Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandlig-utveckling
Läst 69 ggr
Condor
2

Lycka och lycksalighet

Alla människor vill vara lyckliga men det som gör en människa lycklig kan variera. I alla fall finns det gott om saker som gör människor lyckliga. Det kan vara ens partner, ett eget hus, en ny bil, en stor lottovinst, ett bra jobb, en semesterresa. Alla har sina egna föreställningar om vad som skulle kunna göra dem mest lyckliga.

Men alla dessa saker är objekt och yttre omständigheter, som bara existerar inom begränsad tid. Partnern kan lämna, huset kan brinna ner, bilen går förr eller senare sönder, jobbet kan man bli av med liksom lottovinsten, semestern tar också slut, Om ett objekt inte existerar längre, behövs andra objekt för att bli lycklig. Strävan efter lycka blir som att springa i ett hamsterhjul.

Har man vad som behövs för att bli lycklig, vänjer man sig att ha det. Tar vi som exempel att någon vinner en Ferrari och det gör honom jättelycklig, för han har alltid drömt om att ha en. Efter ett par år har det blivit det "helt normala" att köra Ferrari. Han känner inte samma lycka längre, för det är ju normaliteten. Så snart det är dags för Ferrarin att hamna i bilkyrkogården kommer personen att bli olycklig.

Så är det med all sorte lycka som baserar på objekt och yttre omständigheter. Man får någonting som gör en lycklig och blir olycklig när man inte har det längre. Det kan också hända att man klamrar sig fast vid det som man har blivit lycklig av. Det kan uppträda rädsla att förlora vad som har gjort en lycklig och denna rädsla leder till klamrandet. Detta klamrande blockderar energier och man utmattar sig själv. Klamrar man sig fast vid en människa, utmattar man även denna.

Det finns dock en sorts lycka som inte är beroende av objekt eller yttre omständigheter. Det är en lycksalighet som finns inom varje människa, men för det mesta begraven och dold under en massa objekt och yttre omständigheter.

Man kan inte erfara denna lycksaligheten som objekt och därför kan man heller inte beskriva den på något sätt. Men den finns i alla människor och man kan erfara den i annan form än den som reflekteras från objekt. Men som sagt kan man inte beskriva den och vem som har erfarit den kan heller inte begripa den med förståndet. Det är ingenting som hade en början och som har ett slut, utan som existerar evigt, oavsett om vi just erfar den eller inte.

Man kan endast beskriva den med ord för något annat som inte går att beskriva. Man kan säga att om man erfar att man själv är den gudomliga kärleken i sin sanna natur, erfar man också denna lycksaligheten. Med andra ord, under en samadhi erfarenhet och tiden efter och även när erfarenheten ligger längre tid tillbaka, finns den kvar som en sorts medvetenhet och denna medveteheten kan man göra till sin egen inre kraftplats.

Man kan t.ex. besöka den platsen under meditation och ibland uppenbarar den sig "bara sådär", t.ex. ibland när man behandlar med reiki. Men även när man just befinner sig någon annanstans finns platsen i all evighet kvar.

snowy00
2

#0:

Så sant😊

Ditt inlägg påminner mig mycket om något jag skrev för en tid sedan. Hoppas det är okej att jag bifogar den texten här nedan.

Varaktig frid

Det är lätt att tänka att man kommer finna frid när man har fått det eller allt man vill ha, och strävar efter. Så är dock inte fallet. Kanske att man får en känsla av frid ett tag efter att man har fått det man strävar efter, men om inte länge så kommer det något nytt man vill ha. Då är friden som borta igen, och åter utbytt av strävande, och saknande. Detta kan pågå hela livet för somliga.

Men en mer varaktig frid finner man om man helt enkelt slutar sträva efter det man vill ha. När man väl har fått det man vill ha, så är det inte saken i sig som ger frid, utan det faktum att strävande efter något har avstannat tillfälligt.
Till exempel; om man strävar efter och vill ha en partner så kommer inte den egentliga friden och glädjen genom att få den här partnern, utan genom att strävandet har lagt sig för en stund. Om man i stället för att känna saknaden, viljan till något annat (strävandet) ser det man redan har, och nöjer sig med det (slutar sträva efter partnern i det här fallet) så kommer samma frid och glädje infinna sig som om man skulle ha fått en partner. Båda är helt enkelt avsaknad av strävandet, men det ena är oberoende av yttre omständigheter, som till exempel en partner, och därför mer varaktig.

Risken är om man bara får det man vill, att man vill något annat sen. Man kanske vill ha en ny partner, eller bara längtar efter att vara single igen. Det var inte som man hade tänkt sig att det skulle vara, och hamsterhjulet går runt, runt, runt.
Det här gäller förstås allt man strävar efter, en ny ferarri, att bli känd, eller kanske andlig upplysning.

Att sluta sträva efter det man vill ha, är att kliva ur hamsterhjulet, och endast där kan varaktig frid infinna sig.

~ Från min Facebooksida.

Condor
2

#1:

Visst är det ok och önskvärt att bifoga texten. 😊 Du skulle även ha kunnat ställt in den tidigare. 😊

snowy00
2

#2:

Fick se nu att jag visst bifogat den i ett eget huvudinlägg här förra sommaren 😊

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1589671/varaktig-frid

Så nu finns den på två ställen. I stort sett allt jag delar på min FB delar jag också här med er.

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
FataMorgana
2

#3: Jag tänkte väl det, att jag även läst den texten här på denna sajt förr 😊

Det var i alla fall fina texter i den här tråden av er båda två 😊

• Redigerat 2025-02-11 19:16 av FataMorgana
snowy00
2

#4:

Tack, ja det är ett bra och viktigt ämne ändå. Och så skönt när man inser det, varifrån varaktig och äkta frid kommer från.😊

Condor
2

#3:

Jaha, jag hade själv glömt bort inlägget. Men det gör ju ingenting att texten nu förekommer 2 ggr. 😊