Annons:
Etikettandlig-visdom
Läst 842 ggr
FataMorgana
5/28/22, 12:26 PM

Andliga visheter del 2

Här kan vi fortsätta dela med oss av våra andliga visheter. Den gamla tråden som finns här: Andliga visheter har blivit ganska lång nu, men lämnar den ändå öppen för alla som vill kommentera inlägg som finns skrivna där.

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Annons:
FataMorgana
5/28/22, 12:28 PM
#1

På grund av ett oskyldigt missförstånd tror du att du är en människa, i den relativa världen, som söker upplevelsen av enhet, men i själva verket är du den Enhet som uttrycker sig som upplevelsen av att vara människa.

~ Adyashanti

FataMorgana
5/28/22, 3:33 PM
#2

Att tro att du är beroende av saker och människor för att vara lyckliga beror på okunskap om din sanna natur; att veta att du inte behöver något för att vara lycklig, förutom självkännedom, är visdom.

~ Nisargadatta Maharaj

FataMorgana
5/28/22, 3:51 PM
#3

Du behöver inte komma fram till upplysning eftersom du är upplyst. Hon kommer till dig om du ger henne en chans. Låt din ankytning till det overkliga glida undan och det verkliga kommer snabbt och försiktigt att ta dess plats. Sluta inbilla dig att vara någonting och att göra någonting och du kommer att inse att du är källan och hjärtat av allt. På så sätt kommer den stora kärleken över dig, som inte är val eller preferens, utan en kraft som gör allt älskvärt.

~ Nisargadatta Maharaj

FataMorgana
5/28/22, 3:57 PM
#4

Det finns inga villkor som ska uppfyllas. Ingenting behöver göras, ingenting behöver du ge upp. Titta bara och kom ihåg att vad du än uppfattar så är det inte du och tillhör inte dig. Det är inom medvetandets fält, men du är varken fältet eller dess innehåll, eller ens observatören av fältet. Det är din fantasi att du måste göra något som låser dig i förväntan på din ansträngning - motivationen, längtan, misslyckandet, känslan av frustration håller dig tillbaka. Titta bara på vad som än händer, och vet att du står över alla ting

~ Nisargadatta Maharaj

[snowy_]
5/30/22, 1:38 AM
#5

Bra citat av Nisargadatta Maharaj🙂

Här är ett kort som gått genom mitt huvud (som jag översätter till svenska):

"Friden som övergår allt förstånd"

  • Av okänd
  • Redigerat 5/30/22, 1:39 AM av [snowy_]
[snowy_]
5/30/22, 10:23 AM
#6

"Precis som en kokosnöt har två olika aspekter, det yttre hårda höljet och den inre mjölken inuti, den ena fast, den andra flytande, utan någon koppling mellan dem, så har livet två aspekter, en oföränderlig och evig, den andra ständigt föränderlig och relativ utan någon koppling mellan dem."

Ett till citat från nedan bok som är översatt till svenska (men denna gång ur kommentaren till en vers):
Maharishi Mahesh Yogi on the Bhagavad-Gita — A New Translation and Commentary, Chapters 1–6
Från kommentaren till Vers 14, Kapitel V

Buy Maharishi Mahesh Yogi on the Bhagavad-Gita: A New Translation and Commentary With Sanskrit Text -- Chapters 1 to 6: Read Books Reviews - Amazon.com
Annons:
Condor
5/30/22, 11:55 AM
#7

Ett par citat av Castaneda:

"Begäret är det som får oss att lida, men när vi väl lär oss att förstöra våra begär blir varje liten sak vi får en ovärderlig gåva."

"Så länge som du har könslan att vara det viktigaste i världen, kommer du aldrig att erfara världen omkring dig på riktigt."

  • Redigerat 5/30/22, 4:20 PM av Condor
[snowy_]
5/30/22, 1:24 PM
#8

🙂

Här får ni en till vishet:

"Man förstår smaken av honungen genom att äta den."

  • Sagt ungefär så av Maharishi Mahesh Yogi
Condor
5/30/22, 2:08 PM
#9

#8:
Jovisst, för man kan ju inte beskriva smaken med ord. Precis så är det med andliga erfarenheter. Ord är aldrig det samma som själva saken som beskrivs.

Skule man beskriva smaken av honung med ord, skulle man bara kunna säga "smakar som honung". 🙂

[snowy_]
5/30/22, 2:50 PM
#10

#9:
Exakt. Eller hur beskriver man exempelvis värme för någon som aldrig känt värme? Som du säger skulle man säga "jaa… Värme känns varmt."🙄

Sen är det ju ännu svårare med andliga erfarenheter tänker jag, för där plockar man ju ofta bort sinnets "rörelser", och alla yttre ting, tills bara erfarandet finns kvar.

Visst kan man säga att efter eller i och med erfarandet kände jag Bliss, eller extas…men det är fortfarande ord som är alldeles för små för att göra erfarenheten rättvisa.

  • Redigerat 5/30/22, 2:51 PM av [snowy_]
Condor
5/30/22, 4:00 PM
#11

#10:

Just det och man kan heller inte förklara hur rött eller grönt ser ut för någon som är färgblind och bara ser i svartvitt. 😄

Ord är väldigt begränsande. Man kan peka på en grej och ge grejen ett namn, men andliga erfarenheter kan man inte peka på.

[snowy_]
5/30/22, 6:04 PM
#12

#11: Just det 😁

Nu tänker jag på vad det sägs att Jesus ska ha sagt när jag läser vad du skriver…

"Guds rike kommer inte med saker som kan observeras; de kommer inte heller att säga: 'Se, här är den! ' eller 'Där är den! "Ty i själva verket är Guds rike mitt ibland er"

Ja, det finns många visheter att ta upp 🙂

FataMorgana
5/30/22, 6:35 PM
#13

Fina visheter som ni kommer med, fortsätt gärna så 😊

Annons:
Condor
5/31/22, 9:31 AM
#14

#12:

Det där citatet går egentligen mot den kristliga läran, eftersom guds rike betraktas som någonting som kommer efter döden. Men Jesus menade att det alltid är närvarande.

[snowy_]
5/31/22, 9:55 AM
#15

#14:

Jo, det är nog som med de flesta religioner (kan jag tänka mig) att de som skrivit ned allt i skrifterna inte själva har riktigt förstått vad deras "upplysta lärare" menade. Exempelvis har jag hört att Buddha inte ville att hans läror skulle bli till en religion. Men hur pass mycket det stämmer vet jag inte.

[snowy_]
5/31/22, 10:03 AM
#16

En till som Maharishi Mahesh Yogi typ har sagt:

"Man måste gå genom leran för att komma ur leran."

Condor
5/31/22, 10:16 AM
#17

#15:

Jag har också hört att det bara var ett fåtal av Buddhas lärljungar som förstod honom riktigt. De som bildar religioner är nog dom som inte förstår.

FataMorgana
6/4/22, 6:11 PM
#18

Om jag skulle uppmana dig att stoppa dina tankar, skulle du kunna uppnå en sådan bedrift? Det skulle vara som att slå flugor utomhus. Ju mer man går efter dem, desto mer verkar de dyka upp. Vi kan inte sätta minnen, oro och andra tankar under arrest. Så låt tankeflugorna surra, men flytta din uppmärksamhet mot medvetenhet själv. Låt bara tankarna leka, och du stannar kvar som medvetenhet. Tvångstankeaktivitet kommer naturligt att börja avta utan ansträngning. På sätt och vis matar man inte längre tankarna, och så försvinner de snart. De bara kommer och går, snälla ge dem inte saften av din uppmärksamhet. Du är medvetenhet, inte person, tankar, sinne, kropp, dåtid och framtid.

Mooji

FataMorgana
6/4/22, 6:13 PM
#19

Du vandrar från rum till rum på jakt efter diamanthalsbandet som redan finns runt din hals!

~ Rumi

[snowy_]
6/9/22, 3:46 PM
#20

Såg en video med denna för första gången (i hans kanal finns massa videor med Mooji, därför jag följer honom).

Men det är ju ett bra tips (även om man inte alltid lyckas följa det).

Annons:
[snowy_]
6/10/22, 7:19 PM
#21

Som sagt, mycket vist i denna bok. Kanske får citera hela boken på en gång, lika gärna😉

"Detta är hur, när sinnet är disciplinerat i termer av Jaget, förblir det obekymrat med all aktivitet, även aktiviteten av begär eller ilska. Naturligtvis blir en människa i ett sådant tillstånd befriad under sin livstid här på jorden och därefter efter döden."

Ur kommentaren till en vers från boken (översatt från engelska):
Maharishi Mahesh Yogi on the Bhagavad-Gita — A New Translation and Commentary, Chapters 1–6
Från kommentaren till Vers 26, Kapitel V

Buy Maharishi Mahesh Yogi on the Bhagavad-Gita: A New Translation and Commentary With Sanskrit Text -- Chapters 1 to 6: Read Books Reviews - Amazon.com
FataMorgana
6/11/22, 1:31 PM
#22

#20: Bra video förresten och fint citat i #21 😊

[snowy_]
6/11/22, 9:50 PM
#23

#22: Tack 🙂

FataMorgana
6/12/22, 7:01 PM
#24

Genom att inte veta, genom att inte tänka, genom att inte förstå, upptäcker du något som inte är långt ifrån dig.

~ Papaji

FataMorgana
6/12/22, 7:23 PM
#25

Ett av Guds namn är Kärlek. Han själv bor i allt, varje ögonblick, överallt.

~ Anandamayi Ma

FataMorgana
6/13/22, 3:59 PM
#26

Om du kunde känna en liten partikel av gudomlig kärlek, skulle den vara så stor din glädje, så överväldigande, att du inte kunde hålla den

~ Paramahansa Yogananda

FataMorgana
6/14/22, 6:30 PM
#27

Många av oss har rusat hela livet. Öva på att stanna.

Buddha sa:
'min praktik är att praktisera icke-praktik'.

Det betyder verkligen mycket. Ge bara upp all kamp.

Tillåt dig själv att vara, vila.

~ Thich Nhat Hanh

  • Redigerat 6/14/22, 6:30 PM av FataMorgana
Annons:
FataMorgana
6/14/22, 6:31 PM
#28

Precis som gnistor härstammar från eld, kommer individer från det absoluta varandet

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
6/16/22, 2:53 PM
#29

Det finns inget att erövra, bara okunskap som ska tas bort

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
6/20/22, 7:11 PM
#30

"Det finns ett mysterium inom alla varelser som spricker upp för att visa sig, i de som blir tysta nog att upptäcka det."

~ Mooji

[snowy_]
6/21/22, 7:13 PM
#31

.

FataMorgana
6/22/22, 9:36 AM
#32

#31: Lika vis som alltid, den där Krishnamurti 😊 Han är en som jag verkligen hade velat träffa.

[snowy_]
6/22/22, 1:06 PM
#33

#32: Ja, samma här 🙂

FataMorgana
6/24/22, 6:15 PM
#34

Bästa meditationen är att helt enkelt hålla tyst. Följ inga tankar och aktivera inte sinnet. Detta är sann meditation.

~Papaji

Annons:
FataMorgana
6/30/22, 4:01 PM
#35

Kom ihåg detta: förutom tystnad är allt annat bara din fantasi - hur vackert det än må vara. Endast din stillhet har mitt stöd, för endast i din stillhet är du nära tillvarons centrum. I absolut stillhet blir du själv centrum. Men kom ihåg att undvika all slags fantasi - vilken fantasi som helst - även vackra, gudomliga fantasier

~ Osho

FataMorgana
7/1/22, 3:47 PM
#36

#31: Vad Krishnamurti sa i den där videon, påminde mig väldigt mycket om ett inlägg som Condor skrev en gång. Jag puffade upp det just.

[snowy_]
7/2/22, 12:36 AM
#37

Jesus ska ha sagt, typ:

"Att leva i Världen, men inte av den"

  • Redigerat 7/2/22, 12:38 AM av [snowy_]
Condor
7/2/22, 12:04 PM
#38

#37:

Jag har aldrig läst det där uttalandet av Jesus, men när jag googlade hittade jag den här sidan:

https://helapingsten.com/2011/05/18/i-varlden-men-inte-av-varlden/

"Vi vet att vi tillhör Gud och att hela världen är i den ondes våld. (1 Joh 5:19)

Det är härifrån det urkristna ordspråket ”i världen men inte av världen” kommer. De första kristna såg det som mycket viktigt att leva annorlunda. Deras mission gick ut på att locka världens människor att komma till Kristus och inte längre leva på världens sätt genom att själva handla som Kristus och inte leva på världens sätt."

Men det verkar som om de kristna inte riktig menar samma sak som att befria sig från sina konditioneringar.

Många kristna lever exakt som alla andra. Man har samma livsstil, samma kläder, samma mönster, samma hobbies… Ja, vissa kristna verkar tro att man måste tillhöra normen som kristen, man ska vara en ”god medborgare”, en medelsvensson som inte sticker ut. Det enda som skiljer en åt från ickekristna är att man ber aftonbön och går…
[snowy_]
7/2/22, 2:43 PM
#39

#38:

Jag är inte säker på om det sägs att just Jesus ska ha sagt det, när jag tänker efter. Och minns inte ens var jag hört/läst det… Men har nog tolkat det på mitt eget sätt. Som att Medvetandet/Gud/Självet är skiljt från "den fysiska världen"/illusionen/maya…och när man är identifierad/förankrad i Självet så tolkar jag det som att man "lever i Världen men inte av den".

Men det har nog varit min egen tolkning. Och jag är ju inte kristen och religiös, så de kristna har nog sin egen tolkning.🙂

Condor
7/2/22, 2:55 PM
#40

#39:

Jag vet heller inte om det där uttalandet kommer från Jesus själv eller om det är en kristen tolkning av något som vad Jesus har sagt. Själv tolkar jag mycket av det som Jesus har sagt på ett helt annat sätt än vad kristna gör.

Men min fundering är, lever vi inte alla på något sätt även "av" världen? Det är ju världen som ger oss maten som vi äter, som ger oss luften som vi andas och vattnet som vi dricker.

[snowy_]
7/2/22, 8:24 PM
#41

#40:

Jo, självklart lever vi alla av världen. Egentligen kanske vi inte går att skilja från världen, eller jorden…vi är väl en del av den, och den en del av oss.🙂

Annons:
[snowy_]
7/2/22, 11:16 PM
#42

#40:

Kanske tolkar vi ordet "världen" på olika sätt?

Jag tänker att "världen" är den människoskapade världen, med regler och lagar, länder, ett samhälle osv.

Sen tänker jag "jorden" som planeten jorden, som inte har med våra mänskliga lagar och regler att göra, som inte bryr sig om vi delar upp den i länder, eller skapar regler om hur vi får leva 🙂 den är gjord av jord, sand, sten, träd, gräs, berg, vatten, luft, osv.

Vår mänskliga värld är byggd av vårat mänskliga sinne…mer som en tankevärld, för att till stor del gagna oss själva.

Hur ser du på dessa två ord, och i relation till mitt citat?

  • Redigerat 7/2/22, 11:42 PM av [snowy_]
[snowy_]
7/2/22, 11:26 PM
#43

#40:

…Mer som att leva i det mänskliga samhället (världen), och följa dess lagar och regler…men samtidigt vara så pass medveten så att man inte identifierar sig med denna värld (tankevärld)🤔

Puh. Blev djupt detta…

  • Redigerat 7/2/22, 11:42 PM av [snowy_]
Condor
7/3/22, 9:40 AM
#44

#42:

Nja, för mig är jorden själva planeten så som du också skriver. Världen är för mig även det som finns utanför det som människor har skapat. För mig är djuren, växterna, molnen, himlen, solen, månen och stjärnorna på himlen också en del av världen som vi lever i.

Condor
7/3/22, 10:17 AM
#45

#42: Tillägg:

För "världen" finns det nog fler tolkningsmöjligheter. Man kan även se det som en beteckning för hur man uppfattar verkligheten. Man säger ju t.ex. "vilken värld någon lever i". Eller "att det öppnar sig en helt ny värld för en".

Kanske man använder sig av en och samma beteckning för olika saker utan att tänka efter. Ibland menar man det ena, ibland det andra.

Condor
7/3/22, 10:20 AM
#46

Men hur som helst, har vi planerat en dag på sjön idag och håller just på att göra oss klara. Vädret är härligt och vi ska få 31 grader. En helt annan värld än när man sitter hemma på vintern för att det är kalt och mörkt. 😊

FataMorgana
7/3/22, 10:56 AM
#47

#45: Ja jag såg det också som att det öppnades en helt ny värld för mig när jag initierades i Reiki.

[snowy_]
7/3/22, 3:57 PM
#48

Ja så är det med orden…finns många tolkningsmöjligheter.🙂

Skönt med en dag på sjön. Det hade jag behövt. När jag nyss grejade med mina friluftssaker blev jag sugen att vandra ut på fjällen igen…

Annons:
[snowy_]
7/3/22, 6:39 PM
#49

"…en stor plats som vanligtvis innehåller allt som "finns" (även fiktiva världar existerar). Han reste runt i hela världen (=jorden). Världen (=universum) är fylld av mysterier. Han är kanske världens längsta människa. Jag är fascinerad av Harry Potter-världen."

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/v%C3%A4rld

🙂

  • Redigerat 7/3/22, 6:40 PM av [snowy_]
[snowy_]
7/4/22, 2:52 AM
#50

#47: Bara en tanke, men kanske kommer den verkliga initieringen när man transcenderar och når det Rena Medvetandet, så att säga. Allt annat blir ju mest ritualer och ceremonier 🙂

  • Redigerat 7/4/22, 2:53 AM av [snowy_]
Condor
7/4/22, 9:38 AM
#51

#50:

Jag vet inte vad du menar med att trancendera. Vad är det som transcenderar? Det rena medvetandet är ett buddhistiskt uttryck, som motsvarar det som andra kallar gud, alltet eller källan. Det behöver man inte nå, för det är vår allas sanna natur. Men kan bara erfara det.

Det som Fata Morgana menar är en värld som hon inte visste att den existerar, dvs. en värld där man erfar vilka energier som finns i en och vilka användningsmetoder som det finns för den, t.ex. att man kan använda dessa på distans och erfara healing på distans. En värld som befinner sig utanför rum och tid, som man inte förstår, men som man kan verifiera som existent.

[snowy_]
7/4/22, 9:50 AM
#52

#51:

Menade att "gå bortom" tankevärlden, när tankarna tystnar för en stund. Men det är klart att när tankeprocessen (egot) har upphört, eller man identifierar sig med gud, alltet, källan och inte egot, så kanske det inte längre finns någon/något som riktigt kan transcendera (på samma sätt). Det var det jag tidigare menade med "man är identifierad/förankrad i Självet".🙂

  • Redigerat 7/4/22, 9:50 AM av [snowy_]
Condor
7/4/22, 10:12 AM
#53

#52:

Det räcker att erfara samadhi ett kort ögonblick, för att man inte identifierar sig med jaget eller kroppen och ser vad man är och att illusionen som man lever i inte kan trancsendera. Man kan bara se igenom den.

[snowy_]
7/4/22, 11:16 AM
#54

#53:

Ja så är det nog. Men detta är nog olika sanningar beroende på från vilket perspektiv man ser det…om man ser det från egots perspektiv…då kanske egot kan stilla sina tankar och erfara samadhi. Men från det gudomliga perspektivet så är man väl redan ett med källan/gud/alltet, och kan därför heller inte erfara mer än det man redan är…så egentligen blir det lite menlöst att jämföra ord och uttryck. För de kanske är olika sanna, från olika perspektiv.

Men ville bara dela denna länk.
https://tmhome.com/books-videos/7-states-of-consciousness-video-interview/

"EVERY TWO IS ACTUALLY ONE: “Where once was the inner and the outer, the real and the unreal, the Self and the non-Self, the absolute and the relative, the eternal and the temporal — there is now only One."

"Maharishi Mahesh Yogi, the founder of the Transcendental Meditation program, expounded on seven states of consciousness to set pointers for practitioners."

Men det är ju bara en modell, som nog är olika sann beroende på från vilket perspektiv man nu ser den från.

What states will you experience on the spiritual journey? The seven levels of consciousness explained in full detail (God and Unity Consciousness included)
Condor
7/4/22, 12:20 PM
#55

#54:

Det är inte egot som erfar samadhi. Tvärtom, egot försvinner i det ögonblicket. Det existerar heller inga perspektiv.

Annons:
[snowy_]
7/4/22, 2:55 PM
#56

#55:

"Det existerar heller inga perspektiv."

Och det säger du från ditt perspektiv 😉

Condor
7/4/22, 3:00 PM
#57

#56:

Jag befann mig inte i Samadhi när jag skrev inlägget. 😊 Samadhi är ingenting som man erfar "varje dag" så att säga.

Just nu är jag här i maya med alla mina tankar och ord, bland all de andra tankarna och orden. Det är bara förståndet som betraktar saker från perspektiv.

[snowy_]
7/4/22, 3:06 PM
#58

#57:

Jag har själv haft den erfarenheten för några år sedan, av Samadhi.

Condor
7/4/22, 3:32 PM
#59

#58:

Men då har du ju erfarit perspektivslösheten och att jaget och alla tillstånd inte existerar.

[snowy_]
7/4/22, 3:38 PM
#60

#59:

Ja, det har jag. Detta var också en felskrivning av mig:

"…då kanske egot kan stilla sina tankar och erfara samadhi."

Minns knappt vad jag skriver i inläggen längre, när jag har postat dem. Därför kommer det lite felsägningar här och där 😊

  • Redigerat 7/4/22, 3:38 PM av [snowy_]
Condor
7/4/22, 3:53 PM
#61

#60:

Jag tänkte att du kanske bara formulerade fel, men jag visste det inte. Men nu vet jag. 😊

[snowy_]
7/4/22, 3:55 PM
#62

#61:

Bra 🙂

Annons:
FataMorgana
7/8/22, 7:35 AM
#63

Meditation är att vara medveten om varje tanke och varje känsla, aldrig säga att det är rätt eller fel, utan bara observera det och gå framåt. " I denna observation börjar man förstå hela rörelsen av tanke och känsla. Och ur det medvetandet kommer tystnaden

~ Jiddu Krishnamurti

FataMorgana
7/9/22, 6:16 PM
#64

Finn först inre frid, sedan kommer du att se att denna inre frid reflekteras överallt. Du är denna frid!

~ Papaji

FataMorgana
7/9/22, 6:45 PM
#65

Verklig meditation handlar inte om att bemästra en teknik, det handlar om att släppa kontrollen.

~ Adyashanti

FataMorgana
7/9/22, 7:06 PM
#66

Jag säger hela tiden till folk att upplysning inte är någon garanti för att ditt liv kommer att bli som du planerat. Livet kommer att bli mycket bättre än det var, men det betyder inte att det kommer att gå som du vill ha det.

~ Adyashanti

[snowy_]
7/10/22, 3:53 AM
#67

#65: Man kan ju faktiskt bemästra en teknik, och samtidigt släppa på kontrollen…🙂

FataMorgana
7/10/22, 10:55 AM
#68

#67: Ja jag tror att det ofta går till som så, att man först lär sig bemästra en teknik och sedan kommer dagen man inser att man måste släppa kontrollen eller ta ett steg tillbaka så som Condor skrev i något inlägg 😊 Så det ena behöver ju inte utesluta det andra.

[snowy_]
7/10/22, 2:35 PM
#69

#68: Precis. Det är en bra sak med den teknik jag använder. Där säger de på en gång att man inte behöver fokusera…😊 Men som jag tror du pekat på nån gång så kanske man måste fokusera (försöka) lite till en början, för att sen inse att det inte behövs.

  • Redigerat 7/10/22, 2:36 PM av [snowy_]
Annons:
FataMorgana
7/10/22, 2:49 PM
#70

#69: Ja precis, det är ju ofta man hör om personer som fokuserat och försökt i tiotals år för att tills sist inse att det inte behövs, som t.ex U.G Khrisnamurti. Men den insikten hade kanske inte kommit utan allt detta fokuserande 😊

Condor
7/10/22, 5:00 PM
#71

Nu citerar jag ur min egen artikel om Samadhi:

"Människor som sysslar med religion, bön och tekniker som yoga, meditaion eller någon sorts ritual, utövar tekniker som är konditionerade, vad som betyder att det bara är en del av det som egot och förståndet har byggt upp. Det är inte sökandet och praktikerna som är problemet, utan tanken att hitta svaret i en yttre form. "

FataMorgana
7/10/22, 5:17 PM
#72

Nu citerar jag Adyashanti igen och tänker att det kanske är därför som vi utövar tekniker som är konditionerade 😉 Och kanske därför som vi har svårt att sluta fokusera och sluta försöka, för att egot blir rädd för vad som händer sen eller rädd för att det inte ska hända något alls. Kanske därför vi klamrar oss fast? Och sen när vi har hållit på tillräckligt länge, när vi försökt och fokuserat länge nog, så kan det hända att vi börjar inse att det inte leder oss någon vart och då kanske dagen kommer som vi ger upp och inte orkar fokusera och försöka längre. Och när detta sker, så träder äkta meditation fram.

"För en människa att släppa kontrollen är faktiskt en enorm sak. Det låter lätt att säga, "Släpp bara kontrollen." Men för de flesta människor består hela vår psykologiska struktur, hela vårt psykologiska jag, våra egon, nästan helt av kontroll. Att be ett sinne eller ett ego att släppa kontrollen är alltså en revolutionerande idé. När vi släpper taget, även för ett ögonblick, uppstår vissa dolda rädslor och tvekan. "Tänk om jag släpper kontrollen," säger sinnet, "och ingenting händer? Tänk om jag sätter mig ner för att meditera, låter allt vara som det är, och ingenting händer?' Det är vanligtvis därför vi tar tag i någon teknik eller någon disciplin, eftersom sinnet är rädd att om det släpper kontrollen så kommer ingenting att hända."

[snowy_]
7/10/22, 11:26 PM
#73

#71: Det citatet har du redan gett, och jag minns det fortfarande. Och som du skriver är det ju inte praktikerna som är problemet.

#72: Då har du nog inte riktigt förstått varför jag mediterar. Det är inte ur ett försökande att komma någonstans, det är för att jag tycker om det. Inget blir bättre för att jag skulle sluta. Det handlar ju inte direkt om vad man gör och inte gör i det yttre. Det skulle vara mer ett försök att inte meditera… för det går av bara farten

  • Redigerat 7/10/22, 11:26 PM av [snowy_]
FataMorgana
7/11/22, 6:45 AM
#74

#73: Det som jag skrev var bara en reflektion över det mänskliga egot och hur det fungerar och hade egentligen inget med just dig och ditt mediterande att göra. Därför skrev jag ju i vi form, för att det var menat till alla som precis som jag känner igen sig i Adyashanti-citatet 😊

Condor
7/11/22, 9:19 AM
#75

#73:

Jag vet, men det blir ofta aktuelt.

FataMorgana
7/11/22, 9:22 AM
#76

#75: Ja det skadar ju inte att påminna sig om det ibland 😊

Annons:
[snowy_]
7/11/22, 6:02 PM
#77

#74: Bra då att det bara var allmänt menat 😊

[snowy_]
7/12/22, 4:54 PM
#78

Här är två till "visheter" från boken Maharishi Mahesh Yogi on the Bhagavad-Gita — A New Translation and Commentary, Chapters 1–6…om det är okej 😊

"He only means that practice and non-attachment will provide a steady field of omnipresent Being, by virtue of which the mind will be permanently held in the bliss of its own essential nature."

"Non-attachment’ signifies a simple, easy, and unstrained way of life with a proper sense of values, giving no undue importance to anything; for attachment restricts life by laying stress on one particular aspect."

FataMorgana
7/15/22, 6:42 PM
#79

"Världens människor arbetar för den ena eller för den andra belöningen men munkarna lär oss något djupare än så.

Vad de än gör så ber de inte om något i gengäld. De jobbar utan belöning…

… Om vi ​​inte önskar något alls, vad får vi då?

Vi får ingenting!

Vad vi än kan få är en källa till lidande. Det är därför vi övar på att inte få någonting."

~ Ajahn Chah

FataMorgana
7/16/22, 3:46 PM
#80

Att finna sig själv är att finna Gud, och att finna Gud är att finna sig själv

~ Anandamayi Ma

[snowy_]
7/16/22, 6:21 PM
#81

#79: Så har jag nog alltid känt…att verkligen ge är att inte förvänta sig något tillbaka :) annars känns det mer som någon form av byteshandel, "om du hjälper mig så hjälper jag dig".

Condor
7/18/22, 12:19 PM
#82

Vad Krishna visste, vad Buddha visste, vad någon annan visste, allt finns där (i akasha krönikan). Man behöver inte studera nonsensen som skrivs av människorna omkring dem.

Sadhguru

Condor
7/19/22, 3:30 PM
#83

Jag känner inget större mod än det som krävs för att se in i dig själv.

Osho

Annons:
[snowy_]
7/20/22, 1:23 AM
#84

"When you forgive, you love. And when you love, God's light shines on you."

"Happiness is only real when shared."

  • Filmen Into the wild
FataMorgana
7/23/22, 11:43 AM
#85

En av de mest livsförändrande insikten du kan ha är "Jag behöver inte tro på mina tankar… de är bara tankar! ” Vilken berättelse du har om dig själv är inte samma sak som det du verkligen är

~ Tara Brach

FataMorgana
7/26/22, 2:47 PM
#86

Naturen vill inte skapa en perfekt varelse. Hon vill bara skapa en perfekt art.

~ U.G Krishnamurti

[snowy_]
7/29/22, 12:00 PM
#87

"Likaså markerar Tanmātras skiljelinjen mellan den subjektiva och objektiva skapelsen. I evolutionsprocessen, när inflytandet från Tamas (se II:45, kommentar) ökar, upphör den subjektiva skapelsen och den objektiva skapelsen börjar."

  • Maharishi Mahesh Yogi on the Bhagavad-Gita — A New Translation and Commentary, Chapters 1–6
  • Redigerat 7/29/22, 12:06 PM av [snowy_]
Condor
7/29/22, 2:50 PM
#88

#87:

Hänger inte riktigt med. Den objektiva skapelsen är den som den är, medan den subjektiva skapelsen är den som den uppfattas att vara. Egentligen är den subjektiva skapelsen inte existent och den uppfattas ju olika av alla, medan den objektiva skapelsen är den som finns till från början till slut.

[snowy_]
7/29/22, 3:03 PM
#89

#88:

Och du tror att jag hänger med 😁

Tänkte att man kanske ser saker mer objektivt, och mindre subjektivt när man vandrar på sin väg.
Att man slutar med att skapa sig föreställningar om saker och ting, och kanske ser de för sin sanna natur.
Men det är ju bara min tolkning. Man får nog läsa hela kapitlet i boken för att få sin egen subjektiva förståelse.

Condor
7/29/22, 3:27 PM
#90

#89:

Ja, det är nog så att han menar hur man ser på sakerna, att man ser dom mer objektivt.

Människor projicerar ofta saker på andra människor, som de inte vill se hos sig själva. På så vis kan man varken se andra och sig själv objektivt. Ju mer människor förtränger, ju mer energi blir bunden, för det behövs energi för att förtränga. Kommer man till insikt om vad man förtränger, blir energierna fria och man projicerar det som man förträngde inte på andra längre. Man ser världen lite mer objektiv.

Annons:
[snowy_]
7/29/22, 3:32 PM
#91

#90: Jo, exempelvis i djup meditation, där lättar man på blockeringar som gör att energin flyter mer fritt och man förtränger saker mindre. Men det går inte att säga åt någon: "Sluta förträng saker!" Också sker det magiskt. Det är en lång process.

Condor
7/29/22, 3:45 PM
#92

#91:

Saken är ju den, att man inte är medveten om vad man förtränger, så om man skulle säga till någon "Sluta förträng saker!" skulle han inte ens veta vad det är frågan om.

Man kan bara observera sig själv och reflekterar över sig. En ledtråd är att man ofta tenderar till att reagera starkare på vissa beteende som folk uppvisar, om det är ett beteende som man förtränger hos sig själv.

[snowy_]
7/29/22, 3:54 PM
#93

#92:

Ok. Därför brukar jag be folk utveckla sig och förklara mer när de påstår något med fina ord. Men oftast kommer det inte så mycket mer. Kanske vet de inte själva vad de pratar om?

  • Redigerat 7/29/22, 3:59 PM av [snowy_]
Condor
7/29/22, 4:19 PM
#94

#93:
Internätet är full med människor som förklarar saker med fina ord, utan att veta vad de pratar om. 😄

FataMorgana
7/29/22, 7:02 PM
#95

I grund och botten uppstår viljan att vara ledare hos människor som lider av ett mindervärdeskomplex. Det spelar ingen roll om de går in i den politiska eller religiösa världen: viljan till makt är en tydlig indikation på att denna person känner sig underlägsen andra och vill bevisa för världen att så inte är fallet.

~ Osho

[snowy_]
7/29/22, 7:23 PM
#96

#94: Sant🙂

Condor
7/30/22, 11:50 AM
#97

#95:

Det som du skriver får mig att tänka på Lundberg, Rexmark & Co.

Annons:
FataMorgana
7/30/22, 6:15 PM
#98

Den enda medicinen mot allt är att känna sig själv. Du måste vakna till din sanna position som det formlösa vittnet av allt som dyker upp. När denna igenkänning sker, är en stor sjukdom över, en stor börda lyfts, en glädje släpps fri, och där uppstår inom hjärtat oerhörd tacksamhet till existensen, till Självet, till Gud som är sanning.

~ Osho

[snowy_]
8/1/22, 5:59 PM
#99

I den djupaste av vintrar, fann jag i mig själv en evig sommar.

  • Okänd
lars@karlekens-vag.se
8/13/22, 11:55 PM
#100

"Hur många av er skulle inte resa till himmelriket om ni kunde kliva på en buss och bli skjutsade dit? Ändå har ni alla, var och en inom er, makten att nå himmelriket. Att känna ditt Själv som vem du verkligen är, är det enda som kan få dig att sluta vara rädd för din makt. Jesus accepterade sin makt och förde således ner himmelrikets makt till jorden. Detta är vad Kristus i dig kan lära dig att göra. Detta är mirakelsinthet. Detta är kärlek." (En kurs i kärlek K:P.37)

Upp till toppen
Annons: