Annons:
Läst 5106 ggr
LoTuss
2014-12-26 02:13

Intuition vs känslor

Jag har ett stort dilemma. Jag håller på att läsa en mycket intressant bok (Drömliv), där det står mycket om att man ska lyssna till sin intuition, att det är ens själ som talar direkt till en, och att när man är på ”rätt spår”, så känner man det som en direkt känsla, utan tvekan. Och att man då antingen kan känna glädje eller obehag. Det står att det är viktigt att följa sin intuition, då får man det bästa ur livet. Låter ju bra. Men – hur skiljer man på intuition och känslor?

Jag har det rätt dåligt ställt, men har nu fått mindre (nåja, för mig är den rätt stor), summa pengar. Det är ju trevligt, men är nu i en situation där jag har tre val hur jag ska använda dessa pengar. Två av valen är investering i något som jag känner mycket starkt för. Direkt och spontant kände jag att jag ville använda dem till något av detta. Det gav mig starka glädjekänslor. Är det då intuition, dvs min ”själ som talar direkt till mig”? Eller är det bara ”ha begär”. Jag tror iofs inte det själv, jag känner så starkt för detta, det är något som kan ge mig stor glädje under många år. Det tredje alternativet är det som jag anser mest ”logiskt”. Det står förståss i min bok att man inte ska hålla på och analysera och tänka för och emot… Att då är det tankar och känslor som styr.

Sen är det också en av mina döttrar, som har en viss förmåga att ”se in i framtiden”. Hon tycker att jag ska välja alternativ tre, det logiska och mest praktiska. Det gör mig ännu mer osäker… Samtidigt blir jag mycket ledsen när jag liksom inser att min stora dröm liksom bara ska försvinna, när jag har den så nära, inom räckhåll.. Kan tillägga att det rör sig om ett mycket ovanligt erbjudande, både ett mkt bra pris, samt något som man väldigt sällan kan komma över (jag har letat ”på kul” i flera år, men aldrig trott att jag skulle få chans att komma över något liknande).

Vet att jag måste fatta beslutet själv, men jag har nu grubblat mig tokig i flera veckor… Så jag tar tacksamt emot råd och tips, t.ex. om hur man skiljer intuition från känslor mm.

Om jag väljer nåt av de första alternativen, de jag så gärna vill, så kommer jag att känna skuldkänslor pga att det är viktigare att lägga pengarna på praktiska saker. Känner mig egoistisk. Väljer jag alternativ tre så kommer jag att sörja djupt…

HJÄLP!!

Annons:
[rara]
2014-12-26 13:03
#1

Vem säger att det är viktigare att lägga pengar på praktiska saker än på saker som ger mer glädje? För vem skulle du vara egoistisk? å andra sidan, är t.ex kläder och mat viktigt, men om du inte måste gå naken och svälta bara för den här saken, så var är då problemet? :)

LoTuss
2014-12-26 14:59
#2

Kanske får lov att uttrycka mig mer konkret. Antar att det blir lite svårt att ge några råd när jag uttrycker mig så "luddigt"..

Valen står mellan att antingen köpa en vedkamin till vårt hus (har direktverkande el, vilket är DYRT, speciellt nu på vintern, och känns dessutom onödigt då vi har tillgång till gratis ved.

Det andra valet gäller att köpa en egen häst, något jag drömt om länge, och nu fått chansen att köpa en häst som passar mig perfekt (har lite speciella krav) och jag har väldigt starka känslor också för just den hästen. Dessutom skulle jag få köpa den till ett riktigt fyndpris, då säljaren vet hur förtjust jag är i den och även tycker att vi passar så bra ihop.

Så därför slits jag mellan att göra detta, som jag upplever egoistiskt, bara för mig, mot att satsa på en kamin, som hela familjen kan ha glädje av samt att vi sparar in pengar. Dvs känsla mot förnuft. (Samt att dottern säger sig veta/känna på sig att kaminen är det "rätta" valet).

Jag har själv en (svag) känsla av att det på något sätt ska kunna lösa sig med kaminen ändå, men vet inte om det verkligen kommer att bli så, eller om jag bara försöker att "lura mig själv"?

Visst kan jag vänta och köpa en häst om något/några år, då jag kanske har fått ihop mer pengar igen. Men det blir då en annan häst, då denna häst kommer att läggas ut på annons om jag inte bestämmer  mig snart.. Och om den inte blir såld ska den vidareutbildas och då ökar ju priset.

Kan också tillägga att djur (speciellt hästar) är något som står mig mycket nära och betyder väldigt mycket för mig. Det är som vänner för mig.

Så, ja, det ÄR ett dilemma! Åtminstone för mig. 🤔

Och återigen till min fråga. Kan någon beskriva skillnaden på intuition och känslor?

Vad har ni för erfarenheter. Ska man alltid lyssna till sin intuition eller ska man tänka logiskt, förnuftigt och  analysera sig fram till det bästa svaret/lösningen?

retep
2014-12-26 17:56
#3

Som jag ser det skall du välja utifrån din första intuition, den känsla som gav dig mest glädje. En kamin kan som du säger ordna sig endå och kanske inte till så hög kostnad. Jag har vid olika tillfällen beskrivit intuition, (liksom du läst om i Drömliv), som den första impuls som uppstår i vårt sinne, innan den tar form som en känsla, och som tanke. När vår erfarenhet av Källan inom och vår uppfattning om Själen expanderar, då är vårt medvetande också närmre Själva ursprunget till tanken, till känslan och det intuitiva som Själen uttrycker.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

yamher
2014-12-28 09:33
#4

intuitionen är magkänslan och känslor känns från hjärtat. Intuitionen kommer det första du känner innan du hinner tänka, eller en stark känsla av rätt el fel (jag kanske borde ta en annan väg hem, jag kanske ska stanna hemma ikväll istället för att åka till affären osv).

Alis volat propriis Oskyldig

Upp till toppen
Annons: