Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3570 ggr
TeZ-april83
0

Varför lyckas jag inte?

(*)Hej jag  (försöker) meditera men lyckas aldrig ta mig hela vägen. Jag kommer så långt att jag blir avslappnad och känner hur min guide börjar(kan) arbeta med mig och jag börjar höra hur "mina vänner" tassar runt mig. Sen ser jag färg sken som svävar fram och till baka, upp och ner men det är alltid svart "bakrund". och längre än dit kommer jag inte :-(

(*)När jag gick min reiki utbildning (1 & 2 kursen)  för många år sedan gick det så bra. En gång gick det det så bra att när jag meditera så jag drogs med in i den (ledad, val meditation i undervattens grottor) jag höll på att drunkna men lyckades ta mig ur meditationen.

(*)Men nu går det inte att meditera?!  Jag sitter upp, Ligger jag så somnar jag.

penke
0

Slappna av,är min spontana komentar,meditation är väl ingen tävling,där det gäller att komma längst o först..

jag tror många skulle vara glad av "dina" upplevelser,

Låt det vila lite,jaga inte meditationen,låt den hinna ikapp dig

penke

(inga diplom på väggen)

..kanske,om du hade en obehaglig drunkningsupplevelse tidigare,att det hindrar dig under/o-medvetet från att riktigt slappna av,..men,släpper du,tar det lugnt,lyssna till ditt inre,när du är redo,inte vad ditt ego skriker (?)

Ylva-Mia
0

Kanske finns ett motstånd mot att nå drunkningstillfället igen och det ger spärrar mot hur långt du vågar färdas…

[Mariann]
0

Varför inte söka själen i meditationen? Kanske lyfta dig  in i hjärtat och meditera mer därifrån?

TeZ-april83
0

#1 Jag blir bara frustrerad. Jag har fantasi kan drömma mig bort när som hälst. föreställa mig vad som hälst  men just när jag sätte mig ner och ska meditera så blir jag som nollställd och ser bara färgerna stuttsa fram o tilbaka mot mig med en svart bakrund.

#2 Nej det tror jag inte har ingen diräkt rädlsa vad jag känner.

#3 Jag kommer ju inte längre än till dit jag berätta.

Jag försöker just nu med att nå min guide, för att få svar på en fråga som bara han kan svara på . Ett råd av en vän som är medium. Gällande hur jag ska kunna finna inre harmoni när det inte är något som stör på ut eller insida oeller runt mig och inte meditera till inre harmoni.

Aldebaran
0

Frustration och otålighet är ju det största hindret till att lyckas med meditation. Det kan ju ta ett halvt liv innan man får någon effekt.

Jag har en äldre medlem i min loge, hon är 91 år och är medlem även i den esoteriska delen av Teosofiska Samfundet. Dom går verkligen in för att rena kropp å själ inga somhelst animaliska produkter får intas och ingen somhelst alkohol heller. Hon mediterar morgon lunch och kväll. Nu under dom sista 10 åren har det börjat ge effekt. Så det kan ta tid.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Mariann]
0

Rom byggdes inte på en dag, tänker jag då! Obestämd

kika lite under vår kategori meditationer så finner du varianter som kanske kan passa att prova.

haltalotta
0

Min uppfattning är att du undermedvetet är rädd för att drunkna igen och därför har en spärr som gör att du inte kan slappna av pga tidigare upplevelse. För ett antal år sedan var jag med om att jag höll på att dras ner i ett mörkt hål eller brunn och kunde inte slappna av eller meditera pga detta. Efter en tid läste jag att kvinnor har svårare att slappna av när de gör "övningar" som har med nedåt gående att göra t ex tänka sig gå ner för en trappa. I den artikelen föreslog de att man skulle tänka sig uppåt i stället.

Jag har använt mig av andra typer av meditation efter min upplevelse och det har fungerat, men det tog ett tag.

Ge inte upp

Mads
0

Jag har aldrig lyckats meditera någonsin…blir alltid ditraherad av nåt…För min del verkar det helt enkelt vara en omöjlighetGlad

Amor Vincit Omnia

evrekaw
0

Oftast blir det bäst när man går in för det mera förutsättningslöst… Om man förväntar sig en massa, har en massa mål man vill uppnå så blir detta oftast bara blockerande…

Bara gör det och sedan får det bli som det blir… Jag tror att man är mera öppen och mottaglig om man har en ödmjuk inställnig.

Sedan blir jag inte klok på varför målet med meditation måste vara så högflytande… Tror jag det att många ger upp innan de kommit ens en bit på väg… Om man förväntar sig mirakler på stört kan man inte bli annat än besviken.

Naturligtvis kommer många längre i grupp med en ledare. Det tar tid innan man lär sig komma dithän på egen hand. Men utveckling tar tid och som ofta tar man två steg fram och ett steg bak…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

szirius
0

Ibland om man är mkt uppstressad kan det vara svårt att finna ro genom lugn meditation.Då kanske det fungerar att vara ute och gå i naturen i stället, eller bara sitta och glo in i en brasa eller över ett öppet hav.Jag har såna perioder ibland, då jag bara blir obehaglig till mods och ännu mer stressad av att medvetet söka inåt.Då fungerar alltid naturen som botemedel. Lycka till.

MariahMagdalena
0

Får jag fråga hur du skulle beskriva en lyckad meditation för din del?

Vad är det du vill ska hända, som inte sker i nuläget?

Kram!

Aldebaran
0

Här kanke du kan ta med dig inför nästa meditationstillfälle. Detta är skrivet av  N.Sri Ram// En teosof som var verksam i Adyar, Indien på 50-talet. Vi håller just nu på att studera en av hans böcker som heter  "En Teosof ser på världen".

Men när jag läste denna text så kom jag att tänka på ditt problem.

Meditation

Låt varje ögonblick vara fullkomligt i sig självt. Låt det också vara ett vackert förspel till nästa ögonblick, inte genom att i fåfäng förväntan och vaga förhoppningar se fram emot vad som skall komma, utan att möta nuets krav helt och fullt.

Varje tanke måste fyllas av vacker känsla, varje riktig känsla genomlysas av en motsvarande tanke. Så  åstadkoms en perfekt förening av sinne och hjärta. De berikar varandra genom sitt samarbete.

Ju mer vi helt och fullt accepterar och ärar livet i dess närvarande stund, Desto friare och vackrare flyter det vidare mot framtiden.

Aldebaran
0

En annan meditationstext du kan använda är:

Varje man är min broder

Varje kvinna är min syster

Varje barn är mitt barn

Varje nation är min nation

Varje religion är min religion

dina2
0

GladDu kanske skulle sätta dig ner och försöka med en guidad meditation? Det verkar som om du vill "styra" vad du ska uppleva och "ta" dig. Eller gör ett försök att bara sätta dig ner för att meditera , förutsättningslöst. Vem vet det kanske funkar. Med musik, eller utan.

[Mariann]
0

#12 UNDERBAR text! Skrattande #13 också!

Allmänt:

jag skulle bara vilja flika in att om man mediterar för att få upplevelser av olika slag är man fel ute. man bör mediterar för att få tillfört och inbyggt högre ljus och öppna för själskontakt, eller att arbeta på antahkaranakanalen.

Då sker utveckling inte annars, det sker bara att personligheten och egot får sig upplevelser som den kan njuta av inget annat och ev  blir personligheten/egot glad o nöjd, men är det utveckling?

Så frågan man bör ställa sig är väl också, varför man mediterar? För att utvecklas förhoppningsvis, eller varför?

MariahMagdalena
0

Lite vad jag är inne på också. 

Det skiljer sig säkert från människa till människa, men för mig personligen är en bra förutsättning för meditation att vara prestigelös. Den ena gången är inte den andra lik, det är det som är så härligt. 

Meditation är inte helt olikt bra teater, faktiskt. Även om texten är densamma från föreställning till föreställning, så händer någonting nytt varje gång. Och det är det som gör det levande. 

Kram!

TeZ-april83
0

Jag gav mig f*n på att jag skulle ta mig för bi det röda skimmret idag när jag "meditera" och jag gjort det från rött -> blått sen vidare till gulgrönt satt över en timma och höll på.
Andevärden testa min envishet genom att stryka mig på kinde kittla mig på skulldra men jag höll mig kvar skulle inte ge upp hade jag bestämt inte häller vika för rädslan (kan väll erkänna för #1 #2 #7  att jag är lite rädd men inte pågrunda av den tidiga meditationen utan för de dumma andarna jag träffat några gånger tidigare i mitt liv) jag har för att bli övraskad av hemska ansikten osv. men jag vek aldrig av för distrationen eller rädsla och jag kom vidare nu ser jag regnbågs skimmer och har en trygg känsla,
Fick en liten glimt min guide väntar på mig på bänken och 'i sinnomtid ha tåla mod jag väntar på dig'  jag vart varm och lugn och glad av den meningen.
Glad!! =)

Aldebaran
0

Hmmm undrar om inte du är lite fel ute med syftet med meditationer…

nillanb
0

Hej, jag är ny här. Jag är Nillan.

Underbart vackra medtationstexter.

Klarar själv inte av att andas rätt,

Gråter Övar,övar,ÖVAR

Aldebaran
0

Ta det bara lugnt och fortsätt.. det kommer efterhand som du blir mogen för det..

[Mariann]
0

#19 Vad menar du med att andas rätt?

Varmt välkommen hit också ska du känna dig! Skrattande

Namaste1
0

SJälv mediterar jag när jag känner för det.

Har inget direkt mål med meditationen utan känner bara ibland att jag behöver hämta kraft och stillhet från mitt inre medvetande, Gud, Universum eller vad man föredrar att kalla det. Kärlekens och fridens outtömliga källa.

Namaste

nillanb
0

Oh så fint att ni svarar mig!

känns som jag försöker forcera inandningen ner i magen,

det tar stopp i övre delen av bröstkorgen,känns som jag delar

av inandningen. Har fått rådet att skaffa mig en meditationssten.

Har svårt att slappna av. Längtar efter lugn.

Känner mig välkomnad

anneliehurtig
0

Jag mediterar när jag simmar. Min Reiki lärare talade om för mig att man kan meditera när man rör sig också, det handlar om andningen. Jag simmar bröstsim (upp och ner med huvudet i vattnet) och crawlar så det blir mycket arbete med andningen. Att bara meditera har jag mycket svårt för. Iris Hall har en meditation som "funkar" men jag somnar alltid någonstans mitt i. Å endra sidan är väl det ett tecken på djup avslappning?!?

Lycka till!

Choklad
0

Gör jag fel då?Obestämd Jag bara sätter mig ner och lyssnar på min andning. Koncentrerar mig på den utan att styra den. Sen bara kopplar jag av och njuter av tystnaden inom mig och stillheten. Jag kan känna att det kittlar på huvudet, och att jag har någon med mig. Sedan ser jag bilder.Jag mediterar för att koppla av, har aldrig tänkt på att det ska utveckla mig. Vill göra det oftare, tyvärr så blir det sällan av. Jag har en ev blivande svärdotter som är synsk, hon kan se andarna här hemma. Och dom busar och söker upp henneGladVi ska meditera tillsammans någon gång har vi bestämt. Vågar vi det? Vi skulle ha gjort det i lördags, men det blev inte av. och vilket knäppande det blev av vissa "osynliga". Vi förstod inte förrän dagen efter varför "de" höll påGladantagligen väntade dom på att få kontakt med min ev svärdotter.

U R us

[Mariann]
0

Du gör inget fel som jag ser det och sådan meditation ger avkoppling o avslappning. Glad

men enligt min förståelse så ger det ingen utveckling i den meningen att den inte öppnar för själen och inte tillför högre ljus.

Jag hade avstått sådan meditation som du nämner med synsk person…

Pallada
0

Hej, varför är det så pass farligt att meditera med synska personer?

(det gillar jag starkt att göra och inte hade en aning att det kan vara mindre bra)

hur ska man meditera om syftet är att utvecklas?

ska man styra de bilderna man får under meditationen?

ska man "bygga" egna verkligheter när man mediterar

vilka säkerhetsregler gäller ?Glad

tack på förhand

evrekaw
0

Jag använder mig av kristaller och stenar emellanåt när jag mediterar. Beroende på vad jag vill/behöver väljer jag sten/kristall. En bergkristall är bra som "portvakt" för att slippa oönskade besök…

#26 Håller inte riktigt med dig nu Marianne… Ursprungligen när jag började med meditation/yoga hade jag absolut ingen strävan till att nå högre utveckling eller att öppna upp själen. Jag började en kurs 2ggr/v för att hitta balans och harmoni - varken mer eller mindre - men jag fann oändligt mycket mer - trots att min strävan till något mer inte fanns…

Choklad
0

Ok tack för rådet!Skrattande

Då avstår vi…..

U R us

Choklad
0

? kan man styra bilderna under meditationen??? Jag bara låter dem komma och trivs med detSkrattande

U R us

Choklad
0

# 27  som jag förstår det så kan det hända saker som vi inte är beredda på och därmed inte kan hantera. Varken jag eller svärdottern är "redo" ännu, iallafall inte jag. Hon är ju mer erfaren på området, men hon är rädd för vissa andar, som kan vara skrämmande för just henne. Ibland får jag Förvånad stötta henne, och ibland skrämmer hon migObestämd.

U R us

Pallada
0

fortfarande undrar varför är det farligt att meditera med synska personer om man tycker om dessa personer och litar på dem,

jag får så oerhört mycket mer kärlek och glädje och ljuset och harmoni etc när jag mediterar tillsammans ed dessa personer…

Aldebaran
0

Tror inte att det är farligt att meditera med synska personer…Något som folk fått om bakfoten

[Mariann]
0

Jag skrev att jag hade inte gjort det och det hade jag fortfarande inte, kan denna person framkalla andar som kommer in och busar, tänker inte jag riskera att jag ev har ett solar plexus som är delvist oskyddat, eller blir oskyddat och därmed skapar en öppning för denna värld att komma in.

#30 Att låta bilder komma och gå är helt ok i min värld. Glad

#31 Det du berättar där stärker mig i min åsikt om att jag inte hade gjort det.

När jag är i danmark på kurs så finns det mediala människor där och vi mediterar ju ihop, frågan som alltid ska ställas är till vilken nivå är människor mediala (psykiska)? Vill jag öppna mig för den nivån? Hur beskyddad är jag? Vet jag 100% att jag inte innehåller något dolt negativt som kan dra till sig liknande vibrationer? Dvs är jag så ren? Beskyddar själen mig mot sådana experiment?

I mig väcks det sådana här frågor och mina svar är nej på dem alla, andra är säkert renare än jag självklart.

Lionadh
0

Jag rekommenderar den som vill lära sig meditera att gå en kurs, helt enkelt.

Då får man lära sig hur det fungerar och vad som kan vara till hinders, och också metoder för hur man kan lösa upp dessa hinder.

Eller läs en bok och använd en lätt cd med introduktion. www.theta.se har bra och enkla sådana.

Själv är jag avslappningslärare, och enligt Uneståhl kan alla lära sig att åtminstone slappna av. Trägen vinner, heter det ju. Lycka till! Glad

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

TeZ-april83
0

Hur kan man släppa in Andar  när man mediterar???

Och hur går det ihop om man inte vet om man är "öppen" eller "inte öpppen" och meditera i grupp elle själv?  Vem vet då VEM som släpper in/ut andarna??

Och så säjs det att det är bra för kroppen att meditera, man får en paus från stressen och nu är det Läskigt att meditera för andar släpps ut/in!?!

Mads
0

Jag undrar lite om jag skulle meditera med en god vän som inte är medial som jag, skulle hon då helt plötsligt börja känna av andevärlden bara för att jag är öppen för det ? Tror inte det. Kanske om det skulle vara så att man hör saker och så men inte rent själsligt. Och jag tror inte heller att man släpper in negativa energier alls, så gott som alla andar är goda.

Amor Vincit Omnia

Choklad
0

Jag tror att det är så att om andarna ser ( det gör dom ju) en person som kan se dom, så vill dom ha uppmärksamhet. Och om då en som jag är med och mediterar med en synsk person, så kan det hända saker som jag inte är beredd på, eller kan hantera, även om det bara är vänliga andar. Det kan bli en för stor upplevelse för en som inte är så van…vill inte ha en chock…

Hittills har jag bara haft positiva upplevelser från andevärlden, men är inte så van ännu.

Jag tycker om våra "spöken" vi har här, har även fått se dem några gånger . Men jag tänker ändå vänta med att meditera med min ev. svärdotter. Ta det lugnt tills vi har kommit längre och vet vad vi gör.Det är ett bra råd och det tänker iallafall jag följa.

U R us

Mads
0

# 38 Tycker jag låter klokt.

Själv håller jag på att lära mig meditera så meditera ensam är nog absolut något jag just nu föredrar Glad

Amor Vincit Omnia

[Hukanson]
0

Har hört varningar om att sitta ensam i sin lägenhet och meditera utan någon levande mästare som man kan få guidning av både i anden och i köttet. Litet svindlande modigt att ge sig in i något som kan utmynna i gud vet vad. Skulle rekommendera att åtmindstone ha någon gigant på dataskärmen typ Supreme Master Ching Hai .

[Hukanson]
0

Vad tror ni andra om personer som avancerat i meditation och mediterar på andra meditatörer ?

[Mariann]
0

Om man har ett tunnt beskydd eller hål i beskyddet i solar plexus så kan vad som helst som finner in där ta sig in. Man själv kan inte styra det om hålet finns. Vet man säkert med 100% att man inte har sådant?

Därav mina frågor i #34. Var och en gör naturligtvis som den vill, men frågan ställdes och jag svarade.

Om man läser lite av artiklar vi har på sajten tex Högre och lägre psykism, Astralkroppen / känslokroppen, så bör man få en djupare förståelse för vad det är jag försöker säga.

Det finns absolut onda väsen/energier som kan ta sig in. Självklart är det fritt fram och helt ok att experimentera. Var och en väljer ju själv Glad

[Mariann]
0

texten nedan är ur högre o lägre psykism:

De som bebor astralplanet

Till alla de ovannämnda fenomen ska det läggas till den stora skara av själar som är på väg ut ur inkarnation eller in i inkarnation. Vi kommer också möta människor som har lämnat sin fysiska kropp under sömnen och drar runt på måfå, utför uppgifter och hjälpeuppgifter eller deltager i undervisningen vid några av de många undervisningsställen. En glimrande framställning av livet på astralplanet kan ses i filmen: What Dreams May Come med Robin Williams i huvudrollen.

De människor man möter på astralplanet har inte ändrat sig väsentligt sedan de gick över på den andra sidan. De är fortfarande omsluttna av sin känslokropp och de begär och aspirationer som påverkar dem genom denna kropp. Därför kommer man fortfarande kunna stöta på människor som är intelligenta, dumma, andligt aspirerande eller materiellt orienterade, goda såväl som onda. De kommer ha de samma intressen som då de levde och några kommer inte engång förstå att de nu befinner sig i ett nytt tillstånd. De kommer uppöka de gamla ställena, som innan döden gav dem glädje och söka kontakt med de människor som fortfarande befinner sig i deras fysiska kroppar. Dessa sorters själar kallar man jordbundna andar och de beskrivs i kapitel V i avsnittet om besättelse.

Det psykiska mediet som är klärvoajant eller kläiraudient kommer kunna "tala" med alla dessa människor, vägleda dem och bli vägledd, som om de fortsättningsvis var på det fysiska planet.

Man kommer också kunna iakttaga de många astrala lik, som omtalas som skuggor och skal i alla möjliga upplösningstillstånd. Dessa astrala lik motsvarar den efterlämnade fysiska kroppen, blot är det här tal om de astrala kroppar som är efterlämnade av de själar som har dragit sig in på mentalplanet och tillbaka till själens eget medvetandeplan på kausalplanet.

Det är dock inte bara visuella varseblivningar som existerar på astralplanet. Alla de ljud som utgår från de väsen som uppehåller sig i dessa världar kan uppfattas av den kläiraudienta. Charles W. Leadbeater har i sin bok: Astralplanet, givit en framställning av alla de fenomen man kan iaktta på detta plan.

Sedan denna lilla bit ur ingressen artikeln Astralkroppen, att fundera över…

"Astralvärlden är känslornas och illusionernas värld. Den kan vara fascinerande men bedräglig. Hur kan vi lära oss förstå den? Vilka är riskerna?

[Mariann]
0

Man behöver inga bilder på några gurus. Man behöver ett öppet hjärta!

evrekaw
0

Förstår inte riktigt den här lite skrämselpropaganda delen angående meditation…

De flesta som ingick i gruppen jag deltog i när jag gick kurser i yoga och meditation var slitna på ett eller annat sätt och sökte ett sätt att komma i balans, stressa av, må bättre…

#40 #41 Varför skulle man inte sitta ensam? Hade det varit såååå farligt hade jag inte suttit här vid tangentbordet nu…

Vad är det som är så farligt med att "gå in i sig själv" stänga av omvärlden tills alla gnagande, jagande tankar upphör, tills det enda man känner är frid, värme och ro… Emellanåt upphör känslan av kontakt med golvet… viktlös fri…Ofta känner jag farfars närhet, förnimmer hans doft… Det stärker mig att veta att han är med mig!  Känner mig hel och stark efteråt. Kommer alltid tillbaka till "verkligheten" igen av gongongen jag har som sista spår på alla mina hembrända CD skivor….

Inget hemskt har hänt - bara positivt…

[Mariann]
0

#45 Ingenting är farligt med meditation och så som du beskriver den. Abslout inte. Glad

jag har mediterat i 16 år och heller inte någonsin upplevt något negativt, en helt odelad positiv upplevelse och verkan i mina kroppar. Skrattande

evrekaw
0

#46 Jo, Marianne.. Jag undrar… Har aldrig sökt efter svar om min andlige vägvisare/guide eller dylikt…

Det enda jag vet, säkert, är att det är farfars doft jag känner och att ingen någonsin fått mig att känna mig så älskad som han gjorde… Kan han var min guide eller hälsar han bara på i all fall? Hur vet man?

[Mariann]
0

Det du säger där om din farfar kan svaret vara något av det nämner där. Veta… jag tror du känner det i dig själv och kanske det inte spelar roll vilket han är heller. Det viktiga här är kanske att han är med dig på ett eller annat sätt och det är  han ju. Glad

Jag upplevde min mormor ett långt tag vara med mig, men om hon är min guide… vet inte.

Vi har ju också guider på de olika planen, dvs vi kan ha en astral guide och en mental guide.

MariahMagdalena
0

#45 Håller helt med dig. 

Jag måste säga att jag blir förvånad över att på ett forum som detta läsa om så mycket ogrundad rädsla.

Kram!

[Mariann]
0

#49  Jag måste ju säga att jag tror ni missförstår saken eller så har ni inte lusläst tråden.

Jag har nu lusläst tråden igen, och jag hittar inget annat än två av mina inlägg som besvarar choklads fråga #25om att meditera med synsk person som uppenbarligen har kontakt med busandar och som choklad beskriver som lite skrämmande i annat inlägg #31. Choklad frågar om man ska det och jag svarar att jag inte skulle det och jag anger nogsamt varför och de frågor som uppkommer i mig #34.

Att sedan utefter de svaren till choklad, dra hela tråden och forumet över en kam  tycker jag är synd.

Varför inte bara konfrontera mig med ytterligare frågor om detta?

ps #42 o 43 är förtydligande av de första två svaren, men ändå förstås tydligen inte mitt svar Obestämd