pisset om det här inte är en dröm. Därför tänkte jag att det är bäst att vakna upp. I vanliga fall kan det hända att man redan vaknar upp om man blir medveten om att man drömmer. Men nu lyckades jag inte vakna upp. Jag sa flera ggr. till mig själv "nu vill jag vakna upp". Men jag vaknade inte upp. Efter flera försök lyckades jag äntligen att vakna upp och när jag vaknade tänkte jag, äntligen vaknade jag upp ur den här drömmen".
#90:
Oj, häftig men kanske lite läskig dröm också eftersom du inte vaknade upp direkt när du ville.

#91:
Ja, det var när jag inte kunde vakna upp, som jag började tro att det här inte är en dröm. Men det var ganska intressant, att i drömmen släppa taget om stressen att hinna med flygplanet, att tänka sig att det kvittas om jag hinner med det eller inte.
Hade en lite lustig dröm inatt som jag också delade på ett annat forum.
Vet inte varför, men det var som att jag bodde hemma hos mina föräldrar igen (vilket ju var länge sen nu jag gjorde senast, på riktigt). Och av någon anledning skulle det vara massa olika djur där hos oss, kanske över någon dag eller så. När djuren kom så var det flera olika slags djur, tror det var två hundar, en typ puma (ett sånt där vilt kattdjur), någon typ hamster, och i alla fall en vanlig katt. Pappa var lite stressad och överraskad av detta, och sprang runt för att hitta lådor som djuren kunde vara i….. Han hittade en liten låda till en av hamstrarna, och jag tänkte i drömmen "den där lådan ser lite liten ut för en hamster att bo i."
Drömmen slutade med att jag låg på sängen med en stor katt i famnen och kramade den…….😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣 haha.
Det var i vilket fall en ganska rolig dröm att ha, hehe.
#93:
Som tur finns det inte bara mardrömmar, utan även roliga drömmar 😀😅
Men din dröm om djuren påminner mig om en dröm som jag själv hade för att par nätter sedan. Jag drömde om att vi hade en gul skorpion hemma i sovrummet. Den sprang omkring på golvet och jag försökte att fånga den. Sen undrade jag om den är lika giftig som andra skorpioner. Men så mycket mer minns jag inte från den drömmen 🙂
#94:
Aha, ja en skorpion vill man inte ha i sovrummet😬vare sig de är giftiga eller inte.
När vi ändå delar drömmar kan jag försöka skriva om en dröm jag hade som jag försökt skriva om förr. Men minns inte så mycket, bara att det handlade om Putin. Vi upptäckte att han befann sig där vi var, på nåt köpcentrum eller så, och försökte stoppa/fånga honom, och jag tror vi lyckades… Men han rymde. Sen såg jag honom sitta och äta på en restaurang eller så… Och jag minns att vi skulle meddela militären om att vi sett honom där.
En sån där dröm man inte vill drömma så ofta
- Redigerat 2023-06-27, 21:51 av snowy00

Tja….. vad har jag att bjuda på? Naturligtvist semesterdrömmen, vad annars? 😄 I natt igen. Jag tänkte, hur kunde jag hamna i den här situationen igen, att jag inte kollade när mitt flygplan tillbaka går och nu vet jag inte om jag missade det eller inte. Men sen tänkte jag, att det här har jag haft förr och jag kommer som vanligt att vakna upp ur drömmen. Ingen anledning att stressa.
Men strax före semesterdrömmen hade jag en annan jobbig dröm, som jag inte kommer ihåg. Jag minns bara att när jag vaknade tänkte jag, jisses vilka jobbiga drömmar.
#95: Du har lustiga drömmar du 😅😅😅 Ledsen att jag skrattar, jag kan förstå att din dröm inte kändes så lustigt för dig, men när jag tänker på hur du försöker fånga Putin blir det för mig riktigt roligt, på något sätt 😅
#97: jaa, det är nog lite lustigt ändå 😂 kanske jag undermedvetet hoppas att han fångas på riktigt snart, så det blir ett slut på eländet…😅😅😅
#98: Det hoppas jag med. Men jag har som tur inte drömt om honom än 😄
#99: nej, han får gärna hålla sig utanför mina drömmar också…😂

Vad lustigt. Nu när jag de senaste 2 gångerna när jag hade min semesterdröm inte brydde mig om att jag missar flygplanet hem och struntade i att packa, för att jag visste att jag ändå kommer att vakna upp snart, hade jag en annan sorts semesterdröm.
Den här gången började drömmen inte med att jag ska packa för att resa hem, utan att jag just checkade in i hotellet och packade ut mina saker i hotellrummet. Jag tittade ut genom fönstret och såg havet och tänkte "jag kan inte vänta att få bada i havet". 🙂
#101:
😄

I natt hade jag flera drömmar om mat. Den första var att jag ville laga mat och när jag öppnade påsen med morötterna såg jag att varje morot var invecklad i en plastfolie. Jag tänkte….konstigt… och när jag vecklade ut morötterna såg jag att dom inte var färska. Jag tänkte, vilket lurendrejeri, att dom vecklar in morötterna i folie bara för att man inte ska se att dom inte är färska.,
Jag var sur, men eftersom jag behövde morötter för matlagningen, var jag tvungen att gå till närmaste affär för att köpa nya. Det fanns bara en påse och den hade ett hål. Morötterna var också gamla och dåliga. Sen ville jag köpa nötter, men det fanns inga. Sen blev jag ännu mer sur och skällde ihop en av tanterna som jobbade i affären. 😄 Jag tänkte, bra att Fata Morgana inte är med, för hon skulle säkert skälla med mig för att jag var så ovänlig med tanten som jobbade där och säga att nu måste hon skämmas när vi handlar där i framtiden.
Nästa dröm var att vi åt mat. Det var tydligen inte jag som lagade maten, för det fanns med någonting som jag inte gillade. Först åt vi soppan och när vi åt huvudrätten, åt Fata Morgana upp allt utom det som jag inte gillade. Jag var förvånad, för det är inte Fata Morganas stil. Men jag var ledsen för att hon inte ens la märke till att jag inte hade något annat att äta än soppan.
#103:
Vilka lustiga drömmar… 😁🤣

#104:
Ja, dom var roliga. 😄

Det verkar som om jag nuförtiden drömmer att jag just packar ut mina resväskor i början på en semester i stället för att jag packar ihop dom i slutet av semestern.
I natt var jag i Mexiko igen. När jag öppnade resväskan hade jag inte med mig en stor strandhanduk, utan flera stycken mindre handdukar. Jag tänkte att varför har jag med mig dom? Små handdukar finns ju ändå i hotelrummet, så dom behöver jag inte. Sen saknade jag en massa viktiga saker, som t.ex. min mobiltelefon och bankomatkortet. Kaoset finns fortfarande kvar i drömmarna.
Hade sån klar dröm inatt. Jag har på riktigt funderat på att börja med en kampkonst igen, mest för att få nåt socialt umgänge. Men det blir inte så nu då jag börjat träna yoga i grupp i stället.
Hur som helst drömde jag att instruktören jag hade tidigare när jag tränade Aikido som det heter, och en till som jag tränade med satt och åt lunch på en uteservering på stan. Jag gick då fram och satte mig vid deras bord och frågade instruktören om man får prova träna första tillfället gratis… Det var okej enligt honom… Sen pratade vi lite mer, och jag reste mig och sade att jag inte ska störa dem mer i deras lunch.
Ingen jättespeciell dröm, men den var så klar och tydlig, så jag minns den nästan tydligare än vad jag minns händelser ur mitt vakna tillstånd😄

#107:
Det påminner mig om drömmar som jag har haft ett par ggr. På 80-talet tränade jag kyokushinkai karate. Det är den hårdaste karatestilen. På ett enda träning blev jag 2-3 kilo lättare på ett par timmar, pga svettningen.
I mina drömmar fick jag för mig att nu går jag och tränar igen och på vägen dit tänkte jag, att hur ska det här gå? Jag har blivit över 30 år äldre och har diskbråck och nerslitna leder. Hur ska jag klara av det här tänkte jag. När jag sen var där, var det bara ett par enstaka killar där som jag inte kännde. Sen minns jag inte längre hur det fortsatte. Men jag har haft den här drömmen kanske ungefär 10 ggr.
Eftersom den här tråden blivit så lång, så öppnade jag upp en ny drömtråd
#108:
Kan man förlora så mycket i "svettvikt" 😮 det visste jag inte. Då måste du ha svettats flera liter vatten.
Intressant hur olika drömmar återkommer ändå.
#109:
(svarade bara Condor här i denna tråden, hoppas det var ok)
#110: Inget problem, man kan ju alltid diskutera färdigt först, innan man går över till ny tråd 😊

#110:
Ja det är flera liter vatten som man svettas. Ibland kunde man tilll och med se vattenångan stiga upp från folks kläder. Ibland hände det att folk som tränade andra karatestilar än kyokushinkai gjorde ett gästträning hos oss och somliga slutade efter 10 minuter för att dom tyckte att uppvärmningsövningarna var för hårda. På den tiden hade jag en toppen kondition.
#112:
Ok, jag har också tränat karate, i ett år (tror jag att jag har sagt förr). Men det var nog inte så hårt fysiskt som du beskriver, men bra träning var det nog ändå.

#113:
Andra stiler är mindre hårda. T.ex. i Shotokan, som kanske är den vanligaste stilen, har dom ingen full contact och det är domaren som avgör om någonting var en träff. Därför sysslar dom mycket mer med tekniker än med kraft och kondition. I Kyokushinkai är det full contact utan skydd. Det behövs en kraftfullare stil och det behövs kondition, för om man är utmattad pga konditionsbrist, ser man slagen och sparkarna inte komma förrän man är träffad. Sen behövs det kraft och kondition för att utföra teknikerna ordentligt och för att koncentrera sig.
När vi var på träningsläger, var vi där som även flera av österrikes landslag tränar. Vi var dom enda som tränade från morgon till kväll. En gång kom ett par av något landslag (vet inte mer vilket) och frågade oss om vi aldrig blir trötta.
#114:
Just det. Minns inte vad den karatestilen jag tränade heter, men det var ganska mycket fokus på teknik minns jag. Men jag tränade allt möjligt i den dojon då, typ nån slags brottning, aikido, karate, har för mig nåt liknande boxercise… Men jag tävlade aldrig.
Bara en fotnot. Jag tror karatestilen jag tränade heter Fudokai. Det bara dök upp i mitt huvud nu… Tror jag minns rätt…

#116:
Den stilen kände jag inte till, men googlade och fick reda på att den först grundades 1980 och är en gren av shotokan stilen. Det kompletta namnet är Traditional Fudokan Shotokan Karate.
#117:
Aha 😄
Drömde inatt igen att jag hade en psykos. Det är en återkommande dröm jag haft det senaste halvåret eller så.
Jag är oftast vid mina föräldrar i drömmen. Denna gång visste jag inte alls vad jag gjorde, och var ganska borta. Minns att jag kände att allt var så annorlunda från förr… Pappa skulle skjutsa mig till sjukhuset, och jag gick runt och letade plånboken, men var så borta att jag inte kunde hitta den.
Vi skulle egentligen åka till en utbildning jag gick, i drömmen. Det är också en återkommande dröm jag har, att jag går en utbildning som jag håller på att komma för sent till… Denna natt så var båda drömmarna i samma. Jag var på väg till utbildningen, men fick åka till sjukhuset i stället.
#119: Det låter som en jobbig dröm.

#119:
Bättre att drömma att man är i psykos än att man verkligen är det. Men som Fata Morgana redan skrev, en jobbig dröm.
Jo, visst var det. Det positiva var väl att jag följde med till sjukhuset självmant i drömmen, vilket jag inte alltid gjort på riktigt…😊
Men oooops, kom på att det finns en drömtråd nr 2 som jag skulle ha skrivit i.
#122: Jag glömde också bort den tråden. Sen nästa gång…. 😊