Om själen?
Jag söker så mycket jag kan om t ex "artiklar" eller tankar om själen
på det andliga planet. Inte något psykologiskt helst utan mer ja…andligt.
Finns det någon bra sida, bok, person med några tankar om själen?
Några artiklar om själen på sajten: Själen, o SJÄLEN-DET HÖGRE JAGET, o 7.Själskroppen-Människa känn dig själv, o Solänglar.
Jag skulle säga att Själen inte är något
Men också allt själen är är allt det som är
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Brian Weiss böcker; Many lives many masters, Through time into healing, Only love is real m fl.
Bahaullah sägger att Själen och kroppen fungerar som spegel och solstrålle.
Kroppen är likasom spegeln, själen är liksom solstrållen. Själen finns inte här. Kroppen speglar själen. När krppen inte fungerar längre då betyder det inte att själen finns inte längre.
När spegeln är borta betyder inte att solen finns inte längre.
Jag kan rekommendera belszebuubs bok - Gazing into the Eternal och om du vill vidare Self-Knowledge for Spiritual Awakening.****
Personen har inget med belsebub och göra som man kan förväxla men båda dessa är gratis och får du problem säg till så får du dem av mig…
Ja finns en bok som heter själens koder en rätt tung bok men mycket läro rik kommer ej i håg författaren
LH
LH
Själarnas resa av Michel Newton är en underbar bok om man är intresserad av vad som händer med själen efter döden. Han har med hjälp av regressioner undersökt vad som händer mellan liven, hur vi planerar inför nästa liv, träffar våra guider, själsfränder m.m.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag bidrar med ett annurlunda synsätt: Vålnaden går före: folktron om själen av Eva Carlsson Werle - ger en syn på hur man såg på själen för några hundra år sedan i bl a bondesamhället i Sverige.
Då rekommenderar jag boken "Die Psyche", skriven av Billy Eduard Albert Meier. Boken går in i detalj angående det som är förbundet med våra sjätte och sjunde sinnen, villka innefattar vårt psyke, dvs vår själ, och vårt medvetande. Boken är dock på tyska. Med vänlig hälsning, Eliiza
Jag gillar sättet som Michelle Paver beskriver själen/själarna i sin serie Vargbröder men det är ju stenålders schamanism så det beror ju lite på vad man har flr inställning till den dynen på själen och animism. Där beskriver hon det som att allting har tre själar: Namnsjälen som gör att man vet vem man är, klansjälen som gör att man vet vad som är rätt och fel och världsjälen som gör att man känner en kontakt med allt runt omkring sig, tillsammans bildar själarna anden. När man dör flyger själarna iväg och om de inte hålls ihop och någon själ går förlorad kan inte anden finna frid. Om man förlorar namnsjälen blir man ett spöke och man vet inte vem man är… Jag minns inte riktigt hur det var med klan- och världsjälen men jag tror att det var så att om man förlorar klansjälen blir man en demon som inte vet vad som är rätt och fel och förstör allting och om man förlorar världssjälen är det som att gå i ett evigt mörker utan att känna mågon koppling eller mening med någonting men det kan ha varit då man blev en demon för att man var så arg för att man har förlorat kontakten till allt… Jag minns som sagt inte riktigt men jag tycker att det är ganska intressant även om många nog inte skulle välja att tro på det.