Etikettkundalini
Läst 169 ggr
FataMorgana
2021-05-17, 15:52

Kundalini

Vad kundalini är:

Ordet Kundalini härstammar från Indiens heliga språk Sanskrit och betyder Orm, den hoprullade och den sovande ormkraften. Men det här ska förstås ses symboliskt, för det handlar inte om en riktig orm, utan om en kraft, som när den blir väckt, bokstavligen kan kännas som en livslevande orm i ryggraden.

Kundalini kallas ofta för "sovande energi". Men den sover inte helt, utan är mer eller mindre aktiv hos alla och blir märkbar hos dig som längtar efter att få återvända till ursprunget. Kundalini blir gradvis mer aktiv och inspirerar dig till mer andliga metoder och ger kreativitet. Kundalini är den energi som är tillgänglig för dig att göra gott i världen och att gå bortom individualiteten. Kundalini är också kraften bakom längtan efter en transcendent verklighet. Kundalini är trots allt också den påtagliga energin i ryggraden, som kan uppfattas som värme, kraft och en önskan om det högsta. Vår sexuella energi kommer också från kundalinikraften.

Kundalinikraften finns alltså i var och en av oss och inte bara i hinduer, men är i vanliga fall koncentrerad i den understa delen av ryggraden, som en vilande kraft med mycket potential. Om den blir väckt stiger den upp genom våra sex chakra till det sjunde chakrat som är vårt kronchakra. Det kallas för att ha en kundaliniresning.

Kundaliniresning

En stigande kundalini leder till djupa upplysningserfarenheter och enhet med det gudomliga. Synen på världen förändrar sig och man ser vad verklighet är och vad illusioner är. Men sällan leder en kundaliniresning till permanent lycksalighet, men alltid till spontant uppträdande gudomliga "medvetandetillstånd". Ofta uppträder mycket intensiva känslor och olika sorters ljusfenomen. Känslan av flytande energi kan uppträda i kroppen och tillstånd av icke involverad observation. Gamla och falska identifikationer löser upp sig.

Inom hinduistisk praktik finns det övningar att väcka kundalinikraften med, så att den stiger upp längs ryggraden. Men innan det genomgår de både kroppsliga och mentala utrensnings ritualer och balanser ut deras chakras. Det är ett arbete som kan vara i många år. Endast efter en sådan utrensning är energikanalen fri och kundalinikraften kan stiga upp till kronchakrat utan att ställa till skada. När den en gång är uppvaknad kan man inte längre stoppa processen, utan den tar sig igenom alla chakras, samtidigt som den renar dessa och har vi fullt med blockeringar kan det här ta riktigt ont och ibland kan det t.o.m sluta illa.

Men även för oss i västvärlden kan österländska spirituella tekniker som tantra, yoga, meditation, qigong, tai chi eller reiki påverka kundalinins uppvaknande och därför är det så viktigt att alltid jobba på sig själv och på de teman som varje chakra står för, så att kundalinin har en så fri kanal som möjligt, ifall om den skulle bli uppväckt.

Kundalinin kan också väckas genom livskriser eller av traumatiska upplevelser och då behövs det iallafall en erfaren andlig lärare som hjälper dig igenom processen.

Kundalinins olika sätt att ta sig upp på

I Walter Lübecks bok "Das große Buch der Reiki-Symbole" beskrivs fem olika sätt kundalinin brukar ta sig upp till kronchakrat på. Men ingen kundaliniresning är den andra lik och detaljerna skiljer sig åt från person till person, men de flesta som har en uppvaknad kundalini brukar känna igen sig på någon av dessa vägar:

1: Stigandet av kundalinikraften kan vara i månader eller över flera år, utan att den gör sig märkbart kännbar. I den här processen är det vanligt att man känner av ett litet kribblande i hela kroppen och att man genomgår små medvetandehöjningar och har visionära drömmar. Det här är den mest angenäma vägen. Här behöver man inte dra sig undan för att integrera sina erfarenheter, för att integrationen sker medan kundalinin stiger upp.

2: En mycket angenäm, men väsentligt mer dramatisk väg, blir det om uppstigningen sker inom några minuter till några veckor. Plötsligt befinner man sig i gudomlig extas och blir väldigt inspirerande för människorna i omgivningen, ifall om de inte blir chockerade av så mycket karisma, avslappning och lugn. Det kan också hända att man för en tid blir uppfattad som en clown av sin omgivning och att man inte kommer att kunna vara till en stor hjälp för andra. Men med tiden integrerar man hela sin erfarenhet och lycka och här är det att rekommendera att man uppsöker en andlig lärare som kan stå vid sin sida.

3: När man från ett ögonblick till det andra blir överraskad av kundalinin är man för en tid med alla sina krafter upptagen att integrera erfarenheterna, möjligheterna och ens nya varande. Här är en andlig lärare nödvändig.

4: En annan art av uppstigandet är när kundalinikraften bara tar sig upp till ett av chakrana i gången och sen förblir där en tid. Det kan ibland ta timmar, men även månader eller år där ingenting händer och sen tar den sig upp till nästa chakra och förblir där en längre tid igen. Då har man tid att integrera sina erfarenheter i sitt nya tillstånd.

5: Det kan också hända, att man över en längre tid (över veckor, månader och år), känner av en mer eller mindre jämn uppstigning utan att den hoppar från det ena chakra till det andra och utan att den pauserar för en längre tid. Den flyter från ett chakra till ett annat, ibland lite långsammare och ibland lite snabbare ända tills den har kommit upp till kronchakrat.

Min personliga berättelse finns här att läsa: http://evigvishet.bloggo.nu/Min-kundaliniresning/

Källa bild: Pixabay

Året var 2006 när jag mitt i en livskris fick tag på några andliga övningar som syftade p å att väcka kundalinin. Jag visste inte mycket om kundalinin på den tiden och hade ingen aning om hur det här skulle komma att förändra hela mitt liv. Jag visste heller inte om att Kundalinin verkl...
  • Redigerat 2021-05-17, 16:42 av FataMorgana
Pyttelite
2021-05-17, 17:29

Jättebra skrivet - tack!

Har en massa frågor, du skriver:

utan att ställa till skada. När den en gång är uppvaknad kan man inte längre stoppa processen, utan den tar sig igenom alla chakras, samtidigt som den renar dessa och har vi fullt med blockeringar kan det här ta riktigt ont och ibland kan det t.o.m sluta illa

Vad kan hända? Kan man få psykos eller annan typ av reaktion? Hjärtproblem eller liknande eller kan man tappa sin själ?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

FataMorgana
2021-05-17, 18:09

#1: Fråga på du bara 😊 Och tack själv!

Precis som att vilken annan skör människa som helst, som kanske har psykos latent i kroppen, kan hamna i psykos mitt under en livskris eller under andra traumatiska händelser, kan jag föreställa mig hon även kan hamna i psykos under en kundaliniresning, om hon inte har förberett sig eller är medveten om vad som sker.

Det här inga små och diffusa krafter som vi har att göra med, utan kundalinin är en real kraft som verkligen tar fram allt till ytan när den stiger upp genom chakrana, allt som vi har förträngt och som vi ännu inte har arbetet på och vill man inte se sina fel och brister och allt vad man förträngt, utan hellre sopar det under mattan, så kan allt det här vara väldigt jobbigt för psyket och jag tror att det eventuellt skulle kunna lösa ut en psykos för någon som har det latent i kroppen. Men jag vet alltså inte säkert.

Sin själ, den sanna naturen, det gudomliga eller vad du vill kalla det för, kan man definitivt inte tappa 😊. Jag har inte hört talas om någon som fått hjärtproblem, men jag har hört talas om folk som har fått ryggkotor brutna eller som fått nervskador och jag vet själv hur fruktansvärt ont det tar när kundalinin stiger uppåt om man är full av blockeringar och rädslor. Blockeringarna gjorde så att kundalinin ibland for ut ur sin kanal och det är då som det bränner som eld. Jag gick själv mitt på vintern och duschade mig i iskallt vatten för att det brändes så. När min rädslor försvann och jag fick hör att det egentligen inte finns något att vara rädd för, att det bara är mina egna rädslor och blockeringar som ställer till med problem och inte det gudomliga, så blev processen också mycket mer angenäm. Jag skrev lite om det i mitt blogginlägg som jag länkade till här i artikeln.

• Redigerat 2021-05-17, 19:25 av FataMorgana
Condor
2021-05-17, 18:15

#1:

Om en människa som har en kundaliniresning inte vet vad som står på och går till läkaren, som heller inte vet något om kundalini och talar om vad han ser och känner, kommer han att få diagnosen "psykos".

Men även för läkare som känner till kundalinin, kan det vara svårt att urskilja om det är en kundaliniresning, en psykos eller både kundalini och psykos.

Det finns dock en del typiska kundalinisymptom som inte är symptom som förekommer vid psykos. T.ex. den brännande hettan, "ormen" i ryggraden eller att stå under ett vattenfall, där vattnet kommer nerifrån.

Det finns en läkare som har skrivit en bok om hur man skiljer mellan en kundaliniresning och psykos. Det är Dr. Lee Sannella och boken heter "Kundalini: psychosis or trancendence".

• Redigerat 2021-05-17, 18:16 av Condor
FataMorgana
2021-06-08, 19:01

Så här beskrev Gopi Krishna sin kundaliniresning:
(lyckas tyvärr inte översätta till svenska, så att det blir bra)

"Suddenly, with a roar like that of a waterfall, I felt a stream of liquid light entering my brain through the spinal cord.
Entirely unprepared for such a development, I was completely taken by surprise; but regaining my self-control, keeping my mind on the point of concentration. The illumination grew brighter and brighter, the roaring louder, I experienced a rocking sensation and then felt myself slipping out of my body, entirely enveloped in a halo of light. It is impossible to describe the experience accurately. I felt the point of consciousness that was myself growing wider surrounded by waves of light. It grew wider and wider, spreading outward while the body, normally the immediate object of its perception, appeared to have receded into the distance until I became entirely unconscious of it. I was now all consciousness without any outline, without any idea of corporeal appendage, without any feeling or sensation coming from the senses, immersed in a sea of light simultaneously conscious and aware at every point, spread out, as it were, in all directions without any barrier or material obstruction. I was no longer myself, or to be more accurate, no longer as I knew myself to be, a small point of awareness confined to a body, but instead was a vast circle of consciousness in which the body was but a point, bathed in light and in a state of exultation and happiness impossible to describe."
http://www.om-guru.com/html/saints/gopi.html

The Biography of Gopi Krishna
Upp till toppen