Andliga visheter del 3
(Eftersom den andra tråden börjar bli lite lång öppnar jag nu en ny 😊)
Ge inget utrymme för ditt förvirrade sinne att agera..
observera bara dig själv och förstå att alla känslor som leder till konflikter och lidande inte är du…
Dessa känslor uppstår från konditionering som fick dig att tro på mönster som skulle ge dig lycka… men som egentligen är sandslott…. hägringar som försvinner… förhoppningar är förgäves…
Inget yttre har kraften att göra dig lycklig… Funktionen av det som kommer utifrån är att peka inåt… till lyckan som redan finns inom dig… för lycka består i att bara VARA…
Så tro inte på ditt sinne… följ inte tankarna som orsakar dig obehag eller smärta… det drar dig bort från verkligheten…
Släpp taget om det du inte är… håll fokus i Närvaron… i lyckan som du redan ÄR… i sanning ÄR du..
~ Marian Dayamayi
- Redigerat 2022-12-27, 13:48 av FataMorgana
Många tror att meditation är en praktik som genererar någon form av ansträngning… men det är inte sant… Det meditativa tillståndet är vårt naturliga tillstånd att vara…
~ Marian Dayamayi
Andlighet är inte en framåtresa, det är en bakåtresa. Vi återvänder till vår ursprungliga källa till existens. I den här processen måste vi gå igenom de lager av känslor och mentala tendenser vi hittills samlat på oss. Det är därifrån smärtan kommer, inte utanför. Genom att gå igenom dessa lager med en öppen attityd, överträffar vi dem i själva verket, vilket till slut leder oss till boningen av högsta fred och välbefinnande.
~ Mata Amritanandamayi
- Redigerat 2022-08-08, 18:30 av FataMorgana
Det här är livets största utmaning eller inbjudan: att urskilja det Verkliga från det overkliga och upptäcka dess eviga natur
~ Mooji
Andlig och andlig… men filosofisk… och är högaktuell än, idag.
“Den enfaldige mannen uttalar, den vise mannen ifrågasätter och reflekterar.” /Aristoteles
Jag vill nog översätta "mannen" till "människan" i modern tid.
Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.
Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com
- Redigerat 2022-08-12, 10:33 av Ragatans Naturande
“Jag ser på den som erövrar sina önskningar som modigare än den som erövrar sina fiender eftersom den svåraste segern är den över en själv.” /Aristoteles
Som sagt, också en filosofisk vishet. Men erkänn att den likaväl skulle kunna vara andlig.
Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

#5:
Andligt och filosofiskt är ju ganska nära varandra och filosofi beskriver ofta det andliga.

Tillägg:
Här finns det en artikel, tyvärr bara på tyska, som behandlar frågan om filosofi är en andlig praktik.
Det finns både pro och kontra i artikeln:
"Hitta först himmelriket på insidan, och allt annat kommer tilläggas dig."
Tänker jag på ibland😊
Meditation är konsten att somna medan man förblir vaken, och därmed få tillgång till den frid som för evigt finns i botten av all erfarenhet, oavsett innehåll.
~ Rupert Spira
När du upptäcker tomrummets fullhet, önskar du inget mer.
~ Mooji
- Redigerat 2022-08-20, 18:28 av FataMorgana
Sanningens hemliga pärla har varit gömd i kärnan av ditt eget hjärta hela tiden. Inbjudan är att stoppa all rörelse i ditt sinne så att du direkt kan upptäcka, för dig själv, denna juvel som är levande inom dig.
~Gangaji
Kom att tänka på detta när jag läste ett av Condors inlägg i andra tråden.
"Vattna roten, och njut av frukten"
- Tror det var Maharishi som sa det.
.
Tills du är nöjd med ingenting, kommer inget att tillfredsställa dig.
~ Jeff Foster
Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga?
/Matteus 7:3
De vet inte vilken skatt du hittat.
- Mooji
”I närheten av Yoga
elimineras fientliga, motstridiga tendenser.”
- Yoga sutra 2.35 (min översättning från engelska)
- Redigerat 2022-08-28, 11:08 av [snowy_]
Lo and behold i went to the employment agency.
To my surprise god sat down next to me.
We looked at each other then i asked: No job?
God answered: No job.
I asked why?
God answered: Humans stole my job I can't judge anymore.
Yoga betyder enande via någonting eller genom att utföra någonting.
Bhakti-yoga via hängivenhet.
Jnana-yoga kunskapens-väg
Karma-yoga betrakta ens egna handlingar.
Raja-yoga via meditation.
Hatha-yoga via asanas eller positioner.
Kriya-yoga via rätt andning.
Syfte är att praktisera en eller fler av dessa dagligen
När Tolle "citerade" Jesus sade han det som:
"I am the Light of the world, and you are the Light of the world."
Det kom jag tänka på när jag läste vad FataMorgana skrev i en annan tråd, som lät ungefär så😎

#20:
Jag har aldrig läst det där uttalandet av Jesus, men i alla fall är det sant, att vi alla är ljuset.
#21:
Han syftade nog på detta: https://www.biblegateway.com/passage/?search=John%208%3A12&version=ESV
Men den sista halvan (…and you are the Light of the world.) lade han nog till själv (Tolle alltså).

#22:
Han borde ha skrivit att han ändrade lite på Jesus ord. 😄
#23:
Hehe, jo. Jag tror han sade det faktiskt😅 Att han ändrade lite.
- Redigerat 2022-08-29, 11:03 av [snowy_]
Jag låter orden vila och blir tyst, så att universum ska få möjlighet att tala
Asiatiskt ordspråk
Detta var ett bra och faktiskt vist "tal". Han mediterar f.ö. också med TM.
"Inget verkligt kan hotas,
inget overkligt existerar.
Här i ligger Guds frid."
- En kurs i mirakler
- Redigerat 2022-09-14, 19:19 av [snowy_]
Sanningen är så enkel och ren att den inte behöver läras ut eller läras. Hon behöver bara pekas ut och uppmärksammas.
~ Mooji

Lyckan är som en fjäril", sa mästaren. "Jaga efter den så kommer den att fly ifrån dig.
Sätt dig ner så sätter den sig på din axel."
"Så vad ska jag göra för att uppnå lycka?"
"Sluta jaga den."
"Men finns det inget jag kan göra?"
"Du kan försöka sitta still om du vågar.
Gammal Zen historia
#29: Fin 😊
"Vad för inte vintern med sig, om inte ännu en vår."
- Artisten Kamleot.
"Bara de som vet skönheten av att komma hem till sitt eget Själv, kommer att uppmuntra dig."
"Jag har sett formen, när frånvaron finns, av närvarandet, av dig."
- Mooji
- Redigerat 2022-09-22, 13:03 av [snowy_]
Kom på en till vishet…
"Man måste varsamt skaka om, världen"
- Okänd
- Redigerat 2022-09-22, 17:49 av [snowy_]
Du är inte på väg till en annan gång. Du är inte en bro till en annan möjlighet. Du är tidlös perfektion. Så stanna upp och dyk in i detta tidlösa ögonblick.
~ Mooji
Kom att tänka på en till vis historia som Tolle berättat. Jag återberättar den lite fritt här nedan😊
Två munkar gick på en skogsväg och kom fram till en del av den som var översvämmad. Där stod en kvinna som inte kunde ta sig över eller förbi vattnet till andra sidan.
Den äldre och mer erfarna munken var så hjälpsam att han lyfte upp kvinnan och bar henne genom vattnet till andra sidan, så att hon kom över utan att bli blöt.
När de två munkarna fortsatte sin vandring efter vägen frågade den yngre efter ett tag: "Bröt du inte mot munklöftet när du bar kvinnan över vattnet så där?" Den äldre munken svarade bara: "Jag släppte av henne på andra sidan vattnet. Bär du fortfarande på henne…?"

#34:
Ja, den historian är bra. Jag kände den redan tidigare.
Han hade visst ett rätt hårt liv, vill jag minnas.

#36:
Men han var ju också ganska hård. I alla fal var det visa ord.
#37: Jo, visa ord var det.😊
När du är absolut ingenting, hittar du galaxer av kärlek, världar av fred, oceaner av glädje. Det är en paradox att man måste ge upp allt, för att hitta allt. Det är vad Kristus menar när han säger: "Den som förlorar allt, finner allt.''
~ Mooji

Dåren tror att han är vis, men den vise vet att han är en dåre.
William Shakespeare
I sin bok "The Power of Now" berättar Eckhart Tolle om hur han observerat djur (typ svanar/änder eller liknande). Han såg att när de kommit i gräl med varandra… Efteråt när de är själv igen, så flaxar de stort med vingarna för att släppa ut den överflödiga energin, i stället för att bära den med sig in i nästa situation.
Detta är vist, och visar att djur på många sätt är mer intelligenta än människor. De har inget direkt ego som blockerar… De är alltid i balans, och när de är lite ur denna balans ser naturen till att balansen infinner sig igen.
Det är en vishet jag också har burit med mig under lång tid.
- Min fotoblogg: Perceiving Photography
- Redigerat 2022-10-18, 22:35 av snowy00
"Livet handlar inte om att vänta tills ovädret är över - utan om att lära sig dansa i regnet."
- Vivian Greene
- Redigerat 2022-10-20, 11:29 av snowy00
"Det här skulle kunna vara en vacker dröm."
- Mooji
"Världen är inte här för att göra dig glad, utan medveten."
- Eckhart Tolle
#44: Visa visheter som du kommer med 😊
#45: Tack. Det är sådant som har lagt sig på minnet, som dyker upp i mitt huvud emellanåt.😊
De som lider mer än behövligt
lider innan det är behövligt
De är inte de som har mindre
som känner av fattighet istället
de som alltid längtar efter mer.
Om inte vreden är behärskad
om den upprepas ofta
blir den mer sårande än
vad som orsakat den.
Om ni verkligen vill fly från
saker som plågar er
vad som behövs är att inte
vistas någon annanstans
utan bli en annan person.
Tur är vad som händer när
förberedelse möter möjlighet.
Universellt sett finns det
riktningar över huvud taget.
Vem tillverkade våra personligheter?
Vad som som helst som upprör er
blir er härskare. Fösta regeln
att hålla själen oberörd andra regeln
att känna tingen som det är.

#47:
Det påminner mig lite om vad Buddha sa om lidandet. Han jämförde det med att bli träffad av en pil och sen kan man reagera på det som om man skjuter en andra pil på sig själv.
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1535547/skillnaden-mellan-att-lida-och-lida
#48: det händer nog då och då, att man råkar skjuta den andra pilen själv😅

#49:
Ja, det är alltid man själv som skjuter den andra pilen. 😄 Men man kan observera sig själv och reflektera över varför man skjöt iväg den och hur man annars skulle ha kunnat att reagera på situationen.

Mycket visa ord!
#51: Ja det var vist. Blir sugen att läsa böckerna du skrev om (de av honom).

#52:
Börja bäst med boken "Resan till Ixtlan".
“Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat. Om du vill uppnå andra resultat, gör då inte samma sak.”
- Einstein
Om folk bara pratade om vad de förstår skulle världen vara väldigt tyst.
~ Einstein
I ett heligt ögonblick, när uppmärksamheten dras inåt, snarare än att fortsätta i sin vanliga utåtriktning, förverkligas tystnaden.
~Gangaji
Det är bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret
~ Konfuzius
En väldigt vis video (som vanligt med Tolle).
"Förlåt dem, de vet inte vad de gör"
- Jesus, på korset
- Redigerat 2022-11-14, 19:22 av snowy00

#58:
Ja, där san han det. Intelligens utan visdom är farlig. Han är klok Tolle. Tack för klippet.
#60: Ingen fara, mitt nöje 😉😊
"Jag vet att du och jag har varit ett i tusen liv, och att avståndet mellan oss bara är en tanke"
~ thichnhathanh
- Redigerat 2022-11-15, 19:18 av FataMorgana
#62: det var ett fint citat.
"Jag är en miljon år gammal, och ni är alla min familj"
-Mooji

#64:
Utifrån det perspektivet är vi alla en miljon år gamla och vi är alla varandras barn. Men egentligen är vi mycket äldre och miljonen är nog symboliskt menad.

Vi vill alla vara framgångsrika människor och i det ögonblicket som vi vill vara något är vi inte längre fria.
J. Krishnamurti
#65: Ja det var säkert symboliskt (och lite omtänksamt) menat av honom. Säkert inget som objektiv fakta, menat🙂
När din partner pratar med dig, eller när dina föräldrar eller barn pratar med dig, om du lyssnar med en redan existerande slutsats, om du lyssnar med en redan existerande dom, om du lyssnar med ett redan existerande koncept, då kommer du aldrig höra vad de försöker säga dig. Det här är anledningen till varför vi har kommunikationsfel… Vi lyssnar inte på andra, vi lyssnar bara på oss själva. Du måste lyssna från ditt hjärta som om du lyssnar på musik.
~ Dzogchen Ponlop Rinpoche
Vi har inte natur – Vi är natur. Vi kommer inte in till denna värld, vi kommer ut ur den, som löven från trädet, som havets vågor. Varje individ är ett uttryck av hela naturens rike, en unik handling av det totala universum.
~ Alan Watts
- Redigerat 2022-11-27, 17:51 av FataMorgana
Den som vet förklara?
Om vi använder mycket föråldrade
ord förblir vi döva.
Vi kanske skulle lyssna på
tystnaden och höra dess röst.
Närvaron är och förblir.
Går dagen förglömd kommandet
vet vi inget om lev i nuet.
Förklara lida och lida.
Sant är sant förklara?
Min ålder är evig behövs det
ytterligare förklaringar.
När soppan är grumlig
vad är det man observerar?
Om vem existerar i så fall
vem är vem Jag är inte vem.
När de jordiska begären upphört är vi
närmare samadhi välkommen hem
er vandring kommer att bli uppfyllt.
Hur fungerar universum det är
er sak att klura ut detta.
Det existerar inga frälsare
endast lärare.
Solen vår tillhör kategorin vandrare.
Precis som vår moder jord.
Ett jord år är tolv månader
Ett sol år är ungefär 25800 år.
Under dess färd genom zodiaken.
Besöker solen varje boning och
befinner i en viss boning under
en period av 2150 år.
När vi går in i kommande hus
vilket är vattumannens era.
Obs män har aldrig burit vatten
däremot gravida kvinnor.
I skrifterna uttalas det omvälvningar
det är detta vi observerar globalt.
I slutet av varje era måste en förändring
ske detta är orubbligt.
Vi behöver bli intuitiva.
Sanning utan vishet är förödande.
Absolut studera yaqui, ursprungs
befolkningens vetskap och
Carlos Castaneda upplevelser
med Don Juan, rekommenderas
hjärtligen.
I love that statement I agree
there isn't much more to add.

#84:
Det finns inlägg om Castaneda och Don Juan här i forumet och även ett par citat.
Ett av inläggen som jag skrev är det här:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1509694/att-leva-som-en-krigare
Men jag vill påpeka att vägen som lärorna handlar om inte har med Yaqui kulturen och deras shamanska tradition att göra. I Don Juans grupp fanns det dessutom inte bara Yaquis. Don Genaro tillhörde t.ex. Mazatec indianernas stam.
Klyftiga personer löser problem, förståndiga personer undviker dessa.
Skapa först rätta betingelser innan inlärning.
Lita på tilliten då visas vad som går att förändra.
Försök inte bli personen med framgång, snarare personen av förståelse.
Vetenhet utan begripelse är ofullkomlig.
Begripelse utan vetenhet blind.
Undraren undrar? Vad den procentuella delen av liv som
existerar i tingen är? Viskande svara någon; Mindre än anar,
alla tingliga ting går till återvinnig.
Om orden är obegripliga när dessa uttalas då ingriper
förståelsen med detta svar. Om orden är ofullkomliga
är det min uppgift att bevisa detta genom känslor.
Intellektet haltar i sin ofullkomlighet.
Önskvärt vore att veta stråten
mellan polariterna.
Personligheten är inte ett är endast föränderligt.
Jaget i sig själv är totalt oföränderligt.
Människans överlägsenhet på gott och ont
beror på sinnet och dess karaktär.
Om man aldrig provar andra sätt, begås aldrig misstag.
Ordning behövs vid förvrängning, kaoset rättas av intelligensen.
Endast storhets vansinnighet platsar i en liten hjärna.
Vila så orkar ni vila mer.
Omöjligt att fejka sanningen.
Det existerar endast en sökväg till sann lycka´.
Vägen är att vi slutar oroas av saker bortom vår vilja.
Själva lidandets natur existerar inte hos tingen
utan i vårt bedömande.
Största hindret är våra förväntningar om morgon dagen.
Morgon dagens alla förväntningar går till spillo denna dag,
Behöver vi låtsas vara stollar när vi faktiskt är förvirrade.
Den vises leverne totalt bekymmersfri.
Del 2
#91: Bra videon du delar med dig av 😊
#92: Ja, Mooji är bra som vanligt 😄
(och även Shunyamurti som jag börjat lyssnat en hel del på)
#94: jag har bara sett ett par av hans videon (och den dar uppe), och gillade dom valdigt mycket 😊
#95: Japp. Läste på hans webbsida lite (eller webbsidan till det ashram han startat), och minns jag rätt så är han också skolad inom någon form av psykologi, och har mediterat/tränat yoga större delen av sitt liv.
“Well, let’s say that I know all kinds of things because I don’t have a personal history, and because I don’t feel more important than anything else, and because my death is sitting with me right here.”
- Från boken Journey To Ixtlan av Carlos Castaneda.
Jättebra bok för övrigt 😊 lättläst och insiktsfull.

#97:
Jaha…. du har börjat att läsa Castaneda. 🙂
Det där med den personliga historian har jag också skrivit om i mitt inlägg "att leva som en krigare":
"För att kunna gå utan tadel igenom livet raderar en krigare ut sin personliga historia. För en krigare är personlig historia det förflutna och det är inte riktigt realt. Den personliga historian är bara en börda, eftersom den sätter vissa förväntningar från omgivningen. Den personliga historian är något som omgivningen använder som måttstock för att se och bedöma den berörda personen på ett visst sätt. En krigare undviker denna "handling" och förväntningar från människor genom att inte avslöja något onödigt om sig själv."
- Redigerat 2022-12-16, 14:54 av Condor

Viktigheten och döden skrev jag också om:
*En krigare strävar efter självständighet och tänker därför inte så mycket på makt. Den som behöver makt är mycket beroende av de människor som han har makt över och tar sig ännu viktigare än andra människor. För en krigare är makten en av hans naturliga fiender som ska besegras. En krigare måste bli av med sin egen viktighet.
De flesta människor ser sig själva som något bättre (eller högre) än djur och växter. Krigaren vet att det inte är någon skillnad i dödens ögonblick och eftersom döden är en klar sak för oss alla, finns det ingen anledning att ens stå över någonting på denna jord. De som tar sig själva för viktiga tar också sina medmänniskors för det. Om du inte tar dig själv för så viktig tar du inte dina medmänniskor för så viktiga heller.*
Om döden står det mer av:
Det första en krigare lägger in i sin egen beskrivning av världen är hans egen död. De flesta människor vet att de måste dö, men de tar inte med det i sin beskrivning av hur de uppfattar världen. De tänker inte på att allt de gör här på jorden är förgängligt och allt de förvärvar när det gäller egendom, kunskap och erfarenhet är förgängligt. De tänker inte heller på att allt detta kan raderas på en sekund. De vet om det, men detta vetande är placerat på ett ställe i medvetandet där den "inte stör". Döden betraktas som "framtid" och är därför inte riktigt verklig. Därmed förbiser de det faktum, att ingen makt på jorden kan garantera att de kommer att leva nästa minut.
En krigare är medveten om detta och eftersom han inte vet när han kommer att dö, utför han alla sina handlingar som om de vore hans sista på jorden. Som resultat har alla hans gärningar en "speciell kraft" och han utför dem med full uppmärksamhet. Krigaren är alltid medveten om den egna döden för han vet att det inte finns någon flykt. Döden är som en jägare som förföljer sitt byte i flera dagar, men han har inte bråttom, för han vet att det inte finns någon flykt. Därför anser krigare sig själv redan som "död", eftersom han inte kan förlora någonting som inte redan avgjordes som en "förlorad sak" när han föddes.
*Men krigaren vet också att döden är en utgång från denna värld. När du blir medveten om din egen död blir livet till en mer medveten tid och du kan se din död som en vän och använda den som rådgivare. Den gamla kloka krigaren Don Juan Matus berättade för Castaneda om döden:
*
"Döden är det enda kloka rådgivaren som vi har. Närhelst du har en känsla av att allt går fel och att det säkra slutet är nära, vänd dig till din död och fråga honom om så är fallet. Döden kommer att berätta att du har fel; att ingenting egentligen spelar någon roll förutom hans beröring. Din död kommer att berätta för dig: Jag har inte rört dig än."
Ja, jag blev sugen när du berättat om böckerna. Det märks att du inspirerats av dem, kan jag tro.
Ditt sista citat från Don Juan känner jag nog igen från boken.🙂

#100:
Ja och så finns det en hel del i böckerna som man kan fundera och reflektera över och ta över för den egna vägen.
Ännu en vishet.
"There is thinking, no thinker
There is sound, no hearer
Suffering exists, no sufferer
Deeds there are, no doer"
- Redigerat 2022-12-23, 11:34 av snowy00
Översatt lite från här
"Det är upplevelsen att tanken tänker och ljud hör. Tanken vet inte för att det finns en separat vetare utan för att det är det som är känt. Det vet för det är det."
#104:
Jag inser att alla visheter som jag hittar har jag redan delat med mig av. Ville just posta en till vishet, men upptäckte att jag redan lagt in den i den gamla tråden 😀 Men jag är glad att åtminstone du hittar något nytt att dela med dig av 😊
#105:
Hehe, ja alla visheter pekar ju på samma sak ändå (om det är en bra vishet dvs). Men man vill ju iofs inte ha dubbletter 😊
De två sista är från två sidor jag fick skickade till mig på Reddit (forumet jag länkade till i en annan tråd). Det dök upp ett meddelande i inboxen helt plötsligt.
Jag läste genom de, och de var faktiskt ganska visa…. Verkar som de har buddhistiska rötter. Det kanske förklarar saken 😉
#106: De två sista var också visa 😊 Det gör mig så glad att du översätter så mycket till svenska, för på svenska finns det knappt några visheter alls. Det behövs.
#106: Du kan förresten gärna öppna upp en ny tråd om du råkar hitta fler visheter innan mig, då den här tråden börjar bli lite lång nu 😊

Jag vet inte om jag har ställt in det här förr, men den är så bra att ingen skada är skedd om den hamnar här en gång till.
En Zen historia:
Lyckan är som en fjäril”, sa mästaren. "Jaga efter den så kommer den att fly ifrån dig. Sätt dig ner så sätter den sig på din axel."
"Så vad ska jag göra för att uppnå lycka?"
"Sluta jaga den."
"Men finns det inget jag kan göra?"
"Du kan försöka sitta still om du vågar."
#109: Den där kan du gärna posta hur många gånger som helst 😊
Ps. Nu har jag förresten öppnat en ny tråd, så posta gärna era nästa visheter där.
#107: vad bra att det gör dig glad. Tror jag inte får nog av visheter he he 😁
#109: den känner jag igen, men tycker om den jag också, så läser den gärna igen.
#111: Visheter kan jag heller inte få nog av 😊