Musik och andlighet del 2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eftersom den förra tråden nästan är full, gör jag upp en ny här. Det här är den gamla tråden.
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1509692/musik-och-andlighet
Jag börjar med att ställa in ett klipp med Harri Stojka och hans band. Harri Stojka är Österrikare och för mig är han världens skickligaste gitarrspelare, Vi såg på halva konseret igår kväll och när man lyssnar på musiken försvinner tankarna och man hamnar i nuet.
Han spelar i Camera Club i Wien. Där var han gäst på 80-talet och på den tiden brukade jag också gå dit. Frank Zappa var där en gång när han spelade och var så fascinerad av hans fantastiska gitarrspel att han ville ha honom i hans band. Men Harri sa nej. Han struntade i att bli världsberömd. Han spelar inte för pengarnas skull, utan för att han älskar att spela gitarr. Han är nöjd med sitt liv precis så som det är.
Det finns med flera låtar som är riktiga "feel good" låtar i det här klippet. I låt nummer 2 låter han som Carlos Santana men för det mesta låter han som Jimmi Hendrix, fast lite bättre. Han har en massa brödrar och systrar och alla gör musik. I det här klippet är 2 av hans systrar med.
- Redigerat 2025-04-06 12:12 av Condor
#0:
Enligt mig är han nog världens bästa gitarrspelare genom tiderna 😍 Speciellt hur han hanterar gitarren vid ca minut 25 är helt fantastiskt 😊
#1:
Vid minut 19 pch 48 ser man liknande närbilder på hur han hanterar gitarren. Han skulle nog spela Jimmy Hendrix mot väggen.
Det verkar vara skön musik.😊
#3:
Ja verkligen och man blir så fokuserad på musiken att det inte finns tankar när man lyssnar på den.
#4:
Så upplever jag det ofta när jag lyssnar på musik av olika slag. Egentligen vilken musik som helst, som man gillar mycket, är det lätt att "sugas in i". Tänker jag.
#5:
Just det! Osho säger ju att konst, som t.ex. musik, inte är en grej som har med förståndet att göra, utan med hjärtat. Sugs man in av musik, talar hjärtat och förståndet blir tyst.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna låt spelades nyss på en internetradiostation. Kunde inte låta bli att dela den här… Den har "andliga vibbar" tycker jag. Men har ingen aning om vad de "sjunger", eller vad låten handlar om. Jag har heller inte lyssnat hela än, eller ens just den här versionen som finns på Youtube Music.
- Redigerat 2025-04-10 05:20 av snowy00
#7:
I alla fall är det en lugnande låt som tar en i ett meditativt tillstånd.
#8:
Visst är den.😊