Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 203 ggr
Tulpan122
3

Spontan kundalini resning

Varnar om att det här meddelandet kommer att vara långt och något osammanhängande.

Jag hade en spontan resning av min kundalini för snart ett år sedan, jag har inte tillräckligt med ord som rättvist kan beskriva det jag har gått igenom det här senaste året, att jag lyckats behålla mitt jobb och familj är något jag funderar över hur tusan jag har lyckats med ibland.

Jag är en 39 åring gift kvinna med barn, jag känner mig otroligt ensam i det här, från att inte ha utövat någon spiritualitet har jag kastats in efter 2 nätter i rad som den steg för ca ett år sedan till att arbeta igenom alla mina trauman, ljudkänslighet, ljuskänslighet, ringande i öronen (aldrig haft det innan, röster, upprepande nummer, paranoia, känna mitt hjärta expandera i så mycket kärlek, rädslor, okontrollerade skratt, ledsamhet och tårar som förtär, ibland ilska, konstiga ljud i kroppen, kastats in i meditation, blivit i princip nerdragen av min kropp i yoga positioner och rörelser jag inte kunnat själv, skakningar, handrörelser, sexuella energi som är så stark att jag inte vart vart jag skall ta vägen, blev vegetarian, slutade snusa tvärt, slutade med alkohol, ändrad klädstil, upplevt hur mat smakar på nytt, började springa varje dag, gick ner 10 kg på några månader, började måla? känner energi i hela kroppen till och från. De första månaderna fick jag gå iväg på jobbet och andas/meditera för att ta mig igenom dagen, gick i skogen varje dag, badade varje dag för att finna något lugn.

Nu har jag inte kunnat meditera eller yoga på länge, det var som att kroppen till slut sa stopp? så fort jag ens stretchar benen så börjar energin röra på sig, jag vill inte driva något mer uppåt. Jag har plågats av den sacrala sexuella energi som sprider sig som en eld i mig.

Nu har jag kraschat, har gråtit i flera dagar mer än det som jag har upplevt som perioder innan, känner ingen sammankoppling till något längre, ilska, sorg, känns som att jag hamnat i en version av mig från förr? vill inte träna, inte måla. Känner mig tom och ännu mer ensam? Mitt nervsystem har tagit så mycket stryk av detta, jag kan inte längre lyssna på musik, bara lite instrumental musik ibland annars får jag stresspåslag, har inte kunnat se på tv på nästan 9 månader och det har tagit mig 9 månader att ta mig igenom och slutföra att läsa en bok, en bok tog mig vanligtvis 2-3 dagar innan att läsa.

Jag har fortfarande så mycket rädsla och är så förvirrad , just nu vet jag inte vad som händer med mig. Det känns som att jag hamnat i något depressivt jag inte kan ta mig ut ? inget jag tidigare höll på mig lockar, jag älskade att springa men jag kan inte ta mig ut? de här senaste dagarna har kännts som att jag dör inombords?

Jag har också upplevt andra saker som jag inte kan förklara längre, jag får information till mig som sedan slår in.

Ibland känns det som att jag har blivit helt galen men ingen i min omgivning vet om det mer än jag själv, min man vet om, jag har förklarat men han vill inte tro på det, vår relation är ansträngd då jag inte vågar vara intim längre då kundalini-energin blev så stark under intimitet ett tag, fick skakningar och visade sexuella ohämmade sidor av mig själv som varken han eller jag är van vid.

Jag tror jag har gått igenom kundalini-syndrom? Jag vill egentligen inget med mitt meddelande mer än att få ut något av det jag bär på själv. Jag visste inte vad kundalini och chakran var innan. Min värld är förändrad och jag vet inte om jag tycker att det är till det bättre.

Jag vet inte vem jag är längre..

Condor
2

#0:

En del av det som du beskriver uppträder vanligtvist vid en kundaliniresning. Andra saker kan vara det som kommer fram till ytan, som finns i dig själv. Men i din beskrivning saknar jag ett par andra typiska "fenomen". Då menar jag t.ex. känningar i ryggraden som känns som en orm eller järnstång. Även känningar som att ett vattenfall kommer nerifrån och känns som om man skulle drunkna förekommer vanligtvist.

Därför är jag inte helt säker om det handlar om en kundaliniresning, men låt oss anta att det är så, eftersom en hel del tyder på att det är så. I så fall är processen fortfarande igång. När kundalinin väl har tagit sig fram genom sin kanal i ryggraden och nått kronchakrat, lugnar läget ner sig.

I alla fall ska du veta att kundalinin inte är någon sorts fiende. Det är den gudomliga gnistan i dig. Den vill dig väl och det är ingenting att vara rädd för. När den väl har tagit sig upp till kronchakrat, kommer du att erfara att du är ett med gud. Du kommer att erfara en lycksalighet och det är det som kallas samadhi eller upplysning.

Det största hindret för kundalinin att ta sig upp till kronchakrat är rädslor. Rädslor blockerar solarplexuschakrat och energikanalen i ryggraden just där som solarplexuschakrat befinner sig. Det kan leda till att kundalinin just där far ut ur sin kanal och orsakar brännnande smärta. Därför är det viktigt för dig att inte vara rädd för det som händer.

Kundalinin arbetar på att transformera dig och "göra rent" i ditt energisystem, i ditt känsloliv och att arbeta bort allt som blockerar, som hindrar den att ta sig upp till kronchakrat.

Du har ju redan ändrat på en del saker. Du har blivit vegetarian, slutat med alkohol, börjat att springa och mycket mer. När min sambo Fata Morgana hade sin kundaliniprocess slutade hon också att äta kött, började träna och ändrade på många saker i hennes liv. Hon blev en helt ny människa. Det är det som menas med att födas på nytt.

Men så länge processen är igång är det jobbigt. Låt dig helt enkelt ledas av energin. Om energin börjar att röra på sig, låt den röra sig. Blockera den inte. Om du skrattar, gråter, känner ilska eller sorg, acceptera dig med allt detta när det kommer, skratta och gråt när det kommer. Försök inte att arbeta emot. Försök att "go with the flow".

Det är viktigt att du är bra jordad. Promenader ute i naturen är ett bra sätt att jorda sig. All sorts energiarbete får kundalinin att röra sig. Eftersom det tydligen gör dig rädd, har du inte kunnat meditera eller göra yoga. Men processen går inte att stoppa. Det kommer att hålla på ända tills kundalinin har nått kronchakrat. Det är ingen lösning att fly från alla aktiviteter som sätter igång energiflödet.

Därför, försök att varva ner och ta det lugnt. Var medveten om att kundalinin vill ditt bästa och bara visa dig vem du till din sanna natur är: gud. Försök att utveckla förtroende och än en gång "var inte rädd!!!" Fortsätt att äta nyttigt och ta hand om dig själv så bra det går.

Ett problem är förstås att din man inte tror på det. Därför känns det ensamt för dig när du skulle behöva stöd. Men när processen är avklarad, kommer det att göra dig starkare.

Vi har också en tråd om kundalinin, som kanske kan vara till nytta för dig:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1502355/kundalini

Längst nere på det första inllägget finns det en länk till Fata Morganas blogg, där hon beskriver sin kundalinresning:

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
FataMorgana
2

#0:

Hej och välkommen till sajten 😊

Condor har redan kommit med ett så bra svar att jag inte vet vad som finns att tillägga just nu.

Men det som intresserar mig är hur det hela började. Vad var det som fick din kundalini att väckas, och hur kom du fram till att det just är en kundaliniresning som du går igenom?

Jag misstror dig inte. Jag känner igen mycket av det du nämner från min egen kundaliniresning. För mig låter det därför som att det verkligen kan vara det som pågår.

Jag tänker att jag behöver så mycket information som möjligt för att kunna hjälpa dig på bästa sätt, så att jag kan förstå vad som satte igång processen och ungefär var i den du befinner dig nu.

Kan du förnimma i vilket chakra den befinner sig just nu?

Den här texten kan kanske också vara till hjälp för dig. Jag skrev den för något år sedan.

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1618945/nar-kundalinin-vaknar

Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
snowy00
2

#0:

Jag känner också igen mig i alla fall i en del av det du beskriver. Till exempel att kroppen vill "gå ned i" olika positioner som liknar yogaposotioner… Med mera. Men egentligen ville jag bara önska dig lycka till, då du redan har fått två bra svar och att jag egentligen inte är så jättekunnig om just kundalini.😊

Condor
2

#3:

Strax före Fata Morganas kundalini steg upp till kronchakrat intog hennes kropp, utan att hon själv gjorde någonting, lotuspositionen. Det var en automatisk rörelse. Sen steg kundalinin upp.

Det hade ju en viss mening, för kundalinin behövde en rak rygg utan blockeringar för att stiga upp i kanalen i ryggraden. Yogapositiner får ju energin att flöda och min teori är att kroppen/energin kanske försöker att få bort blockeringar på det här viset.

Condor
2

Tillägg:

Nu ställde jag frågan till copiloten och fick det här svaret:

Det du beskriver – spontana kroppsrörelser, yogaliknande positioner eller automatiska mudror under intensiva andliga upplevelser – är något många människor rapporterar i samband med kundaliniresning, meditation, breathwork eller andra djupa förändrade medvetandetillstånd. Det finns flera sätt att förstå fenomenet, och de motsäger inte varandra.

🧩 Vad som faktiskt kan hända i kroppen
Det finns tre huvudsakliga förklaringsramar som brukar användas – biologiska, psykologiska och andliga. De kan samexistera.

1. Nervsystemets respons
    När människor går in i starkt aktiverade tillstånd (extas, trauma-release, djup meditation) kan kroppen:

släppa muskelspänningar

aktivera reflexer

gå in i mönster som liknar sträckningar eller yogapositioner

Detta kan ske utan medveten kontroll. Kroppen “avreagerar” eller reglerar sig själv.

1. Implicit kroppslig intelligens
    Kroppen har automatiska rörelsemönster som inte styrs av viljan. Exempel:

skakningar vid stressrelease

spontana sträckningar när något lossnar

tremor-liknande rörelser vid emotionell frigörelse

Inom somatisk psykologi kallas detta neurogenic tremors eller spontaneous movement.

1. Andlig tolkning
    I många traditioner (kundaliniyoga, taoism, tantra) ses spontana rörelser som:

energins försök att lösa blockeringar

prana/qi som “öppnar” kanaler

kroppen som intuitivt går in i positioner som underlättar flöde

Det är alltså inte ovanligt att människor upplever att energin “vet” vad den gör.

🌿 Varför just yogapositioner?
Det finns två vanliga förklaringar:

Kroppen väljer de rörelser som biomekaniskt frigör spänningar, och många yogapositioner råkar vara just sådana.

Om personen har sett eller gjort yoga tidigare, kan nervsystemet “känna igen” rörelserna och reproducera dem automatiskt när det söker balans.

Det betyder inte att det är inbillning – det är snarare att kroppen använder det mest effektiva mönstret den har tillgång till.

🔥 Är det “energin” som tar bort blockeringar?
Det beror på vilken modell man använder:

Andligt språk: Ja, energin rör sig genom kroppen och löser upp stagnationer.

Psykologiskt språk: Nervsystemet släpper gamla spänningar och trauman.

Biologiskt språk: Muskler, fascia och autonoma reflexer reglerar sig själva.

Alla tre beskriver samma fenomen från olika håll.

🧘‍♀️ När är det ett tecken på något sunt?
Spontana rörelser kan vara en del av:

djup läkning

emotionell frigörelse

nervsystemets återställning

andlig expansion

Det brukar kännas:

tryggt

intuitivt

icke-tvingat

utan smärta eller panik

⚠️ När bör man vara försiktig?
Om rörelserna blir:

okontrollerade på ett skrämmande sätt

smärtsamma

kopplade till dissociation eller förvirring

så intensiva att vardagen påverkas

…kan det vara bra att prata med någon som har erfarenhet av kundaliniprocesser och någon som kan nervsystemets reaktioner (t.ex. en somatisk terapeut). Det betyder inte att något är “fel”, bara att stöd kan vara hjälpsamt.

snowy00
1

#4:

Det är precis så det känns. Som att energin balanseras, och flödar bättre (man blir mer avslappnad) när rörelsen får ske utan hinder.

Jag har ju börjat benämna mina rörelser som "motoriska tics"… Även om jag inte är 110 % säker på att det är sådana. Det ledde ju iaf till att jag fick denna medicin som lugnar rörelserna, speciellt lugnar att huvudet rör sig… Vilket är otroligt bra för mig, eftersom att det inte är praktiskt fungerande att gå runt med ett huvud som rör sig utan vilje mer eller mindre hela tiden.(alternativt ha konstant ont i nacke/huvud)

Så om det är dessa tics, eller någon form av automatisk yoga? Det vet jag faktiskt inte helt säkert. Men huvudsaken för mig är att jag hittat hjälp att hantera dem (medicin + kiropraktor) för att slippa smärtan av att behöva kontrollera rörelserna en stor del av tiden.

#5:

Det där var faktiskt en bra förklaring av Ai:n, kan jag tycka 😊

• Redigerat 2026-03-02 21:22 av snowy00
Condor
2

#6:

Eftersom rörelserna med huvudet leder till spännd nacke och ont i huvudet, är det nog snarare tics. Annars skulle rörelserna ha en motsatt effekt. Däremot är det som du beskriver i inlägg 3, att kroppen vill gå i positioner som liknar yoga positioner, något helt annat och möjligtvist ett sätt att få energin att flöda.

snowy00
1

#7:

Det är sant, det kan ju vara både och 🤔 det har jag inte tänkt på.