Babbeltråd Nr. 58
#0:
Vad föreställer det på fotot egentligen? 😊 Kanske är det en gammal fontän.?
#1:
En fontän är det i alla fall. Jag minns inte så riktigt var den stod, men det var någon sorts park eller trädgård.
Tänk om man i Sverige skulle hantera alla älgar så som man hanterar Emil här.
Någon ringer polisen för att Emil befinner sig i närheten av en järnvägsräls. Polisen och brandkåren rycker ut, för att se till att han inte hamnar på rälsen eller gatan. Polisen spärrar gatan. En vetrinär fruktar att Emil dehydrerar i hettan. Brandkåren ställer fram en massa hinkar med vatten. 😄
Sen upptäckte Emil ett äppleträd och åt upp alla äpplen. 😄
#3:
Det verkar som att folk bryr sig om Emil iaf. Det är ju bättre, än att ha ihjäl honom.😊
Ps. Helt rätt av Emil att äta upp alla äpplen på trädet. Förresten, kan inte älgar bli fulla om de äter för många äpplen?😄
#5:
Kanske om äpplena är övermogna, har fallit från trädet och har börjat att jäsna?
#6:
Jo, det är nog så iaf.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha… 😄
Tyypiskt Verstappen. Men eftersom han överskred track limits för att han var med båda hjulen på gräsmattan, borde han i alla fall få ett 10 sekunders straff. 😄
#8:
😆🤣😅 Klockrent…. Är det tävling i golfbilsracing….
😄
- Redigerat 2025-08-29 14:59 av snowy00
#9:
Det är nog bara Verstappen som måste tävla så fort han har en ratt i handen. En yrkessjukdom. 😄 Och som vanligt måste han pressa sig fram med en riskabel aktion. Han körde nästan i dammen. 😄
Idag i formel 1 träningen körde han i alla fall av vägen. Kanske han fortfarande hade känslan av att köra en golfbil. 😄
#10:
😂
Jag var förresten nyss på psykiatrin och pratade med min kontakt där. Jag berättade något som tyngde mig, och när jag berättat om det, och sedan fått hans synvinkel av saken, så var det som att en mörk, tung filt lyfte från axlar och huvud. Något jag burit på i ett par månader när mitt mående varit sämre.
Känner mig fortfarande ganska lättad…🫡
#12:
Kanske någon börda som du nu blev av med när det kom fram?
#13:
Ja, dels att jag fick uttrycka det. Men även att han bekräftade att det som oroade mig inte stämde, så att säga.
Vad exakt det var, kanske är så viktigt att skriva här, även om det inte är någon hemlighet egentligen..😊
#14: Det är i alla fall fint att du blev av med den bördan 🤗
#15:
Eller hur..🤗
Heh, jag lade mig på "spikmattan" igår kväll innan jag skulle somna, som jag brukar. Råkade somna på spikmattan och sov på den i 1,5 timmar eller så…😅
Trodde det skulle göra ont efter så länge. Men har nog blivit lite van med spikmattan nu. Kändes mer i början.
Undrar hur din rygg ser ut idag. Som en nåldyna eller?. 😇
- Redigerat 2025-08-31 10:13 av Gråeld
#17:
Om du vänjer dig lite till, kan du ligga på en äkta spikmatta och bli fakir. 😊
Det är ju typiskt. För 2 dagar såg det ute som om vi skulle ha det soligt och varmt idag. Prognoserna var 28 grader och 12 timmar sol. Vi planerade att fara till sjön.
Sanningen idag är att vi bara får 3 timmar sol efter att det regnade hela natten och bara 23 grader. ☹️ Då blir det väl ingen dag på sjön förän om ungefär 9 månader. 😭
#18:
😅 Jag tror att ryggen har "återställt" sig till idag. Men direkt efter såg den nog ut som en nåldyna….🤪
#19:
Jaa, det skulle vara nåt 😉 men jag fuskar lite och har spikmattan på sängen. På golvet gjorde det för ont efter en stund.
#20:
Vad synd 😢
- Redigerat 2025-08-31 11:45 av snowy00
#21:
Hur gillar du den annars, nu så här efter en tid? Har den haft någon effekt mot dina förspänningar och mot dina sömnproblem, förutom att du somnade på den igår?
Här skiner solen så där längtansfullt lockar den och pockar den.
Och jag ligger i soffan med feber och värk….
Appeopå det där med tankar som står iväg och gör motstånd.
Skulle hellre vilja gå ut och gå🤒
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#23:
Ojoj, hoppas att du snart kryar på dig. Har du någon sorts reumatisk sjukdom eller har du blivit förkyld?
#23:
Ja, jag undrar samma som Condor och hoppas också att du kryar på dig snart.
#24: Förkyld. Blev smittad av sambon som precis tillfrisknat.
Det är tur att vi byter av varann iallafall.🙄
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#26: Då får vi hoppas det går över fort 🤗
#26:
Då är det bara till att ta det lugnt, att vila och låta kroppen regenerera sig. Ingefärate brukar ge lindring.
#28: Jo ingefärs te står på dryckes menyn. Tack
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#22:
Jag gillar mattan skarpt. Ligger jag på den fem - tio minuter, så hamnar jag nästan ett meditativt tillstånd. Jag tycker den är bra för fler saker än bara kroppslig spändhet. Den är enkel att använda… Orkar man inte ett helt yogapass, så kan man ligga på spikmattan en stund i stället… Sen meditera lite… Eller varför inte först yogan, sen spikmattan, och sen meditation… 😊 En bra grej, helt enkelt.😄
Edit:
Den hjälper även med sömnproblemen. Speciellt om jag ligger på den en stund innan sova.
- Redigerat 2025-08-31 19:15 av snowy00
#23:
Trist. Krya på dig!
#31: Tack!
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Helgen och regnet är över och idag har vi det finaste vädret. Inte ett moln på himlen och 25 grader. Typiskt.
#33:
Ja typiskt 🫤
Vi har haft mulet och upp emot 20 grader idag.
Känns att det går mot höst.
#34:
Ja, tyvärr. Nu har jag just varit på balkongen och rensat bort alla dågliga blad och grenar som det inte längre växer tomater på från tomatplantan och ett par skrynkliga tomater fanns det också att plocka bort. Än så länge har vi inte haft en invasion kräk på tomatplantan. Men det är hett på balkongen. 26 grader just nu, men vid sjön är det 28 grader. Skulle vi inte ha kunnat ha det här vädret igår…… 😒
#35:
Ok, jag var också nyss ut till tomatplantan. De två som ligger före de andra två i mognaden, är helt gula/tendens till aningen orangea (som kanske inte fotot här ovan kunde fånga). Men de andra två är till största del gröna än.
Är det förresten bara att klippa bort de grenar på plantan som inte har blommor på sig? Kanske finns det mer näring/kraft att ge de tomater som försöker mogna då? 🤔
Bara en nybörjarfundering från mig….
#36:
Nu kanske de 2 bara har en vecka eller så kvar, beroende på vädret.
Jag brukar att göra så att när det har kommit blommor på 2 rankor på sidogrenarna, kapar jag sidogrenarna ovanför blommorna, så att dom inte ska växa allt för långt och hänga ner för mycket. Det kan förstås hända att sidogrenarna också får sidogrenar. I så fall låter jag en ranka med blommor komma och klipper av grenen ovanför blommorna.
Vem som odlar flera tomatplantor kan kapa alla sidogrenar och bara skörda de tomater som kommer på stammen. Det sparar plats. Men om man bara har en planta, kan man göra som jag gör. När plantan blir äldre och har en massa sidogrenar och en massa tomater, brukar tomaterna inte bli lika stora längre och man har med en massa små som inte lönar sig att ha kvar. De som växer långt uppe brukar att bli mindre, så nån gång kapar jag också huvudgrenen. Sen kan man prioritera vilka grenar som man låter stå kvar och vilka som man tar bort. Ju fler tomater som man har, ju mindre blir tomaterna.
Sen brukar jag ta bort de tomma rankorna som det inte längre finns tomater på och om det inte finns nya blommor eller omogna tomater på den grenen, tar jag bort hela grenen.
Men din planta hinner nog inte bli så värst stor och få så många sidogrenar, eftersom det snart blir kallt i Sverige. När den första nattfrosten närmar sig, tar jag även bort grenar med nya blommor, eftersom de inte hinner mogna och bara tar ifrån näringen från tomaterna som finns kvar på plantan.
#37:
Okej, då förstår jag.🙂
En dag bakom stängda ögonlock. Har nog sovit mer än vad jag varit vaken.
Nästan iallafall.
Nu lite hemlagad kycklingsopp med extra aromat och vit peppar. Får passa på att äta när alvedonen verkar.
Feber mellal 38,8 och upp till 40 grader. Så aningen matt känner jag mig…..
Här är himlen igenmulen ingen sol alls och det väntas nog regn.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#39:
Det var en ordentlig feber ändå.☹️
#40: Jaaa, en känner sig lite ynklig. Tur jag kan sova iallafall…
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#41:
Sömnen gör oftast mycket när man inte är frisk.
Själv har jag ont i ryggen, och haft det snart en vecka eller så.
Ett tag gjorde det ont utspritt över hela vänstra sidan av ryggen.
Nu har smärtan samlats i en punkt till vänster om ryggraden, ungefär i mitten av ryggen (på höjden).
Jag hoppas att det bara är en överansträngd muskel, då jag promenerat så mycket senaste tiden när cykeln varit oanvändbar. + tränat i övrigt också
Du får bädda ner dig och vila dig frisk.
Det är det enda som hjälper. Så är du fortare på benen igen. 🤗
#42: Lugna promenader och mjuka strechövningar kan vara bra… så länge man i te tar ut rörelsen för mycket.
Vilket jag har en tendens att göra 🙄
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#44:
Precis. Yoga t ex är faktiskt skönt för kroppen, när den värkar.
Som du säger, lugna promenader och stretching är nog bra 🙂
#39: Usch då. Ja det var verkligen en ordentlig feber det. Då förstår jag att du sovit hela dagen. Hoppas den går ner över natt och att du mår lite bättre i morgon 🤗
#39:
Ojoj, det där låter ju inte som en vanlig förkylning precis. När feber stiger så högt tänker jag snarare på influensa, men eftersom säsongen inte har börjat än, skulle det kunna vara covid.
I så fall behlver du mycket antioxidanter, speciellt selen i terapeutisk dos. Selen har en antiviral effekt och så kan det förhindra skador som cytokinstormen orsakar, t.ex. skador genom fria radikaler..
Bra att du sover mycket, så att kroppen kan koncentrera energin på att bli frisk och regenerera sig.
Krya på dig och skriv hur det går för dig.
Det är ju inte klokt. Idag fick jag 3 stycken pishing mails. 😮
#47:
Tack för återkoppling.
Jag äter selen tabletter. Som tur är så började jag med det för någon månad sedan.
Och nog påminner det mycket om influensa/ covid. Tack och lov så tror jag att det börjar dämpa sig nu.
Hade feber i morse men nu är tempen nere på 37.
Hoppas att det vänder nu 🙂.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#48: oj….sånt är aldrig kul😒
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#49:
Då är du nog på bättringsvägen. Fast när jag hade covid, så kändes det som om jag skulle ha haft feber även när temperaturen var normal. I alla fall tur att du redan tar selen sen en månad. Det har säkert hjälpt dig.
#48:
😮
Det händer mig emellanåt också, att jag får skräppost. Oftast försöker de se ut att komma från DHL eller Postnord, och skriver att jag har ett outhämtat paket.
#52:
Ja, ett av mina pishing mails såg ut som att komma från DPD. Ett paket ligger vid tullen och jag ska klicka på en länk för att bekräfta någonting. Det är bara det att jag inte väntar på ett paket. Sen fick jag ett mejl, att jag ska klicka på en länk, för annars blir alla mina fotos raderade. 😄 Det är bara det att jag inte har fotos på något online foto album. Dom andra kommer jag inte ens ihåg vad det var. Det är inte så viktigt, men kostar tid att radera allt. 4 spam mejls och 3 pishing mejls var det idag.
#53:
Jo, nog är det drygt med dessa spam mail. Som tur är hamnar de flesta för mig i "skräppost-mappen"… Så jag kollar och tömmer där nån gång ibland.
#54:
Hos mig hamnar de flesta också i skräppostmappen. Men för mig spelar det ingen roll i vilken mapp dom hamnar, eftersom jag alltid raderar dom med det samma. Ofta befinner det sig farliga länkar i mejlen och dom vill jag inte ha sparade på datorn.
#55:
Ok. Jag brukar inte ens öppna skräpmailen för att se vad som finns i dem. Men vet inte om de sparas på datorn om man inte laddar hem dem på nå sätt 😄😉
#56:
Skräpposten går jag ändå igenom, för ibland händer det att något "äkta" mejl hamnar i skräppostmappen.
#57:
Ja, det händer ju.
Äntligen har jag haft tid och ork att rensa handfatets avlopp, i badrummet. Får göra det typ en gång/år. Men nu när jag vet hur att göra tar det inte mer än en timme, inkl städning.
Men skönt när det är gjort, för ett år.🙄
#59:
Förr i tiden fanns det bra avloppsrensare, Det räckte med en matsked i avloppet och 10 minuter senare war problemet löst, utan att behöva spola med hett vatten.
Sen kom EU och förbjöd flera ämnen, dvs. allt som verkade bra. Nuförtiden behövs det flera flaskor, mycket tid och mycket hett vatten tills avloppet är rensat. Jag tror inte att det är bättre för miljön.
#60:
Det kan jag tänka mig. Men jag har inte "vågat mig på" något medel. Jag tar bara bort själva rören och rengör "manuellt"…… Inte så trevligt jobb, hehe. Men men. Nu är det gjort.
En liten återkoppling ang hälsan.
Den första feberfria morgonen sen jag insjuknade förra lördagen.
Fortfarande matt och yrslig men hoppfull om bot och bättring.
Eller hur jag nu ska uttrycka mig.
Tänk att det kan va så ansträngande att ta sig in och ut ur duschen. 😵 Men nu är även det gjort. Skam den som ger sig….🥳
Jag tänker ändå att det är Covid som varit o hälsat på…
Jag hade hoppats på att ta mig ut en sväng i solskenet. Men det får bli senare i så fall. Nu är det vila och återhämtning som gäller. Insulinressistent har jag ju varit och är fortfarande… Jag har verkligen svårt att stå ut med det när det blir så här.
Nåja, en sak i taget. Men jag blir ju stressad av höga bg värden också😵💫
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#62:
Fint att det går bättre för dig. Jag tror också att det måste ha varit covid, för influensaviruset är ännu inte i omlopp. Jag minns när vi hade covid och febret redan var borta i flera dagar, kändes det ändå som om man fortfarande skulle ha feber och tröttheten varade i flera veckor. Men ändå for vi till sjön och solade och badade lite över en vecka efter att infektionen började. Det var för 2 år, också i september när vi fortfarande hade sommar temperaturer.
Gällande din insulilnresistens, har du försökt med en kost som förbättrar insulinkänslighet? Då menar jag en kost med fullkornprodukter i stället för vitt mjöl, Med mycket grönsaker, med nyttiga fetter (t.ex. valnötter, olivolja, chiafrön, hampafrön) och att undvika animaliska fetter? Sen finns det kryddor som förbättrar insulinkänsligheten, t.ex. kanel, gurkmeja, bockhornsklöver (finns som kosttillskott). Och så klart hjälper träning också.
#63: Jo, jag har lagt om min kost sen en tid tillbaka. Mera fullkorn och andra nyttigheter.
Men jag behöver min dagliga rörelse för att få ut bästa effekten….
Jag inbillar mig att min låga ämnesomsättning också spelar in. Äter ju Levaxin 125ųg.
Nu med den här höga febern så har det inte vart så lätt att stävja bg värderna…
Vi använder jungfruolja till det mesta
Och gurkmeja i matlagning. Vit bröd har jag haft svårt att släppa taget om… har hållit fast vid det som en snuttefilt på nått vis.
Men planerar att lägga om min frukost Redan i morgon som annars i alla år egentligen bara har varit kaffe och macka. Skämskudde på den🥵
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#64:
Aha, du har alltså sköldkörtelunderfunktion, jag antar Hashimoto? I så fall är selen jätteviktigt och även zink rekommenderat.
Det spelar också en roll vilken sorts selen som du tar. Bäst är en kombination av natriumselenit (verkar snabbast) och selenmetionin (kan lagras som depot i kroppen). 200 mcg per dag bör det vara. 20 mg zink per dag av en bra sort, t.ex. zinkpiccolinat eller zinkbisglycinat.
Ofta är det så att även om hormonstatusen är inom normen pga levaxin, så kan det kännas som underfunktion eftersom T4 omvandlas till T3 i cellerna och där är det enzymer som är beroende av selen som "gör jobbet". Sen är det så att när jod oxideras i sköldkörteln, bildas peroxidradikaler. Enzymet som neutraliserar dessa radikaler heter glutationperoxidas och är också beroende av selen.
Men även glutation behövs för att enzymet ska kunna utföra sitt jobb. Lågt glutation innebär att glutationperoxidasen inte kan neutralisera radikalerna. Även avgiftningen fungerar inte som den ska, eftersom det finns ett till enzym (glutation-S--transferas) som är beroende av glutation och zink förbättrar genuttrycket av enzymet. Till slut skadar radikalerna mitokondrierna om man har dessa brister.
Det finns en antioxidant som kan hjälpa och höja kroppens förmåga att producera energi och det är glutation. Tyvärr är den aktiva formen, reducerat glutation känslig för magsyran, så det har ingen stor mening att ta det. Men det finns en relativ ny glutationform som heter "S-Acetyl-Glutation". Den är inte känslig mot magsyran och är starkare än reducerat glutation. Det är en antioxidant som är ungefär en miljon ggr. starkare än vitamin C. Den rensar och avgiftar cellerna och sätter fart på mitokondriernas energiproduktion.
Det där vita brödet borde du byta ut mot fullkorn. Förr i tiden, för länge sen, åt jag också vitt bröd. Men nuförtiden gillar jag fullkorn bättre. Byt ut vitt vete mot dinkelfullkorn. Det hjälper att stabilisera blodsockret.
Och som du redan skrev, din dagliga rörelse är viktig. Om du får fart på mitokondrierna igen, kan du träna mer och på så vis förbättrar du även insulinkänsligheten. Rörelse hjälper också att omvandla T4 till T3.
#65: Tusen tack för svar. 💐🌸
När jag kryat på mig mera ska jag ta mig till apoteket och kika runt.
Jag har ju under alla år sen diagnosen känt mig trött, orkeslös, trög, och förknippat det med min låga ämnesomsättning. Liksom det dåliga minnet som gör sig påmint. Men doktorn har liksom vispat bort det med att mina värden ligger bra.
H*n tycker inte att jag behöver några extra kosttillskott. Det räcker med allsidig kost.
Och ja, som människa vänjer man sig vid det mesta. Orkar ju liksom inte prata för döva öron som kastar tillbaka ord som kontraindikationer när jag lyft fram frågor om ev natur mediciner 😧
Hua hur jag gnäller. Men skönt att få tag på tankar och känslor….
Så tack igen Condor.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#66:
Läkare brukar inte vara så värst kunniga inom kroppens biokemi och gällande kosttillskott. Det där S-Acetyl-Glutationet kanske du måste beställa extra på apoteket. Dom brukar inte ha det lagrande och det är också ganska dyrt.
För ungefär 25 år, när jag var amalgamförgiftad, tog jag i slutet på avgiftningen och efter avgiftningen ocksa den glutationformen. Den fick dom tillverka extra för mig på apoteket. Men nuförtiden finns det färdiga preparat. Mig hjälpte den i alla fall att få fart på ämnesomsättningen igen.
😫
Idag kom ryggvärken tillbaka. Just nu kan jag knappt röra mig runt i lägenheten pga att är så stel, och smärtar. Alvedon hjälper knappt.
Jag har varit ute idag, och cyklat osv, och varit aktiv. På dagen hade jag nästan inge ont alls, men tror att jag har överansträngt ryggen igen, vilket nu nog gör att smärtan kommer tillbaka.
#68: Du kan nog inte göra så mycket mer än att vila och vänta på att det värsta är över, om det är så akut just nu. Får hoppas det känns i bättre i morgon.
#69:
Ja, jag får göra så. Tror nog att det blir bättre till imorgon, efter att jag sovit. Får försöka att inte påfresta ryggen under morgondagen oxå.
#70:
Efter en natts sömn så är ryggen bättre igen. Nu ska jag bara försöka att inte överanstränga den igen..😊
#71:
Bäst att planera en vilodag idag.
Det är ju typiskt. Hela veckan hade vi det soligt och varmt. Igår hade vi 28 grader. Nu när helgen kommer blev vädret sämre, med mer moln än sol, det blåser och det kan komma regnskurar. ☹️
#72:
Ja, tyvärr behövde jag ut och handla mat, och så idag. Så hoppas att värken inte blir för stark senare. Men ska ta det lugnt resten av dagen, och även i helgen..😊
#73:
Typiskt..🫤
I helgen får vi oxå regn och ev lite åska.
#73: Så himla trist….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Nu har jag just upptäckt ganska nykläckta ungar på tomatplantan av de kräken som vi fruktar mest. Dom som ser ut som bärfisar när dom blir vuxna och som för 2 år förintade hälften av våra tomater. ☹️ Vi har plockat bort alla blad där vi hittade kräk och hoppas att vi inte har missat något.
- Redigerat 2025-09-05 11:25 av Condor
Ovanligt varmt och fuktig i september. Normalt är röt månaden i augusti!.
Kanske en klimat förskjutning?.
Vad vet man.
- Redigerat 2025-09-05 12:06 av Gråeld
Ja, visst är det varmt och kvavt för september..😮
Här har solen dykit upp och luften har värmt sig till 25 grader. Men nästa regnfront närmar sig. I morgon blir det soligt hela dagen, men blåsigt och bara 23 grader. Det är inte dugligt för att fara till sjön. I morgon ingen vind och 24-25 grader, men bara 9 timmar sol och just på eftermiddagen kommer mer moln. Jag skulle ju så gärna fara till sjön en gång till i år. Men efter den här helgen stänger båtuthyrningen. På tisdag blir det 29 grader igen, så typiskt. Men kanske vi har tur att det blir bättre på helgen än vad prognosen säger.
#79:
Vi får hålla tummarna…😊
Själv sitter jag just nu och njuter av att knappt ha ont i ryggen alls. Tagit det väldigt lugnt större delen av dagen, och det verkar hjälpa.🫡
#80:
Fint att det går bra med ryggen igen.
Vädret verkar inte bli sjödugligt den här helgen. Idag blåser en kalll vind och det ska inte bli varmare än 23 grader och i morgon är det bara fint väder fram till klockan 15,00. Sen kommer molnen. 😢
#81:
😢
😄 Haha… äglen emil la sig ner för att vila brevid järnvägsrälsen i närheten av tågstationen i St. Pölten i lördags. Sen stoppade dom tågtrafiken så att inga tåg kunde köra från St.Pölten till Wien och tvärtom. 4 timmar kunde inga tåg köra. 😄 Vad skulle dom göra om vi hade lika många älgar här som i Sverige. 😄
#83:
😄😆
Tur att Emil inte lade sig på rälsen då…..🤣 Nä, men ja….tur också att ni inte har lika många älgar hos er, som finns hos oss här.😂
#84:
Jag slår vad om att man i Sverige inte har stängt av tågtrafiken pga älgar. 😄
#85:
😄
#85: nä, då hade de skjutit den. 😢
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#87:
😮
Annars hade jag tänkt försöka få ihop ett inlägg hit med rubriken "Alla möjliga tillstånd". Vet vad jag vill säga… Osv. Men får inte ned orden på "papper" just nu.🙄
#89:
Sånt händer mig med ibland och speciellt Fata Morgana händer det ofta. 😄 Då är det bara att vänta tills inspirationerna kommer.
#90:
Ja, inspirationen kom tillbaka nyss efter en meditation hehe 😄 men då är jag iaf inte ensam om det "problemet".😄
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nyss var jag ute på balkongen och vad ser jag. En större dagsvärmare som besökte våra balkongblommor. Dom är ganska skygga och flyger iväg om man närmar sig dom. Men den här var bara 30 cm ifrån mig och lät sig inte störas. Och jag som inte hade någon kamera att filma den med.
I stället ställer jag in ett klipp som jag hittade på youtube.
#92:
Fin video. Dagsvärmaren gillade väl alla era blommor😄 somrigt, på nåt sätt.😊
#93:
Ja och jag önskar att jag skulle ha haft en kamera till hands, för nu skulle jag ha kunnat ta fina närbilder.
Förresten, frågade jag ut bingen lite om den större dagsvärmaren. Den slår 70-90 ggr. per sekund med vingarna, precis som en kolibri. och behöver 1,5 g nektar per dag. Det är ungefär nektar ur 100 blommor.
Vi har petunier på balkongen och det är en av deras älsklingsblommor. Speciellt dras de till röda, rosa och lila blommor och de har ett bra minne. De kommer ihåg vilka blommor de redan har besökt och återvänder till och med till samma trädgårdar om de har hittat bra nektarkällor där.
#95:
Intressant.
Jag vet inte om vi har sådana i Sverige förresten? Det närmaste jag kommer att tänka på är sländor (dags-, troll-, osv).😊
- Redigerat 2025-09-09 15:18 av snowy00
#96:
Jo, dom finns i Sverige, fast dom är "flyttfjärilar" eller vad man kan säga. 😄 Jag citerar ur wikipedia:
"Större dagsvärmare är en migrerande art som varje år kommer in i Sverige söderifrån.[6] Arten kan komma ända upp till Norrland om sommaren är varm och är funnen från Skåne till Lule lappmark. Den parar sig tidigt och kan få avkomma som kan påträffas i Sverige på sensommaren. Den kan ej övervintra i Sverige."
#97:
Aha 😊 sån hade varit kul att fota med makroobjektivet.
Den nya babbeltråden:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1621583/babbeltrad-nr-59
#95: Jag såg 2 sånna för nått år sen
och trodde det var nån mini fågel 😇🤣
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#100:
Jag har tills nu bara sett sådana på vår Balkongblommor. När jag såg en för första gången undrade jag om det var en kolibri som hade smitit från en djurpark. 😄