Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 773 ggr
FataMorgana
3

Babbeltråd Nr. 62

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för en ny babbeltråd igen. Så det är bara att fortsätta babbla här 😊

Condor
2

Dom där stenarna är stenar som jag nån gång köpte åt min mor. De flesta är kalciter som jag köpte mot hennes osteoporos. Den gröna calciten i bakgrunden var en gång i tiden utan sprickor och mer transparent. Men somliga stenar blir "slutkörda" om dom är tvugna att hantera sjukdomar. Alltid när en kalcit blev slutkörd, köpte jag en ny. Dom längre fram är fortfarande transparenta.

De 2 runda stenarna är månstenar. Hon ville ha stenar att skänka bort till människor och eftersom månstenarna hade ett så fint färgskifte, köpte jag 4-5 stycken åt henne. De 2 som ligger där hann hon inte längre skänka bort. 😢

FataMorgana
1

#1: ❤️🤗

Condor
1

#2:

🤗♥️🙂

Gråeld
2

Hur vet man att en kalcit är slutkörd? berätta gärna.😊

Idag såg jag en älg brevid vägen. Kan det vara Emil måntro?..🤔

• Redigerat 2025-10-11 16:05 av Gråeld
Condor
1

#4:

T.ex. förlorar den transparens och får sprickor. Den känns inte längre som full av energi och har inte längre samma strålkraft. Mjuka stenar som t.ex. kalcit är mer känsliga än t.ex. kvarts. När dom är slutkörda, ska man ge dom en äroplats i hemmet.

Älgen som du såg kanske också heter Emil. Jag känner en kille med en massa brödrar. Dom heter alla Emil, utom Bengt, han heter Peter. 😄 Det var ett skämt. 😄

Gråeld
2

Ja, Emilarna var ju klonade. Det kom jag på just nu.😄

Condor
2

#6:

Javisst ja, då kanske det springer omkring ett par av dom i Sverige också. 😄

Stjärnskott
3

#4: Wow. Jag har inte sett en älg i frihet på väldigt många år. Ståtliga djur är de och väldigt respektingivande.

🫎

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#5:

🫡😄

Gråeld
3

Ja, älgarna är ståtliga djur. Undrar hur många gånger man har passerat älgar och andra djur, utan att upptäcka dom. För dom är experter på att smälta in i naturen.

Stjärnskott
4

#10: Jag gissar att det är massor av gånger. Som barn tog jag min tillflykt ut i skogen när jag kom åt.
Orädd var jag också. Janske förstod jag inte bättre. Förmodligen så var det så.

Nu får jag skrämselhicka om jag samtidigt tänker på att möjligheten finns att springa på vildsvin älg eller nått annat * farligt* Borde ju vara mer rädd för människor. Vi är ju de värsta rovdjuren…..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
4

Risken är minimal, djuren drar sig undan innan du hunnit med. Men blir dom trängda är en annan sak.

Stjärnskott
3

#12: Jo jag vet ju det. Mina tankar visar så uppenbart att de inte är att lita på….känslorna vaknar och … det är när tankarna får ta för stor plats som jag i dessa lägen…. drar mig undan….

Så himla tråkigt av mig att följa reaktionen… inser jag i skrivande stund. 😢

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
3

Det är en naturlig reaktion. 🙃

Stjärnskott
3

#14: i know…..
Tack! 💚

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

Vi är just inte så aktiva, pga att vi är sjuka. Fint att ni andra håller igång sajten.

Läget är verkligen illa. På dagarana behandlar jag Fata Morganas rygg med reiki och med varje behandling gör vi ett framsteg. Men sen när natten kommer och hon hostar hela natten, hugger det till i ryggen varje gång som hon hostar.

Den där hostmedicinen som hon fick utskrvet är den starkaste som finns och ändå så hjälper den knappast någonting. Paracodin heter den och den använder sig heroinister av som ersättning för heroin. Jag är förvånad att hon fick den utskrivet bara sådär, utan vidare.

Jag tog den också och ändå så hostade jag oavbrutet hela natten. På morgonen när jag tog en klunk vatten mådde jag genast illa och var riktigts spyfärdig, säkert av hostmedicinen som innehåller kodein. Det här var den andra natten med nästan ingen sömn. Men den här medicinen kommer jag inte att ta mer.

Det är så jobbigt att sända reiki när man ständigts hostar, näsan rinner, är trött och i huvudet känner jag mig som i delirium. Vi fick båda 2 inte ner mycket mat till frukosten.

I morgon börjar jobbet för Fata Morgana igen och hon vill inte sjukskriva sig. Men åtminstone kan hon stanna i home offfice. Jag ska ändå försöka att behandla med reiki idag igen, fast jag är i dåligt skick. Om bara hostan skulle avta, då skulle det inte trigga igång ryggvärken igen.

Man behandlar med reiki, är glad när hon säger attt ryggen känns mycket bättre och hon har mer kraft i benen igen. Men när hostan triggar igång den retade nerven igen, känns det som om man gör ett sisyfos jobb.

Citat ur wikipedia:

"Thanatos dök upp och förde med våld Sisyfos tillbaka till Hades och dödsriket, där han i dess djupaste grotta fick till uppgift att rulla ett stort stenblock uppför en kulle. Om Sisyfos lyckades med att få upp stenblocket på kullen skulle han bli fri. Varje gång han nästan var uppe på kullens topp slant han dock med stenblocket, som störtade ner i avgrunden, så att han fick börja om från början. Han fortsätter ännu med detta meningslösa sisyfosarbete som aldrig tar slut."

• Redigerat 2025-10-12 10:42 av Condor
snowy00
2

Angående farliga djur:

Det var lite så jag kände när jag skogsvandrade i Malung för fem-sex år sedan. Fick gå och klappa händerna och prata högt efter leden, eftersom jag var lite "rädd" att stöta på en björn. Men som ni har sagt är nog egentligen dessa djur mer rädd för oss, än vi för dem. Och de känner väl lukten av oss människor på ganska långt avstånd kan jag tro.

#16:

Usch, så trist.🫤 Stackars er…. Vi får hålla tummarna för att ni båda blir bättre så fort som möjligt.

Condor
2

#17:

Ja björnar har ett fantastiskt luktsinne. De kan lukta en människa på 32 kilometers avstånd. Isbjörnar till och med på 64 kilometers avstånd.

Jo, jag hoppas att det snart bättrar sig. Nu har även Fata Morgana fått illamående, så nu kan hon heller inte ta den där hostmedicinen längre. Allt som vi har ätit idag är 2 skivor bröd med 2 skivor ost, en banan och ett äpple. Nu avstår vi från att laga mat, för det har ingen mening när man inte får ner maten. Sen idag har jag också feber, så vi har det ganska tufft just nu. Eftersom Fata Morgana har ryggont, gör jag hushållet som måste göras.

Sen ska vi snart lägga oss i soffan framför TV´n och se matchen mellan Österrike och Rumänien.

FataMorgana
2

#17: Tack 🤗

Vet inte om jag vågar ta fler Paracodin-droppar för den här hostan. I flera timmar har jag haft en känsla av att vara helt nerdrogad. Har legat på sängen och drömt en massa konstiga saker, till exempel om främmande människor på vår balkong, samtidigt som jag visste att jag var klarvaken och hörde alla ljud runt omkring mig 😵‍💫🤯

snowy00
2

#18:

Det låter inte alls kul. När man knappt kan äta heller.

Själv har jag känt mig ganska stressad i helgen (vilket leder till spänningshuvudvärk)… Främst igår, men har varit bättre idag.

#19:

🤗

Ojdå. Ja, då hade nog jag inte heller tagit mer av hostmedicinen😵‍💫 Minns att jag ibland fick hostmedicin som barn (men inte sådär stark som du😛), och har inte behövt tagit sådan sen dess…

FataMorgana
4

Nu har jag sjukanmält mig. Mår fortfrande för dåligt för att kunna koncentrera mig på jobbet. Men har så härliga kollegor som skriver till mig att jag ska krya på mig, inte ha dåligt samvete för att är sjuk, att alla kan bli sjuka ibland och att jag ska ta den tiden som behövs osv…. Så känns det genast mycket lättare, när jag fått höra dessa ord 🙂

Gråeld
3

Anade att du skulle sjukskrivna dig. Viktigast är hälsan först och främst, så man behöver inte ha något dåligt samvete för att man är sjuk.
Var hemma nu till du är friskförklarad. 🤗

• Redigerat 2025-10-13 10:28 av Gråeld
snowy00
2

#21:

Det var ett klokt beslut.🙂 Som sagt kan man ju inte rå för att man blir sjuk…och fint med så bra kollegor.

FataMorgana
2

#22: Tack, det ska jag göra 🤗

#23 Tack 🤗 ja man kan ju inte rå för att man blir sjuk och nu när jag har ett jobb där man måste koncentrera sig mycket, känns det omöjligt att tänka på några arbetsuppgifter.

Kom förresten just hem från husläkaren. Hon gav mig åtminstone sprutor i ryggen och så skrev hon även ut en annan sorts hostmedicin som inte innehåller paracodein. Nu hoppas jag att jag snabbt blir frisk igen 🙂

Condor
2

#24:

Och jag hoppas att jag snart kan vara till nytta igen med att behandla dig med reiki. I natt kunde jag åtminstone sova, fast efter 2 sömnlösa nätter känner jag mig fortfarande trött.

Jag är inte alls säker på att det här inte är covid. Dom där snabbtesterna är ju inte pålitliga. Jag har aldrig förr haft en hosta som var så otäck att jag inte kunde sova i 2 nätter och att den starkaste hostmedicinen inte hjälpte. I alla fall känner jag mig inte mindre sjuk än när vi hade covid för 2 år.

snowy00
2

#24:

Så bra..🤗 Vi får hoppas på det.

Stjärnskott
2

#21: Så fint 🩷blir alldeles varm i hjärtat att läsa om deras vänlighet.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#27: Ja, jag blir också så rörd av deras vänlighet 💕

snowy00
3

Jag gillar att gå upp ur sängen ett tag innan gryning, sen sitta med en kopp kaffe i fåtöljen, medan det börjar ljusna utanför.☺️☕ En skön morgon helt enkelt.

Condor
3

#29:

För mig gäller ett tyskt ordspråk:

Wenn der Morgen zu früh graut,
ist der ganze Tag versaut.

Vad som betyder att om morgonen gryr för tidigt, är hela dagen försvinad. 😄

• Redigerat 2025-10-14 11:13 av Condor
Condor
2

Nu är jag ganska säker på att vi har covid. Vi har symptom som jag aldrig har haft vid en vanlig förkylning och inte ens vid en influensa. Bara när vi hade covid sist för 2 år.

För det första är det svagt feber, som känns som om det vore starkt feber.

För det andra är det ett illamående som gör att man har problem att få i sig mat. Vi har nästan inte ätit någonting på 2 dagar. Men nu när aptiten börjar att komma tillbaka en liten smula, är vi sugna på ägg. Det hade vi också när vi hade covid för 2 år.

Men hur som helst, så har vi det i alla fall bakom oss för den här vintern och behöver inte fundera på om vi ska låta vaccinera oss eller inte.

FataMorgana
3

#29: Det finns morgonmänniskor och så finns det kvällsmänniskor. Du verkar helt klart vara en morgonmänniska 😊

Condor
2

#32:

Kanske det kan skifta. När jag var ung, var jag mer en morgonmänniska. Men med tiden blev jag mer till en kvällsmänniska. Det kanske beror på vilken livsstil som man är van vid.

FataMorgana
2

#33: Kanske det 😊 Men ett sådant skifte har jag själv aldrig upplevt. Även som barn tyckte jag om att vara uppe till sent på nätterna och att få sova längre.

snowy00
2

#30, 32:

😄
Ja, så var det för mig med tills för en tid sedan (då sov jag ibland till kl 12-13, och kunde ofta somna vid kl 02).

Det skiftade som över några nätter. Nu vaknar jag oftast strax före kl 06 varje morgon utan alarm, och är som piggast på förmiddagen (sen går det nedför i piggheten, hehe).

#31:

Ja, kan tro att ni säkert kan ha covid, så dåligt som ni verkar ha mått. Hoppas det är lite bättre nu iaf.

Jag var förresten första gången på min "aktivitet" i förmiddags. Det kändes ganska bra igen där… De verkade göra sitt bästa också, för att det skulle funka för mig. Så det kändes ju fint.

Var lite stressad efteråt, sen kom jag på vad Condor skrivit… Typ att man kan bara göra sitt bästa. Då lugnade sig stressen en aning .😊

FataMorgana
2

#35: Jag menade inte att jag sover till kl 12–13 😄 Om jag somnar sent (typ vid 3) brukar jag sova till runt 9.30 – så inte så länge 😉 Men det gäller förstås bara på helger, semestrar och andra lediga dagar. När jag jobbar får jag bita i det sura äpplet, lägga mig tidigare och kliva upp tidigare 😅

Condor
2

#35:

Ja, precis, gör man bara sitt bästa finns det inget mer som man kan göra och allt annat ligger inte i sina egna händer. Det kallas att handla utan tadel i Castanedas böcker.

Den här covid infektionen är väldigt jobbig. Hos mig har hostan bättrat sig snabbare än hos Fata Morgana fast hon blev sjuk en dag före mig. Men det kanske har sin orsak i att jag har feber medan Fata Morgana inte har. Igår avstod jag från att duscha, eftersom jag fick frossa i förrigår under duschen. Det är bara lite över 37 grader men känns som 39 grader. I natt låg jag i mitt eget svett igen.

Jag tycker synd om Fata Morgana, för jag har själv upplevt vilket helvete det är att ha ryggen akut medan man har hosta. Fata Morgana är orolig för mig och säger att jag borde ligga i sängen och kurera ut mig. Men jag fick köra henne till läkaren i morse och igår och sen handlade jag i en affär. Snart måste jag ut och handla i 2 affärer till och måste göra allt i hushållet, för att Fata Morganas rygg är det viktigaste just nu. Man har det inte lätt.

Hur som helst, ska jag ringa till apoteket och se om det går att beställa S-Acetyl Glutation. Det kommer att hjälpa oss att komma på benen snabbare och ta bort tröttheten som vi har.

snowy00
2

#36:

Nej, jag förstår det, att du inte sover till kl 12-13.😄 Kl 9.30 är ju en ganska lagom tid egentligen. Ibland lyckas jag t o m vakna för tidigt nu för tiden, t ex vid kl 05……så ja.😊

#37:

Precis. Då ligger allt annat i "guds händer", skulle man kunna säga. Men det låter ju egentligen lite religiöst.

Ni har det kämpigt märker jag..😟

Condor
2

#38:

Inte allt ligger i guds händer. Det finns nog en massa människors händer som kan påverka en situation. Huvudsaken är att man själv gör sitt bästa.

snowy00
2

#39:

Ja.. 😊

Condor
2

#40:

Snowy, när jag googlade efter vilka S-Acetylgluthation preparat som finns till vilket pris, stötte jag också på ett preparat som heter N-Acetyl-Cystein och tänkte att det kan vara intressant för dig.

Jag läste att det kan påverka psyket positivt genom att minska oxidativ stress i hjärnan, reglera neurotransmittorn glutamat och stödja produktionen av kroppens egna antioxidant glutathion. Denna effekt gör NAC potentiellt användbart vid vissa psykiska tillstånd, inklusive schizofreni, tvångssyndrom, beroendesjukdomar och impulskontrollstörningar.

snowy00
1

#41:

Intressant 🤔

De finns att köpa t ex här (ett apotek):
Länk

Tar jag en per dag blir kostnaden ca 90kr i månaden. Det är samma tillverkare som de P5P jag nu tar. Och ungefär halva priset eftersom jag tar två P5P.

Jag ska lägga in en påminnelse på detta lite längre fram. Säkert kan jag pröva ut detta när jag har råd sedan. Förhoppningsvis om inte allt för länge.

Fint tips..😊

Köp Närokällan NAC N-Acetylcystein 600 mg 90 kapslar snabbt & enkelt från Apotek Hjärtat. Smidig leverans till ett apotek, ombud eller direkt hem.
Condor
1

#42:

Det är säkert värt att göra ett försök.

Condor
2

Apoteket där jag beställde S-Acertyl Glutation meddelade mig idag att dom inte kan skaffa det. Jag beställde det för att sist jag hade covid, så var jag trött i flera veckor och den här gången vill jag styra emot med en gång. Nu var vi tvugna att beställa det på internätet och får kapslarna säkert först nästa vecka.

Nu när säsongen för olika sorters virus har börjat är det bra att ta det, så det här är ett tipp till alla som vill skydda sig från skador som virus kan orsaka.

Jag bad copiloten om en sammanfattning om vilka effekter ämnet har vid covid:

S-Acetyl-Glutathion kan ha en positiv effekt på återhämtning efter covid genom att minska oxidativ stress, stärka immunförsvaret och stödja cellernas avgiftningsförmåga. Det är särskilt relevant eftersom covid-19 ofta leder till glutationbrist och inflammation.

Här är en mer detaljerad sammanställning av vad forskningen och expertkällor säger:

🧪 Glutationbrist vid covid-19
En studie från Baylor College of Medicine visar att patienter med covid-19 har kraftigt förhöjda nivåer av oxidativ stress och markant sänkta nivåer av glutation, kroppens viktigaste antioxidant.

Denna obalans kan förvärra inflammation, vävnadsskador och försämrad immunfunktion.

💊 S-Acetyl-Glutathions roll vid återhämtning
Eftersom S-Acetyl-Glutathion är en stabil och lättupptaglig form av glutation, kan den hjälpa till att återställa glutationnivåerna i cellerna.

Den har visat sig kunna modulera immunförsvaret, vilket är viktigt för att hantera långvariga symptom efter infektionen (t.ex. trötthet, hjärndimma, inflammation).

Enligt vissa källor kan S-Acetyl-Glutathion även förbättra kroppens förmåga att bekämpa virus genom att stödja produktionen av vita blodkroppar och NK-celler (natural killer cells).

🧘 Möjliga fördelar vid post-covid
Minskad oxidativ stress och inflammation

Förbättrad energinivå och mitokondriefunktion

Stärkt immunförsvar och snabbare återhämtning

Skydd mot långtidscovid-relaterade komplikationer

📌 Viktigt att tänka på
S-Acetyl-Glutathion är inte ett botemedel mot covid-19, men kan vara ett komplement till andra behandlingar och livsstilsåtgärder.

Rådgör alltid med läkare innan du börjar med nya kosttillskott, särskilt om du har underliggande sjukdomar eller tar mediciner.

Condor
2

Jag var ju ganska förvånad att apoteket inte kunde skaffa S-Acetyl Glutation, eftersom det finns så många olika preparat på internätet. Dom sa att dom inte kan beställa vad som helst, utan det måste vara "apotekstandard".

Nåväl, vad är apotekstandard? Preparatet som vi nu beställde, som inte är apotekstandard är fri från alla sorters skadliga ämnen. Kapselhöljet är växtbaserad cellulosa (HPMC), fri från karragenan och PEG. Innehållet är fritt från tillsatser såsom färgämnen, stabiliseringsmedel, konserveringsmedel, separeringsmedel som magnesiumstearat samt utan genetisk modifiering, laktosfria, glutenfria och veganska.

Vi tar även andra kosttillskott, helst från tillverkaren "Nature Love". Alla deras preparat är fria från tillsatser. Selenet som vi tar är en kombination av de 2 bästa selenförbindelserna, ett som verkar snabbt och ett som kroppen kan spara som depot. Dessa kapslar är heller inte "apotekstandard" och betydligt billigare än "apotekstandard".

Låt oss nu se vilken standard apotek har. Jag funderade på att köpa Acetyl Cystein till Fata Morgana, eftersom det löser upp hostslem. Då sa hon "men har vi inte sånt hemma?". Jo, hon fick det någon gång utskrivet, men tog det aldrig för att det innehåller Aspartam. Aspartam är misstänkt att lösa ut cancer, har en massa biverkningar som diaree, yrsel, huvudvärk och hjärtklappning.

Sen letade vi efter en annan hostmedicin är Paracodinet som hon fick utskrivet. Alla hade alla möjliga skadliga sötningsmedel i sig. Själv avstår jag från att ta dessa, eftersom jag inte tål de flesta sötningsmedel. Det är "apotekstandard". Skulle dom söta med socker, skulle den lilla mängden inte vara skadligre än en sockerbit. Men nej, de som tillverkar "apotekstandard" blandar in en massa skadliga ämnen i stället.

Nu vet jag skillnaden mellan "apotekstandard" och kosttillskott som inte säljs i apotek. De som inte säljs i apotek är fria från skadliga ämnen, medan "apotekstandard" är en blandning av skadliga tillsatser som man blir sjuk utav.

snowy00
2

#45:

Ja, det viktigaste är nog att man över lag försöker ha koll på vad det man stoppar i sig innehåller.😊men det är sant att "sjukvården" (apotek o liknande) sällan verkar bry sig om dessa "utfyllnadsmedel", säkert heller inte sötningsmedel osv.

• Redigerat 2025-10-16 11:36 av snowy00
Condor
2

#46:

Ja och för dessa skadliga ämnen betalar man extra.

Gråeld
3

Alltså, dom här soliga dagarna önskar man att solen alltid kom bakom en. I stället för så lågtliggande sol denna årstid far rakt in i ögonen. Solbrillor hjälper, men inte mycket.
Nu klagar man igen på vädret, vad annars ska man klaga på. 🙃😇😃

Ps. Hur är det med sjuklingarna idag?.

• Redigerat 2025-10-17 11:18 av Gråeld
snowy00
3

#48:

Jag som önskar att vi ens hade sol…..😄😎 Men ja, tur att vi har väder så att man har något att prata om/klaga på.😅🙃

Condor
3

#48:

Jag skulle också vara glad för lite sol, även om den står lågt på himlen. Bättre låg sol än ingen sol.

Fata Morganas rygg har blivit mycket bättre och hon lät sig friskskrivas för måndag. Men den här hostan som vi har är jobbig. Den ena dagen känns det som om den har bättrat sig och nästa dag är den värre igen. Det känner jag igen från förra gången vi hade covid för 2 år. Ingen sorts hostmedicin verkar att hjälpa. Sen finns det alltid risk med hostan att man spänner ryggen på nyttt.

Gråeld
2

Det är eländigt med hosta, och speciellt på nätterna är upplevelsen än värre.

Condor
2

#51:

Ja och det verkar som att när man ligger, att hostan kommer fram mer.

Condor
2

Tänk vad människor mer och mer avlägsnar sig från naturen. Läste i tidningen att en kvinna upptäckte en orm i gymmet som hon var i. Med "all hennes mod" tog hon en hink som hon ställde över ormen och sen kontaktade hon en reptilexpert, som var där 20 minuter senare.

Det visade sig vara en snokunge, ungefär en vecka gammal. 😄🤣 Och det behövdes det en reptilexpert till. 😂

En snok är ju lätt att känna igen och ingen anledning att vara rädd för.

snowy00
2

#53:

Måste erkänna att jag nog inte hade känt igen en snok i första taget.😊 Jag älskar naturen, men är nog ganska dålig egentligen på att benämna de olika arterna.😄

Condor
2

#54:

Snokar känner man igen på att dom har 2 gula eller vita fläckar bakom huvudet. Det är den vanligaste ormen här i trakten. Men även de andra ormarna som finns här behöver man inte var rädd för. Huggormar förekommer inte i Wien och omgivningen runt Wien. Ännu farligare ormar som viper förekommer bara längst i södra delen av Österrike.

snowy00
2

#55:

Okej. Ja den enda orm jag vet här i Sverige som är farlig är ju huggormen. Men om man får vård snabbt så kan jag tro att de inte är livsfarliga, heller…(?)

Om jag hade bestämt mig för att t ex fota olika ormar här i trakten så hade jag nog lärt mig några st arter. Så har det blivit när jag fotat växter, eller fåglar iaf.🙄

Condor
1

#56:

I Sverige finns det ju bara 3 olika sorters ormar och bara huggormen är giftig. Den känner man lätt igen på deras zickzack-mönster. Fata Morganas systers dotter blev biten av en huggorm en gång och det gick så dåligt för henne att dom for med helikoptern till sjukhuset med henne.

Här har vi 8 olika arter och 2 av dom är giftiga.

Condor
1

Ledsen att jag med mitt "covid huvud" inte har inspirationer för nya intressanta huvudinlägg och jag är så sysselsatt att tiden också saknas.

Jag ser fram mot att kunna vila i morgon. Igår gick vi upp tidigt för att Fata Morgana hade tid hos läkaren. Sen hade jag en massa jobb jämte det vanliga hushållet (matlagning, diska, tvätta tvätt, bädda sängen) som städa badrummet och att sända reiki till Fata Morgana. Jag var så trött med min covid hjärna att jag alltid domnade bort för ett kort ögonblick och sen visste jag inte längre var jag just behandlade.

Idag är det inte mindre stressigt. Efter frukosten städade jag igen, sen handlade jag och nu håller jag på att baka 7 halvbakade bröd, som jag ska skära i skivor och frysa in. Sen äta ett par bröd och fortsätta med städningen. Fast jag borde också hinna berhandla Fata Morganas rygg. Sen laga kvällsmat, äta, duscha och sjunka ner i soffan, helt utmattad. Egentligen borde jag ha legat i sängen hela veckan och kurerat ut mig. Men det går inte.

FataMorgana
2

Ja har också svårt med inspirationen. Även om ryggen är tusen gånger bättre så värker den fortfarande och hostan är ganska jobbig än. Men det blir nog bättre dag för dag. På måndag går jag i alla fall tillbaka på jobb. Jag har som tur inget fysiskt ansträngande jobb, så det ska nog gå bra.

Stjärnskott
3

#53: Inte skulle jag frivilligt ha tagit hand om ormen - nope- läbbiga rackare - oavsett gift eller ogift i en sådan -

Jag gillar ju naturen men vissa av skapelsen kreationer är väldigt väkdigt svåra att tycka om helt enkelt.😵

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#60:

Ja, vet man inte med sig att ormen är ofarlig, då håller man ju sig gärna på avstånd, för säkerhets skull.😊

Condor
2

#60:

I min ungdom hade jag en strumpebandsnok i ett terrarium. Det var en jättesöt orm och den åt ur handen på mig. Eftersom jag matade den med fisk som jag före skar i bitar, hade mina fingrar samma lukt som fisken. Då kunde det ibland hända att den tog fel och bet mig i fingret i stället för att ta fiskbiten. 😊

snowy00
2

#62:

😄

Jag kan faktiskt tycka att ormar är ganska söta djur. Men stora spindlar, och andra insekter (som ser ut att komma från en annan planet) är jag nog inte så förtjust i.😄

Condor
2

#63:

Vi låter spindlar övervintra i lägenheten. De brukar spinna ett nät i något hörn, för det mesta på WC´t. Spindlar är nyttig djur. Utan spindlar skulle vi ha en invasion av alla möjliga insekter. Men jag behöver inte ha dem krypande på mig. 😄

FataMorgana
2

#64: Jag tror nog vi har spindlar i varje hörn. Dom syns bara mest på WC´t 😄 Och tänk, jag som en gång i tiden led av spindelfobi 🕸️🕷️🕸️

snowy00
2

#64, 65:

Ja, jag brukar också låta spindlarna vara kvar inne i lägenheten om jag ser någon😊 men som Condor skriver så behöver de inte krypa på mig…🕷️🕸️

Condor
2

Vad härligt det var i morse att kunna sova ända tills man vaknar av sig själv. 😊😴💤🛌

snowy00
2

#67:

Det är det skönaste sättet att vakna på….😊💤

Condor
2

#68:

Ja, speciellt när man är sjuk och inte fick sova tillräckligt. I alla fall börjar covid-hjärnan att kännas bättre fast hostan är jätte envis.

Vi hade nattfrost i natt så igår skördade jag alla mogna tomater och fick ihop 17 stycken. Jag lämnade kvar en massa halvmogna och undrar om dom klarade sig. Jag har inte varit ute ännu.

Condor
2

Tomaterna är fortfarande hårde, dvs. dom har inte frysit ihjäl. Däremot har alla nya färska blad frusit ihjäl. Eftersom det blir varmare nästa vecka, låter jag tomaterna att vara kvar på plantan.

Men våra balkongblommor är det inte mycket liv kvar i.

snowy00
2

#69:

Bra att covid-hjärnan börjar kännas bättre iaf 😊👍

Jag vaknade också upp till frostiga gräsmattor imorse. Inatt ska det bli 1 plusgrad som lägst.

Angående tomaterna. Ja säsongen är väl snart över. Men 17 st tomater på en skörd är i min värld ganska många. Jag är ju dock ganska grön än, på att odla sådana.
Jag ser hur som helst fram emot våren, då man kan köpa sig en planta, som får vara kvar till nästa års frost. 🍅

snowy00
2

Förresten, med tanke på ingenting😊.

Nu är jag inte helt säker på vad jag vill uttrycka. Men tänker på att man i de flesta fall, när man pratar om att bli bekräftad, tänker det som något negativt. Som att, hen där söker bara bekräftelse hos andra.
Men förra veckan när jag var på min "aktivitet" igen, efter några veckors uppehåll, var en av handledarna så genuint snäll mot mig…(eller, egentligen båda handledarna).
Men jag fick höra så snälla ord under större delen av timmarna, att något började mjukna inom mig. Det känns fortfarande som att något har läkt lite smått inom mig.🤔 Jag känner mig för stunden mer hel, och även lugnare….kan det inte vara så att det inre även kan läkas av det yttre?..på något personligt plan.

I alla fall.
Jag lägger inlägget här, då det känns lite onödigt att starta en helt ny tråd..men ville bara höra era tankar. Om ni har några..😊

Stjärnskott
3

#72: Vet du Snowy00,
Jag är rätt så säker på att vi behöver andra människors vänliga och kärleksfulla handlingar….
Jag tror också att man någonstans djupt inom sig känner skillnaden mellan det äkta och genuina i människors handlanden… då upplever även jag, att något mjuknar inom mig…… och det sker ett slags utbyte mellan givare och tagare - som inte kostar på i ansträngning öht.

Men jag vet också att jag behöver vara uppmärksam på mig själv och de förväntningar som ibland vaknar upp i dessa stunder……

Let it be liksom. Låt det bara vara utan etiketter, namn och formlöshet.
Ett kärleksfullt flow, ett möte i tiden, ett inget i det stora alltet….eller hur jag nu ska formulera det som med ord… inte går att nå.😇

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#73:

Ja, så är det nog. Tack för dina tankar🙂

snowy00
2

Brrrr….. 2 plusgrader ute, och lite blöt dimma. Det blir en kylig cykeltur för mig snart…..🥶

Condor
2

#71:

Ja, fast även om hjärndimman börjar att lösa sig, så känner jag mig fortfarande ganska trött. Jag sov 9 timmar i natt och det kändes som att vakna upp ur medvetslösheten. Jag tycker synd om Fata Morgana som bara kunde sova i 5 timmar. Men åtminstone kan hon stanna i home office i morgon.

#72:

Det inre och det yttre hänger mest ihop. Det är nog så som Stjärnskott säger om kärleksfulla handllingar. Kärlek är energi och energi är helande. Det är inte samma sak som att få bekräftelse.

Kärlek är utan krav och vilkor. Bekräftelse har med vilkor att göra.

snowy00
3

Ville först bara tillägga i svaret till Stjärnskott #73 att detta var fint skrivet av dig:

Ett kärleksfullt flow, ett möte i tiden, ett inget i det stora alltet….

Det ekar av något djupt som jag inte riktigt kan sätta ord på..🙂

#76:

Kan förstå det efter er sjukdom. Hoppas det gick bra för FataMorgana på jobbet idag.

Det du skriver sen om kärlek och bekräftelse… Ja, så mitt i prick! Det kändes lite fel egentligen att använda ordet bekräftelse. (nog där av min undran).. Men du säger det så bra, att jag inte vet vad att tillägga.😊 Fint iaf att du kunde sätta ord på min känsla

Condor
2

#77:

Sist hon skrev ett meddelande från jobbet, skrev hon att ryggen är ok. Hoppas att den fortsätter att vara ok. Covid tröttheten hade jag sist längre tid, men idag kom acetylglutationen med posten, så den här gången hoppas jag att tröttheten försvinner snabbare.

Bara synd att jag inte kan träna just nu och efter att man är symptomfri ska man vänta minst 1-2 veckor med träning. Det kommer nog att ta 2-3 veckor tills jag kan börja med träning igen. Till och med om man har en symptomfri covid infektion har man förhöjd risk för hjärtmuskelinflammation, så det är bättre att inte börja med träningen för tidigt.

snowy00
2

#78:

Ja, klokare att vara på säkra sidan och vila tillräckligt efter infektionen.😊

Stjärnskott
3

#77: Tack. Eller hur man nu säger…🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#80:

🙂

snowy00
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Vet inte om ni sett dessa redan på "Mina foton ifokus", som jag fotat…🙂 Kanske årets sista höstbilder…

Condor
2

#82:

Vi har sett dom på mina foton och tänkte att så fina stämningsfulla höstbilder skulle också göra sig bra på vår sajt. 😊 Tack för att ställa in dom.

Stjärnskott
3

#82: mycket fina 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#83:

Ingen fara. Jag har haft det i åtanke att posta de här också, enda sen jag tog dem 😊.. Och nu "kom jag till skott", hehe.

#84:

Tack! 🤗

Jag hade också som skrivet tanken att det skulle vara soligt när jag fotade dem, men just när jag gick ut så blev det mulet…. Sen när jag kom hem efter fotandet.. Då blev det så klart ganska soligt igen..😆🤣

Condor
1

Just nu har vi 18 grader och det är ganska soligt. Jag satte ut mig på balkongen, fast efter 20 minuter, efter att "grönt kräk nummer 3" landade på mig, flydde jag in igen. Dom är så äckliga. 😮

Dom sitter på väggarna, stolarna, bordet och mattan. Det lönar sig inte att spola ner dom i WC´t. Dom är för många. Det är en invasiv art som orsakar stora skador och som en gång förintade vår tomatskörd.

Men sen såg jag sprayflaskan med en blandning vinäger, vatten och diskmedel, som står där sen våren, när jag använde det för att spraya på stället ovanför balkongen, där getingar tänkte bygga ett bo. Till slut valde dom att bygga bo på ett annat ställe.

Jag beslöt att spraya det på de gröna kräken och se där, dom dog faktiskt av det. Jag undrar vad dom dog utav? Vinägern hade ju stått där över hela sommarn när det var hett, så den har säkert gått igenom jäsningsprocesser eller förruttelseprocesser, så det kanske var det som kräken dog utav.

Bara ett dött kräk är ett bra kräk. Det bästa kräket är både dött och bra. 😠

snowy00
2

#86:

Heh, ja. Sådana kräk är inga trevliga kräk…… Lite som mina silverfiskar. Jag orkar inte längre spola ned dem i toaletten.😶

snowy00
2

Puh…. Idag var det skönt att gå hem från min aktivitet. Dvs, inget hände under de timmar jag var där, som stressade mig något, snarare tvärt om.🫡

Förresten. Vad tror ni. Är det opassande på något sätt att följa en av mina handledarna där, på instagram? Som man fungerar bra ihop med, osv. Alltså, jag vill ju inte göra någon obekväm….svårt för er att svara på, iofs.

Condor
2

#88:

Att vara följare borde väl inte vara ett problem tänker jag. Men tt vara för aktiv kanske personen betraktar som obekväm. Det kan jag inte säga, för jag känner ju inte personen.

Condor
2

Just nu har vi 20 grader och det växlar mellan sol och moln. Fast det blåser ordentligt för det närmar sig en storm. På kvällen blir det vindbyar uppp till 80 km/h och starkregn. Sen kommer det att bli riktigt kallt till helgen.

Jag var nyss ute på balkongen och skördade 16 tomater. Men bara 7 är så stora att dom förtjänar beteckningen tomat.

snowy00
2

#89:

Nä, jag tänker så jag med. Så länge man inte kommenterar och gillar på precis alla kommentarer. Sen kanske personen tycker det är kul att se mina foton på instagram, eftersom hon verkade gilla mina två tavlor som hänger på aktiviteten.

(lustigt, just när jag skrev min fråga i #88 så fick jag för första gången en främmande följare på mitt det kontot…….slump?😛)

#90:

Vi har också haft det lite regnigt, men relativt varmt (10-11 grader) i några dagar.

Kanske får några av era tomater mogna inomhus då?🤔 Om inte alla redan är mogna..

Condor
2

#91:

Så länge det inte är frost, får tomaterna mogna ute. Dom smakar inte lika gott om dom mognar inne. Det finns fortfarande massor av gröna omogna kvar.

Stormen har förstört resten av våra balkongblommor och det stormar fortfarande. Först senare på eftermiddagen kommer stormen att avta. Som tur har vi tills nu inte haft elavbrott. Uppe i bergen, ungefär 150 km härifrån hade dom vindbyar upp till 140 km/h. Just nu har vi 12 grader och solen har kommit fram.

Jag skulle ge ett konungsrike för en enda sommardag ute på sjön med 30 grader och solsken, om jag hade ett så att säga. 😄

snowy00
2

#92:

Kan förstå det. Sommaren är ändå bästa årstiden 😄 hoppas stormen har avtagit nu då.

Condor
3

#93:

Det värsta är över nu och vinden avtar. Som tur blev det ingen elavbrott.

Stjärnskott
0
 🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
1

#95:

Jag kan inte se något skrivet i din kommentar, Stjärnskott 🤔 det ser ut som ett inlägg, men själva textrutan saknas helt för mig.

Stjärnskott
2

#96: Ja, jag vet inte riktigt vad det var som hände….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#97:

Ok, nä kanske var nån bugg bara..😛

FataMorgana
1

Ja, jag undrar också hur det gick till, att få ihop med en helt grå ruta 😄Men som Snowy säger var det kanske bara en bugg. Intressant i alla fall, för det har jag aldrig sett förr.

Condor
2

I vanliga fall kan man inte skicka iväg ett tomt inlägg.

Eftersom tråden är full, öppnade jag en ny här:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1623772/babbeltrad-nr-63

Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.