Etikettmeditation
Läst 6938 ggr
Yon
Yon 
2013-09-06, 21:30

Varför kostar TM pengar?

retep postade en länk till en video om TM i en annan tråd (”Meditation vs meditation” i kategorin ”Meditation”). Genom den videon hittade jag nedanstående video. Jag startade en ny tråd för att inte störa den andra.

---------

Varför kostar "transcendental meditation" pengar? Bobby Roth, som är aktiv och involverad i TM-organisationen, svarar på den frågan här: http://www.youtube.com/watch?v=0ZKlqOEP2F8

Svaren är: Därför att en lärare måste undervisa studenter enskilt – en och en. För att undervisningen tar tid. Därför att lärarna tjänar sitt leverbröd som TM-lärare, och organisationen betalar dessa lärare. Avgiften hjälper även till att betala avgifter för organisationens behov.

Sedan: De jämför sig med vanliga utbildningar och menar att studenter kan ansöka lån eller stipendium m.m, för att kunna antas till TM-utbildning.

Vad kostar TM då?

På deras svenska hemsida (tm-meditation.se) står det: ”Grundpriset för att lära sig Transcendental Meditation är 7.900 kr.” Sedan finns det massa påbyggnadskurser, men priset för dem hittar jag ej på deras sidor. Jag har läst andras vittnesmål, om att priser för enstaka påbyggnadskurser kan kosta upp emot 25 000 kr (om inte mer).

http://ask.metafilter.com/22579/Is-it-worth-2500-to-learn-Transcendental-Meditation

http://tmfree.blogspot.se/2013/01/how-much-does-tm-cost-including-extras.html

I mina ögon är TM oerhört dyrt. Jag tvivlar på att de höga priserna enbart är till för att täcka TM-lärarnas löner och organisationens behov. Även om det är sant, att intäkterna inte alls hamnar i fickorna på giriga personer, så skulle jag inte betala dessa summor för att lära mig att meditera á la TM.

En egenskap av ”heliga läror” är att de ska vara gratis. Buddha, Jesus och liknande figurer har alla, som vi kan läsa, tagit avstånd från att kommersialisera sina andliga påbud. Buddhistiska organisationer är även bra på att erbjuda sina läror och praktiker gratis eller nästintill gratis, eftersom deras världssyn uppmuntrar det. Gratis, och fritt för alla, är, enligt mig, en indikation på äkthet, vad gäller andlighet.

I kontrast: Jag kommer att tänka på Rahmana Maharshi. I en tidigare tråd skickade jag en länk till en dokumentär på youtube om honom. Han hade nått ett sorts högre medvetande, och han lärde ut det till alla som ville lyssna. Han insisterade att alltid - under hela dagarna - vara tillgänglig för de som ville träffa honnom. Rahmana tog aldrig betalt för sitt engagemang, och han tog aldrig ens emot några värdesaker. Personer, i min förståelse, som når äkta andlig insikt, tar också ett naturligt avstånd från begär efter materiella ting. TM-organisationen, med de höga avgifterna, övertygar dock inte om att deras ledare har tagit avstånd från det materiella.

Så.. Hjälp mig förstå hur TM inte alls är ett företag som är mer intresserade av mina pengar än att leda till något äkta högre medvetande.

retep
2013-09-06, 22:51

TM är en meditationsteknik som är värd sitt pris! Inga tilläggskurser är nödvändiga, men finns att få för dem som vill kosta på sig det. TM har inte längre någon enskild ledare utan många runt om på Jorden. "heliga läror" har enligt tradition alltid kostat! Om inte pengar så åtminstone det man har att erbjuda och offra under initiering. TM är en affärsrörelse som har tagit på sig uppgiften att sprida och lära ut TM till alla som vill i alla länder och samhällsgrupper. Det betyder att de som har resurser också betalar för dem som inte har det. Min erfarenhet är att när man är motiverad att lära sig TM, då infinner sig medlen och man upplever inte att det varit för kostsamt. Anledningen till att man lärde sig meditera är tillfredsställd genom att man fått tillgång till djupare andlighet och medvetandeutveckling. Att "företaget" tjänat pengar är lyckosamt i det att tekniken på ett solidariskt sätt kan erbjudas många i utvecklingsländerna.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
Yon 
2013-09-07, 09:15

Jag är ingen inbiten anhängare av Rahmana Maharshi, men han är den totala motsatsen till vad jag upplever att TM är.

”’heliga läror’ har enligt tradition alltid kostat! Om inte pengar så åtminstone det man har att erbjuda och offra under initiering.”

Det håller jag inte helt med om, vilket framgår av det jag skrev i #0. Det här med ”initiering” är jag också skeptisk till. Det förefaller vara så att alla tvivelaktiga sekter har någon form av (kostsam) initiering. Rahmana, som ett exempel, å andra sidan, hade ingen initiering. Han ansåg sig inte ha några lärjungar, och han gjorde inte skillnad på folk. Rahmana begärde ingenting, och gjorde sig tillgänglig öppet för alla som ville besöka. Bobby Roth, å andra sidan, sitter i en kostym och vill ha tio-tusentals kronor av mig för att jag ska få lära mig meditation.

För mig är TM inte värt sitt pris, så som jag uppfattar TM. Tvärt om är priset en varningssignal på att deras lära inte leder någonstans. Visst kanske man kan bli mer avslappnad av TM och upplever endel saker, men det kommer inte ens i närheten av de tillstånd som exempelvis Rahmana kan antas ha uppnått. En konsekvens av högre andlig utveckling är en vilkorslös kärlek och generousitet. Rahmana demonstrerade det i handling, TM gör det inte på ett likvärdigt sätt, och då undrar jag vad TM:s ledare egentligen har lärt sig i andlig väg.

Att TM är en affärsrörelse med ett prioriterat intresset att sprida sin lära till alla länder är också en signal på andlig omogenhet (och de liknar mer ett multinationellt företag). Evangelister, exempelvis, som ska predika om den enda rätta vägen – kristendomen och bibeln – har jag aldrig ansett varit trovärdiga. Ett starkt engagemang att sprida en viss lära vittnar mer om ett begär att få alla att tycka och tänka som en själv, snarare än att erbjuda andra hjälp att finna något på egen hand. Jag upplever att TM är mer åt det evangelistiska hållet. Rahmana, åter som ett praktexempel, tycks inte ha ansträngt sig nämnvärt för att övertyga eller sprida sin lära, och han ansåg sig inte vara någon lärare (ändå fick han besök av tusentals från världen över, och han hade ett häpnadsväckande inflytande). Friheten från begäret att sprida en lära är också ett tecken på genuin andlig utveckling.

När en person inte upplever att tio-tusentals kronor, för meditation, är kostsamt, då är det, tyvärr, och lyckligtvis, en varningssignal, i mina ögon. Men visst. De som köper produkten, kanske uppskattar den. Men… sammantaget känns TM (och all annan kommersiell andlighet) ytterst ytlig i jämförelse med andra förebilder som exempelvis Rahmana och olika buddhister, och i jämförelse med andemeningen i Jesus ord.

När Rahmana påbörjade sin andliga resa kastade han spontant sina sista pengar i sjön, vilket enligt deras tradition är ett tecken på en djup vilja att vandra den andliga vägen. Rahmana betalade aldrig dyra pengar till någon organisation, och när han själv blev mästare, så tog han aldrig emot några pengar. Han nådde antagligen det högsta andliga tillståndet, helt gratis, och erbjöd det helt gratis.

Här är förresten länken till hela dokumentären om Rahmana: http://www.youtube.com/watch?v=BzgIHMIRQws

retep
2013-09-07, 10:44

Yon! För min del får du gärna ha din föreställning om vad TM är och om TM rörelsens syfte och arbete. Du anser en hel del om saker som du uppenbart inte har förståelse kring eller kunskap om. Du tycks samtidigt ha en ganska glorifierad bild av Ramhana som en fin förebild att följa. När du nu i Ranhana ser hur en andlig mästare skall vara. Kanske skall du då inte, behöver du då inte vara så kritisk mot en rörelse och en meditationsteknik du vet så litet om.

Yon
Yon 
2013-09-07, 12:54

Tm-meditation.se erbjuder TM-Sidhi-programmet som en fortsättningskurs. Jag kollar upp det på wikipedia. Genom det programmet kan du lära dig levitera (flyga) m.m. (vilket jag personligen ej tror på.)

“The program claims that one is able to gain the power of levitation and invisibility, walking through walls, colossal strength, ESP, perfect health, immortality and more, as "signposts" of spiritual progress.” http://en.wikipedia.org/wiki/TM-Sidhi_program

Hur mycket kostar det? Enligt wikipedia: ” thousands of dollars”, och det är en påbyggnadskurs vilket betyder att man betalat mer än så innan. Påståenden om att man kan lära sig krafter som att bli osynlig, gå genom väggar, och levitera, är för mig ett tecken på att de försöker locka folk genom orealistiska fantasier. Att det sedan kostar stora summor pengar får mig att bli kritisk. Att sedan antyda (som de gör) att detta är det bästa av vad andlig utveckling har att erbjuda, gör mig djupt tveksam.

Undertonen i dina inlägg är att jag saknar kunskap. Kanske menar du att mer kunskap (att genomgå deras kurser) skulle få mig på andra tankar. Jag misstänker dock att jag inte skulle bli imponerad om jag betalalade för att lära mig TM. Jag skulle troligtvis se det som ett hopplock av diverse välkända österländska idéer, som inte är värt priset.

Det förefaller mig vara märkligt om man inte är kritisk.

retep
2013-09-07, 14:09

Yon! Många som du är kritiska! helt okey och inte så konstigt, när man inte vet så mycket om det man är kritisk mot! Däremot är det nog så att flertalet av de ca: 5 miljoner som lärt sig TM inte längre är det. Så jag tror ganska bestämt att även du skulle ändra uppfattning ifall du lärde TM tekniken och fick egen erfarenhet. TM Sidhi programmet som du tar upp, är avancerade tekniker som enligt Vedisk kunskap, i sin fulländning kan leda till och ge dessa nämnda förmågor. Att det kostar är helt riktigt! Vad som inte blir sagt enligt Wikipedia är att dessa utbildningsprogram också innebär omkostnader. Inte redogör för utdelningen eller vad värdet är för den som valt att använda sina pengar till detta, (kanske i stället för att resa, köpa lyx eller materiella prylar).

Yon
Yon 
2013-09-07, 15:04

Jehovas vittnen, scientologern och en rad andra skulle nog säga det samma om sin sak. Ja det är oklart hur deras ekonomi hanteras.. Det vet verken du eller jag. Men med de givna siffrorna för avgifterna så ser jag anledning att tvivla.

retep
2013-09-07, 16:03

Ditt tvivel Yon är det inte ganska oanvändbart?! För vad är det du tvivlar på? Är det kring kostnaderna och det moraliska? Eller tvivlar du på TM som en bra och effektiv meditationsteknik! Tvivlar du på om TM rörelsen gör ett bra jobb till glädje och nytta för miljontals människor. Är det så tror du att vi har anledning att tvivla på att "Jehovas vittnen, scientologern och en rad andra"? Att de inte också har goda avsikter med sina anhängare, utan mest är ute efter att skinna dem på pengar. Varför skulle vi döma om och kring sådana saker? Och hur okunnigt och dumt är det inte att döma om sådant vi inte ens har egen inblick och kunskap om?

Yon
Yon 
2013-09-07, 16:59

Jag tror din inblick och kunskap är en sort. Jag tror att det finns andra inblickar och kunskaper kring dessa grupper. En annan kunskap är att TM följer samma mönster som ett flertal andra grupper vad gäller gruppdynamik, maktstrukturer, och kunskaps-innehåll. Nej. Jag ser inte hur mitt tvivel är oanvändbart. Ja. Jag instämmer att jag tvivlar på de saker du nämnde. Jag är obekväm med ordet döma i detta sammanhang. Bedöma är ett bättre ord. Exempelvis saknar både du och jag insikt i TM:s ekonomi, men ändå bedömer vi organisationen. Jag bedömer den som tvivelaktig och du bedömer den, antagligen, som trovärdig.

Moonwing
2013-09-07, 21:51

Det finns ett ordstäv som verkligen stämmer; "Allt har sin tid"!

Även att gå igenom  en religions egenartade sätt att forma en människa, som kanske tilltalar just en enskild, har "sin tid"-det kanske är den människans sätt att "förstå, växa"..för att utveckla sitt Högre Jag. Därför är det inte direkt fel att varna, men däremot att fördöma vissa sätt att "vakna på"-vi kan bara med kärlek inbördes sas måna om varandra, men individen väljer själv (nu pratar jag alltså om vuxna, som kan ta egna beslut).

Att tipsa varandra om tekniker är inte felaktigt, vi är alla olika, och hittar inte alltid rätt i djungeln därute, när det gäller kunskapsinlärning av vad det vara månde.

En uppmuntrande andligt insatt individ, pockar aldrig på betalning, eftersom när man börjar förstå det större tingens interagerande-så ser man även att pengar kan innebära hinder, både för en själv och andra och försöker i möjligaste mån ge utan att få, kunskapsgivande är ju även kärleken personifierad och den är ju villkorslös.

Dock är ju även de som lär ut/tar emot kunskap på allehanda vis sas i fysisk form, behov av både mat och kläder och även ibland kunskaps-material som böcker och så vidare-men sådant kan man ju ordna utan satta prislistor på ett papper eller internet. Man kan ju i möjligaste mån försöka gå vägen via frivilligt givande, tex..

Dessutom upplever jag i många fall att man beskriver tekniker , som väldigt lättillgängliga för den enskilde "vanlige Svensson", och kanske undviker biten om uppoffring osv..just för att vinna så mycket anhängare som möjligt i vissa fall, och då kan man ju fråga sig vad motivet egentligen är…-då blir det hela lite "reklamaktigt"och fyller inte samma funktion längre heller-då man plötsligt vänder sig till en annan målgrupp, än kanske till den tilltänkta..som istället letar vidare..

Vill man då gå vidare med frågan om motiv och efterfrågan har man plötsligt fått fel målgrupp på halsen, som man skall göra nöjda, och till priset av vad?..jo ens egna andliga utveckling..-som i vart fall kan ifrågasättas om man först och främst strävar efter att få, eftersom om man får betalt i någon form alltid hamnar i en slags skuldsituation.

Men som sagt det är även det är en lärdom..😎..-att bara lära ut något, ger den enskilde ett ökat ansvar för den som man lär ut till!🙂

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

retep
2013-09-07, 22:13

Så enkelt är det nog inte Yon, att du kan avfärda ditt tvivel genom att säga att det inte är oanvändbart. Det var du som startade den här tråden och får då räkna med att jag försvarar det jag har kunskap och inblick i. Saken är att jag ganska väl känner till TM rörelsens ekonomi. Sen är det inte så att jag bedömer organisationen! Jag är en del av den sedan 1973. Även jag kan bedöma och ha synpunkter men viktigare är att jag har egna erfarenheter som grund för mina bedömningar. Dessutom är det så att om du väljer att se efter vad TM och dess olika rörelser, som hämtar sin inspiration och kunskap därifrån. Vad de bidrar med för att höja livskvaliteten för många människor. Då får du kanske en annan bild och uppfattning att bedöma. Här får du ett nytt färskt exempel på det… Brasilien Medvetande baserad utbildning som grundlagts av Maharishi Mahesh Yogi är nu godkänd av kongressen i Brasilien. Det betyder att 45 miljoner elever och studerande i 48 000 skolor, nu får möjlighet att lära sig Transcendental Meditation. Inledningsvis blir det också utbildat en TM lärare vid varje skola.

Yon
Yon 
2013-09-08, 13:29

Buddhisterna vill vara generösa. Det är inskrivet i deras heliga skrifter. Buddhisterna lyckas också med det. Jag tänker mig att buddhism är ett alternativ till TM isåfall, och det är mycket mycket billigare, om inte helt gratis. Jag tror också att TM:s ledare lever mer i lyx än vad buddhisterna gör.

I jämförelse med buddhistiska organisationer, så är TM:s prislistor enorma.

Det där med målgrupp var intressant Moonwing. TM verkar vända sig till den vanliga svenson, och därmed förlorar jag intresset för det. Andlig utveckling, om man ska ta det långt, verkar aldrig ha varit något massfenomen. Tvärt om verkar andlig utveckling gå ut på att man avskiljer sig från vad som är normer och trender inom ens kultur. Den djupare dimensionen av livet har alltid varit dold för den ointresserade folk-massan, som bara vill ha något lätt-smält, och gärna något som gör att de får bättre iq, bättre [etc…], men som inte får vända upp och ner på föreställning om tillvaron.

Det är inget fel i att man engagerar sig i den här typen av andlighet som vänder sig till svenson, men för mig är andlighet inget som jag gör klockan 20:00 på lördagar. Andlighet är för mig inte vilket annat intresse som helst, som kan likställas med med exempelvis att ta en weekend och åka skidor och gå på after-ski. Svenson-andlighet bir ytlig på det sättet att det, för utövaren, är en aktivitet som så många andra ytliga aktiviteter (det är t.o.m en produkt du kan köpa). Svenson-andlighet är blott ett annat intresse bland massa andra världsliga intressen hos svenson. Bortom svenson-andligheten finns en annan andlighet där personen i fråga släpper sin fixering vid det världsliga, där en djup kontemplation ständigt är närvarande som lockar till känslan av att det finns något djupare med denna existens. Det är en känsla av sökande som inte försvinner för att någon annan ger dig ett svar.

Om TM gör att vi mår bättre, blir lugnare, och kanske upplever någon föreställning om någon alltomspännande kosmisk kraft, men att vi sedan ändå är fixerade vid världsliga intressen, då är det inget för mig. Att 45 miljoner brasilianer ska hålla på med TM är för mig ett tecken på att det inte är vad jag söker.

Vi kan engagera oss i svenson-andlighet och tro att vi kommer någon vart, men det är först när vi exempelvis ingår i en andlig kris, och den matris av intressen och begär som vi har lagt på livet, faller isär; det är då vi kan finna något som är värt att kalla andlig resa. TM, liksom religioner, är blott en värdslig och mänsklig skapelse som vi fixerar oss vid.

retep
2013-09-08, 18:32

Yon! Du kanske inte ser det själv, men du är faktiskt dömande när du bedömer något och kallar det för Svenson-andlighet! Kan åter konstatera att du uttalar dig om saker du inte vet så mycket om! Dessutom tycks du nu också göra ett försök att förstärka och försvara din egen föreställning. Moonwing! Måste då säga att jag ser ordstävet "Allt har sin tid", som gammalt och förlegat! Verkligheten är eller kan vara annorlunda för oss alla, eftersom det oftare är så att utveckling sker då vi själv tar initiativ till att göra förändringar i våra liv. Som jag ser det är det något vi kan göra i samspel med de lagar som styr liv och utveckling. Är faktiskt litet undrande över om jag uppfattar förutfattade meningar också i det du skriver?

Yon
Yon 
2013-09-10, 19:35

Vi alla dömer, och jag tycker vi ska fortsätta med det, men att vi ska bli bättre på att döma. Vi har inte all tid i världen att undersöka (och bedöma) alla människans påfund. Vi båda dömer, men olikla.

Jag håller med om att jag bedömer något och kallar det för svenson-andlighet, och att jag dömer.

” Dessutom tycks du nu också göra ett försök att förstärka och försvara din egen föreställning.”

Det är min föreställning. Jag förklarar den. Jag ser inte hur jag försvarar den. Jag ser inte heller hur jag förstärker den. Du får gärna peka på det i min text.

Det finns säkert andra sätt att se på saken. Jag är inte så intresserad av att vidhålla något särskilt synsätt. Det om "svenson-andlighet" är blott det synsätt som är aktuellt nu. Det förefaller dock vara så att det finns olika typer av andligt intresserade personer, och den ena gruppen vill enbart ha något lätt-smält som de kan klämma in i kalendern bland andra saker som "body pump" och "power yoga". Den andra gruppen söker en helt annan sorts andlighet.

Yon
Yon 
2013-09-10, 19:58

#12 "Verkligheten är eller kan vara annorlunda för oss alla, eftersom det oftare är så att utveckling sker då vi själv tar initiativ till att göra förändringar i våra liv. "

Det är i motsats till mitt synsätt (om jag förstår dig rätt). Andlig utveckling sker då vi låter bli att ta initiativet till att förändra något. Vi behöver egentligen inte förändra något. Vi behöver bara komma närmare och acceptera det som redan är. … men när vi strävar efter förändring, så strävar vi bort från oss själva.

Vi är så inställda på att allt engagemang - även andligt engagemang - måste resultera i något särskilt som är åtråvärt. Idén om att vi ska åstadkomma en förändring är ett hinder, för det grundar sig i begär.

Om jag gör X kommer jag att få Y. Visst kanske vi får Y, men Y kan då ej representera någon djupare andlighet, eftersom begäret att få Y slukar oss. Andligheten är bortom begären.

Moonwing
2013-09-10, 22:32

#11 "Andlig utveckling, om man ska ta det långt, verkar aldrig ha varit något massfenomen. Tvärt om verkar andlig utveckling gå ut på att man avskiljer sig från vad som är normer och trender inom ens kultur. Den djupare dimensionen av livet har alltid varit dold för den ointresserade folk-massan, som bara vill ha något lätt-smält, och gärna något som gör att de får bättre iq, bättre [etc…], men som inte får vända upp och ner på föreställning om tillvaron."

😃..väldigt bra uttryckt, liknar min uppfattning om "andlighet"-om det nu går att sätta något begrepp på en utvecklingsfas, för det är ju det det handlar om.

#13 "Moonwing!

"Måste då säga att jag ser ordstävet "Allt har sin tid", som gammalt och förlegat! "

😉..tror jag inte alls det..-att allt har sin tid, betyder ju i grunden att förändring infaller sig när läget är moget sas-det, kan aldrig bli förlegat!

"Verkligheten är eller kan vara annorlunda för oss alla, eftersom det oftare är så att utveckling sker då vi själv tar initiativ till att göra förändringar i våra liv. Som jag ser det är det något vi kan göra i samspel med de lagar som styr liv och utveckling. Är faktiskt litet undrande över om jag uppfattar förutfattade meningar också i det du skriver?"

Hmmmpprrfff!!🤪..förutfattade meningar?..Hmm..jo, lite rätt har du nog där Retep -även jag har säkert förutfattade meningar.., antar att du anspelar på detta med betalning osv (kanske drog lite alla över en kam där) -men om jag justerar mig lite och säger att det finns en tendens till att utnyttja sina kunskaper , för "sko sig", hos vissa grupperingar?…-så har jag väl inte totalt fel? Det tror jag med bestämdhet hämmar ens egen andliga utveckling.

(tror även det är svårt att komma bort helt ifrån generaliseringar, då vi ju pratar mest generellt)

Och naturligtvis skall vi göra förändringar i samspel med "alltet", och naturligtvis -som Yon säger kan vi låta bli eller göra det.

Tror ändå att man av dem,  som praktiserar ett trosåskådnings-sätt/lära kan utröna kärnan av lärans innebörd, just genom sättet man utövar den på -det tror jag är ofrånkomligt. 

Ps…är lite trött i "pallet", i kväll..så har jag missförstått något , så förtydliga er gärna..Ds.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Upp till toppen