Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 669 ggr
Condor
2

Babbeltråd Nr. 63

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan vi fortsätta att babbla.

snowy00
2

På tal om att fota i dimma. Vi har lite dimma här just nu… Men jag känner mig lite för bekväm för att gå ut i kylan och regnet, hehe. Sedan vill jag inte gå med systemkamera i regn….men att fota i dimman med mobilen hade ju iaf funkat🤔

Condor
2

#1:

Det förstår jag och jag skulle inte ens gå ut i regnet om kameran vore vattentät. 😄 I regnet blir det ändå inga bra foton.

snowy00
2

#2:

Det kan ändå bli stämningsfulla foton i regn också.😄
Men det beror ju på vad man har för smak.

Condor
2

#3:

Min smak är det i allla falll inte. 😄 Det är ju det helt vanliga trista vädret som vi har nästan varje dag.

snowy00
2

#4:

Jo, visst är det väl så. Jag har nog aldrig fotat i regn, heller.

snowy00
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vid ca 23 minuter i denna video, (och alldeles i början) ser man någon som inte är rädd för att blöta ned sin kamera. Men han plockar isär kameran i några delar när han kommer hem, så att de får torka.
En gång lade han t o m en del av kameran i ugnen på svag värme, för att den skulle torka…..men så avancerad är nog inte jag. Hehe

• Redigerat 2025-10-27 12:55 av snowy00
Condor
2

#6:

Men när regnet ökade, använde han ett regnskydd för kameran, ungefär vid minut 39.

Man kan ju ställa ugnen på låg värme, t.ex. 30 - 40 grader eller så. Fast en hårtorkare skulle nog vara bättre.

snowy00
2

#7:

Ja just det…sen var väl det där ett test av kameran också. Så han kanske inte gör det så där, så ofta, i vanliga fall.😛

snowy00
2

Jag fattar inte riktigt hur visningarna gick från typ 200 på en månad (tror jag) till nästan 800, på min instagram för foton…vet inte om det var pga att jag laddade upp höstbilderna, att en bekant gick med och typ delade bilderna på nåt sätt (som jag inte vet om hen gjorde), eller att typ botar besökt mina foton/profil som genererar visningar….?Börjar också tänka om det hade något med den här bedragaren att göra…..inte för att det spelar så stor roll egentligen.

• Redigerat 2025-10-27 20:32 av snowy00
snowy00
2

Iofs, så har höstbilderna flest visningar av alla mina foton….🤔..Man blir inte så mycket klokare av dessa statistiker på social media. Suck.

snowy00
2

Hm. Enligt chatgpt är det möjligt för bedragare att öka antalet visningar snabbt på en Instagram…

Jag måste nog byta lösenord osv…

Ja — det är fullt möjligt att någon utomstående använder automatiserade tjänster för att artificiellt driva upp visningar på ditt Instagram-konto, även utan att du själv gör något. Här är varför det kan hända, hur du känner igen det, vad du bör göra direkt och hur du kan samla bevis för att rapportera det.

Varför skulle någon göra det?

”Boost” för att senare sälja kontot eller tjänster — inflationsbara siffror gör konton mer attraktiva för köpare eller för annonsörer.

Manipulera algoritmer — försöka få ditt innehåll rekommenderat mera (ibland trafikstyre).

Sabotage eller stalking — skapa störningar, få dig att se misstänkt ut eller dra uppmärksamhet.

Test/experiment — skriptkörningar eller botnätverk kan träffa många konton slumpmässigt.

Bedrägeri — t.ex. se vilka konton är aktiva/populära för senare phishing eller scams.

Tecken på att det var bots (snabb kontroll)

Plötslig, kraftig spike i visningar utan motsvarande ökning i: kommentarer, sparade inlägg eller följare.

visningstid (för videor) — låg retention/avslutningsgrad.

Många visningar från ovanliga länder eller från samma geografiska plats som inte matchar din publik.

Kommentarer eller konton som verkar generiska/automatgenererade (t.ex. korta, opersonliga, emoji-kommentarer från nyligen skapade konton).

Ovanliga hänvisare i Insights (om du har Business/Creator-konto kan du se källa: Explore, Reels, Profile, osv.).

Ovanlig DM-trafik eller följarströmmar från konton med få följare/följer många.

Omedelbara åtgärder (gör dessa nu)

Byt lösenord för Instagram och för e-posten kopplad till kontot.

Aktivera tvåfaktorsautentisering (2FA) — inställningar → Säkerhet → Tvåstegsverifiering.

Revokera tredjepartsappar — inställningar → Säkerhet → Appar och webbplatser (ta bort allt du inte känner igen).

Granska kontots behörigheter (t.ex. Business integrations, Facebook-kopplingar).

Spara bevis: skärmdumpar av statistiken/insikter, tidpunkter för spike, eventuella misstänkta kommentarer/konton.

Rapportera till Instagram: Inställningar → Hjälp → Rapportera ett problem (lägg med skärmdumpar och förklara att du misstänker inauthentic/bot-aktivitet).

Om du har ett Business/Creator-konto, gå till Professional Dashboard → Support/Contact Support för prioriterad hjälp.

Blockera/ta bort misstänkta konton och markera spam-kommentarer som sådan — det hjälper systemet att lära sig.

Vad Instagram/Meta gör och vad du kan förvänta dig

Plattformar försöker ofta automatiskt upptäcka och ta bort falska visningar, men processer kan ta tid.

Om aktiviteten är tredjeparts-driven kan Instagram ta bort de artificialt genererade visningarna eller vidta åtgärder mot de angripande kontona/tjänsterna om de upptäcks.

I vissa fall händer ingenting synligt om det är svårt att bevisa eller om trafiken kommer från många okända källor — därför är dokumentation viktig när du rapporterar.

Bevis, loggning och vad du ska skicka i din rapport

Datum/tid för spike (UTC+datum/tid).

Skärmdumpar av Insights före/under/efter spiken (antal visningar, källa, demografi om synligt).

Exempel på misstänkta konton eller kommentarer (profil-namn, länk).

Kort förklaring (på svenska/engelska) att du inte köpt några tjänster och att du misstänker inauthentic activity.

Förebyggande åtgärder framöver

Håll kontot privat tillfälligt om du känner dig utsatt.

Använd 2FA permanent.

Undvik att dela inloggsuppgifter.

Använd ett Business/Creator-konto för att få bättre insikter och supportvägar.

Ha rena, officiella integrations-appar (hantera API-nycklar och tredjepartstjänster sparsamt).

• Redigerat 2025-10-27 21:01 av snowy00
snowy00
2

Så, har nog gjort det jag kunnat nu enligt ovan.

Condor
2

#12:

Vad jobbigt. 😮 Jag har inga social media konton som instagram eller facebook och när jag läser vilka problem som man har, är jag glad att inte ha ett konto.

Men jag får en massa pishing mails där jag uppmanas att bekräfta mina uppgifter. På sista tiden är det bitpanda eller någon som utger sig vara bitpanda som skickar mig mejls. Men eftersom jag inte har med bitpanda att göra raderar jag dom med en gång. Annars är det ganska populärt att skicka mig mejls från en påstådd advokat i Sydamerika som uppmanar mig att klicka på någonting, eftersom jag har blivit stämd eller anklagad för någonting. Och till slut har jag fått mejls med rubriken att alla mina foton blir raderade om jag inte klickar på deras länk. Jag vet inte ens vilka foton det skulle vara, eftersom jag inte har ställt in några på en fotosida.

Skickar man iväg tusentals sådana mejls med en chatboot finns det alltid några enstaka som går på det.

snowy00
2

#13:

Ja, det är många gånger som jag funderar på att inte ha varken Instagram eller Facebook. Men sen gillar jag att dela mina foton, och texter så då har jag dem ändå. Men sådana här gånger önskar man att man inte hade ett, hehe.

Gråeld
3

Tur att du reagerade, man får se upp idag.
Hade facebook, men kände att det var ingenting för mig. Så jag avslutade mitt konto där, det är nu flera år sedan.

snowy00
3

#15:

Ja, det känns som att det nästan blir svårt att lita på någon nu för tiden. Låter lite mörkt… Men.

Hade gärna avslutat både instagram, och Facebook. Men sen har man ju några vänner där också (alltså som jag även träffar utanför sociala medier)…🤷🤷🤷

snowy00
2

Nu inaktiverade jag både Facebook och Instagram, tillfälligt.😅

Condor
2

#17:

Och, hur känns det så helt utan facebook och Instagram? Tänker du aktivera dom igen?

snowy00
2

#18:

Jag har faktiskt aktiverat Instagram igen. Eftersom jag har gjort mitt konto "privat" så bör jag inte få flera bedragare som följare, eller liknande. Eftersom när det är privat kan ju bara ens följare (som man ju väljer själv) se och kommentera på mina foton, osv. Så det känns faktiskt ganska bra med det igen, och relativt tryggt.

Jag tror jag aktiverar Facebook (där jag ju är helt anonym, och delar mina texter på andligt tema) igen här framöver, men låter den nog ligga vilande ett tag i alla fall.

Tack förresten, för att du frågar 🙂

Condor
2

#19:

Ja, om bara dina vänner har tillgång, uppfyller ju kontot sitt syfte, för det var ju det som du behövde ett konto till.

Condor
2

Idag skulle man äntligen ha ett väder som duger för en höstpromenad och ta ett par höstfoton. Det är soligt och 17-18 grader. Men Fata Morgana har jobbtag. ☹️

snowy00
2

#20:

Just precis. Det är ju hela syftet med kontot 😊

#21:

Det var ju typiskt. Här har det varit mulet och typ 7 plusgrader. Brrr.
Sen ställde vi för övrigt bak klockan en timme i helgen som var. Så det blir mörkt vid kl 17 ca nu istället. Men ljust en timme tidigare på morgonen.

Condor
2

#22:

En extra timma mer hade vi i alla fall. 😊

Gråeld
3

Kom ihåg just nu, hur är det med Fatas ryggsmärta. Är du frisk nu, eller känner du av den ännu.

FataMorgana
3

#24: Tack, för att du frågar. Den är tusen gånger bättre nu, men inte helt bra än. Det värker lite här och där, drar och ömmar fortfarande på en viss punkt där långt nere på ländryggen. Men mycket bättre än när jag gick på alla fyra 😊 Önskar bara den äntligen skulle bli helt bra igen. 🤗

Gråeld
2

Du får variera din arbetsställning, så du inte blir statisk. Både sitta och stå vid skrivbordet, och gå runt och skaka loss ibland. Men det kanske ni redan gör på kontoret.🤗

• Redigerat 2025-10-29 17:39 av Gråeld
FataMorgana
3

#26: Ja det är viktigt att variera, men jag glömmer så lätt, så bara bra att du påminner mig om det. Ska försöka tänka på det i morgon igen 😊

snowy00
2

#23:

Jo, man fick ju det.😊

snowy00
2

Jag har nyss köpt ett spel till mitt VR-headset där man flyger större flygplan… Lite häftigt är det… Men jag har inte hunnit spela så mycket . 🤪😊

Annars är nästan det jag saknar mest nu när jag har min anonyma Facebook inaktiverad, alla andliga visheter som finns att läsa där….

FataMorgana
2

#29: Det låter som ett häftigt spel. Men det är säkert ett spel jag skulle bli yr i huvudet av 💫🥴

snowy00
2

#30:

Ja, "till och med" jag blev lite yr när jag råkade svänga planet för mycket.😣 Jag som aldrig burkar bli det i VR annars.

Condor
2

#31:

Det är nog för att kroppen inte följer med i rörelserna som VR brillorna visar. Du svänger plaanet, men kroppen sitter fortfarande stilla.

Ett formel 1 spel vore roligt, fast inte ens i en äkta formel 1 simulator har man samma känsla som i en riktig bil. Man känner inte G-krafterna i kurvorna och det är just den känslan som visar en förare hur snabbt som man kan fara i en kurva.

• Redigerat 2025-10-31 09:41 av Condor
snowy00
1

#32:

Ja, det är nog så. Det borde egentligen finnas formel 1 spel också 🤔 ska söka sen efter ett, bara för kuls skull.

Det kändes lite konstigt att hålla i planets "styrspak" eftersom man inte har något i händerna. Det kändes bättre då att hålla i VR brillornas kontroller… Men då var det så klart svårt att ändra reglagen i flygplanets cockpit…😂 Men men, lite kul är det ändå.

Condor
2

#33:

Om du hittar ett gratis formel 1 spel för VR brillor, säg till. 🙂

snowy00
2
Condor
2

#35:

Men sen kanske man behöver en ratt?

snowy00
2

#36:

Jo, det kan nog vara bra att ha det i så fall.

Condor
2

#37:

Den är säkert dyr och pedaler behöver man ocksa.

• Redigerat 2025-10-31 11:50 av Condor
snowy00
2

#38:

Troligtvis😊 Annars går det ju att ha en "vanlig" handkontroll också. Inte samma känsla, men antagligen lite billigare

Condor
2

#39:

Det blir inte så värst äkta i så fall.

FataMorgana
2

#40: Då får du nog leta efter en äkta formel1 bil att köpa och inte leta efter spel, om du vill ha det så äkta som möjligt 😄

snowy00
2

Jo, jag tänker, det är ju bara ett spel som man ska ha lite kul med.😄

Condor
2

#41:

Bara ett däck till en formel 1 bil kostar runt 2.000 $.

Condor
2

#42:

Men det är ju inte kul om man inte har en ratt och pedaler.

FataMorgana
2

#44: Ja, då är väl dator spel och VR spel inget för dig 😄

Condor
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#45:

En sån här skulle duga för mig:

https://tango-racing.com/tango-racing-f1-simulator

snowy00
2

#46:

😄

Condor
2

Jag kom just att tänka på att vi har ju halloween idag. Lite väl sent nu för att ställa in ett "happy halloween inlägg". 😄 Dom andra sajterna har ju heller inte ställt in ett sådant inlägg, så det fanns ingenting som skulle ha fått mig att haja.

Det är heller inte så som det brukar vara när det är halloween, att barn ringer på dörrar och frågar "sött eller surt"?. Känns inte som halloween.

Det blir väl någon skräckfilm i kväll.

• Redigerat 2025-10-31 16:51 av Condor
FataMorgana
2

#48: Det har jag också glömt bort, att det är halloween idag 😄

snowy00
2

Jag har sett två skräckfilmer under veckan. The Omen, och The first Omen. Den sistnämnda tycker jag var bättre än den förstnämnda… Men ni har säkert redan ett antal skräckfilmer att välja bland.😄

snowy00
2

Hm, idag har jag känt mig matt i kroppen, lite illamående, och lite yr. Även lite smått "skakig" i kroppen. Det blev bättre några timmar på eftermiddagen, men nu känner jag det lite igen. Kanske är det något psykiskt.

FataMorgana
2

#50: Vi har nog sett dem alla, så det är svårt att hitta något nytt. För det mesta blir det bara upprepningar. Helst ser vi på någon slasher eller splatter film eller vad det nu heter 😄

FataMorgana
2

#51: Kan det kanske komma från spelet? Hoppas i alla fall det går över fort.

snowy00
2

#52:

Okej 😄

#53:

Jag funderade också om det är spelet. Men jag spelade "bara" 15-20 min idag, och ungefär lika länge igår. Kanske får hålla upp att spela det någon dag…

FataMorgana
2

#54: Det skadar ju inte att hålla paus en dag, att göra yoga och meditera i stället, och något annat som gör gott åt kropp och psyke 😊

• Redigerat 2025-10-31 19:01 av FataMorgana
snowy00
2

#55:

Nej, precis.😊 Har iaf gjort yoga, andningsövning, och meditation idag också (det blir ändå var och varannan dag, eftersom det lättar så bra på spänningar i huvudet). Även tränat lite styrketräning.

Men ska låta VR brillorna ligga någon dag som sagt.😊 Sen jag fick de nya, fungerande brillorna har jag nog använt de en stund varje dag.

• Redigerat 2025-10-31 19:18 av snowy00
Condor
2

#50:

Vi såg den senaste halloween filmen från 2022 igår. Passar bra till halloween och för första gången fick man se Michael Mayers utan mask.

snowy00
2

#57:

Ah, ja såg lite av en trailer på den nyss. Kan säkert vara bra, och passa till halloween.

Condor
2

#58:

Vi kom just på att det inte var den nyaste som vi såg, utan den från 2018. Men konstigt, för Michael Mayers brann ju upp med huset i slutet. Men den rackaren måste ha överlevt på något sätt. Men hur so helst, den från 2022 går att streama idag, så vi får väl se den i kväll.

Här börjar solen att ta sig fram och vi har 14 grader. Om det blir mer sol och ett par grader till, kanske vi ändå kan ta en höstpromenad idag.

snowy00
2

#59:

Okej. Jag tror inte jag har sett de filmerna, men känner igen huvudkaraktären (han med masken). Säkert överlevde han lågorna på något sätt😁

Vi har 6 plusgrader nu. Alltså, mössa och vantar väder. Jag åkte ut med cykeln imorse för att hämta medicin på apoteket…..🥶

Hoppas det blir en höstpromenad för er då, och att ni får några fina foton att visa upp.

FataMorgana
2

#60: Ja, nu har vi 16 grader och så blåser det lite, så om det är tillräckligt varmt där ute vet jag inte, men vi ska ge det ett försök och strax gå ut 😊

Condor
2

#60:

Det blev 18 grader och vi tog en massa foton som Fata Morgana strax ställer in.

FataMorgana
0

#62: Japp, men jag la in dem i Stjärnskotts tråd "Hösten och dens färger" 😊

Condor
1

Och så blev vi attackerade av hjortflugor. Bääähhhhh

snowy00
2

#64:

Säger hjortflugor bäh? Det trodde jag fåren gjorde 😄

Condor
2

#65:

Jag säger det för att dom är så äckliga. Dom ger sig inte iväg när dom sitter på en och försöker att borra sig fast i huden, där dom sen tappar vingarna och blir till en parasit.

snowy00
2

#66:

Ok, det låter väldigt otrevligt.

Stjärnskott
2

#66: Aha… här heter eller kallas de älg flugor….
Läskiga typer.
Verkligen blääää

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
2

Kormflugor, hjortdjuren är drabbade av dessa parasiter.

Condor
2

#68:

Ja, älgflugor och hjortflugor är samma sak och de är bäääääääh.

snowy00
2

Blä..😊🪰

snowy00
2

#71:

Ursäkta mitt "blä".😅 Det var ett lite omoget sätt att hantera det på, från mig.

FataMorgana
2

#72: ingen fara. Tyckte bara det var roligt att läsa era blääääh och bääääh 😄

snowy00
2

#73:

Vad bra..😊😄

snowy00
2

Ibland vet man inte om någon tar illa upp när orden bara ramlar ut….🤣

Condor
2

#75:

Det var ju jag som började med bääääähh. Ett enda bäääähh eller blääää kan säga mer än tusen ord. 😄

snowy00
2

#76:

Haha 😂

snowy00
2

Nu är snart ansökan till sjukersättning inskickad….. Mycket nu att tänka på…🫡 Jag får öva "no-mind" 😄

Condor
2

#78:

Om du har skickat in den, har du gjort vad som är nödvändigt och du behöver inte ha det i tankarna förän du får besked om den gick igenom.

Gör helt enkelt någonting som ändrar fokusen, t.ex. fotografera, måla en bild eller spela piano. 😊

snowy00
2

#79:

Ja, det ska jag göra. Håller på med en teckning i bläck (alltså på datorn), och så fort jag tecknar på den så glömmer jag allt annat för en stund.😊

Jag vet inte hur jag riktigt skulle klara mig utan dessa saker…att få uttrycka mig i dem kreativt.

FataMorgana
2

#80:

Att teckna är verkligen jätte meditativt. Skulle jag ha mer tid skulle jag också teckna, men jag tror jag får vänta med sådant tills jag går i pension eller så 😄

Condor
2

#81:

Jag är i pension. Men jag har inte tid att teckna.😄

snowy00
3

#81:

Visst är det. Lite som att lägga pussel… Man sugs in i det hela.

Här är senaste som jag nyss blev klar med. Nåväl, den duger.🙄 Det är en tolkning på ordet "drink".

1000000636.jpg

#82:

😄 - det är ett bra tidsfördriv…om man har för mycket tid dvs

snowy00
3

Annars verkar det jobbiga ha löst sig på min aktivitet. Hade ett bra samtal där idag som underlättade mycket. Men, jag tror att det jag skrev om i min tråd "En dröm i drömmen" var den avgörande saken. Att komma ut ur det där tillståndet, och bara släppa allt det där negativa till 99,8 % gjorde verkligen susen.

• Redigerat 2025-11-04 18:25 av snowy00
snowy00
2

Sen har vi 12 grader ute nu kl 08.00 ca, den 5 november.😮

Känns ovanligt varmt…

FataMorgana
2

#83: Det blev ju riktigt snyggt 😊

#84: Va bra 😊

#85: Hellre ovanligt varmt än ovanligt kallt 😄

snowy00
2

#86:

Tack!😁 Det blev några timmars arbete (fördelat på några gånger) för att få till den…😊

Ja, egentligen är denna temperaturen skön och lagom, hehe (för årstiden).

Condor
2

#85:

Oj vad varmt ni har det. Klockan 8,00 hade vi bara 3-4 grader. Vi har klara kalla nätter och på dagen ungefär 13-14 grader med sol hela dagen. Tomatplantan står fortfarande kvar och snart kan jag skörda ett par till, eftersom solen hjälper till att dom mognar.

Condor
2

Nu har jag just avslutat den första träningen sen covid. En månad sen är det sen jag tränade sist. Jag tog det lugnt och gjorde bara hälften av vad jag annars gör. Lite rostigt känns det att träna igen. Men på helgen ska jag öka intensiteten.

snowy00
2

#88:

Ja, det är nästan för varmt ute för höstjackan nu t o m. Men fint att ni fortfarande får mogna tomater.😊

#89:

Skönt att komma igång med träningen igen.

Condor
2

#90:

Ett par mogna och många halvmogna och gröna finns det på plantan. Tills vi gör sallad nästa gång får vi nog ihop tillräckligt många mogna. Vi får väl se hur länge vi kan skörda. De flesta bladen på plantan är gula och det finns inte många gröna blad kvar. Men så länge det mognar tomater behåller vi den.

Condor
2

Nu är det dags igen att fara till bilverkstaden och byta till vinterdäck.

snowy00
2

#92:

Det kändes nästan som ni bytte till sommardäck nyss….😄 Tiden går så fort.

Lite lustigt. Nästan så att vissa folk undrar lite hur jag kunde gå ifrån att vara näst intill ett stressat "vrak" på min aktivitet, till att vara i stort sett "normal" över en helg. Svårt kanske att säga att jag kom ur något udda tillstånd på några sekunder….. Så jag har sagt att det var pga samtalet vi hade, vilket ju också till viss del stämmer😄.

Men de är så klart glada att jag mår bättre igen.🙄

Condor
2

#93:

Ja sommarn går fort över. Tiden till det är dags att byta till sommardäck kommer att gå långsamt, åtminstone subjektivt.

Huvudsaken att det går bättre för dig nu.

snowy00
2

#94:

Ja, det är huvudsaken 😊

FataMorgana
2

#93: Det är ändå rätt otroligt hur snabbt det kan gå 😊

snowy00
2

#96:

Visst är det så.😊 Det är på något sätt i de mörkaste stunderna som det vänder. Så hur man än mår idag, just nu. Så kan det vara tvärt om imorgon. Tänker jag nu.

FataMorgana
2

#97: Ja det kan ju gå åt andra hållet med, att man plötsligt mår dåligt igen. Men jag tänker och tror, att ju mer vi mediterar och iakttar oss själva och ju mer vi mognar, desto lättare blir det att hantera våra motgångar och ju snabbare kan vi ta oss ur de sämre perioderna. Och ja, det är ju i de mörka stunderna som vi lär oss mest om själva också 😊

snowy00
2

#98:

Precis, så är det ju😊

snowy00
2
Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.