Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 541 ggr
Condor
3

Babbeltråd Nr. 28

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan vi fortsätta att babbla. Det här är den enda målningen som jag har målat i mitt liv (för 25 år). Den är målad med acrylfärger. Tyvärr blev bilden lite suddig. Det var svårt att fota för man var tvungen att hålla kameran i en viss vinkel så att det inte speglar sig någonting.

Condor
2

Svar till rore till inlägg 101 i den förra babbeltråden.

Nu är jag förvånad att någon annan än en admin kunde skriva det hundraförsta inlägget.

De där elpriserna är resultatet av en regering som inte gör någonting åt elpriserna. De gröna vill ju att energipriserna ska vara så dyra som möjligt och de borgerliga vill att företagen ska tjäna bra.

Mitt gamla elbolag höjde priserna till 40 cent (4 kronor) så jag växlade till ett billigare.

Stjärnskott
2

Wow. Annorlunda och fantastiskt talande på sitt eget vis.
Tycker mycket om symboliken i bilden. 🙂

Galet hur sjukt och människo frånvänt vårt samhälle blivit. Det verkar gå som en löpeld nu genom alla länder och nationer..

Jag tänkte jag skulle testa om det gick att svara som 101:a utan att ha behörighet. Och det gick ju bra 😉

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Svar till Condor i förra babbeltråden:

Men om du betalar för värmen har du ju rätt till att ha en uppvärmd lägenhet. 19 grader är aldeles för lite.

I Sverige är ju inte elen lika dyr som här. Vi betalar 0,25 cent för en kilowatt timma. Det är ungefär lika med 2,50 kronor och vi värmer hela lägenheten med el. Därför betalar vi 280 euro i månaden för elen, dvs. ungefär 2.800 kronor.

Ja, att vakna till 17,8 grader i lägenheten är inte bra och inte som det ska vara. Ska nog ta och ringa hyresvärden ändå och höra. Kanske kan jag ev låna värmeelement av dem, då jag gjort det tidigare när de rustat.

2800 kr i el är mycket på en månad. Jag betalar runt 400 kr nu om jag minns rätt. Då har jag ju en etta med kök till lägenhet.

snowy00
2

#0:

Vilken fin målning 😊 abstrakt, och som en dröm på nåt vis. Ska kika på den på datorskärmen sen också.

• Redigerat 2024-10-02 13:31 av snowy00
Condor
2

#2:

Tack! 😊 Ja, det blev en ganska "spacig" bild. 😄

Egentligen var det en del regeringens regeringsprogram att bekämpa fattigdomen, men dom gjorde raka motsatsen. De gröna ville också förhindra FPÖ (högerextremisterna), men det var just deras politik som fick folk att rösta på FPÖ av protest så att de kom på plats 1.

Jag har god lust att skriva till partiledaren av de gröna att han ska sluta upp att försöka förhindra FPÖ för om de fortsätter har FPÖ nästa gång över 50 % av alla röster. Det bästa vore om de gröna inte fanns till, för då skulle FPÖ inte få lika många röster.

Condor
2

#3:

Vi har ju 4 rum plus kök, men vi värmer bara upp 2 rum och köket. Skulle vi ha alla rum uppvärmda hela vintern skulle nog elräkningen bli mer än dubbelt så hög.

#4:

Tack! 😊

[SolaH]
4

På tal om värme, då menar jag den inre rummet. Som var i ett inlägg häromdagen.
Igår hade jag en sådan där, ni vet totalt bakvänd dag som man kan ha!!🥺🙄
Kändes som jag stod utan för rummet och frös. Men icke skulle jag in i värmen!!😨
Så småningom så kom sansen tillbaka, och idag så är den återställd.

Efter regn kommer ju solsken, som bekant 🤗

• Redigerat 2024-10-02 17:54 av [SolaH]
Stjärnskott
4

#7: Här är en till som kastats ut i kylan av och till under en tid - och fått känna på motståndet som inte går att tvinga sig på för att få bort.

Erkännas ska att snowy00s inlägg hjälpte till att frilägga det inre rummet…… hos mig . Inre och yttre tomhet…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-10-02 18:51 av Stjärnskott
[SolaH]
3

Det finns nog en mening med allt.
Hur tokig det än kan te sig.

snowy00
4

Ja, det har skrivits en hel del om det inre (och yttre) rummet här på senaste.🙂 Det hjälper även mig att se saker klarare, att få dela, reflektera och byta insikter. Kul att detta hjälper även andra 🤗

#7:

Lustigt, i fredags tror jag det var, hade jag en sån inre krasch. Det gick stuprätt ned i snabb fart, men nästan lika fort upp igen. Så dagen efter var jag helt återställd…😔

Efter regn..då kommer solsken..🤗☀️

Stjärnskott
4

#9: Jo, så är det. Det tror jag på.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
4

#10: Alltid 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Tarotstollan
4

#0. Gillar din tavla, den är fantasifull!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Condor
2

#13:

Tack! 🙂 För att vara en lekman inom konst får jag nog vara nöjd. 😊

FataMorgana
2

Jag blir snart galen på min rygg. Fick en sådan förspänning igen att hela dagen varit en plåga. Eftersom jag Inte ens varit fyra veckor på jobb vill jag inte sjukskriva mig, så det var bara att tvinga sig iväg trots att jag inte visste om jag skulle klara av att ens ta mig dit. Och så typiskt att vi just idag hade en rundvandring i ett kraftverk 😭 men Condor har varit så snäll idag och skickat mig säkert tio gånger reiki, utan det hade jag nog inte klarat av dagen. Men äntligen är jag snart hemma igen.

[SolaH]
3

Oj, det var tråkigt att höra. Typiskt när du nu har nybörjat på ditt nya jobb, så får du problem med ryggen igen.

Tur att du har Condor som hjälp.🤗

FataMorgana
3

#16: ja det är verkligen sååååå typiskt, men är så glad för Condors hjälp. Bara jag klarar av morgondagen med, sen är det äntligen helg 🤗

[SolaH]
3

Vi håller tummarna. 🙂 Gör bara inga oförutsedda rörelser, det är så lätt hänt att glömma av sig.

FataMorgana
2

#18: Tack, ska försöka mitt bästa 🙂

snowy00
2

#15:

Typiskt 😞 Hoppas du med Condors hjälp klarar av morgondagen, så får du ju vila i helgen i alla fall. Tråkigt när sådant ska sätta käppar i hjulen för en.

Själv tänkte jag berätta att jag varit på synundersökning idag. Första gången som jag tänkte att jag borde göra det var 11 år sedan (!) men det har inte blivit av förrän nu. Antar att jag liksom har klarat mig ändå. Men skulle nog ändå tro att en del av den kvarvarande spänningshuvudvärken jag har, till viss del beror på synfel… Vilket bekräftades idag då optikern gav mig ett recept på att skaffa glasögon 👓 så nu gäller det att skramla ihop pengarna till det, så hoppas jag att det hjälper så väl synen, som spänningshuvudvärken.

snowy00
2

Ps. Jag har som synes bytt profilbild. Får se om jag trivs med den 😄 i annat fall blir den nog utbytt igen. Blev sugen att be Ai:n generera en åt mig, och kom inte på nåt bättre än en halvmåne.

• Redigerat 2024-10-03 18:14 av snowy00
FataMorgana
2

#20: Ja det känns nästan som om det fanns någon där uppe som inte vill att jag ska få må bra och ha ett jobb som jag klarar av 😥 Men det hjälper inte att klaga och deppa. Får ta en dag i gången, göra mitt bästa och hoppas på att allt går bra ändå. Brillor skulle jag förresten också behöva. Fick ett recept för flera år sedan, men hade aldrig råd att köpa dem och nu ser jag väl ännu sämre än då.Vi får i alla fall hoppas det hjälper mot din spänningshuvudvärk.

FataMorgana
2

#21: det var förresten en fin bild tycker jag 🤗

snowy00
2

#22:

Den känslan känns igen.🫤 Har du något annat som brukar hjälpa dig att hantera det när du får besvär med ryggen? Den där yogan som du har gjort (fast det kanske inte går när det är som värst), några sjukgymnastövningar, eller helt enkelt värktabletter som kan hjälpa dig genom de värsta smärtostunderna på jobbet? Förutom snälla Condor som hjälper dig med Reiki då.

Ja, försök att ta en dag och en timme åt gången, och att inte gå ned dig psykiskt (lätt sagt, av mig, då).🙂

Aha. Ja får hoppas brillorna hjälper mig. Tror jag kan få hjälp med kostnaden till dem, och de är inte så jättedyra, så ska nog gå (hoppas jag).

Fint att du gillar profilbilden förresten 🤗

Stjärnskott
3

#15: . Men så tråkigt med ryggen.😥

OCH så himla förlåt uttrycket nu så himla knäppa vi är. Vi som förfasar oss mer över eventuell frånvaro från nya jobb. Än det självklart smärtsamma i att faktiskt ha ont och dessutom vända vår frustration inåt mot oss själva. För det som gör ont i oss. Oavsett om det är ryggar eller annat är ju en del av oss själva. Som egentligen borde få kärleksfull vila och kärleksfullt helande uppmärksamhet. Från oss som är drabbade.

Missförstå mig rätt.
Jag klankar också ner på mig och vill mer än vad kroppen ibland klarar.
Krya på dig nu.
🥰

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

6 ggr behandlade jag igår plus den sjunde gången före läggdags. Det är klart att det inte kan bli bättre, trots reiki, om man är på benen och gör en rundvandring i kraftverket i flera timmar och inte kan vila ryggen. Behandlingen på kvällen visade dock effekt, fast det var för lite. Jag hoppas att vi får ryggen i skick över helgen.

Condor
2

#24:

Jag skulle också behöva nya läsglasögon, eftersom mina gamla börjar att bli för svaga. Men det hade jag heller inte råd med. ☹️

Condor
2

I morse skickade jag en timma reiki mellan 6 och 7, helt utan förväntningar, eftersom förväntningarna igår inte uppfyllde sig och fick just följande meddelande av Fata Morgana:

"Klockan halv åtta funderade jag över om du sände mig reiki för då kände jag mig plötsligt bättre. Det är nog illa än, men inte så illa som på morgonen."

Jag får väl fortsätta med reiki hela dagen igen. Har annars också en massa att göra, att fara till flera affärer för att handla för helgen. Lägenheten behöver också städas. Man har det inte lätt.

Condor
2

Sen har vi det regnigt, kallt och blåsigt, bara 10 grader. Vädret passar så riktigt till det allmänna läget.

snowy00
2

#27:

Okej, synd det där när man inte har råd att ge kroppen hjälpen den behöver (med tanke på dina läsglasögon). Glasögon är verkligen dyra ofta.

Men så bra att reiki verkade hjälpa idag, I alla fall. Håller tummarna att det fortsätter så. Kanske det går bättre också när FataMorgana slipper gå runt på ett kraftverk…

Condor
2

#30:

Ja, den där rundgången var gift för den dåliga ryggen. Sen berättade hon att hon ibland fick stå stilla i långa perjoder och det var ännu jobbigare för ryggen än att gå omkring.

I alla fall skickade jag reiki nu igen.

Condor
2

Nu ringde just Fata Morgana. Ryggen har förbättrat sig efter den senaste behandlingen igen. 🙂 Det hugger inte till i ryggen längre och det gör inte lika ont att sitta och röra sig.

snowy00
2

#32:

Vad skönt! 🙂

Condor
2

#33:

Ja, det ger mig hopp att vi får ryggen i skick igen. Hon sa att det går betydligt bättre än i morse. Nu ska jag i alla fall iväg för att handla och på eftermiddagen ska jag fortsätta med behandlingarna.

FataMorgana
3

#24:

Ja, när det är som värst går det inte att göra yoga eller någon annan träning alls. Det som däremot är viktigt när man har en problemrygg, som jag, är att bygga upp ryggmusklerna när man inte har akuta smärtor. Det görs genom både sjukgymnastik, som stärker de små stabiliserande musklerna runt kotorna och vanlig styrketräning för att bygga upp de större musklerna som ger extra stöd åt ryggen. Men nu under sommaren, med de höga temperaturerna, har jag förstås slarvat med träningen, vilket nog har påverkat min rygg negativt. Så nu gäller det bara att vänta tills ryggen känns bättre och sedan ta itu med träningen igen och hoppas att det förebygger fler ryggskott.

Förutom reikin har jag också tagit smärttabletter, men jag tycker inte att de hjälpte särskilt mycket. På bussen till jobbet lyssnade jag på meditationsmusik med "anti-smärtfrekvenser" Jag vet då inte hur den skulle skilja sig från vanlig meditationsmusik 😄, men jag tänkte att det inte kan skada och avslappning är ju bra för ryggen. Jag har också försökt leva så mycket som möjligt i nuet. Först handlade det bara om att ta mig från hemmet till busshållplatsen, sedan att klara av bussresan och därefter att komma till jobbet. De senaste två dagarna har allt bara handlat om att ta ett steg i taget, utan att oroa mig för hur jag ska ta mig hem igen och utan att oroa mig för morgondagen – bara för att klara av dagarna. Nu är jag så glad att jag klarade det och att det nu är helg, så att jag kan vila ryggen i ett par dagar 😊

FataMorgana
2

#25:

Jag förstår vad du menar. Jag brukar också tänka på dem som går till jobbet trots smärtor och hur viktigt det är att sätta sin egen hälsa i första hand. Sedan inser jag att jag gör precis samma sak som andra 😄. Det finns alltid en massa "men" och undanflykter till varför jag inte gör det, som i det här fallet.

Jag har ju inte ens jobbat här en månad än. Jo, efter den här dagen har jag faktiskt varit på jobbet i exakt fyra veckor. Jag vet inte hur det är i Sverige nuförtiden, men här i Österrike är den första månaden alltid en prövomånad. På vissa ställen kan prövotiden till och med vara tre månader. Under prövotiden kan arbetsgivaren avsluta anställningen när som helst, men efter prövomånaden blir man som en vanlig anställd med uppsägningstid på en och en halv månad. Det gäller även för mig som arbetstagare, dvs jag kan under prövotiden säga till chefen att jag inte vill arbeta där längre och då har jag rätt att lämna företaget omedelbart.

Jag blev alltså rädd att de skulle tänka att "Oj, inte ens fyra veckor här och redan sjukskriven. Henne vill vi inte ha, så hon kan gå på en gång och behöver inte komma tillbaka på måndag." Men nu är i alla fall min prövomånad över och ingen har sagt till mig att jag inte behöver komma på måndag. Det innebär att jag klarade av min prövotid! 😊

FataMorgana
2

I alla fall känns ryggen mycket bättre nu. Det är inte bra än, men mycket bättre än på morgonen. Tack förresten till er alla för era omtankar 🤗

snowy00
2

#35, #37:

Jag förstår.😊🤗 Men skönt att det är helg nu, och att du får vila dig.

Skönt också att du klarade din prövotid så att du har mer säkerhet på jobbet.

• Redigerat 2024-10-04 17:46 av snowy00
FataMorgana
3

#38:

Ja, jag trivs verkligen jättebra på jobbet, både med arbetsuppgifterna och med mina kollegor. Jag skulle bli väldigt ledsen om jag inte fick stanna där och jag tvivlar på att jag skulle hitta ett lika bra jobb någon annanstans. För min rygg är det dessutom mycket bättre att vara där än någon annanstans, eftersom stress inte existerar där. Det är inget rusande hit och dit och till och med när vi går och äter, går vi långsamt 😄. Perfekt för min dåliga rygg! Att få arbeta hemifrån ett par dagar i veckan är också bra för ryggen. Dessutom tar det bara en timme för mig att komma till jobbet, vilket är mycket bättre än att ha två timmars arbetsväg. Jag vill verkligen fortsätta jobba där ända tills jag går i pension, så jag kämpar hårt för att kunna stanna kvar 😊

snowy00
2

#39:

Härligt att höra 😄 Ja, då har du hittat rätt. Måste ju vara bättre för ryggen med "kontorsjobb" också, jämfört med att jobba i butik eller så och lyfta tunga varor hela dagarna 😊

Önskar dock att du och jag inte "gick om varandra" här på forumet, alltså på helgerna har jag oftast så fullt upp att jag inte hinner med att skriva så mycket här, och på vardagarna när jag har mycket tid så jobbar du😄 men det är ju okej ändå, och jag kommer nog inte ha så fullt upp på helgerna för alltid.
Men är så klart glad för din skull att du har hittat rätt med jobbet😊

Condor
2

#24:

Så som det gick för Fata Morgana de sista dagarna skulle hon bara ha kunnat göra fingeryoga (om det finns något sådant). 😄 Igår kom hon inte upp ur sängen utan min hjälp. Men vi har gjort ett stort framsteg tills idag.

FataMorgana
2

#40: Ja, jag hade aldrig klarat av att gå och lyfta tunga varor i går och i förrgår. Så jag behöver verkligen detta jobb och gör allt vad jag kan för att klara av det. Jag tycker också det är lite synd att vi går om varandra här på sajten, men nu på helgen vet jag ändå inte om jag har så stor inspiration till nya inlägg, då ryggen inte är helt bra än. Visst går det mycket bättre idag, men den där stelhetskänslan är ganska stark fortfarande, så jag borde se till att jag får min rygg i skick till nästa vecka och kanske vila i stället för att sitta så mycket framför datorn.

Stjärnskott
4

#42: Tack hand om dig FM. Det viktigaste först o det är du 💚

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#43: Tack, det ska jag göra 🤗

snowy00
2

#41:

Oj, så det var så "illa" med ryggen 🫤 men bra att det är på bättringsvägen som sagt.

#42:

Det är förståeligt 🙂 hälsa och jobb går ju först så klart. Ta och vila nu så du är i skick till på måndag🤍

Condor
2

Jag hade tänkt att ha mer tid för sajten nu på helgen och bjuda på ett par nya trådar. Tänkte också träna idag.

Men tiden som jag har utnyttjar jag mest till att få Fata Morganas rygg i skick. Det är viktigare än allt annat. Efter varje reiki behandling går det ett steg bättre och med tanke på att hon inte kom upp ur sängen utan hjälp för 2 dagar har det ändå gått framåt.

Jag skulle så gärna vilja att hon kan gå på jobb utan smärtor i morgon så jag får nog behandla ett par ggr till idag och hoppas på det bästa.

[SolaH]
3

Förstår dig så väl.🙂

Condor
1

Tack! 🙂

[SolaH]
3

Oj, postade jag inlägget för fort!🙃
Tänkte också titta in och önska er alla en bra söndag.
Och krya på hälsningar till FM🤗

• Redigerat 2024-10-06 13:30 av [SolaH]
Condor
3

#49:

En bra söndag önskar jag dig också. 🙂

snowy00
2

#46:

Bra att det går framåt med hennes rygg. Som du säger är ju det viktigast för er just nu 😊

#49:

Det samma till dig! (i efterskott)

snowy00
2

Hur gick det för FataMorgana att ta sig till jobbet idag då?🙄 ganska bra hoppas jag.

Condor
1

#52:

Ja, det har blivit mycket bättre. I natt kunde hon vända sig utan att det gjorde mycket ont och hon kom bra till jobbet. Hon har kvar ett ömmande ställe längst nere till höger, där hon fortfarande känner nerven, som jag redan behandlade med reiki 2 ggr. idag. Så länge man känner nerven, finns det alltid risk att spänna sig på nytt, så jag hoppas att det snart är helt bra igen. I alla fall är vi tills nu på god väg.

snowy00
1

#53:

Låter ju bra ändå 😊 håller tummarna.

FataMorgana
2

Det går mycket bättre idag, men misstänker starkt att jag har ett nytt diskbråck vid L4/L5, för det ömmar på fortfarande på höger sida nere vid ländryggen och jag insåg just när jag försökte att gå lite snabbare, att det strålar ut i högra höft när jag tar längre kliv och att jag samtidigt får myrkrypningar på höger tå. Skit också!

snowy00
2

#55:

Nej… 😑
Det var ju verkligen otur.

Condor
0

#55:

Men stället som du pekade på där det gör merst ont befann sig längst nere på det opererade stället, alltså L5/S1.

FataMorgana
2

#56: ja, men det finns väl inget annat att göra än att bita ihop och hoppas det läker av sig själv med tiden. Operationer görs bara vid fall som är riktigt illa, annars är det bara smärt tabletter och fysioterapi som gäller. Så vi får hoppas det inte blir ett "illa fall" av det här och att jag inte behöver sjukskriva mig någon gång.

Condor
2

#58:

Läkningen består av att disken förlorar vätska och krymper ihop, så att den inte har kontakt med nerven längre. Jag gick och jobbade med smärtor i 2 år utan sjukskrivning när jag hade diskbråck, utan smärtmedel och bara med fysioterapi.

FataMorgana
1

#57: ja, men vid diskbråck L4/L5, så kan det hända att disken trycker ner på nerven vid L5? Det läste jag just någonstans.

FataMorgana
1

#59: Det är jag rädd för att jag också kommer att behöva göra.

snowy00
2

#58:

Ja, hoppas det, att det inte blir ett illa fall för dig, och att du slipper vara sjukskriven. Jag vet ju själv hur trist det är, med ryggsmärtor, nacksmärtor, osv. Men ett riktigt diskbråck har jag ju aldrig haft, som tur är.

FataMorgana
1

#62: Jag gick redan på mitt förra jobb och jobbade med starka ryggsmärtor. Varje morgon stod jag pga smärtor med tårar i ögonen när jag försökte borsta tänderna och klä på mig sockorna. Och så gick det i flera månader. Jag skulle inte orka behöva gå igenom det en gång till. Men det kanske inte blir så illa den här gången. Då behövde jag dessutom lyfta tunga varor. Fattar inte hur jag klarade av det.

snowy00
1

#63:

Nej, det låter riktigt jobbigt. Jag har jobbat på långa perioder trots psykisk smärta, och dåligt mående, men aldrig med fysisk sådan. Egentligen bör man inte behöva pressa sig så, till den gränsen att det inte går. Men hoppas du slipper det denna gång.
Jag har själv lovat mig att aldrig ta det så långt med ett arbete som det gick sist. Men nu förstår jag ju hur viktigt det här jobbet är för dig.

FataMorgana
3

#64:

Ja, det var verkligen jobbigt. Efter jobbet kunde jag knappt gå. Jag liksom bara släpade efter mig mitt högra ben.
Jag förstår att det måste vara minst lika svårt att gå till jobbet med psykisk ohälsa som det är att arbeta med fysisk smärta. Det är jobbigt på olika sätt helt enkelt.

Problemet är att vi lever i ett modernt "slavsamhälle", där vi inte får vara sjukskrivna hur länge som helst eller gå i sjukpension tidigt. Vi förväntas arbeta tills vi inte längre har händer, fötter eller hjärna kvar. Om jag nu skulle sjukskriva mig eller behöva opereras och vara borta från jobbet en längre tid och bli uppsagd på grund av det, skulle jag om några månader eller år tvingas söka ett nytt jobb. Jag tvivlar på att jag skulle hitta ett bättre ställe än det här. Därför gör jag allt jag kan för att kunna stanna kvar. Det är inte ens säkert att jag skulle få ett nytt jobb med ännu en stor lucka i min CV. Vem skulle vilja anställa mig då? Så ja, jag ser inget annat val än att försöka kämpa mig igenom detta.

[SolaH]
4

Det var inget roligt att höra, får verkligen hoppas att det inte är något diskbråck. Utan någonting som är övergående.

snowy00
2

#65:

Jo, visst är det lika jobbigt, men på olika sätt, fysisk och psykisk smärta.

Förstår dig absolut. Få arbetsgivare tolererar för mycket frånvaro, tyvärr, även om det är "legitim" sådan. Nu kanske det finns större förståelse, och bättre "skyddsnät" eller vad man ska säga, på detta ditt nya, statliga, jobb, än dina gamla. Men förstår att man inte vill chansa, och göra allt för att få vara kvar.

Men jo, nog är det lite av ett modern "slavsamhälle" vi lever i. Man har inte råd att vara sjuk, eller må dåligt. Man måste vara i ganska perfekt skick och prestera på topp hela tiden i arbetslivet nu för tiden. Det var nog ännu lite lättare på det sättet bakåt i tiden, lättare att hitta jobb, inte samma press att vara i perfekt skick hela tiden.
Tyvärr leder nog detta till ännu mer sjukskrivningar… Folk som går in i väggen, osv.

Men ja, du får kämpa på så gott det går.
Det kanske inte är så mycket annat att göra just nu.

FataMorgana
2

#66: Tack, ja det hoppas jag med, att det bara är något övergående och att det bara är rädslor från det förflutna som spökar inom mig och som får mig att tro att det är ett diskbråck. Så kanske det inte är så illa ändå.

FataMorgana
2

#67: Ja jag vågar inte riktigt chansa ännu, även om jag tror att det är som du säger. Precis, vi lever i ett samhälle där vi måste vara i skick ☹️

• Redigerat 2024-10-07 18:32 av FataMorgana
Condor
2

I alla fall fick vi bort myrkrypningarna i tån med reikibehandlingen igår kväll, så kanske det bara är så att svullnaden måste gå tillbaka mer och mer så att ingenting trycker på nerven. Även en protrusion kan trycka på nerven. Men om det är ett diskbråck kommer jag att ha det jobbigt en lång tid framåt med att lindra smärtorna med reiki och så måste jag förstås göra allt jobb i hemmet också vid sidan om.

Condor
5

Jag konstaterar att människorna avlägsnar sig mer och mer från naturen. Ett exempel: när vi hör brandkårsirener brukar vi kolla på internätet vilken sorts insats som dom har, för det kan ju brinna i närheten. De sista veckorna hade vi 2 insatser där det stod "reptilräddning". Ett par dagar senare brukar det stå närmare informationer på deras sida.

Den första reptilräddningen var att en 20 cm lång snok hade krypit in i ett trapphus. För det ryckte brandkåren ut med blåljus och sirener. 😄 På deras sida kommenterade en att den där ormen är ju inte större än en daggmask och fick som svar (antagligen från den som ringde brandkåren) att det just är de små ormarna som är giftigast. 😄Vilken okunskap om naturen. Det finns ju inga giftiga ormar här i trakten. Huggormar finns det här bara i bergen.

Även om någon hittar en snok i sin trädgård har brandkåren ryckt ut. Tänka sig, i Australien, där det verkligen finns farliga ormar, skulle ingen komma på ideén att ringa brandkåren om det kryper en orm i trädgården. 😄

Skulle jag hitta en snok i trapphuset, skulle jag ta den och släppa ut den vid ån eller så. Skulle jag ha en trädgård och hitta en snok där, skulle jag låta den vara där.

Men folk avlägsnar sig så mycket från naturen att de inte har en aning om den och om djuren som lever där.

[SolaH]
4

Tänkte faktiskt på det igår, hur vi har avlägsnat oss i från naturen. Någonting som var helt naturlig för människan, inte alltför länge sedan. Det behövs inte många generationer, så är det borta.

Condor
2

#72:

Ja, så är det tyvärr.

snowy00
2

#71:

Jag tror nog inte brandkåren skulle rycka ut för en huggorm i trädgården här ens 😄🤔 men vad vet jag.

Condor
2

#74:

Om jag googlar med sökorden "Schlange im Garten Feuerwehr", som på svenska betyder "Orm i trädgården brandkår" kommer hundratals länkar. 😄

https://www.google.com/search?client=opera&q=schlange+im+garten+feuerwehr&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

[SolaH]
1

Schlange låter som slang på svenska. 😃

Condor
1

#76:

Men på tyska betyder "slang" schlauch. 😊

[SolaH]
2

Än värre.😀

Condor
2

#78:

😄😄😄

Stjärnskott
3

#74: Nä det tror inte jag heller.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Tydligen får man inte ens röra den om det är en snok i trädgården här. Är det en huggorm får man flytta den långt bort. De båda är fridlysta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/huggormar-i-tradgarden-vad-ska-man-gora

Men det där är ju lokalnyheter från Småland.

Ormar ser ju förresten ut som slangar 😄 så det är ju ett passande namn. Som att döpa en bil till "fyrkantig"… 😄

Nu mitt i sommaren är det många som får påhälsning av både huggorm och snok i sin villaträdgård och det är individer som man inte får hantera hur som helst. Huggormen får man flytta men snoken får man inte ens röra.
snowy00
2

#80:

Hittade heller inget när jag sökte på brandkår och huggorm på svenska. Hehe.

snowy00
2

Jag ser för övrigt lite på en film som är gjord år 2004 nu. Troy heter den. Men oj, tänker jag. Den ser ju ut som man uppfattade filmer från 80-talet förr, när man var yngre. Tänkte på kvaliteten och så. Och det var ändå ett år innan jag började gymnasiet som den gjordes. Tiden springer iväg, och jag tror att jag snart börjar bli gammal 😶 eller ja, medelålders iaf.
Men jag gillar filmer som har lite gammal kvalitet. Det ger en viss känsla, och helt ärligt var ofta filmer mycket bättre förr. (nu låter jag ännu mer gammal, men så är det faktiskt 😶)

snowy00
2

Nu börjar allt nytt vara i 4K upplösning, och HDR……förr i tiden var det nytt och häftigt med HD-upplösning……😄
Men jag ska erkänna att en film i 4K och HDR (High Dynamic Range) är i väldigt fin kvalitet…..

Nåväl, nog om det.

• Redigerat 2024-10-10 21:24 av snowy00
FataMorgana
3

God morgon alla medlemmar och icke - medlemmar som läser här 😊 Idag känns ryggen så bra att humöret är på topp. Hoppas det håller i sig så och att mina misstankar om diskbråck visade sig vara fel. Men det återstår att se. I alla fall blev jag så glad när jag steg upp och kom på jobb utan att känna av något i ryggen att jag bara vill dela med mig av ett foto av utsikten från mitt kontor. Tittar man noga ser man en regnbåge ovanför bergen 🌈 Hoppas ni får en fin dag allihopa 😊

Condor
2

#80:

Hur går det med din förkylning eller covid eller vad det är rore? Är tröttheten fortfarande kvar? Jag började undra när du inte skrev på flera dagar.

Condor
2

#84:

När jag tänker på gamla tider, TV och filmer, tänker jag på de första färg TV´n som kom ut i slutet på 60-talet. Färgerna var en katastrof. Ibland hamnade föremålens färger lite utanför föremålen. 😄 Vita föremål verkade vara lite lila. Dom var så dyra att inte många hade råd med en. Men folk tänkte "WOW… färg TV" 😄

1980, när dom inte var helt så dyra längre, köpte jag mig min första färg TV. Det var en liten portable TV, som jag köpte på avbetalning. Den kostade på den tiden 6.000 schilling = 436 euro. Beräknar man inflationen sedan euron infördes 1999, motsvarar det 807 euro. Men tar man med inflationen mellan 1980 och 1999 i beräkningen, skulle det idag motsvara 1.400 euro (ungefär 14.000 kronor) för en liten portable färg TV. 😊

Condor
2

#85:

👍👍👍

[SolaH]
2

Den positiva fredagen.🌞

snowy00
2

#85:

Vad skönt att höra, och glad blir jag att misstankarna om diskbråck kanske var fel 😄 vilken skön start på fredagen du fick.🌞 Och fin utsikt från kontoret har du också!

Jag hade också en skön start på fredagen med gratis frukost på Fontänhuset 👌 i trevligt sällskap. Och nästa vecka blir vi bjudna på bio som "social aktivitet".

#87:

Ja, tänk den som fick vara med när färg-TV:n kom. Mamma har berättat att de här i Sverige gjorde ett aprilskämt tror jag det var, att om man lade en nylonstrumpa över svartvita TV:n skulle det bli färg….. Morfar prövade visst, men det stämde inte 😅

Det var iaf en ganska dyr liten TV du köpte. Ungefär lika mycket som den 55" smart-tv jag köpte för ett antal år sedan när jag jobbade. Och då var det en relativt billig TV, men riktigt bra bild har den, som nog säkert står i kvalitet med dagens lite dyrare TV (om jag ska gissa). Men det märks i menyer och så, att den var relativt billig…. Men bildkvalitén är väl viktigast, tänker jag.

• Redigerat 2024-10-11 13:14 av snowy00
snowy00
2

Med tanke på gamla TV-program. Är det någon som följde originalversionen av MacGyver när den sändes? Jag älskade serien som barn, och har alla gamla avsnitt på DVD.🙄

Condor
2

#90:

Det där med nylonstrumpan kommer jag ihåg. Min far prövade också ut det. 😄

Jag frågade bingen hur mycket de första färg-tv-na kostade i Sverige och hur mycket det skulle motsvara idag om man räknar med inflationen och fick följande svar:

"I början av 1960-talet kostade ett färg-TV i Sverige cirka 2 000-3 000 kronor. Om vi räknar med inflationen, vilket är cirka 3,31% per år, skulle det inflationsjusterade priset idag vara ungefär 30 000-45 000 kronor."

Jag kommer ihåg TV serien och den som spelade Mc. Gyver spelade senare Jack O´Neill i stargate.

snowy00
2

#92:

😄

Det är mycket för en TV. Men vill man ha en riktigt fin TV kan man nog lätt lägga 30 000 kr idag också. Men jag nöjer mig med min… Tycker ändå så mycket den kostade räcker gott och väl.

Ja, precis. Det är samma skådespelare. Som ung såg jag till och med upp till rollkaraktären i MacGyver. Han verkade vara en sån bra person.😛

Bifogar förresten en höstbild från vår promenad idag.

Stjärnskott
4

#86: Tack för omtanken. Jag har friska på mig o jobbar för fullt och är fullständigt slut o h trött och inte haft så mycket ork. Är dessutom i flyttar tagen också. Så det är lite mycket just nu 😅

Skönt att läsa att FM piggare på sig igen också 😀

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#90:

Ja, det är verkligen skönt att känna sig rätt normal i ryggen igen 😊 Och fredag känns ju alltid extra härligt! Utsikten från mitt kontor på femte våningen är okej, man ser rätt långt, men mest ser jag bilar från bilhandlaren mitt emot 😄

Bio låter riktigt kul 😊

FataMorgana
3

#94: Skönt att höra att även du har frisknat till, men jag förstår verkligen att du är helt slutkörd med allt på gång. Att flytta tar ju verkligen på krafterna. Hoppas du får chans att vila lite snart 🤗

snowy00
2

#95:

Nej, skog och en sjö hade ju varit ännu bättre som utsikt. Men man såg iaf långt, och mycket himmel 😊

FataMorgana
3

#97: Ja det hade varit en mycket bättre utsikt. Men jag jobbar ju mitt i Wien, så jag får väl vara nöjd med att kunna se långt och med lite berg i bakgrunden 😄

Stjärnskott
3

#95: Det var en härlig utsikt må jag säga. 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#96: Jo då. Jag får dra i handbromsen ibland. Huvudet vill mer än vad kroppen mäktar med😇

En ständig övning i medveten närvaro
Märker att jag lätt flyger ur mig själv igen.
This to shall pass.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#93:

Vår TV kostade bara ungefär 500 euro och den är ganska stor (121 cm diagonalt), men det är ingen smart TV. När vi streamar filmer kopplar vi ihop den med datorn.

Sen finns det riktigt bra TV apparater för folk som har tillräckligt med pengar. 140.000 euro, dvs. nästan en och en halv miljon kronor.

https://www.visunext.at/p/samsung-ia016b-led-wall-1000024457/?utm_source=idealo&utm_medium=idealo&utm_campaign=idealo

Redigerat. Skrivet av Fatamorgana:

#99 #100

Jag fick också ständigt öva mig på medveten närvaro hela förra veckan. För att ryggen inte skulle bli ännu värre än vad den redan var, försökte jag vara medveten om varje steg jag tog och varje rörelse jag gjorde.

På fotot jag bifogar ser man hur det ser ut om man tittar ut genom fönstret längst bort i korridoren.

Bild_2024-10-12_114115722.png

Ps. Jag öppnade en ny tråd här: https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1596085/babbeltrad-nr-29

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
  • Redigerat 2024-10-12 12:14 av FataMorgana
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.