Annons:
Etikettmeditation
Läst 235 ggr
Condor
5/23/21, 1:47 PM

Mind machines

Mind machines används för att stimulera vissa EEG-hjärnfrekvens vågor. De består av en computer, ett par glasögon med lysddioder och hörlurar. Lys- och ljudimpulser stimulerar de EEG vågor som man ställer in apparaten på.

Här kan man läsa mer om hur de fungerar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mind_machine

Det är ungefär samma princip som med trummorna vid shamanska resor.

Men kan ställa in apparaten på t.ex. thetavågor om man vill framkalla trancendenta eller meditativa medvetandetillstånd eller på alfavågor om man vill lära bättre.

Första gången som jag såg sådana apparater, i början på 90-talet, var jag på en mässa, där jag såg personer sitta med hörlurar och blinkande glasögon och undrade vad det var. Efter en kort förklaring beslöt jag att testa ut en.

Jämte mig var en person som också just prövade ut grejen och sa "kan jag få min högra hjärnhalva på kreativitet och min vänstra hjärnhalva på meditation?". Men killen på mässan svarade att han ska pröva ut programmet som de just kör med.

Jag har ingen aning om vilket program apparaten var inställd på, men när jag stängde ögonen och det började blinka, såg jag en ljusblå färg, fast dioderna inte var blåa. Det var som att dyka in i den blåa himlen och det kändes härligt.

Efter programmet hade jag så klara tankar utifrån ett inre lung och en eufori, som om jag fortfarande skulle sväva i himlen. Jag kunde inte föreställa mig att det kan finnas en drog som ger en härligare känsla än känslan som jag hade. Mina sinnen var så skärpta som aldrig förr. Tillståndet varade i flera timmar.

En sån apparat ville jag ha, men den var för dyr för mig. Jag letade och letade och hittade en annan apparat som bara kostade hälften. Den gav mig fina meditativa och transcentendala upplevelser, men jag hade aldrig mer den effekten som med apparaten på mässan.

När jag var på en mässa senare, hade de samma apparat som när jag var där första gången, så jag prövade att göra en ny session med den. Men även nu uteblev den effekten som jag hade för första gången. Den blåa färgen som jag "simmade i" såg jag aldrig mer.

Men det är i alla fall intressanta apparater.

  • Redigerat 10/23/21, 4:43 PM av FataMorgana
Annons:
FataMorgana
5/24/21, 2:45 PM
#1

#0: Och vem som inte har råd med en mind-machine kan alltid lyssna gratis på youtube på t.e.x det här klippet: "DEEP THETA HEALING SESSION". Men man bör ha hörlurar på sig, för utan ger det verkligen inte samma upplevelse. Helst lägger man sig ner eller sätter sig bekvämt när man lyssnar på det här. Väldigt meditativt.

FataMorgana
6/3/21, 12:06 PM
#2

#1: Undrar om det finns någon här som prövat ut den här meditationen och som vill berätta om hur den kändes? Det är verkligen en kraftfull meditation som kan vara hjälpsam om tankarna går på högvarv, om man har mycket stress och själv har det svårt att sätta sig ner för att meditera. Då kan det hjälpa att ta på sig hörlurar och bara lyssna på den här videon.

Det räcker om man lyssnar på den i 20-30 minuter.

  • Redigerat 6/3/21, 12:12 PM av FataMorgana
FataMorgana
6/5/21, 7:13 PM
#3

En till meditations video med Alfa-vågor.

  • Redigerat 12/25/21, 12:15 PM av FataMorgana
_Fisken
7/21/21, 10:50 PM
#4

#1: Kan man hitta denna YouTube video (DEEP THETA HEALING SESSION) som MP3 eller liknande?
Kändes avkopplande!

FataMorgana
7/22/21, 10:27 AM
#5

#4

Det vet jag inte. Jag brukar bara lyssna direkt på Youtube. Men man kan ju ladda ner filmer och musik från Youtube till sin dator via den här länken och på så sätt konvertera om till MP3. https://notube.net/en/youtube-mp3-conv

Det är bara att kopiera in videons URL och klistra in den där i fältet och ladda ner.

Jag har bara laddat ner lite musik via den sidan och det fungerade alldeles utmärkt och fort gick det också, men hur lång tid en timmes video behöver vet jag inte.

Vet inte om det här var till någon hjälp för dig. Men annars är ju dessa alfa och theta meditationer rätt så populära idag, så det finns säkert att hitta i MP3 också om man letar, kanske inte exakt samma, men i andra varianter iallafall.

Download YouTube videos in YouTube MP3 or YouTube MP4 format for free with our converter! Converting YouTube videos has never been so easy and fast.
  • Redigerat 7/22/21, 10:28 AM av FataMorgana
_Fisken
7/22/21, 1:09 PM
#6

#5: Jodå. Det var till hjälp. Ditt svar sade att det inte finns färdiga mp3 men det är inget problem. Jag har laddat ner mycket musik tidigare från Youtube och konverterat till MP3 så det ska nog gå bra!

Annons:
FataMorgana
7/22/21, 2:03 PM
#7

#6: Vad bra. Hoppas det fixar sig för dig. Det är verkligen avslappande att lyssna på dessa meditationer 😊

Upp till toppen
Annons: