Meditation och hjärnvågor
Vi har 5 olika EEG hjärnvågor, som uppträder i olika mängder vid olika sinnestillstånd. Vid djup sömn är det delta vågor som dominerar (0,1-4 Hz). När vi drömmer eller vid djup meditation bildar vi mer theta vågor (4-8 Hz). När vi är vakna, men avslappnade, bildar vi mer alfa vågor (8-13 Hz) och när vi är mentalt fokuserade eller fysiskt aktiva, men även vid stress och oro bildar vi mer beta vågor (13-30 Hz). Sen finns det de ganska nyupptäckta gamma vågorna (30-100) som är svåra att mäta pga deras låga amplitud. Dessa står för extrem mental fokusering.
Alla vågor kan principiellt uppträda vid alla sinnestillstånd, men hur mycket vi just bildar av de olika vågorna beror på vilket sinnestillstånd som vi just är i.
När vi mediterar bildar vi både alfa och theta vågor. Ju djupare meditaionen går, ju mer theta vågor bildar vi. Det är dessa hjärnvågor som är mest "intressanta" vid meditation. Inom dessa frekvenser är vi mest kreativa.
Alfavågor bildas när man tystar ner sina sinnesintryck och det rationella förståndet. Under dessa hjärnvågsmönster börjar sinnet ansluta, bearbeta och lugna ner mentala komplex och spänningar från det förflutna. Detta är bron mellan det undermedvetna och det medvetna.
Thetavågor relateras till det omedvetna. De manifesterar sig i djupa meditationstillstånd, intensiv kreativitet, intuition och extrasensorisk perception. Thetavågor är kopplade till känslor av inspiration och djup andlighet.
Andliga erfarenheter gör man så att säga när man bildar alfa och theta vågor. Då är våra sinnen för yttre perception till en viss grad bortkopplade och förståndet är nertystat. Det är i detta tillstånd som kronchakrat kan öppna sig.
Om man är i ett lugnt "alfa tillstånd" kan man också lära och komma ihåg saker bättre. Undetsökningar på skolbarn har visat att de intelligentare barnen bildar mer alfa vågor. Det är alltså de som dagdrömmer i skolan som är de intelligentare barnen.
Sen finns det de "hemlighetsfulla" ganska nyupptäckta gamma vågorna. Man har konstaterat att dessa även kan uppträda under meditation. Men hur hänger det ihop? Gamma vågor är ju inget tecken på avslappning.
Jag har en egen förklaring för det. När shaolin munkar gör sina uppvisningar, ser man att de före de gör "en grej", samlar och koncentrerar de deras chi medan de är i ett meditativt tillstånd och ur detta meditativa tillståndet kastar de t.ex. en nål genom en glasskiva. Det är extrem fokusering på att nålen ska flyga genom en glasskiva och samtidig frisättning av fysisk kraft och hastighet. De bildar så att säga jämte alfa och theta vågor för ett kort ögonblick gamma vågor.
- Redigerat 2021-12-26 16:27 av Condor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja här ser man hur en Shaolin munk samlar sitt chi, koncentrerar sig ur ett meditativt tillstånd, kastar en nål genom en glasskiva och har sönder en ballong på andra sidan.
#1:
Helt fantastiskt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1:
Det var en fantastisk uppvisning😊
#0:
Hittade en video som bl a jämför olika slags meditationsmetoder och visar en slide vid 3 min 29 sek där man ser vilka hjärnvågor som bildas vid de olika metoderna.
Man kan väl säga att jag använder mig främst av "open monitoring" (att bara vara med och observera det som sker) och self transcending (exempelvis TM-tekniken med mantra). Dessa bildar enligt videon theta respektive alpha vågor… Och när man starkt fokuserar i meditationen bildas enligt den gammavågor. Just det gör jag i stort aldrig.
- Redigerat 2024-05-13 15:44 av [snowy00]
#3:
Jag ska se klippet senare. Jag har för mycket annat i huvudet nu, efter att ha suttit hos bilförsäljaren i över 2 timmar, förhandlat och räknat ut en massa möjligheter tills vi hittade den för oss bästa.
Vi har en så kallad "mind machine" som fungerar med ljus- och ljudimpulser. Hjärnan tonar in sig på dom och man kan ställa in EEG vågorna som man vill ha. Jag köpte den i början på 90-talet, men det är många år sen jag använde den sist. Med tiden behöver man den inte längre.
Jag skrev ett inlägg om mind machines för ett par år:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1502870/mind-machines
#4:
Ingen fara, förstår att man har mycket i huvudet då😊
Just det, det där inlägget om mind machines har jag läst ett par gånger. Intressant är det. Var det då på mässan som du hade din samadhi erfarenhet, med maskinen, om man får fråga?
#5:
Nej, min samadhi hade jag flera år senare, helt utan maskiner. 😄 Min första hade jag efter min första reiki initiering 1994 och den andra, som var mer intensiv 2 år senare, när livet sket på sig så mycket att jag släppte tabet om allt.
#6:
Ok 😊
Nu kom jag att tänka på det här inlägget där jag också skrev lite om hjärnvågor. Tyckte det passar att länka till den här tråden här 😊 https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1532242/hogre-ar-inte-alltid-battre
#8:
Det är lite lustigt att man får för sig att högre måste vara bättre. Det blir något av ett logiskt resonemang… Men bara för att ett träd är högre än ett annat träd, eller att temperaturen är högre ute en dag så betyder det ju inte att den temperaturen är bättre än den lägre 😄 och ser man det objektivt så är varken det ena eller det andra bättre, det är bara vi med vårat förstånd som bedömer och lägger någon vikt vid det ena eller det andra.
#9: Det där med träden och temperaturen var förresten väldigt bra exempel. Precis så är det ju 😄
#10:
Ja, tack😊
#10:
Ja och jag vet ett till exempel. Om höga EEG vågor skulle vara bättre och någonting att sträva efter, skulle det innebära att sträva efter att alltid vara vaken, koncentrerad och fokuserad. Men i det tillståndet skulle det inte gå att vara avslappnad och vara i en i en meditativ stämning. Det skulle heller inte vara möjligt att sova.
Varje frekvens har sitt eget syfte och vad som gäller energikroppen, så är det bäst om alla chakras är i jämnvikt. Varje kedja är bara så stark som den svagaste länken och det har sin mening att vi även behöver de lägre frekvenserna. För varje sorts aktivitet och sinnesstämning utrycker vi olika sorters energier ur olika chakras. Vi har friheten att uttycka även de lägre energierna t.ex. för nöjen, för att föröka oss, för att vara kreativ i det vardagliga livet och för att överleva.
Grejen är bara den, att det inte ska vara allt som livet består av. Livet ska också bestå av kärlek, att titta i sitt inre, personlighetsutveckling, konstnäriskt uttryck, meditation och allt som de högre chakren står för.
Problemet är att människorna som lyssnar på youtubarna som pratar om att vara "högfrekventa" inte har en aning om hur energikroppen, våra chakren fungerar riktigt och i vilken relation de står till psyket och kroppen. Det beror på att youtubarna heller inte har en aning. 😄
För dom handlar det om att vara så högfrekvent som möjligt, fast vi alla är av den högsta frekvensen. Det avgörande är vilka energier som vi uttrycker och vi har även friheten att uttrycka de lägre chakren för vårt jordiska liv. Vi lever vid olika tillfällen olika frekvenser och det är så som det ska vara. Man måste inte bli asket.