Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1678 ggr
attvaraellerintevara
0

Ett sista farväl..

Min åldrige far har nu,efter många veckor i sjuksäng med fulla segel och full fart mött solnedgången ,en tålmodigt väntade ängel följde honom på färden… Mor och far hade tagit ett fint farväl av varann dagarna innan och av en händelse så var vi barn samlade alla tre när far somnade.Vi fick en fin stund tillsammans. Dagar och nätter att minnas,fastän sorgen tränger på,så känner vi ändå att det var skönt för far att få somna,han blev ju nst. 90 år. Vi hade även en fin pratstund med tänt ljus och kaffe med mor efter fars bortgång,på äldreboendet där mor nu tillbringar sina dagar Ikväll,dagen efter..gav vi barn och respektive oss hem åt var sitt håll och maken och jag, vi tog vägen till mors och fars sommarstuga, innan hemgång. Lyssnade på fågelsången och gick runt i trädgården där far och mor en gång i tiden arbetat med sina bara händer i jorden,ja lagt ner hela sin själ. Denna trädgård som till slut blev helt otroligt vacker och som dessutom gränsade till storskogens vilda natur. Där tillbringades många somrar.Där finns forfarande rester av kojan i trädets grenar där småsyskonen lekt,medan lite äldre årgångar plockat bär,svamp,lyssnat på småfåglars drillande,följt kastanjeträdens och syrenernas knoppning och blomning,svettats ihop med gräsklipparens brummande,bannat Björnbärsbuskens vackra men taggiga grenar och efteråt njutit av de goda blåsvarta bären och ibland ett svalkande bad i skogssjöarna svarta vatten. Hur många koppar kaffe,fläderbär eller vinbärssaft har vi inte druckit under det gamla äppleträdens grenar, som alltid hade skyddat oss ifrån de värsta regndropparna. Det gamla trädet sträckte nu sina knotiga grenar över de gråslitna trädgårdsmöblerna,där mor och far många gånger suttit och diskuterat livets möjligheter och omöjligheter med barn och barnbarn, sedemera också barnbarns barn. Nu stod stugan tom men ..i trädgården drillade småfåglarna som om dom aldrig gjort annat.Bakom stugan i lä mot stenmuren,som far så mödosamt lagt,sten på sten,på sten en gång,hade vårsolen lockat fram de första vintersömniga knopparna på buskar och träd och se där bredvid stenen intill kaffebersån de första vårens budbärare snödropparna. Tankarna for.iväg..med mig.. Undrar om far är med och ser..detta..hann knappt tänka så..förrän plötsligt, kändes det precis som om far var med ..och jag tror att han var där och tog ett sista farväl… Astrid

[Mariann]
0

Tusen tack Astrid för att du delar denna vackra händelse med oss. Glad

Jag blir berörd…

hatchepsut
0

Han var med dig…Tack för en fin berättelse om farväl…

cillaj
0

Tack min vän, vet att du har det tungt nu, men du vet var jag finns.

Många kramar.

Aldebaran
0

Mmm  jag kommer ihåg hr det var när min pappa dog, och hur det var under ett par månader efteråt…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

attvaraellerintevara
0

Tack ni samtliga här för er empati,känner den i djupet av mitt hjärta!   Astrid

Mavios
0

Vad vackert du skriver. Jag beklagar sorgen.
Kram

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

MIRJAMI
0

Begklagar sorgen.

Vet hur det är att förlora en nära nahörig. Min far somnade in 25/5 2007. Han hade då varit sjuk i cancer i ca två års tid. Detta var en mycket svår tid för hela familjen. Jag visste redan innan att så här kommer det bli för jag hade drömt det. Pappa var ensam och grät ute på gatan i min dröm. Min pappa grät när jag och min bror var hos han ca två veckor innan ha gick bort….då förståg jag för då visste han att han inte kommer överleva sin sjukdom. Jag var även hos han dagen innan han gick bort. Min mamma satt brevid han när han somnade in.

attvaraellerintevara
0

Tack samtliga här ovan för ert deltagande i vår sorg… men vår far var 90 år och svårt skadad av ett fall i golvet,man kunde ej operera honom… han skulle ej klara av en operation,han ville inte mer… så jag tror att han fick som han ville,somna i kretsen av sina kära.. till slut..

Tänk att drömma så som du gjorde Mirjami ,det måste vara fantastiskt,samtidigt som det måste vara svårt att ta emot  sorgliga saker.

Tiden vid sjukbädden gjorde att jag och de mina kom varann nära…  Hälsningar ifrån Astrid 

dina2
0

Beklagar din förlust. Vilken kärleksfull och fin berättelse du delade med dig av Astrid. Tack för det.