Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 563 ggr
Condor
3

Babbeltråd Nr. 56

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny babbeltråd, eftersom den gamla är full. Stenen på bilden är en kvartskristall med grön turmalin som jag hittade i en affär på Teneriffa 1999.

snowy00
2

Vackra var svanarna i förra tråden i alla fall. Även om de nu var uppretade.

FataMorgana
2

#1: Ja, väldigt vackra 😊

Stjärnskott
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

#0: Jag skrattar gott åt mig själv just nu. När jag läste ditt inlägg tidigare idag så läste jag att du hade hittat den på Teneriffa… jag missade visst några ord….. för jag tänkte …. jösses vilken enorm tur han hade 🤗😆.

Idag har vi varit i huvudstaden och spatserat. Det fläktade härligt och solensken endast 21 grader. Men det var toppen. Djurgården är fin på sommaren. 🌼

Ett litet historiskt besök på isbrytaren Sankt Erik blev det också.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2025-08-10 20:20 av Stjärnskott
snowy00
3

#3:

Huvudstaden var jag en del till innan pandemin slog till. Kul att gå runt och fota, t ex i gamla stan. Då besökte jag även Fotografiska (där de har fotoutställningar)… Men jag har inte varit dit sen dess…

I vilket fall. Ni ser ut att ha haft en fin dag där..🙂

• Redigerat 2025-08-10 20:48 av snowy00
FataMorgana
3

#3: Fina foton. Stockholm är en riktigt vacker och trevlig stad. Var ofta där när jag var yngre. Ibland for vi över med familjen för att besöka släktingar och ibland tog jag färjan över med med mina vänner för att festa och shoppa. Då gick vi ofta omkring i gamla stan och strosade runt i olika affärer och hade kul. Vilka minnen dina foton ger mig 😊

Stjärnskott
2

#5: Kul att minnen vaknar till liv 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
1

#6: Ja verkligen 🤗

Condor
2

#3:

Hehe, 😄 fast det var ändå tur att hitta en sådan fin kristall i en affär. Det är en sorts kvartskristall som Kathrina Raphael beskriver som en "ljuskathedral" (egen översättning), som hör till gruppen "master crystals". Dessa kristaller sägs vibrera med frekvensen från den universiella intelligensen och registrera de tankeformer som är i linje med Guds högsta intelligens eller sinne och sedan omvandla det till ett språk som människan kan förstå.

Att den sedan har en grön turmalin i sig gör den ännu mer speciell. Jag köpte den ju inte ens i en stenaffär, utan i en affär som säljer souveniers för turister. Dom hade ingen aning om vilken speciell kristall som det är och därför fick jag den ganska billigt.

Condor
4

Tillägg:

Här är en till bild på den.

Stjärnskott
2

#8: 😯 så då hade du tur trots allt😆

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#10:

Visst hade jag tur. 😊

Condor
0

I natt försvann den kvava luften från igår, då vi hade 34 grader och det känns ganska behagligt just nu. Idag ska det bara bli 28 grader men sen kommer det att bli varmare för varje dag. Höjdpunkten kommer att vara fredag med upp till 37 grader. Som tur har vi helgdag på fredag och planerar att fara till sjön.

Sedan börjar temperaturen att sjunka för varje dag och sen kanske det var slutet på sommarn, för man kan ju inte räkna med att det blir sommartemperaturer i september, även om vi ofta har haft över 30 grader i september. Trist att sommarn närmar sig slutet. 😢

Stjärnskott
3

#12: Ja, för mig blir det liksom aningen sorgesamt i hjärttrakten när högsommarn går till sensommar och tröskorna börjar arbeta på åkrarna.

Ännu en årscirkel av sommar som långsamt övergår i höstens klara luftrum med färgranna spröda löv som jag också i och för sig älskar. När solen skiner och luften är aningen råkall……och det prasslar under fötterna på skogens stigar…..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#13:

Samma här. Fast som du skrev, så kan hösten vara ganska njutbar. Jag tänker då på promenaderna i naturen när det är soligt och omkring 20 grader och löven får alla färger. Men hösten kan också bli så att det är kallt, grått, regnigt och slaskigt. I alla fall känns det som kommer efter hösten tungt, när det blir mörkt och kallt i flera månader och det är långt kvar tills de ljusare och varmare tiderna kommer tillbaka. Jag skulle helst vilja ställa tillbaka tiden till april, maj eller så. 😄

Stjärnskott
3

#14: En vår och sommar på rewind… mmmm. Det vore inte dumt alls. Mörkeret och kylan är en tråkig tid. Jag kan inte annat än att hålla med.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Bara några foton på våra balkongblommor 🌺

Stjärnskott
3

#16: Tjusigt. De ser så fina ut.
Mina begonior är på sista versen nu. Men de blomnar fortfarande

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#17 Tack! Så länge de blommar är det bara att njuta 😊

snowy00
3

#16:

Ja, jättefina blommor ni har.

…Annars tycker jag t ex augusti är en fin månad (på tal om det)… Lagom temperaturer, saker "lugnar sig" lite efter högsommaren. Här där jag bor är det fina sensommarkvällar… Och mörkret kommer I lagom tid, vilsamt på nåt sätt.🌿🌳

• Redigerat 2025-08-11 16:40 av snowy00
FataMorgana
2

#19:

Tack! Och jag som tycker att det börjar bli alldeles för fort mörkt redan i augusti 😄 Men det är nog för att vi bor längre söderut. Därför gillar jag juni och juli bättre. Då är det som ljusast hos oss 😊

snowy00
2

#20:

Ok, ja det kan nog vara därför. Här går solen ned runt kl 21 just nu…lagom tills man bör börja bli sovtrött.😊 Men visst tycker jag om när det är som ljusaste också… Speciellt efter en lång och mörk vinter.😊

snowy00
2

Tillägg:

Nu blev jag nästan sugen att pröva odla blommor på altanen också 😄 men…. En sak i taget, så att få till tomatplantan är gott nog nu…😊

Condor
3

#19:

Lagom temperatur har vi också för tillfället. Lite över 30 grader varje dag och svala nätter. I morse var det bara 12 grader. Men det förblir inte så, för det blir varmare för varje dag och fredag ska det bli mellan 36 och 38 grader. Den kommande natten efter fredagen ska temperaturen inte sjunka under 25 grader. Det blir svårt att sova. Tur att det är på en helg.

snowy00
2

#23:

Låter varmt med nästan 40 grader 🥵

Condor
2

#24:

Det kan man säga. 😄 En gång för några år hade vi 39,8 grader och klockan 24,00 hade vi fortfarande 30 grader.

I morse var det så svalt och skönt. Men nu när jag just var ute och handlade var det ganska hett igen.

Condor
1

Tillägg: Min syster som bor i Sverige är just på besök här med ett av hennes barn och ett par barnbarn. I söndags hade dom planerat att först gå till brandkårsfesten på eftermiddagen och sen till badet. När jag sa att det kommer att bli en plåga att gå på en fest, för i den här hettan kan man inte göra något annat än att antingen bada eller stanna inomhus, trodde hon mig inte. Sen struntade dom i festen för att det var för hett. Hon hade glömt hur 34 grader känns. 😄 Hennes barn och barnbarn hade aldrig upplevt en sådan hetta förr och sa att det var rena rama chocken. Undrar hur dom kommer att känna sig när det blir 36-38 grader.

Stjärnskott
2

#23: Himmel och pannkaka. Vilken värme…🥵
Själv är jag rätt nöjd med våra 14 - 23 grader ska jag erkänna.😅

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#27:

23 grader låter behagligt. 😊

Vi har alla fönster öppna på natten för att få ner temperaturen inomhus lite. På dagen har vi fönstrena mest stängda och persiennerna nerdragna.

Vår "survival plan" för att överleva hettan är att vi på fredag, när vi har helgdag, far till sjön. På torsdag skulle det också kunna bli en sjödag, eftersom Fata Morgana har home office och kanske kan sluta tidigare. Ute på sjön är det alltid ett par grader svalare än på land. På fredag äter vi nog ute, för då är det för hett för att sätta på spisen. Den hettan får man aldrig ut ur lägenheten mer om nätterna inte är svala längre. Lördagen måste vi stå ut med, för då kommer det att bli oväder och ingen bra dag för sjön. Nästa vecka blir lite svalare, "bara" mellan 30 och 34 grader. Hettan i lägenhetn kommer vi nog att ha kvar länge.

snowy00
2

#26:

Ja, max temperatur som jag känt är nog 30 grader eller så. Det räcker och blir över 😄

På torsdag blir det faktiskt 28 grader här på eftermiddagen… 🥵🥵🥵

FataMorgana
3

#29: Fast det är väl inte helt normalt att ha så hett i Sverige i mitten på augusti?

snowy00
3

#30:

Nej, jag tror inte det. Det känns inte så normalt att ha upp emot 30 grader någon gång under sommaren här, så pass mycket som det har varit de senaste åren.

Men åtminstone blir det svalare igen på fredag, och ska troligtvis hålla sig så.

Condor
2

#29:

28 grader låter svalt. Här blir det 35 grader på torsdag. 😄

Stjärnskott
3

#32: Jag ska ärligt erkänna att jag är nöjd så länge graderna håller sig runt 25…..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#33:

25 grader tycker jag också är en behaglig temperatur för att trivas. Men när vi far till sjön får det gärna vara 30 grader och mer. 😊

snowy00
2

#32:

Ja, allt är väl relativt 😄

Condor
2

Nu har vi redan 31 grader och 34 kommer det att bli idag. Men det värsta är att just postpaketet med de halvbakade bröden har kommit och jag måste baka dom färdigt. Det betyder att jag måste sätta ugnen på 175 grader och baka 2 omgångar. Det kommer att bli hett! 🥵

Condor
2

Före jag hade ugnen på var det 27 grader i köket. Nu är det 29 grader och eftersom det är 33 grader ute, kommer det att bli ännu hetare i köket längs dagen. Höjdpunkten kommer när Fata Morgana kommer hem och jag sätter på spisen.

🥵😵

snowy00
2

Låter som jobbig värme. Här har jag inte mer än 23 grader i köket, vilket ju är skönt.

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

#37: 🥵 Jag är verkligen inte avunsjuk på den värmen😵

Med åren som gått så har jag haft allt svårare när det blir 25 grader och uppåt. Soleksem och värmeutslag och jo, jag tycker rysligt synd om mig själv 😢 Förr tålde jag värmen och solen och nu fnattar kroppen ur…. totalt.

Obs! Det krisar endast korta stunder och inte så ofta. Det finns verkligen sånt som är värre. Men riktigt tråkigt käns det emellanåt.

Idag har vi vandrat så nu har jag trötta fötter…..njuter av sista veckans semester.

Jo, jag älskar träd…..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#38:

23 grader är behagligt. Nu när vi hade fönstrena öppna hela natten gick temperaturen i köket tillbaka till 27 grader. I de andra rummen är det lite svalare. Men snart kommer temperaturen att stiga igen. 35 grader ska det bli och jag hoppas att Fata Morgana, som har home office idag, kan sluta tidigare, så att vi kan fara till sjön.

Condor
0

#39:

Det är heller ingenting att vara avundsjuk på. 😄 Det var ett enda lidande i hettan igår. I morgon blir det mellan 36 och 38 grader. Men då ska vi se till att vi kommer till sjön så tidigt som möjligt.

Jag hade också en perjod för ett par år som jag fick utslag av solen och/eller värmen. Men det försvann igen, tack och lov, för jag älskar att sola och bada.

Fina naturbilder som du ställde in, som vanligt. 😊

FataMorgana
2

Vi far till sjön nu. Hinner inte skriva mer idag.

Men önskar er alla en härlig dag 😊

snowy00
2

Skönt att ni kan fara till sjön iaf😊 och svalka er.

Ha en fin dag ni med

snowy00
2

Förresten. Angående tomater, så har jag hört att man kan skörda dem från plantan när de fortfarande är gröna och omogna, sen lägga dem inne vid fönstret, och låta dem mogna där i stället. Men jag vet inte om det stämmer/funkar?
Mina är alltså fortfarande gröna, men jag är heller inte säker på om de har vuxit klart heller. Kanske de fortfarande växer, och inte har börjat mogna därför?🤔

snowy00
2

Frågade ai:n.

"Att tomaterna har nått sin slutstorlek men fortfarande är gröna efter 1,5 vecka är ganska vanligt — och det betyder oftast inte att något är fel.

Här är de vanligaste orsakerna:

1️⃣ Temperaturen

Mogning går snabbast vid 20–25°C dagtid och lite svalare på natten.

Om det är för kallt (<15°C) saktar mogningen kraftigt ner.

Om det är för varmt (>30°C) kan mogningen också bromsa, eftersom växten prioriterar överlevnad framför att producera röda pigment (lycopen och karoten).

2️⃣ Sortens egenskaper

Vissa sorter (särskilt större tomater) tar längre tid från full storlek till röd färg — ibland 3–4 veckor.

Små cocktail- och körsbärstomater mognar snabbare än bifftomater.

3️⃣ Ljus och bladverk

Mycket skugga kan göra att tomater mognar långsammare.

Om plantan har väldigt tätt bladverk kan frukterna få för lite sol och värme.

Måttlig bladbeskärning nära klasarna kan påskynda mogning.

4️⃣ Näringsbalans

För mycket kväve → plantan fortsätter att fokusera på blad och skott, inte på att mogna frukt.

Om du gödslar, byt till kaliumrik gödning (t.ex. tomatgödsel) i slutet av säsongen.

5️⃣ Plantans egen strategi

Tomaten försöker först växa till maximal storlek, sedan mogna i omgångar. 1,5 vecka är ganska kort tid — särskilt om vädret inte varit optimalt.

💡 Tips för att påskynda mogning:

Se till att plantan får sol större delen av dagen.

Ta bort några blad runt klasarna så frukten får mer ljus.

Minska vattningen lite (inte så att plantan slokar, men undvik konstant blöta rötter).

Om det är många gröna tomater kan man toppa plantan (klippa av växtspetsen) så att energin går till att mogna de frukter som finns."

och

"Ja, det stämmer ✅ — du kan plocka färdigvuxna, gröna tomater och låta dem eftermogna inomhus vid ett fönster eller på en ljus plats.

Men här är några saker att känna till så du får bästa resultat:

🌿 Så fungerar det

Tomater fortsätter att mogna efter skörd eftersom de producerar etylengas, ett växthormon som stimulerar färgändring och sötma.
Ljuset från fönstret är inte ens det viktigaste — värme och etylenproduktionen är det som gör jobbet.

📌 Så gör du

1. Plocka bara helt utvecklade frukter (full storlek, lite glansig yta).

2. Lägg dem i rumstemperatur (inte i kylskåp).

3. Vill du snabba på processen? Lägg en mogen banan eller äpple bredvid — de avger extra etylengas.

4. Vänd tomaterna ibland så att de mognar jämnt.

⚠️ Tänk på

Om tomaterna plockas väldigt tidigt (hårt gröna och inte fullstorlek) kan smaken bli lite svagare jämfört med om de mognar på plantan.

Tomater som mognar på plantan blir oftast lite sötare och mer aromatiska, men skillnaden är mindre om frukten redan är fullstor."

Condor
2

#44:

Innan den första nattfrosten kommer, brukar vi alltid skörda alla tomater, även de gröna. De mognar i efterhand, men det är inte samma smak och samma aroma som när de mognar på plantan, precis som din AI skrev.

Condor
2

Nu ska vi strax fara till sjön igen. Det var en härlig dag igår, för att det var vardag och inte så mycket på gång. Men idag när det är helgdag blir det nog andra bullar.

Här ska det bli 36 grader idag, men vid sjön ska det bara vara 34 grader. Är man ute på en trampbåt, är hettan som annars är en plåga riktigt njutbar. Men det kanske beror på att luften är torr och att det inte är kvavt. I morgon blir det kvavt eftersom det ska komma moln och åska.

En trevlig dag till er alla! 😊

snowy00
2

#46:

Ok, intressant. Jo, det är nog bara att ha de på plantan så länge det går, sen plocka in dem för att mogna inne.

#47:

Här är det klibbigt och kvavt…men när åskan kommer ikväll tror jag att det blir andra bullar med det oxå.😊

Ha en bra dag!

snowy00
2

Bara så ni vet. Jag läser inte längre i "Vad är äkta?"-tråden.

Den började kännas riktigt otrevlig, så jag lägger min tid och fokus på andra mer givande saker.

Dessutom är jag upptagen större delen av helgen.

Kommer kanske skriva ett par nya inlägg iaf…om saker som jag tycker är intressanta

Välkommen att läsa dem, de som vill.

snowy00
2

…nu blev jag ju så nyfiken, att jag läste genom tråden ändå😊

snowy00
2

Såg din kommentar i den tråden, Stjärnskott (som nu magiskt låste sig en bra bit över 100 kommentarer😁).

Håller helt med dig.😉

snowy00
3

Dvs:

Let it be
Let it beeee

En låt som jag för övrigt spelat på piano……😁😁😁

Nu ska jag sluta spamma babbeltråden, som vanligt.

Stjärnskott
3

#52: Jag tänker att det heter babbeltråd av en anledning 😉
Så babbla på vettja.

Själv känner jag mig rätt så ordfattig och har inte så mycket att komma med för tillfället*

Har en sån där gnolande känsla inför att frihetsberövas kanske jag kan kalla det. Nu när sista lediga dagen efter semestern har varit här.

Ute på åkrarna jobbas det för fullt. Det skördas och plöjs och grönskan byter färg och den meterologiska hösten hörde jag på tv för en stund sen. Den har börjat vandra in där uppe i norr….

Ännu en sommar som går mot sitt slut. Och jag, ja. Jag har svårt för avsked.❤️‍🩹

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2025-08-17 11:07 av Stjärnskott
FataMorgana
1

Det är helt okej Snowy, man behöver verkligen inte läsa eller delta i varje tråd. Om nyfikenheten tar över ibland så är det ju bara mänskligt 😊. Jag hoppas bara att det inte påverkade ditt mående negativt 🤗.

Själv tänker jag att det är ganska naturligt att diskussioner ibland blir lite intensiva. Vi försöker ju alla bara förklara våra ståndpunkter från olika vinklar, utifrån våra erfarenheter och sätt att uttrycka oss. I grunden vill vi nog alla samma sak: att bli förstådda och bemötta.

#53 Just det. Här är det bara att babbla på 😊

Oh, sista lediga dagen… det kan man verkligen kalla för att bli frihetsberövad 😄 Hoppas ändå starten blir lite mjukare än känslan just nu 💛

Condor
2

För mig handlade den här diskussionen inte om att ha rätt, utan att försöka att förklara någonting för Johan, som jag inte verkar att ha lyckats bra med.

Johan ville bara ha ett svar på sin fråga och jag anser att om han bara upptäcker energierna ur sitt hjärta, så behöver han inte ställa den frågan. Därför gav jag inget direkt svar, som skulle vara svårt att förstå, utan jag försökte ge honom en djupare förståelse.

Fata Morgana ville också bara förklara.

Jag är lite förvånad att forumet räknade ihop antalet svar i tråden fel och att det därför gick att skriva betydligt fler inlägg än 100. Egentligen tänkte jag öppna en fortsättningstråd. Men med tanke på att flertalet människor som skriver här inte gillade diskussionen, låter jag bli.

Kanske jag nån gång skriver ett inlägg som bara handlar om hjärta och förstånd eller var vetenskapen möter det andliga och var gränsen mellan dessa befinner sig. Jag förstår ju att det kan vara förvirrande att läsa från mig, som annars är vetenskapligt lagt, att jag plötsligt skriver om saker som ligger utanför vetenskapen. Skulle jag t.ex. skriva att vi är delar av ett universum som försöker att förstå sig själv, skulle jag nog anses varq flummig. Men om en berömd astrofysiker som Carl Sagan säger det, tas det mer på allvar än om jag säger det.

Jag är ju ingen känd auktoritet inom vetenskapen, utan bara en som är nyfiken på livets och existensens största mysterium och har läst på, gjort erfarenheter, funderat, analyserat hela livet och upptäckt att det finns en del av verkligheten som inte låter sig reduceras till mätbara impulser eller logiska modeller.

Jag måste inse att det är omöjligt att reproducera alla mina erfarenheter, mina tankar och allt som jag har läst i ett inlägg som får andra att förstå det som jag förstår.

Stjärnskott
4

#55: Jag tycker ju absolut att du kan starta en fortsättningstråd. Intresset ni har att konversera ska inte stoppas av oss som inte är aktiva och delaktiga…
Jag smygläser ändå ibland eftersom det i sig också kan ge nått……🫣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
4

Kunde inte låta bli att fota en söt liten humla som just hälsade på oss 🐝

Condor
2

#56:

Jag ska fundera på det. Snowy tyckte ju också att det kändes otrevligt att läsa i den tråden. Men nu hinner jag ändå inte, för nu ska jag strax börja att träna och har en del andra saker att göra. Kanske jag senare öppnar en tråd som handlar om hjärta och förstånd eller gränsen mellan det rationellt vetenskapliga och det som inte går att pressa i den ramen.

Gråeld
2

Ja, humlorna arbetar det tysta.
Tittar man närmare, så är dom väldigt idoga. 🙂

FataMorgana
2

#59: Condor kom till mig och sa: "Du måste komma ut på balkongen och titta på vilket djur vi har på besök! Endera är det den största humla jag någonsin sett, eller så måste det vara en helt ny sort" 😄
Men nej, det var bara en söt liten humla. Humlor kan faktiskt vara så stora. Ja, de är verkligen flitiga de där humlorna 😊

Gråeld
2

😀

Gråeld
3

Delar Stjärnskotts inlägg.

Stjärnskott
2

#57: Jo men de är ju faktiskt riktigt söta de där humlorna.🥰.
Även om jag vill att de håller sig på sin kant och inte kommer så nära.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

Jag minns en gång när vi var ute på sjön. Då simmade en humla på vattenytan och den rörde sig inte mer. Vi tog upp den på båten och jag höll handen över den och gav den reiki. Sen började den röra sig lite igen och efter ett par minuter flög den iväg. 😊

snowy00
2

#54:

Klart det påverkar måendet att konstant bli förlöjligad och nedtryckt av TS i en tråd där man bara försöker diskutera som vanligt. Men det är okej. Det är ju ändå vardagsmat på forum lite över allt, så egentligen är jag inte så förvånad.

Ni får absolut starta en ny tråd för min del. Det är ju inte upp till mig, eller någon annan här att bestämma.

#57:

Söt humla 🤗
Den här spindeln på bifogad bild satt i bilen när vi var ute. Vet inte vad det är för sort.(hade nog frågat Ai:n om jag orkade)

1000000354.jpg

snowy00
2

Men det kan ju oxå vara så att jag tar mig som för det viktigaste i världen.😉

Condor
2

#65:

Det skulle kunna vara en sådan här spindel:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fettspindel

#66:

Tar man sig själv allt för viktig, så tar man även andra och deras åsikter som för viktiga och tänk på att även andra ofta styrs av deras emotioner i diskussioner. Men det är deras egna obalanser och inte dina så du behöver inte ta åt dig detta. Tänk på historian där Buddha blev förolämpad och sen jämförde han det med att om någon vill ge dig en häst och du inte tar emot den, vems är hästen i så fall? Och precis så är det om någon trycker ner dig.

snowy00
2

#67:

Jo, så kan det ju vara. Bra att du påminner mig.

Condor
3

I huset mitt emot finns det några som har en hund. Ibland börjar den yla som en varg. Jag antar att det är för att dom ofta lämnar hunden ensam. Sen svarar andra hundar i närheten med deras ylande och man knänner sig som i Alaska. 😄

För en vecka, när det började igen, letade jag fram ett klipp på youtube där flera vargar ylade och satte på ljudet på datorn så högt det gick. Det tog inte lång tid tills dom slutade att yla.

Jag undrade om det var en slump och just nu började ylandet igen. Jag satte på klippet igen och hundarna slutade genast att yla. 😄

snowy00
2

#69:

😄 Det påminner mig om när jag var ute för att fota fåglar, och han jag var ute med startade fågelläte på mobilen. Ganska på en gång började en av samma art att på riktigt svara mobilens läte….🦅🐦

snowy00
2

#67:

Ja, den spindeln liknar ju den jag fotade.

snowy00
2

#69:

Glömde skriva. Nog var det säkert ingen slump för dig. Hundarna trodde väl att de blev svarade, och "reagerade" på det, och slutade yla.😊

Condor
2

#72:

Nja, när flera hundar ylar, slutar de inte. Kanske vargarnas ylande säger att det här är vårt revier och hundarna visste att vargarna är starkare och slutade därför att yla?

snowy00
2

#73:

Ja, kanske 😊

snowy00
2

Eftersom jag inte har besökt en strand på hela sommaren, så gjorde jag det idag. Och som vanligt kommer änderna på besök.

Condor
2

#75:

En fin och stämningsfull bild. Men ni i Sverige hade ju tillräckligt hett för stranden den här sommarn. Jag tycker att det är härligt att sola och sen kyla ner sig i vatttnet när det blir för hett. Jag brukar att känna mig både avslappnad och riktigt uppladdad av solen och har mer energi i mig. Naglar, skägg och hår växer snabbare och det är ett tecken på hur olika system i kroppen aktiveras. Sommarn är snart över och vem vet om det blir någon mer sjödag för oss. Men jag längtar redan till nästa sommar. 😄

snowy00
2

#76:

Har du varit in och läst på relationer-sajten? Eftersom du tar upp naglar, skägg och hår😄 annars är det inget jag själv märkt att det växer snabbare av sol och bad😊

Men jag hade inte så lång "semester" i år, och har nöjt mig med att fota i skogen, och suttit på altanen där hemma

Condor
2

#77:

Nej, men jag har lagt märke till det tidigare, t.ex. om jag på vintern reste till ett varmt land, hade jag den effekten varje gång. Kanske du inte hade solat tillräckligt mycket.

snowy00
2

#78:

Aha, så lustigt. Vi som nyss diskuterat ämnet där inne😄

Men nä, jag brukar egentligen inte sola så mycket… Det är skönt en stund, sen blir det för hett och jag söker mig till skuggan ist

snowy00
2

Och nu missade jag bussen hem pga att jag blev så "uppsugen" av alla intressanta inlägg här…. 😩 Men det gör inget, vädret är fint och en ny buss går om 50 min.

Condor
2

#79:

När det blir för hett, har du ju ett hav att hoppa i. 😊

#80:

Oj, förlåt. 😯

snowy00
2

#81:

Sant. Jag ska ta mig i kragen och bada här nån sommar.😊

Det är lugnt. Jag tänkte att jag fördriver tiden med att läsa här inne. Sen vet jag inte var 20 min tog vägen innan jag upptäckte att bussen hade åkt, haha

Gråeld
2

Sommaren tog slut med besked.🙄 Nu är det höst enligt mig, en helt annan klar luft. Kanske får man bita i sura äpplet, vem vet.🤔

Stjärnskott
2

#83: Det låter som det sura äpplet som bits i. Kan vara en släng av gnällångesten över värmen som för en stund sen …….😬🥵😵

Min alldeles egna tanke/känsla som vaknat upp börjar vända sig om. Riktigt så här var det ju inte jag menade… när jag ville ha en snödriva med jämna mellan rum.
När värmen var varm och svala vindar så väldigt långt bort.

Aldrig är jag riktigt nöjd.
😝

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
2

Vädret kan man alltid gnälla på.😉

Stjärnskott
2

#85: 😅😁

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Ja, det har varit ganska så kyligt ute de senaste dagarna. Men än så länge är det ganska skönt med svalkan, tycker jag. (ända tills snödrivorna kommer😅)

Stjärnskott
2

#87: 🤣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

Här hos oss är det fortfarande varmt, fast nätterna har blivit mycket kallare. På nätterna sjunker temperaturen ner till 10-15 grader, fast idag ska det bli upp till 30 grader på eftermiddagen. I morgon och fredag blir det regn, men åtminstone sköljer regnet bort saharadammet från min bil. 😄

Sen på helgen blir det maximalt omkring 20 grader och man vet inte om sommarn åtminstone kommer tillbaka för en kort tid. Man får hoppas att det blir en solig höst och kan promenera i naturen. Fast en gång till skulle jag gärna vilja fara till sjön.

Stjärnskott
3

#89: I morse var det 9 grader här och det ser ut som om temperaturen kommer stiga till ca 20 grader.

Sommaren kanske ger oss ett långsamt farväl nu. Jag hoppas också att hösten blir full med klar luft solsken och färgade lövverk …..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#90:

Igår tidigt på morgonen hade vi också bara 10 grader. Att löven blir färgade är 100 %. 😄 Solen måste vi hoppas på- 😊

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haha, i Tjeckien letar polisen efter någon som körde med en formel 1 Ferrari på motorvägen. 😄😄😄

Förstås utan nummerplåt och utan att betala avgiften för motorvägen. För fort körde han också, aja baja. 😄😄😄

Han stannade till och med vid en bensinmack för att tanka. 🤣

• Redigerat 2025-08-20 14:36 av Condor
FataMorgana
3

Två viktiga kollegor är på semester just nu, så jag har plötsligt mycket mer jobb än vanligt. Ville bara förklara varför jag inte är så aktiv här. Efter jobbet är jag helt slut i huvudet 😄

Stjärnskott
3

#93: Ta hand om dig. Vi finns kvar 💚🌸

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#94: Tack! Fint att ni finns kvar 🤗🩷

snowy00
2

#92:

Hehe 😮😬

Tycker en sån bil lätt borde köra ifrån polisen…? Även om polisen så klart borde ha "trimmade" bilar. Den snyggaste polisbilen jag har sett, är förresten nog en "ny" Ford Mustang 😄 fast det var inte i Sverige. Här är vi lite mesigare haha 😉

#93, #95:

Klart vi finns kvar här, när du har mer tid igen sen…🤗💙

snowy00
2

Uh, funderar om jag tog ut mig för mycket när jag styrketränade nyss🙄 fick huvudvärk och lätt illamående efteråt… Försökte att inte träna för tungt denna gång, då min kropp känns lite sliten av olika anledningar just nu.
Men när man väl börjar så är det ibland svårt att hålla igen heh..😄

snowy00
2
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
  • Redigerat 2025-08-20 18:24 av snowy00
Condor
2

#96:

Med den kör han ifrån polisen, vilken bil som dom än har. 😊

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.