Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 506 ggr
snowy00
2

Babbeltråd Nr. 57

1000000370.jpg

Ny babbeltråd😊

FataMorgana
2

#0: Fin bild 😊 Läste i den gamla tråden om din huvudvärk och tänker att du nog ansträngde dig för mycket. Men i alla fall är du inte ensam om att ha huvudvärk, för det har jag med. Kanske beror det på att vi har så kvavt i luften och för att jag hade ganska mycket jobb idag.

snowy00
2

#1:

Tack! 😊

Ja, jag tror jag ansträngde mig för mycket. Ska nog vila från konditionsträningen imorgon. Kommer ändå ut på kort promenad. Ibland behöver kroppen återhämta sig.

Tråkigt att du oxå har huvudvärk… Men ja, kvav luft och mycket arbete är nog rimligtvis orsaken för dig.

Stjärnskott
3

#0: Fin bild.
Är det vid Rullsand?
Nu har vardagen rullat igång påriktigt.
Första veckan snart avklarad och ja, julafton står bakom hörnet.
Tiden går ju så himla fort nu igen🫣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#3:

Tack! Det är vid Strandbaden. Jag tog bussen dit i tisdags för att åtminstone en gång ha suttit vid stranden denna sommar.

Ja, bara fyra månader till julafton😄
Visst går tiden undan.

Condor
1

Just kom jag hem från handlandet och idag var det ännu stressigare än normalt. Jag brukar ju skynda på, men ibland har man ovanligt många hinder framför sig.

Det började redan efter 5 minuter. En bil kör i 50 där som man får köra 100. Det är en uppförsbacke med ett par kurvor, så man kan inte köra om. Kurvorna kan man utan problem ta med 100. Efter uppförsbacken kommer en kurva som man åtminstone kan ta med 80-90 utan problem. Bilen körde i 50 och bromsade framför kurvan. 😄

Sen körda jag till parkeringshuset där den första affären var. Man kan bekvämt köra in där, parkera gratis i 2 timmar och det finns gott om plats där. Men före parkeringshuset finns det trånga parkeringsplatser och bilarna framför mig kan inte helt enkelt köra till parkeringshuset. Nej, dom måste vänta tills någon klarar av att parkera ut sin bil ur den trånga parkeringsplatsen. Och sen väntar nästa bil framför mig tills en annan har kört ut.

Sen körde jag till en affär för att köpa nyttodjur mot kräken på balkongblommorna. Det är en grusväg där bara en bil har plats och det finns bara ett par ställen som 2 bilar kan mötas. Efter halva vägen stod en lastbil med en grävgrej och grävde ett stort hål i gatan. Omöjligt att köra förbi så jag parkerade bilen på vägen och gick till fots till affären. På tillbakavägen gick jag förbi grävstället och just då svängde den där grejen som dom gräver med mot mitt huvud, så jag fick ducka för att inte vara död.

Sen satte jag mig i bilen och for iväg. Efter 100 meter stod en jättestor lastbil med polsk nummerplåt där och blockerade grusvägen, precis där som man kan köra ut på den stora gatan. Jag var inlåst mellan 2 lastbilar. Jag insåg att den som grävde inte kan flytta på sig, så den enda möjligheten är att den andra flyttar på sig. Men föraren var inte där. Efter 5 minuter kom han och jag uppmanade honom att göra gatan fri. Visst är det krångligt att backa ut till den stora gatan med en sån stor lastbil, men man får väl inte blockera gatan sådär heller. Grusvägen skulle ändå ha varit för trång för den stora lastbilen.

Föraren kunde inte tyska och pekade att jag skulle köra ut på ett ställer där man bara kommer ut med en moped. Det enda som han förstod var när jag sa ordet polis i alla språk som jag kände. Då backade han ut.

Glad att vara hemma igen. Det känns som om hela världen skulle ha blivit galen. 😄

• Redigerat 2025-08-21 14:09 av Condor
snowy00
2

#5:

Ujuj, vilken dag du har haft. Allt på en gång. Men, vilken j*kla tur att inte grävgrejen träffade ditt huvud🫡😑

Själv har jag haft ett möte som inverkar på min framtida ekonomi, osv. Mötet gick bra, men blev kort, så vi ska ha resterande delar av mötet om 1-2 månader. Men jag vill inte skriva så detaljerat vad det handlar om… Så här öppet…

snowy00
2

Ikväll när jag skulle vattna tomatplantan såg jag att en av tomaterna börjar bli gul i färgen. Kanske 1/3 av den har fått gul färg.
Är det så att tomater först blir gula, sen röda när de har mognat klart?🤔 Men det finns väl oxå gula tomatsorter..?

Condor
2

#7:

Våra tomater blir först oranga och sen röda. Men innan dom blir oranga, kanske dom ser lite gröngula ut. Jo, det finns även gula sorter. Du får väl se hur dom utvecklar sig.

snowy00
2

#8:

Ok. Kollade igen nyss, och ja den är väl mer gröngul än gul….😊

Condor
2

#9:

Den första förändringen i mognaden är att tomaterna får ett ljusare grönt och på det stället som de sitter på stjälken uppträder det först. Där kan det se ut som gröngult. Sen blir dom orange och till slut röda.

Men nu vet jag inte om jag minns rätt. Skrev du inte redan för ungefär en vecka eller så att dom börjar få färg?

FataMorgana
2

Äntligen helg 😊

Condor
1

#11:

Yippieayeeeee! 😁

snowy00
1

#10:

Jag minns inte heller. Men fram tills nu har de i alla fall mest varit gröna, med lite få "streck" av gröngula.

Men jag minns att vi skrev om hur lång tid det kan ta för dem att mogna, och du skrev nog ett par veckor eller så.

Nu har de veckorna gått…så kanske tar det längre tid eftersom de är mest kyligt, skugga, osv ute nu.

#11:

Skönt! 😄

• Redigerat 2025-08-22 16:12 av snowy00
snowy00
2

Så här skrev jag i alla fall i förra babbeltråden (# 44), för cirka en vecka sen:

"Förresten. Angående tomater, så har jag hört att man kan skörda dem från plantan när de fortfarande är gröna och omogna, sen lägga dem inne vid fönstret, och låta dem mogna där i stället. Men jag vet inte om det stämmer/funkar?
Mina är alltså fortfarande gröna, men jag är heller inte säker på om de har vuxit klart heller. Kanske de fortfarande växer, och inte har börjat mogna därför?🤔"

• Redigerat 2025-08-22 16:14 av snowy00
Condor
2

#13:

Vädret spelar förstås en stor roll. Om det är kallt och de inte får sol, tar det längre tid. Jag kollade just vilket väder ni har och det är regnigt med bara 11 grader. Det är ju ovanligt kallt för augusti även i Sverige. Då står mognaden stilla för tomaterna. Men fram till nästa helg ska ni få upp till 20 grader, så då kanske det blir fart på dom igen.

Condor
2

Nu var vi just ute på balkongen, för att sätta guldögonsländelarverna, som jag köpte igår, på blommorna. Vi har bladlöss och spindelkvalster och medan vi tittade på blommorna, upptäckte vi nyckelpigslarver på dom. 🙂 Dom är mycket effektivare i att käka bladlöss än guldögonsländelarverna. Men äter inga spindelkvalster. Dom får guldögonsländelarverna käka. 😊

Så sköter naturen sig själv.

snowy00
2

#15:

Ja, det är nu bara 9 grader och regnigt 🥶 ibland har augusti kunnat vara wen varmaste månaden. Så först denna hetta med 30 grader, sen på några dagar 10 grader känns som ovanliga skiftningar för oss.

Vi får väl se om tomaterna får fart, annars tar jag in dem innan hösten så de får mogna inne.

• Redigerat 2025-08-22 18:19 av snowy00
Gråeld
2

Nyss juli, snart september. Vars tog augusti vägen?. Det verkar fattas ju dagar i min almanackan !!🤔

• Redigerat 2025-08-22 18:35 av Gråeld
Condor
2

#17:

Så länge det inte fryser klarar dom sig ute.

Condor
3

#18:

Det är över en vecka kvar. 😊

FataMorgana
3

#18:

Jag vet inte vad som står på, jag försöker ge Gråeld gilla och ser bara minus 🤷‍♀️

Condor
3

#21:

Samma här. Nu har hon 2 minus. 😄 Någonting måste ha hakat upp sig.

FataMorgana
3

#22: Vi får väl blunda för minuset och låtsas som att det inte existerar 😄

Condor
3

#23:

Ibland är mindre mer. 😄

Gråeld
3

Wow, jag får 2 minus och av värdarna dessutom!!
Undrar vad man gjort!.😇🤣

FataMorgana
3

#25: Det undrar jag med 😅

Stjärnskott
4

#18: Det undrar jag med. 😵

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#18 & #27

Jag minns alla foton på vårtecken som vi tog. Minns det som igår. Ja vart har tiden tagit vägen. Snart har vi vinter igen ⛄❄️🧤

snowy00
2

#21:

Nu har Gråeld bara -1 i gillningar där. Bara en till så har saken neutraliserats. 😄

FataMorgana
2

#29: Jag fattar ingenting 🤔

snowy00
2

#30:

Alltså, Gråelds inlägg hade -2 i gillningar. När jag satte en gillning så blev de bara -1. Om någon ger en till gillning på hennes inlägg, så har hon inte längre minus, utan iaf bara 0.(neutralt)

snowy00
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag såg just klart en dokumentärfilm, som jag också har sett för flera år sedan. Den handlar om någon som klättrar upp för en 900 m hög klippvägg, utan säkerhetsrep eller liknande. En ganska otrolig grej, eftersom ett felsteg skulle göra så han föll ned för klippan till sin död. Men han klarade det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Free_Solo

En intressant grej som berättas är att hans amygdala (ett område i hjärnan som har med rädslor och ångest att göra bl a) inte visade någon aktivitet alls, i stort sett, när han gjorde en MRI-skanning av hjärnan (se klippet).

Tänk så mycket om oss som hjärnan har att göra med (allt, i stort sett).
Tyckte detta bara var ett intressant exempel😊

Gråeld
4

Ja, usch skräck blandad förtjusning.
Att balansera på knivudden, ett felsteg så. Att vara i nuet, verkar vara högst varierande mellan personers olika sätt.

FataMorgana
2

#31: Tack, men det där förstod jag😄 Men jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Menade bara att jag förstår ingenting om varför Condor och jag bara kan ge minus, medan du tydligen kan ge gilla som vanligt 😊

Condor
3

Nu tog jag tillbaka mitt minus, så nu är Gråelds inlägg åtminstone neutralt.

Det är ju inte den första gången som forumet har fått fnatt. För inte så länge sen räknade det ihop antalet svar fel, så att man kunde skriva betydligt fler inlägg än 100 i en tråd.

Min förklaring: Vi har så hög energi här på sajten att elektroniken inte hänger med. 😄😄😄

FataMorgana
2

#35:

Ja så måste det ju vara 😅

(Jag tog också bort mitt gilla och nu är där plötsligt ett gilla 😄)

• Redigerat 2025-08-23 11:34 av FataMorgana
Condor
2

#36:

I alla fall fick vi ut henne ur minuset. 😊

snowy00
2

#33:

Så är det…undrar om han egentligen gör det där farliga bara för att få vara helt i nuet för en stund? Eckhart Tolle har sagt så ibland om de som gör sådana här livsfarliga saker…att de antagligen söker sig dit för att just få vara en stund i nuet.😊 Men lite galet kan man ju ändå tycka att det är…

#34:

Jaha, jag förstår.😄

#35:

Haha 😄😄😄 Ja, det måste ju vara våra höga frekvenser……🤣😂

Condor
3

#38:

Jag tänker att det kan vara så att de som gör livsfarliga saker söker en adrenalinkick. Det finns riktiga adrenallinjunkies.

Om amygdalan upplever hot, skickar den signaler som bland annat leder till att binjurarna utsöndrar adrenalin. Vem som har låg amygdala aktivitet behöver mer stimuli, dvs. livsfarliga situationer för att få en adrenalinkick. Tröskeln för ligger högre.

snowy00
2

#39:

Ah, ja det låter troligt.🤔

snowy00
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick bara lust att visa hur den mognande tomaten ser ut. Redan från igår till idag så har den blivit mer gul/gulgrön. Men övriga tomater är fortfarande gröna som synes 😊🍅

FataMorgana
2

#41: Jag följer med spänning 😊

Stjärnskott
2

#35: 🤣 Helt omöjligt är det ju kanske inte…..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#41:

Dom tomaterna verkar att ha långt kvar. Skulle ni ha det soligt och varmt, skulle jag säga att den ena är mogen om en vecka. Men eftetrsom ni har det kallt och du bara har 3 timmar sol på altanen, tar det nog 2 veckor tills den är färdig.

Condor
2

#43:

😄😄😄

Condor
2

Äntligen är solen tillbaka. 🙂 Fast det är fortfarande för kallt för augusti. Just nu 20 grader, så det blir en promenad i naturen i stället för sjön. Sommarn ska komma tillbaka den kommande veckan, med höjdpunkten på torsdag, då det förväntas 32 grader. Sen lagom till helgen blir det dåligt väder igen.

snowy00
2

#46:

Det ser ut att bli bra väder här med nu i veckan. Nästan 20 grader och sol/moln. Till helgen ska det regna igen.

Hoppas ni hade/har en skön promenad.😊

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det blev några foton tagna idag, på alla möjliga saker man upptäcker i naturen den här tiden på året 😊

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här är några fler foton

snowy00
2

#48, #49:

Fina foton!

Vet du vad det är för "bär" i trädet? Visste jag inte bättre, så hade jag gissat på körsbär…😊

FataMorgana
2

Sen lyckas jag inte ladda upp fler bilder. Får bara felmeddelanden hela tiden, att uppladdningen misslyckades. Vad det beror på vet jag inte 🤷‍♀️

FataMorgana
2

#50: Jag vet inte vad det är för bär, men körsbär är det inte 🙂

Condor
3

Hehe, plantan på bild nr. 3 i inlägg 48 är indurstrihampa. 😄

Vi såg en massa ovanliga saker på den korta promenaden. Brevid ån finns det ett träsk, där vi såg en rovfågel jaga och som sen störtade sig på något byte.

Sen gick vi längs ån för att se om vi ser vår vän sköldpaddan. Den såg vi inte, men vi var överraskade att vi såg en annan sköldpadda, en mycket mindre och yngre. Den dök i vattnet så snabbt att vi inte kunde ta ett foto. Men kul i alla fall, för det visar att det kan finnas en population där.

Sen satt vi på en bänk som befann sig under ett par lönnträd. Det var vrkligen stora träd. Trädstammarna var runt 2 meter tjocka. Plötsligt föll det ner någonting från ett av träden. Jag tänkte först att det var en gren, för det som föll ner slog i ganska hårt. Sen såg vi att det rörde på sig och att det var en ekorre som föll ner från jag vet inte hur högt den föll.

Vi tänkte först att den är skadad, för när den reste sig upp klarade den först bara av att lyfta upp överkroppen. Bakbenen och bakre delen av kroppen förblev på marken. Men när vi gick dit för att se om vi kan hjälpa den, skuttade den iväg. Jag hoppas att den var oskadad.

Gråeld
3

Vilket bär år det är. Har plockat in de sista av hallonen. Insekterna har sugit ut många av hallonen, men dom ska ju också leva.🙂

Blåbären är stora och saftiga nu, så det blir mycket blåbärsdricka av dom.
Än så länge har solen visats sig, men det mulnar på, så rut ska väl skvätta idag också.

Gråeld
3

Gissar att ekorren blev omtumlad. Tur att den klarade sig.🙂

Condor
3

#54:

Jag skulle också gärna vilja gå och plocka blåbär, fast här i trakten växer inga och dom i affärerna är inte lika goda och inte lika nyttiga. Dom är bara blåa utanpå med gröna inuti. Därför har dom mindre av de nyttiga ämnen som fins i blåbär.

snowy00
2

#53:

Hehe 😄

Hoppas som sagt att ekorren klarade sig…

#54:

Jag ska nog själv plocka lingon/blåbär (mest lingon dock) med min far i höst, lika som förra året. Då har man nog lingon till yoghurten några veckor, sen.😊

FataMorgana
2

Vi har tyvärr inte så mycket att plocka här. Det enda vi kan är att palla majs 🌽 och sockerbetor från böndernas åkrar 😄

snowy00
2

#58:

…och industrihampa 😄😉🤣

Stjärnskott
3

Brrr, i dag har nordanvinden vint runt öronen så det stått ohärligt till.
Måste erkänna att besvikelsen är rätt stor nu när hösten verkar inkvartera sig. Alldeles för tidigt.

Oj, stackars ekorre. Hoppas den klarade sig trots allt. De ränner ju snabbt på grenverken. Det har jag sett. Men aldrig har jag sett nån falla.
Däremot låg det en död stackare på gatan i går morse när jag fick skjuts till jobbet😢

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#60:

Det var också den förstq gången som jag såg en ekorre trilla ner från ett träd. Jag tänkte att dom är för skickliga för det. Den som låg på gatan blev säkert påkörd.

Här hos oss är sommarn på väg att komma tillbaka. Idag ska det bli 28 grader och i morgon 32 grader.

Condor
2

Här har vi förresten ett ovanligt djur på besök. En älg som vandrar omkring i omgivningen norr om Wien. Tidningarna har döpt den till Emil och det finns klipps där den badar i Donau området.

Folk föjer den till fots och med bil om dom ser den och filmar den. Experterna anser att här kan den inte stanna, eftersom det är för hett och onaturligt område att leva i. De anser att allt som är över 14 grader är stress för älgen. Den har vandrat genom byar och tidningarna uppmanar människorna att hålla avstånd.

Nu diskutreras det vad man ska göra med den om den inte vandrar vidare. Att bedöva och förflytta den skulle innebära för mycket stress och det diskuteras till och med om den ska skjutas. Även för trafiken ska den vara en fara.

Jisses vilket uppror bara för en enda älg. Vad ska ni i Sverige säga med alla era älgar? Varför kan man helt enkelt inte låta den leva i fred och låta den göra vad den vill?

snowy00
2

#62:

Jag har inte ens tänkt mig att älgar finns i Österrike. Men tydligen. Det kanske blir lite som när en björn går genom samhällen här, vilket händer sällan. Men ja, så komplicerat det blir,
bara för en enda älg😵‍💫.

Condor
2

#63:

Det händer ibland att en vandrar hit från Tjeckien. Men det finns inga popultioner här.

Samma med björnar. Ibland vandrar det hit nån från slovenien eller Italien.

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hehe, här är Emil. 😊

snowy00
2

#65:

He he. Emil såg ju riktigt snäll ut 🥰

Hoppas de inte skjuter honom….😓

Gråeld
3

Älgar som vandrar in i ett samhälle, kan ju också vandra ut. Går inte det så får man försöka skrämma iväg älgarna. Kommer älgen tillbaka igen, så kan det bli tal om skyddsjakt .
Problemet är när älgen tappar sin naturliga rädsla för människor. Som olyckor kan inträffa.

Kan förstå att det blir en upplevelse i ert land med älg. Här blir det högst en notis i lokalpressen.

Värre är det med alla trafikolyckor med älgar. Ser man en älg stå vid vägrenen, så ska älgen bara över vägen.
Medan renar på vägen springer framför bilen.

• Redigerat 2025-08-26 13:47 av Gråeld
Gråeld
3

Såg en dokumentär om Alaska, för några år sedan. Där älgar kom vandrandes in samhället. Men det visades sig bero på att människan hade bebyggt, där älgarna hade sina naturliga vandringsleder.

Samma är det i Afrika, där elefanterna har sina vandringsleder.
Så människan ställer till problem både för sig själv och djuren.

• Redigerat 2025-08-26 13:48 av Gråeld
Condor
2

#66:

Ja, han brydde sig inte ett dugg om människorna. Det verkar att vara en ganska ung älg, för horrnen var inte särsklid stora. Ja, hoppas att han får leva.

Kanske han vandrar tillbaka när det blir hett? I norra Österrike skulle han ha haft mer skog och där fär det inte så hett. Dom har haft nattfrost 3 dagar i rad där.

Gråeld
2

Ja, det är en fjolårskalv.
Kanske hittar han en väg norrut. 🙂

FataMorgana
2

#70: En fjolårskalv. Du verkar ha öga för sådant 😊 Antar att det finns många älgar i dina trakter. De är fina djur på något sätt. Så ståtliga 🫎

Condor
1

#67:

Ja, fast här har man inga erfarenheter med älgar. Rådjur och harar har vi massor av. När det är mörkt brukar jag hålla utkik efter lysande gröna prickar på fälten. Det är rådjurens ögon som man ser bäst i mörker. Ser man ett, måste man räkna med att det finns fler.

En gång när jag for på en bred ganska stark frekventerad gata, stod plötsligt ett rådjur mitt på gatan framför bilen och det var på dagen. Jag for med 100 och gjorde en nödbromsning. När jag hade saktat ner bilen till ungefär 10-20 var rådjuret ungefär 5 meter framför bilen och hoppade bort. Annars skulle det nog ha blivit en liten crash i alla fall.

Det händer många olyckor med rådjur här. Om de flyger in genom vindrutan kan man bli halshuggen och det har ibland hänt.

Men här ställer dom åtminstone upp skyltar på gatorna där det finns vandringsleder. Här i trakten vet jag själv var det är som farligast.

snowy00
2

#69:

Man kan ju hoppas att han tröttnar på bebyggelsen och vandrar tillbaks igen.

Condor
2

#73:

Säkert letar den efter ett revir och kommer väl på att han är på fel väg. Vet inte varför han inte stannade i norra Österrike. Där skulle han ha haft det bra.

Stjärnskott
3

#62: Jo, även här har vi haft älgar nära tätbebyggelse som de sen skjuter. Det gör ont i hjärtat faktiskt. Vi tar deras naturliga miljö i ansprpk och de skjuts för att de kommer för nära…… 😢det är ledsamt.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#75:

Så sorgligt. Och jag som tänkte, att man i Sverige har lärt att leva tillsammans med älgarna. 😕

Gråeld
3

Ja, man stöter på någon älg då och då.
Som man har lärt sig sen barnsben.🙂

• Redigerat 2025-08-26 15:56 av Gråeld
snowy00
2

#75:

😢

Gråeld
2

Kan berätta, det är gott och väl 10 år sedan. Så var jag ut och cyklade efter en grusväg. Framför mig stod det en ståtlig älgtjur och tittade på mig. Kan väl ha varit 20 meter framför mig.

Så jag stannade, i normala fall brukar älgar lunka av till skogs.
Men inte denna älgtjur, så jag snodde om och cyklade lugnt och stilla därifrån.
En hädelse man minns.

• Redigerat 2025-08-26 15:55 av Gråeld
Condor
3

#79:

Ja, det är det bästa man kan göra.

Jag gick en gång på en skogsväg. På den ena sidan av vägen var det en uppförsbacke. På andra sidan en nerförsbacke. Plötsligt kom det en flock vildsvin som galopperade nerför backen direkt mot mig där jag stod. Jag vände också om.

snowy00
3

De är ståtliga, älgarna. Har själv nog inte varit så nära en, på sin höjd sett en genom bilens ruta.

Men här mötte jag några rådjur i bebyggelsen i våras, nåt sånt. Tror jag berättade det här då.

1000000081.jpg

1000000080.jpg

Condor
3

#81:

Tänk att du kom dem så nära att du kunde ta så fina bilder. 🙂

Gråeld
3

Vilka fina foton på rådjuren 🙂.
Och att du kom så nära, så skygga som dom är.

Vet du om någon matar rådjuren?.

• Redigerat 2025-08-26 16:44 av Gråeld
snowy00
2

#82:

Ja, de var inte rädda alls. Som syns på bilderna stannade de och tittade på mig relativt länge, så jag kunde fota dem. Men sen sprang/hoppade de iväg in på någons tomt.🦌Tänker att kanske har de blivit så van med människor där ikring, så de har tappat en del av skyggheten.

#83:

Tack!
Jag har faktiskt ingen aning om någon matar dem. Men är väl inte omöjligt… De borde ju befinna sig där de kan hitta mat…🤔
Nu vet jag inte om de äter äpplen, osv. Men kanske "pallar" (äter🙂) de från från folks äppelträd osv…..(?)
I och för sig finns det ju inga träd som bär frukt i slutet av mars, när jag såg och fotade dem..🤷

Gråeld
3

Jo, rådjuren äter äpplen. Tänkte när dom inte var skygga, så kan man utfodra med hö på vintern. Så är det norrut, när snön ligger djup. Vet inte hur det är där du bor, är det lite snö så brukar dom klara av vintern.

snowy00
3

#85:

Aha. Jag bor ju i lägenheten i stan, och det här bostadsområdet där rådjuren var, ligger en bit från min lägenhet.

Men om jag hade bott i hus, med tomt, och de inte var skygga där, så hade man ju kunnat ge dem hö på vintern.

Större delen av vintern har vi inte så mycket snö nu mer. Men det är ju lite olika från år till år, oxå..🙂

snowy00
2

Nu har jag fixat iaf bakhjulet på min cykel. Det nya däcket till framhjulet var lite för litet… Jag fick på däcket på fälgen till slut, men skadade slangen med verktyget… Så nu funderar jag om jag ska köpa en ny fälg till framhjulet oxå (som däcket ska passa på). Sen låsa fast både fram- och bakhjul i cykelns ram… Så att det blir svårare att stjäla.🤔🤔🤔🚲

Som sagt.. Smakar det, så kostar det🙄

FataMorgana
3

#87:

Så mycket jobb och pengar för en enda cykel 🙄 Men förstås, ju fler lås desto säkrare blir den, men ändå trist om det verkligen ska behövas.

snowy00
2

#88:

Jo, visst är det trist.

Men det var bara om jag köpte ett nytt framhjul oxå, vilket jag nu inte kommer. Med tanke på hur dyrt det var. Så jag får nöja mig med nytt däck och slang till framhjulet, som inte är så farligt dyrt.

snowy00
2

Sen, om de snor cykeln, eller något av hjulen igen ganska snart så får jag nog vara utan cykel just nu..😁

Jag blev faktiskt lite arg på däcket när det inte passade😂, men ilskan kom och gick över snabbt…. Och sen när jag märkte hur pass bra det blev med bakhjulet kändes det ganska okej igen, hehe.

Kände mig lite som munken i denna historia (när jag blev arg på däcket..), haha:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1568728/munken-som-trodde-att-han-blivit-upplyst

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Gråeld
3

Det var verkligen trist med din cykel snowy. och att det ska strula med däcket också råga på allt.🤨

• Redigerat 2025-08-27 19:25 av Gråeld
snowy00
2

#91:

Jo, visst är det så. Men jag får nog skylla mig själv lite med däcket, eftersom jag köpte ett som inte hade riktigt rätt beteckning för hjulet. De hade inget som var precis rätt, så jag chansade att detta iaf skulle funka… Men nä, det ville det inte.

Men å andra sidan så kostade det som inte passade så mycket. 180 kr. Så det är inte mycket förlorat ändå.

Sen, utöver att hjulen blev stulna (vilket så klart inte var kul i sig), tycker jag ändå det är ganska kul att fixa med sånt här….🫡

snowy00
3

Så….här är "målfotot".😅

1000000381.jpg

Condor
1

#93:

Ser ju helt skapligt ut. 😊

snowy00
2

#94:

Ja, visst gör det.😊🚲

Condor
1

Nu har sommarn kommit tillbaka igen. Just nu är det soligt och 30 grader. 32 ska det bli idag och i morgon.

Den där hurricanen som dom hade i karibiken har förvandlat sig i en vanlig storm, som nu ligger nordväst om England och den skyfflar den varma luften från Nordafrika till oss. Därför har vi vindbyar upp till 55 km/h och saharadamm i luften.

Fredag och lördag blir ostadigt. Men det finns en chans att vi på söndag kan fara till sjön, antagligen för den sista gången i år. Då ska det bli soligt igen med 27-28 grader. Vattentemperaturen är fortfarande badduglig, just nu 23 grader. Men pga hettan kommer den nog att stiga till på söndag.

snowy00
1

#96:

Vi får hålla tummarna att ni får badväder på söndag då.

Vi har fint, och behagligt väder här. Sol 🌞 och 20 grader.😊

Condor
2

#97:

Det låter behagligt. Perfekt för utomhusaktiviteter. Här är det för hett och för blåsigt för utomhusaktiviteter idag. Men eftersom Fata Morgana är på jobb, har vi ändå inte tid för det. Här blåser det så att man måste hänga sig ett strykjärn runt halsen för att inte blåsa iväg. 😄

Condor
2
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
snowy00
0

#98:

Haha 🫢

Vilken inre bild du gav mig med strykjärnet runt halsen😂

Condor
1

#100:

Hehe 😄

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.