Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2259 ggr
szirius
0

rutiner kring meditation

Hej! Jag är intresserad av att höra hur era rutiner ser ut kring bön och meditation? Har ni speciella tider varje dag som ni går undan?Skapar ni en speciell stämning,med ljus, rökelse, musik tex?Eller går ni mer omkring " i vardagen"?

Det är svårt att avsätta så mkt tid som jag skulle vilja,tycker jag,( jag har dels en längtan efter att gå in totalt i kontemplation,samtidigt "vet" jag att mitt syfte är att leva och lära genom familjelivet) men en timmes yoga varje morgon prioriterar jag högst,sedan ber jag och mediterar innan jag somnar, olika beroende på själsstämning.Och det första jag gör innan jag kliver upp, så ligger jag en stund med händerna över hjärtat o "andas kärlek".Om jag är känslomässigt labil över ngt,så blir det däremot många gånger varje dag.

Hur gör ni som sänder healing till andra? Skriver ni upp deras namn o vad de vill få hjälp med så att ni minns vilka ni lovat hjälpa, eller healar ni " rent allmänt" ?Har ni en viss tid ni gör det varje dag?Hur lång tid håller ni på?Tycker ni som jag,att det går fortare att "komma i stämning" ju längre man hållit på? Nu räcker det nästan bara med att jag blundar ,så hamnar jag i en annan dimension.

Jag är frågvis,jag vet…men det är ju så roligt att höra! varma kramar till er alla!

Ylva-Mia
0

Har inte dagliga rutiner, men det är målet, och mediterar i soffan eller i sängen. Några gånger i veckan.

Lyssnar gärna på olika ledda meditationer med olika syften. Just nu är det en del Hemi-Sync för min del.

evrekaw
0

Åh, önskar att jag också kunde ta en timma om dagen… Lyllo dig, med barn och allt!!! Förvånad

För mig blir det sent på kvällen när ungarna lagt sig… Inleder alltid med Yoga, övergår sedan till meditation och avslutar alltid med bön. Hur länge beror på hur sent det är, men 15-20 min är ett minimum för att jag ska få sova.

Jag vill ha instrumental lugn/stillsam/rofylld musik. Mörkt med bara vita stearinljus tända. Beroende på vad jag "vill" använder jag olika doft på rökelse eller doftolja. Ibland ingen doft alls…

Inget märkvärdigt alls… Säg - är du en sån hurtbulle att du stiger upp en timma tidigare på morgonen för att hinna innan ungarna vaknat eller? Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

szirius
0

Jag försöker bryta mina nattuggletendenser,men det går sådär…jag blir bara piggare och piggare ju senare det blir, så nej, jag är ingen hurtbulle kl 6 på morgonen.Flört

Jag yogar alltid mellan 8-9 ,efter dagislämning och innan plugg.Jag vet att jag har det bra,jag njuter så länge det varar…

Ett litet tips som jag kom på nu( om nu inte alla redan gör så): det brukar ofta finnas skrivna meditationsövningar i olika böcker.Jag brukar läsa in dem med bakgrundsmusik till.Så mkt enklare än att kolla i texten titt som tätt för att minnas vad man ska göra ; ).

[Mariann]
0

Jag mediterar alltid på mogonen, det är så fint att få med sig vibrationen med under dagen.

Tänder gärna ett ljus och förr viftade jag gärna med rökelse eller aromalampa men inte nu längre.

Sedan har jag mer o mer märkt att meditation lever i mig att jag inte behöver sätta mig så regelbundet längre för att upprätthålla meditationen i kropparna.

dina2
0

När jag började med att meditera så gjorde jag det till en vana varje morgon och en snutt på kvällen. Så höll jag på i några månader.

Nu blir det mer när jag känner lust, några gånger i veckan , ibland varje dag under några dagar.

Huvudsaken lusten finns där, annars tappar man syftet. Ibland tänder jag ljus ibland inte.

Just nu lyssnar jag mycket till Hemi-synk guidade meditationer eller musik.

fruhannaa
0

Tiden jag mediterar varierar, ibland morgon iblandkväll eller mitt på dagen det är beroende på hur situationen hemma ser ut…. Var är barnen och mannen..?

Ibland har jag en kristall antingen i handen om jag sitter eller på bröstet eller på pannan om jag ligger ner.. Detta för att jag har lättare att fokusera inåt och slappna av och inte tänka på andra ljud runt om etc

Men observera att jag inte är något proffs på meditation utan håller på att lära mig och detta sätt fungerar för mig Glad

[GunillaF]
0

Jag kan göra det vilken tidpunkt som helst. Men det blir oftast på kvällen. Den enda förberedelse jag gör är att se till att katten och hunden är i ett annat rum. Katten kom och hoppade upp på mig en gång när jag satt och mediterade och gissa om jag hoppade högt…

MariahMagdalena
0

Hej hej! Jag mediterar med Orin (som jag har skrivit om i ett annat inlägg) en halvtimme eller en timme per dag. Det är vägledda meditationer.

Healing sänder jag dels innan sänggåendet (Det funkar även att sätta igång en healing innan jag somnar och låta den verka under natten och sedan tacka och avsluta det första jag gör när jag vaknar på morgonen) till djur som lider, till människor som har stängt sina hjärtan och ber om att de ska öppna dem igen, till moder jord, till alla jag älskar, till mig själv osv.

Sedan har jag mina kunder som får healing efter överenskommelse förstås.

Jag är utbildad Reikiterapeut, vilket innebär att man använder sig av symboler för att skicka iväg healingen. Men efter att ha börjat få meddelanden från den osynliga världen om att det gick lika bra utan symboler använder jag mig inte alls av dem längre. Healingen går fram mycket kraftfullt i alla fall. För mig. Det är möjligt att andra upplever det annorlunda.

Kram

MariahMagdalena
0

Jag kan tillägga att jag har alla mina meditationer, både korta och långa, nedladdade på ipoden.

Ska jag sedan någonstans och åker kommunalt, vilket jag alltid gör eftersom jag inte kör bil, kan jag alltså passa på att meditera på bussen eller tunnelbanan.

En del vill säkert ha det helt tyst omkring sig när de mediterar. Jag är dock van vid att bortse från störande ljud, eftersom jag är skådespelerska och för mig funkar det bra i vilken miljö som helst.

På så sätt får jag in mycket mer tid till meditation i min vardag.

Kram

Hoppfull
0

Jag mediterar flera gånger i veckan med Marianns cd med kristusmeditationen. Oftast på förmiddagen nerbäddad under en filt i soffan.

På kvällen gör jag som du MariahMagdalena fast med meditation! Jag sätter igång meditationen och somnar oftast mitt i den, det ger djup och bra sömn!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

szirius
0

har du en cd,Marianne!? Den vill jag ju köpa såklart.Och i kristusmeditation dessutom : ).Hur går jag till väga då?

Jag brukar också somna under meditation på kvällen o inte sällan vakna efter nån halvtimme av olika budskap som jag snabbt skriver upp för att inte glömma.

[Mariann]
0

Du pm´ar mig Glad så snackas vi.

Zenrin
0

jag mediterar en halvtimme varje morgon. Har en "gi" (typ en jacka, den som jag har på mig på bilden i mitt galleri) och en tjol, sen har jag en "Zabuton" (typ en dyna) och en "Zafu" (kudde) som jag sitter på. Föredrar "seiza" (på knä) oftast, ibland i kvarts-lotus om jag mediterar på dagen och under 20 minuter. Jag tänder rökelser men har vill ha det tyst. Sen sitter jag vänd mot en vägg och mediterar med halvöppna ögon (enligt Zenbuddhistisk tradition) Skrattande

Loet_old
0

Jag har inga bestämda tider när jag mediterar,men jag gör det dagligen. Släpper taget och flyter med musiken toner.Tiden för mig varierar beroende på när jag skall komma tillbaka i fysiska kroppen.Ibland så får jag svar i bilder el. känslor eller ingenting alls.

Brukar använda healing på mig själv, framför allt chakrabalansering som jag använder i meditationen, där jag går in i ett rött rum och i taket så faller det röda kristaller igenom mig och så går jag vidare till nästa osv.

Eller så använder jag handpåläggning över mina chakran.

Bersel
0

Tack för att ni delar med er av era egna "specialare"
Jag har precis börjat om efter min förra period för sådär 8-9år sen och det går lite trögt.. men jag sätter eller lägger mig och fokuserar på andningen. och försöker tänka mig att jag drar in universums helande energier
Ibland tyst, ibland med nån musik men egentligen har jag inte hittat nån superbra sån..Vad är Hemi-synk??

Tycker inte att jag fått till det så bra. Men jag ska testa det med Chakrabalansering som loet skrev. Behöver verkligen det!

Kram