Musik och andlighet
Jag råkade snubbla in i ett Youtube klipp för en tid sedan, där en person prompt hävdar att viss musik är högfrekvent och annan lågfrekvent, dvs att det skulle finnas både andlig och oandlig musik. Nu talade hon inte om musik i en viss frekvens som har som syfte att stimulera våra hjärnvågor eller om annan meditationsmusik, utan hon delade in olika musikgenrer till att vara endera andliga eller oandliga.
Själv ser jag det inte som så att det är musiken i sig som är andlig eller inte, utan att det mer handlar om, hur musiken som man lyssnar på påverkar sinnet. Själv älskar jag Rolling Stones och börjar alltid att må så bra när jag lyssnar på dem. Deras kärlek till sina fans, till sina sånger, till sitt instrumentspelande och till sitt dansande riktigt smittar av sig. Man kan se hur det lyser i deras ögon när de står på scenen. Man kan se hur de älskar det som de gör och än idag som gamlingar är det fantastiskt att se på dem. De tröttnar aldrig. När jag ser på någon av deras konserter på tv, så får det mig att glömma allt som jag har omkring mig, alla mina sorger och bekymmer och det finns bara ett enda Nu. Det känns som att jag riktigt smälter in i musiken och det är för mig väldigt rogivande, väldigt meditativt och skönt.
Nu är jag förstås medveten om att smaken också spelar en roll. Vad som är fantastiskt för mig kan vara gräsligt för en annan.
Som jag ser på det, är det alltså bara att lyssna på just den musiken som får en att må bra. Som får en att dansa av lycka eller som får en att komma till nuet. Vi behöver inte dela in musik i högre eller lägre frekvenser eller kalla viss musik för andlig och annan för oandlig, utan det räcker med att man väljer musik som man älskar och lämnar bort musiken som får en att bli stressad och som ger en smärta i öronen. Eller vad tycker ni?

Meditativt och mystiskt, Pink Floyd med "Set the controls for the heart of the sun".
#1: Ja Pink Floyd är fantastiska på att få så många instrument att smälta samman till en enhet i så hög perfektion. De är för mig gudomliga varelser som gör gudomlig musik 😍
Minns den här tråden från förr. Visst är det precis så, att det inte riktigt går att dela in musik i andlig och oandlig. Det beror helt på vem som lyssnar. Sen finns det musik som jag skulle kalla andlig, men som det inte märks att den är det i första ögonkastet…kanske återkommer med en sån artist som jag tänker på, längre fram.
Ville bara nu dela denna låt med en fin text av en artist som gick bort alldeles för tidigt.
(Ni delar fin musik här ovan, som är riktigt skickligt framförd).
#3: Fin text i den låten 😊

#3:
Det stämmer vad du skriver, att det helt beror på vem det är som lyssnar. Musik väcker känslor i oss och vilken musik som väcker vilka känslor beror på personen som lyssnar.
Visst finns det musik som ger en meditativ stämning och det finns musik som framkallar motsatsen. Men dessa stämningar gör oss varken mer eller mindre andliga. Det är inte musiken som man hör som är det avgörande. Andliga är vi alla, även om inte alla är medvetna om det.
#5: Ja precis. Så är det. Ett exempel är "hårdrock"… Jag skulle inte kalla den musiken andlig, men ibland tycker jag faktiskt sådan musik är rätt skön att lyssna på, då den är så fartfylld. Men vill inte lyssna på musik med ett dåligt eller negativt budskap i vilket fall. (Sen om det är mitt ego som tycker sådan musik kan vara skön att lyssna på, är väl en annan sak).

#6:
Det är alltid egot som gillar antingen den ena eller andra musiken. 😉 Egentligen skulle jag inte kalla någon sorts musik för andlig eller oandlig. Jag gillar så många olika sorters musik och det är inte meningsfult att säga, att nu lyssnar jag bara på meditativ musik för att "bli/vara andlig". Ibland vill man ha lite fart och fläkt och inte blir man mindre andlig av det.
Den enda sortens musik som jag verkligen tycker är oväsen är rave/techno, dvs. dunkadunka musik. Det uppfattar jag som en plåga för öron och sinne.
Vad som gäller hårdrock så finns det även här olika sorters musik. Även hårdrock kan ge djupa känslor om det är rätt sort, t.e.x. den här från Metallica.
- Redigerat 2022-04-28, 11:41 av Condor

Tillägg: Tycker också att texten är vis.
- Redigerat 2022-04-28, 11:59 av Condor
Vad kul med en musik tråd😊Ni kan gärna länka till vilka musikvideor som helst. För jag håller helt med om att man inte kan kalla musik för att vara endera andlig eller oandlig, utan att det beror på vem som lyssnar. Och det här är en låt som jag tycker om att lyssna på.
- Redigerat 2022-04-28, 17:30 av FataMorgana
#7: Ja, det var lite lustigt, jag lyssnade precis lite på ett album av Metallica i bilen idag, "St. Anger". Men den låten du bifogar är riktigt bra, och den ger mig nostalgikänslor för den var populär när jag var ung (yngre) ;)
Låt oss landa på att man inte behöver dela in musik i andlig och oandlig…
#9: Jo, jag gillar verkligen musik (som många andra). Så kul att dela lite. :) Kul att lyssna på din video också.
Nu kanske du får hålla för öronen Condor, för den artist jag tänkte på i mitt första inlägg kanske klassas som dunkadunka :D Men den gruppen är nog min absoluta favoritartist genom tiderna, och han som brukar skriva texterna i låtarna, och framföra dem har sagt i en intervju att han är Buddhist… så antagligen därför han skriver enligt mig så djupa/medvetna texter.
Här är ett citat ur en av låttexterna:
"It's like all of a sudden
And everything is different
You can still see everything around you
But it's all completely lost its significanceIt's not important anymore
This inner-acceptance that you are we
And everything that is
Is youEmotions unstick and fall away
Til all that remains is joy"
Källa: https://g.co/kgs/us4QWz (läs gärna hela den låttexten)
Bifogar också två låtar av gruppen (för den som är intresserad). Lite svårt att välja för jag skulle nog kunna bifoga alla deras låtar…men får nöja mig med dessa två, annars orkar ingen lyssna :) De har också ofta rätt starka musikvideos…
- Redigerat 2022-04-28, 20:09 av [snowy_]
Första låten
- Redigerat 2022-04-28, 20:09 av [snowy_]
Andra låten

#10:
Ditt första klipp var ju "himlen är oskyldigt blå", så du menar väl det första av de 2 som du stälde in just. Jo….. den första var inte riktigt min smak, men den andra var bra.
Jag gillar alla möjliga sorters rockmusik, reggae och funk.
Här är en av mina funk favoriter, också nostalgi. Förr gjorde man bättre musik än nuförtiden.
#13:
Ja, precis, menade att en stor del av Faithless låtar nog inte faller dig riktigt i smaken om du inte gillar dunkadunka. Men finns en del låtar som inte riktigt är så av dem också, som du nog märkte i #12.
Är beredd att hålla med dig. Det var i mångt och mycket bättre musik förr i tiden. Dock kan jag egentligen uppskatta all sorts musik, förutom allt för ytlig pop.
Skön funklåt du bifogar. Jag har lyssnat en hel del på funk också.
Bifogar en till låt. Vacker, med en vacker sångare.
Lyssnar gärna på fler av era låtar om ni skulle vilja.

#14:
Det här är en låt som jag gillar. Harri Stojka är "Österrikes Jimmy Hendrix". Jag ställde in det här klippet på nostalgiforumet under Österrikisk nostalgi. Men det är värt att ställas in här också.
#15:
Han var bra på gitarr. Blir nästan sugen att ta fram gitarren igen, för jag kan faktiskt spela lite gitarr iaf.🙂
Kan du något instrument förresten?
Jag får återkomma om jag kommer på någon mer låt att dela, framöver.

#16:
När jag var barn spelade jag piano. Alla sa att jag var en stor talang och borde gå i en pianoskola. Men det skulle innebära att jag efter skolan inte kunde gå ut och leka, utan skulle ha varit tvungen att öva piano. Det ville jag inte.
Jag lärde också spela en enda låt på gitarr. Det var "sleep little girl" från Tages och så spelade jag lite munspel.
Men det är länge sen och jag har glömt mästan allt.
#17:
Ah 🙂 själv kan jag lite ackord på gitarr och har spelat lite själv hemma. Men har aldrig tagit lektioner eller så.
#18: Jag försökte lära mig spela violin när jag var så där nio, tio år gammal. Jag gick t.o.m på lektioner, men var nog så omusikalisk som man bara kan vara att det inte blev till någonting. Det lät helt hemskt när jag övade 😁

Jag har aldrig tagit lektioner. Jag lärde mig själv spela piano. Min första låt var en låt som man kunde spela med ett finger. 😄
Vi hade någon violin (antar att det är samma sak som fiol) hängandes på väggen när jag var liten… Men tror inte jag har provat spela någon sådan vad jag minns. Jag har dock inte haft den riktiga dragningskraften att spela instrument så jag kunnat bli riktigt bra, för antar att man måste öva mycket. Och det går ju heller inte att tvinga sig, för då blir det inte alls bra🙂 minns att jag försökte skriva någon låt med gitarr nån gång med mera, men det blev liksom inget av det.
Piano är i alla fall ett fint instrument som hade varit kul att kunna mer av.
Men man kan ju också se musik och instrument som något man gör för sin egen skull så att säga, för att man mår bra av det. Då spelar det egentligen ingen roll hur bra man är, eller hur mycket man kan, så länge det känns bra och är kul osv🙂

#21:
Ja, det är klart att man måste tycka att det är roligt att göra musik och om man vill bli väldigt bra måste man investera en hel del tid och möda. När jag var barn fanns det så många andra saker som intresserade mig och som jag ville göra, att det inte blev så värst mycket tid för pianon.
Jag skrev en låt som barn en gång, eller bättre sagt skrev jag ingenting, för jag kunde inga noter, 😄utan jag bara skrev den i mitt huvud, i minnet. Min far spelade ganska bra och ibland fick vi besök av en av hans kollegor, som var en fantastisk pianospelare. Då var jag tvungen att spela låten som jag skrev själv och min far var stolt att visa kollegan vilken talang hans son är, 😁 som nästan alltid när vi hade besök.
#22:
Jo, om man inte tycker det är kul så märker nog den som lyssnar det, och det blir inte bra… Sen, hur ska man orka lägga ned all tid osv om man inte ens tycker det är roligt? :)
Det är nog egentligen inte så svårt att skriva en låt. Menar, behövs nog inte så många gitarrackord t ex. Om man tänker några av de mest kända låtarna med gitarr innehåller väl inte så många ackord alls. Sen vad som gör de låtarna så kända kan man ju fundera på… :)
Nu kunde jag inte låta bli att bifoga en till bra låt där man får känslan att de har kul när de uppträder…

#23:
Dom ser i alla fall ut att ha roligt tillsammans. 🙂
#21 Ja, violin är något liknande som fiol, kanske t.o.m samma sak.
Här är en som nog alla känner till, men som jag också tycker så mycket om att lyssna på. Gillar speciellt mycket att se på konserter 😊
#25: Bob Marley gillar jag oxå.🙂 Bra tips på konsert.
Här är en låt som brukar få mig på bra humör…🙂

När jag läste att låten heter "smile" tänkte jag på en annan låt som är från ett österrikiskt band, som ockå heter smile.
Jag tycker att det är en av de vackraste låtarna som österrikiska bands har gjort.
#28: Det var skön musik🙂

#29:
Ja, så riktigt för att luta sig tillbaka och sväva. 😊
Nu är det nog få som är vaken mitt i natten? Och vet inte hur många som ser/sett på Twitch förr…men denna artist ger mig alltid ett leende på läpparna när hon uppträder live…och är man vaken mellan ca kl 00-04 på helgerna oftast…kan man ju ge henne en chans om man vill.
Annelle Staal på Twitch:
https://www.twitch.tv/annelle?sr=a
🙂
- Redigerat 2022-06-05, 05:17 av [snowy_]
Ps.
Hon har också en katt hon av någon anledning döpt till Pasta 😁😉

#31:
En vacker tjej med en vacker röst.
Kanske hon gillar pasta? Eller är hon "pastafari"? 😄
#33: Ja verkligen.
Hehe, det borde vara något av det 😉 men jag brukar nog fastna för lite galna/knasiga tjejer…kanske därför jag varit singel större delen av mitt liv 😁
(Skämt åt sido).
I vilket fall är det skön stämning i hennes streams.

#34:
😄😁
#2:
#3:
Jag gläds åt att jag sett Pink Floyd live ett dussin gånger. Första gången på Wembley när de framförde hela The Datk Side of The Moon LIVE.
Sedan har jag sett både Wish You Were Here (live), Animals (live) och givetvis The Wall (live).
MÄKTIG GRUPP!!!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#36: Lyckost 😀

#36:
Jag har aldrig sett dom live, men wish your where her och animals har jag på vinyl. Det är deras bästa LP´s tycker jag.
#36: Låter kul. Senast jag såg en konsert var nog Nils Landgren, eller annan jazz. Har nog mest sett jazz/funk-konserter av någon anledning.🙂 Men var ganska länge sen nu.
- Redigerat 2022-06-05, 19:05 av [snowy_]

#39:
Jag har bara varit på konsert 3 ggr. i mitt liv. Första gången var det Burning Spear, andra gången Curtis Mayfield och tredje gången Rolling Stones.

Tillägg: Nu glömde jag en. Först av alla såg jag Peter Tosh och när Curtis Mayfield spelade, spelade också Gil Scott Heron.
#40 , #41:
Okej, vad häftigt att ha sett Rolling Stones m fl 🙄
Det var en period runt gymnasiet när jag och en dåvarande kompis lyssnade mycket på jazz, house, och funk. Bland annat var jag på Irland, och där såg jag en konsert med Mose Allison. Han var runt 80 år då, men nu har han visst gått bort läste jag.
- Redigerat 2022-06-06, 17:11 av [snowy_]

#42:
Egentligen gillar jag inte så stora konsert, där så många människor trängs, som t.ex. när Rolling Stones spelar. Men jag blev bjuden av en tjej som jag inte kunde säga nej till. Det var "bridget to Babylon" tour 1997 eller 98 om jag minns rätt. 50.000 åskådare på ett utomhuskonsert. Man kunde se Rolling Stones som små prickar och man skulle ha behövt en kikare, som vi inte tänkte på att ta med. Annars fanns det bara en stor videoskärm.
Högtalarna var inställda så högt att man fick ont i öronen. Det fanns för lite WC´n. Man fick ställa sig i en kö med 20-30 personer om man behövde gå på WC´t. Sen på hemvägen var det så klart trafikkaos. Därför stannade vi vid en krog, men där fanns inga lediga platser. Vi fick ställa oss i kö igen. Vi kom hem stax före det blev ljust. Hela nästa dag hade jag tinnitus av den värsta formen. Det kändes som att aldrig bli normal igen.
Det är en bättre njutning att lägga sig i soffan framför TV´n och titta på ett konsert som man letar fram på youtube. Det kan man göra helt utan stress. 😄
- Redigerat 2022-06-06, 17:48 av Condor
#43: Jaså, ja jag har ju aldrig varit på en så stor konsert. Bara mindre. Men kan tänka mig att det blir som du beskriver, och jag trivs nog heller inte i folkhav.
Sant att musik/konserter på YT är bra. Det är därför jag också gillar att se artisten som streamar live på Twitch ibland som jag nämnde ovan, för det blir som att se ett mindre uppträdande som är live, fast på TV:n :)
Synd bara att det är mitt i natten jämt (vilket är för att det är en annan tidszon). Därför blir det inte så ofta jag kollar/lyssnar på just den.
- Redigerat 2022-06-06, 23:59 av [snowy_]

#44:
Den 15. Juli kommer Rolling Stones till Wien igen. Men ett par veckor senare kan man säkert se det på youtube. Man behöver ju inte se det live.
#45:
Det är ju sant :)
Två låtar som också är bra, för den som vill lyssna.
.
Eftersom det blir någon gilla-markering på de låtar jag lagt upp här sist så är det väl någon som uppskattar de. Så här kommer en till… :)

#49:
En del av dina låtar träffar min smak bättre, andra träffar den inte als. Du vet, dunka…dunka… är inte min smak.😁 Men ditt deltagande förtjänar att jag ger gilla även om en låt ibland inte träffar min smak. 😉
Det är bara posta på 😊 Jag lyssnar, uppskattar och gillar, men orkar inte alltid kommentera allt hela tiden.
#50: Det var jag förberedd på :) så det är helt okej :)
Är detta kanske egots låt (text) ;D
#53: Ja för mitt ego definitivt 😂
#54:
😂

#53:
Ja, absolut! 😄

Det här är "min låt". 😁

Nu tänkte jag berätta varför den här låten är "min låt" bortsett från mitt nick.
Det var nån gång på 90-talet, som jag for till Teneriffa på semester. Ungefär ett år före hade jag ett diskbråck och hade fortfarande smärtperjoder emellanåt. I flygplanet kände jag att det kniper i ryggen och efter en halv dag i flygplanet var smärtorna så stora att jag inte kunde ligga riktigt på natten och sov därför dåligt den första natten. Nästa dag var det ett problem för mig att lägga mig ner och sola. Jag var förtvivlad, för det var ju min semester och hade verkligen en dålig stämning och energi i mig.
På kvällen gick jag och promenerade i Puerto de la Cruz, trots starka ryggsmärtor, för jag ville ju inte tillbringa min semester i hotelrummet. Då hörde jag från någonstans underbar panflöjtmusik som det spelas i Anderna. Jag följde musiken och kom fram till "plaza" där ett sydamerikanskt indianband spelade, som kallade sig "Raza India".
Bland anat spelade dom "El Condor pasa", låten som jag gillade mest. Medan jag hörde dom spela ändrades energin i mig. Det var en sån positiv energi att jag för ett ögonblick glömde mina ryggsmärtor och jag fick nästan en euforisk känsla i mig. Innan jag gick iväg köpte jag ett par kasetter av dom. Från och med den upplevelsen började mina ryggsmärtor att bättra sig och jag kunde sova på natten. 2 dagar senare var mina ryggsmärtor borta.
Det här klippet förmedlar både optiskt och akustiskt stämningen som jag upplevde. Condorn flög över mig och sen blev jag själv till Condor och flög bort från mina ryggsmärtor. När jag ser och hör det här klippet, frisätter det djupa känslor i mig och jag känner hur mina energikanaler öppnas. Jag blir riktigt upladdad, nästan som när Condorn flög över mig.
Hör och se klippet. Känner ni vad jag kände?
#58: Ja, det var väldigt vacker musik. Kan själv känna liknande känslor när jag lyssnar på musik som resonerar med mitt inre. Det får mig att tänka på diverse ursprungsbefolkningar… Sådana har jag haft en fin känsla över, även om jag inte vet så mycket om dem. Sen vet jag heller inte mycket om Leo Rojas, men kom att tänka på det i alla fall.

#59:
Jag vet heller inte mer om Leo Rojas än vad som står på wikipedia, men den där låten är nästan obligatorisk för alla som spelar den sortens musik. Raza India spelade den nog minst lika bra. Jag skulle ha ställt in den av dom om dom skulle finnas på youtube. Men eftersom dom inte finns där, kollade jag vilka alternativ som det finns och jag tyckte att det här klippet var så fint gjort med Condorn som flyger över den fina naturen.
#60:
Ja, absolut. Har också ibland funderat lite över vad ditt nick syftar på. Nu vet jag😊
Denna låt skiljer sig lite från din, men bifogade den på Musik iFokus eftersom jag upptäckte att den har ett djup i sig.
Tänker särskilt på dessa rader i texten (källa):
Aerials in the sky
When you lose small mind, you free your life
Aerials, so up high
When you free your eyes, eternal prize
När man "förlorar sitt lilla sinne" så "frigör man livet" och "vinner det eviga priset".
- Redigerat 2022-08-03, 17:28 av [snowy_]

#61:
Jag kände inte bandet, men det är ganska länge sen som metal rock var en av mina favoriter. Men texten är vis i alla fall.
Den här artisten är bra😊 men har inte lyssnat så mycket på hennes nyare låtar.

#63:
Nu träffar du min musiksmak. 😉 Sade är bra. Musik som man kan drömma sig bort med. Jag har en LP av henne (Diamond Live) och så är hon en snygg kvinna också.
#64:
Ja, ser att många av låtarna på Diamond Life-albumet har jag lyssnat mycket på. Det var en kompis i gymnasiet som "fick mig" att börja lyssna på henne. Hon är ju väldigt snygg, jo😀

#65:
Jag läste att hon idag lever tillbakadraget på landet utanför London och odlar sin mat själv. Hennes dotter har hon döt till Ila, vad som betyder månens heliga ljus. Hon verkar nog att vara lite inne på en andlig väg.
#66:
Okej, ja det kan jag tänka mig att hon är, med tanke på hur hennes musik var/är 😊
Har du förresten hört dessa två artister? De är ju väldigt kända.
Gillar speciellt Bobby Womack.
Han och Sam Cooke kände också visst varandra på något sätt.
Här är en musikdokumentär om och med Womack (för den som är intresserad):
https://sverigesradio.se/avsnitt/711441
- Redigerat 2022-08-25, 10:55 av [snowy_]
.
.

#67:
Namnen säger mig ingenting. Men jag känner så många låtar utan att veta från vem dom är. Det fanns en gång i tiden ett diskotek som jag gick till när jag var ung, där dom spelade mycket soul och funk. Låtarna känner jag utan att veta vem som spelar dom.
Jag har länge älskat den keltiska musiken. Det skulle inte förvåna mig om jag i ett tidigare leverne farit runt över hedarna med klingande skratt, dansat och varit. Jag älskar sommarveckan i Hova när den medeltida musiken flödar av duktiga trubadurer och musikanter.
Nu har jag hittat något nytt spännande. - Bardcore, googla så hittar ni mycket spännande musik.
Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.
Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com
https://www.youtube.com/watch?v=wCUx9nOt9u8
Iofs, här vet jag inte om något slår originalet som är min låt alla dagar.
Men jäsingen, den här kan nog få hamna på min lista…. <3
Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

#72:
Det där är nog den finaste låten som Metallica någonsin gjorde. Jag gillar den mycket. Fast det där är en annan version, utan sång. Den är också fin.
Det här är en annan intressant version, också utan sång.
Men jag tycker ändå mest om orginalet.
Fina låtar. Den i #71 tycker jag om… 😍
En till goding som jag skulle kunna sitta på permobilen, under en av "mina gårdslindar" och meditera till…

#75:
Det var också en fin gammal låt som jag inte har hört på länge.
#75: Jag har alltid dragits till fantasivärldar med det medeltida temat (datorspel, film, serier, böcker)… Antar att det på något sätt är en "skön" värld att vara i… 😛
För mig började det med att jag var ute i naturen och att jag läste svenska romanklassiker som Bernard Nordh, Sigge Stark, Harry Martinsson, Sven Wernström osv med alla miljöbeskrivningar från att jag var fyra år, när jag lärde mig läsa.
Jag har ALLTID dragits till skog och mark eftersom jag oftast varit ganska ensam, men när som sagt "medeltiden" kom in i min litterära värld, samt i min internetspelsvärld och även verkliga värld, med medeltidsdagar och veckor, med vänner IRL. Då kände jag att jag kommit hem. Och Irland, Skottland, Wales har alltid haft dragningskraft för mig, även innan jag kom in på den "andliga vägen" på allvar. Så för mig är det nog ingen fantasiönskan. Utan det har förmodligen varit en del av min verklighet.
- Redigerat 2022-08-25, 16:36 av Ragatans Naturande
#78: Det är nog inte så att jag önskar mig att jag levde i den världen. Mer att det är en skön värld att fantisera sig bort i 😊 jag tror medeltiden nog var väldigt hård att leva i, om man skulle göra det på riktigt.
#79: Som dagens samhälle, men med fler dödliga sjukdomar än vi har idag, tack vare att vi har vaccin och det hade inte de. Samt penicillin…
Givetvis svält och särskilt om mannen i huset blev dödad eller försvann… Men svält finns ju på sina ställen idag med.
Så både ja och nej. Många kände ju till örter och annan healing, vilket ledde till att de benämndes häxor.
Att häxor har funnits ännu längre än medeltiden… "även de gamla grekerna" med gudar… hade häxor. Men det var när kristendomen dök upp, som prästerna kände sig hotade och försökte få häxor till något ont.
- Redigerat 2022-08-25, 18:26 av Ragatans Naturande