#1: Ingen fara 😊 Men den Avataren liknar nästan mer fotot jag just tog 😄
#2, 3:
Ja faktiskt var den väldigt lik det fotot 😊 vilken fin bild och himmel förresten!
Och den mobilkameran ska du vara nöjd med..😊
Julkaoset där ute blir bara värre. Men man är ju tvungen att gå och handla, så jag kastade mig i kaoset idag. I den största affären som jag var i var det värst. Jag brukar alltid se till att komma ut så fort som möjligt igen. För den sakens skull skriver jag en lista med allt som vi behöver, i den ordningsföljden som varorna kommer i affären. Sen går jag genom affären och tar snabbt sakerna utan att slösa tid.
Men vad gör dom andra? Jo dom mediterar framför regalerna. 😄 Dom ställer deras vagnar så att man inte kommer genom gångarna mellan hyllorna medan dom mediterar. Jag var nära att förklara för somliga att det här inte är ett bra ställe för att meditera. 😊
När jag hade allt som jag behövde ville jag ställa mig i kö vid kassan. Kön var så lång att den räckte till hyllorna. Den kön som jag tänkte ställa mig i räckte exakt till en av hyllorna och den sista i kön var en gammal gumma med rullator som hade en hylla bakom sig. Jag väntade tills kön skulle bli kortare, så att jag kan ställa mig bakom henne. Hon var så rolig. 😊 Först frågade hon mig om jag vill gå förbi? Jag svarade att jag vill ställa mig bakom henne i kön, men det går inte pga hyllan. Hon sa att det ändå inte kommer folk från den andra gången. Jag svarade "inte ännu". Då sa hon att om det kommer någon ska jag ta min vagn och stenhårt knuffa bort den andra vagnen. 😄🤣
#5:
🤣
Fint att de kan "meditera" mitt i kaoset iaf…..😄
På tal om meditation, och yoga. Jag har börjat att istället för att utöva själva yogan som jag har gjort 45 min en gång i veckan, så gör jag den en till två gånger per dag i stället, men en kortare session på ca 20 min per gång. Det känns så mycket bättre, och jag känner mig redan mer avslappnad och skön i kropp och knopp.😊😄
#7:
På så vis blir det förstås mer betydligt yoga per vecka.
#8:
Ja, precis. Och ändå känns det inte lika "ansträngande". Bara på ett positivt sätt.🙂
För övrigt så har jag trots det börjat känna mig spänd igen i nacken på kvällarna. Det har snart gått tre månader sen jag var hos kiropraktorn, och ganska precis när det gått så här lång tid brukar jag känna av spänningarna igen. Jag trodde med säkerhet att jag inte skulle behöva gå lika ofta nu när jag har fått glasögonen, men trots det, och att spänningshuvudvärken är som borta, börjar ett "tryck" (som att det nyper ihop i nacken) kännas igen. Så jag har bokat en tid hos kiropraktorn ändå alldeles efter nyår. Och om det vänder och inte behövs då ändå, så får jag väl avboka 🙂
Man kan ju känna att det är dyrt att behöva lägga ut 800 kr var tredje månad, men slår man ut kostnaden på ett år så blir det ca 250 kr i månaden, och tänker man så så är det klart värt det för att få må bra i kropp och även sinne…
#9:
Det är nog en bra investition för att slippa smärta. Jag var också hos osteopaten för några veckor och hos mig var facettlederna längts nere i ryggraden blockerade på båda sidorna. Jag har ju ingen disk längre vid S1/L5. Den har slitis bort med tiden sen jag hade diskbråck där för snart 30 år och måste därför hålla ryggmusklerna tränade och besöka osteopaten då och då.
#10:
Ja, så är det. Det är tur att dessa osteopater, och kiropraktorer finns, även om de inte är riktigt erkända av skolmedicinen.
Då får vi hoppas att det gjorde skillnad för dig med, hos osteopaten.
#11:
Det gjorde det nog. Fast det är ju så att musklerrna anpassar sig till felställningen av kotorna, så det tar en tid tills de har anpassat sig till normalställning igen.
Jag tycker att det är konstigt att sådant inte är accepterat av skolmedicinen, för det hela är ju en logisk mekanisk grej. Själv behöver jag inte betala, eftersom chefsläkaren i fysioinstitutet är bland annat både osteopat och kiropraktiker. Om man låter skriva ut terapier får man gå gratis till honom och låta rätta till sig. Ibland hjälper terapierna först när man har varit hos honom.
#12:
Ja, det är konstigt. Har läst/hört om hur det funkar, och ja, det är ju en mekanisk/fysisk grej som sker i kroppen när de utför behandlingen. Men senast jag var hos fysioterapeuten (sjukgymnasten) på sjukhuset och berättade att jag brukar gå till kiropraktorn så verkade han vara skeptisk till att jag gick dit. Men han hade själv aldrig gått dit, och hade själv diskbråck. Men som min kiropraktor sa en gång, så handlar det hela nog mest om okunskap, (och fördomar).
Bara två arbetsdagar kvar, sedan har jag äntligen ledigt över jul och nyår! Det är inte så att företaget har gett oss så mycket ledigt – under mellandagarna / fönsterdagarna måste vi ta semester själva. Men den 24 och 31 december får vi extra ledigt. Så först den 7 januari ska jag tillbaka till jobbet igen. 😊 Så snart ska jag se till att fylla sajten med en massa intressanta inlägg 😊
#4:
När det gäller min kamera är det faktiskt lite lustigt. Den hade bara dåliga recensioner när det handlade om att fota i mörker, men på dagen ska den ge bra bilder. När jag köpte den här mobilen tänkte jag att det får duga, för det är mycket viktigare för mig att kunna ta bra foton i dagsljus, eftersom vi så ofta går på promenader i naturen.
Jag tänkte att jag kunde använda min iPhone för att fota himlen istället, men bilden blev faktiskt mycket sämre än den jag tog med min Nokia. Så självklart laddade jag upp Nokia-bilden istället. Hittills är jag faktiskt riktigt nöjd med min kamera! 😊
#14:
Så skönt med ledigt! Vi ser fram emot en massa intressanta inlägg😊 själv ska jag till föräldrarna över jul och nyår.
#15:
Det låter ju bra. Själv har jag inte hunnit testa min nya mobilkamera så mycket än, har inte varit så mycket ute. Men blir intressant att använda den mer sen.
#13:
Här är fysioterapeuter inte lika skeptiska till osteopati och kiropraktik. Men det kan hända att somliga är skeptiska för att många kiropraktiker inte är läkare och grejen är ju inte helt riskfri heller. Vår osteopat är läkare för fysikalisk medicin och sportmedicin och har lång erfarenhet.
Innan han börjar, brukar han hålla benen som om man håller en skottkärra. Sen rör han benen till höger, vänster upp och ner. När jag en gång frågade vad det där är bra för, sa han att om man håller en bordsduk vid ändarna och rör den som han rör benen, kan man känna var på bordet glas eller talrikar befinner sig. På precis samma sätt känner han var blockeringarna finns.
Men han är i en ålder som man i vanliga fall redan är i pension, så jag vet inte hur länge som han kommer att fortsätta att jobba.
Jag minns en gång för länge sen, då Fata Morgana gjorde någon rörelse så att någonting gick ur led vid skulderbladen och axeln. Hon kunde bara hålla axeln snett och varje rörelse gjorde akut ont. Jag hade i minnet vilka grepp som vår osteopat använder sig av och prövade ut det. Det funkade. 🙂 Men det vågade jag mig bara på för att jag kunde ju inte låta henne förbli så där tills man äntligen får en tid hos osteopaten. Man brukar vänta i ungefär 3-4 veckor på en tid.
#17:
Så kan det ju också vara. Också sade fysioterapeuten att många kommer till honom och säger att de gått många gånger till kiropraktorn och att det inte går över. Och det är väl så, att det inte blir helt bra på en kiropraktorbehandling. Man måste ofta gå många gånger… Men jämför jag mig själv nu, och före min första behandling hos kiropraktorn så går det inte ens att jämföra hur mycket bättre min kropp och sinne mår, även om jag fortfarande får gå dit regelbundet. Sen är det ju inte antingen eller, det bästa är nog att kombinera kiropraktik och fysioterapi. De behandlar ju olika orsaker på nåt vis…
Min kiropraktor har också lång erfarenhet, och han är den enda kiropraktor jag gått till. Jag gick dit första gången för över tio år sedan, och min far behandlades hos honom för säkert över 25 år sedan. Han har också t ex behandlat professionella sportutövare här, och tror han har kliniker i flera städer. För att se blockeringarna brukar han titta på min kropp och rygg när jag står upp framför honom.
Oj, att du vågade det på henne 😮
Det hade nog inte jag vågat. Men "nöden har väl ingen lag" antar jag.
#18:
Ja, det var nöden som gjorde att jag vågade mig på det. Som tur gick det bra.
Sen är ju varken osteopati eller kiropraktik något "magiskt" som gör att man blir frisk. Skador som t.ex. diskbråck blir ju inte reparerade. Man rättar ju bara till kotor som blockerar. På så vis har även vanlig fysioterapi bättre effekt och energin flöder bättre när kotorna inte blockerar längre.
#19:
Ja, men exakt! 😊
Äntligen har min julledighet börjat 😊🎄
#21:
Skönt! 😄🎄
#21:
Jippyayehhhh…. 😊
Det är nästan så att jag själv pustar ut….. 😉😊 Men jag har ju också lite julledigt från mina åtaganden nu. Cirka två veckor.
#24: Skönt för dig med 😊
Hallå i tråden.
Här har det städats på morgonen. Snön faller ymnigt sedan tidigt I morse. Riktigt fint ute. Juligt så där som det ska vara dagarna innan jul.
Men tyvärr…….
Inte bestående till kvällen och natten har det utlovats en hel del med timmar av regn. Artist kan jag ju tänka samtidigt som jag vet att allt är och blir som det ska…
Även om en del av mig tillfälligt inte tycker likadant 😇🎅🤶😉
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2024-12-21 08:55 av Stjärnskott
Här har det gräddats pepparkakor hela morgonen. Med ingefära i tål att tilläggas.🙂
Julstädning blir väl i dagarna. Men julen blir avstressande har jag bestämt. Det är över med stora bjudningar, hit och dit.
Det är så himla skönt.😀 att man kan ta dagarna som dom kommer.
Vi har också lite snö, men ja, regnet kommer, så får se om julaftonen blir utan snö. Imorgon åker jag till föräldrarna, över jul och nyår. Blir trevligt.🎄🎅🎁
Oj vad ni har varit duktiga som städar och bakar så tidigt på lördagsmorgonen. Själva har vi sovit länge, sedan ätit frukost och efter det legat på soffan och tittat på de alpina skidtävlingarna. En riktigt skön start på dagen. Men städa måste vi också göra, så att vi också får det fint till julen 😊
Hos oss skiner solen och vi har 6 grader. Igår regnade och stormade det hela dagen och i morgon kommer regnet tillbaka.
Hela förmiddagen tittade vi på skidåkning idag. Bland herrarna har vi bara nötter men åtminstone har vi en dam (Conny Hütter) som vann för andra gången den här säsongen.
Klockan bara går och går och vi vill hinna städa idag. I morgon tänker vi baka våra vaniljbågar, som vi alltid bakar till jul. 😋
Jag ska också städa lite snart…
Gott med vaniljbågar 😋
#31: Ja mums 😋
Våra vaniljbågar som vi bakar till julen är det enda onyttiga som vi äter. Men vi gör dom lite nyttigare genom att använda dinkelfullkornmjöl och 20 % mindre socker än i orginalreceptet. Men ändå blir det onyttigt. 😄 Kalorierna behöver jag som tur inte vara rädd för, fast det är riktiga kaloribomber med smör, socker och valnötter.
Min mor brukade baka dom till julen när jag var barn så vaniljbågarna är lite nostalgi som påminner mig om hur ljuvlig julen var när jag var barn. När Fata Morgana smakade på dom för första gången sa hon att det här är det godaste som hon någonsin har ätit och det tycker hon än idag. Jag kan bara hålla med. 😋
- Redigerat 2024-12-21 13:36 av Condor
#33:
Kan ni skicka en vaniljbåge med posten så man får smaka 😁😋
#34:
Det är nog enklare om du bakar själv. Om du bara äter en kommer du nog att vilja ha fler och ändå baka. 😄 Vill du ha receptet?
Nu vill jag bara dela med mig av en händelse som verkligen påminde mig om hur små handlingar kan göra stor skillnad.
Det var i torsdags efter jobbet när jag skulle ta bussen hem. Det var en liten kö vid dörren och framför mig stod en ung tjej som letade febrilt i sina fickor. Jag märkte att hon såg stressad ut och verkade inte hitta vad hon sökte. Plötsligt vände hon sig om till mig och frågade, nästan desperat, om jag visste om man kunde åka på studentkortet. Tyvärr visste jag inte.
När det blev hennes tur visade det sig att chauffören inte accepterade studentkortet och krävde en giltig biljett eller betalning. Hon verkade inte ha några pengar på sig, så hon vände sig om och var på väg att kliva av. Jag kunde riktigt se hopplösheten i hennes ögon. Busschauffören såg också riktigt sur ut.
Då sa jag spontant: "Jag betalar din biljett." Hennes ansikte sken upp i ett stort leende och så frågade hon nästan tvekande: "Verkligen?" Jag svarade: "Självklart!"
Sen klev jag in i bussen och sa till chauffören att jag vill betala hennes biljett. Då tittade han på oss båda och frågade henne vart hon då vill åka. Efter att hon sagt det, tar jag fram mina pengar för att betala, men då säger han till tjejen" Äh, du behöver inte betala. Kliv in bara, men nästa gång måste du ha en giltig biljett."
Tjejen blev så otroligt glad, tackade mig hjärtligt och log mot chauffören, som också började le. När jag satt mig på min plats vände hon sig om och tackade mig igen med ett varmt leende.
Det var så fint att se hur en till synes liten handling kunde vända en jobbig situation till något positivt. Tjejen gick från panik till glädje och även den lite stränge chauffören började le. Det påminde mig om hur stor effekt sådana här små gärningar kan ha och i slutändan behövde jag ju inte ens betala för den där biljetten.
#35:
Ja, jag kan gärna ta receptet så kan jag pröva ut det nån gång.😊
#36:
Det var en fin berättelse. Och så fint att du spontant ville hjälpa den här tjejen i situationen. Passar ju bra till juletider också, att sprida värme, och glädje så där.😊 Även om det ju passar sig bra året om.
Jag har för övrigt nyss deltagit i en global gruppmeditation som går varje dag online. Det var ett trevligt sätt att meditera på, och det kändes ungefär som att meditera i grupp, i samma rum.
- Redigerat 2024-12-21 15:24 av snowy00
#37:
Ja jag vet ju hur det känns att stå där i kylan och vänta på bussar som inte kommer, eller på nästa buss för att man missat den första osv, och jag vill inte ens föreställa mig hur hemskt det skulle vara om jag insåg att jag tappat bort mitt busskort och inte hade några pengar eller så. Så klart jag ville hjälpa 😊
Det fina är ju, att man verkligen kan ändra på en situation så där mycket, bara genom några snälla ord, eller genom en liten tjänst och en hjälpande hand. Ibland behövs det faktiskt inte mycket alls, för kunna förändra förtvivlan och desperation till lycka och glädje, att förvandla sura miner till leenden i stället. Och den här gången kostade det verkligen ingenting, varken pengar eller någon annan större möda. Men även om jag hade fått betala hade jag gjort det 😊
#38: Det låter ju trevligt 😊
#37:
Här är orginalreceptet:
260 g mjöl (vi tar dinkelfullkorn)
200 g smör
100 g socker (vi tar bara 80 g)
100 g malda valnötter
2-3 teskedar vaniljsocker
en nypa salt
Gör en deg av det hela, förpacka degen i hushållsfilm. Låt degen stå svalt i 2 timmar. Gör rullar av degen som är ungefär 1,5 cm tjocka och skär rullarna i bitar som är ungefär 2-3 cm stora.
Sen formar du små bågar av bitarna genom att rulla dom och sen böja dom till bågar. Det behövs lite övning för degen bryter lätt.
Sen lägger du dom på ett bakplåt och värmer upp ugnen till 170 grader. Låt dom baka i 15 minuter. Låt dig inte störas om dom verkar vara mjuka efter bakningen, som om dom inte vore färdig bakade. Dom blir hårdare när dom kallnar. Sen tar du pudersocker med 2-3 teskedar vaniljsocker och strör på dom heta vaniljbågarna. När du känner lukten som stiger upp kommer du att frestas att genast äta upp dom. Men dom är godare när dom har kallnat och godast är dom efter 2-3 dagar.
#39:
Ja, det är empati, att kunna känna så, och handlingskraft att utföra handlingen sen.
Det påminner mig om när tåget var inställt när jag skulle resa hemåt från norra Sverige med flera tunga väskor. Har nog berättat detta en gång förr. Men på väg från tåget till hotellet där jag släpade mina tunga väskor kände jag plötsligt en hand vänligt ta tag i en av väskorna. Det var en kvinna som ville hjälpa mig bära den till hotellet, bara så där. Det minns man än idag… Så en vänlig handling gör mycket, och kostar sällan något.
Tyvärr, är det lika lätt att vända en situation som kunde vara bra, till en dålig, negativ situation. Så man får se till att välja det "rätta". Ofta är det nog medvetenheten, som styr hur man agerar i dessa situationer.
#40:
Ja, det märks verkligen skillnad när man mediterar så där i grupp eller själv. Men jag gillar både och. Sen om det är "psykologiskt" eller nåt annat som gör det, vet jag inte.😊
#41:
Tack!😊 Jag har sparat receptet. Tyvärr hinner jag inte pröva denna jul, då jag åker bort imorgon. Men kanske nästa jul.
#42:
Ja du har berättat om det förr, men det är just som du säger, ofta som man sen minns dessa fina handlingar i flera år efteråt. Precis, lika lätt är det att vända en situation från att ha varit bra till dålig. Det är nog därför buddhisterna bland andra är så noga med att praktisera "rätt tal" och "rätt avsikt" och vad det nu heter på den där åttafaldiga vägen, för att det sprider sig som ringar på vattnet - hur vi talar och agerar. Inte bara åt den ena hållet utan även åt det andra hållet 😊
- Redigerat 2024-12-21 17:28 av FataMorgana
#43:
Precis så är det ju 😊
Buddhisterna har mycket bra att komma med, faktiskt.
#36: Fint 😘 det där när ringarna på vattnet sprider sig
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Igår hade vi årets mörkaste dag och från och med idag går det mot det ljusare hålet. 🙂
Degen för våra vaniljbågar är gjord och nu rastar den i kylen i 2 timmar. Sen ska de bakas. 😋😋😋
#46:
Ja, detta har man sett fram emot! Att kunna känna att det blir ljusare för var dag som går. Och att veta, att vi går mot en fin vår och sommar igen.🙂
#47:
😋
Var de lika goda som vanligt, då?
#48:
Dom blev jättegoda igen. 😊 Nu ska vi snart ut och handla. Idag är det nog värst i affärerna men sen har vi klarat av det.

Första bilden visar degen efter att den har stått inpackad i folie i 2 timmar.

Sen är det bara att dela in degen i 4 bitar.

Av varje bit gör vi 2 korvar.

Formar dem till halvmånar, nåja, hos oss ser det mer ut som hästskor 😄
Och sen lägger vi dem i Ugnen för 15 minuter.

Så här ser de ut efter att ha varit i ugnen.

Sen är det bara att pudra dem med pudersocker som är blandat med vaniljsocker.

Till sist lägger vi in dem i en kakburk 😊
Det är runt 5000 kalorier i den där kakburken (av 2 bakplåt), som man skulle kunna äta upp på en gång. 😄 En vaniljbåge är runt 80 kalorier. 😊 Man skulle kunna få i sig kaloribehovet för en hel dag på 20 minuter.😋
#50:
Oj, vilka fina kakor!! Nu blev jag ju sugen att baka dem….. Och sen äta.😋😋😋 Jag hade tänkt att fråga om ni kunde ta några bilder och visa, jag tror ni läste mina tankar 😉😄
#51:
😊 Men tar man en kaka är det inte så farligt kalorimässigt. Bara lite mer än en Lindth, mörk chokladbit.
Men det är klart, kanske är svårt att bara ta en, he he.
Om att ut och handla. Som tur är har vi klarat av all julhandling. Men det var vissa varor (som julmust) som var helt slut i butiken. Kanske var vi ut för sent… Vi brukar beställa hem all mat, då slipper vi trängsel, och köer, mm.
#52:
En kaka Lindt 70 % har 566 kalorier. 10 bitar finns det och i så fall är det 56,6 kalorier per bit. En bit Lindt har man säkert 1-2 minuter i munnen tills den har smält, medan en vaniljbåge är borta på 15-20 sekunder och väcker mer suget än vad den tillfredställer. 😄
Vi har klarat av julkaoset för det här året. Det var kaos på gatorna och i affärerna och idag var det värst. Nu kan vi bara njuta av att Fata Morgana har ledigt. Vi köpte ett youtubekort för betalfilmer, för till jul visar dom bara samma upprepningar på 20-40 år gamla julfilmer som varje jul, t.ex. Kevin ensam hemma. 🤮 Vi ska se om vi hittar ett par bra skräckfilmer. 😊
Nu har jag suttit i flera timmar och skrivit på min nästa text. En vishetshistoria om Björn och Ylva igen. Får se om jag över huvud taget kommer att bli klar med den inom det närmaste. Men åtminstone inte idag 😄
#53:
He he , skräckfilmer till jul 😄
Uh, trodde nästan att jag hamnat i nå mini-psykos tidigare ikväll… Sen kom jag på att jag bara tagit en treo. De borde nästan ha varningstext på den värktabletten.
#55:
Det passar väl bra. 😄
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En skräckfilm som var så hemsk att den inte får sändas till jul längre. Kalle Anka och Piff och Puff skjuter med nötter på varandra. 😄
#57:
Ja, varför inte? 😊 Så länge man har det lite mysigt…antar jag. Men hos oss blir det filmer med jultema. T ex Die Hard igår kväll 😄😉
#58:
Det låter ju riktigt hemskt…….🤣
#56: Är dom så starka?
#59:
Men i den filmen säger ju Bruce Willis ""Yippee-ki-yay, motherfucker". 😄😄😄
Den filmen är ju urgammal. Vi letade efter bra nya filmer och det har faktiskt kommit ut en ny Venom film. Den skulle ha kostat 16 euro att hyra. 😮 Därför avstod vi att se den och väntar på att den blir billigare, vilket kommer att inträda om ungefär en månad.
För övrigt har det varit lite upp och ned i mitt "humör"/mående de senaste dagarna. Vet inte om det lyst genom i mina kommentarer på nåt sätt. Men i vilket fall är det ingen större fara, och övergående.😊
#60:
Ja, hehe.
Det är visst omdebatterat om det är en julfilm. Men man kan nog kalla det en actionfilm med "jultema". Annars ser vi filmer som Ett päron till farsa firar jul, Griniga gubbar, ibland Ensam hemma-filmerna……osv.😊
#60:
Jag vet inte, men de är ganska starka. Och innehåller relativt mycket koffein. Jag blir avslappnad, men det känns som att blodet rusar lite i mig, tankarna börjar gå snabbare, och omgivningen börjar "flyta" omkring lite s a s.🤔 Men kan hända att jag är extra känslig också 😛
Nu måste jag gå och brygga lite kaffe.😋 På tal om koffein.
#62:
Du bör kanske vara lite försiktig, så att det inte blir för mycket koffein ☕☕☕
Jag tror också du är lite känslig för sådant.
#63:
Ja, absolut. I vanliga fall dricker jag bara en kopp kaffe på förmiddagen, har koffeinfritt te och kaffe resten av dagen. Men nu under jul har det blivit lite mer.
Sen, tror jag kombinationen koffein med värklätabletten (som det ju är i treo) har extra verkan på mig. Just "bara" koffeinet från t ex kaffe är ändå ganska milt på så sätt (förutom att jag får lite svårt att somna, då).
Men ja, jag bör nog vara lite försiktig 😊

Det blev en vit julafton här i år ändå 🎄
#65:
Här hos oss har vi en grön jul och på balkongen blommar en viol. Just nu är det 6 grader mulet. Men det blåser en iskall vind, så det känns kallare än 6 grader.
Just när jag blev klar med min vishetshistoria försvann vårt internet. Skulle bara skriva rubriken och sedan klicka på publicera kommentar 😖 Så typiskt! Med mobilen kan jag inte posta sådana texter, så nu är det bara är vänta på att internet är tillbaka.
#66:
Ja, det är skillnad. Men ändå, imorgon ska det bli lite varmare här med 5 grader och växlande moln. Så då försvinner nog snön.
#67:
Typiskt 😖
Det blir i alla fall fint att läsa ännu en historia, när erat internet är tillbaka.
#68: Modemet började att blinka grönt just. Kanske är det strax tillbaka 😊
- Redigerat 2024-12-24 17:00 av FataMorgana
#65: Fint foto förresten 😊
#69:
Ja, nu ser jag att du postat historian 😊 ska läsa den vid första bästa tillfälle.
#70:
Tack! Jag fotade den med nya mobilkameran. Men zoomade in ganska mycket, så det är nog "digital zoom" som användes, alltså blir det lite sämre kvalitet på fotot.
Igår blev det sent, så vi sov till klockan 10 idag. Sen laga och äta frukost, surfa lite på nätet, träna, tvätta och raka sig, borsta tänderna och sen när man är klar med allt går solen snart ner och det blir snart mörkt. Sen undrar man vart dagen har tagit vägen.
Men…….. årets mörkaste vecka har vi bakom oss. Nu har vi årets 51 ljusaste veckor framför oss. 😄 Det låter väl bra.😊
#72:
"Nu har vi årets 51 ljusaste veckor framför oss. 😄"
Det kallar jag positivt tänkande 😅
Låter som en skön dag ändå 😊 och jag ser så mycket fram emot ljusare tider……..😊
#74:
Jag kan knappt vänta på dessa ljusare tiderna. Men idag är det åtminstone soligt, fast kalt.
#75:
Aha. Vi fick som sagt plusgrader dagen efter julafton. Men det ligger fortfarande lite snö kvar, men börjar bli riktigt halt ute.❄️❄️❄️
Vi hade den kallaste natten den här vintern i natt. När vi vaknade upp klockan 8 var det 5 minus och nu har vi fortfarande minusgrader fast solen skiner. 🥶
Här är det strax över plus och dimma. Inget vintrigt alls kvar.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#77:
Brrr…I alla fall ett par minus här nu.
Vilken otrolig seg dag, vet inte varför? 🤔 Det är ingen ide att trotsa.
Ibland är det bara så, man får ta dagen som den kommer.🤗
#80:
Lite samma här och jag vet inte heller varför 🤷Men som du skriver får vi ta dagen som den kommer och så får vi hoppas på en mindre segare dag i morgon 🤗
Idag hinner vi inte vara så aktiva för vi har en massa att göra och ska strax fara till Wien. Men ni andra får gärna hålla igång sajten med era inlägg. 😊
#82:
Jag har tänkt på om jag har något att dela med mig av eller ta upp i en ny tråd just nu, men allt jag kommer på är lite visheter.
I alla fall har jag styrketränat idag. Skönt att komma igång med träningen igen efter några dagars uppehåll över jul.
#83:Jag kommer heller inte på något just nu. Det var som jag blev helt tom i huvudet efter den senaste vishetshistorian som jag skrev. Jag behövde tre dagar på mig för att skriva den och nu känns det som att jag måste vila upp mig och samla nya krafter för att kunna fortsätta skriva 😄 Fint att du kommit igång med träningen igen 😊
#84:
Kan tro det. Det var ju en ordentlig vishetshistoria du skrev 😄 du får låta tankarna vila ett par dagar, så kommer du nog på något mer sen.
Ja, det är skönt med träningen. Har inte riktigt samma träningsmöjligheter här där jag är nu, som hemma. Men kan i alla fall styrketräna hyfsat, och promenera ute…😊 Även om det är så pass halt ute nu så man knappt vågar.
Naw 😻
Kunde inte låta bli att länka till denna djur-video på Fb.
#86:
Det där var verkligen gulligt. 🙂 Vilka söta djur. Sen har jag aldrig sett ankor som matar fiskar.
#86: Vilken jätte gullig video. Tack för den 🤗
#85:
Träningsmöjligheter kan man skapa själv. Det måste inte vara dyra träningsredskap. Här hemma har jag bara hantlar och ett terraband. Jag brukar att starta med att värma upp mig. Sen gör jag en "plank" i 3-5 minuter. Sen sitt ups, sen armhävningar, terrabandövningar för hela kroppen och till slut lyfta hantlar.
#86: Super fina klipp…🥰
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Ja, det var verkligen en gullig video med djuren. Det syns att de gillar varandra. Och jag blev också häpen av att ankorna spontant matade fiskarna 😮
#88:
Fin vinterbild. Vi har minus 6 grader ute, och jag och mor var nyss ute på promenad. Men riktigt halt är det, och jag var hela tiden rädd att hon skulle halka och kanske bryta något. Men det gick bra som tur var. Och vi gick bara där det är grusat.
#90:
Visst är det så.
Men pappa har ett träningsrum med bänk, och vikter. Så som sagt går det bra att styrketräna här iaf 😊 men ja, man behöver egentligen inga vikter för att träna…
Här är två bilder från promenaden. Också två makrobilder. Min nya mobilkamera har ett särskilt makroobjektiv, vilket är kul eftersom det är mitt favoritsätt att fota på. Sen har den ett vidvinkelobjektiv, men inget zoomobjektiv (som min förra mobilkamera hade), så vill jag zooma får jag använda digitala zoomen som ger lite sämre kvalitet på bilderna.
Här är den nya babbeltråden😊:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1601580/babbeltrad-nr-35
#93:
Men det blev ju i alla fall fina bilder. Hur bra din kamera är ser man när man klickar på den sista bilden. När den öppnar sig i ett eget fönster och man klickar på att förstora, har man en närbild på iskristallerna utan att bilden förlorar skärpa.
#95:
😊 Tack igen.
Jo, det verkar bli bra bilder med kameran. Jag ska själv förstora bilderna på datorn sen, har bara sett dem på mobilen än så länge. Men verkar ju bli bra.
Läste nyss att den dyrare versionen av mobilen jag har, har 5x optisk zoom (separat zoomobjektiv), så det hade varit fint att ha. Men jag får nöja mig utan sånt, då den är för dyr för mig just nu.