Barriärer inom dig själv
I går fann jag ett citat av Rumi som bara grep tag om mig.
Som lyder så här:
"Din uppgift är inte att söka efter kärlek,utan bara att söka och finna alla de barriärer inom dig själv som du har byggt mot den."
Det är så lätt att vi saknar något. Att vi behöver hitta rätt partner,
rätt bekräftelse eller i rätt sammanhang för att känna oss hela.
Men tänk om det är tvärtom?. Tänk om kärleken redan finns här,
men vi har byggt upp murar av rädsla, stolthet och gamla besvikelser
som håller den ute.
Vilken mästare man är på att bygga upp murar. Så fort en situation
blir sårbar, eller om någon kommer för nära, åker stenarna upp.
Men erkänner sällan att det beror på rädslor. Istället hittar man på
ursäkter och skyller på allt möjligt.
Sanningen är enklare och svårare än så: man vågar helt enkelt inte.
Muren har blivit mitt skydd, men den har också blivit mitt fängelse.
För hur ska kärleken kunna hitta in om mitt försvar är så effektivt
att inget slipper igenom.
Att bara erkänna, någonting som man helst vill gömma undan, är en milstolpe.💚
- Redigerat 2026-01-31 16:24 av Gråeld
#0:
Ja, vi bygger murar för att inte vara sårbara. Men kärlek som kommer utifrån är ingenting mot kärleken som finns inom oss.
Osho skrev: "Kärleken knackar bara på dörren till ett hus från vilket behovet av kärlek har försvunnit. Kärleken regnar i överflöd över huset till den som har slutat tigga om kärlek. Men inte en droppe regn kommer att falla över huset till dem som fortfarande längtar efter kärlek. Kärlek flödar aldrig till ett vädjande hjärta. Det bedjande hjärtat har inte den gästfrihet som krävs för att kärleken ska kunna komma in. Bara ett delande hjärta, ett givande hjärta, kan bjuda in kärleken att knacka på dess dörr och säga: Öppna dörren, jag är där."
Hela texten av Osho finns i inlägg 3 i den här tråden:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1575216/villkorslos-karlek
Ja, verkligen. Jättefint och djupt skrivet 😊 Det är precis så: kärleken finns redan här, men vi har byggt upp murar som håller den ute.
Det som gör ont är inte muren i sig, utan när vi börjar ta den för att vara den vi är. När skyddet blir en identitet och livet hålls på avstånd av vana, blir det, precis som du skriver, både tryggt och instängt på samma gång.
Att “våga” handlar kanske inte om att riva muren eller bli modigare, utan om att långsamt släppa taget om berättelsen att något fattas.
Om vi försöker riva muren blir den starkare. Men om vi slutar strida mot den, löser den sig själv med tiden. Det handlar om att släppa kontrollen. Tänk på att kärlek inte behöver “skickas in”. Den är redan där 😊
#0: Fint skrivet och visst känner jag igen detta. . . . .
Bariärer - murar - så hårt fästade att inget riktigt når in.
Det är bättre nu. Men det har varit svårt att lära om - och reflexsen -
i rädslomönstrets larmsystem
Den är så stark…..
Brännt barn skyr elden, sägs det.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Den texten säger så mycket.Tack 😊
Ja, man har byggt upp livet kring denna identitet.
Tack för att ni finns till och kan förklara. Man blir så
insnöad i sig själv, när man inte har någon i närheten
som man kan dela med. ( någon som är intresserad
kring djupa livsfrågor).💚
Ja, invanda tanke mönster som sitter djup förankrat inom.
Tar sin tid att bearbeta. Ibland känns det så…
Tack Stjärnskott.💚
#5: Tack själv Gråeld ❤️
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Den här tråden var en bra påminnelse. Lätt att fastna där, att bli "kär i kärleken"… I själva känslan, som döljer tomheten inom.🤍
#4:
Jag är också så glad att du finns här med oss 🤗
Jag förstår att man kan bli lite insnöad av att bara ha sig själv att diskutera med om livets djupa frågar, å andra sidan tänker jag, att många av de helt "vanliga" människorna där ute t.o.m kan ha fler inre erfarenheter än vi ibland kan tro och att många även beter sig mer kärleksfullt än många av de som säger sig gå en andlig väg. Sen kan man också se det som en utmaning här i livet, att integrera med helt "vanliga" människor och att föra över sina insikter till ett helt "normalt" liv eller hur man ska säga det. Hoppas du förstår hur jag menar 😊
- Redigerat 2026-02-01 16:19 av FataMorgana
Tack för dina kloka råd.😊