Kundalini
Vad kundalini är:
Ordet Kundalini härstammar från Indiens heliga språk Sanskrit och betyder Orm, den hoprullade och den sovande ormkraften. Men det här ska förstås ses symboliskt, för det handlar inte om en riktig orm, utan om en kraft, som när den blir väckt, bokstavligen kan kännas som en livslevande orm i ryggraden.
Kundalini kallas ofta för "sovande energi". Men den sover inte helt, utan är mer eller mindre aktiv hos alla och blir märkbar hos dig som längtar efter att få återvända till ursprunget. Kundalini blir gradvis mer aktiv och inspirerar dig till mer andliga metoder och ger kreativitet. Kundalini är den energi som är tillgänglig för dig att göra gott i världen och att gå bortom individualiteten. Kundalini är också kraften bakom längtan efter en transcendent verklighet. Kundalini är trots allt också den påtagliga energin i ryggraden, som kan uppfattas som värme, kraft och en önskan om det högsta. Vår sexuella energi kommer också från kundalinikraften.
Kundalinikraften finns alltså i var och en av oss och inte bara i hinduer, men är i vanliga fall koncentrerad i den understa delen av ryggraden, som en vilande kraft med mycket potential. Om den blir väckt stiger den upp genom våra sex chakra till det sjunde chakrat som är vårt kronchakra. Det kallas för att ha en kundaliniresning.
Kundaliniresning
En stigande kundalini leder till djupa upplysningserfarenheter och enhet med det gudomliga. Synen på världen förändrar sig och man ser vad verklighet är och vad illusioner är. Men sällan leder en kundaliniresning till permanent lycksalighet, men alltid till spontant uppträdande gudomliga "medvetandetillstånd". Ofta uppträder mycket intensiva känslor och olika sorters ljusfenomen. Känslan av flytande energi kan uppträda i kroppen och tillstånd av icke involverad observation. Gamla och falska identifikationer löser upp sig.
Inom hinduistisk praktik finns det övningar att väcka kundalinikraften med, så att den stiger upp längs ryggraden. Men innan det genomgår de både kroppsliga och mentala utrensnings ritualer och balanser ut deras chakras. Det är ett arbete som kan vara i många år. Endast efter en sådan utrensning är energikanalen fri och kundalinikraften kan stiga upp till kronchakrat utan att ställa till skada. När den en gång är uppvaknad kan man inte längre stoppa processen, utan den tar sig igenom alla chakras, samtidigt som den renar dessa och har vi fullt med blockeringar kan det här ta riktigt ont och ibland kan det t.o.m sluta illa.
Men även för oss i västvärlden kan österländska spirituella tekniker som tantra, yoga, meditation, qigong, tai chi eller reiki påverka kundalinins uppvaknande och därför är det så viktigt att alltid jobba på sig själv och på de teman som varje chakra står för, så att kundalinin har en så fri kanal som möjligt, ifall om den skulle bli uppväckt.
Kundalinin kan också väckas genom livskriser eller av traumatiska upplevelser och då behövs det iallafall en erfaren andlig lärare som hjälper dig igenom processen.
Kundalinins olika sätt att ta sig upp på
I Walter Lübecks bok "Das große Buch der Reiki-Symbole" beskrivs fem olika sätt kundalinin brukar ta sig upp till kronchakrat på. Men ingen kundaliniresning är den andra lik och detaljerna skiljer sig åt från person till person, men de flesta som har en uppvaknad kundalini brukar känna igen sig på någon av dessa vägar:
1: Stigandet av kundalinikraften kan vara i månader eller över flera år, utan att den gör sig märkbart kännbar. I den här processen är det vanligt att man känner av ett litet kribblande i hela kroppen och att man genomgår små medvetandehöjningar och har visionära drömmar. Det här är den mest angenäma vägen. Här behöver man inte dra sig undan för att integrera sina erfarenheter, för att integrationen sker medan kundalinin stiger upp.
2: En mycket angenäm, men väsentligt mer dramatisk väg, blir det om uppstigningen sker inom några minuter till några veckor. Plötsligt befinner man sig i gudomlig extas och blir väldigt inspirerande för människorna i omgivningen, ifall om de inte blir chockerade av så mycket karisma, avslappning och lugn. Det kan också hända att man för en tid blir uppfattad som en clown av sin omgivning och att man inte kommer att kunna vara till en stor hjälp för andra. Men med tiden integrerar man hela sin erfarenhet och lycka och här är det att rekommendera att man uppsöker en andlig lärare som kan stå vid sin sida.
3: När man från ett ögonblick till det andra blir överraskad av kundalinin är man för en tid med alla sina krafter upptagen att integrera erfarenheterna, möjligheterna och ens nya varande. Här är en andlig lärare nödvändig.
4: En annan art av uppstigandet är när kundalinikraften bara tar sig upp till ett av chakrana i gången och sen förblir där en tid. Det kan ibland ta timmar, men även månader eller år där ingenting händer och sen tar den sig upp till nästa chakra och förblir där en längre tid igen. Då har man tid att integrera sina erfarenheter i sitt nya tillstånd.
5: Det kan också hända, att man över en längre tid (över veckor, månader och år), känner av en mer eller mindre jämn uppstigning utan att den hoppar från det ena chakra till det andra och utan att den pauserar för en längre tid. Den flyter från ett chakra till ett annat, ibland lite långsammare och ibland lite snabbare ända tills den har kommit upp till kronchakrat.
Min personliga berättelse finns här att läsa: http://evigvishet.bloggo.nu/Min-kundaliniresning/
Källa bild: Pixabay
- Redigerat 2022-02-19, 18:11 av FataMorgana

Jättebra skrivet - tack!
Har en massa frågor, du skriver:
utan att ställa till skada. När den en gång är uppvaknad kan man inte längre stoppa processen, utan den tar sig igenom alla chakras, samtidigt som den renar dessa och har vi fullt med blockeringar kan det här ta riktigt ont och ibland kan det t.o.m sluta illa
Vad kan hända? Kan man få psykos eller annan typ av reaktion? Hjärtproblem eller liknande eller kan man tappa sin själ?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Fråga på du bara 😊 Och tack själv!
Precis som att vilken annan skör människa som helst, som kanske har psykos latent i kroppen, kan hamna i psykos mitt under en livskris eller under andra traumatiska händelser, kan jag föreställa mig hon även kan hamna i psykos under en kundaliniresning, om hon inte har förberett sig eller är medveten om vad som sker.
Det här inga små och diffusa krafter som vi har att göra med, utan kundalinin är en real kraft som verkligen tar fram allt till ytan när den stiger upp genom chakrana, allt som vi har förträngt och som vi ännu inte har arbetet på och vill man inte se sina fel och brister och allt vad man förträngt, utan hellre sopar det under mattan, så kan allt det här vara väldigt jobbigt för psyket och jag tror att det eventuellt skulle kunna lösa ut en psykos för någon som har det latent i kroppen. Men jag vet alltså inte säkert.
Sin själ, den sanna naturen, det gudomliga eller vad du vill kalla det för, kan man definitivt inte tappa 😊. Jag har inte hört talas om någon som fått hjärtproblem, men jag har hört talas om folk som har fått ryggkotor brutna eller som fått nervskador och jag vet själv hur fruktansvärt ont det tar när kundalinin stiger uppåt om man är full av blockeringar och rädslor. Blockeringarna gjorde så att kundalinin ibland for ut ur sin kanal och det är då som det bränner som eld. Jag gick själv mitt på vintern och duschade mig i iskallt vatten för att det brändes så. När min rädslor försvann och jag fick hör att det egentligen inte finns något att vara rädd för, att det bara är mina egna rädslor och blockeringar som ställer till med problem och inte det gudomliga, så blev processen också mycket mer angenäm. Jag skrev lite om det i mitt blogginlägg som jag länkade till här i artikeln.
- Redigerat 2021-05-17, 19:25 av FataMorgana

#1:
Om en människa som har en kundaliniresning inte vet vad som står på och går till läkaren, som heller inte vet något om kundalini och talar om vad han ser och känner, kommer han att få diagnosen "psykos".
Men även för läkare som känner till kundalinin, kan det vara svårt att urskilja om det är en kundaliniresning, en psykos eller både kundalini och psykos.
Det finns dock en del typiska kundalinisymptom som inte är symptom som förekommer vid psykos. T.ex. den brännande hettan, "ormen" i ryggraden eller att stå under ett vattenfall, där vattnet kommer nerifrån.
Det finns en läkare som har skrivit en bok om hur man skiljer mellan en kundaliniresning och psykos. Det är Dr. Lee Sannella och boken heter "Kundalini: psychosis or trancendence".
- Redigerat 2021-05-17, 18:16 av Condor
Så här beskrev Gopi Krishna sin kundaliniresning:
(lyckas tyvärr inte översätta till svenska, så att det blir bra)
"Suddenly, with a roar like that of a waterfall, I felt a stream of liquid light entering my brain through the spinal cord.
Entirely unprepared for such a development, I was completely taken by surprise; but regaining my self-control, keeping my mind on the point of concentration. The illumination grew brighter and brighter, the roaring louder, I experienced a rocking sensation and then felt myself slipping out of my body, entirely enveloped in a halo of light. It is impossible to describe the experience accurately. I felt the point of consciousness that was myself growing wider surrounded by waves of light. It grew wider and wider, spreading outward while the body, normally the immediate object of its perception, appeared to have receded into the distance until I became entirely unconscious of it. I was now all consciousness without any outline, without any idea of corporeal appendage, without any feeling or sensation coming from the senses, immersed in a sea of light simultaneously conscious and aware at every point, spread out, as it were, in all directions without any barrier or material obstruction. I was no longer myself, or to be more accurate, no longer as I knew myself to be, a small point of awareness confined to a body, but instead was a vast circle of consciousness in which the body was but a point, bathed in light and in a state of exultation and happiness impossible to describe."
http://www.om-guru.com/html/saints/gopi.html
Här är en välskriven artikel om Kundalini: https://glorian.org/learn/courses-and-lectures/beginning-here-and-now/the-fire-of-kundalini
Hittade den här kommentaren på Facebook (som jag citerar här under) och undrar vem det var som blev förvånad över frågan om inte egot? Utan ett ego finns där ju inget jag som blir förvånad. Det här är verkligen en sak som är viktig på den andliga vägen, att inte låta sig luras av egot. Egot tänker så gärna att det inte existerar och att det har lagts åt sidan. Egot säger sen; jag har inget ego. Så händer det sen att vi lurar oss själva.
Egot är ju bara en pågående process i hjärnan som förståndet förnyar varje bråkdels sekund. I det ögonblick som kundalinin når kronchakrat tystas förståndet ner och processen som skapar egot slutar upp att existera för en stund. Men det är inget tillstånd som förblir, utan vi måste ju fortsätta leva som människor på jorden och fortsätta att försörja oss. Utan egot skulle det inte vara möjligt att ta hand om sig själv.
En tjej på gymmet frågade om jag tränade för att vara snygg! SJÄLVKLART sa jag å skrattade. Nej Jag blev först förvånad över frågan för jag själv tänker inte så. När man uppnått en genomförd kundalini (2015 existerar inte tankar som bildar ett JAG i en händelse. Man har helt enkelt monterat ner sitt EGO maximalt.

#6: Jag tror att egot i viss mån i roten till mycket ångest och tvångstankar dvs det är något konstruerat av hjärnan som förbereder för utifall.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#7: Ja, så skulle jag också säga att det är. Till viss mån behöver vi ju egot så att vi ska kunna undvika fara och kämpa för vår överlevnad, men utöver det målar egot sen gärna ihop sig en massa irrationella rädslor som sedan blir roten till onödiga tvångstankar och ångest.

#6:
Det är alltid egot som säger "jag har inget ego" och det är egot som känner sig bra av att inte ha ett ego. 😄 Det är också egot som säger "nu går JAG och tränar i gymmet, oavsett om det är för att bli snygg eller av andra anledningar. Den här personen har helt säkert inte haft en kundalinresning.

#1: Problemet med den här texten är att den inte tar upp något av de besvär man kan råka ut för.
Du frågar:
"Vad kan hända? Kan man få psykos eller annan typ av reaktion? Hjärtproblem eller liknande eller kan man tappa sin själ?"
Jag skulle svara ja på alla dessa frågor.
Vill man läsa mer om de besvär man kan få kan man läsa här:
Jag är helt överens med Marja (som driver denna sajt) om allt hon skriver förutom att Martinus är den enda form av andlighet som är riskfri.
Under många år var jag medlem i ett amerikanskt diskussionsforum om K. Under den tid jag var med, så var det fler personer som dog av sin för-tidiga-K.
(Och tro inte att dom saknade hjälp, för det gjorde dom inte.)
- Redigerat 2023-01-12, 10:51 av Condor

#2: "Det här inga små och diffusa krafter som vi har att göra med, utan kundalinin är en real kraft som verkligen tar fram allt till ytan när den stiger upp genom chakrana, allt som vi har förträngt och som vi ännu inte har arbetet på och vill man inte se sina fel och brister och allt vad man förträngt, utan hellre sopar det under mattan, så kan allt det här vara väldigt jobbigt för psyket och jag tror att det eventuellt skulle kunna lösa ut en psykos för någon som har det latent i kroppen. "
Handlar inte alls om ifall man vill eller inte! Det är ett påhopp anser jag.
Det handlar om att kraften är så stor att den slår sönder psyket!
Inlägget är borttaget
#10: #11 Jag ser ingen anledning till att skrämma upp folk när det först och främst är de egna rädslorna och blockeringarna som ställer till med de största problemen. När min egen kundalini aktiverades var det den där länken som du länkade till som höll på att kosta mig livet. Att läsa det som stod på den sidan gjorde mig fruktansvärt rädd och ju räddare jag blev desto större blev mina smärtor och ångest. När jag sen insåg att det inte finns en anledning att vara rädd för den gudomliga energin försvann smärtan och kanalen blev fri för kundalinin att stiga upp till kronchakrat. Därför försöker jag att hålla den här sajten fri från skrämsel. Utan gudomlig energi skulle ingen av oss vara vid liv. Gudomlig energi har läkande krafter och i slutändan är det, det som blir kvar av oss när vi dör, dvs den högsta gudomlig energin som finns. Men rädslor kan göra många människor sjuka. Det finns t.o.m människor som dött av skräck. Det finns ingen anledning att vara rädd för gudomlig energi.
Inlägget är borttaget

#11:
"kundalinin är en real kraft som verkligen tar fram allt till ytan när den stiger upp genom chakrana, allt som vi har förträngt och som vi ännu inte har arbetet på och vill man inte se sina fel och brister och allt vad man förträngt, utan hellre sopar det under mattan, så kan allt det här vara väldigt jobbigt för psyket"
Där sa du det! Du konfronteras så att säga med dig själv. Du skrev ju själv att eldens läras syfte är att lära känna sig själv. Kundalinin visar dig dina fel och brister när den stiger upp. Den visar dig dina blockeringar och var du inte är i balans.
Sen kan du hantera det hur du vill. Du kan vara rädd och blunda för det som kommer fram och ha det jobbigt. Eller du kan "go with the flow" och låta dig ledas av den gudomliga energin för att arbeta på dina brister utan rädsla. I så fall kan du ha en positiv erfarenhet som kan ändra hela livet till det positiva och få en booster för den andliga utvecklingen.
Sådana där länkar som du tog fram är till ingen nytta. Det är inte jaget som bestämmer om kundalinin reser sig, utan det är gud och gud är ingen idiot. Somliga gör kundalini övningar i åratal och hela livet utan att den stiger upp. Hos andra stiger den upp utan att göra något speciellt. Har den börjat att stiga upp kan är rädslor det värsta som kan hända.

#15: suck.
#16: Jo, det är lätt att sucka när orden inte räcker till eller när man vill ha rätt.
Så vad handlar det om. Om det inte handlar om rädslor?
Berätta gärna för jag är ärligt nyfiken.
Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

#17: jag tror faktiskt att jag redan förklarat det.

#16: det var detta jag suckade åt:
inlägget innan:
"Sådana där länkar som du tog fram är till ingen nytta. "
Jag hade ju sagt att JAG haft nytta av den. Men det räknas inte här inne. Utan det är bara gruppägarnas erfarenheter som räknas.
#18: ok
Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

#17:
Det var precis vad jag också tänkte. 😄 Vad jag dock inte förstår är att hon i andra trådar beklagar att det nte finns diskussioner här, men när hon har dom, suckar hon. Suck………. 😁

#19:
Det är alltid bra att veta vad du suckar för, om du inte vill deltaga i diskussioner i form av ord.
Den där länken är därför till ingen nytta, men till skada, för människor kan ju inte förhindra att kundalinin stiger upp spontant. Vem som har en kundaliniresning efter att ha arbetat på sina blockeringar behöver inte länken, för den personen vet vad det handlar om. Men om en som inte vet vad det handlar om får en spontan kundaliniresning och läser den där länken händer det som hände Fata Morgana, att hon blir skraj och blockerar sig ännu mer.
Har du egentligen läst hennes berättelse? Den borde väl visa att man kan ha förtroende i det som kundalinin är, den gudomliga gnistan i oss. Hon bad till gud om hjälp och jag dök upp och kunde hjälpa henne. Så hände det att hon kunde göra en av de intensivaste samadhi erfarenheterna som man kan göra, dvs. kundalinin når kronchakrat. Om kundalinin aktiveras, har det en mening. Det var därför som jag skrev att gud inte är en idiot. Men vad kan gud göra om somliga inte tar emot handen som gud sträcker ut? Vad kan gud göra om man betraktar den gudomliga gnistan som något farligt?
Sen är det inte så att vi "äger" en grupp. Ägaren är iFokus och vi är bara Sajtvärd och Medarbetare. Det finns ingen "åsiktsplikt" i det här forumet. Man kan diskutera allt som har med ämnet att göra. Men då ska man diskutera i stället för att sucka och man ska inte försöka att få det att se ut som om bara våra erfarenheter räknas. Du har ju inte ens berättat mer om dina erfarenheter med kundalinin än hur dåligt du mådde. Fata Morgana har däremot berättat hur det gick för henne från början till slut. Det existerar alltså inga andra erfarenheter än dom som Fata Morgana berättade om.
Att länka till en skrämselsida är heller ingen erfarenhet och sen ska man inte tro allt vad som berättas i forum, t.ex. att folk har dött pga kundalinin. Det finns väldigt många som sprider dumheter och falskheter om alla möjliga andliga vägar, tekniker och praktiker, speciellt om österländska läror. T.ex., fundamentalistiska kristna sprider ut att kundalinin är satan.
Sen är det så att du är inte den första som har dykit upp som har tyckt att andlig utveckling är något helt annat, t.ex. uppstigning till andra dimensioner och tro på konspirationsteorier. Före oss var det en sida som handlade om teosofi. Det var det som Osho kallade "esoteric bullshit". Somliga tycker att new age med utomjordingar och sånt är andlig utveckling.
Det finns alltid sajtvärdar med olika föreställningar om vad andlig utveckling handlar om. Nu är vi här och vad sajten handlar om kan du läsa här:
https://andligutveckling.ifokus.se/about
Sen kommer det alltid att finnas folk som gillar eller åtminstone accepterar det och sådana som inte gör det. Men det är i så fall ditt eget problem och inte vårt.
#14:
”Den skrämde inte upp mig. Utan ÄNTLIGEN fick jag veta vad som pågick. Eller snarare, hade pågått.”
Nu efteråt skrämmer det som står i länken inte mig heller. Men medan min kundaliniresning pågick gjorde den texten allt bara värre.
Mitt syfte med den här sajten och med mina texter om kundalinin är inte att skrämma folk och inte att få folk att bli rädda för det gudomliga och för andlig praktik.
Att skrämma upp folk hjälper ingen som råkat få sin kundalini aktiverad, utan vad som hjälper är tillit och förtroende i det gudomliga och att man arbetar på sig själv och på sina blockader.
Jag ser ingen mening med att komma med en massa skrämselpropaganda som skärrar upp människor och som kan få dom att tro att hela deras hela nervsystem kommer att kollapsa eller något liknande, när rädslor bara gör kanalen blockerad.
Jag ser en mycket större mening med att hjälpa människor bli av med sina rädslor och blockader, så att dom kan få en fantastisk kundalinierfarenhet. Det finns alldeles för mycket skrämselpropaganda där ute, så var snäll och låt den här sajten få stå för det fina och för det positiva och för allt det härliga som gudomliga erfarenheter för med sig.
Hittade den här texten om kundalinin på den tyska yoga-wiki sidan. Tyckte att det var så bra skrivet att jag bara ville översätta det och posta det här.
"Var inte rädd att du inte längre kommer att vara vardagsduglig. Kundalini är en kosmisk intelligens som vet bäst vad som är bäst för dig. Du kan lita på Kundalini-energin. Den vet att man också måste försörja sig och att man måste ta hand om sina medmänniskor. Men det kan vara som vid en förkylning, att man inte kan komma till jobbet på 1-2 dagar. Och att man måste ta 1-2 dagars paus då och då. Men normalt vet kundalinin när det är dags att gå tillbaka till jobbet för att utföra ens dagliga uppgifter. Och eftersom Kundalinin är mycket energi, kommer du att kunna göra det som behöver göras mer effektivt. När strömmar, som elektriska strömmar, flyter upp och ner i nerverna, vet du att Kundalinin har blivit aktiv och vaknat."
- Redigerat 2023-01-15, 16:12 av FataMorgana

#24:
Så ungefär sa jag också till dig när du var rädd, att det är en gudomlig kraft som inte vill dig illa och du kan lita på den. 😊
Det verkar som om allt som vi upplevde tillsammans var planerat. Kundalinin valde att stiga upp just när du var på besök hos mig. Jag dök upp efter att du bad gud om hjälp. Det känns som om jag var utvald att hjälpa dig och att det var den gudomliga kraften som förde oss tillsammans. Vi har så att säga en gudomlig relation. 😊
Kom att tänka på dig Snowy när jag läste det här om kundalinin på yoga-wiki sidan. Kanske det ändå är kundalinienergin du känner när din kropp vill inta olika asanas?
"Din ryggrad kan kännas het, din kropp kan skaka, den kan röra sig, magen kan röra sig och så vidare. Det finns en term som kallas Kriyavati, som betyder: Den automatiska förekomsten av handlingar relaterade till energier. Det kan vara så att Kundalinin för dig in i bandhas, in i asanas, in i huvudrörelser eller till och med in i mantran. Om detta händer, låt det hända"
#26:
Ja, det var intressant. Det kan nog mycket väl ha med kundalinin att göra. Kanske "väcktes" den där när jag började meditera och huvudet började svaja osv?🤔
Tack i alla fall för att du plockade fram citatet åt mig.
- Jag på DeviantART: PerceivingPhoto
#27:
Ja de är ju möjligt, att den väcktes då 😊
Det finns så mycket mer intressant om Kundalinin som jag hittade på den där tyska sidan som jag skulle vilja dela med mig av, men jag vet inte när jag ska hinna översätta allt. Ska se om jag har tid på helgen 😊
#28:
Översätt det gärna när du har tid, så intressant 😁
(speciellt eftersom min tyska som sagt är i stort obefintlig)

#29:
Under tiden översätter jag en del av det som är aktuellt i diskussionen:
https://wiki.yoga-vidya.de/Erfahrungen_beim_Erwecken_der_Kundalini
Man kan också säga att Kundalini flöder genom Sushumna. Det kan flöda genom de yttre delarna, detta kallas vajra nadi. Vajra Nadi är den yttre delen av Sushumna. När Kundalini flödar genom den finns det våldsamma energiupplevelser där. Det kan darra och Kriyavatis kan dyka upp. Bandhas, mudras, asanas, pranayama kommer av sig själva.
Men när kundalini flödar genom nästa kanal, som är chitra nadi, den inre delen av sushumna, då finns det fler sådana upplevelser som inspiration, kreativitet eller förståelse eller vision. När energin flödar genom den djupaste av dessa kanaler, genom Brahma Nadi, finns det helt enkelt övermedvetenhet, vilket leder till förverkligandet av det oändliga.
I denna mening kan du uppleva Guds förverkligande utan fysisk chock. Kundalini kan vakna utan att du blir varm eller rör på dig. Du kan också uppnå detta utan att utveckla psykiska förmågor på vägen.
Beroende på om Kundalini stiger genom Vajra Nadi, Chitra Nadi eller Brahma Nadi.
Om jag tolkar detta rätt, kan det hända att man har en samadhi erfarenhet pga en uppstigande kundalini, utan att man känner av att det är kundalinin som orsakar detta.
Frågan är, om en sådan kundalini process inte "bränner bort" blockeringar i chakrorna eller om kundalinin "väljer" den vägen för att det inte finns blockeringar? Vad är avgörande för vilken väg kundalinin väljer?
Jag börjar att se en av mina samadhi erfarenheter med helt andra ögon nu. Jag var nog ganska blockerad innan jag "gav upp" och släppte taget om allt. När jag inte strävade efter någonting längre och bara levde för att jag inte var död. Men efter att jag släppte taget, fanns det nog inte en enda blockering i mig längre. Jag kopplade inte ihop denna samadhi erfarenhet med en uppstignde kundalini, men vad jag läste nu gör mig fundersam. Jag har dessutom ibland, t.ex. när jag behandlar med reiki eller själv får någon sorts energibehandling med hög energi, delvist samma ljusfenomen som Fata Morgana hade, att ett mörkblått nästan lila, ljusflöde kommer från höger och vänster sida av pannan och träder in i pannan i mitten.

Tillägg:
Ett vidare fenomen som Fata Morgana har sen hon hade kundaliniprocessen, som jag själv har sen säkert 20 år, är hettan som ibland känns i kroppen och som även andra människor känner. Mitt ex, som jag var ihop med före Fata Morgana, sa ofta "du brinner ju upp inifrån" när hon låg brevid mig.
Fata Morgana och jag känner också av varandras hetta. På sommarn när det är hett, kan vi knappt ligga brevid varandra och måste hålla avstånd. Det verkar som om vi aktiverar varandras hetta (kundalini) och kanske det var anledningen till att hennes kundalini just steg upp när hon besökte mig.

En till översättning av en liknande beskrivning som i inlägg 30:
https://wiki.yoga-vidya.de/Kundalini-Erweckungs-Erfahrungen
Någon annanstans hade jag skrivit att den subtila ryggraden, sushumna, bär mer subtila kanaler inom sig. Beroende på vilken av dessa kanaler Kundalini stiger genom, producerar den olika fenomen. Dessa kan relateras till de fyra aspekterna av den gudomliga modern, Kali, Durga, Lakshmi och Saraswati:
När Kundalini stiger genom den yttre Sushumna, eftersom de inre kanalerna ännu inte är klara, uppstår värme, spasmer, rörelser, gråt, skratt och så vidare. Till en början kan det vara ganska våldsamt och kasta folk ganska ur spåret. Det skulle då vara manifestationen av Kali. Efter ett tag blir processen lugnare, mer harmonisk, mer lycksalig. Du får förtroende och känner dig trygg mitt i de fenomen som utspelar sig. Detta motsvarar Durga-principen: man vet att den gudomliga modern gör allt för en. Du måste bara släppa taget och ge upp. När Kundalini stiger genom nästa inre kanal, Vajra-Nadi, uppstår olika parapsykologiska fenomen. Extraordinära förmågor och talanger kan också utvecklas. I sällsynta fall dyker genitalanger upp. Allt detta är en manifestation av Lakshmi, gudinnan av överflöd och överflöd. När Kundalini stiger genom Chitra Nadi kommer intuitiv kognition, förståelse av skrifterna, förståelse för universums lagar och mänsklig existens. Viss konstnärlig talang finns också på denna nivå. Hon motsvarar Saraswati, kunskapens och konstens gudinna. När Kundalini stiger i denna inre kanal är det väldigt lugnt och harmoniskt. När Kundalini stiger genom den innersta kanalen, Brahma Nadi, vilar utövaren i djup Samadhi. Han är bortom alla begränsningar.
Där har vi det: Jag citerar en del av texten:
Detta motsvarar Durga-principen: man vet att den gudomliga modern gör allt för en. Du måste bara släppa taget och ge upp.
Tydligen var det det som hände hos mig, när jag släppte taget och gav upp.
Intressant!
Känner igen mig i denna delen här nedan. Till en början var mina automatiska rörelser ganska våldsamma, för att med tiden lugna sig… Och nu mer är de ofta ganska harmoniska och jag känner lugnet mitt i dem.
"När Kundalini stiger genom den yttre Sushumna, eftersom de inre kanalerna ännu inte är klara, uppstår värme, spasmer, rörelser, gråt, skratt och så vidare. Till en början kan det vara ganska våldsamt och kasta folk ganska ur spåret. Det skulle då vara manifestationen av Kali. Efter ett tag blir processen lugnare, mer harmonisk, mer lycksalig."
Något jag undrat för egen del är om de automatiska rörelserna någonsin kommer ta slut helt… Eller om de pågår resten av livet. Kan tro att de kommer ändra karaktär… Bli ännu mer harmoniska. Men tvivlar på att de någonsin tar slut. Det känns som att det är livskraften som uttrycker sig i dessa rörelser, och så länge det finns liv i denna kropp, finns nog rörelserna där också 😊
Även jag känner förresten hetta ibland, främst kring nacke/hals.

#33:
Svårt att säga om de tar slut eller ej. När man har en kundaliniresning är ju kundalinin hela livet mer aktiv än före erfarenheten. Hurvida den uttrycker sig senare kanske varierar från person till person.
Jag hörde en gång om en person som lärde att aktivera den efter kundaliniresningen. När han stod ute i kylan och frös, kopplade han på den och värmde sig.
Det finns munkar som sitter ute i snön, halvnakna och mediterar (Tummo meditation).
- Redigerat 2023-01-17, 14:44 av Condor
#34:
Låter i alla fall praktiskt att kunna värma sig med kundalinin… 😄
- Redigerat 2023-01-17, 22:25 av snowy00

#35:
När Fata Morgana hade sin pågående kundalini process, hade hon så hett att hon duschade med kallvatten. Det var vinter, så vattenledningsvattnet hade säkert under 10 grader. 10 minuter senare, hade hon lika hett igen. 😄
Här i klippet ser du en som kan aktivera sin inre eld med Tummo meditation.
#36: Man behöver nog ett inre fokus/lugn i meditationen för att meditera så… Och lite inre värme på det… 😊

#37:
Ja, jag hittade en sida på tyska igår, med insruktioner hur man utför meditationen. Jag ska pröva ut den och sen rapportera. När jag låg i soffan framför TV´n igår kväll, prövade jag ut andningen och la märke till att redan andningen värmer området kring magen. Sen är det väl visualiseringarna som får "elden" att sprida sig i kroppen. Men det är nog en sak som man måste öva mycket tills man kan sitta ute i snön och meditera.

Tillägg:
Det finns en Holländare som heter Wim Hof, som har kombinerat Tummo meditationen med saker som träning i kylan, så att kroppen bildar mer brunt fett.
Han har en hel del världsrekord, t.ex. springa en halvmaraton vid minus 20 grader, med bara kortbyxor och sandaler. Eller ligga i isvatten i en timma och 52 minuter. Han dök under isen 66 metervoch han klättrade upp på Mount Everest utan andningsmask, bara med skor och kortbyxor. Men vid en höjd på 7.400 meter skadade han foten och fick avbryta.
Men även hetta verkar han att klara av bra. Han sprang en maraton när det hade 40 plusgrader, helt utan att dricka vatten eller äta.
Han erbjuder kurser och det gjordes en studie 2013. Efter 10 dagars träning med Wim kunde deltagarna kontrollera sitt autonoma nervsystem och immunförsvar lika bra som Vim själv.
Ah, ja jag tycker att värmen ökar vid de flesta andningsövningar egentligen. Finns ju en t ex där man andas in och ut väldigt fort. Känns som sådan andning kan skapa hetta, som att en mindre eld startar inom en.😅

#40:
Ja, det kan bero på att mer syre leder till mer förbränning av energi, som i sin tur leder till mer värme. Rörelserna vid djup andning skapar också värme i kroppen.
#41:
Tänkte så jag med, att ökad (och ibland minskad) syretillförsel vid övningarna påverkar väl kroppen på sina vis

#42:
Och sen får man heller inte glömma att energiflödet ökar. Det skapar också värme.
#43:
Precis, det också 😊
Här är ett litet stycke till ur yogawiki sidan om kundalinin som jag översatte.
"För vissa människor är kundalinienergin särskilt aktiv redan från barndomen. För vissa inträffar en spontan väckelse oväntat eller av olika anledningar. Jag känner människor som har vaknat på morgonen, plötsligt fått ett kundaliniuppvaknande- och deras liv har aldrig blivit detsamma. Någon hade rapporterat om att han ramlade på rumpan, sedan blev hans ryggrad varm, allt vände sig, världen badade i ljus, han var fylld av kärlek och från och med då var han en riktig energiknippe. Andra rapporterar om sina kundalinierfarenheter som börjar under sex, efter att ha tagit droger, under en klassisk konsert eller på en rockkonsert. Många får kundaliniuppvakanden efter att ha engagerat sig i olika andliga eller till och med psykoterapeutiska metoder. Vanligtvis är dessa kundaliniuppvaknanden förknippade med lycka.
Svårt blir det när folk inte vet vad som händer med dem eller när de får fel råd. De hör ofta varningar om att de måste stoppa detta omedelbart (vilket inte är möjligt) annars kommer de att bli galna, eller så kommer någon att berätta för dem att de redan har blivit galna. Sådana råd och påståenden, framförda av okunnighet enbart, leder till rädsla. Och eftersom Kundalini är en kraftfull energi som förstärker allt du engagerar dig i, kan den också förstärka rädslor."
#45: tack för att du översatte🙂
#46: Det finns så mycket mer som jag skulle vilja översätta, men jag var alldeles för trött i går och jag vet inte ens om jag orkar idag. Tänker hela tiden på allt vad skulle vilja skriva om här på sajten, men sen när det väl är helg orkar jag ibland inte ens tänka. Det är ganska så jobbigt att studera, det tar så på krafterna på något sätt 🤔🙂
#47:
Jo, jag minns det själv att det var mycket att studera. Det var på gränsen att jag orkade slutföra min YH-utbildning, men det gick ändå.
Du får återkomma när du har mer ork och energi att skriva…😊 vad jag har funderat lite på själv efter citaten i denna tråd, är om jag själv har haft/har en pågående "kundaliniresning"… nu spelar det ju ingen större roll vad man kallar det (kan ju helt enkelt kallas "andligt uppvaknande" också)… Men fick de funderingarna efter ditt första citat längre upp.
Ja jag återkommer nog 😊
Inlägget är borttaget
Här hittade jag lite till om Kundalinin som jag översatte. Vill man läsa mer kan man använda sig av googles översättningsprogram, som inte är så dåligt. Det är förresten samma person som har yogawiki-sidan som skrivit det här 🙂
Kundalini är en intelligent kraft. Det är universums energi i människan. Den är manifestationen av den gudomliga modern i människan. Så det finns ingen anledning att oroa sig för att något kan gå fel. Den gudomliga kraften vet vad den ska göra när den vaknar.
Åtgärder och råd för spontana uppvaknanden
- Ha mod och tro
- Försök inte stoppa denna energi utan låt den flöda och gör det som behövs
Kundalinikraften är inte ett kärnkraftverk på flykt eller en okontrollerad energi som dödar eller skadar oss. Tvärtom, det är den högsta kreativa kraften i universum, som utspelar sig i vårt mikrokosmos, en intelligent, gudomlig energi som vaknar, som vill förvandla dig, som vill låta dig uttömma dina obegränsade möjligheter och förmågor. Det är därför mycket viktigt att låta dessa saker hända när de väl har börjat och att se denna erfarenhet som en speciell nåd, som en stor möjlighet i vår personliga utveckling och evolution. Man behöver mod att engagera sig och tilliten till att det i längden är det rätta och något väldigt positivt.
Vid spontana uppvaknanden är denna energi vanligtvis mycket aktiv under några veckor till några månader. Sedan harmoniserar det igen. Till mångas besvikelse hittar man gradvis tillbaka in i vardagen istället för att steg för steg komma direkt till upplysning och självförverkligande! Men något i medvetandet har blivit permanent annorlunda, något i förhållande till världen har förändrats, och du kommer säkerligen att ha mer energi och mer kraft att arbeta med andra aspekter av din varelse och personlighet.
Vissa kundalinifenomen är reningsfenomen
En del av de beskrivna fenomenen är reningsfenomen och kommer inte att inträffa om det inte finns några föroreningar i de berörda områdena. De reningsfenomen som orsakas av Kundalini inkluderar i synnerhet värme, kramper, rörelser, ofrivilliga asanas, gråt och skratt. Kundalinin vill resa sig. Om hon stöter på orenheter, energiska eller psykologiska blockeringar låter hon människor göra vad som krävs för att få orenheterna att försvinna.
Kundalinierfarenheter är tillfälliga
Erfarenheten som sådan är tillfällig. Minnet av det finns dock kvar i personen – för det var den största och mest intensiva tiden i livet. Förtroendet för den kosmiska kärleken och på Gud finns kvar.
Till slut inser utövaren att han fortfarande har mycket arbete att göra. Först när dessa är gjorda kan Kundalinin bli aktiv igen och hjälpa till att uppnå nästa genombrott.
Bli inte besviken om Kundalinierfarenheten tar slut
Det är viktigt att människor som har haft Kundalini-uppvaknandet inte blir besvikna när denna underbara erfarenhet upphör och när den här fasen är över. Människor känner sig ofta deprimerade efteråt. När du väl har erfarit denna otroliga enhetslycka måste du vänja dig vid den unkna smaken av dualitet igen. Vissa människor känner också skuld och tänker, att de gjorde något fel. Det är helt normalt att kundaliniuppvaknandet följs av "vardagsarbete". Och eftersom "vardagen" också i slutändan är gudomlig, hittar man efter ett tag sin glädje där igen. Eftersom man ofta lär sig sitt "öde" genom Kundalinierfarenheten, får hela ens liv en djupare mening. Relationer kan bli mer intensiva. Man lever livet mer självbestämt eller gudsbestämt och mindre bestämt av andra.
- Redigerat 2023-01-28, 18:19 av FataMorgana
#51: jättebra text! Detta känner jag träffade mig lite extra:
"De reningsfenomen som orsakas av Kundalini inkluderar i synnerhet värme, kramper, rörelser, ofrivilliga asanas, gråt och skratt. Kundalinin vill resa sig. Om hon stöter på orenheter, energiska eller psykologiska blockeringar låter hon människor göra vad som krävs för att få orenheterna att försvinna."
#52: Ja som jag skrev tidigare, är det nog mycket möjligt att det är din kundalini som gör sig till känna inom dig, för vilken annan energi skulle det annars vara som yttrar sig så här hos dig 😊 Så jag börjar mer och mer anta att din kundalini aktiverats och att den en vacker dag kommer att nå ända upp till kronchakrat, om den inte redan gjort det? Jag tänkte alltid att det är en erfarenhet som man bara inte kan gå miste om, alltså när den stiger ända upp, men enligt han på yogawiki-sidan kan det även ske på ett subtilare sätt också, dvs som en enhetserfarenhet med inre frid och lycksalighetsskänslor som följd och sådana erfarenheter har du ju haft om jag tolkat dig rätt.
Att det var så tydligt för mig med känslan av en järnstång i ryggen och av en fontän i huvudet som fick mig att tro att jag skulle drunkna inifrån berodde kanske bara på min egna blockeringar och på allt skit som stod i vägen. För det är ju klart, att ju mer blockerad och ju mer rädd man är, desto större blir kontrasten, desto tydligare blir det på något sätt om du förstår hur jag menar. Och sen beror det kanske också på var i kanalen den stiger upp, så som det står i Condors inlägg #32, dvs på vilket sätt kundalinin ger sig till känna. Så det är väldigt olika från person till person.
#53: jag är ju fortfarande något blockerad i huvudtrakten som yttrar sig i spänningar där från och till. Säkert kommer de lätta i stort helt till slut..😊
Kan det ha varit här kundalinin nådde kronchakrat, som jag beskrev tidigare med texten nedan? Det är bara intressant att se det från "kundalini-perspektivet", eftersom jag inte är så kunnig på det området…
Jag började meditera när jag var i tonåren, och sedan dess har jag provat några tekniker. Jag märkte från de första meditationerna att jag sjönk ganska djupt. Den lugna musiken i bakgrunden absorberade mig, och det blev en lugn tystnad.
Jag mediterade då och då i ungefär tio år, men hade aldrig någon riktig regelbundenhet. Det var inte förrän jag provade att inte fokusera på mantrat alls som meditationen gick mycket smidigare på en gång, och jag började sjunka ännu djupare. Jag kunde genast ha en rutin.
När jag lärde mig tekniken jag nu använder tog det inte lång tid förrän jag erfor djupet av mitt eget väsen. Under några veckor hade jag denna erfarenhet flera gånger under meditationen, och under några timmar efter sessionerna var hela min tillvaro fylld av en djup frid och lycka.
Denna erfarenhet har inte återvänt. Men minnet finns kvar hos mig.
- Redigerat 2023-01-28, 21:21 av snowy00
#55: Kanske, kanske inte? Jag vet faktiskt inte. Men tänker att det ju ändå är kundalini energin som ligger bakom alla samadhi erfarenheter. Kundalinin är ju ändå alltid aktiv, även om den inte har stigit upp genom kanalen, för att det är ju den som är källan av vår gudomliga energi. Men om den stigit upp genom kanalen som är det som brukar kallas för en kundaliniresning kan jag inte svara på, om har hänt dig. Det måste ju inte ske så brutalt och så tydligt som det gjorde för mig.
#56: nej, det är lite svårt att veta. Men det kanske inte är så viktigt heller, att veta alltid.😊 Så det är ju okej ändå.
Tänkte så jag med. Kundalinin är väl egentligen del av alla riktiga andliga erfarenheter på något sätt… Vad jag vet i alla fall.
#57: Ja den är ju det, en del av alla riktiga andliga erfarenheter 😊