Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettkundalini
Läst 110 ggr
FataMorgana
3

När kundalinin vaknar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns en levande intelligens inom oss alla. En kraft som inte är skapad av människan, men som alltid har funnits där: stilla, subtil, helande. I olika traditioner har den kallats prana, chi, den helige anden eller livskraft – olika namn för samma grundläggande verklighet. I yogans värld kallas en särskild aspekt av denna energi kundalini, och när den väcks, är det den mest radikala vägen till medvetenhet.

Denna energi är inte farlig. Den är inte något som kommer utifrån och bryter ner oss. Tvärtom, den är livets egen strävan att hela oss. Den vaknar inte för att straffa eller skrämma, utan för att vi är redo att börja se, förstå, läka och vakna. Det är till slut också denna energi som hjälper människan att nå det högsta: föreningen med det Absoluta. Med andra ord, att upptäcka himlen inom sig. Men för att kunna göra det måste vi också våga gå igenom vårt eget helvete.

Så när energin börjar röra sig inom oss, berör den allt vi tidigare undvikit att känna: rädsla, sorg, trauma, motstånd. Och ibland kan det kännas som att det är energin som skadar oss. Men det enda den gör är att föra ljus till det som behöver helas. Det är inte energin som smärtar, det är våra egna spänningar. Det är inte ljuset som gör ont, det är skuggorna som inte längre kan döljas.

Det är vanligt att uppleva starka fysiska eller känslomässiga besvär i början. Men det är inte ett tecken på att något är fel. Det är ett tecken på att något inom oss vill bli sett och älskat. Det är det gamla som håller på att lösas upp, inte det nya som gör oss illa.

Den gudomliga energin vet vad den gör och känner oss bättre än vi själva. Den följer inga mänskliga scheman eller linjära mål, utan arbetar med oss i exakt den takt vi klarar av, även när vi tror att vi inte längre orkar.

Oavsett hur kundalinin vaknar: genom yoga, bön, qigong, dans, djup kris eller bara genom en stilla längtan efter något mer, så är det inte för att skada oss, utan för att vi ska bli medvetna.

Problematiskt blir det först när man inte förstår vad som händer inom sig, eller när man får felaktiga råd.

De värsta råden man kan få är att försöka stoppa processen, något som i praktiken är omöjligt. Det är som att säga till en födande kvinna att hon ska hålla tillbaka. Energin följer sin egen väg och vill framåt. Försöker vi hindra den, skapas bara mer motstånd och lidande.

Ett annat skadligt råd är att vara alltför försiktig, att energin är farlig och bör undvikas. Det skapar oro och rädsla. Eftersom kundalini är en kraftfull energi som förstärker allt vi är upptagna med, förstärker den också våra rädslor.

Nyckeln till en mjukare och mer harmonisk process är tillit. När vi slutar kämpa emot och inte längre fruktar energin, blir upplevelsen ofta mycket mildare och mer behaglig. Det är vår rädsla och våra spänningar som gör det hela smärtsamt, inte energin i sig. Ju mer tillit vi kan odla till denna gudomliga energi, desto vackrare blir vår upplevelse.

Så om du just nu känner dig vilsen, orolig eller överväldigad,
påminn dig själv om detta:
Du är inte på väg att gå sönder.
Du är på väg att vakna.

• Redigerat 2025-07-25 16:48 av FataMorgana
Stjärnskott
2

🙏

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#0:

Fint, tack för den texten..😊🙏

Condor
2

#0:

Inte bara kundalinin belyser ens mörka sidor. Det gäller också för all sorts energiarbete, t.ex. reiki, qigong och liknande. Men kundalinin är det mest kraftfulla. Det är som jag skrev för ett par dagar, att ju ljusare som det är, ju bättre ser man skuggorna.

snowy00
2

Bara en fråga om kundalini (jag som inte är så påläst om den);
Har alla som har en Samadhi-erfarenhet på något sätt väckt kundalinin? Jag förstår att en uppvakningsprocess skiljer sig mellan olika människor, men "livskraften" är väl alltid aktiv under ett andligt uppvaknande?
I och för sig så måste den ju vara aktiv på något sätt hos alla människor.. annars skulle de väl inte leva..? Men tänkte just på om det här med att väcka den sovande kundalinin.

FataMorgana
2

#4:

Det här svaret har jag sammanfattat och översatt med hjälp av Chatgpt från den tyska yogawiki-sidan. Där står det så bra förklarat:

Ja, du har helt rätt i att livskraften, oavsett om vi kallar den prana, chi eller kundalini shakti, alltid är aktiv så länge vi lever. Det är den kraft som håller kroppen vid liv, driver vår andning, cirkulation, matsmältning och medvetande. I den bemärkelsen är energin absolut närvarande i alla människor.

Men inom yogatraditionen skiljer man ofta mellan kundalini som livskraft i vila, och kundalini som väckt, transformerande kraft. I sitt "sovande tillstånd" ligger den enligt traditionen symboliskt vilande vid basen av ryggraden, likt en ihopringlad orm, och den vaknar först när vi är mogna för en djupare inre utveckling. Den väckta kundalinins funktion är inte bara att hålla oss vid liv, utan att väcka oss till vår högsta potential.

Så till din fråga om samadhi och kundalini: många menar att en verklig samadhi-erfarenhet (t.ex. djup enhetserfarenhet) inte kan ske utan att kundalinin har väckts åtminstone delvis. För att nå samadhi krävs att medvetandet expanderar bortom det vanliga egot. Och det är just detta som den vakna kundalinin hjälper till med. Den driver på utvecklingen mot självkännedom och förening med det absoluta.

Men som du också säger. Vägen dit ser väldigt olika ut. För vissa är det en långsam, gradvis process För andra sker det som en spontan upplevelse (ibland kallad "spontan kundaliniresning"). Alla upplever inte ormen eller hetta, men vissa former av djupa andlig erfarenheter antyder att någon del av kundalinikraften är aktiv i bakgrunden.

Kort sagt: ja, den vakna livskraften (kundalinin) är oftast involverad i verkliga uppvaknanden, men hur tydligt det märks, och hur mycket som väckts, kan variera mycket från person till person.

Condor
3

#4:

Livskraften är som du skrev alltid aktiv, för annars skulle vi inte leva. Sen beror det på i vilka energikanaler som den är hur mycket aktiv i. Även om ormen inte stiger upp i sushumna är kraften aktiv. Vid en reiki initiering öppnas kanalerna från kronchakrat till hjärtchakrat och till händerna, så att energin kan flöda bättre där.

Men jag tror att reiki energin även påverkar kundalinin i rotchakrat. I alla fall var det så att jag kände en hetta och ett pirrande i kroppen direkt efter min första reiki initiering. Sen dess uppträder detta ofta, bara sådär och då vet jag att energin just arbetar på någonting. Jag hade även min första samadhi natten efter min första reiki initiering. En reiki initiering gör kundalini kraften mer aktiv, fast utan att den måste "väckas" i form av en kundaliniresning.

Sen var det så att när Fata Morgana hade sin kundaliniprocess, så blev den mer aktiv när jag behandlade henne med reiki. När vi ligger brevid varandra, så händer det ofta att vi båda 2 på något sätt aktiverar varandras energi. Det blir hett! 😊 När det är riktigt hett på sommarn, måste vi lägga oss en bit ifrån varandra, eftersom våra kroppar avger så mycket hetta.

FataMorgana
1

#6: Det var också ett bra svar 🙂

Condor
1

#7:

Tack! 🙂

snowy00
2

#5:

Tack! Då förstår jag nog lite mer. Men, stod det precis så där på yogawiki-sidan? Det kändes som att det svarade så bra på just mina frågor.😊

#6:

Ok, jag förstår det alltså som att kundalinin inte bara är helt sovande, eller helt väckt…så att säga. Utan att det finns "nyanser" där emellan.
För länge sen funderade jag själv om jag hade startat en kundaliniresning, pga mina andliga praktiker…men tror nog att jag hade märkt det mer tydligt, i så fall.

FataMorgana
2

#9: Nej det var för mycket för att kopiera hela texten rakt av, så jag bad chatgpt göra en kort sammanfattning och resten skrev jag förstås själv, så att du skulle få svar på dina frågor. Men ville bara att du skulle veta att källan var yogawiki och att chatgpt hjälpte mig att sammanfatta och översätta, så att du vet varifrån informationerna kommer ifrån 😊

FataMorgana
2

#9 Det står nästan allt man behöver veta om Kundalini här inne, också svaret på dina frågor. Men det är en himla lång artikel och tyvärr på tyska. Men med chatgpt kan du översätta det om du har lust 😊

https://wiki.yoga-vidya.de/Kundalini

snowy00
2

#10, #11:

Ok, förstår. Ska se om jag kan översätta sidan med ai:n, och läsa lite mer där.😊