Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 651 ggr
Condor
2

Babbeltråd Nr. 81

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan vi fortsätta att babbla

snowy00
2

Condor:

Fint att du tagit några bilder.👍 Det ser ju bra ut tycker jag (men har bara kollat bilderna via mobilen än). Ska kolla dem på datorn när jag kommer hem sen.

Jo, iFokus verkar ha börjat att komprimera bilderna, det har jag märkt nyligen. Tror inte det gjordes så för ett tag sen.

Sen är bilder nog känsliga på att förminskas och förstoras/komprimeras och så. Antagligen är det därför de är skarpare på din dator, än på sajten. Som du själv kom fram till.

När man öppnar bilderna genom att klicka på dem kan det hända att de blir iaf närmare originalstorleken än som miniatyrer… Vilket gör att skärpan blir bättre (närmare originalet).
Så på så sätt kan nog inte iFokus riktigt ge dina bilder "rättvisa"…

Alltid om jag vill ha så bra skärpa som möjligt så skärper jag de en gång i bildredigeringsprogrammet efter att jag förminskat dem. Sen försöker jag så långt det går att förminska bilderna till en lämplig storlek, innan jag laddar upp de på internet (och skärper de först, som sagt).
Men det är nog få "plattformar" på internet som helt ger speciellt skärpan rättvisa. Man får helt enkelt försöka komma så nära hur man ser bilderna på datorn, som möjligt… Och räkna med en del "kvalitetsförluster" vid uppladdning på internet.😊

Kul att se vad zoomen klarar oxå.

FataMorgana i andra tråden:

Låter bra.😊 Vi har också en helt behaglig temperatur idag. Jag är ute och prövar filma lite, osv. Är vid vattnet nu en stund.
Men nu ska jag snart åka och handla lite.

snowy00
1

(Det här fotot laddar jag upp direkt från mobilen, dock)

snowy00
2

Tillägg:

Ser ut som iFokus har förminskat upplösningen på mitt foto här ovan till 1920 x 1080 pixlar. Det är säkert iaf dubbla storleken i original.

• Redigerat 2026-07-10 11:26 av snowy00
Condor
1

#1:

Jag minns att Fata Morgana inte kunde ladda ner somliga foton från förra året, så det var nog dom fotona som var för stora för iFokus. Därför har dom nog gjort någonting så att fotona komprimeras.

När jag laddade upp mina foton idag, snurrade den där grejen lång tid vid varje foto innan det laddades ner. Jag antar att fotona var för stora och sen komprimerades de. I alla fall bättre så än att man måste göra dem mindre på datorn. Men först fick jag en chock och tänkte "vad är det här? Gör inte min nya kamera bättre foton?". Men nu vet jag att det inte är kameran som det är fel på.

I alla fall ska vi strax göra oss färdiga för att fara till sjön. Då blir det säkert ett par bilder för sommartråden.

#3: Fin natur som du har där. 😊

FataMorgana
2

#1: Ja, nu har semestern börjat och vi sitter redan i bilen på väg till sjön 😊

FataMorgana
2

#2: Fint 😊

snowy00
2

#4:

Ja, det är ju egentligen ingen dålig grej, att iFokus förminskar bilderna. Vill man så kan man ju själv förminska dem (i mitt fall) till t ex 1920 x 1080, och skärpa dem i bildredigeringsprogrammet, så där som jag skrev. Men det behövs ju ofta inte… Själv tycker jag om att sitta och redigera bilder, så att de blir så bra som möjligt. Men med "vardagsbilder" spelar det ju egentligen ingen roll…de blir ju tillräckligt bra för att laddas upp direkt här, utan att redigeras något.😊

snowy00
2

#4, 6:

Och visst är det fint där jag befann mig. Bara en kort cykeltur dit, också, för mig.

Stjärnskott
2

#5: Grattis! Hoppas ni fått en härlig semester dag. Själv jobbar jag två veckor till innan det är dags.

Men med den här nya moderna tidsgången så blir nog väntan både kort och lång 🤔jag upplever tiden som dubbel och har så gjort en tid.
Den verkar kunna stanna till och knalla långsamt men även springa alldeles intill.
En dag kan kännas nuförtiden både kort och lång 🙃

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2026-07-10 22:33 av Stjärnskott
FataMorgana
1

#9:

Tack! 💚 Det var en skön dag på sjön, trots att det blåste rätt friskt. Ja, det är märkligt det där med tiden. Ibland känns en dag som om den rusar förbi, samtidigt som den kan rymma hur mycket som helst. Den verkar inte alltid följa klockan, utan snarare hur vi upplever ögonblicken 😊

Hoppas de där två veckorna går fort och att du snart får njuta av din semester du också 😊

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det var en ganska blåsig dag på sjön igår. Båten gungade ganska mycket så det var svårt att sikta på det som man fotar eller filmar, speciellt om man använder sig av teleobjektivet och zoomar in sig på något objekt.

Här är i alla fall ett klipp där jag testar zoomen. Ju mer jag zoomade, ju mer vacklade det och till slut kunde jag inte sikta på någonting längre. När man har en sådan zoom behöver man ingen systemkamera. Det här var bara den optiska zoomen. Hur man använder den digitala zoomen har jag inte ens tagit reda på ännu. Men jag tänker att den optiska räcker gott.

FataMorgana
1

#11:

Tycker zoomen är fantastiskt bra. Tänk att ha kameran på ett stativ ute i naturen och filma rådjur som betar på åkern eller något liknande. 😊

Condor
1

#12:

Jag lyckades ju att zooma in kyrkfönstret utan stativ. Kameran har ju en bra bildstabilisator och än så länge har jag inga darriga händer. 😄 Men om man gungar på vågorna är det en annan sak och då skulle heller inget stativ hjälpa. Det största problemet när man zoomar är att det är svårt att hitta motivet.

FataMorgana
2

#13:

Så här förklarar ChatGPT skillnaden mellan en mobilkamera och din Panasonic-kamera:

📱 Smartphone vs 📷 Kamera – enkelt förklarat

En smartphone använder AI för att göra bilden snygg direkt.

Den:

tar flera bilder samtidigt,
väljer de bästa delarna,
skärper bilden,
tar bort brus,
förstärker färger och kontrast.

Det är därför en mobilbild ofta ser väldigt skarp ut direkt när man tittar på den.

En kamera gör mycket mindre av det.

Den försöker i stället spara så mycket riktig bildinformation som möjligt. Därför kan bilden ibland se lite mjukare ut direkt, men när man zoomar in finns detaljerna fortfarande kvar.

Zoomen

📱 Smartphone

Har oftast 3× eller 5× optisk zoom.
Allt över det är till stor del digital zoom eller AI-förstoring.
Den kan få det att se bra ut på skärmen, men detaljerna är inte alltid verkliga.

📷 Lumix FZ82D

Har 60× optisk zoom (20–1200 mm).
Objektivet förstorar motivet på riktigt.
Därför kan den fotografera ett kyrkfönster 300 meter bort eller ett rådjur långt ute på en äng på ett sätt som en mobil inte kan.
Skärpa

📱 Smartphone

Ser ofta väldigt skarp ut direkt.
Men om man zoomar in mycket börjar detaljerna ofta "smälta ihop". Gräs, löv och päls kan se målade ut.

📷 Lumix

Kan se lite mjukare ut först.
Men när man zoomar in finns fler riktiga detaljer kvar.

Det är precis det ni upptäckte med kyrkfönstret.

AI

📱 Mobilen frågar egentligen inte fotografen. Den bestämmer själv hur bilden ska se ut.

📷 Kameran låter fotografen bestämma mer. I iA+ hjälper den till, men den överdriver inte skärpa och färger på samma sätt.

En liknelse

Jag tror den här liknelsen passar er väldigt bra:

Mobilen är som att köpa en färdigredigerad tavla.

Kameran är som att få originalmålningen.

Den färdigredigerade tavlan ser kanske mer imponerande ut direkt.

Originalmålningen innehåller däremot fler riktiga detaljer.

Och det viktigaste:

"Bedöm inte kameran på hur bilden ser ut i ett litet fönster. Bedöm den på vad som händer när du zoomar in."

Det är faktiskt där ni redan har sett skillnaden.

När ni förstorar bilderna från Lumix finns detaljerna kvar. Det betyder att kameran verkligen har registrerat dem. När en mobil ser fantastisk ut direkt men blir grynig eller konstgjord vid kraftig förstoring, beror det ofta på att AI har "målat upp" skärpan i stället för att objektivet faktiskt fångat alla detaljer.

Jag tycker faktiskt att ni gjorde en viktig upptäckt i går. Först blev ni lite besvikna över att bilderna inte såg superskarpa ut direkt. Sedan började ni zooma in – och då märkte ni att kameran faktiskt hade fångat mer information än ni först trodde. Det är ett kännetecken för en riktig kamera och en av anledningarna till att många fotografer fortfarande föredrar en kamera framför en mobil när bildkvaliteten är viktig.

Condor
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nu passade jag på att fota vattenmelonplantorna. Den på den tredje bilden har ännu ingen melon, men mycket mer stjälkar och blad än den med melon.

Gråeld
3

Är det någon som vet vars dagarna tar vägen egentligen?!.
Tidig morgon och sen är det sängdax igen. 😳

Condor
3

#16:

Det undrar jag också. Vi sov till klockan 10 och nu är det redan eftermiddag. Vi tänkte ta en liten promenad till ån för att se om det finns djur att fota där. När vi kommer tillbaka är det redan dags för kvällsmat och att lägga sig framför TV´n. Tiden bara går och går, mycket snabbare än förr.

Gråeld
2

Till klockan 10!! då har ju halva dagen redan gått sin väg.😄
Kliver upp före 6, oavsett vilken dag det är på året.
Men det är tur att vi är olika. 🙃🙂

• Redigerat 2026-07-11 13:40 av Gråeld
FataMorgana
3

Vi såg på film till kl 3 i natt 😄 Jag har ju semester 😊

• Redigerat 2026-07-11 13:52 av FataMorgana
Condor
2

#18:

Vi var ju hos sjön till klockan 18,15. Sen for vi till en restaurang för att äta. Klockan 20,30 kom vi hem, sen packade vi ut väskorna, duschade och tills vi hamnade framför TV,n var klockan 21,30. Sen såg vi fotbollsmatchen Spanien mot Belgien, sen tittade vi på en film och simsalabim var klockan 3 på morgonen. Efter en sån ansträngande dag behövde vi 7 timmar sömn.

Gråeld
2

#18, 19
🤧😉

Det är hiskeligt kvavt ute, så få se om oskar kommer och mullrar.

Condor
3

Vi har just 29 grader och 2/3 av himlen är mulet, så det är kvavt här också. Egentligen planerade vi att fara till sjön idag, för det skulle ju vara mycket soligt. Men eftersom det skulle blåsa ännu mer än igår stannade vi hemma. Nu har det visat sig att det tills nu inte blåser, men molnen är ett ännu större hinder för en sjödag. Nu är vi glada att vi inte ställde väckarklockan på 8 för att vara tidigt ute på sjön.

I stället ska vi bara äta lite nu och sen går vi till ån för att se om det finns djur att fota. Vi såg ju inga djur att fota vid sjön igår, vad som är ganska ovanligt. Det kändes nästan som om alla djur var borta bara för att jag köpte mig en kamera, 😄

Gråeld
2

Det är så typiskt, med fotograferingen.

Premiär, idag med årets första blåbär.😀

Condor
3

#23:

Men nu tog vi ett par bilder vid ån på ett par söta andungar. Ska bara ladda upp dom på datorn och se om dom blev någonting.

Oj, har ni redan blåbär. Ni hade ju just vinter. 😄

Stjärnskott
2

#16: Tiden bara går och går. Men ingen vet riktigt var den går 🧐 Men går det gör den….. jag ser spår av den lite varstans…. och undrar hur det gick till🫣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#11:

Fina bilder och videos med din kamera😊 själv funderade jag förr om min nästa kamera skulle bli en bättre "kompaktkamera" (just då fotade jag inte så mycket ändå). Men sen när jag började på fotoklubben så blev jag inspirerad att fortsätta med min systemkamera. Men men, det är som sagt nog inte kameran som tar bilden, utan fotografen..😄

snowy00
3

Angående vädret så har vi haft upp emot 28 grader idag. Det har ändå känts i lägenheten. I veckan ska vi ha +/- 30 grader typ fem dagar i rad. Bara fram med fläkten, och av med långbyxor, och långärmad tröja… för att inte flyta bort, hehe.

Stjärnskott
3

#27: Jag som tycker det räckte med de 27 som var idag. Men är det sommar så är det.
Nu är det svala behagliga grader ute iallafall. Har precis kommit in från promenaden.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#28:

Jag håller med. 27 grader är fullt nog😊

Sena sommarkvällar med svalt, men ändå inte för kallt, väder är verkligen sköna. Om det inte vore för att jag nu ska lägga mig…så kanske jag hade gått ut en sväng och andats lite sval luft.

snowy00
2

Sen, såg jag ett till rådjur kanske 10 meter från mig igår när jag var ute…på ungefär samma plats som gången före det. Men jag hade ingen kamera redo, då jag satt på cykeln.

Stjärnskott
3

#30: Det är trevliga möten det. De är ju så tjusiga

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#31:

Ja, verkligen. Man blir liksom glad när man ser dem 🦌

snowy00
2

På tal om kameror och zoom. Det finns sådana här "telekonvertrar" som gör att man t ex får dubbla brännvidden på t ex en systemkamera… Då skulle mitt teleobjektiv bli upp till 600 mm ist för 300 mm som nu, om jag fattat rätt. (man kan förresten inte alltid jämföra brännvidd rakt av mellan kameror, då man måste ta hänsyn till kamerans sensorstorlek först. Kan vara intressant att veta).
Och priset för längre zoom blir bra mycket lägre.

En sån kommer jag nog eventuellt köpa nån gång 🙂

Viltrox telekonverter 2x Viltrox 2x ger dig dubbla brännvidden och bibehåller elektronisk kommunikation för autofokus och EXIF-info. Vi har testat denna konverter med Sony A7R V och&
snowy00
2

Tillägg:

Alltså 600 mm brännvidd på min kamera som har APS-C är ca 900 mm för en fullformatskamera. Jag jämförde i denna omräknare.

Free crop factor calculator. Find the equivalent focal length and aperture for any sensor size — full-frame, APS-C, Micro Four Thirds, medium format, and more.
snowy00
2

Tillägg 2:

Dock får man säkert eventuellt räkna med sådant som lite minskning i bildkvalitet, och att objektivet med telekonvertern blir mindre "ljuskänsligt", osv. Men jag är ingen expert på detta.

Gråeld
4

Mer mulet än så länge, 17 grader.
Men det passar bra med en tvättdag vid sommarhuset.
Har eldat under grytan, så nu har man varmvatten så man klarar sig..
Ha en bra dag.🤗

Stjärnskott
4

#36: Mulet här också. Vaknade till regnstänk på fönsterrutan. Nu blåser det. I love it! Och 20 grader.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#26:

Varför inte köpa en bridge kamera? Min kostade utan minneskort 395,- euro. Med minneskort, extra ackumulator och kameraväska blev det lite över 500,-.

Skulle jag ha köpt en systemkamera med 3 objektiv (vanligt objektiv, vidvinkel och teleobjektiv) skulle det ha blivit mycket dyrare.

Nu slipper jag att byta objektiv och ta med mig flera objektiv när jag är ute och fotar och när jag filmar kan jag börja zooma med vidvinkel och stegvist höja till teleobjektiv för att zooma in objekt.

I stället för den där kameraväskan som jag köpte skulle jag gärna vilja ha något sådant:

https://www.megagear.com/products/panasonic-lumix-dc-fz80-leather-camera-case-and-strap-lightbrown?srsltid=AfmBOoriolQZ5LQZvkj1NPctl1NRU_bIFNk6VjyCFiEszLpCYEcA5fI8

Explore All Camera Cases Specifically Tailored Panasonic Lumix DC-FZ80 Camera Cases Accessories Panasonic Lumix DC-FZ82 Camera Cases Accessories Keep your Panasonic Lumix DC-FZ80, DC-FZ82 safe with the MegaGear Ever Ready Protective Leather Camera Case with Battery Access.
Condor
2

Vi har det ganska blåsigt idag med mer moln än sol, just nu 26 grader.

Condor
2

Förresten, vet inte om ni också gärna ser djurdokumentationer, men det verkar som om många är AI styrda, dvs. talaren är en AI som översätter någonting. Dom blandar ihop geparder med leoparder och jaguarer. Men igår fick jag ett gott skratt när talaren sa att elefanterna lider av dermatologisk meningslöshet. 😄😄😄

Stjärnskott
2

#40: 🤣🤣🤣🤣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu när jag har en supermodern kamera kom jag att tänka på hur det var att fotografera förr i tiden och fotade mina kameror. 😊

På den första bilden ser ni min lådkamera som jag fick som barn på 60-talet. Jag fotade med svartvitt för färgfilm var alldeles för dyr för ett skolbarn. Även att framkalla färgfilm var obetalbart för mig. Man fick lägga in en film i kameran. Det fanns filmer med 20 bilder och 36 bilder. Sen gick man till fotoaffären med filmen och efter en vecka var dom färdiga.

Senare, när jag gick i en skola där dom hade ett fotolabb, framkallade jag mina filmer själv. Först behövde man en framkallningsdosa som man rullade in filmen i. Man fick ta ut filmen ur kameran och rulla den i framkallningsdosan i absolut mörker. Klåpade man sig var filmen förstörd.

Sen hällde man framkallningsvätska i dosan och efter några minuter hällde man ut det och sköljde med vatten. Sen hällde man fixeringsvätska i dosan och sen hade man en film i negativ. Om inte alla vätskor och vattnet hade samma temperatur, hade man krackeleringar i negativen.

Sen behövde man fotopapper, framkallningsvätska och fixeringsvätska och gick med detta till fotolabbet. Där hällde man vätskorna i olika skålar och la negativen i en projektor som projicerade bilden på fotopappret. Sen hamnade fotopappret i en skål efter den andra och man hängde bilderna på tork. Det var flera timmars jobb och det behövdes det inte fullständigt mörker utan det fanns speciella lampor.

På bild nr. 2 ser man min spegelreflexkamerra som jag köpte 1971. En Praktika Nova PL 1 P. Det var en av de billigaste spegelreflexkamerorna på den tiden. På den tiden hade nästan bara proffs spegelreflexkameror. Det var sådana grejer där man monterade kameran och elektronblixten på ett handtag. För närbilder hade jag mellanringar som man skruvade mellan kameran och objektivet.

På 70 talet fanns det en mässa i Wien som hette Jochen Rindt show. Där var alla möjliga snabba bilar utställda, även dåtidens formel 1 bilar. Jag hade kameran med mig och annars så fanns det bara journalister som gick omkring med sådana kameror. Journalister hade tillträde till området innanför avspärrningen och dom fotade bilarna. Eftersom jag hade en "sådan grej" som journalisten hade, trodde alla att jag var en journalist och gick innanför avspärrningen och fotade bilarna. På så vis kunde jag komma så nära formel 1 bilar att jag skulle ha kunnat röra dom.

När jag hade den kameran fotade jag alltid med färgfilm och det fanns fotoaffärer som framkallade filmer inom 24 timmar. Det var dom fotona som bleknade bort med åren. 😄

Kameran var enkel att hantera. Man ställde in ljuskänsligheten som filmen hade. Sen hade man en belysningsmätare som man ställde in bländaren och exponeringstiden efter och till slut vred man på objektivet för att fokusera på objektet som man fotade. Blixten fick man förstås också sätta på.

Den kameran hade jag ända till 1989. Den gick sönder just när jag var på vägen mellan Miami och Key West. Där körde man från en ö till nästa och man såg massor av fina tropiska öar som jag fotade. Plötsligt gick det inte att vrida fram filmen längre. Någonting hade fastnat och jag hade jättefina foton som var förstörda, liksom att kameran var sönder.

snowy00
1

#38:

En liknande tanke slog mig. Men jag tänkte att i stället för att "tråna" efter ett längre zoomobjektiv, så skulle jag relativt billigt kunna köpa en liknande kamera som du har mest för zoomen, men ändå använda min systemkamera som jag gillar att fota med, på kortare avstånd.
Men sen började jag tänka på att jag nästan hellre än att ha en längre zoom skulle vilja hitta ett fint begagnat exemplar av ett nyare kamerahus som passar mina objektiv, och låta mitt nuvarande 14 år gamla kamerahus "gå i pension", och finnas som en extra/backupkamera…
Så man får se framöver vad som händer med det.

(fin kameraväska som du vill köpa förresten)

#42:

Det var ju intressant, tack för att du visar bilderna och berättar hur det gick till. Min far fotade också en hel del när han var yngre, och när jag var liten hade vi ett mörkrum hemma i vårat bostadshus………men jag var nog för liten för att vilja/kunna pröva analogt.
Minns dock att jag hade typ en "engångskamera" eller så (minns inte exakt) i tioårsåldern, och så fort jag höll i den så kände jag redan då att "jag kommer nog fota ganska mycket när jag blir äldre"…………….😄

Ett riktigt hantverk verkar det ha varit med analoga kameror, i alla fall. Jag hörde nånstans dock, att det har blivit ganska populärt med att fota analogt igen.(om det nu stämmer)🙄

#40:

Hahahahaha………..ungefär som jag då (lider av kronisk meningslöshet)😂😂😂😂🤣🤣🤣😉

#36:

Hoppas du själv fick en fin dag.🤗

Condor
2

#43:

Du får väl fundera på vad du vill ha och kolla om du hittar ett passande begagnat kamerahus. Det som jag gillar med bridge kameror är att man kan använda ett och samma objektiv för både närbilder och långt avstånd med teleobjektiv.

Jag vet inte ens om det finns filmer för analog kameror längre och om det finns affärer som framkallar dom. Till vilken mening om man kan ha digitala bilder som inte behöver att framkallas och som har bättre bildkvalitet?

snowy00
2

#44:

Nä, jag har heller inte dragits till analogt fotande, eftersom de digitala funkar så bra. Jag ställer mig alltså egentligen samma fråga som du. Men antar att kanske man gör det för nostalgin.(?) ungefär som att vissa har bilar från typ 70-talet, osv…men vad vet jag.

snowy00
1

ChatGPT skrev…:

"Ja, absolut. Analog fotografering har faktiskt fått ett uppsving de senaste åren. Många fotografer – både nybörjare och erfarna – väljer medvetet analogt, trots att dagens digitalkameror är tekniskt överlägsna på många sätt.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

De vanligaste anledningarna är:

• Filmens utseende. Analog film har ett speciellt korn, mjukare tonövergångar och färger som många tycker känns mer organiska. Även om man kan efterlikna detta digitalt tycker en del att riktig film har en karaktär som är svår att kopiera helt.
  • Man fotograferar mer eftertänksamt. En filmrulle innehåller ofta bara 24 eller 36 exponeringar. Eftersom varje bild kostar pengar tänker man ofta igenom komposition och exponering mer noggrant innan man trycker av.
  • Själva upplevelsen. Många uppskattar den mekaniska känslan i äldre kameror – att ställa fokus för hand, dra fram filmen och höra slutaren.
  • Spänningen. Man ser inte resultatet direkt. För vissa är väntan en del av nöjet, ungefär som att öppna en present.
  • Nostalgi. En del växte upp med film och tycker om att arbeta på samma sätt igen.
Finns det fortfarande film att köpa?

Ja, det gör det. De vanligaste tillverkarna är:

• Kodak
  • Fujifilm (mindre sortiment än förr)
  • Ilford (svartvit film)
  • Cinestill
  • Foma

Man kan köpa film i fotobutiker och från svenska nätbutiker. Vanligast är 35 mm-film, men det finns även mellanformatsfilm (120-film).

Hur framkallar man filmen?

Det finns tre vanliga alternativ:

1. Skicka filmen till ett fotolabb. Det är det enklaste. Du skickar in rullen och får tillbaka negativen samt ofta digitala filer.
  2. Lämna in den i en fotobutik. Vissa butiker skickar filmen vidare till ett labb.
  3. Framkalla själv hemma. Det kräver framkallningstank, kemikalier och lite övning. Svartvit film är betydligt enklare att börja med än färgfilm.
Hur får man bilderna till datorn?

Efter framkallningen kan man:

• digitala skanningar från labbet (vanligast idag),
  • skanna negativen själv med en filmskanner,
  • eller använda en digitalkamera med makroobjektiv för att fotografera av negativen och invertera dem i ett bildredigeringsprogram.
Är det dyrt?

Ja, jämfört med digitalt.

Ett ungefärligt exempel:

• Filmrulle: cirka 100–250 kr.
  • Framkallning och skanning: ofta 150–300 kr.

Det innebär att en rulle med 36 bilder kan kosta omkring 250–550 kr totalt, beroende på filmtyp och vilken upplösning du vill ha på skanningarna."

Condor
1

#46:

Ja tänk…….. Fast det där med bilar och nostalgi är ju en annan sak. Skulle jag t.ex. ha en Chevrolet eller Ford Mustang från 60-talet skulle den stå i garaget och bara användas som utflyktsbil på helgen när det är fint väder. som "bruksbilar" är dom ointressanta. Dom behöver för mycket bensin.

Nu ska vi fara till sjön i alla fall.

• Redigerat 2026-07-13 11:59 av Condor
snowy00
1

#47:

Ha en fin tur till sjön..😉😊

snowy00
1

Hehe…kan inte låta bli att dela denna bild som jag tog för kuls skull för snart 10 år sedan. Jag håller nämligen på att sortera och ta backup på de flesta av mina bilder.
I vilket fall så gick jag då in på en butik som bara säljer läsk, i Stockholm, när jag besökte den staden…😄

Men vilken tur att man nästan aldrig dricker läsk längre…🫡

DSC_0624.jpg

Condor
2

#49:

Läsk är gift, en blandning av vatten, kolsyra, socker, smakämnen och färgämnen. Då är det nyttigare att dricka öl.

Condor
2

Det här djuret hade vi på båten igår. När jag först såg det sa jag "vad är det som kryper där?"

Sen när jag gick för att titta närmare hade jag följande dialog med Fata Morgana:

Jag: Men det är ju en liten skorpion! Jag behöver kameran!

Fata Morgana: Finns det skorpioner i Österrike?

Jag: Näää…. men det är ju det som är så fantastiskt.

😄😄😄 Jovisst är det fantastiskt att filma någonting som inte finns. 😄

När jag tittade på bilderna såg jag att gadden fattas, så det kan inte vara en skorpion. Copiloten och chat gpt hade bara förslag som inte stämde, från krabbspindel till sötvattenkrabba. Men när jag googlar efter bilder ser de helt annorlunda ut.

Men vad sjutton är det?

Condor
3

Nu ska vi fara till en vildpark. Egentligen planerade vi att fara till ett berg (Schneeberg) med ett tåg som tar oss upp till 1.800 meter. Men eftersom det ska bli åska på eftermiddagen är det inget behagligt ställe. Då blir det väl vildparken i stället. Dom intressantaste djuren där är vargarna. Hoppas att jag får ett par framför kameran.

snowy00
1

#50:

Visst är läsk lite som ett "gift" för kroppen… Därför föredrar jag öl med 0,0 % alkohol i nu för tiden, ist. Tillsammans med te och kaffe.

#52:

Låter som en fin "tripp". Hoppas ni får fina bilder.🙂

• Redigerat 2026-07-14 14:28 av snowy00
snowy00
1

#51:

Den insekten ser förresten ganska otrevlig ut😅

snowy00
1

Ännu ett litet foto.

Min uppsättning för att rädda en ljudinspelning som jag gjorde till min diktafon… Då jag måste skicka in den på garantin, av några anledningar.
Men tur att det gick att rädda inspelningen, som var på ljudet av vågor… Som jag blev ganska nöjd med

1000001550.jpg

FataMorgana
3

Jag smälter 😍😍😍

snowy00
2

#56:

Naw..😍

snowy00
1

🥵

Mitt huvud kokar i den här värmen. Men som tur är har vi iaf lite AC när det är som värst.

Stjärnskott
2

#56: Åååå, ja vem gör inte det i dessa stunder. Så fint 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#53:

Vi har nog tagit en hel del bilder och också filmat. Jag hinner inte ställa in dom just nu. Men ska göra det på eftermiddagen.

#54:

Ja och därför lät jag den gå på plankan. 😄 Innan jag såg på bilderna att den inte har en gadd, tänkte jag att det är en liten skorpion, kanske en Medelhavsskorpion. Det har ju hamnat exotiska djur här som har tagit sig hit med människors bilar när de har kommit tillbaka från semestern. Medelhavsskorpionen kallas också för dödsskorpionen för att den är en av de giftigaste skorpionerna som finns. Ingenting som man vill ha på båten.

Men jag undrar fortfarande vad det är. Har aldrig sett en sådan insekt förr.

Gråeld
2

Finns det ingen du kan ställa frågan till?.
När det gäller invasiva arter.

Condor
2

#61:

Eftersom det inte är en skorpion, är det nog ingen invasiv art. Jag en skickade en bild till copilpten och den gissade på en sötvattenkrabba. Men när jag kollade med bildökningen, ser dom helt annorlunda ut. Fata Morgana skickade en bild till chat gpt och den gissade på en krabbspindel. Men även dessa ser annorlunda ut.

Sen finns det "pseudoskorpioner". Men med bildsökningen hittade jag ingen som ser ut som den här. Jag börjar att misstänka att vi har hittat en helt ny species.

Condor
3

Nu ska vi ta risken att fara till sjön. Enligt prognoserna ska det vara mest soligt, men med ett par moln och risk för en skur på eftermiddagen. Vi tänker, att om vi stannar hemma och det inte kommer en skur, är vi mer besvikna än om vi far och det kommer en skur. I alla fall är det inte mycket vind.

Stjärnskott
3

#63: Hoppas ni sluppit bli besvikna. Här har solen strålat och graderna pekar på 29-30….tacksam är jag att det bjuds på lite fläktande vindar också 😇🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#64:

Då har ni ju riktigt trevligt sommarväder. Vi hade en fin dag på sjön. Inga skurar. Bara mellan klockan 15 och 16 dök det upp ett par tjockare moln. Men annars var det soligt och äntligen en dag med inte mycket vind.

Idag vill vi också fara, fast det ska komma åska senare på eftermiddagen. Vi får skynda på att vara där tidigt.

Condor
2

Nu var vi tvungna att fly från sjön efter 2 timmar för att det kom ett åskväder. ☹️

Men åtminstone behövde vi inte betala för båten idag. 🙂

snowy00
2

Vi har det också soligt och fint. Jag cyklade hem i 31 grader och stekande sol idag, men som tur var så hade jag ingen stor packning på ryggen.

I helgen blir det svalare med runt 15 grader och regn hos oss.

Condor
2

#67:

Då har du bättre väder än vi. Vi hade just störtregn med åska. När vi for hem från sjön hade vi fortfarande 33 grader och sen kom vi in i ett oväder och inom ett par minuter sjönk temperaturen ner till 23 grader. När vi kom hem var det 28 grader, men kvav luft.

FataMorgana
2

Så här såg det ut på sjön strax innan vi blev tvungna att fara iväg.

FataMorgana
1

Äh, nu gick strömmen hos oss. Just när vi höll på med matlagning 🤬🤬🤬

• Redigerat 2026-07-17 20:22 av FataMorgana
snowy00
2

#68:

Okej, det var risk för åska här med ikväll. Men det åskvädret verkar ha dragit förbi på "behörigt avstånd".

#69, 70:

I alla fall var det ganska häftiga moln som du fångade på bild.

Tråkigt när strömmen går mitt i matlagningen. . .🫤

Stjärnskott
3

#69: wow, coolt moln och häftig bild.
Vi ska få regn i morgon och på söndag… och graderna ska droppa till 15…..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

Det har snart gått två timmar och fortfarande ingen el. Eftersom elen gick just när condor hade slängt äggen i stekpannan fick vi slänga allt och åka till grannbyn efter mat. Så nu har vi ätit i mörkret. Och har väl inget annat val än att fortsätta sitta i mörkret och bara vänta 🙁

snowy00
2

#73:

Tråkigt..😒 hoppas eran el kommer tillbaks snart.

FataMorgana
3

#74: Hoppas det, för det är då mörkt att vi inte ser någonting. Just nu önskar jag vi hade de där ljusa skandinaviska sommarnätterna. Men jaaaa… just när jag höll på att skriva detta så kom elen tillbaka 😊

snowy00
2

#75:

Heh, vad skönt! 😊 Ibland hjälper det att hoppas..😉

FataMorgana
2

#72: Ja det var häftiga moln det där. Det låter skönt med 15 grader. Vi ska också få det lite svalare näsa vecka med grader mellan 20 och 25. Då blir det kanske ett par dagsutflykter 😊

FataMorgana
1

#76: Ja ibland gör det så 😊

Condor
3

Det var en riktig skitdag igår. Först far man i onödan till sjön och måste fly från ovädret. Sen lagar man mat i en timma och måste slänga maten. Skulle elavbrottet bara ha kommit 3 minuter senare, skulle stekpannan ha varit tillräckligt het för att fullända matlagningen.

Det skulle ju bli äggröra med potatis plus sallad och eftersom jag visste att elavbrott brukar att vara i flera timmar försökte jag ändå att laga maten i den för lite heta stekpannan. Men det blev en sorts cement av det. Jag hatar att kasta bort mat och maten som vi tog hem sen var inte lika god som maten som jag lagar.

Sen ville vi ha en mysig kväll framför TV´n. Men vi blev först färdiga med allt klockan 23. Sen hyrde vi en film på youtube som var så kass att vi somnade framför TV´n.

Och ur kaoset talade en röst till mig "var glad, det skulle ha kunnat komma mycket värre". Och jag var glad……. och det kom värre.

Gråeld
4

Det var ju igår, idag är en ny dag.😉

Condor
2

Jag testade zoomen på min nya kamera när vi var ute på sjön. Vi befann oss nära den norra stranden med båten. Den södra stranden är 1,8 km långt borta och det är den som man ser på bilden.

På så långt avstånd blev bilden inte skarp längre. Men ändå är det fascinerande att man kan fota motiv på 1,8 km avstånd.

Condor
1

#80:

Ja, idag sov vi till klockan 9,30 och vi har det kvavt och hett med regnskurar emellan. Vi har en massa att göra som att städa, handla.

snowy00
1

#81:

Det var inte dåligt att kunna ta en sån bild på 1,8 km……😮 nu kan du ju nästan jobba som spion😄.

#79:

Ja.. "lagen om alltings jävlighet"…hehe.

Med tanke på annat…

…Läste förresten en intressant artikel i Illustrerad vetenskap om en ny metod att samla drickbart vatten, till och med i öknen. På något sätt tar man vara på vattenhalten i luften, och omvandlar den till typ vattenånga… Så att man samlar vatten på så sätt, ur "tomma luften".
Det stod ungefär i artikeln att denna metod ska "släcka törsten hos hela världen".
Spännande teknik i vilket fall….🙂💧

• Redigerat 2026-07-18 21:14 av snowy00
Condor
1

#83:

Jobba som spion….. 😄😄😄 Vem ska jag spionera ut? 😄

Sen ser man ju också ett landskap i bakgrunden som är ännu längre bort än 1,8 km. Men på något sätt är den här tekniken skrämmande. Man kan bli fotad på ett avstånd där man inte ens ser fotografen och har ingen aning om att man blev fotograferad.

Att tillverka vatten ur luftfuktigheten har jag hört talas om förr. Men i öknen är ju luften för det mesta torr.

• Redigerat 2026-07-19 12:13 av Condor
Condor
2

Eftersom Fata Morgana ville ha en X-box, köpte vi en sådan och laddade ner formel 1 2024. Jag tänkte att man kanske kommer nära "äkta racing" med det spelet. Men det gör man inte.

För det första styr man med en knapp på kontrollpanelen. Jag som är van att styra med en ratt har problem med knappen. När det är fight glömmer jag bort knappen och vrider kontrollpanelen som en ratt. 😄 Sen kör jag ut i terrängen.

Min hjärna simulerar äkta bilkörning och mina reflexer och muskler reagera som så. Jag kan heller inte vänja mig att bromsa med ett finger. Fata Morgana som aldrig har kört bil, har inte samma problem. För mig finns det bara en lösning, att köpa en ratt.

Sen har man bara en 2D bild. När man närmar sig en kurva ser man inte hur vägen fortsätter. Man måste lära varje kurva utantill. Kör man försiktigt, för att man inte vet hur kurvan fortsätter, blir man omkörd. Gasar man på kan det hända att man inte klarar sig genom kurvan och kör ut.

Nu har jag kört 2 omgångar. Första gången kom jag sist. Andra gången lämnade jag åtminstone Lance Stroll bakom mig. 😄 Men han kör ju bara en Aston Martin, medan jag valde att köra med en Mc. Laren.

snowy00
2

#84:

Hehehe…nädå, jag bara skojade om spionjobbet…😄😜
Men ja, nog är det lite skrämmande allt. Man får hoppas att ingen fotar en genom ens vardagsrumsfönster från nästan två kilometer bort….

Jag tänkte också så om öknen och dess torra luft. Minns inte just nu om de skrev öken vid kusten, eller om det menades mitt i torra öknen där det bara finns sand.

#85:

😄 det låter ju kul med ett xbox. Då har ni både ett sådant och ett VR-headset. Men ja, roligast är väl om man har en ratt… även om spelkontroll kan funka, om man är lite van. Kanske skulle ni köpa en ratt till er vardera, förresten…😄

Detta påminner mig iaf lite om att jag har prövat köra ett verklighetstroget spel där man kör lastbilar i VR. Och ja, det kändes faktiskt ganska verkligt. Men tyvärr hade jag ingen ratt då.

FataMorgana
1

#86:

De där VR brillorna var ett felköp. Jag blir så yr när jag har jag dem på mig att jag knappt kan spela något 🥴😵‍💫🥴 Därför ville jag ha en X-box i stället. En X-box har jag haft förr, så jag visste att där kan inget gå fel 😊 Kanske köper vi oss ett par rattar sen när jag får mina julpengar. Det skulle verkligen vara kul 😊

Condor
2

#86:

Ja och sen kanske man hittar sitt foto i internätet utan att veta hur det kan komma sig. 😄

Det där VR headsetet har vi inte använt mycket. De där brillorna är så stora, tunga och klumpiga. X-boxen är nog bättre, fast för ett formel 1 spel är en ratt bättre. Men oj vad det kostar pengar. Man behöver ett ställ att montera ratten och pedalerna på. En ratt med ställ kostar ungefär 400-500 euro. 2 stycken kostar alltså 1.000 euro.

Man kan nog köra snabba tider med kontrollpanelen. Men man sliter ner sina däck om man kör aggressivt och man gör lättare fel för att man inte har samma känsla som med en ratt, dvs. inget feedback från banan och man måste korrigera mycket. En gång lyckades jag köra det snabbaste varvet, men eftersom jag var ute i terrängen ett par ggr. blev det ändå den sista platsen.

Men det är kul att man får feedback från teamradion, t.ex. att man har "dirty air" från bilen framför och det är inte bra för däcken och att man ska se till att komma förbi. Då skulle jag gärna ha svarat "vad tror du att jag försöker att göra". 😄

Fata Morgana undrar hur jag gör för att mina däck alltid slits så snabbt, men det är väl för att jag attackerar mer än hon. Sen när man bara har 5 % däck kvar är det som att köra på hal is. Man har till och med problem att köra rakt fram.

En gång blev jag vald till "driver of the race", fast jag bara kom på plats 15. Men jag körde på plats 2 efter Verstappen lång tid och tänkte att om jag bara håller platsen hamnar jag på plats 2. Men när jag såg att jag kan köra snabbare började jag att attackera honom. Sen hamnade jag utanför banan igen pga den där förbaskade kontrollpanelen och var på sista plats, långt tillbaka. Men sen körde jag om 5 bilar i det sista varvet med mina slitna däck och det var väl det gjorde susen. Skulle jag ha en ratt, skulle jag nog vinna alla lopp.

FataMorgana
3

Idag blir det en utflykt till djurparken i Schönbrunn. Det är liksom ett måste att fara dit på min semester 😊

Condor
3

#89:

Djurparken i Schönbrunn är världens äldsta djurpark. Den grundades 1752 av kejsaren Franz I. Stephan von Lothringen.

I slottsparken bredvid djurparken hittade dom ett lik igår.

snowy00
2

#87:

Ah, så synd. I ärlighetens namn så använder jag mina VR-brillor ganska sällan nu. Som mest två gånger i veckan då jag kör en träningsapp för ben, och kondition. Jag är lite för lat tror jag, för att använda dem mer. Även om det är ganska kul då jag väl gör det…så jag trivs bäst med att spela på TV:n med min dator. Men så klart är det ungefär samma med ett TV-spel…😊
(senaste TV-spelskonsollen jag hade var ett XBOX 360… Det var ett tag sen alltså.)

#88:

Precis…😱

Men ja, racingspel är ju ganska kul. Ibland kör jag ett med brorsan som heter Wreckfest. Där kan man köra mest vanliga racingbilar, men också t ex en tom skolbuss (bara för kuls skull antar jag, hehe).
Men det är ett spel där bilarna kan gå sönder om någon krockar i en….så man kan t o m tappa hjulen. Och om man blir för trasig så blir man automatiskt "diskvalificerad" från racet.😄

#89, 90:

Kul med ännu en djurpark.😊 Men huuu, att de hittade ett lik utanför.

Jag blir iaf sugen att själv åka till en djurpark snart, när ni skriver om det.
Så det får nog bli så i sommar.

Men först ska jag till en camping vid en sjö, och tälta…troligtvis nu på torsdag till fredag. Hade nog hellre tältat i skogen, men det är så mycket fästingar där nu för tiden.🙁

• Redigerat 2026-07-20 20:56 av snowy00
Condor
2

#91:

Formel 1 spelet som vi har, imiterar de riktiga formel 1 bilarna från 2024 och körstilen av deras förare. Därför brukar Verstappen vara den som vinner mest och han är den som är svårast att komma förbi. Men min körstil skiljer sig inte mycket från hans. Jag tränger mig förbi andra på samma sätt och tar ibland en genväg i kurvorna. Sen meddelar mig boxen att jag måste ge tillbaka positionen till den som jag körde om. 😄 Fata Morgana tycker att jag kör som en galning. 😄

Men med kontrollpanelen kan man inte köra exakt genom kurvorna. Det är inte bara att det är svårt att styra med kontrollpanel utan man kan heller inte dosera gasen och bromsen exakt. Man träffar inte den bästa linjen i kurvorna och får vara glad om man inte far ut i terrängen. Men ratt, pedaler och ställ är dyra och det är ju stora grejer. Vart ställer man grejerna när man inte använder dom?

Vi tog en massa foton i djurparken och när vi har tid ska vi ställa in ett par i djurtråden. Jag har inte ens haft tid att ladda ner fotona på datorn. Men vi har fina foton på t.ex. geparder och elefanter, även en elefantunge.

• Redigerat 2026-07-21 10:51 av Condor
snowy00
1

#92:

Hehe😄 Tur att det "bara" är ett (verklighetstroget) racing TV-spel, då…och inte riktig trafik.

Bra fråga var man gör av ratt och pedaler. Jag har nog själv faktiskt aldrig ägt några.🤷‍♂️

Condor
1

Här filmade jag Fata Morgana när hon kör formel 1 😊

FataMorgana
1

#94: Jösses vad jag har svårt att hålla mig på vägen 😅

Condor
2

#95:

Och du som sa att det är jag som kör som en galning. 😄

Condor
2

Jag hoppas att den här väderprognosen inte stämmer. 😮

FataMorgana
1

#97: 🥵🥵🥵

Gråeld
2

Fy för den lede..

Condor
3

#99:

Det kan man säga. 😄 Tur att prognoser på så lång tid framåt är osäkra, så man kan ju hoppas att det inte blir så hett. 43 grader är mer än häftigt och den upplevda temperaturen ska ju kännas som 49 grader. Kanske vi måste tillbringa tiden som det är så hett där som det är svalast, i kyrkan. 😄

Condor
1
Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.