Jag som tyckte du såg ut att köra bra i formel 1 spelet, FataMorgana….😄😄😄
Och 43 grader.🥵 det får man hoppas, att de har fel.
#0:
Fina kristaller förresten.
#1: Tack. Det krävs bara lite övning tills jag kör som en riktig världsmästare 😅 Ja det vore illa om det verkligen blir så hett. Det vet jag inte om jag överlever 🥵
#2:
He he 😅
Det får ni se till att ni gör… Överlever. 😵💫
#2:
Man måste nog ändra på bilarnas setup för att köra som en världsmästare. Bilarna tenderar till att understyra och ju mer man sliter på däcken, ju värre blir det. Ibland meddelar mig boxen att bilen understyr för att jag kör i vindskuggan av en annan bil, fast jag inte har någon framför mig.
Vi måste kolla nån gång vilka inställningar som man kan ändra på. Jag skulle föredra att bilen överstyr en smula. Då kan man åtminstone göra en drift genom kurvan. Men när den understyr kan man inte göra något annat än att köra av vägen.
Enligt copiloten kan man ändra på alla möjliga saker. Man kan ändra på frontspoilern, den bakre spoilern, däcktrycket, bromsbalansen, stötdämparna, stabilisatorerna och annat. Varje sträcka kräver en annan inställning. Det är därför som vi just hade mest problem med Monaco, med alla kurvor som man kör med låg hastighet. Med ett perfekt setup sliter man mindre på däcken.
Bilarna som man kör mot, kör med AI, som per automatik har det bästa setup, som bromsar och gasar exakt i rätt tid. Vi som bara har en 2D bild ser inte ens om kurvan som kommer är en skarp kurva eller inte. Vi vet inte hur tidigt man ska bromsa.
Copiloten skrev att den kan je mig den bästa inställningen för varje sträcka.
Jag tog ett par foton på månen igår. Utan stativ är det jättesvårt. Man måste hålla andan när man zoomar in och när man trycker på utlösaren. Andas man, rör sig kameran så mycket att månen hamnar ur bilden.
Men fascinerande att man kan ta sådana foton med en kamera för 395,- euro. När det är fullmåne ska jag fota månen på nytt.
#5: Där kommer den där skillnaden mellan din kamera och min smartphone riktigt så där ordentligt fram. Oh, vad jag är avundsjuk på din kamera 📷😬😅
#7:
Nu får jag dåligt samvete. ☹️Du måste också köpa dig en.
#8:
Det skulle vara totalt onödigt. I så fall skulle vi gå där med varsin kamera och fota exakt samma blomma, samma måne, samma rådjur, för att sedan jämföra fotona med varandra eller för att lägga ut dem här 😅😅😅
#5:
Häftigt. Man ser ju till och med månens kratrar tydligt, och helt duglig skärpa är det också…🙂
Jag har blivit inspirerad av din zoom, och har bestämt mig för att försöka spara ihop till ett bra begagnat 600 mm objektiv.😔 Vi får väl se om jag lyckas…
#7:
Kanske får du ta ett par foton med Condors kamera nån gång?😊📸
Jag sitter annars nu på en camping under min tältduk, på min ihopfällbara stol. Man får visst inte tälta vid vattnet längre, på denna camping. Men kanske var det lika bra, eftersom det var en hel del badgäster inte så långt ifrån mitt tält där, för ett par år sedan.
Men ett par minuter tar det att gå ned till vattnet, så jag ska snart göra det… Men det var ganska behagligt här också, eftetsom jag har skydd från för stark sol, och från "insyn" av andra här under min tältduk. ⛺ 🏕️
Det är lagom varmt… Och ganska lugnt omkring mig.
Inte riktigt som att tälta i skogen, men…
#10:
Jo visst får jag använda den, men han har ställt in dioptrin i sökaren efter sina ögon, så jag ser bara suddigt när jag ska fota. 😅
#11:
Det låter ändå jätteskönt 😊
#10:
600 mm? Skrev du inte att ditt längsta teleobjektiv är 2/3 av det som mitt objektiv går till? Det skulle ju vara 800 mm för mitt går från 20 till 1200 mm.
Jag har ju låtit Fata Morgana ta kort med min kamera. Det är bara det, att när vi var hos sjön sist, försökte hon att fota flygande fåglar med teleobjektiv, vad som så klart inte kan lyckas. Sen måste jag gå igenom fotona i minneskortet och radera alla, för det fanns så klart inte med ett enda lyckat foto. Därför skulle jag gärna vilja att hon har en egen kamera.
#13:
Ja, och jag hittade en "naturstig" som jag gick efter en bit. Man går i kanten av sjön, i skogen.
I alla fall bifogar jag lite foton här ifrån i sommartråden sen.😊
#14:
Nä, jag skrev nog att ett 600 mm objektiv är ca 2/3 av längden på din zoom. Min nuvarande zoom (300 mm) är 450 mm i jämförelse mot din. Man kan nog ta min brännvidd x 1,5 för att få siffran att kunna jämföras med din (som visst räknas i jämförelse mot fullformat, alltså storleken på kamerornas sensor).
#11:
Det låter trevligt. Här hos oss är det mindre trevligt för det drar just en hel del oväder förbi och temperaturen har gått ner till 15 grader.
#16:
Brrrrr… Låter kyligt.
#15:
Men 600 mm är ju bara hälften av mitt objektiv.
#18:
Ja, om min kameras sensor hade varit fullformat.
#19:
Det där säger mig ingenting. 😄
#20:
Hehe….. Jag är nog lite dålig på att förklara. Hur som helst 🙂
#21:
Och jag är dålig på kamerors teknik. 😄
#22:
😄
Jag ville också bara säga, att jag har sparat undan en liten summa pengar för att i bästa fall kunna lära mig första reikigraden sen… När/om möjligheten visar sig.
#24:
Det låter fint. 🙂
Nu väger vår vattenmelon 0,5 kg men plantan har spindelkvalster. Den andra plantan, som har fått en liten melon har bladlöss.
Att spraya med någonting är lönlöst, för det är hundratals blad på stjälkar som ligger på balkongmattan. Man måste lyfta upp alla stjälkar och träffa bladen på undersidan. Man skulle ju kunna köpa guldsländlarver till plantan med spindelkvalster och nyckelpigor till den med bladlössen. Det är bara det att det skulle kosta 40-50 euro. Nu har redan krukorna och jorden kostat ungefär 50 euro, så det skulle bli dyra vattenmeloner.
Om en vecka börjar en ny period med extrem hetta, upp till 40 grader i minst en vecka. Det kommer att ta kol på kräken, men tyvärr stressa plantorna så mycket att det blir skador på bladen. I kombination med skadorna från kräken, börjar jag att tro att vi inte kommer att kunna skörda vattenmeloner. All möda till ingen nytta. ☹️
@ Snowy
Det här är kanske intressant för dig, som förstår mer om kamerateknik än jag. Jag frågade copiloten varför mitt objektiv inte är särskilt långt i jämförelse med utbytbara objektiv för systemkameror med samma brännvidd och fick det här svaret:
"1. Din kamera använder ett “kompakt superzoom‑objektiv”
I en kompaktkamera med stort zoomomfång (t.ex. 1200 mm) är objektivet:
mycket kompakt
internfokuserande (linserna rör sig inuti objektivet)
optiskt “hopfällt” med flera linsgrupper
konstruerat för att ge maximal brännvidd i minimal storlek
Det betyder att objektivet inte behöver bli långt, trots att brännvidden är enorm.
⭐ 2. Utbytbara teleobjektiv är byggda på ett helt annat sätt
Ett 1200 mm‑objektiv för en systemkamera är:
gigantiskt
ofta 40–60 cm långt
väger flera kilo
kostar tiotusentals kronor
Varför?
För att klassiska teleobjektiv:
använder stora linser
har långt optiskt avstånd
saknar den “hopfällning” som kompaktkameror använder
är byggda för maximal bildkvalitet på stora sensorer
Därför blir de långa.
⭐ 3. Din kamera “fuskar smart” med optisk konstruktion
Kompakta superzoomkameror använder:
flera linsgrupper som rör sig oberoende
telekonverter‑liknande optik inuti objektivet
optisk omdirigering (ljuset “viks” inuti objektivet)
en mindre sensor, vilket gör att brännvidden kan vara kortare fysiskt men ge samma bildvinkel
Resultatet:
👉 Du får 1200 mm brännvidd i ett objektiv som bara är några centimeter långt.
⭐ 4. Samma brännvidd betyder inte samma objektivlängd
Brännvidden bestämmer bildvinkeln, inte objektivets fysiska längd.
Därför kan:
ett kompakt superzoom‑objektiv vara kort
ett systemkamera‑teleobjektiv med samma brännvidd vara jättelångt
Båda ger samma “förstoring”, men konstruktionen är helt olika."
Då är det bekvämare att använda sig av en bridgekamera som min än att ta med sig ett jättestort objektiv som väger flera kilo och om objektivet kostar tiotusentals kronor är det billigare att köpa en bridge kamera.
#26:
Det var ju synd 🫤 hoppas att melonen överlever på något sätt ändå, trots att det ser "mörkt ut" för den.
#27:
Ja, det var intressant. I behändighet, bekvämlighet och pris slår nog en bridgekamera ett utbytbart objektiv. Men jag skulle tro att bildkvalitén ändå är "lite vassare" med det utbytbara…även om det nog är fullt tillräckligt många gånger med bridgekameran.
Sen jämförde jag priset för en bridgekamera med tillbehör (minneskort, väska mm) med ett bra begagnat 600 mm objektiv med garanti osv. Det skilde inte jättemycket ändå, ett par tusen kronor för mig som redan har systemkamerahuset och övriga objektiv till det.
Tillägg:
Men i alla fall dröjer det nog ganska länge innan jag ev kan köpa något sådant, så vem vet hur man känner och vill, osv då 🙂
#28:
Kan hända att bildkvaliteten är lite vassare med utbytbara objektiv. Men för praktisk användning, t.ex. när man tar med kameran till sjön, djurparken, resor eller på promenader i naturen är det obekvämt att ta med sig ett halvt meter långt objektiv.
Hur som helst, ska vi fara till sjön nu. 🌞😎
#30:
Ja, så är det. De är nog helt enkelt bra på olika sätt.😊
#31:
Hoppas ni fick en bra dag…😎☀️
I alla fall skulle jag inte ha haft råd med ett utbytbart 1200 mm objektiv. Dom kostar ju omkring 20.000,- euro och väger över 10 kg. Och om man vill jobba som spion är det opraktiskt med sådana objektiv. Men ingen skulle misstänka att jag med mitt knappt 10 cm långa objektiv fotar någonting på flera kilometers avstånd. 😄
Det var en fin dag på sjön. Vi såg en sånt djur igen som såg ut som en liten skorpion. Det är nog en spindel för den rör sig som en spindel och den attackerade en mindre spindel.
#33:
Ja, ska man jobba som spion så är det så klart inte behändigt.😄 Men ett objektiv på 10 kg, för 20 000 euro hade jag heller inte velat/kunna ha.
- Redigerat 2026-07-26 19:32 av snowy00
Sen, är ju zoomlängden inte allt…..hehe.😊
#34:
Vill man ha ett 1200 mm objektiv har man bara möjligheten att antingen köpa ett objektiv för 20.000 euro som väger över 10 kilo eller man gör som jag, köper en bridge kamera för 395,- 😊
Sen är det ju svårt att hålla en så tung kamera stadigt när man fotar. Man behöver ett stativ. Men med min kamera kunde jag till och med fota krater på månen utan stativ och bilderna blev skarpa. Den bilden som blev suddig när jag fotade andra sidan på sjön blev bara därför suddig, för att båten gungade och det störde autofokusen. Den visste inte vad den ska fokusera in sig på.
#36:
Ja, då hade jag valt en bridgekamera också..😊
Visst finns det stora fördelar med en sådan också.
Vill bara säga att ifall om ni upplever att saker och ting krånglar på sajten så beror det på att Johan jobbar på en ny version. Bara så att ni vet vad som står på, om ni inte redan läst det här inlägget.
https://support.ifokus.se/discussion/1656035/driftsatter-ny-version-forvanta-er-strul
Sen verkar aviseringarna till höger att krångla. Somliga inlägg hamnar inte där längre och heller inte på första sidan under "senaste diskussionerna".
Man får gå in på sajten för att se om det har kommit nya inlägg.
Det är så himla tråkigt att sådana spam får förekomma.
Trodde inte att min bild skulle laddas upp i mitt inlägg.
Men det gjorde det iaf.😊
Igår, när månen nästan var full fotade jag den på nytt och var förvånad att man inte ser krater lika bra som hos de förra bilderna. Copiloten förklarade att det beror på att solen lyser rakt fram till ytan. När månen var halv full lyste den i en vinkel och det bildades skuggor. Därför såg man detaljer mycket bättre. De bästa bilderna får man när månen är 30-70 %.
#42: Det är ändå ett otroligt vackert foto. Där ser man hur bra din zoom är.
#43:
Och man ser att jag ännu inte har fått darriga händer. 😄 Det är inte lätt att fota utan stativ med 1200 mm brännvidd.
Kanske jag kan göra ännu bättre bilder med ett stativ. Jag hittade ett för 35 euro hos Media Markt, som man kan dra ut till 1,88 m. Men jag har ingen aning om det är bra.
#44: Fråga copiloten om det är ett bra stativ. Eller be den om råd efter ett ännu bättre 😊
Den skrev att det är ett bra resestativ och duger för mina syften. Men det är inget proffsstativ. Far man ut det helt kan det bli vingligt om det inte står på stadig mark eller om det är blåsigt. I så fall skulle man behöva ett tyngre stativ.
#42: 😮 asså. Wow viljen fin bild🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#47:
Tack! 🙂 Har du också sett bilderna i inlägg 5? Där ser man månens krater.
#5: Näpp. Det hade jag inte. Sett dessa bilder altså. Väldigt mäktigt. Kul att komna så nära
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#49:
Ja, jag är jätteglad över den nya kameran. Det var Fata Morgana som hittade den åt mig.
#50: Det förstår jag att du är. 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#42:
Wow, fin bild. Kul att du är så nöjd med kameran..😊📸
Jag tror absolut du skulle få ännu bättre sådana foton med ett stativ. Själv har jag ett Manfrotto stativ som jag har haft i ca 10 år. Det förra som jag hade var också ett liknande Manfrotto. Men nu vet jag inte hur bra stativ de gör längre. (har helt enkelt inte kollat)
I alla fall är mitt heller inget proffsstativ, och jag tror heller inte att du behöver ett sådant. Mitt var inte så jättedyrt har jag för mig, och det har fungerat riktigt bra hela tiden.
Ps.
Även om fullmånebilden var snygg, så gillar jag den halvmånebilden lite extra. Den var tydligare, och jag tyckte att själva skuggan över månen gav ett djup i bilden…så att säga.
#52:
Jag är en lekman gällande stativ och har aldrig haft ett. Men det som jag fundertar på är ett Rollei Compact Traveler No. 2.
Jag gillar också de bilder mer där man ser krater bättre. Copiloten säger att vid fullmåne är månen "dödbelyst" och den bästa tiden att fota den är 3-7 dagar före och efter fullmåne.
#54:
Nu såg jag mest bara en bild på det stativet, och det ser nog lite "rejälare" ut än mitt. Min spontana känsla säger att det bör fungera bra…men har som sagt inte läst något om det direkt. Undrar om det har en sån där funktion för när man filmar också..🤔 men den funktionen har jag sällan använt på mitt stativ ändå.
#55:
Som lekman vet jag inte vad som gör ett stativ lämpligt för att filma, utom att det bör vara stadigt.
#56:
Det finns ett läge på mitt där jag har för mig att det bara går att vrida kameran horisontellt och vertikalt (rakt åt sidorna och rakt upp och ned)… antagligen för att det ska bli bra om man filmar och t ex följer en fågel som flyger.
Med fotoläget där emot kan man vrida och svänga kameran helt fritt åt alla håll och riktningar, så att man kan "komponera" bilden precis som man vill ha den. Vilket nog hade gjort videon om man filmade ganska "ostabil"…men om jag inte förklarar så bra kanske AI:n kan beskriva det bättre.😊
#57:
Jaha, jag vet inte hur man kan vrida på stativet som jag har i tankarne. Men det finns bilder här med alla möjliga lägen:
#58:
Jag behövde fråga chatgpt om saken, då jag inte hittar något utskrivet om den funktionen på det stativ som du funderar på. AI:n skrev så här:
"Ja, jag tror att du har identifierat den viktiga skillnaden.
Det du beskriver på ditt Manfrotto-stativ är ett 3-vägshuvud eller videohuvud (pan/tilt), där man kan:
panorera mjukt åt höger och vänster,
tilta upp och ner,
utan att kameran samtidigt rör sig i andra riktningar.
Det gör det mycket lättare att exempelvis följa en flygande fågel eller panorera över ett landskap.
Rollei Compact Traveler No. 2 levereras däremot med ett kulhuvud (ball head). Det innebär att när man lossar låsningen kan kameran röra sig fritt åt alla håll samtidigt. Rollei beskriver huvudet som ett kulhuvud med snabbplatta och nämner ingen separat panorerings- eller videofunktion.
Det betyder att:
✅ Det fungerar utmärkt för stillbildsfotografering.
✅ Det går att filma med, om kameran står still.
⚠️ För att följa ett motiv under filmning blir det betydligt svårare än med ett riktigt videohuvud.
En del kulhuvuden har visserligen en separat panoreringslåsning längst ned, så att man kan vrida horisontellt medan kulan är låst. Men jag har inte hittat någon uppgift om att Compact Traveler No. 2 har en sådan funktion, och Rollei brukar normalt lyfta fram den om den finns.
Om din vän främst ska:
fotografera natur och landskap → då är Rollei-stativet troligen ett bra val.
filma fåglar, djur eller andra motiv som rör sig → då är ett stativ med videohuvud mycket trevligare att använda."
Om du vill kan jag kolla vad mitt stativ heter mer exakt, när jag kommer hem om ett par dagar?
I övrigt verkar det stativ du funderar på riktigt fint.
- Redigerat 2026-07-30 19:22 av snowy00
#59:
Tack för informationen. Jag som aldrig har använt stativ kan inte föreställa mig hur det är i praktiken. Jag måste fundera på om jag kanske väljer ett annat stativ. Men dom andra kanske är dyrare?
Klockan är bara 11 och vi har redan 30 grader 🥵🥵🥵 Eftersom det är fredag och jag är i Home-Office tänkte jag sluta tidigare idag, så att vi kan fara till sjön. Det går ändå inte att koncentrera sig på jobbet så bra i den här hettan. Vet inte heller om jag klarar av att skriva några inlägg under helgen. Vi får väl se 🙂
39 grader ska det bli idag, dvs. ännu hetare än igår. Inte ens vid sjön är det njutbart så här, men lättare att klara av på båten när man har vattnet runt omkring sig. Det blir en sån dag igen som man måste hoppa i vattnet alla 10 minuter.
Igår hade vi i Wien att göra och inte ens med AC blev det behagligt svalt i bilen, bara mindre hett. När vi hade den förra perioden med upp till 40 grader var luften torr. Men nu är den fuktig och kvav. Det känns som om det inte skulle vara tillräckligt med syre i luften när man andas. 🥵🥵🥵
#60:
Ingen fara. Jag hjälper gärna till om det behövs 🙂
Tyvärr verkar mitt stativ ha utgått… Det är ungefär ett sådant här: https://www.elgiganten.se/product/sport-fritid/foto-bild-kamera/kameratillbehor/kamerastativ/manfrotto-compact-action-tripod-kamerastativ-svart/MANF680354
Och jag tror jag köpte det för runt 700 kr då för tio år sedan eller så.
Det finns nog andra med samma funktion (både för stillbild och video) men de verkar nu kosta en bit över 1000 kr. Men det kanske är värt det? Eller så "uppgraderar" du eftersom om du märker att det är något du faktiskt saknar 😊
#61:
Förståeligt. Ni får koncentrera er på att klara värmen i helgen, om det blir nödvändigt. 🥵🥵🥵
#62:
Hu… 39 grader….. Jag hade nog legat utslagen i sängen då…. 😮💨
#63:
Ja, jag befinner mig redan i överlevnadsmodus. Nu handlar allt bara om att ta en stund i gången och hoppas på att allt går bra. Ska strax logga ut mig från jobbet och sen far vi i väg 🥵
#64:
Okej…förstår…vi får hålla tummarna att ni klarar värmen.🥵
Jag har för övrigt funderat en del på stativ som kunde passa Condor, och lät ChatGPT göra en sammanställning med ett relativt billigt stativ med 3-vägshuvud, som AI:n tycker bör fungera bra för både filmning och stillbildsfoto, som exempel.
Här är en länk till en butik som säljer stativet:
https://www.proshop.se/Tripod/Velbon-EX-630-stativ/2479970
Du, Condor, får väl fundera, och kolla efter själv också, om stativet/stativtypen kan passa dig, så klart.😊
AI:n skrev:
Ett alternativ till resestativ: Velbon EX-630 med 3-vägshuvud
Om du funderar på att köpa stativ till en bridgekamera kan ett stativ med 3-vägshuvud vara ett intressant alternativ till ett litet resestativ med kulhuvud.
Ett exempel är Velbon EX-630. Det är inte lika kompakt som ett resestativ, men ger i gengäld bättre kontroll och stabilitet, särskilt om du både vill fotografera och filma.
Varför 3-vägshuvud kan vara bra för en bridgekamera
Ett 3-vägshuvud låter dig justera kameran i tre separata riktningar:
- höger/vänster (panorering)
- upp/ner (tiltning)
- sidolutning
Det gör att du kan ställa in kompositionen mer exakt vid stillbildsfotografering. Det är särskilt användbart för exempelvis landskap, naturbilder och bilder där kameran ska stå helt rakt.
Vid filmning är fördelen ännu tydligare. Eftersom rörelserna är separerade går det lättare att:
- följa en fågel eller ett annat rörligt motiv,
- göra lugna panoreringar över ett landskap,
- vinkla kameran mjukt upp eller ner.
Ett vanligt kulhuvud är snabbare att ställa in för foto, men när man filmar kan det vara svårare att göra mjuka och kontrollerade rörelser eftersom hela kameran kan röra sig fritt åt alla håll.
Varför Velbon EX-630 kan passa en bridgekamera
Fördelar:
✓ Stabilare än många små resestativ
En bridgekamera med lång zoom kan vara känslig för små vibrationer. Ett något större stativ står ofta stadigare, särskilt utomhus och vid vind.
✓ Bra balans mellan pris och funktion
Man får ett riktigt 3-vägshuvud utan att behöva gå upp till dyrare foto- eller videostativ.
✓ Passar både foto och video
Det fungerar som ett allroundstativ för naturfotografering, landskap, djur och enklare filmning.
✓ Mer exakt vid fotografering
Små justeringar av bilden blir enklare jämfört med ett kulhuvud.
Möjliga nackdelar jämfört med ett resestativ
- Det är större och väger mer.
- Det tar mer plats i packningen.
- Det går inte lika snabbt att flytta runt kameran som med ett kulhuvud.
Om stativet ofta ska bäras långa sträckor på vandringar kan ett resestativ fortfarande vara ett bättre val. Men om stativet mest ska användas vid naturutflykter, sjöar, parker eller platser där man inte går många mil kan ett lite större stativ ge en bättre användarupplevelse.
Sammanfattning
För en bridgekamera som ska användas både till stillbilder och film är ett stativ med 3-vägshuvud ett mycket mångsidigt alternativ. Det är särskilt bra om man vill kunna göra lugna filmsekvenser och samtidigt ha ett stabilt stativ för noggrann fotografering.
Velbon EX-630 är därför ett alternativ som kan vara värt att jämföra med mindre resestativ som exempelvis Rollei Compact Traveler No. 2. Valet handlar framför allt om vad som är viktigast: låg vikt och liten storlek, eller stabilitet och bättre kontroll vid filmning.
- Redigerat 2026-07-31 16:22 av snowy00
Här har vi haft 26 grader som mest och sköna vindar…..
Har strosat runt i utkanten av stan och kikat i affärer. Mycket reor nu och det har plockats fram höstkläder lite här och där…. 😵👹
Kan inteförstå varför det är så bråttom med allting… Tant surkart i mig har vaknat. Hon står stadigt med fötterna fast i marken och knyter ihop armarna över bröstkorgen…. purken står hon där i olika nyanser av plommonlila. I sin utstyrsel för min inre syn så ser hon charmigt barnsligt bestämd ut…. men surar gör hon. Bara för sakens skull kanske 😝
Nåja….det finns ju betydligt viktigare saker att sura över egentligen.. 😇
Men jag tycker det är lite kul att kika på vad som händer där inuti… ibland.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#66:
Lite som att julsakerna i butikerna åker fram i början av november eller så…..🙄
Det är ju en hel månad kvar av sommaren…på sätt och vis😊.
#67: Förra året vill jag minnas att julsakerna redan plockades fram i oktober faktiskt…. men ja, de är väldigt snabba iallafall.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Ur led är vår tid. Någonting som flyter ihop, och suddar ut. Vad som en gång har varit…
#69: Ja, verkligen.. ur led är tiden.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#63:
Just nu är det för hett för att tänka på stativet. Det är inte bara hett utan extremt kvavt i luften. Idag har vi en hel del moln och på eftermiddagen ska det bli åska, så vi stannar hemma.
Det var ändå ganska njutbart ute på sjön igår. Medan man är i vattnet och de första 10 minuter när man har varit i vattnet är det njutbart, så doppar man sig alla 10 minuter kan man njuta. Men sen var det hemskt att gå till bilen och när vi gick till sängs klockan 02,30 hade vi fortfarande 27 grader. Klockan 10 idag var det redan 32 grader. 37 grader ska det bli idag.
#72: Alla dina foton på månen är lika vackra 😍
#73:
Tack! 🙂
#71:
Ok, ingen fara. Det är förståeligt.😊 Det låter jobbigt med värmen.
#72:
Ser fint ut.😊
#75:
Nu i augusti har vi tillfälle att fota fler intressanta saker på himlen. En 90 % solförmörkelse t.ex. och så kommer Andromeda galaxen att bli synlig för blotta ögat om det är tillräckligt mörkt, dvs. inget ljus från gatubelysningar och städer.
Copiloten skrev att man behöver någon sorts filter för att fota solförmörkelsen, även om den händer när solen just går ner. Annars kan sensoren bli för het och skadas. Jag kan inte riktigt förteställa mig det för solen är ju inte så stark vid den tiden.
Jösses, är du på väg till månen eller.
Fint tagna foton.🙂
#78:
Tack, ja jag sitter i ett rymdskepp 😄 och tog bilden genom fönstret. 😊
Med Startrek voyager ?.😃
- Redigerat 2026-08-02 13:28 av Gråeld
#80:
Ja och seven of nine sitter brevid mig. 😄
Nu hade vi just 2 dagar där hettan gjorde en liten paus och vi hade bara 30-34 grader. Idag fortsätter hettan fram till torsdag och det blir 38-40 grader varje dag. 🥵
#76:
Jag har också hört att man egentligen inte ska rikta kameran direkt mot solen, vid motljus t ex. Jag har nog ändå gjort så emellanåt. Men kanske är risken större om man försöker fota en solförmörkelse…(?) Då är väl kameran riktad rakt mot en stor sol… som kanske täcker hela sensorn.
#77:
Oj, bästa månfotot hittills!😮 Jag tycker de ser bättre ut för varje foto som du tar.
#82:
🥵
#83:
Det är väl bäst att inte försöka att fota solförmörkelsen. Jag skulle bli ledsen om kameran skulle förstöras. Jag hade den heller inte med mig ute på sjön när vi hade 39 grader i fredags.
Kanske jag börjar att få övning med att fotografera månen. 😊 Jag skulle ju också gärna vilja fota Andromeda galaxen när den blir synlig. Den syns ungefär som en ljus fläck som är 6 ggr. större än fullmånen. Men man ser den bara om man far till ett ställe där det inte är ljus från städer och gatlyktor som stör. Sen skulle man behöva ett stativ och lång belysningstid. Månen får inte vara för stor, för månljuset stör också.
#84:
Det är nog klokast så😊
Intressant fotoidé med galaxen. Det hade jag själv gärna prövat nån gång.
#85:
Enligt copiloten är den bäst synlig i oktober. Men från och med mitten av augusti är den synlig.
Nu, klockan 9,00 har vi redan 30 grader. Igår var det över 40 grader vid flera mätstationer. I Wien var det 40,1 grad. Idag och i morgon blir det ännu hetare. 41 grader är möjliga.
Det är för hett för att sätta på spisen, så vi äter varje dag en sån där grekisk sallad med fetaost. Man är ju ändå inte hungrig i den här hettan.
Varje dag fyller vi badkaret med kallt vatten och det kalla vattnet absorberar värmen från luften (termodynamik) samtidigt som det avger kyla till rummet. På så vis blir det 1-2 grader svalare i badrummet och man kan ställa sig med fötterna i det kalla vattnet emellan. Om vattnet i badkaret bara stiger i temperatur med 0,1 grad, blir det 2 grader svalare i ett litet rum som badrummet har copiloten räknat ut åt mig. Men eftersom man har värmen i väggarna, blir det inte svalare än 2 grader mindre.
Lite dåligt samvete har man ju att slösa vatten, för det torkar ut sjöar, floder och bäckar här och det på tal om att rationera vatten. Men är man i survival modus gör man allt för att hettan ska minska.
I hemmet har vi över 30 grader och nu är det snart dags att stänga alla fönster och ta ner persiennerna.
#87:
Det låter faktiskt väldigt jobbigt. Man kan ju hoppas att er hetta blir kortvarig.
#88:
Tyvärr inte, det förblir hett hela veckan, först på fredag blir det inte mer än 30 grader. I juni hade vi i hela landet 395 dödsfall pga hettan.
#88:
Tyvärr inte, det förblir hett hela veckan, först på fredag blir det inte mer än 30 grader. I juni hade vi i hela landet 395 dödsfall pga hettan.
#90: Fy fanken stackars er😵
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Har inget annat ord än överlev. Får inte FM jobba hemifrån nu, när det blir så extremt hett och fara för hälsan.
#92:
Hon skulle ha kunnat stanna i home office igår. Men eftersom hon har air condition på jobbet gick hon till kontoret. Och jag avundas på att hon får sitta i det svala kontoret medan jag måste stå ut med hettan.
#93: Men att komma hem är hemskt. I går kändes de tio minuterna som jag väntade på bussen som en timme i en ugn 🥵🥵🥵 Och idag kommer det att vara ännu värre att vänta på bussen. Hoppas åtminstone den kommer, annars vet jag inte vad jag gör
- Redigerat 2026-08-04 12:44 av FataMorgana
Att bara ta sig till jobbet, måste ju vara en pärs!. Men det kanske går bra, (säger jag som inte vet hur förehållanden är att ta sig dit.🙃
Kan tänka mig det, håll ut och överlev.
#95:
På morgonen är det inget problem för att det inte ännu är så hett. På hemvägen är det bara väntandet på bussen som hon har hett i 10 minuter. Sen far hon med en buss med AC till en by som ligger 3 km härifrån och där jag plockar upp henne med bilen. Bilen står just nu i solen för att alla parkeringsplatser med skugga är upptagna.
#95: Att komma till jobb är inte lika hemskt som att ta sig därifrån. När jag gick iväg på morgonen kl. 5.40 hade vi ca 20 grader, så det är den enda tidpunkt som är behaglig. Det som är jobbigt är att jag måste gå och sova när vi fortfarande har mellan 25 och 30 grader varmt och stiga upp vid den enda tidpunkt som man kan sova på. Så det blir inte mycket sömn. Skulle jag stanna hemma skulle jag kunna sova ett par timmar längre, men att jobba hemifrån i denna hetta klarar jag inte av 🥵
Här finns den nya babbeltråden:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1657725/babbeltrad-nr-83