Andliga visheter del 4
Eftersom den gamla tråden börjar bli lite väl lång, tänkte jag att vi fortsätter här.
Ur blindhet och tvivel hjälper inte ens tusen heliga skrifter. Men när du väl börjar förstå är redan ett ord för mycket.
~ Zen Mästaren Fenyang
Vid hämnd bör vi gräva två gravar.
Om vi blir bespottade bakom ryggen vår
är vi flera steg före de andra.
Det existerar ungefär 1000 lektioner om
nederlaget men endast en om segrandet.
När hatet uppstiger kontemplera konsekvenserna.
Om vi är smartast i rummet är vi i fel omgivning.
De skratt retande personerna är också de sorgligaste.
Om man allvarligt ska flytta berg är det klokast
att börja med att bära bort små stenar.
Vi utstår stor smärta när vi övertygar andra att vi
är lyckliga utan att inse att vi behöver övertyga
oss själv om detta.
En frisk person önskar sig för många saker den arme
endast en.
Folk i forna tider hade ingen större lust att prata detta
ansågs vara en skamset att inte stå upp för sina egna ord.
Intellektet tror sig ha svaren på alla frågor men tyvärr
är den mycket undvikande att besvara frågorna
utanför dess domän.
Ingen sten kan skina utan gnidning desamma
gäller en person utan fulländad prövning.
Vi mottager råd droppvis men levererar dessa hinkvis.
Om någon påstår att talandet är förmer än tystnaden
borde denna någon behålla tystnaden.
På tvinga inte andra det vi på tvingar oss själv.
Studera det förgågna ifall ni ska definiera blivandet.
Enda sättet att besegra elaka vanor är att förändra
dessa i nuet och inte när morgondagen nalkas.
Välj ett gebit ni verkligen älskar då behöver
ni inte slava en endaste dag.
Levandet i verkligheten är mycket enkelt men vi
insisterar på att göra detta komplicerat.
Tänk på morgondagen det förgågna
går inte att reparera.
Vet inte vem som skrev det här det, men den meningen fastnade i huvudet på mig:
"Förståndet är en bra betjänt, men en dålig mästare"
Min meditationstimer ger mig ibland bra citat när man startar den, hehe 🙂
"För att förstå det omätliga så måste sinnet vara ovanligt tyst, stilla."
~ J. Krishnamurti
- Min fotoblogg: Perceiving Photography
- Redigerat 2023-01-02, 17:29 av snowy00
#3: Vilken bra meditationstimer som du har 😊 Många av mina citat brukar ploppa upp i facebook-flödet från grupper som jag gått med i. Som det här citatet t.ex:
"Jag önskar att jag kunde visa dig, när du är ensam eller i mörker, det häpnadsväckande ljuset av ditt eget väsen."
~ Rumi
#4: Fint😊
Här är ett till citat från timern som påminner om ditt. Men vet inte vem personen är som sade det.
"Först när vi är modiga nog att utforska mörkret kommer vi att upptäcka den oändliga kraften i vårt ljus."
~ Brené Brown
"En av mina favoritbeskrivningar av Upplysning är helt enkelt inga fler gräl med dig själv, inga fler diskussioner med livet, och inga fler diskussioner med Gud."
~ Adyashanti

Vi lever inte för att tro, utan för att lära.
Dalai Lama
"Var vänlig när helst det är möjligt. Det är alltid möjligt."
"Vänlighet är min religion."
~ Dalai Lama
Den sista är tagen ur mitt minne.
- Redigerat 2023-01-03, 19:10 av snowy00
"En vis man bygger ett hus med stenarna som hans fiender kastar på honom."
~ Okänd
Mooji återberättade denna vishet i en av hans videor.
"Du har friheten att vara fri, men du har också friheten att vara fängslad."
~ Mooji
"Tänk på din egen stillhet. Stillhet kommer inte någon annanstans ifrån. Det är "rastlösheten" som försvinner och stillheten har ingenstans att ta vägen."
~ Mooji
"Sanningen är att du verkligen är ingenting, men detta ingenting är fullt, helt oändligt i allt och överallt. Detta ingenting är medvetandet självt. Den är redan hel, komplett och uppfylld. Detta är den fantastiska ironin."
~Gangaji
Våra är, den högste regenten över sinnet.
Vår befälhavare även kallad som sinnets
övervakare. Vår kommendant existerar
i sanningens närvaro allt utanför är
endast illusion är över våra antaganden.
Svara om det är vederbörligt att ens nämna
ordet upplysning ifall begripelsen är okunnig.
"Den bästa hämnden är att inte vara som sin fiende."
~ Marcus Aurelius
"Om du älskar essensen i andra är det för att du har funnit essensen av ditt eget Varande. Detta är den renaste formen av medkänsla. Det är inte från en till en annan, utan från Vara till Vara. "
~ Mooji
"Det vakna hjärtat älskar världen som den är, inte som den borde vara."
~ Adyashanti
"Naturen skyndar sig inte, ändå blir allt fullbordat."
~ Lao Tzu

#18:
"Sannerligen ingen är vis som inte känner mörkret."
Hermann Hesse
#19:
Det var ju ett bra citat. Men var det ett svar på min #18? 😊
"Var dig själv; alla andra är redan upptagna."
~ Oscar Wilde
Om det nu är en andlig vishet.
- Redigerat 2023-01-09, 18:55 av snowy00
#20: Han måste ha tryckt på fel knapp eller något sådant 😊
#22: Okej, misstänkte att han måste ha kommit åt svara-knappen 😊 lätt hänt.

#20:
Nej, jag råkade av misstag komma åt knappen.
Detta är nog ingen ren vishet, men det var så vackert skrivet om döden så jag kan inte låta bli att dela det (översatt av mig). ☀️
Det är från boken Journey to Ixtlan av Carlos Castaneda.
"Den döende solen kommer att lysa på dig utan att brännas, som den har gjort idag. Vinden kommer att vara mjuk och din kulle kommer att darra. När du når slutet av din dans kommer du att titta på solen, för du kommer aldrig att se den igen när du är vaken eller drömmer, och sedan kommer din död att peka mot söder. Till vidderna."

#25:
Det där var vad jag minns Don Juans ord. Han var vis han.
Den lilla blomman.
Det är inte farligt att se sin litenhet.
Liten är inte värdelös.
All växt och mognad börjar i det lilla.
Det kan bära det stora, i den förundran
som rymmer det oändliga.
Inte som prestation, men som gåva.
Det inre livets vidder väntar på att bli utforskade.
Dessa ord säger så mycket, man får påminna sig själv stundom.

#27:
Det var fina visa ord. Vi är egentligen alla som små blommor, som bär det stora i sig och det är det stora som är gåvan, som man kan upptäcka i sig.
#26:
Ja, det var hans ord. Det blir nog ännu vackrare när man läst hela kapitlet också.
#29: Du får mig sugen på att läsa den boken igen 😊
#30: Jaså, har du också läst den.😊 uppskattar att den också är ganska lättläst så att säga. Har läst strax över halva. Är böckerna som följer denna också bra? I så fall fortsätter jag säkert läsa i serien sen, efter denna bok.
- Redigerat 2023-01-10, 23:22 av snowy00
#31: Ja ett par gånger t.o.m, men det var för väldigt länge sedan. Den första gången som jag läste den förstod jag ingenting. Det var för ca 16 - 17 år sedan, när allt det här var helt nytt för mig 😀😊

#29:
Sen i slutet av boken kommer en av dikterna om döden från Juan Ramón Jiménez som jag också ställde in här för en tid sen.

#31:
De senare böckerna, ungefär från och med bok 6 är inte lika lättlästa och det blir svårare att hänga med. Men man får reda på saker som man har undrat över i de tidigare böckerna. T.ex. handlar inte allt om berättelser som utspelade sig i den "ordinära verkligheten". När Castaneda besökte Don Juan brukade han ofta flytta på fogpunkten i Castanedas energikropp.
Fogpunktens läge är avgörande för vilken verklighet som man erfar och det var ofta en icke ordinär verklighet. Dessutom var Castaneda vid dessa tillfällen i ett medvetandetillstånd som han inte tog med sig något minne ifrån. Han hade glömt allt, men när han själv började att utveckla sig kom dessa minnen tillbaka och det beskrev han som om det vore den ordinära verkligheten.
När jag läste de senare böckerna kom jag på att jag borde läsa de tidigare böckerna en gång till, för att läsa dom med andra ögon. Den tredje boken läste jag 3 ggr. De andra böckerna 2 ggr.
Det handlade om att själv skapa icke ordinära verkligheter. När Don Juan och Don Genaro "gömde" Castanedas bil i den tredje boken, skapade dom en verklighet i den bilen inte existerade och anslöt Castaneda till den verkligheten genom att flytta på fogpunkten.
Det kan låta som om det vore flum, men på tiden som Fata Morgana hade sin kundaliniprocess och jag behandlade henne med distansreiki, var det "lite mer" än vanligt distansreiki. Vi träffades riktigt i en icke ordinär verklighet och kunde känna och se vad den andra gjorde. Det var en sorts närvaro i en annan verklighet. Det var ingenting som jag gjorde med min vilja, utan det hände av sig själv och jag var själv överraskad. Det måste ha varit kundalinikraften som öppnade dörrar.

Om du vill få gud att skratta, beätta för honom om dina planer.
Okänd författare
"Vad man kan och ofta gör, är att gå igenom flera böcker, ett helt bibliotek kanske, och ändå komma därifrån utan den minsta känsla för vad man är. Lärandet gör ofta en otjänst, särskilt när det får en persons ego och stolthet att utvecklas; dessa visar sig vara allvarliga hinder för framsteg."
~ Ramana Maharshi
"Självförverkligande innebär att inse hur dum du har varit. Allting har varit precis här inom dig, men du fattade det inte"
~ Sadhguru
#32:
Lite lustigt sammanträffande att din och min "andliga väg" började ungefär samtidigt.😛
#32:
Okej. Ja får se då om jag läser vidare i den serien, eller om det räcker med denna bok. Det där med fogpunkten är nog inget jag hört om tidigare direkt.
Annars läser jag nu mer inte böcker för att lära mig fler saker. Tycker mest att själva läsandet i sig är skönt och avslappnande 😊

#38:
Fogpunkten förklaras i de senare böckerna. I de engelska böckerna kallas den Assemblage Point.
"Lycka är inget färdiggjort. Det kommer från dina egna handlingar."
~ Dalai Lama

#40:
Ja, man ska betrakta lycka som fjärilen som flyr om man jagar den. Jagar man den, blir det så att när man har uppnått vad man anser att man behöver för att vara lycklig, dyker det upp något nytt som man vill ha. Ribban blir högre och högre. På den andliga vägen arbetar man i stället på att få ribban längre ner.
"När egots mörka moln försvinner avslöjas det som lyser upp hela världen."
~ Mooji
#38: Ja, lite lustigt är det nog 😊
Trots buddhistiska termer kunde jag inte låta bli att posta denna vishet, för att det ligger så mycket sanning i det.
"Om vi kan öva bodhicitta, utveckla tålamod och lugna all disharmoni i vårt eget hem, så har vi förberett vägen som leder till utvecklingen av gränslös bodhicitta. Om vi å andra sidan inte kan behålla tålamod och harmoni i vårt eget hem med vår egen familj, så är det mycket osannolikt att vi kommer att kunna göra detta med respekt för alla kännande varelser, som är oändliga i antal."
~ Kalu Rinpoche
Om man vill veta vad bodhicitta betyder kan man läsa en kort definition här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bodhicitta
#43: Jo, jag mediterade ju bland de första gångerna för ca 16-17 år sedan och sjönk ganska djupt, ganska snabbt. Brukar tänka att min "andliga väg" började då.🙄
- Redigerat 2023-01-12, 22:54 av snowy00
"Meditation är att inse och expandera ens inre skönhet åt alla håll."
~ Amit Ray
"Det kommer inget som kan ge dig något mer än du redan är"
~ Mooji
"Tänkandet är väldigt viktigt för att vi ska överleva i den här världen. Men det kan inte hjälpa oss att uppnå de mål vi har satt upp för oss själva. Målen är ouppnåeliga med hjälp av tänkandet. Jakten på lycka är omöjlig eftersom det inte finns något som heter bestående lycka. Det finns stunder av lycka och det finns stunder av olycka. Men anspråket på ett tillstånd av bestående lycka är denna kropps fiende. Denna kropp är angelägen om att bevara sin känslighet för sensorisk perception och för hela nervsystemets känslighet. Detta är absolut nödvändigt för den här kroppens överlevnad. Om vi använder tankarna för att försöka uppnå det ouppnåeliga målet av bestående lycka, förstörs denna kropps känslighet. Det är därför kroppen står emot allt vi strävar efter – som bestående lycka. Så vi kommer inte att lyckas i våra försök att uppnå ett bestående tillstånd av lycka."
~ UG Krishnamurti
#48: det var en bra text.
Bifogar en video med Shunyamurti där han bl a pratar om egot
#49: Tack, hans videon är alltid så visa 😊
"Jag gillar människor precis som de är. Man behöver inte ändra på någonting. Jag är inte i konflikt med det, förstår du. Det kan inte bli bättre. Allt du skulle göra här skulle bara skapa förvirring. Så det finns våld. Så länge du använder ditt tänkande för att förändra något måste det finnas våld. Det kan inte vara annorlunda. Ditt försök att åstadkomma ett tillstånd av fred föder krig."
~ UG Krishnamurti
"Vi kan bara inte tillverka upplysta människor på löpande band. Du vet, om du tittar på historien, har till och med ett land som Indien, som är stolta över att vara ett andligt land, producerat väldigt få upplysta människor. Du kan räkna dem på fingrarna. Men tyvärr finns det många på marknaden som hävdar att de är upplysta och att de i sin tur har kommit för att upplysa andra. Det finns en marknad för något sådant. Principen om utbud och efterfrågan är skuld till det hela."
UG Krishnamurti
"När studenten är redo dyker läraren upp."
~ Okänd
Antar att det kanske gäller åt andra hållet också… 😄
#53: Ja det gör det nog 😀
"När egot gråter för vad det har tappat, gläds själen åt vad den har funnit."
~ Okänd
Tror inte jag tagit upp denna vishet förr…😂
- Redigerat 2023-01-19, 21:26 av snowy00
"Att tänka för dig till det förflutna som inte existerar. Så att inte tänka är det enda sättet att stanna här i fred."
~Papaji
"Det finns ingen plats som Gud inte är på. Precis som en enda tråd går genom alla blommor i en krans, så genomsyrar Gud allt levande. Gud är gömd i alla varelser och former som oljan i fröet, smöret i mjölken, ångan i atmosfären, saltet i vattnet, i doften av blommor
Gud är närvarande i alla levande varelser och ting. Gud är i ett lejons vrål, i fågelsången och i ett barnskrik. Känn den gudomliga närvaron överallt.
Se Gud i en fjärils vingar, i bokstäverna alfa och omega, i en patients hosta, i sorlet från en bäck, i ljudet av en klocka. Se underverken av Guds ansikte i varje föremål i denna värld.
Varje andetag som flödar i näsan, varje hjärtslag, varje artär som pulserar i kroppen, varje tanke som uppstår i sinnet säger till dig att Gud är nära.
Varje blomma som ger ifrån sig sin doft, varje frukt som behagar dig, varje mild bris som blåser och varje flod som rinner talar om Guds närvaro.
Det vidsträckta havet med sina höga vågor, det stora Himalaya med sina glaciärer, den ljusa solen och stjärnorna på den breda himlen, det höga trädet med sina grenar, de svala källorna i kullarna och dalarna berättar om Guds närvaro"
Ur boken: "Göttliche Erkenntnis, av Swami Sivananda
"Försöket att vara någon speciell är en sjukdom som uppstår när man inte känner till värdet och det unika i varje varelse"
~ Sadhguru

Någonting att fundera över.
"Utbildning är tändande av en flamma, inte fyllande av ett kärl."
~ Socrates
- Redigerat 2023-01-24, 18:49 av snowy00
"När ditt hjärta är fullt av glädje faller det dig inte in att skada någon eftersom du inte känner dig hotad av någonting"
~ Sadhguru

"Frågan är inte om det finns liv efter döden. Frågan är om man lever före döden."
Osho
"Jag är den enda som vet, att han inget vet."
~ Socrates
Citat av en som citerade honom.

"Var du själv den förändringen som du vill se i världen."
Mahatma Gandhi
"Vad vi uppnår inombords kommer att förändra den yttre verkligheten."
~ Plutarch

"Illusioner och framträdanden är som drömmar och upplysning är som att vakna upp ur dem. De som drömmer vet inte att de drömmer. Bara den uppvaknade vet att han har drömt."
Zenmästaren Pu’an
"Radion sjunger och pratar, men om du öppnar den hittar du ingen inuti. Likaså är min existens som rymden; även om denna kropp talar som en radio, finns det ingen inuti, ingen görare."
~ Ramana Maharshi
"Du kan leta efter många saker och dö utan att veta vem du är, men om du vet vem du är kan du aldrig dö."
~ Mooji
"Privilegiet av en livstid är att bli den man verkligen är."
~ Carl Jung
- Redigerat 2023-02-04, 21:11 av snowy00
"Var säker på att i kärlekens religion finns inga troende eller icke troende, kärleken omfamnar alla"
~ Rumi
Guruji var mycket emot skvaller, absolut intolerant mot det. Han ansåg att det var en av de värsta och grymmaste vanorna som mänskligheten någonsin ägnat sig åt. Till människor som närmade sig honom med skvaller sa han alltid: "Jag har hört dina elaka ord om andra människor. Nu vill jag att du ska tala om dig själv. Uppmärksamma mig på dina fel, för du har dem också."
Guruji presenterade en vacker illustration: "Denna lilla mun vi har är som en kanon, och ord är ammunitionen. De förstör många saker. Tala inte förgäves; tala bara när du tror att dina ord kommer att göra gott."
~ Yogananda
"Misstaget är att tro att du förekommer i världen, när världen visar sig i dig."
~ Mooji
"Inte förrän vi är förlorade börjar vi att förstå oss själva."
~ Henry David Thoreau
Min egen översättning
Vanliga mänskliga varelser är besvärliga när de inte är motsträviga.
Omständigheter formar människor eller är det tvärtom?
Låt oss avlida på ett sätt som även gör begravningsentreprenören ledsen.
Alla har en mörksida likt månen, men modet saknas att uppvisa den.
Kläderna gör individen medan de avklädda har en ytterst
liten eller ingen inverkan alls på samfundet.
Är det mest vulgära personerna förmer än de över raffinerade?
Om vi göder en utsvulten hund kommer den aldrig att bita oss.
Det är den principiella skillnaden mellan hunden och människan.
Många är rörande oense om differensen människor och åsne stjärtar.
En del observatörer menar att det inte existerar någon skillnad alls.
Håll er borta från personer som försöker att förminska era ambitioner.
Detta är ett karaktäristisk drag hos de obelevade medan de belevade
ger oss känslan av att vi kan förbättra oss.
De som vandrar omkring i världen och sårar andra är fastklistrade
i deras egna uppfattningar samt deras egna vyer.
Ifall vi tänder tusen ljus med endast ett ljus kommer deras liv
att fortsätta att fortgå. Precis som den sanna lyckan aldrig
avtar ifall den delas med andra.
Hys inte andras tankar som era egna. Dessa gör er varken
lyckligare eller olyckligare, detta är endast löjeväckande.
Avundas inte andras goda kvaliteter bibringa
dessa istället inuti er själv via beundran.
Droppe efter droppe fylls vatten urnan så ingjuter den vise
i sig själv med mer ändamålsenligt vetande.
Studera inte andras felanden, deras underlåtenhet eller deras
bemyndigande, låt dem istället bevittna deras egna gärningar
likväl ogjorda som gjorda.
Ifall någon utför goda gärningar och fortsätter att fullgöra dessa
låt då denne någon finna förnöjsamhet i dessa gärningar.
Däri finns tillfredställelsen som renderar till lycksalighet.
Om den vise delar med sig av sin egen kritik låt er
då inte bli sårade av dessa påpekanden. Följ
anvisningarna som om dessa vore gömda skatter.
Om inte en sökare finner ett sällskap som är
bättre eller likvärdigt låt då denne resolut
söka den solitära orsaken.
I vem existerar ingen förståelse för andra levande
varelser är personligheten möjligtvis en utstötning?
"Vila, natur, böcker, musik, kärlek till ens näste - så är min föreställning av lycka."
~ Leo Tolstoy
- Redigerat 2023-02-08, 21:38 av snowy00

"Om man inte vet vad en sak är, så är det redan en ökning av kunskapen att veta vad den inte är."
C.G. Jung

Den visa visar vägen.
Den kloka skyltar den.
Allmänheten väntar på asfalteringen.
Henry Schaffner

"Om du älskar har du smakat något av livet, du vill inte ha döden och du vill inte döda människor. Om du inte älskar har du inte smakat något av livet, du älskar döden. Rädsla dödar, vill döda. Rädsla är destruktiv, kärlek är kreativ energi."
Osho

"Du ser inte världen som den är, du ser världen som du är."
Mooji
"Om du tror att du är för liten för att göra skillnad, prova att sova med en mygga."
~ Dalai Lama
🤣
"Om du inte kan göra ditt sinne fridfullt är det uteslutet att göra världen fredlig."
~ Sadhguru
"I samma ögonblick som du överskrider begränsningarna i ditt logiska sinne finns det inget som heter tid och rum."
~ Sadhguru
Jag sa till Gud:
Jag kommer inte att dö innan jag känner dig,
Gud svarade,
"Den som känner mig dör aldrig… "
~ Rumi ♡
#84: fint 😊
#85: Ja 😊
Tror inte jag har bifogat denna.
"Meditation är inte att dra sig undan livet. Meditation är en process av att förstå sig själv."
~ J. Krishnamurti
#87: Det tror inte jag heller. Också fin 😊
Det vi alla bör sträva efter är finna ett konflikt
fritt tillstånd i sinnet innan vi kan känna av
eller uppleva sann frid.
Undrar om någon egentligen vet vad ordet död
egentligen innebär? Vi borde istället fråga oss
själv vad det är som dör i oss eller vilken del
av oss som förgås? Direkt efter befruktningen
skett börjar celldelningen eller uppbyggnaden
av våra fysiska kroppar. Denna process pågår
upp till en viss ålder innan processen omkastas.
Detta kallas cell död. När vi inte orkar producera
nya celler i den takt som de förgås då börjar
förfallet av våra fysiska, detta skeende går
aldrig att påverka.
Vi äger inte våra fysiska kroppar.
Vem är tillhandahållaren av allt material våra
kroppar är uppbyggda av?
Ur jord är vi komna och kommer att
återbördas till "Återvinning".
Den fysiska kroppen återgår till sitt ursprung.
Det är detta vi människor antar att ordet
död innebär.
Förgås den andliga delen av oss?
Ät vi dör ät inte vi dör.
Ät vi level ät inte vi lever.
#90: Allt som uppstår försvinner igen. Du kan kalla det för död eller för förintelse eller för vad du vill, men för det eviga som förblir, existerar ingen död. Det var nog det som Rumi menade, att för den som känner till sin sanna natur existerar ingen död.
"Meditation är som en hemkomst, ett sätt att bosätta sig vid sin innersta kärna."
~ Sadhguru
- Redigerat 2023-02-25, 18:54 av FataMorgana
"Vad lever vi för, om inte för att göra livet mindre svårt för varandra?"
~ George Eliot

#93:
Ja, så borde alla leva, men somliga lever för det motsatta.
#94:
Ja, tyvärr 😕
Hittade den här berättelsen på nätet, som jag tyckte var så vacker att jag bara ville dela med mig av den. Författaren är okänd och jag vet inte ens om den är sann eller om den är skriven som en liknelse. Men fin är den, och så väldigt vis.
En vacker kvinna i dyr klänning kom till sin psykiater och sa att hon var deprimerad och att hennes liv var meningslöst.
Psykiatern: 'Jag ska be Mary att berätta för dig hur hon fann lyckan. Allt jag vill att du ska göra är att lyssna på henne'
Psykiatern ringde den gamla damen som städade golv på kontoret och bad henne dela sin historia med sin klient.
Så den gamla damen satte ner sin kvast, satte sig på en stol och berättade sin historia…
'Min man dog i cancer. 3 månader senare dödades min enda son av en bil.. Jag hade ingen.. Jag hade inget kvar.. Jag kunde inte sova, jag kunde inte äta, jag log aldrig mot någon. Jag tänkte till och med ta mitt eget liv.
Sen en kväll följde en liten kattunge mig hem från jobbet. På något sätt tyckte jag synd om den kattungen. Det var kallt ute, så jag bestämde mig för att släppa in kattungen. Jag gav den lite mjölk, och kattungen slickade rent tallriken.
Sen gnuggade den sig mot mitt ben och för första gången på flera månader log jag.
Då stannade jag och tänkte: Om att hjälpa en liten kattunge kunde få mig att le, så kanske att göra något för folk kan göra mig glad.
Så nästa dag bakade jag några kex och tog med dem till en granne som låg sjuk i sängen.
Varje dag försökte jag göra något trevligt för någon. Det gjorde mig så glad att se dem lyckliga.
Idag känner jag inte till någon, som sover bättre än jag. Jag har funnit lyckan genom att ge den till andra.
När den rika damen hörde det grät hon. Hon hade allt hon kunde köpa för pengar, men hon hade förlorat saker som man inte kan köpa för pengar.
Livets skönhet beror inte på hur lycklig du är, utan på hur lyckliga andra kan vara tack vare dig.
Lycka är inte en destination. Det är en resa. Lycka är inte morgondagen, det är nu.
Lycka är inte ett beroende, det är ett beslut. Lycka är den du är, inte vad du har.
~Okänd~

#96:
En fin berättelse. Om den är sann, kan det vara så att hon släppte taget om allt, när hon förlorade allt som hon levde för. Släpper man taget, slutar man att klamra och frisätter energier. Det är bra förutsättningar för att erfara samadhi. Sen när hon kände kärleken för kattungen, aktiverade hon sitt hjärtchakra. Om historian är sann, tror jag att hon vid det tillfället erfor samadhi.
"Hinder blockerar inte vägen. De är vägen."
Zen ordspråk
#96: Jag själv planerar att ta över en katt från ett katthem, om allt går som det är tänkt. Så jag kan känna igen mig lite i historian…😏
Bifogar en video som jag tyckte var bra… Och vis. (som inte har något med mina planer att ta över en katt att göra, hehe)
- Redigerat 2023-02-26, 21:28 av snowy00

#99:
Lycka till med katten! Du kan ju ställa in en bild när du har den.

"Om någon säger: Det går inte! Kom ihåg att det här är hans gränser, inte dina."
"okänd"
#100: tack, det ska jag göra 😁
#102: Ja gör det. Jag älskar katter 😍
#103: samma här. De är väldigt fina 🤍
"Livet är en balans mellan att hålla sig fast, och släppa taget."
~~ Rumi
Semantik vetenskap. Om ordens sanna betydelse som befrämjar
andlig utveckling, det är en av mina sysselsättningar.
Ordet Gud vad innebär eller betyder detta ord.
Definitioner: Gud=Ande, Gudlighet= Andlighet. Gud= Vet-Ande
Guds-medveten= All-medveten.
Den högstes själ = Vår själ. Vår Fader= Vår Ande.
Kristus "Jag i Fadern, Fadern i mig.
Herre=Fader= Ande.
Fast Jag är ofödd, den oförgängliga Själen,
och fast Jag är alla väs
så föddes Jag likväl Som Herre över min Natur.
genom Själens magiska kraft.
Bhagavad Gita IV:6
Så Vet-Ande beblandar sig aldrig med Personligheten.
Vet-ande= Stort Jag.
Personligheten på Gott och Ont eller Vit-Magi och Svarta Magi/
Egot eller Lilla Jaget.
De är Väsensskilda Väsen med var sin Domän.
Den ene totalt Osjälvisk Den andra totalt Självisk.
Den ene totalt icke individualiserad Den andre totalt individualiserad.
Den ene total gränslös De andre totalt begränsad.
Andlighet går aldrig att förvanska. Religion förvanskas alltid.
Vet-Ande Vet. Religion troende, antagande, tvivlande eller O-Vet-Ande.
Jag återkommer med mer obegripligheter.
Hade.
"Lycka är inte någon 'sak' att jaga efter, det är en väg som föds av att uppskatta."
~ Rasheed Ogunlaru
Min egen översättning och tolkning.
#107: Fint 😊
#108: det tycker jag med 😊

#109:
Jag också! 😊