Hitta ut
Villfarelsen skrattade elakt, djupt och innerligt åt de irrationella tankeinvånarna i ett av huvudets små-byar. Där många ställde sig
osäkra och frågande till om vad som skulle kunna tänkas vara rätt eller fel.
Oförmögna var de att fatta beslut innan Någonannan klev fram och tog initiativ.
Då, först då hände det något i tankebyn.
Plötsligt stod de Rädda-tankarna tillsammans med en kraft och styrka som var så mycket större, än deras osäkerhet. Och den illusoriska tryggheten skänkte dem värme och väckte en falsk känsla av hopp och mod. De lät sig oanandes ledas.
Den nyvunna Tryggheten och Modet falnade i kraft och styrka. När de rädda tankeinvånarna som följsamt följt med på den märkliga resan som Kraften och Styrkan använde sig av. För sin egen vinning skull.
De Rädda-tankarna hade återigen tappat kraften de trodde sig ha hittat.
De var nu mer utmattade och förtvivlade än tidigare och i sitt förvirrade tillstånd av att känna sig bedragna och utnyttjade, så välde en ny kraftfull känsla fram.
Ilskan.
Fy vilken eländig skurk!
Hur kunde den kraftfulla styrkan utnyttja dem så till den milda grad?
Vilken fräckhet!
Så gick snacket dem emellan.
Orden räckte inte till för att namnge det svekfulla svinet. Och de berättade det för alla som ville stanna upp och lyssna.
Om och om igen.
Alla takeinvånarna satt nu plötsligt fast i offerrollens ältande under lång lång tid. Hjälplöst förlorade i en allt mer tystare och tystare miljö.
Rösterna som ropat högt och anklagande under lång tid tystnade en efter en.
Tillslut blev allt tyst och stilla.
Ur den stillheten kom Insikten som en mjuk smekning med Visheten om att de Rädda Osäkra tankarna alldeles självmant
givit bort det viktigaste av allt.
Till Någonannan.
Nämligen Tron på sig själv.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2024-10-25 20:22 av Stjärnskott
#0:
Fint, och djupt 😊 man nästan ryser, när man läser…
- Redigerat 2024-10-25 22:24 av snowy00
Känner verkligen igen det, manipulativa övergreppets tag. Frågor som förblir i tomhetens hur, Offerkoftans skedjor lindar sig allt tätare. Ur självömkan växer ett liv fram, starkare och livskraftigare än tidigare. Såren finns kvar inom som en påminnelse, en lärdom. Falskhetens rot avslöjade sig själv.
- Redigerat 2024-10-26 09:34 av [SolaH]
#0:
Jag fick läsa inlägget 3 ggr. innan jag fattade vad som är menat. 😄 Men en bra liknelse var det i alla fall. 😊
#0:
Tack för din text. Det var en stark och målande skildring av den kamp vi ofta går igenom med våra egna tankar och känslor. Som jag förstår det beskriver du hur vi så ofta ger bort vår egen styrka och låter andra styra oss, bara för att till slut genomskåda falskheten och se hur den avslöjar sig själv, så som Solah skrev. En insiktsfull påminnelse om vikten av att se igenom det som först kan verka tryggt.😊
#1: Tack! 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2: Precis så. Du formulerar det så fint. Tack
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3: Tack! 🙂
🌸🌼🌸