Annons:
Läst 5112 ggr
[Juel70]
12/3/13, 11:18 AM

Vad tror du på?

Det finns många saker att tro på idag. Men allt kommer inte från Gud.

Herren svarade mig: Profeterna profeterar lögn i mitt namn. Jag har inte sänt dem och inte gett dem något uppdrag och inte talat till dem. Lögnsyner, tomma spådomskonster och bedrägliga påfund är vad dessa profeter kommer med. 15Därför säger jag, Herren, om de profeter som profeterar i mitt namn fastän jag inte har sänt dem, de som säger att varken svärd eller svält skall drabba detta land: Genom svärd och svält skall dessa profeter gå under.  Jeremia 14:14

Ty många villolärare hava gått ut i världen, vilka icke bekänna att Jesus är Kristus, som skulle komma i köttet; en sådan är Villoläraren och Antikrist.  2 Joh 1:7

Annons:
[sara888dormina]
12/3/13, 4:38 PM
#1

kan du utveckla inlägget, finns det någon tanke bakom det

[Juel70]
12/3/13, 5:45 PM
#2

Jag utgår från när Jesus säger: Jag är vägen, sanningen och livet.

"Det finns bara en medlare mellan människa och Gud och det är Jesus"

Vad säger ni om det? Och vad tror ni själva på? Släpper ni in alla möjliga läror i erat liv?

Yon
12/3/13, 6:38 PM
#3

Ja. Jag ser att din tro är en rimlig väg att gå, men jag tror också att det finns flera andra likvärdiga vägar som passar bättre för andra personer. Jag tror även att man själv kan skapa eller hitta sin egen väg..

[Juel70]
12/3/13, 7:25 PM
#4

#3 Förstå vad du säger. Men om Jesus är den enda som kan frälsa/rädda oss från en evig separation (efter döden) från Gud och allt vad han representerar, vart går då dom andra vägarna?

För i slutändan, så ska vi alla stå till svars inför Gud med våra handlingar i jordelivet osv. I bibeln står det att SYND är att inte tro på att Jesus är Guds son, och synd innebär likamed DÖD (separation från Gud)

[sara888dormina]
12/3/13, 7:40 PM
#5

#0

Ja vi släpper in vem som helst som är bra för vår utveckling, jag är både andlig och har många saker från religion ja tror att profeter har funnits men deras budskap kom inte fram, profeter var bara vakna eller upplysta, de som skapade religioner lyfte de till skyarna för att kunna skapa religionen, och sen läser du gamla testamentet så finns det mycket krypterade budskap 

Vill du så kan jag utveckla

Yon
12/3/13, 8:07 PM
#6

Svar till #4

”Förstå vad du säger.” 

Jag antar att du menar ”Förstår vad du säger” (ett ”r” på slutet på ”förstå”) ;) och att du inte alls menar att jag inte förstår vad jag själv säger, och därmed måste ”förstå” vad jag själv säger (vilket kan tolkas som en fräck kommentar).

” evig separation (efter döden) från Gud och allt vad han representerar”

och

”För i slutändan, så ska vi alla stå till svars inför Gud med våra handlingar i jordelivet osv.” 

Jag tror inte på evig separation. Jag tror att vi alltid har en möjlighet, och att vi återföds. Jag tror inte heller Gud straffar, om det är vad du menar med att stå till svars inför.

”I bibeln står det att SYND är att inte tro på att Jesus är Guds son, och synd innebär likamed DÖD (separation från Gud)”

Jag tror att bibeln kan användas för att nå Gud, men om den tolkas på det viset (eller om det är exakt det som står, och det bara kan tolkas på ett sätt) så tror jag att det är bättre att finna en annan väg till Gud, för det där låter mer som skrämselpropaganda.

Gud för mig är förresten kvinnlig (eller en feminin kraft), bland annat.

Annons:
[Juel70]
12/3/13, 8:49 PM
#7

Yon, det var inte menat som en fräck kommentar, utan att jag förstår att människor kan tycka att det finns andra vägar till Gud, om det är till Gud man vill komma, eller om det är en tillfällig frid i själen här på jorden. 

Men oavsett om man tror på Jesus eller ej, så kvarstår ju fortfarande att Jesus säger om sig själv: Jag är vägen, sanningen och livet. Jag är början och slutet.

I bibeln står det att när Jesus kommer tillbaka, så kommer han med BELÖNING, inte straff. Men får du ingen belöning, så blir det ju så klart en form av "straff" kan man tycka. Men Gud är god och rättvis.

Vi är ju uppvuxna med att Gud straffar och man ska vara rädd för honom, det trodde till och med jag vid en period i mitt liv, men sedan jag tagit emot Jesus i mitt liv och studerat bibeln så inser jag mer och mer att hans kärlek går över allt förstånd. Han är kärlek, och mycket generös, givmild, trogen och rättvis.

Kolla gärna på stanley sjöberg kanal på youtube. Han förklarar väldigt bra och han är en sund kristen med ett hjärta av guld.

Yon
12/3/13, 8:58 PM
#8

Jag anade att du inte menade något illa :)

Det blir ingen Jesus för mig. Han kommer inte komma. Och någon belöning finns inte. Det finns säkert saker som man kan uppnå om man fokuserar på att göra vissa saker, men någon belöning tror inte jag på.

Jesus förstår antagligen att det inte är nödvändigt att ta emot honom för att komma någon vart. Han anser nog att somlliga personer kan ta emot honnom som ett sätt att komma någon vart, men att det finns andra vägar med.

Annars är det inte min Jesus ;)

Men jag gillar inte bibeln, för det känns som att den är skriven eller iallafall grovt vinklad av människor. Det här med att kasta stenar på homosexuella t.ex… det är bara motbjudande och ett uttryck för människans kulturella dumhet.

Tack för youtube tipset.

[sara888dormina]
12/3/13, 9:02 PM
#9

#0

Jag har en fråga till dig och om du kan övertyga mig, vad är det för skillnad på jesus själ och min

allhealing
12/3/13, 9:12 PM
#10

Om skaparen skapade allt, skapade han inte allt till sin egen avbild?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Juel70]
12/3/13, 9:17 PM
#11

Vi människor har en själ. Jesus har både själ och Guds Ande. (Han och Fadern är ETT) Skillnaden är att Jesus var både människa och Gud. 

Som troende tar man del i Guds Helige Ande som ger liv och anden får man som ett sigill och en gåva, när man tar emot Jesus och låter döpa sig med Kristus.

(Nu svarar jag lite extra för att skapa sammanhang)  Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra. Joh 15:5

"Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Men… om hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er" (Rom 8:9-11)

Det är ”samma oerhörda kraft som Gud med sin makt lät verka i Kristus när han uppväckte honom från de döda.” (Ef 1:19-20)

[Juel70]
12/3/13, 9:20 PM
#12

#10 Det är nog bra om vi inte flyter iväg för mycket åt alla håll med frågorna, annars blir det svårt att hitta röda tråden 🙂

[sara888dormina]
12/3/13, 9:23 PM
#13

#11

okej då frågar jag dig, var är min själ nånstans

Annons:
allhealing
12/3/13, 9:25 PM
#14

#12

du skriver inledningsvis i # 0

Det finns många saker att tro på idag. Men allt kommer inte från Gud.

Det är det jag refererar tillbaka till när jag skriver frågan.

Om skaparen skapade allt, skapade han inte allt till sin egen avbild?

Det är en enkelt ja eller nej jag söker.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[sara888dormina]
12/3/13, 9:28 PM
#15

#11

Det där kommer jag aldrig förstå, du menar att gud som håller hela universum kom ner i en kropp, vet du vilka energier du pratar om hur mycket du förklarar så kommer jag inte förstå

Yon
12/3/13, 9:51 PM
#16

Troende personer finner en trygghet i sin tro och i sina skrifter. Det är som att bo i en stad med säkra murar.. det är tryggt.

Jag är den som befinner mig utanför staden, utanför murarna, långt borta, i djupa skogar och på osäkra hav. Där finns inget annat än ditt eget omdömme att vägleda dig.

Ingen väg är sämre. Vi är olika individer.

[sara888dormina]
12/3/13, 10:45 PM
#17

#16

Exakt YON, men det hade varit mycket intressant och se en fortsättning av denna tråd,

[sara888dormina]
12/4/13, 8:19 AM
#18

Till juel70

Du startade tråden kan du inte fortsätta, eller du går emot gud om du diskuterar med oss,

Yon
12/4/13, 8:22 AM
#19

#18 det kan vara så att personen har annat för sig.. Vänta minst några veckor :) Sedan kan man tröttna av olika goda skäl..

[sara888dormina]
12/4/13, 8:30 AM
#20

"Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Men… om hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er" (Rom 8:9-11)

bibeln är mycket budskap och de är krypterad men ja ska försöka tyda vad som menas med detta, med kristi ande menas själen att du ska väcka din själ och bli ett med den för att kunna komma till gud, från de döda är de människor som inte är vakna, göra era dödliga kroppar levande genom sin ande, alltså andligt uppvaknande

Annons:
[sara888dormina]
12/4/13, 8:43 AM
#21

Läs johannes uppenbarelse där står om lammet och de 144000 som sjunger en sång som ingen hört, vill du så kan jag försöka tyda den till dig

[Juel70]
12/4/13, 9:15 AM
#22

#14 Tror du missförstod, jag menar att alla läror kommer inte från Gud. Jag menade inte skapelsen. Gud skapade människan till sin avbild.

#18 Jag är ju inte här hela tiden 🙂🤔 Undrar du var din själ är?  Den bor väl i din kropp, är länkad med kroppen. När man dör den kroppsliga döden, så går silverbandet till kroppen av och man kan inte återvända mer.

[sara888dormina]
12/4/13, 9:19 AM
#23

men ja kan föreslå att du läser toran, men den kan vara svår och få tag i, men det finns paradox med bibeln för att kunna tyda den så måste man vara vaken och är man vaken så har man ingen nytta av den, så det fanns en tanke bakom det

[Juel70]
12/4/13, 9:23 AM
#24

#15

"Det där kommer jag aldrig förstå, du menar att gud som håller hela universum kom ner i en kropp, vet du vilka energier du pratar om hur mycket du förklarar så kommer jag inte förstå"

-Ja Det är oerhörda krafter. Det är en mäktig Gud! Riktigt häftigt att vår Far är skaparen av allting. Och åt Jesus gav han ALL makt på himlen och på jorden. Han står över alla andra gudar. Ingen finns som är så stor som Gud, och dom som får se Hans kraft, ser bara en liten bråkdel av den här på jorden som människa. Det är en stor ära att vara Hans tjänare och vän.

Det är samma oerhörda kraft som Gud med sin makt lät verka i Kristus när han uppväckte honom från de döda.” (Ef 1:19-20)

Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut” Matt 28:18-20

[Juel70]
12/4/13, 9:24 AM
#25

#23 Förstår inte riktigt vad du menar. Vad ska jag läsa i Toran?

[sara888dormina]
12/4/13, 9:32 AM
#26

tro på gud räcker inte, du måste söka gud på riktigt för att han ska känna att du vill och då och bara då leder han in dig på hans väg, jag mer än tror jag har kastat allt på fysiska tom. mina barn för gud. därför gud vill leda in mig

[Juel70]
12/4/13, 9:38 AM
#27

Amen, härligt att höra Sara ❤️ Du har så rätt. Jag tror Gud redan håller på leder dig in på den sanna vägen. (Glad) Om du tar det vidare och vill ta emot Jesus och senare dopet, så kommer du märka hur Gud börjar förändra ditt hjärta och dina tankar och du kommer se hur hans nåd och välsignelse kommer över dig.

Annons:
[Juel70]
12/4/13, 9:43 AM
#28

Det enda man behöver prestera är att säga ”ja” till utmaningen. Resten kan du lämna åt Gud.

[sara888dormina]
12/4/13, 9:46 AM
#29

Jag tror inte jesus eller ens gud kommer hjälpa mig, ja måste komma på det själv, gud vill att vi ska vara självständiga och minnas vad vi lovade gud innan vi inkarnerades, vi är här för att utvecklas och måste gå igenom processen själva den ända hjälp vi kan få är att be till gud att avslöja saker eller sånt som du behöver för din andliga, och när du ber gud om något om andliga så svarar han snabbt, gud bryr sig inte så mycket om vårt fysiska han bryr sig om själen och andlig utveckling

[Juel70]
12/4/13, 9:55 AM
#30

#29 Gud vill hjälpa, alltid, bara man ber om hjälp och ingenting är omöjligt för Gud. Gud bryr sig om allt i ditt liv, och då menar jag precis allt. 

Han har helat mig många gånger, svarat på önskningar som jag inte ens uttalat, Han har sänt mig mat, kläder och pengar när jag är i behov av det. 

Gud vill att vi ska vända oss till honom om vad som helst. 

 Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det. Johannes 15:7

[Juel70]
12/4/13, 10:00 AM
#31

En annan mäktig vers från bibeln är denna, ett löfte

Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern. Och vad ni än ber om i mitt namn, skall jag göra, för att Fadern skall bli förhärligad i Sonen. Om ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det.

Johannes 14:12-14

[Juel70]
12/4/13, 10:04 AM
#32

"Finns det någon bland er som ger sin son en sten när han ber om bröd eller ger honom en orm när han ber om en fisk?

 Om nu redan ni, som är "onda", förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte er fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom? Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem." Matt 7 9:11

[Juel70]
12/4/13, 10:05 AM
#33

Nu ska jag på lite ärenden, men kikar in lite senare. Önskar en fin dag!

mogfarm
12/4/13, 10:43 AM
#34

För mig är denna typ av kristendom fullständigt ologisk och ingenting jag skulle ha möjlighet att börja tro på. Lika omöjligt skulle det vara med argument för att Gud inte finns. Jag ser detså här: Gud är oändligt kärleksfull, allvetande och allsmäktig. Han har skapat allt efter högsta logik. Han har skapat oss PRECIS som vi ska vara, och allt vi gör är en del i att vi utvecklas framåt till ett stadium där vi faktiskt blir upplysta som Jesus var, vägen, sanningen och livet betyder för mig att vi utvecklas framåt och att det kan beskrivas som en väg och vi blir upplysta så småningom allihop. Vi har olika vägar men man kan egentligen aldrig gå fel och Gud ser och vet allt. Det skulle aldrig vara aktuellt att Han skulle kräva att Jesus skulle ta på sig någon annans skuld, så fungerar ju inte ens vårt rättsväsende. Om en person har mördat en annan skulle det ju inte godtas att en tredje helt oskyldig person skulle sitta av straffet i stället. Jag har förresten läst hela Bibeln för några år sen och tyckte den var mycket intressant. Jag kunde se hur den var skriven genom den tidens primitiva människors färgade glasögon.

Annons:
[Juel70]
12/4/13, 11:34 AM
#35

 #34 "Det skulle aldrig vara aktuellt att Han skulle kräva att Jesus skulle ta på sig någon annans skuld, så fungerar ju inte ens vårt rättsväsende."

Men det var precis det Jesus gjorde. Han tog vår skuld och våra sjukdomar, inte för att vi var värda det, utan för att han älskar oss så mycket och vill rädda oss undan den andliga döden. Ologiskt, ja det är det, men här används inte hjärnan, utan hjärtats tro.

Säll är den som tror utan att se.

“Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er.” Joh 15:12-14

Och det är ingen tung börda att följa Jesus eftersom han burit den största bördan åt oss alla redan.

[Juel70]
12/4/13, 11:41 AM
#36

"Han har skapat allt efter högsta logik"  kan jag också hålla med dig om. Gud har olika naturlagar, matematikens lagar, sådd och skörd, osv

Det kanske mest populära och intuitivt mest tänkbara argumentet för Guds existens är s.k. intelligent design. Enligt detta argument pekar den design som alla kan se i naturen på att det existerar en kosmisk hantverkare. Jag har ofta betonat att detta egentligen är ett argument som går från ordning till design, eftersom sådana argument börjar med att vi uppfattar ordning i naturen och går vidare till att visa skäl till en design och därmed en Designer, en skapare av denna design. 

http://harnostudier.com/naturlagarnasgud.html

Det är vi människor som säger oss ha uppfunnit matematiken, när det i själva verket handlar om att vi upptäckt Guds naturlag.

Det existerar, men är inte helt uppenbart. Gud har uppenbarat denna existens för människan så att hon kan se Gud i det skapade.

[Juel70]
12/4/13, 11:48 AM
#37

Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande, så att ni får en rätt kunskap om honom. 

Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga.

Efesierbrevet 1:17-18

mogfarm
12/4/13, 12:25 PM
#38

#35 Jag tror absolut inte att Jesus gjorde det han gjorde i det syftet. Det han gjorde var oerhört viktigt och det har format hela vårt samhälle. Men Gud kan naturligtvis förlåta sin egen skapelse som är precis som Han har skapat den utan att en oskyldig människa skulle ta på sig deras straff som de skulle ha fått annars.

[sara888dormina]
12/4/13, 2:56 PM
#39

#37

"Finns det någon bland er som ger sin son en sten när han ber om bröd eller ger honom en orm när han ber om en fisk?

Bröd i bibeln symboliserar andliga kunskaper, inte bröd man äter

som ex. kasta inte brödet det betyder kasta inte andliga kunskaper

samma när du ser bröd i drömmen, symbolerna i bibeln är liknande drömsymboler

[sara888dormina]
12/4/13, 2:58 PM
#40

#37

Ja har svårt och förstå dig, är det så att du försöker övertyga mig att gud finns, jag står under hans lagar gör du det om jag får fråga, och du behöver inte rabbla upp lagar från bibeln det är inte de lagar jag pratar om.

På fysiska finns inget förbjudet vi kan tom. döda utan gud straffar oss, men det är vi som straffar oss själva

allhealing
12/4/13, 4:18 PM
#41

#22,

Tror du missförstod, jag menar att alla läror kommer inte från Gud. Jag menade inte skapelsen. Gud skapade människan till sin avbild.

Om gud skapar människan till sin avbild, är vi ett 100 % innehåll/innebörd av denna skapelse. Det finns ingenting som inte omfattas av Guds avbild. Oavsett vilken form eller handling avbilden avspeglar sig i.

Det är därför enkelt att förstå att oavsett vem det är eller vad det är som gör någonting så har detta sitt ursprung i skapelsen. Det existerar därför alltid en röd tråd hela vägen tillbaka till skapelsen.

Om vi i vårt medvetande inte längre är medveten om att det förhåller sig såhär är en helt annan sak. När detta i så fall inträffar blir det möjligt att förneka gemenskapen med den gudomliga källan.

Detta betyder inte att vi tappat den röda tråden. Det betyder bara att vi inte längre är medvetna om att allting som hela tiden sker har denna återkoppling till det gudomliga.

Att inte vara medveten är därför ett tillstånd vi kan befinna oss i. Det finns ingen konflikt i att vi även på ett annat plan samtidigt har den röda tråden inom oss.

Därför är det oavsett vilken lära det är som tas upp och som inte är av gudomligt ursprung ett missförstånd. Det är individen som har möjlighet att tro sig vara frånvarande från ett gudomligt helhetsperspektiv. Detta är sant på det planet.

Samtidigt är det på ett annat plan sant att allting, alltid och hela tiden är gudomlig och alltid kommer att vara det. Från evighet till evighet.

Därför kan ingenting inte vara anslutet till det gudomliga hela tiden. Det är en omöjlighet eftersom allting är skapat av en skapare och därför alltid är det ursprunget till 100 %.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
[sara888dormina]
12/4/13, 5:21 PM
#42

#30

"Han har helat mig många gånger, svarat på önskningar som jag inte ens uttalat, Han har sänt mig mat, kläder och pengar när jag är i behov av det."

Har du hört om attraktionskraften det är liknande program som gud skapat i universum, men den gäller bara för tankar från själen

TezzD
12/4/13, 9:50 PM
#43

#2 (har inte läst längre)
Jag tror på det

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Juel70]
12/4/13, 9:56 PM
#44

#42 Attraktionslagen är i själva verket Guds lag om sådd och skörd.

[Juel70]
12/4/13, 9:57 PM
#45

#39 Brödet symboliserar både bröd och Guds ord. (Guds ord är livgivande)

Wassago
12/5/13, 5:04 PM
#46

Och jag hävdar att det du kallar Gud… som jag kallar skapare… är detsamma som det som är ditt innersta sanna Jag fast i en äldre och erfarnare individ… och att den enda som dömer någon.. är du själv! Och att du en dag själv skall bli en del av skapandet av ett nytt universum, du som de flesta andra som gått före oss och som kommer efter oss! :)

[Juel70]
12/5/13, 6:42 PM
#47

#46 Tycker du att jag dömer någon?  Det viktiga är att veta att vägen till Gud går endast genom Jesus, dvs frälsning, räddning undan den andliga döden.

Det finns bara en medlare mellan människa och Gud. Det är Jesus Kristus.

allhealing
12/5/13, 6:54 PM
#48

mitt svar #41 till #22 är till trådskaparen Juel70.

Har du några reflektioner kring detta?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
[Juel70]
12/5/13, 7:02 PM
#49

Allhealing- Om gud skapar människan till sin avbild, är vi ett 100 % innehåll/innebörd av denna skapelse. Det finns ingenting som inte omfattas av Guds avbild. Oavsett vilken form eller handling avbilden avspeglar sig i.

Inte riktigt säker på hur du menar. Menar du att vi 100% avbild med hela skapelsen, eller 100% avbild av Gud?

Ja håller med om att det finns ett medvetandetillstånd där man inte är kapabel att se den andliga sanningen. Det kan vara vad Gud kallar en slöja för ögonen. Men den kan tas bort i och med att man blir född på nytt i anden.

Wassago
12/5/13, 7:12 PM
#50

Juel70, Absolut inte! :) Inte av vad jag sett i alla fall, det var en reflektion utifrån det du skrev längre upp i ett inlägg, "För i slutändan, så ska vi alla stå till svars inför Gud med våra handlingar i jordelivet osv". Att ställas till svars innebär ju per aoutomatik att man döms…Och det var det jag svarade på! Den enda som dömer dej, är du själv och ingen annan! :)

Du skriver åxå, "Det finns bara en medlare mellan människa och Gud. Det är Jesus Kristus." Och där har vi ett annat missförstånd… Det behövs ingen medlare mellan Jaget och dess skapare… dom är ett och samma fast i olika åldrar… återigen…det är ingen skillnad på jaget och dess skapare på samma sätt som det inte är någon skillnad på min som och mej! Men än att vi givetvis är två olika individer! Och lika lite som att min son behöver en medlare för att nå mej behöver Jaget medlare för att nå sin skapare…

[Juel70]
12/5/13, 7:30 PM
#51

#50 Om man inte är född på nytt genom Guds Ande, så kan man inte ta del av guds rike.

Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” Nikodemos svarade: ”Hur kan någon födas när han är gammal? Han kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?” 

Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Joh 3:3-7

Det är när vi tagit emot Helige ande som Guds verk i oss kan börja. Vi får ta del av Guds visdom genom hans ande. Det är också ett sigill på att vi tillhör Gud. Helig Ande är en Guds levande kraft, alltså en verklig kraft, som förändrar oss. Samtidigt måste vi äta av Guds bröd, hans ord, som ger liv.

Heb 4:12

Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så djupt att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar.

 Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vinodlaren.  Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den ska bära mer frukt.  

Ni är redan rena genom ordet som jag har talat till er.  Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig. 

 Jag är vinstocken, ni är grenarna. 

Om någon förblir i mig och jag i honom bär han rikligt med frukt, för utan mig kan ni inte göra någonting.  

Joh 15

Förlåt att jag citerar mkt bibelord, men det är för att ge er hela sanna bilden.

[Juel70]
12/5/13, 8:12 PM
#52

Den här videon med Stanley Sjöberg är faktiskt väldigt bra. Han förklarar så bra och tydligt och allt i enlighet med Guds ord. Titta gärna på den.

allhealing
12/5/13, 8:26 PM
#53

#49,

Inte riktigt säker på hur du menar. Menar du att vi 100% avbild med hela skapelsen, eller 100% avbild av Gud?

Gud skapar skapelsen. Där för är gud alltid gud samtidigt som gud också är 100 % av skapelsen eftersom gud skapar skapelsen som en avbild av sig själv till 100 %.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Yon
12/5/13, 8:29 PM
#54

Gud är en kopia, och finns att ladda ner på the pirate bay ;)

[Juel70]
12/5/13, 9:03 PM
#55

#53 Ja Gud är ju alltför stor för oss att "greppa". Han ÄR, överallt samtidigt och ser i det fördolda. Allsmäktig.  Han är alltid densamme och förändras inte.

Annons:
Yon
12/5/13, 9:08 PM
#56

Där är en skillnad mellan ditt och mitt synsätt.. det finns nog en högre / större makt, men jag tror att den fullständigt går att greppa / bli ett med… Det är isåfall den slutliga och fullständiga upplysningen, om det finns någon sådan..

[Juel70]
12/5/13, 9:16 PM
#57

#56  Ja, Gud gav ju oss Jesus, honom går det att greppa. Det finns en fullständig upplysning, eller rättare sagt när Jesus kommer tillbaka och när vi förvandlats i och med upptagningen, så kommer vi att förstå och få del av hela guds rike, såsom Jesus själv har kunskap om den. Och han är ju ett med Fadern.

Yon
12/5/13, 9:19 PM
#58

Jag förstår att du svarar utifrån ett kristet perspektiv, och därför blir ditt svar på det viset….

Själv tror jag inte vi behöver vänta på någon annan (Jesus). Jag tror inte att det är någon annan som kommer att förvandla oss… jag tror att vi själva får göra jobbet…

Jag tror inte heller på att vi bara kan nå gud genom någon annan (Jesus).. jag tror det går bra att fullständigt nå gud på egen hand…

[Juel70]
12/5/13, 9:23 PM
#59

Gud kan prata med en fast man inte är frälst, Gud kan ingripa fast man inte tagit emot Jesus, men för att bli räddad så säger ju Jesus att man ska döpa sig och ta emot helig ande och leva efter anden. 

Jag har själv upplevelser med Gud, innan jag blev frälst, men jag sökte Gud och fick svar. Men då var jag så ung, jag tog emot Jesus som tonåring. 

Gud har ju redan innan tidens början utvalt dem som ska tillhöra honom.

allhealing
12/5/13, 9:28 PM
#60

#57,

då var vi tillbaka till den ursprungliga frågan jag ställde igen. Låt mig omformulera frågan nu när du förstått lite hur jag resonerar. Du skriver att: allt inte kommer från gud. Hur kan en gud som skapar allt till sin avbild plötsligt upphöra att existera inom vissa delar av den skapelsen?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

mogfarm
12/5/13, 9:30 PM
#61

#51 Det Jesus menade med att födas på nytt i vatten och ande var att vi måste återfödas gång på gång i vatten (kropp) och ande (tiden mellan de fysiska liven) för att utvecklas andligt och sen komma in i Guds rike, det vill säga nå en sådan grad av andlig utveckling så att vi blir upplysta, liksom han själv. Han förklarade det på ett sådant sätt som den tidens människor kunde ta till sig och det skrevs ner. Sen tolkas det bokstavligt och fyrkantigt 2000 år senare.

Yon
12/5/13, 9:34 PM
#62

#59

Men att du har haft upplevelser av Gud, och att du därmed köper hela konceptet med Gud; för mig signalerar det att du inte är tillräckligt självkritisk och inte beaktar dina upplevelser med rimligt tvivel…

Själv har jag haft en rad upplevelser, och jag har blivit övertygad ett flertal gånger om olika saker (och jag har också fått eufori och kännt övertygelse när jag har läst heliga skrifter), men jag har också en benägenhet – eller förmåga om du frågar mig – att se saker ur olika perspektiv och erkänna att min tidigare övertygelse nödvändigtvis inte behöver vara vad den förefaller att vara.

Om du kommer till den punkt där du vänder ut och in på dig själv, och fullständigt förkastar allt av kristendom, jesus, och gud, då kan vi tala om utveckling… det spelar egentligen ingen roll vad det är du förkastar - gud, buddha, etc. Poängen är att frigöra sig från fixeringar, och låta sig ledas vidare. När du förkastar saker och ting, då kan du se dem från ett annat perspektiv, och kanske se dem för vad de egentligen är, om de nu egentligen är något…

Men det är min väg.. inte nödvändigtvis någon annans…

(vanligtvis förkastar folk gud och jesus när något orätt händer (som att deras barn dör).. traumat får dem att fullständigt kasta ut sin tidigare syn på allt, och i det skedet uppstår en frigörelse, som har potential att leda djupare i andlig utveckling)

Annons:
TezzD
12/5/13, 9:48 PM
#63

#62 Håller med.

Se denna. Hon förklarar allt mycket bra och tydligt hur vi alla kan utvecklas. Hon förklarar detta med varför alla teorier är så olika, varför spiritualister och troende talar emot varandra

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Juel70]
12/5/13, 10:05 PM
#64

#60 Inte alla andar kommer från Gud, man måste lära känna Hans röst, man måste pröva alla andar. Sätt inte din tilltro till alla andar.

[Juel70]
12/5/13, 10:10 PM
#65

#62 

Den Jesus gör fri blir verkligen fri. Jag har tvivlat tidigare jag med, när jag var färsk i tron. Det fanns så mycket då som jag inte förstod och kunde.  Säll är den som tror utan att se. 

Därför är det viktigt att läsa Guds ord så att Gud kan uppenbara ordet för dig. Det är Guds ord som ger liv. Tro kommer av förkunnelsen av Jesu evangelium, uppenbarad av HA.

[Juel70]
12/5/13, 10:16 PM
#66

#62

Jag förkunnar enbart det som står i bibeln som Jesus kallat oss att göra. Om han vill, så uppenbarar han sin sanning för dig. 

Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar.

 De slår dövörat till för sanningen och vänder sig till legenderna. Men håll alltid huvudet kallt, var beredd att slita ont, gör vad som åligger en förkunnare och fullfölj din tjänst.

2 tim

Jag svarar gärna på seriösa frågor, om ni är hungriga efter att veta mer, lära er mera osv. Ni kan ju se det här som en tråd där man kan fråga om sådant som man vill ha svar på, så ska jag försöka efter mitt bästa att svara på det, utifrån det jag har läst bibeln.

allhealing
12/5/13, 10:50 PM
#67

#64,

menar du att det finns fler skapare än gud av allt som är?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Juel70]
12/5/13, 11:05 PM
#68

#67 Med dom andra andarna, menar jag Lucifers och hans fallna änglar. Dom tar sig många skepnader. Gud skapade ju Lucifer också.

[Juel70]
12/5/13, 11:13 PM
#69

#61  Angående dopet

"Jag döper er med vatten för omvändelsens skull. Men han som kommer efter mig är starkare än jag, och jag är inte värdig att ta av honom hans sandaler. Han ska döpa er med helig ande och eld" (Luk 3:16)

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er" (Matt 28:19-20)

Johannes dop var bara i vatten. En symbol för den omvändelse som var nödvändig för ett liv i Guds närhet. Men efter honom kom ju Jesus som  inte bara skulle döpa i vatten utan dessutom i helig ande och därmed erbjuda något som Johannes inte kunde erbjuda - evigt liv.

 Det kristna dopet illustrerar en kristens identifikation med Kristus död, begravning och uppståndelse. 

Bibeln tillkännager, ”Vet ni inte då att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus, också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristusuppväcktes från de döda genom Fadern härlighet” (Romarbrevet 6:3-4).

Annons:
allhealing
12/5/13, 11:41 PM
#70

#68,

du menar att gud gör skillnad på vem det är han skapar?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

ALPHIRA
12/6/13, 1:34 AM
#71

Bästa Juel.

Står det inte någonstans i första Moseboken att Gud efter ett tag ångrade sig att han skapat människan…? Hittar inte det stället…

Ingenting illa menat med denna fråga. Känner stor respekt för dig att du "orkar" med oss alla!!! ❤️

[Juel70]
12/6/13, 8:21 AM
#72

#71 Ja det stämmer. Gud kan ångra/ändra sig. Det står på flera ställen.

Fråga vad du vill ❤️ Kan även svara på fråga i andra tråden. 

Sa inte Jesus på korset att en av rövarna ska sitta på ena sidan, han på andra sidan och Gud i mitten? Och sen döma oss.

Ändå är Gud och Jesus ETT.

Ja, den ene rövaren blev förlåten direkt där på korset för sin tros skull och Gud lovar oss att ärva hela himmelriket med honom och att vi ska tillsammans döma vid domens dag. Vi är alltså medarvingar till Guds rike.

Gud och Jesus är ETT. Gud är i Jesus och Jesus är i Gud.

[Juel70]
12/6/13, 8:23 AM
#73

#70 Inte säker på vad du menar. Det var lucifer som föll, en en tredjedel av änglarna. Anledningen till varför dom föll kan du läsa i artikeln nedan.

en bra artikel om honom inne på jesus i fokus

http://jesus.ifokus.se/discussions/529f67dece12c4442b000139-lucifersatan?discussions-1

allhealing
12/6/13, 3:06 PM
#74

# 73,

förstår du innebörden i att göra skillnad? Vad betyder det för dig?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

ALPHIRA
12/6/13, 3:42 PM
#75

Juel #72

Blir inte vi alla i så fall (som tror på Gud och Jesus) per automatik förlåtna? Varför ska man speciellt döpas?

[Juel70]
12/6/13, 3:59 PM
#76

#75 Jesus uppmanade ju alla att gå ut och döpa i  vatten OCH ande. Jesus själv lät sig döpas som en förebild. Det handlar om ett ställsningstagande, att låta sig "dö" med Kristus, dö i från synden som bojar människorna.

Här är bibelord om detta: 

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er" (Matt 28:19-20)

”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Joh 3:3-7

"… begravdes med honom genom dopet. I dopet blev ni också uppväckta med honom genom tron på Guds kraft, han som har uppväckt honom från de döda. Ni som var döda på grund av era överträdelser och er oomskurna natur, också er har han gjort levande med Kristus" (Kol 2:12-13)

"Ni har… klätt av er den gamla människan med hennes gärningar och klätt er i den nya människan, som förnyas till rätt kunskap och blir en avbild av sin skapare" (Kol 3:9-10)

"Ni har lämnat ert förra liv och lagt av den gamla människan… och ni förnyas nu till ande och sinne. Ni har iklätt er den nya människan som är skapad till likhet med Gud, i sann rättfärdighet och helighet" (Ef 4:22-24)

"Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden…" (Rom 6:6)

”Johannes döpte med vatten, men ni skall bli döpta med helig ande om bara några dagar.” apg 1:5

Annons:
[Juel70]
12/6/13, 4:02 PM
#77

#74 Det vore enklare om du ställde frågan rakt ut.🙂 Lucifer dömde ju sig själv, han var inte längre värdig att vara del av himmelriket. Efter hans fall gör han så klart skillnad. Han blev ju ratad, utkastad, dömd och den slutliga domen väntar honom också.

allhealing
12/6/13, 4:16 PM
#78

#77,

låt mig då för tredje gången omformulera min ursprungsfråga som är relaterad till ditt huvudinlägg #0

Det finns många saker att tro på idag. Men allt kommer inte från Gud.

Du säger att gud skapade allt. Samtidigt säger du i ditt första inlägg att delar av det gud skapade inte kommer från gud.

Detta är en motsägelse eftersom du säger att allting som är skapat har en ursprungskälla, nämligen gud.

Gud kan inte vara skaparen av allt för att i nästa mening inte vara skaparen av allt. Inklusive Lucifer som du hänvisar till.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Juel70]
12/6/13, 4:36 PM
#79

#78

Ok då fattar jag 🙂 trodde du menade lucifers fall.

Allting har ju sitt ursprung i Gud. Men som Lucifer, så missbrukade han ju sin ställning i himmelriket.

 På samma sätt kan man missbruka andra områden inom Guds skapelse och kalla det för något annat. Sedan har ju människan hittat på en massa gudar, missbrukar t ex "Law of attraction" och kallar det sin "egen upptäckt" när det i själva verket är Guds lag om SÅDD och SKÖRD.

Det finns ju en massa Gudsnaturlagar, där människan själv tagit åt sig äran, för att dom "upptäckt lagen", men det är Gud som skapat den.

Sedan är ju Guds skapelse inte som den ska vara, idag. Satan regerar ju på jorden just nu och vilseleder och förgör människor, Förgör naturen genom människor, vänder upp och ner på Guds skapelse på alla tänkbara sätt.

 Men gör han skillnad på saker och ting i skapelsen.. ja iallafall Lucifer och hans änglar, och jag skulle tro att han gör skillnad på ogudaktiga och gudfruktiga människor på ett sätt, eftersom han ska "skilja agnarna från vetet"  Agnarna ska han bränna upp. 

Men en ogudaktig kan ju bli frälst, då förändras läget för den människan.

[Juel70]
12/6/13, 4:38 PM
#80

Önskar en trevlig helg!🌺 Om jag inte svarar så är det för att jag inte är hemma.

TezzD
12/6/13, 9:01 PM
#81

Jag tror inte på det bibeln säger om att Lucifer blev förkastad.
Jag tror att han blev en fallen ängel för att han vägrade att älska Människorna mer än gud själv, då Gud bad honom att göra detta.
Gud bad alltså Lucifer att älska människorna mer, men han kunde inte älska (oss) mer än Gud. 
Därför blev han förkastad och därför vill han oss människor ont. 

Observera. MIN tro. 😉

Trevlig helg!

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

ALPHIRA
12/6/13, 10:01 PM
#82

Juel #76.

Vad är då SYND enligt ditt sett att se?

Om vi antar att det handlar om en människa som tror på God och Jesus.

allhealing
12/6/13, 10:37 PM
#83

#79,

Allting har ju sitt ursprung i Gud. Men som Lucifer, så missbrukade han ju sin ställning i himmelriket.

Om allting har sitt ursprung i Gud är allting alltid 100 % förbundet med ursprunget. Du skriver inledningsvis att allting inte kommer från gud. Detta är därför alltid, oavsett vilken förklaring du kommer med, en motsägelse. Någonting kan inte både vara i förening med och i separation från samtidigt.

Däremot kan man, om man väljer att bortse från att allting är i förening med allting, välja att uppleva dess motsatsförhållande, nämligen separation.

Detta möjliggör för att du alltid är i förening med gud på ett plan samtidigt som du på ett annat plan upplever dess motsats.

Det är när du upplever motsatsen och stänger ute kopplingen till att du alltid är i förening med gud som separation blir möjligt att göra till sin sanning.

Det är en sanning som är sann när förnekelse av en större sanning bejakas.

Det är från det perspektivet du gör observationen att Lucifer missbrukar sin ställning i himmelriket.

Du gör det eftersom du när du ser dig som delvis separerad från helheten kan välja att se vissa saker som mer korrekta än andra saker du observerar.

Det är såhär rätt och fel skapas.

Det är såhär mitt sätt är bättre än ditt sätt skapas.

Det finns aldrig någon som har mer rätt än någon annan. Det finns mängder med uppfattningar om att rätt och fel ska vara det rådande verktyget jag väljer att använda mig av.

Om önskan är att uppleva livet genom separation som en tankemodell av hur verkligheten ska formuleras. Välj då att använda dig av ett separistiskt synsätt.

Om önskan är att uppleva förening med livet och allting du möter. Välj då att inte se dig som separerad ifrån det du möter.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
Wassago
12/6/13, 10:41 PM
#84

Klokt och väl skrivit Kent! :)

[Juel70]
12/8/13, 2:53 PM
#85

#83 Jag tror inte du förstår mitt sätt att förklara. Jag har också lite svårt att förstå ditt sätt att skriva. 🤪

"Om allting har sitt ursprung i Gud är allting alltid 100 % förbundet med ursprunget."

Det är inte alltid det har 100% ursprung… Om du t ex genmanipulerar en paprika eller en tomat, så är det ju inte längre 100% i sitt ursprung, något nytt har tillkommit, något nytt har tillförts. Likaväl kan något dras ifrån så att det inte längre är 100%

På samma sätt är Guds barn avskilda från resten av världen, genom att Gud skapat något NYTT.  

Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. (2 Kor 5:17) 

DÄRFÖR…. även om skapelsen är från Gud, var separerad från Gud genom Adam, och nu är försonad genom Jesus Kristus, så har Gud skapat något NYTT, en ny skapelse.

Se jag gör allting nytt! 
- Märker ni det inte?

[Juel70]
12/8/13, 2:59 PM
#86

#82 Jesus själv säger att SYND är att inte tro på att han är Guds son.

När man tagit emot Jesus och syndernas förlåtelse och lever genom anden som bor i oss, så har vi gjorts rättfärdiga i Jesus Kristus, så länge som vi förblir i honom. 

Alltså ser han inte längre synden.  Jag skulle rekommendera dig att läsa romarbrevet 5, 6 och 7. Där står exakt vad det handlar om.

Det betyder inte att vi ska fortsätta synda med värdsliga utsvävanden, utan Gud har kallat oss till att bli helgade, inte till ett liv i orenhet.

Men det är nästan omöjligt att vara helt syndfri, för alla syndar vi på något sätt varje dag. Det kan vara tankar, ord eller handlingar, men som troende blir man inte längre dömd på samma sätt, eftersom vi är friköpta från lagen.  Det är tron som gör dig rättfärdig.

Men som sagt, läs gärna Romarbrevet kap 5,6 och 7

Yon
12/8/13, 3:24 PM
#87

#86 "Men det är nästan omöjligt att vara helt syndfri, för alla syndar vi på något sätt varje dag. Det kan vara tankar, ord eller handlingar, …"

Sexuella tankar betraktas i vissa fall som synd, men jag å andra sidan tror att sexuella tankar härstammar från sexuell energi, och att den sexuella energin är grunden i all själslig utveckling. Den sexuella energin behöver inte nödvändigtvis ta form som sexuella fantasier, utan kan vara, eller rentav är en drivkraft för högre ändamål.

Jag misstänker att kristna personer har lätt för att döma och förtrycka sexuella fantasier, och även den sexuella energin, med hjälp av detta "synd-perspektiv", och följden är att de kastar de bort nyckeln till sin egna utveckling. Utveckling handlar, i mina ögon, om att omfamna den sexuellla energin och frigöra den från våra lägre begär (och lägre chakran). Jag tror att vissa kristna personer lyckas med detta, men att den kristna kulturen överlag inte accepterar detta.

När vi förrenas med Gud eller högre krafter, så tror jag att det i vårt mänskliga själsliv kan utspela sig som som en sexuell aktivitet där man "förenas", men på en mycket högre energimässig nivå.

Jag tror inte vi ska döma oss för hårt om vi har sexuella fantasier om andra. Vi ska istället se fantasierna som en representation för hur vår sexuella energi tar form, men detta blir svårt med synd-perspektivet. 

Jag tror inte på djävulen (eller demoner), men jag tror att vi själva skapar djävulen inom oss när vi förtrycker vår sexualitet, genom exempelvis synd-perspektivet. Jag får lov att hänvisa till Jung och hans idéer om det mänskliga sinnets skuggsida, som bara får mer kraft ju mer vi försöker förtränga den.

[Juel70]
12/8/13, 3:51 PM
#88

#87

Något sexuell aktivitet finns inte och kommer inte finnas i himmelen, vi kommer inte att ha det behovet helt enkelt, men den djupa sanna kärleken består. Gud säger att vi inte ska leva genom vårt kön. I himmelen är alla könlösa eftersom man inte längre har sina jordsliga kroppar kvar.

Den onde vet att missbruka kärlek och sexualitet. Om man tittar på hur det ser ut i dagens samhälle, så är det många som drabbats av sexmissbruk på olika sätt, många förväxlar också kärlek med sex.

Och kärleken försvinner mer och mer och det blir mer och grövre porrfilmer, framförallt på internet och trafficking, incest, sexuella övergrepp, pedofili ökar, barnkidnappning, människor som hålls som sexslavar… Där syns verkligen satans verk.

Jag kan bara tala för mig själv som troende, så för mig är det viktigt att om jag nånsin kommer träffa en man igen, så vill jag att han ska vara skickad och speciellt utvald till mig av Gud, för han vet bäst vad jag behöver och jag vill ha en rätt och sund bild av både kärlek och sexualitet. 

Jag väljer att vara lydig Gud och vänta med intimitet tills giftermålet. Jag vill inte orena mig. 

Något som många inte vet om, är att man blir "ETT" med alla sina sexpartners, dvs, du får ett avtryck av den människas själ i din själ.

En sexuell akt är ju en helig förening mellan man och kvinna som förenats i äktenskap inför Gud. Men det finns inget heligt över sex i dagens samhälle, det blir bara värre och värre och kärleken försvinner.

Yon
12/8/13, 4:10 PM
#89

#88

Tack för ditt svar. Här kommer bara några klargöranden. Det är inte säkert att du menar att jag har menat vad jag tror att du menar att jag menar ;) men här är i alla fall några klargöranden:

” Något sexuell aktivitet finns inte och kommer inte finnas i himmelen,”

Vill bara klargöra att jag inte har ansett något om det (och bibel-himlen är inget jag tror på). Det vore inte heller rätt att tolka föreningen med gud som en sexuell aktivitet så som sexuella aktiviteter sker i fysiskt tillstånd. Det är en förrening av energier som ter sig mer abstrakt i vårt sinne och involverar en rad känslor och upplevelser och som upplevs som mycket helande.

”Den onde vet att missbruka kärlek och sexualitet. Om man tittar på hur det ser ut i dagens samhälle, så är det många som drabbats av sexmissbruk på olika sätt, många förväxlar också kärlek med sex.”

Jag ser det som sexuell energi som tar en viss form genom vårt beteende. Sexuell energi behöver inte ta den formen.

” Jag väljer att vara lydig Gud och vänta med intimitet tills giftermålet. Jag vill inte orena mig. ”

Vill understryka att jag inte har nämnt något särskilt om fysisk sex, ifall man kunde tro det. Vad jag anser om det har jag inte tänkt så mycket på.

allhealing
12/9/13, 1:08 AM
#90

#85,

Jag förstår mycket väl vad det är du skriver. Tänk dig att skapelsen är sprunget ur guds källa. Detta är därför på samtliga nivåer från guds sida i kontakt med sig själv. Det är så eftersom gud är alltet. Gud kan därför aldrig vara frånkopplad från någon som helst aspekt av sig själv.

Såhär långt tror jag att vi delar samma synsätt.

Det som därefter sker när gud skapat möjligheten att uppleva sig som tudelad från källan är att vi som människor har möjligheten att inte längre minnas den här tudelningen.

Ändå är den gudomliga aspekten för alltid närvarande i varje cell och varje atom i hela universum eftersom det är skapat som dess avbild.

Gud är därför alltid närvarande även fast vi som människa i varje ögonblick inte alltid är medveten om att det är så.

Därför är det utifrån det här synsättet möjligt att uppleva separation i form av att djävulen existerar. Detta är dock endast den mänskliga förståelsen av att det är detta som sker. Den gudomliga aspekten är fortfarande för alltid det som är. Därför är guden även allting annat inklusive djävulen som du beskriver det.

En människa kan när hon ser sig som separerad från den gudomliga aspekten starta konflikt.  Såväl med sig själv som sin omgivning.

Det är detta som sker när vi väljer att göra skillnad på saker. När vi ser vissa saker som mer sanna än andra saker. När vi skapar och använder oss av uttryck som rätt och fel. När vi säger att vissa sanningar är bättre än andra sanningar. När vi säger att mitt sätt är bättre än ditt sätt. Istället för att säga att mitt sätt är bara ett annat sätt att se på saker och ting.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
[Lindyhop]
12/9/13, 5:51 AM
#91

Min tro eller rättare sagt övertygelse är att Gud absolut INTE är någon dömande Gud utan kärleksfull hjälpande och förstående. Det är vi själva och ingen annan som dömer oss. Vi är heller inte könlösa i efterlivet utan både män och kvinnor. För mej är det vi kallar himlen en annan dimension alldeles intill oss.

[Juel70]
12/9/13, 9:07 AM
#92

#90 Tack för ditt svar. Jag kan hålla med dig i mkt du skriver och inte i andra, eftersom jag väljer att tro 100% på Guds ord. 

"Det som därefter sker när gud skapat möjligheten att uppleva sig som tudelad från källan är att vi som människor har möjligheten att inte längre minnas den här tudelningen."

Det kallas i kristen mening att födas som en syndare. Vi är alla syndare och gått miste om härligheten och återupprättar kontakten när vi ber om syndernas förlåtelse och tar emot Jesus, blir födda på nytt, och får del av Hans rike.

En människa kan när hon ser sig som separerad från den gudomliga aspekten starta konflikt.  Såväl med sig själv som sin omgivning.

Dessa två i kombination, att man är separerad från Gud, och kan känna sig dömd av Guds ord och det kan i sin tur skapa ilska. Men när man står i enlighet med Guds ord, finns ingen fördömelse.

Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och uppenbart för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars. Hebr 4:12

Gud gav ju också genom Mose (En man som var rättfärdig av tro  inför Gud) de tio budorden (lagen) för att människorna skulle kunna skilja mellan rätt och fel och kunna behaga Gud.

Men i och med Jesus så kan vi nu bli rättfärdiga genom att TRO. Dvs gärningar kan inte frälsa oss. Jesus uppfyllde lagen och var helt syndfri, så att vi genom honom kan bli rena och återupprättade och frimodigt kunna komma inför Hans tron.

"Därför är guden även allting annat inklusive djävulen som du beskriver det."

Det var Lucifer som var en del av Gud, men som nu är separerad från Gud, liksom lucifers änglar som valde att tillsammans med Lucifer göra uppror mot Gud. 

Lucifer ville bli GUD. Han nöjde sig inte med att vara den största ängeln i himmelriket.  Hans uppgift idag är att vara anti-Gud, dvs att vara allt som Gud inte är. Och hos Gud finns inget mörker.

[Juel70]
12/9/13, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Den här skylten säger mycket 🙂

[Lindyhop]
12/9/13, 9:36 AM
#94

Jag läser aldrig Bibeln jag följer mitt inre och mitt hjärtas röst. Jag mår dåligt av yttranden som tveeggade svärd som klyver, stränghet, blod och fördömande. Jag är snäll mot mina medmänniskor, djur och barn, jag försöker tänka gott om alla och dömer ingen. Kan jag hjälpa så gör jag det. Att vara sån känns rätt i mitt innersta. Jag pratar/ber Gud om hjälp med en viss viktig sak varje dag och jag får den hjälpen vilket jag är oändligt tacksam för så jag är väldigt noga med att tacka också. Min Gud är ljus, god och trygg, en fadersgestalt. Jag är nöjd med min tro och trygg. Vi är alla olika och har våra egna ways att gå.

[Juel70]
12/9/13, 9:40 AM
#95

#94 Gud är inte ond. Han belönar dom som söker honom.  Men vill du få kunskap om Gud och Jesus så finns det i bibeln.

[Lindyhop]
12/9/13, 9:54 AM
#96

Jag tycker jag känner min Gud ändå i mitt hjärta. Vad är det för kunskap du menar? Det är saker jag inte kan ta till mig och väldigt mycket våld i Bibeln, mår dåligt av sånt. Dessutom har jag inte sagt annat än att Gud är god. Jag antar att Bibeln är skriven av människor så det jag upplever obehagligt i Bibeln lastar jag verkligen inte Gud för!

[Juel70]
12/9/13, 10:49 AM
#97

#96 Bibeln lär oss att vägen till Gud går genom Jesus och att vi behöver bli födda på nytt. Det står mycket till lärdom om både Jesus och hans egenskaper och mycket visdom att ta in. 

Jag antar att du syftar på gamla testamentet när du pratar om våld, läs nya testamentet istället.

Annons:
[Juel70]
12/12/13, 10:09 AM
#98

Den som har Sonen har livet. Den som inte har Guds Son har inte livet.

1 Johannesbrevet 5:12

Wassago
12/12/13, 6:55 PM
#99

Jo… Men sant är att Bibeln skrivits av mängder med människor under många århundraden och ändrats om, lagts till och tagits bort delar av… Men sant är åxå att alla är guds/skaparens barn och har livet oavsett! ;) Mesta av det skrivna är menat som liknelser för att människan skall kunna ta till sej de lärdomar som den faktiskt innehåller.. men tyvärr blir det allt för många feltolkningar å sen använder allt för många bibeln som vapen i stället för att läsa den och ta ut kontentan av den! :)

Yon
12/12/13, 7:27 PM
#100

Enligt kristen tro, vad jag har förstått, så syndar vi människor nästan varje dag, ”men som troende blir man inte längre dömd på samma sätt, eftersom vi är friköpta från lagen.  Det är tron som gör dig rättfärdig.” (Juel70)

Det är tack vare Jesus som vi klarar oss: ”… i och med Jesus så kan vi nu bli rättfärdiga genom att TRO.”, och, som sagt,  ”… gärningar kan inte frälsa oss.” (Juel70)

Varför ska vi då bry oss om vi agerar bra eller dåligt? Då kan vi lika gärna synda så det står härliga till, och sedan se till att vi tror tillräckligt mycket på jesus/gud, för gärningar kan inte frälsa oss, och det är ändå tron som räknas…

[Lindyhop]
12/12/13, 8:45 PM
#101

Nää det håller inte. Det är ju ungefär som att synda på de mest horribla sätt och sen ta en sväng till prästen och bikta sej. Då blir genast allt okej igen och man är förlåten. Jag tror nog att Gud och Jesus har en lite annorlunda syn på saken.

Yon
12/12/13, 9:15 PM
#102

Ja.. antagligen har gud och jesus en annan syn på det, men mot bakgrund av det jag framhöll i #100 så är det svårt att förstå på något annat sätt ;)

ALPHIRA
12/12/13, 11:06 PM
#103

Jag är kristen, tror på Gud, Jesus och Den helige anden. Tillhör den svenska kyrkan men går sällan dit. Gillar pingstvänner och Frälsningsarmén (fast jag ogillar dessa "soldater" men jag förstår poängen..)

En gång gick jag till Pingstkyrkan för att prata med en pastor. Vi pratade och det var även andra pingstvänner på plats so bad för mig när den stunden kom.

Pastorn frågade mig om jag tror på Jesus. JA, sa jag. Har alltid trott på Jesus.

Då sa han att "du är frälst" (född på nytt?) eftersom jag SÄGER DETTA HÖGT!! 

Nu är det ju så att jag röker, dricker ibland och därmed förstör "templet". Och syndar varje dag på många andra sätt i mina tankar. Och gör fel också. Samtidigt försöker jag hela dagen hjälpa andra och göra goda gärningar både i mitt jobb och utanför den.

Men jag går inte till någon präst och biktar mig. Tar upp allt jag har "på hjärtat" med min Gud innan jag somnar.

Alltså, enligt Juel & co. Hur ser framtiden ut för mig, stackars syndare?

allhealing
12/13/13, 12:27 AM
#104

#92,

Det är helt klart så att du väljer att undvika min inledande fråga. Nämligen ditt påstående att allting inte kommer från Gud.

Om gud skapade allt. Hur kan det då någonstans försvinna på vägen? Upphörde gud att existera?

Det synsätt du använder dig av bygger på att du utgår från att gud straffar och belönar. Det är ett dualistiskt tankesätt som uppstår när man tror sig svara i avsaknad av eller åtskild ifrån någon eller någonting.

En skapare som skapar allt kan aldrig vara i avsaknad av sig själv. Det är en logisk omöjlighet.

Ditt resonemang är därför en motsägelse när du påstår att gud är allt som är samtidigt som gud belönar och bestraffar. Av vilken orsak skulle en skapare som skapar sig själv till sin egen avbild straffa sig själv?

Den argumentationsteknik du använder dig av fungerar på personer som litar på att det andra säger är sant. När man skrapar på ytan flagnar färgen väldigt fort.

Du säger att du litar på ordet, guds ord. Litar du även på känslan, guds känsla inom dig?

Den mänskliga kroppen är biologisk. Inuti kroppen har vi förmågan att utsöndra kemiska reaktioner som hjälper oss att uppleva spannet från salighet till riktigt elaka känslor i form av starkt begränsande rädslor.

Det är därför möjligt att med den kännedomen om hur känslor fungerar. Skapar ett givande och ett tagande för att styra människor i en viss riktning. Exempelvis med ord.

Det sista och minst effektiva sättet att kommunicera på som dessutom är det långsammaste är genom ord. Så mycket information går förlorad när vi nerminskar våra känslor och uppelevelser genom ord. Det mest tydliga sättet att klargöra detta är att ta ordet kärlek. Hur kan någon med ord beskriva det vi inom oss känner när vi upplever kärlek? Svaret är att det kan ingen. Orden är för fattiga i sitt innehåll.

Jag litar till helheten, där ordet är en del av detta.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
[Juel70]
12/14/13, 6:39 PM
#105

Yon- läs gärna romarbrevet 5, 6 och 7. Där får du svar på dina funderingar.

Alphira- Ja, du har tagit emot Jesus, sagt att du tror och vill följa honom. Jesus säger att dopet är viktigt. Om du vill kan jag skicka dig en text, som på ett bra sätt förklarar varför dopet är så viktigt.  Har du tagit emot den  helige Ande som gåva? Den brukar man få när man döpt sig, men man kan även få den via handpåläggning. 

Allhealing, Jag tycker jag har svarat så bra jag kan på din fråga längre upp. Tror att du inte förstår mig riktigt.  Gud belönar den som söker Honom, Gud kan ansa och tukta, men bestraffningar behöver han inte. Synden straffar sig själv.

Yon
12/14/13, 8:18 PM
#106

#105 Tack för hänvisningen!

Yon
12/15/13, 4:10 PM
#107

#105

Jag läste några delar av romarbrevet 5, 6 och 7.. Jag får lov att säga att det låter intressant, men det kanske beror på hur man tolkar det. Jag antar att det finns flera sätt att leva efter bibeln på.

Som jag uppfattar kristendomen (eller din presentation av den), så finns det som en gräns dragen i marken. Kommer du över den gränsen så behöver man inte göra så mycket mer, utan man har klarat sig och kommer till himmelriket. En kristen person behöver ha tro, samt, så gott som möjligt, försöka att undvika att synda, och på det sättet hamnar man på rätt sida om gränsen.

Jag betraktar andlig utvckling som en ständig process; man fortsätter med sin meditation etc tills man nått ett slutmål som är fullständig upplysning eller något liknande (varav man inte längre är bunden till begär m.m på samma sätt).

Egentligen kanske det är värt att skilja på två sorters kristendom: exoteric och esoteric. http://www.swamij.com/mysticism-yoga-religion.htm

  • Exoteric religion is the external form of religious practice, and is what most of us are accustomed to seeing in the majority of churches, temples, or other religious organizations or movements. Exoteric religion may sometimes be called either Traditional or Orthodox.

  • Esoteric religion, on the other hand, has more to do with the inner experience, the subtler practices, and the pursuits of direct experience of the spiritual principles. It is the path of saints and sages, who have often been considered as deviants or outcasts by their own Traditional, Orthodox, or Exoteric religions.

Alla religioner innehåller båda dessa delar. Om jag var kristen, skulle jag troligtvis marginaliseras av den kristna majoriteten (eller bli utstött), därför att mitt esoteriska sätt att söka Gud på skulle inte accepteras majoriteten. Den esoteriska delen finns dock i kristendom. Här är en beskrivning

Each religion has both: The Exoteric, or external religious practices are what most of us see as dominant in our cultures. Within all of the Exoteric religions, there are also Esoteric practitioners that are seeking direct experience. These seekers of direct experience are often outcasts from the Exoteric organizations of their own religion. This has happened throughout human history. The examples are easy to find in books and articles, and are not presented here.

http://www.swamij.com/religion.htm

Finns en till artikel här som jag själv inte läst: "Exoteric and Esoteric Christianity" http://www.swamij.com/steiner-exoteric-esoteric.htm

[Juel70]
12/15/13, 4:56 PM
#108

Tack Yon för länkarna. Ska kika senare ikväll. Javisst är det intressant romarbrevet och det som står där :)

Man kanske kan jämföra den karismatiska rörelsen vid det esoteriska sättet att tro,eftersom man på ett sätt jagar bevis och mirakler från Gud hela tiden. Och i den andra änden de mest konservativa kyrkorna.

Jag är nånstans däremellan. Jag kräver inte längre bevis, för jag har redan fått bevis och mirakler i mitt liv. Nu kan jag lita på Guds ord mera, mera rotad.

Risken med att jaga för mycket upplevelser är att få felaktiga upplevelser från Guds motståndare, som mycket gärna kommer med alternativa mirakler. Det kanske svårt att förstå, men Gud lär oss att skilja gott från ont, genom att se på frukten och trädet.

[Juel70]
12/15/13, 4:59 PM
#109

Lite annat; en sida med lite av Guds löften till den som tror och låter sig döpas och bli en ny skapelse i Kristus.

http://www.bibleinfo.com/sv/topics/l%C3%B6ften-i-bibeln

Yon
12/15/13, 6:06 PM
#110

#108

Jag håller med om att det finns faror med att jaga upplevelser. Enligt mitt sätt att söka själslig utveckling på, finns det (enligt kunniga personer) en rad upplevelser som man kan uppnå och fästa sig vid, men man ska behärska sig själv – slarvigt uttryckt – och släppa taget om dessa upplevelser, eftersom upplevelserna inte är slutmålet.

”Jag är nånstans däremellan. Jag kräver inte längre bevis, för jag har redan fått bevis och mirakler i mitt liv. Nu kan jag lita på Guds ord mera, mera rotad.”

Att du litar på Guds ord ser jag som en god sak. Men jag antar att du har kommit till det stadiet efter en lång tid av utforskande, och att det inte bara var något som du uppnådde i en handvändning. Tilliten kan ses som att man har kommit ett steg vidare på sin egen väg. (men här spelar den egna uppriktigheten en viktig roll)

Efter en lång period av meditation och inre reflektion fick jag en fördjupad kontakt med en högre kraft (i brist på bättre ord). Jag underkastade mig den kärleksfulla kraften, och min upplevelse var att det inte fanns något att tvivla på, när jag befann mig i det fördjupade stadiet.

[Juel70]
12/15/13, 7:50 PM
#111

Yon, du har fått visdom från Gud, det hör jag 🙂

Nyckeln heter Jesus, han är porten in dit där du fått en inblick. När Gud lägger sådan visdom i hjärtat, då är man helt säkert kallad av Gud.

När man tror och tar emot Jesus (med sin mun bekänner) så får du nyckeln i din hand och du kan via Jesus alltid komma frimodigt inför Guds tron.

Jag hoppas att du genom bön och meditation inför Gud, får ett personligt möte med Jesus. 🌺

Annons:
Yon
12/15/13, 8:30 PM
#112

#112 Tack… jag tror man ska vara öppensinnad och prova olika vägar genom livet (tills man hittar rätt)… :)

En reflektion: Att ta emot Jesus måste innebära att tro på den godhet som han representerar, och att ingå i en sorts underkastelse i relation till den godheten. Underkastelsen betyder att man hänger sig åt godhet, och avstyr sig från de dåliga sidorna hos en själv (begär, hat, etc).

Det ljus vi upplever från Jesus, är ett ljus av godhet, i vilket allt annat bränns bort…

allhealing
12/15/13, 9:05 PM
#113

#105, Då förstår jag att vi inte kommer att mötas här. Vi har två olika synsätt på vad Gud är. Min uppfattning är att Gud är allt som är. I såväl stort som litet. Det är en Gud som aldrig gömmer sig eftersom hen är i allt som är såväl som i det som inte har form. Det är därför omöjligt för Gud att inte vara närvarande. Det är en Gud som aldrig blundar. Att vi som människor inte har förmågan att överblicka den helhet Gud representerar betyder inte att vi är frånkopplade från Gud. Det betyder däremot att vi har möjligheten att uppleva oss som separerade från Gud. Detta är inte likställt med att Gud inte är med oss i alla ögonblick. Gud är alltid med oss. Givetvis är det möjligt att uppfatta den här tudelningen som en verklighet där rätt och fel råder. Detta är dock enbart en temporär och övergående fas i den gudomliga utvecklingen vi alla hela tiden genomgår. Däri är det möjligt att uppfatta verkligheten varifrån du beskriver din verklighetsbild. Tack för ett givande resonemang och på återseende.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Juel70]
12/15/13, 10:35 PM
#114

#112 

Man behöver bara tro att Jesus är Guds son. Det finns många missuppfattningar om Gud och Jesus, t ex att Gud skulle vara en grym straffande Gud osv. Tvärtom, Gud belönar den som söker Hans rike. 

En tjänare ska ju "betjäna" och underkasta sig sin Herre. Men Jesus säger till sina lärjungar: 

-Jag kallar er inte längre tjänare, för en herre anförtror sig inte åt sina tjänare. Nu är ni mina vänner, för jag har ju sagt er allt som Fadern har sagt mig. Joh 15:15

Han var inte både ja och nej, i honom finns bara ett ja. Ty alla Guds löften har fått sitt ja genom honom. Därför säger vi också genom honom vårt Amen, Gud till ära. 2 kor 1:19-20

Det finns även några berättelser ur evangelierna hur en man frågar Jesus om han vill hela honom. Jesus svarar:

-JA, Jag vill. Bli ren.  Det är mäktigt faktiskt.

Vi är alltså vän med Jesus och vi kan kalla Gud vår Fader.

För att få detta måste vi söka Guds rike, genom Hans son Jesus, för att vi ska få del av HELA hans rike och rikedom.

Det är jätteviktigt att få RÄTT kunskap om Gud och Jesus. Det är en så stor skillnad som antingen kan hjälpa eller stjälpa. 

Tro kommer som en gåva av Gud och av undervisning av ordet står det i bibeln.

Sov gott!

[Juel70]
12/15/13, 10:44 PM
#115

Allhealing, jag tycker du har rätt i första delen du skriver, för det är i enlighet med ordet. Det är så för mig att jag ser ju allting ur Guds ords perspektiv. Jag kan inte rubbas ur den synvinkeln, såvida inte det är Gud själv som ger mig nya insikter :) 

"Min uppfattning är att Gud är allt som är. I såväl stort som litet. Det är en Gud som aldrig gömmer sig eftersom hen är i allt som är såväl som i det som inte har form. Det är därför omöjligt för Gud att inte vara närvarande. Det är en Gud som aldrig blundar."

Men vi var separerade från Gud genom Adam, det är ett faktum. Men tack vare Jesus, så har vi fått en chans att återupprätta den relationen. Jesus är bryggan, bron, som tillåter oss att åter få vara i Guds närvaro.

Det var Guds plan med Jesus, att rädda oss, för att han inte vill se oss gå under, för han älskar oss så mycket.  Att gå under, betyder att dö den kroppsliga döden och även att dö den andliga döden, vilket betyder evig separation från Gud.

Tack själv Allhealing för att du ville diskutera och jag hoppas ju så klart att alla ska hitta Jesus, för det är verkligen värt mer än allting.❤️

Sov gott!

allhealing
12/15/13, 11:39 PM
#116

#115,

du skriver att du håller med mig om att:

Min uppfattning är att Gud är allt som är.

Sedan skriver du att

Men vi var separerade från Gud genom Adam, det är ett faktum.

Du motsäger dig själv. Du säger att Gud är allt som är. För att i nästa andetag säga att vi är separerade från Gud.

Det är precis det jag skriver. Att du väljer att se Gud från flera olika perspektiv. Där ett perspektiv är att gud är ren. Där ett annat perspektiv är att människan är smutsig och behöver renas.

Du menar alltså att gud som är ren skapar ett rent universum. Sedan smutsar Guds avbild ner sig som du beskriver Adam.

Om du inte klarar av att se den logiska kullerbyttan du gör här är det omöjligt att föra ett resonemang med dig. Du blundar helt enkelt när det inte passar in i din historia om hur religionen är uppbyggd. Förnekelse fungerar när den som lyssnar inte går till källan för att ta reda på fakta. Det upphör att fungera när källfakta presenteras.

Ska vi dra det här ett varv till eller är det ok att du faktiskt har ett annat synsätt än mig?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Yon
12/16/13, 7:51 AM
#117

#116 "Du motsäger dig själv. Du säger att Gud är allt som är. För att i nästa andetag säga att vi är separerade från Gud."

I hinduismen förekommer ett liknande tänkande. Vi alla är ett med Gud, men vi är separerade från Gud genom vår ignorans. Allt i universum, inklusive alla ignoranta människor är ett uttryck av Guds kraft. Vi människor kan förenas med Gud igen genom att ta bort vår ignorans. När vi förenas med Gud inser vi att vi är ett med allt. 

När Juel70 pratar om orena och rena människor, så kan jag se det i likhet med hinduismens idéer om ignorans och icke-ignorans. I kristendomen: Vägen till renhet går genom Jesus, eftersom det är Jesus som förkunnar vägen till renhet och slutligen Gud (icke-ignorans). I hinduismen har man andra vägar till Gud, men hinduismen förkunnar också en väg till renhet (icke-ignorans). De som fortsätter att leva i orenhet kan betraktas, ur ett hinduistiskt perspektiv, som den som fortsätter att leva i ignorans.

Ignorant eller inte - vi är fortfarande ett uttryck av samma underliggande kraft (Gud). (Gud är skaparen av allt. I hinduism är universum är blott olika manifestationer av Gud).

Sedan skiljer sig Kristendom från Hinduism på djupare nivå, men just denna aspekt ser jag en likhet dem emellan. 

Men den upplevda motsättningen i Juel70s text kan lika gärna vara uttryck för ett vanligt synsätt som inom religion. (Jag har inte följt med i hela diskussionen här)

[Juel70]
12/16/13, 9:46 AM
#118

Allhealing, 

jag tycker inte att jag motsäger något. Bara för att människan innan Jesus och om man inte tagit emot Jesus är separerad från Gud, så kan Gud fortfarande finnas överallt och i det skapade. Men djävulen är ju för evigt separerad från Gud, likaså hans anhängare. Gud älskar ALLA människor och han ser och hör allt.

Gud ÄR ren och Han förändras inte. Det finns frälsta människor (som redan är rättfärdiga i Jesus) och det finns människor som inte har en relation med Jesus. (Orättfärdiga, ogudaktiga)

Du menar alltså att gud som är ren skapar ett rent universum. Sedan smutsar Guds avbild ner sig som du beskriver Adam.

Gud gav ju människa en fri vilja.  Adam valde att ta emot äpplet av Eva som frestades av djävulen, trots att dom visste att dom inte fick ta från Kunskapens träd.

Var är det du inte hänger med här?

Annons:
[Juel70]
12/16/13, 9:48 AM
#119

Allhealing, jag kallar mig inte religiös. Jag följer Jesus. Fariseerna var "religiösa"

[Juel70]
12/16/13, 9:55 AM
#120

Tack Yon, Tycker du skrev bra angående ignoransen.  

Hinduismen är dock inte jämförbar med Jesus. Hinduismen har ju många gudar. Hinduismen har ingen frälsare, Messias. Gud kan inte vara andra gudar samtidigt och ha olika  budskap. "Ett splittrat rike kan inte bestå".

Gud sände ett frälsningsbudskap via Jesus.

Yon
12/16/13, 11:47 AM
#121

Vad jag förstått finns alla typer inom hinduism och att det beror på vilken inriktning man har.. "Hinduism is set in a diverse system of thought with beliefs spanning henotheism , monotheism , polytheism, panentheism , pantheism and monism among others." en.wikipedia.org/wiki/God_in_Hinduism Själv ser jag allt som en manifestation av samma gud.

[Juel70]
12/16/13, 5:47 PM
#122

Jag säger bara att det är viktigt att ha rätt kunskap, för ; 

Ty vi strider inte mot kött och blod (människor) utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. (Ef 6:12.)

För ens egna bästa, om man vill följa Jesus, hitta Gud och vandra med honom, så måste man få rätt undervisning genom bibeln och DHA. 

När du lär dig att läsa Guds Ord på rätt sätt, så kommer du att uppleva att Herren möter med dig och talar till dig dagligen genom sitt Ord. Du kommer att uppleva att du blir gripen av Ordet, oavsett vad du läser i Bibeln.

Det krävs ett ställningstagande att följa Jesus och för att exakt veta vad man ger sig in i, så behöver man Guds ordet och undervisning. Man måste beräkna kostnaden:

Om någon av er vill bygga ett torn, sätter han sig då inte först ner och beräknar kostnaden för att se om han har råd att slutföra bygget? Lukas 14:28

Är du villig att gå ALL-IN?

allhealing
12/16/13, 6:11 PM
#123

#118,

du skriver inledningsvis i #0 att:

"Men allt kommer inte från Gud."

Min följdfråga blir därför. Om det inte kommer från gud, var kommer det ifrån?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Juel70]
12/16/13, 6:36 PM
#124

Allhealing, då syftar jag på olika läror och religioner, tron på andar, tala med döda, spådom, astralresor, osv osv.

Det kommer inte från Gud. Det kommer från den onde.

Yon
12/16/13, 6:49 PM
#125

#124 Om jag förstår dig rätt så betraktar du Buddhism, Islam, Hinduism (hela spektrat) m.m som kommet från "den onde". 

Jag förstår att du är bunden till det synsättet genom bibelns ord, men för mig blir det lite väl magstarkt.

Det blir svårt att se en ödmjuk buddhist som drabbad av ondska, och förmedlare av ondska.

Annons:
[Juel70]
12/16/13, 7:01 PM
#126

Yon, Gud älskar alla människor och vill se dom hitta rätt väg till Honom.  Man behöver som människa inte vara ond, men man kan ju ledas vilse och attackeras av den onde. Det finns många fina icke kristna människor, muslimer, hinduer. Jag menar inte att man ska döma någon.

Även kristna attackeras av den onde, men vi har fått andliga vapen för att strida mot dem.

Yon
12/16/13, 7:05 PM
#127

Tack.. Jag misstänkte att du inte menade så som jag först tolkade det…

allhealing
12/16/13, 7:59 PM
#128

#124,

om nu inte all kommer från gud.

Då menar du att det finns fler skapare än en? Har jag förstått dig rätt då?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Juel70]
12/16/13, 8:42 PM
#129

Nej Allhealing, du förstår mig fel. Det finns bara en allsmäktig skapare, Gud.  Har du hört mig prata om flera skapare?

[Juel70]
12/16/13, 8:44 PM
#130

Men man kan ju se så på andra läror, att det är skapat av människan och människan (den ofrälste) är ju under inflytande av denna världens anda (den onde) Nu menar jag inte att människorna behöver vara onda, utan den onde är ju nedslängd på jorden.

Det finns ju även direkt tillbedjan av den onde, och så finns det underkategorier av läror som tillhör den onde. Att dom tillhör den onde är för att det inte kommer ifrån Gud.

Yon
12/16/13, 9:14 PM
#131

#130 Andra läror påstår ju, liksom kristendomen, att deras lära kommer från ingen mindre än Gud.

Det blir en fråga om vad man väljer att tro på.

Jag själv tror att det finns flera läror som alla leder till realisation av samma Gud. Jag tror dock att vägens utformning anpassas efter rådande kultur.

Jag har svårt för följande.

Tänk dig att du tar den mest andligt utvecklade personen inom en viss icke-kristen kultur, och så ställer du den jämte någon kristen person som visserligen har givit löften och tagit emot Jesus, men som samtidigt är uppenbart egoistisk och har en låg moral. Jag kan inte tänka mig att den sistnämnda personen skulle stå närmare Gud.

Jag kan inte tänka mig att vägen till Gud blott går genom en så ytlig handling som att avge ett muntligt löfte. Jag tror att ett muntligt löfte är början på den andliga vägen för somliga personer. Jag tror att vissa andra personer är långt mer gångna, utan att ha yttrat ett enda löfte, och Gud har förståelse för det.

Här kommer uppriktigheten in. Löften och annat har ingen betydelse. Gud räddar oss inte för att vi avlagt ett löfte. Gud räddar oss för att vi följer den riktning som löftet pekar åt. Somliga följer den vägen utan att avge löften, av olika anledningar.

[Juel70]
12/16/13, 9:49 PM
#132

Tänk dig att du tar den mest andligt utvecklade personen inom en viss icke-kristen kultur, och så ställer du den jämte någon kristen person som visserligen har givit löften och tagit emot Jesus, men som samtidigt är uppenbart egoistisk och har en låg moral. Jag kan inte tänka mig att den sistnämnda personen skulle stå närmare Gud.

- Om den läran och kunskapen inte kommer från Gud, då gynnar den kunskapen inte dig den dag då du står inför Herren. Alltså är då den sistnämnda närmare Gud på grund av sitt hjärtas tro på Jesus.

Det kanske kan jämföras med att man studerar matematik hela sitt liv för att nå ett mål att bli den främste matematikern. Du tror alltså att matematiken är den viktigaste läran, men det visar sig att slutprovet handlar om  biologi. Då står du där, full av kunskap.. till ingen nytta.

- Ett annat exempel kan vara platsen där Jesus korsfästes med två tjuvar. Den ene av dom hädade Jesus och den andre trodde på att Jesus var Guds son.  Det fanns säkert andra troende som stod närmare Gud, men på grund av sitt hjärtas tro, så fick han följa med Jesus redan samma kväll till himmelriket.

"Jag kan inte tänka mig att vägen till Gud blott går genom en så ytlig handling som att avge ett muntligt löfte. Jag tror att ett muntligt löfte är början på den andliga vägen för somliga personer. Jag tror att vissa andra personer är långt mer gångna, utan att ha yttrat ett enda löfte, och Gud har förståelse för det.

Här kommer uppriktigheten in. Löften och annat har ingen betydelse. Gud räddar oss inte för att vi avlagt ett löfte. Gud räddar oss för att vi följer den riktning som löftet pekar åt. Somliga följer den vägen utan att avge löften, av olika anledningar."

-Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst. Rom 10:9

Sedan finns det också dopet som är viktigt. Dopet i vatten och helig ande. Troendedopet i vatten är en handling utförd i tro (kan skicka PM till dig om det)

Gud räddar oss om vi tror och förblir i Jesus och i Guds ord och löften.

 Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig. joh 15:4

Det finns frälsningsvisshet i rättfärdigheten och i Guds ord, men det är också en strävan mot målet. Många ska avfalla från tron också. (Det kan man läsa om i evangelierna om sådden vid vägkanten, bland tistlarna och i god jord)

Det är sant att vi måste följa den riktning som är Guds vilja. Guds vilja får du reda på genom att läsa bibeln och genom undervisning.

Annons:
[Cytisus]1
12/21/13, 5:13 PM
#133

Här kommer ett litet utdrag från mitt examensarbete jag håller på att skriva vid stunden. Det beskriver delvis vad jag tror på och resten lämnar jag över till dig. Hoppas jag kan göra dig mer öppen för vad andra har för åsikter.

Normer

Enligt Nationalencyklopedin förklaras en norm för något som anses vara det ”normala” eller det accepterade beteendet i till exempel en social grupp. Det system som normer placeras i kallas för normsystem och utgör det mönster som vi människors handlingar förväntas följa. Det finns flera grupper som normer kan delas in i, bland annat moraliska, ekonomiska, estetiska, tekniska osv. Normer är så gott som alltid nära förbundna med sociala värden som förväntas följas av den grupp av individer som bejakar dem. Normer kan beskrivas som oskrivna lagar som som antingen är en del av de formella lagar som finns eller så är normer en del av traditioner, seder och bruk.(NE, 2013).

Normer fyller två funktioner, dels att fungera som ett redskap för att styra och kontrollera individer och att fungera som ett integrerande och socialt sammanhållande system. Det innebär att de som underkastar sig normsystemet har enklare att tillhöra gruppen än de som väljer att inte anpassa sig efter gruppens värden och normer. Normernas funktion i sociala sammanhang fungerar även som en trygghet för de normerna tillämpas på. Ifrågasättande av de existerande normerna blir svårt för det kan innebära att den sociala sammanhållningen i så fall kan försvinna.(Elmeroth, 2012, s 20-21).

Normbrott och avvikelse

De som avviker från normer kan få positiva eller negativa följder beroende på den sociala gruppen. Men att följa de normsystemet belönas i egenskap av till exempel bekräftelse och tillhörighet. Att bryta normer kan där emot straffas. Formella sanktioner kan vara att bryta mot lagen och där av få ett rättsligt straff. En informell sanktion är inte skrivna i lagboken och det kan vara svårt med starka känslor för den som bryter normen, och det är inte sällan att avvikaren upplever känslor som påverkar individen under en lång tid. Att avvika eller bryta från de uppsatta normerna fungerar så att det skapas en skuldkänsla och det obehag som uppstår och överstiger den vinst som kommer med att följa normen, man kan även bli exkluderad från gruppen där normen tillhör det sociala systemet.(Elmeroth, 2012, s 21).

allhealing
12/21/13, 8:15 PM
#134

"129,

du skriver det själv. Att allting inte kommer från gud. Vad är det som inte kommer från gud?

Citat

"Det finns många saker att tro på idag. Men allt kommer inte från Gud."

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Juel70]
12/22/13, 12:41 PM
#135

#134

Se svar i #130

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

allhealing
12/22/13, 1:27 PM
#136

#135, Jag omformulera mig ännu en gång, Gud skapade allt, det finns ingenting som inte kommer från gud. Jag utgår från att du håller med mig där? Jag utgår från det eftersom du säger att det bara finns en skapare. Eftersom du själv skriver att det är så blir min följdfråga. Anser du att djävulen inte är skapad inom detta? Och om det är sant, hur kan djävulen inte vara en del av det som är gud? Eftersom du hävdar att allting kommer från gud? Om du inte kan se, eller väljer att förneka den här motsägelse inom dig. Är det ingen idé att diskutera det här med dig eftersom du motsäger dig själv i ditt resonemang. Det är min förståelse att människan har möjligheten att uppleva sig själv som separerad från gud. Detta betyder inte att gud är separerad från människan. Det betyder bara att människan väljer att se sig som mindre än sin skapare. Detta är således en illusion. Eftersom det som skapar aldrig kan vara frånskild sin skapelse.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Juel70]
12/22/13, 1:38 PM
#137

All healing- Djävulen separerade sig från Gud, blev utkastad från himmelriket.  

Från början skapade Gud Lucifer, djävulen, men som sagt, han gjorde uppror mot Gud och är nu inte längre en del av Guds rike. Förstår du?

Det som blir förkastat av Gud, är separerat från Gud.

allhealing
12/22/13, 2:29 PM
#138

#137, Det finns fler än ett perspektiv. Guds perspektiv är att allting är ett. Ditt perspektiv är att människan är ibland och ibland inte separerad från gud. Jag förstår att du från ditt resonemang utifrån det perspektivet där människan ibland är och ibland inte är separerad från gud. Därmed upphävs inte guds perspektiv att gud för all tid är alltet. Du däremot får gärna tro att människan ibland är och ibland inte är i förening med gud. Det är det som är själva syftet med skapelsen. Att vi inifrån oss själva när det är dags ska vakna upp till den här förståelsen. Mitt sätt är därför aldrig bättre än någon annans sätt. Mitt sätt är bara ett annat sätt.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Yon
12/22/13, 2:47 PM
#139

#138

"Mitt sätt är därför aldrig bättre än någon annans sätt. Mitt sätt är bara ett annat sätt."

Men hur långt sträcker sig det? Allas tänkbara och påstådda försök att nå Gud på är inte fruktsamma. Exempelvis en metod som inte kräver att man underställer sig Gud kan inte vara ett gångbart sätt (det vore istället en metod att förrenas med djävulen, ur det kristna perspektivet, eller att hålla fast vid sin ignorans enligt hinduism, om jag mins rätt, och kanske att hålla fast vid det "lilla jaget" enligt endel New Age perspektiv)

"Eftersom det som skapar aldrig kan vara frånskild sin skapelse"

Ursäkta om jag tar det ur sitt sammanhang (jag såg inte sammanhanget isåfall), men en kruka är frånskild sin krukmakare, på ett ganska tydligt sätt :) Ett barn är fysiskt frånskilt sina föräldrar (och mentalt då barnet slutar se mamman som en förlängning av sig själv (tror det var Freuds tanke)).

Annons:
Hexagonaria
12/23/13, 1:32 PM
#140

#139 Om Gud är allt och har skapat allt - och vi som ett tankeexperiment tänker oss Gud som krukmakaren - så har Gud även skapat materialet det vill säga leran som hen sedan formar till en kruka.

Juel70, att säga att Gud finns i allt men att vissa delar av detta som finns ändå är separerat från Gud, är (som allhealing uttryckte det) en logisk kullerbytta.

M a o om Gud har skapat varje atom, så kan man se det som att Gud finns i allting, och därmed så finns Gud även i alla korsningar av alla organismer.

Och om Gud har skapat och skapar allting så bör hen logiskt sätt även finnas med i varje tanke, eller hur?

Om det inte är så så betyder det väl att det finns något annat som skapar också? Följer du/ni med i resonemanget?

Hexagonaria
12/23/13, 1:52 PM
#141

Om man nu sedan tänker att Gud har skapat allting, kan det då vara så att Gud skapar sådant som är helt nytt ur ingenting? Är det möjligt? Och vad är detta "ingenting" i så fall?

Men om det skulle vara så kanske man kan se det som så, att Gud kanske inte finns i allting? 

Man kan se det på olika sätt. Men att Gud skulle finnas i allt, men ändå vara separerad från vissa delar av detta "allt" är väl (som sagt) inte en möjlig ekvation?

[Juel70]
12/23/13, 2:49 PM
#142

Finns en bra bok online som heter LERKÄRLET.

Väldigt insiktsfull och intressant läsning ur kristen och biblisk mening.

http://www.kirjasilta.net/santala/lerkarlet/skatten.html

Här kan man få en bättre förståelse om leran och krukmakaren! Rekommenderar!

God Jul!

[Juel70]
12/23/13, 2:51 PM
#143

Ett litet uttdrag ur boken:

Leran bör göras foglig. Den går inte att gjuta i formar. I stora fabriker kan leran tvingas i färdiga formar genom tillsats av vissa ämnen - men en vanlig krukmakare från Kina till Amerika vet att leran skyr tvång. Den bör fås att samtycka till sin form. Leran kräver sin tid för att foga sig i den form man vill få den att samtycka till. Så gör Gud också för att få oss att ta emot evangeliet.

Jesus säger: »Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte.» (Matt 23:37) I Hosea 11:7 läser vi: »Ty mitt folks håg står till avfall från mig, och hur mycket man än kallar dem till den som är därovan, så höjer sig ändå ingen.» Jes 65:2 uttrycker det så: »Hela dagen har jag räckt ut mina händer till ett motsträvigt folk, som vandrar på den väg som inte är god.»

Gud i sin helighet vet nog att människan strider mot hans vilja ännu mera än leran mot sin mästares. Därför ville han vinna vårt förtroende genom att ge sin egen Son som bevis på sin kärlek. Så borde vi förstå det ord som väckte den store väckelsemannen Albert Lunde i Norge: »Han som inte skonade sin egen son utan utlämnade honom för att hjälpa oss alla, varför skall han inte skänka oss allt med honom?» (Rom 8:32) Större bevekande offer än detta kan vi inte kräva av vår Store Krukmakare.

Hur borde då leran vara i sin Mästares hand? Det bör ha »lagt sig» och lugnat sig. En krukmakare sade: Tvättad och bearbetad lera är vacker - där finns inga främmande element, den är som mjölk eller silke, den gör inte längre uppror i händerna. För människans del torde det här betyda det som vi läser om i Ps 131:2. Min hustru gav den texten en kväll i Jerusalem till vår arbetskamrat, som just hade fått höra att hon led av obotlig cancer: »Nej, jag har lugnat och stillat min själ, som ett avvant barn i sin moders famn, ja, som ett avvant barn, så är min själ i mig.»

Yon
12/23/13, 3:25 PM
#144

Gud finns i allt.. Men vissa delar är separerade.. Vatten finns i alla mina glas men vissa delar är separerade. Vatten finns i glas men glaset är separerat från vattnet. Guds kraft finns kanske i djävulen med, men djävulen väljer bort Gud. Guds kraft finns i oss med, och vi har fri vilja att välja. Är inte ondskan skapad ur djävulens fria vilja. Ondskan är ej skapad av gud. Djävulen var ursprungligen skapad av Gud som en ängel, men valde själv en annan väg, och djävulen gav därmed upphov till endel saker, därför att djävulen har fri vilja att göra det. Sedan låter Gud oss också ha en fri vilja att välja. Om det stämmer med kristen syn vet jag ej. Det var mina vilda spekulationer :-)

[Juel70]
12/23/13, 4:16 PM
#145

Yon, du skriver så himla bra och klokt! 🙂 

Säkert finns en del av Guds egenskaper kvar i Lucifer, men som du sade, det är han som valt bort Gud genom sitt uppror att själv vilja bli större än Gud.

Guds kunskap och vishet är nog alldeles för stor för oss att greppa med vår lilla hjärna. Vi kan säkert ta emot små saker i etapper, men vissa saker går nog inte att förstå förrän man är i himmelriket, då all kunskap och visdom ska uppenbaras för oss. 

Det står i bibeln, att Jesus fanns till redan innan jorden skapades,från tidens  början, Ja, INNAN tidens början, då måste ju Gud även vetat att Lucifer och hans änglar skulle göra uppror, för Gud känner allas hjärtan och tankar och motiv.

[Cytisus]1
12/24/13, 10:43 AM
#146

Jag tycker hela diskussionen är helt fel Juel70, för du utgår från att Kristendomen är det enda rätta. Vem är det du försöker övertyga, dig själv eller oss andra. Såna här konversationer leder inte till något mer än separation mellan människor. Är det verkligen så svårt att acceptera att man tänker och känner olika? Det verkar som du lever i en bubbla och är så rädd att lämna den att du gör vad som helst för att försöka övertyga dig själv att det du tror på är den enda sanningen.

Och du kanske kan svara på den här frågan. Eftersom Gud är allsmäktig, då har han en förmåga att se in i framtiden eftersom det är han som skapat den. Varför var han då så dum att skapa Lucifer eftersom han visste att han skulle göra uppror, eftersom Gud är allsmäktig. För mig verkar det som Guds plan redan från början var att människan och allt annat skulle lida då han visste allt om Lucifer. Det går inte ihop för mig. Samma sak gäller med Adam och Eva, allt är ju Guds plan.

Annons:
[Juel70]
12/24/13, 10:52 AM
#147

#146 Nej den här tråden är inte för att övertyga någon,utan för dom som vill söka Gud och har frågor. 

Jag tycker den här tråden har varit väldigt intressant och intressanta inlägg från alla.

Jag tror jag svarade på din fråga redan innan du ställde den, i inlägget ovanför dittt inlägg: 

Guds kunskap och vishet är nog alldeles för stor för oss att greppa med vår lilla hjärna. Vi kan säkert ta emot små saker i etapper, men vissa saker går nog inte att förstå förrän man är i himmelriket, då all kunskap och visdom ska uppenbaras för oss. 

Det står i bibeln, att Jesus fanns till redan innan jorden skapades,från tidens  början, Ja, INNAN tidens början, då måste ju Gud även vetat att Lucifer och hans änglar skulle göra uppror, för Gud känner allas hjärtan och tankar och motiv.

Om jag som ständigt söker Gud, inte har svar på alla frågor, hur ska då du ha det? Gud uppenbarar sina hemligheter i etapper. Vi får veta vad vi bör veta och inte vad vi vill veta. Men mycket av allt det vi bör veta står i bibeln.

Den dagen vi står tillsammans med Gud får vi nog se hela perspektivet och hur allt ligger till.

[Juel70]
12/24/13, 11:00 AM
#148

Om din far säger åt dig att städa rummet, så ifrågasätter du säkert inte honom, för du vet att han har ett bra motiv med det hela eftersom du litar på din far och hans tankegångar.

Om du är lydig och gör som han säger, fastän du kanske har några frågor inom dig och du kanske inte riktigt har lust att göra som du blivit tillsagd, så kommer du att få svar efteråt och belöning. Svaret ska vara uppenbart för dig och har oftast flera syften, till din egen fördel och enligt din fars vilja.

Yon
12/24/13, 11:17 AM
#149

#146

Jag ska inte svara på dina frågor, för frågorna är inte till mig, men jag ska ge mina reflektioner.

Jag, å andra sidan, uppskattar jag anförandet från personen i fråga, därför att personen är kunnig i sak (mer kunnig än mig), och är ett exempel för sin egen egen tro. Det ger mig en inblick i någon annans tro. Alternativet hade varit att jag hade fått läsa massa böcker. 

När man närmar sig heliga skrifter kan man göra två saker: 1) man läser skriften rakt av och tolkar den som man själv vill, med grund i bristande förståelse. 2) man läser en tolkning från någon teolog eller liknande som har studerat saken och nått en djupare förståelse.

Heliga skrifter måste tolkas, och de kan tolkas mer eller mindre bra. Det finns flera tolkningar och kanske finner du en eller flera som ger dig en djupare förståelse. Det finns uppdelningar inom kristendomen och jag själv ser att vissa är mer intressanta än andra.

När jag engagerade mig i buddhismen så mins jag att jag hade bildat mig en uppfattning. Flera år senare läste jag någon akademikers tolkning och då insåg jag att buddhismen kunde förstås på ett helt annat sätt.

[Juel70]
12/24/13, 11:28 AM
#150

Yon, ja det är nog därför bibeln missförstås  ofta. I början läste jag också rakt av och tolkade såsom min hjärna tolkade det, sen fick jag höra från andra kristna andra tolkningar och blev förvirrad, men det bästa sättet är att läsa och låta helige Ande uppenbara ordets mening för dig. Jag har ibland fått ta avstånd ifrån andra kristna och kyrkan för att i avskildhet få en rätt bild och tolkning av saker som jag inte förstått.

Jag brukar också lyssna på smord undervisning. Det är alltså tolkning och uppenbarelse av ordet genom helige ande. Det går inte över en natt att kunna förstå allt. Det är en pågående process och man måste ständigt läsa ordet (äta Guds bröd) och låta det göra sitt verk tills man byggt upp "ett andligt bibliotek" inom sig. Ett andligt laboratorium 🙂

Först då kan man på ett bättre sätt börja pussla ihop och förstå helheltsbilden.

Nu ska jag ta fram skinkan och griljera. Önskar alla en god och fridfull Jul.🌺

allhealing
12/24/13, 9:14 PM
#151

#139,

om du läser reflektionen som ges i #140 & # 141 av Hexagonaria så kanske du förstår mitt resonemang?

När jag skriver att mitt sätt inte är bättre än någon annans sätt är det en invitation till förståelse, istället till den omskrivna versionen att mitt sätt är bättre än ditt sätt som istället skapar motsättning.

Det är precis som Hexagonaria beskriver det jag från mitt perspektiv även försöker förklara. Det existerar det gudomliga perspektivet som ser och vet allt. Det existerar även från den mänskliga sidan ett betydligt mindre perspektiv av den gudomliga helheten.

Det gudomliga perspektivet är. Det är allt som är. Det existerar därför ingen konflikt eller behov av sådan verklighet. Gud är det som är. Därför är gud i det tillståndet ett med allt. När man är ett med allt existerar inget behov att att göra någon del av det till mindre än någon annan del. Det existerar inte det behovet eftersom behov inte existerar när man redan har allt. När man redan är ett med sig själv. Därför finns det ur detta gudomliga perspektiv inget behov av att göra en religion bättre än någon annan. Behöva övertyga någon att mina tankar är mer korrekta än dina tankar. Det existerar inget sådant behov när gud är.

Det är först när vi befinner oss i en människokropp och där vi inuti den kroppen tror oss befinna oss i separation från gud som är allt som behovet av att tro på separation kan uppstå. Separation är bra eftersom det ger oss i mänsklig skepnad möjligheten att uppleva oss i var sin kropp. Det ger oss möjligheten att umgås.

Men det ger oss även möjligheten att genom rädsla förminska oss själva. Det är först när vi genom att se oss som mindre än det gud är, nämligen alltet som det blir möjligt att tro att gud är oss frånskild. Det är först i det tillståndet vi som människor tror att vi har behov. Behov av att exempelvis rättfärdiga det liv vi lever, den livsstil vi valt. Vi förstår inte att den livsstil vi valt blivit givna till oss av andra exempelvis rädda personer som gladligen delat med sig av sina rädslor för att skapa en större gemenskap av rädslor.

Om rädslor är den väg man önskar gå då går man den vägen. Om man tröttnat på att följa den vägen är det möjligt att välja på nytt. Vi var ursprungligen enbart kärlek. Det är därför likt ett datorprogram möjligt att göra nya val och på så sätt byta ut de val vi idag gör som är fyllda av rädsla. Det är möjligt att inte längre välja rädsla. Det är möjligt att istället välja kärlek. Där kärlek är det som är. Jag säger inte att det är lätt. Jag säger att det är möjligt. Valet är varje persons.

Förstår du mitt resonemang när jag presenterar det på detta sättet?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Yon
12/24/13, 9:50 PM
#152

#151

"När jag skriver att mitt sätt inte är bättre än någon annans sätt är det en invitation till förståelse, istället till den omskrivna versionen att mitt sätt är bättre än ditt sätt som istället skapar motsättning."

Läser just Spiritual Theology by Fr. Jordan Aumann, O.P.* och kom förbi detta citat som handlar om hur den katolska kyrkan (vid någon tidpunkt i historien - jag vet inte vad Vatican Council II syftar på) betraktar och förhåller sig till andra religioner. De erkänner andra religioner men framhåller ändå den egna religionen som den mest rätta vägen. Jag kan tänka mig att det kan tillhöra en religions intresse att sätta sig själv först. Kanske kan man vara överens om att man tycker olika sätt är bäst, och att man får tycka ett sätt är bäst, men att man samtidigt kan erkänna andra religioner. Vi kanske inte behöver hålla med om att alla synsätt är precis lika bra. Hur kan man själv välja en enda väg om precis alla religioner är precis lika bra? :)

Vatican Council II has promulgated this ,doctrine in the declaration on non-Christian religions: The Catholic Church rejects nothing of what is true and holy in these religions. She has a high regard for the manner of life and conduct, the precepts and doctrines which, although differing in many ways from her own teaching, nevertheless often reflect a ray of that truth which enlightens all men. Yet she proclaims and is in duty bound to proclaim without fail, Christ who is the way, the truth and the life (John 14:6). In him, in whom God reconciled all things to himself (2 Con 5:18-19), men find the fullness of the religious life.(3) 

* Fritt tillgänglig: https://archive.org/details/SpiritualTheologyByFr.JordanAumannO.p

allhealing
12/24/13, 9:59 PM
#153

#152,

ett enkelt ja eller nej är mycket bättre som svar istället för att glida undan frågan och hänvisa till vad någon annan tycker. Har du ingen egen åsikt i frågan?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
Yon
12/24/13, 10:38 PM
#154

#153

Jag har ingen åsikt. Och i de fall jag kan ses ha en åsikt, så måste jag utgå att den är bristfällig. Vad gör att jag, eller någon annan, kvalificerar att ha en åsikt eller ett ställningstagande, måste jag fråga mig. Det finns folk som är långt mycket bättre på att bilda sig uppfattningar än jag. Jag hänvisar gärna till dem :)

Denna kommentar har tagits bort.
Yon
12/25/13, 11:05 AM
#156

Har raderat ett inlägg (155) som handlade om att författaren ansåg sig vara oförmögen att delta i diskussionen på grund av "en viss [annan] person". Inlägget innehöll även en lösrykt nedsättande mening (ett personangrepp).

Trivs man inte i diskussionen så går det bra att enbart lämna diskussionen.

allhealing
12/25/13, 3:32 PM
#157

#154,

men du har haft en mängd andras åsikter som du svarat mig med, dvs inkopierade från andra sidor. Menar du att du inte står bakom dessa åsikter som du gett mig eftersom du skriver att du inte har någon åsikt?

I så fall, varför svarar du på mina inlägg?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

retep
12/25/13, 5:54 PM
#158

Tänker att kring frågan om "vad tror du på" och om hur och vad Gud har skapat och dömer våra handlingar och… Så menar jag att vi allt för ofta ser och vill uppfatta Gud som personlig. Det kan vara att vi i vår tro vill ha ett personligt förhållande till Gud och det är inget fel i det. Men Gud är inte en person, inte ens i Jesus, eftersom han inte är här i personlig, fysisk gestalt och delar livet med oss. Gud är så oändligt mycket mer! Och meningen, betydelsen av Kristus och Jesus liv på Jorden för ett par tusen år sedan, så mycket större och mer välsignat än att vi skall förminska och förvränga genom motsättningar, som så lätt och ofta uppstår genom tro! Gud och budskapet Jesus bar till oss, det finns i våra egna hjärtan, i vårt eget inre, i vår medvetenhet. Alla motsättningar vi ser i det yttre , om vem som har skapat vad, vem som har rätt och vem som har fel! Allt detta är bara okunnighet, trångsynt och allt för mycket hävdelsebehov. Gud är oss närmast när vi är sant närvarande i vårt inres ödmjuka stillhet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Juel70]
12/25/13, 5:54 PM
#159

Och jag berömmer mig enbart av Guds ord, inte mina egna.

God fortsättning! 🌺

retep
12/25/13, 6:10 PM
#160

#159 Problemet med det Juel70 kan vara att Guds ord är uttalade i så många olika skrifter! Inte bara I Bibeln, inte bara i en tro på Gud! Miljoner och åter miljoner människor tror på Gud, söker Gud! Man bör ödmjukt fundera på om inte den största synden eller okunnigheten man har, är att hävda monopol på Gud och den sanna tron! Den Sanna Gudsnärvaron är utan en särskild tro eller religion!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[niklaeri02]
12/25/13, 9:47 PM
#161

Hej!

Kan känna igen mig. Haft svårt att meditera och fått känna närvaro på andra sätt eller helt utan ett sätt. Att bara vara närvarande :)

[Juel70]
12/25/13, 9:51 PM
#162

#160 Vilka skrifter förutom bibeln tänker du på?

Denna tråden är utifrån ett kristet perspektiv och Guds ord i bibeln.

Kan du utveckla monopol på Gud lite, hur menar du? 

Synd är att inte tro på att Jesus är Guds son, står det i bibeln.

retep
12/25/13, 10:43 PM
#163

#162 När du startar en tråd på andlig utveckling fokus och börjar med att fråga vad tror du på? Och sedan påstår "Det finns många saker att tro på idag. Men allt kommer inte från Gud." Då får du räkna med att du får svar, kommentarer och synpunkter som inte passar in i din trosuppfattning! Tänker på de skrifter som är knutna till andra religioner. Att ta monopol på Gud och hävda att alla andra religioner har fel tro. Det ser jag som synd eftersom det grundar sig i okunnighet och intolerans! Vet att ordet synd kan ha olika betydelse! Så jag kan hålla med om att det är synd att inte tro på att Jesus är Guds son! Vet också att min tolkning är annorlunda än din eftersom jag tolkar ordet Synd som okunnighet och okunskap. För mig är det Synd att begränsa Gud till Kristendom och biblisk tro!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
12/25/13, 10:59 PM
#164

#163 "Tänker på de skrifter som är knutna till andra religioner. Att ta monopol på Gud och hävda att alla andra religioner har fel tro. Det ser jag som synd eftersom det grundar sig i okunnighet och intolerans!"

Men tar kristna monopol på Gud (är det vad du påstår?)? "Vatican Council II" tar inte monopol fullständigt på Gud, som vi ser i citatet jag gav i #152 . Visst.. bibeln kanske kan tolkas som monopoltagande, men den ställning som "Vatican Council II" ger uttryck för är inte fullständigt monopoltagande, och de förhåller sig samtidigt antagligen till bibeln.

Jag var själv förvånad över att de (Vatican Council II) ändå bekräftade andra religioner till viss del. De säger inte att alla andra religioner har fel tro.

retep
12/25/13, 11:21 PM
#165

Yon! Ja, jag tycker nog oftast att jag möter den attityden från Kristna och Bibeltroende. Säkert försöker också andra religioner göra detsamma och vill ha monopol på att deras tro är den rätta. Men tycker att det är glädjande och ett tecken på ökad tolerans att Vatican Council II har öppnat upp och är mer accepterande.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Juel70]
12/26/13, 9:51 AM
#166

#163 Ja absolut, men jag tycker att alla har haft en god ton i tråden🙂även om alla tror olika. Sen har man säkert svårt att förstå varandras tanke och synsätt vad gäller tro.

"Tänker på de skrifter som är knutna till andra religioner.  Att ta monopol på Gud och hävda att alla andra religioner har fel tro. Det ser jag som synd eftersom det grundar sig i okunnighet och intolerans!"

Jag förknippar inte Guds ord med andra skrifter eller andra religioner. Jesu försoningsoffer är unikt och finns inte i någon annan religion, men jag tror för att jag har mött Jesus personligen i mitt liv.

Jag har också varit en sökare av stora mått och försökt hitta det jag söker i alla möjliga läror och övningar. Men jag har hittat min sanna identitet i Kristus och det märker jag framförallt genom förlåtelse och frid i mitt inre och att Gud räddat mig ur många farliga situationer och helat mig från sjukdomar och förändrat mig som person.

Det är en levande tro där det händer grejer! 🙂

Upp till toppen
Annons: