Babbeltråd Nr. 29
Jag svarar här på ett inlägg i den förra babbeltråden som blev full.
#94 till rore:
Att flytta är verkligen jobbigt. Men fint att du är frisk igen.
Svar till Condor i förra babbeltråden:
Oj, 146" TV.(den i länken). Den hade nog inte ens fått plats i min lägenhet. Jag köpte inte större än 55" då jag sitter ganska nära TV:n, och en större hade känts för stor då för mig.
Annars om man har ett VR-headset kan man gå på bio med andra virtuellt. Det är faktiskt ganska verkligt, och filmduken känns lika stor som en riktig bioduk😊
Till FataMorgana:
Den där sista utsiktsbilden var ju faktiskt fin, med trädet, och fina byggnader.
#2: Ja, speciellt de där gröna sneda husen ser lustiga ut 😄
#2:
Då är din TV lite större än vår. Ett VR headset har vi inte, men Fata Morgana skulle så gärna vilja ha ett sen hon prövade ut hennes brors headset. Man kan också vandra på google streetview på gatorna med det. Vi får väl se om vi nån gång har råd med ett eller 2. Men för tillfället måste vi köpa så många nya saker som har prioritet, t.ex. nya madrasser, ny spis, ny tvättmaskin så det blir nog en grej i taget.
#1: Tack ja det käns verkligen väldigt skönt.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Och det här med att flytta trodde jag var över för vår del.🤫🤗 Men…. Så var det ju uppenbarligen inte..😇. Nu flyttar vi från botten till toppen…. väldigt fin utsikt.
Inga hus precis mitt över.. och jag fantiserar om mörka kvällar och nätter När Aurora Borialis dansar runt på det mörklagda himlavalvet.
Ja, vi får vällan se hur det blir med den saken. Meeen det skulle vara häftigt🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#6:
Att flytta från en lägenhet till en annan i samma hus kanske inte är lika jobbigt som om man måste transportera mölerna. Men ändå jobbigt att bära upp dom från botten till toppen.
Vi flyttade för 14 år till en lägenhet 200 meter längre bort och det var ganska jobbigt att bära allt.
Just nu är ju en solstorm på gång och jag läste att man såg auroran ända ner till karibiken. Men vi såg ingenting här. Kanske i natt?
#7: Nä ingen flytt i samma hus här inte… men från markplan till högst upp 😉 det blir nog bra bara flytten blir klar….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#4:
Ja, men vi har visst nästan lika stor TV (räknade om er till tum nu).
Aha, ja det är kul med VR. Jag och brorsan har ibland sett på VR-bio (vi har ett varsitt, samma sort). Sen har vi spelat en del. Men det som jag använt den till mest är nog ändå till konditions, och benstyrketräning. Det finns en del bra appar för det (som kostar lite). Man blir faktiskt riktigt trött och svettig av den träningen.
Men om ni skaffar VR nån gång kan vi ju dra ihop ett VR-bio besök tillsammans 😉😉 nädå.. 😄😛 inte säkert det passar
En annan häftig grej med VR var att flyta runt i en simulation av att vara i en rymdstation. Helt gratis app… Ja finns en del att göra där. Men på senaste har jag mest använt till träning som sagt.
#6:
Fint att du får utsikt ändå, i nya boendet. När jag var yngre flyttade jag ofta. Måste ha haft upp emot tio olika lägenheter, och rum i olika städer på några år. Kanske hade jag svårt att slå mig ned 🙄
#8:
Hoppas att du trivs där i alla fall. 😊
#9:
Det låter kul men det kommer nog ta en tid innan vi skaffar sånt. Det fiins för tillfället många andra saker som har prioritet.
#6: Då hoppas jag på många vackra foton på dessa norrsken sen 😊 Och så hoppas jag att du kommer att trivas.
#12: Tack så mycket. Absolut blir det bilder jag kommer att visa… om… om bara om vill.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#11:
Förståeligt!🙂
Äntligen helg 😀.
När man har två ställen, ett sommarhus som ska städas undan för vintern.
För flytt till vinterbostaden. Rätt slitigt för dagarna blir bara kortare.😮💨
#15:
Här hos oss är helgen redan över. 😄
#15: Oj och det först på söndag kväll. Men hoppas det i alla fall är lite kul att städa undan för vintern, trots att det är slitsamt?
#16,17
Och vemodigt samtidigt. Men det får man ta. Man tror att det är mindre än det är att plocka undan, men då bedrar man sig.😄
#18:
Ja att det känns vemodigt kan jag förstå. Jag minns själv hur det var när jag var yngre och vi tillsammans med familjen städade undan i sommarstugan för vintern. Men det var också kul, för inte städade vi och packade undan hela tiden, utan vi tog kaffepauser, fixade sallad och grillade korv och gjorde annat kul mellan varven. Nu vet jag förstås inte om du måste göra det allt det där ensam eller om du har andra människor runtomkring dig, men även vid mer slitsamma sysslor kan man göra det till en rätt trevlig upplevelse också, tänker i alla fall jag.
#15:
Ja, här är helgen redan över. Men jag är ju "ledig" imorgon ändå, och resten jag måste göra i veckan är bara saker jag sett fram emot, som att gå på en intressant kurs, umgås med trevliga människor, gå på bio, och ha möte med fotoklubben 😄 och jag inser nu hur bra jag ändå har det just nu på det viset………😔
#19:
Just precis, FataMorgana. Man får försöka göra det mindre roliga, lite roligare. Ibland kan det till och med vara skönt att städa . När man ser hur rent det blir, hehe
- Redigerat 2024-10-13 16:39 av snowy00
#20: Ja, åtminstone kan man njuta när man ser resultatet. Vad man inte hade kunnat göra om man inte hade städat 😄 Låter som en skön vecka för dig 😊
Inte ensam. 🙂 Men är av den typen som håller på hela tiden, tills man tröttnar. Än har jag inte lärt mig.😇
#22: Det kan jag i och för sig känna igen hos mig själv, speciellt när jag har något att göra ensam, att jag håller på och håller på tills jag tröttnat ut mig själv totalt. Vi kanske borde börja öva på att ta små pauser ibland 🙂
Låter som en bra början. 🙂
#21:
Precis 😊 jo blir nog en skön vecka. Men jag försöker att inte ta på mig för många saker, för gör jag det tippar det över och jag blir stressad ist. Som att det blir för mycket av det goda på nåt vis. Man behöver tid att bara vara och ta det lite lugnt också.
Eftersom ni verkar intresserade ville jag visa min senaste målning, som just blev klar. Den är så klart målad efter Bob Ross. Jag tänkte att jag inte behövde vänta på att skapa en ny babbeltråd eller liknande, för att visa den…😊
Ps. Det blir bättre kvalitet om man klickar på den och förstorar den.
- Redigerat 2024-10-14 15:31 av snowy00
#26: Väldigt vacker. Ser riktigt magiskt ut 😍
#27:
Tack! 😊 Ja, det ska nog föreställa att det blåser upp till storm, men visst ser den magisk ut också på nåt sätt.😊
Det var svårt att få till vågorna, speciellt när det är ett helt nytt "ritprogram" jag använder. Men jag blev hyfsat nöjd i alla fall, med vågorna.
#26: Jätte fin🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#29:
Tack, Rore 🙂
Jag tycker också att bilden blev fin. 🙂
#31:
Tack, så kul 😁
Det är ytterligare en fin målning av dig snowy.🙂
#33:
Tack 🤍 jag verkligen älskar att måla digitalt så där, speciellt efter Bob Ross. Det var kul att måla helt utan att följa honom också, men jag blev så detaljorienterad då (eftersom jag är nybörjare) så det tog jättelång tid, fick anstränga mig mycket, men blev ändå inte lika bra som när följer hur Ross gör. Men säkert ska jag träna på att måla helt utan att följa honom också igen.
Ska förresten köpa en "ritplatta" sen (nånting sånt här) när jag har råd, så att jag verkligen kan måla för hand även fast det är digitalt. Ser så mycket fram emot det.. 😄
- Redigerat 2024-10-15 22:28 av snowy00
Förresten. Jag var ju med på en träff med en fotoklubb ikväll. Där visade vi bl a upp två foton var som vi tagit (vi var väl upp emot 20 deltagare på träffen).
Men han som jag samåkte med till träffen har visst själv fått ställa ut sina foton på flera ställen. Han sade att eventuellt kunde jag få ett namn till någon på något ställe där jag eventuellt också kunde få ställa ut mina foton enligt honom, om jag ville… Nu vet jag ju inte säkert om det är så, och jag har inte fått namnet att kontakta än, även om jag säkert skulle få det namnet om jag frågade.
Vad tycker ni, om jag skulle få chansen att ställa ut mina foton, ska jag ta den då, tro?🤔 Åtminstone undersöka saken lite, om det är möjligt… Tänker, att vad har jag i så fall att förlora på att göra det… Men jag har ju aldrig ställt ut mina foton förr, bara visat upp dem på olika ställen på internet.🤔
- Redigerat 2024-10-15 23:38 av snowy00
#35:
Jovisst, varför inte? Du har ju som du skrev inget att förlora och om proffsen anser att dina foton är utställbara så betyder det att dom är bra.
#36:
Ja, precis, jag tänkte att jag kan ju fråga om namnet och undersöka saken i alla fall. Sen blir det ju frågor som, vem och var printar man isf bilderna, skulle det kosta mig något och har jag råd med det. Tycker den ansvariga att mina foton duger (de har ju inte riktigt sett dem än), osv. Men undersöka saken kan man ju 😊
#37:
Om det kostar pengar att ställa ut fotona är det förstås ett hinder om man har ont om pengar. Det kanske skulle löna sig om du skulle ha en hemsida där du säljer foton. Då skulle du kunna hänvisa till den sidan vid utställningen.
Jag vet ju inte i vilket format fotona måste printas ut. Men det finns copy shops och foto shops som printar ut i stora format om det behövs. Det är bara en fråga om pengar, vad det kostar.
#38:
Jo, det är ju ofta en fråga om pengar. Men jag ska i alla fall undersöka saken, och vad det isf skulle kosta.
En hemsida där man säljer foton är en bra idé. Jag hade faktiskt en sån för nåt åt sedan, dit jag hänvisade från en annan sida där jag visar min konst (den sidan i min signatur). Men det var kanske en person i månaden som besökte min "webbshop" så jag gav upp, och tog bort sidan. Men om man ska ställa ut, är det ju en bra idé att förbereda en hemsida igen där man i alla fall kan köpa prints och tavlor av de foton man ställt ut. Tack för tipsen 😊
#39:
Man kan ju ta en titt på saken. Det kostar ju ingenting. Sen är det så att man måste göra sin hemsida publik på något sätt. En utställning är en möjlighet och sen kan man se till att ens sida hamnar långt fram på google sökresultaten.
Kanske Fat Morgana kan ge dig tipps om hur man gör det. Hon har ju lärt en hel del i sin e-commerce utbildning. Man kan t.ex. göra "hashtaggs". Jag vet inte ens vad det är, bara hört Fata Morgana nämna det. Om jag hör ordet "hashtagg" tänker jag på någonting att röka. 😄😄😄
Tillägg: I alla fall har Fata Morgana fixat att om man googlar efter "evig vishet" kommer hennes bloggar först på sökresultaten.
#40, #41:
Exakt 😊
Ja, det är sant. Hm, visste inte att man kan fixa så ens sida kommer först på Google. Prövade söka nu på hennes Fb-sida, och ja den kommer först, längst upp 😄 hon får gärna ge mig tips. Ska nog starta igång den där webshopen igen…… Nu vet jag iaf hur man gör den.👍
Jag tror detta är ett hashtag:
#hej
😄 FM lärde mig använda såna i min egen Fb-sida, längst ned i inlägget. Men ja, det låter ju egentligen som något man kan röka på 😄😅😂
#42:
På helgen kommer hon säkert att ha tid att ge dig tipps. 😊
#43:
👍
Jag kom just att tänka på en rolig sak. Det var någon tjej som har vunnit en massa priser i segling, som ställde in ett klipp på hennes social media sida. Efter kort tid tog hon bort klippet igen. Det var ett klipp, där en tjej for med hennes Porsche på motorvägen. Man kunde inte se om det var hon själv som körde, men jag antar det.
Hon körde med bara en hand och det kom en text "dont be scared when i drive with only one hand". Sen tryckte hon på "sportmodus" och tog den andra handen på ratten, gasade på till 250 km/h och det kom en text "be scared when i start do drive with both hands". 😄😄😄
Alltså jag har inte gjort något annat än att jag tagit ett "namn" som ingen annan har 😄 Därför kommer det först om man googlar på det 😄 Men gör man en webshop är det viktigt att man skriver in de passande nyckelord (Keywords) i såväl rubriken som i produktbeskrivningen och i meta beskrivningen. Det finns också bra youtube videos där det förklaras bra det här med sökmotoroptimering (SEO) och hur man får sin sida högt upp i Google. Jag lyssnade mycket på dessa videon innan mitt slutprov 😊
#45:
Hehe 😊 hoppas det var på auto bahn eller liknande, där man får köra så fort.😊
Jag ser på en dokumentärserie som heter High speed chase där man följer poliser i deras bl a biljakter i USA. Igår var någon påtänd galenpanna med, som efter att han stulit någons bil filmade sig medan han försökte köra ifrån polisen. Det är helt otroligt hur vissa kör, och hur de kan vara så dumma att de tror sig kunna komma ifrån typ 8 polisbilar och en polishelikopter, i en skåpbil med punktering…..
I en annan obehaglig biljakt sköt de till och med, med automatvapen från bilen, på polisen. En polis blev träffad i huvudet och körde av vägen😥, men hade sån tur så han ändå överlevde skadan och kunde berätta om det i programmet sen.
#46:
Aha, jag förstår. Jag sökte på min egen Fb-sida och det kom massa annat om "andlighet" längst upp, så jag har nog ett för vanligt namn där 😅
Ska iaf söka och se några sådana videos sen. Men jag tror jag förstår hur du menar att man ska göra, i alla fall🤔 jag har aldrig varit särskilt av en "säljare" (speciellt inte med min konst). Men det kan ju vara kul ändå, att ha en sida uppe, och se om någon nappar😊
- Redigerat 2024-10-16 14:07 av snowy00
Hashtags är förresten till för blogginlägg och för Facebook Postings, dvs en grej för social media, medan nyckelord används för att få sina produkter som man säljer högst upp i Google.
#48:
Ok, förstår.
#47:
Nej, det var på en österrikisk motorväg där man som mest får köra i 130. 😄 När jag började att köra bil fick man köra hur fort man ville på landsväg och motorväg.
#50:
Aha 😅 förstår varför hon kom på sig och tog bort klippet igen.
Ok, men på den tiden gick väl heller inte bilarna så fort som idag?
I alla fall. Jag har sökt runt lite på detta med att beställa prints, och har hittat en sida där man kan beställa en 30 x 45 cm print av ett eget foto för 65 kr, sen finns det ramar i den storleken för ca 140 kr styck nåt sånt. Alltså skulle en sån tavla kosta totalt ca 200 kr. Tre skulle kosta ca 600 kr. Det är ju ändå ett överkomligt pris, om man skulle få chansen att ställa ut några fototavlor nån gång.
- Redigerat 2024-10-16 22:35 av snowy00
#51:
Det fanns förstås inga bilar som gick i över 300 på den tiden. Men även mina första bilar gick betydligt snabbare än vad man får köra på motorväg idag. Min Fiat 128 SL coupe, årsmodell 1973 gick i alla fall enligt fabriksspekifikation 160. Men eftersom den hade ett Remus avgasrör klarade den väl 165-170.
Vem som hade råd med ein Porsche 911 Carrera RS 2.7, årsmodell 1973 kunde i alla fall köra i 240 km/h.
Priset för de där tavlorna verkar att vara ok.
#52:
Ok, ja så var det ju. Men ändå bra att de försöker öka trafiksäkerheten i moderna tider 😊 jag gillar verkligen Porsches 911 Carrera från 70-talet. Inget slår väl sådana bilar. Även Ford Mustang från 70-talet. Skulle många gånger hellre ha en gammal sån, än en ny Mustang. Men såg förr när jag sökte att de gamla Mustangerna verkar ha blivit riktigt dyra.
#53:
En Mustang är en drömbil, som jag bara har råd med om jag vinner på lotto. 😄
Inte alla nya saker i bilarna gör bilarna säkrare. Min nödbromsassistent stänger jag alltid av eftersom den ibland bromsar helt utan anledning. Det enda som har en mening är ABS. Allt annat är onödigt. Men fram till 2003 hade jag varken ABS och inte ens en air condition.
Jag kommer förresten just från bilhandlaren och har köpt en ny bil. Egentligen beställde jag en ny redan i maj. Den skulle levereras nu i oktober, en seat ibiza med 80 hästkrafter. Men för ett par veckor fick jag reda på att den inte kommer att kunna levereras det här året och den nya leveranstiden är okänd.
Klart att jag pressade bilhandlaren att göra mig ett bra erbjudande om jag tar en annan bil. Han hade en ibiza med 95 hästkrafter där, en provkörningsbil, där med 4000 km. Den fick jag nästan för samma pris. Jag betalar bara 13 euro mer i månaden för leasingkontraktet. Den får jag nästa vecka.
Den har fler saker som jag måste stänga av för att göra bilen säkrare, t.ex. en filhållningsassistent. Den behöver bara berusade förare. 😄 Är man nykter stör den bara. Sen måste jag stänga av varnsignalen om man överskrider hastighetsbegränsningen. Man måste nästan göra en check som på ett flygplan innan man kan köra iväg. 😄
Men åtminstone har den ett par hästkrafter mer, så att jag på sommarn inte behöver stänga av air condition varje gång som jag kör om en annan bil. 😄 Fata Morgana brukar alltid bli nervös när jag stänger av den, nästan som om jag skulle sätta en porsche i sportmodus. 😄
#54:
Nej, tänkte främst på hastighetsbegränsningarna där. Men nu verkar det ha gått över styr med alla dessa automatiska "säkerhetsfunktioner" i nya bilar. Det låter jobbigt att behöva slå av allt varje gång man ska köra iväg.
Haha 😄 du får väl skaffa lustgas, eller efterbrännare till bilen i stället när du ska köra om….
#55:
Det är EU lag att bilar måste ha de där osäkerhetsfunktionerna. Byråkraterna i Bryssel har ju ingen aning om bilkörning. De har ju chafförer som kör dem i deras lyxtjänstebilar.
Men med den nya bilen kommer omkörningar inte att vara ett problem längre.
Jag har nu i alla fall startat upp "webbshopen" igen där det ska gå att köpa mina foton. Det ligger ett foto uppe än så länge. Den är på engelska eftersom jag bl a tänkte länka till den från min profil på engelskspråkiga DeviantArt, + att själva sidan ArtPal i övrigt är engelskspråkig. Vad tror ni? Ser det okej ut än så länge? 😊 om man får fråga så klart.
- Redigerat 2024-10-17 14:47 av snowy00
#57:
Det är nog bäst om Fata Morgana säger om den är ok, för det är ju hon spm är proffsen. Lycka till med webbshoppen i alla fall.
#58:
Okej, ingen fara! Och tack!😊
#59: Jag förstår inte varför Condor kallar mig för proffs hela tiden 😄. Jag har ju bara pluggat inför ett slutprov och aldrig arbetat med en webbshop på riktigt. Jag kan ju inte göra mer än Condor, det vill säga, jag kan bara gå in på sidan och ge min personliga åsikt. Tycker i alla fall att det ser fint ut, lite tomt än så länge, men det fyller du säkert på med tiden 😊
#60:
😄 på ett sätt är du ju proffs, som har gått en utbildning, och nu jobbar (även om det ju inte är med att sälja saker). Men ja, nog var det mest er personliga åsikt jag var ute efter😄
Fint att det ser bra ut. Jag har bara lagt in en bild än så länge, det var mest en provbild. Funderar om jag till att börja med bara ska ha de jag ev kanske ställer ut nån gång (dvs kanske tre st).🤔 men iofs så skadar det väl inte att fylla på med fler fina foton som kan tänkas intressera folk, så det inte ser så tomt ut🙂
#61: Ju mer bilder du lägger fram till salu, desto proffsigare kommer din sida att se ut. Så jag skulle definitivt fylla på med en massa fina foton, men du ska såklart göra hur det känns bäst för dig. Det ska inte bli ett för jobbigt projekt heller 😊
#62:
Sant. Egentligen tycker jag bara sånt här är kul. Men jag får ta det lite eftersom. Har redan ganska färdiga bilder att lägga upp, sen förra gången jag hade en sån sida.🙂
Men tack för dina åsikter i alla fall.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#46:
Jag har nu sett bifogad video om SEO. Som jag förstår det från videon är väl det jag kan göra med min webbshop att göra beskrivningar för så väl sidan, som själva fotona. Jag kommer nog inte åt meta tags och liknande då jag ju inte har byggt sidan alls. Men när man lägger upp ett foto kan man skriva nyckelord för varje foto, så jag antar att det kanske motsvarar meta tags? Och allt detta har jag ju gjort. Kanske kunde jag hitta lite fler relevanta nyckelord för varje foto på nåt sätt och skriva in dem där🤔 men har alltid varit lite dålig på det här att komma på nyckelord när jag laddar upp bilder😅
Jag tog och frågade ChatGPT om lite fler nyckelord till mina bilder…så nu har jag fyllt på med ganska många.
#64:
Du har rätt i att du kanske inte direkt kan redigera meta-taggar om du inte har tillgång till kod, men många plattformar gör det enkelt genom att låta dig skriva beskrivningar och nyckelord för både sidor och bilder, vilket i princip fungerar som meta-taggar. När du skriver beskrivningar och nyckelord för foton, särskilt i alt-texter, hjälper det inte bara till med SEO, utan även med tillgänglighet.
För att förbättra det ytterligare kan du fundera på att använda samma nyckelord konsekvent i:
- H1-rubriken
- Produktbeskrivningen
- Meta-beskrivningen
- Filnamnet på produktbilden
- Alt-texten för produktbilden.
Genom att använda samma nyckelord i alla dessa delar ökar du chansen att dina foton upptäcks av potentiella kunder. Tänk också på vad som gör dina foton unika eller attraktiva och inkludera dessa aspekter i beskrivningarna. Fundera på hur fotona kan användas – kanske för att skapa en specifik stämning i ett hem eller kontor, eller som en personlig inredningsdetalj. Genom att lyfta fram hur dina bilder kan förvandla en vägg eller ett rum, eller vilket emotionellt intryck de kan ge, kan du göra dem mer tilltalande.
#66:
Hmmm, ja. Men jag som inte är så säljande av mig får ett dilemma då jag gillar att skriva fina och intressanta beskrivningar av bilderna, och själva sidan. Det känns på nåt sätt inte lika autentiskt om man medvetet sätter in nyckelord över allt i beskrivningarna. Men, det påminner mig om när jag gick en designerutbildning. Vi lärde oss också att sälja våra designade produkter, och när vi hade prov en gång så skrev jag något i provet om att jag inte gillar att vara säljande, inte gillar reklam eller nåt liknande.😅 Efter provet sade läraren till mig "kanske det här inte är nåt för dig?"😅 det slutade med att jag hoppade av utbildningen efter ett års studier… Jag vet inte, kanske han hade rätt. Att sälja saker har nog aldrig varit min grej. Så kan hända att jag nöjer mig med i min webbshop att göra fina och intressanta beskrivningar, och lägga in så många relevanta nyckelord jag kommer på (I fältet för just nyckelord)… Så får det bli som det blir om nån köper nåt eller inte 😊 detta är ju i vilket fall inget jag kommer leva på (antagligen), och är ju ändå bara ett hobbyprojekt med "knorren" att folk kan köpa en bild här och där om de vill.
Men det är ju bara min nuvarande känsla.
Det är i alla fall intressant det där med SEO, och man kan ju alltid ha det i bakhuvudet när man håller på.
- Redigerat 2024-10-19 12:22 av snowy00
#67:
Det handlar ju om att få det man har i sin webshop så långt fram på Google som möjligt. Om någon till exempel vill köpa en tavla med landskap, kan de söka med nyckelorden "svenska landskap". Om du inte har dessa nyckelord i varken rubriken, produktbeskrivningen eller meta-beskrivningen, finns det en risk att just din tavla inte dyker upp i sökresultaten.
Det handlar om att hitta en balans mellan att skriva intressanta och autentiska beskrivningar och att inkludera relevanta nyckelord för att öka synligheten. Många köpare letar ju efter specifika saker, så det kan vara bra att tänka på hur de söker. Om det inte är så viktigt för dig att synas mer, är det ju en annan sak, men om du vill nå fler kunder kan det vara värt att anpassa sig lite.
#67:
När du har den där utställningen, skulle du kunna printa ut en text med URL-en på din webshop och hänga på väggen över eller under bilderna. Du kan också printa ut boschyrer som du lägger där med ett par bilder och din URL.
#68:
Jag har tänkt och känt efter lite, och jag tror du har rätt. Det är nog bra att ha den där balansen i sina beskrivningar, både så folk kan hitta dit, men samtidigt ha kvar det där autentiska som är så viktigt för mig.🙂
På ett sätt gillar jag när mina foton osv syns för andra, på ett annat sätt ogillar jag att synas (då det skrämmer mig). Det får mig bl a att fälla krokben för mig själv i sådana här sammanhang… Men kanske får jag öva på att komma över den rädslan också…
Jag kanske skickar dig på PM något exempel på beskrivningar jag gjort, om du vill titta på dem? Är lite osäker på hur bra de blev, och behöver ett proffisionellt öga 😉😉
#69:
Det är en bra idé. Det var ju egentligen den första tanken med webshopen, att folk som ser mina foton på den eventuella utställningen också ska kunna köpa någon bild om de vill.
Broschyrer med miniatyrer av foton som går att köpa har jag inte ens tänkt på..🤔
#70:
Att jag skulle ha ett professionellt öga kan du glömma 😄 Det var ju därför jag valde att söka jobb inom en annan bransch, eftersom jag inte är det minsta kreativ när det gäller reklam och produktbeskrivningar och inte har en aning om vad folk vill ha och söker efter på Google. Så jag är nog rädd att jag redan har kommit med all den hjälp jag kan ge, det vill säga med det som jag fortfarande har i minnet från min utbildning – vad nyckelord och meta-beskrivningar står för 😄
#71:
Okej, nej jag skojade lite bara, om det professionella. Det var mer din personliga åsikt jag ville ha i så fall 😄 men då skippar jag nog att skicka dig beskrivningen, om du redan gett den hjälp du kan ge 😊 men tack i alla fall för (era) tips.
#72: De beskrivningar som du har på din sida tycker jag i alla fall att låter riktigt bra. Men din engelska är mycket bättre än min, så jag tror nog att du bedömer dem bättre själv 😊
#73:
Ok, det var ju bra att de ser bra ut 👍 men funderade om jag på fotot med fågeln skulle lägga till lite info om själva fågeln också (som jag gjorde med blommorna) 🤔 eller om det blir för mycket. Prövade det, sen tog bort den infon för att det kändes "för mycket" 🤷 en sån där inte så viktig grej, men i alla fall.
Ja, själva engelskan har jag nog inga problem med, tänkte mer på innehållet som sagt 😊
#74:
Har fått feedback om detta från brorsan 😊 men den som vill och har tid får ju gärna komma med sina tankar/sin feedback ändå.
#75: Jag vet ju inte hur det såg ut efter dina ändringar, så jag har svårt att bedöma det, men jag tänker att det är bättre att du gör det som känns finast och bäst för dig. I slutändan är det du som ska vara nöjd. Det är din stil och ditt uttryck som är viktigast. Lita på din magkänsla – du vet vad som funkar bäst för dig 😊
#75:
Jag är iu ingen expert, men jag tycker att du borde fokusera mer på att ställa in fler fina bilder än att fokusera på texter. Folk besöker ju sådana sidor för att bläddra sig igenom bilderna och kanske stöter på någon som de vill ha.
#76:
Ja, det har du helt rätt i. Att magkänslan oftast stämmer. Jag har också gått på den i det här fallet 😊
#77:
Jo, håller helt med dig. Ville bara få till det bra med beskrivningarna också på de här två första fotona, så jag vet lite hur att göra på resten av bilderna. Så nu har jag förberett en hel del bilder att fylla på med, och ska fokusera på det.
Men ja, jag är ju sån som lätt fastnar i detaljer (kanske är det den "svaga centrala koherensen"😄).
#78:
Egentligen handlar det ju bara om att få in nyckelorden och för den sakens skull behöver du ju inte göra en text för varje bild. T.ex. skulle man kunna göra kategorier för en serie bilder och göra en text med nyckelorden i varje kategori.
Om du t.ex. går in på pixabay finns det ju heller inga texter för varje bild.
#79:
Nej🤔 precis. Det var nog lite det jag fastnade i, det här med SEO och att få in nyckelorden (vilket för övrigt är riktigt intressant). Men för varje bild kan man ju också lägga in nyckelord på ett speciellt ställe som inte syns på själva sidan, så kanske bör jag fokusera på att få in många och relevanta nyckelord just där ist för att fokusera på att få in de i beskrivningarna🤔
Jag har också kikat runt på andra fotograferas sidor, och de har antingen ingen beskrivning alls, eller bara en kort och koncis, beskrivande mening. Så ja…………🤔
#80:
Det behövs ju heller inga beskrivningar för varje bild, för bilderna talar ju för sig själva. En annan sak vore det om du skulle sälja t.ex. tekniska produkter. Då behövs produktbeskrivningar.
Hur det där med nyckelorden fungerar vet jag inte, dvs. jag vet inte om det är en fördel att lägga in ett nyckelord för varje bild.
Men som sagt, folk vill bläddra sig genom bilderna och ju fler bilder som du har, ju längre stannar folk på din sida och ju högre är chansen att de fastnar på en bild och köper den.
#80:
Jag vet ju inte hur det ser ut "backend" på den plattformen och huruvida det är bilderna som är iFokus eller själva webshoppen, men vad som gäller nyckelorden är de ju bara till för att öka synligheten på google. Om du tex har en bild som heter; sommaräng i morgondimman, så hjälper det synligheten på google om man skriver in det namnet ännu i produktbeskrivningen tex, den här vackra bilden fångar stämningen av en fridfull sommaräng i morgondimman. Om du sen ännu har plats för alternativ-text för bilden, så förbättrar det synligheten ännu ett steg om du skriver in sommaräng i morgondimman även där.
Sen kan man ju om man vill, om man är en affärsmänniska och har det som högsta mål, att sälja sina produkter, fylla ut med ännu mer nyckelord, och tex fortsätta med; perfekt för dig som älskar landskapsbilder och söker en naturskön tavla och ännu skriva in dessa nyckelord (eller vilka ord man än använder sig av) på de ställen som inte syns för besökare där man kan skriva in nyckelord. Men det är inget man måste göra, allt beror på vad som är viktigt för en.
#81:
Precis, bilderna talar ju ofta för sig själv! Jag har i alla fall lagt upp en till bild nu, och använt mig av allt jag (vi) kommit fram till hittills, med avvägningar om nyckelord, titel och beskrivning. Tror jag börjar få in det, hur att göra.🙂 så jag ska fortsätta att fylla på med bilder nu.
#82:
Tack för den beskrivningen. Det är den bästa jag kommit över hittills, förstår precis hur du menar. Och det var ungefär så jag började tänka och göra nu med titel och beskrivning, och nyckelord. Sen beror det ju alltid på hur säljande man vill vara som du själv säger, och det är ju ett val man måste göra… En avvägning helt enkelt.
Tyvärr tror jag inte att jag kan redigera alt-texten för bilderna. Det jag kan göra är att lägga in titel, beskrivning, nyckelord (upp till 500 karaktärer för nyckelorden). Sen döpte jag bildfilen till ett passande namn också, för jag tror att det kommer med i koden för webbsidan, och kan tänka mig att google även söker efter bildfilens namn.
Vill också uttrycka att det är väldigt givande att diskutera med er om detta… Som om allt annat vi diskuterar här på sajten🙂
- Redigerat 2024-10-21 12:09 av snowy00
#83: Just det. Namnet på bilden bör man också döpa om, så att den kan hittas på google bild-sök.
#84:
Ja, jag snappade upp det i nån video om SEO jag såg.
😂
Såg just en blomma i floran som heter gul fetknopp…och en som heter stor fetknopp. Taskigt mot blomman att döpa den till det…🤣 hehe
#86:
Här har vi heller inte gett blommorna ett bättre namn. Den gula fetknopen har 2 namn:
Scharfer Mauerpfeffer betyder skarp murpeppar.
Scharfe Fetthenne betyder skarp fetthöna.
#87:
😂😂😂
Stackars blomma…
Ville för övrigt berätta att jag hämtade ut mina glasögon nyss. Då jag ska se bättre med dem på längre håll bl a, så tänkte jag pröva ha dem när jag cyklade hem. Men min hjärna måste vara så ovan med dem, så även fast jag ser bättre så höll jag nästan på att cykla ut framför två bilar 🤷 jag såg bilarna men hjärnan blev förvirrad av att synen var annorlunda på något sätt. Får börja vänja mig med dem först innan cyklar/kör bil med dem på tror jag.
- Redigerat 2024-10-21 15:29 av snowy00
#88:
Jisses, du får se upp till du har vänjt dig. 🤔
I alla fall har vi haft det soligt hela dagen och just nu 17 grader. Nu ska jag iväg och plocka upp Fata Morgana från busshållplatsen i nästa by.
#89:
Ja verkligen 😨
#90:
Låter som ganska skönt väder. Vi har också fint väder idag och relativt varm luft ute, 13 grader. Men kändes värmare än så.
- Redigerat 2024-10-21 16:11 av snowy00
#90: Jag fattar inte varför busschauffören måste sätta på AC'n när vi har 17 grader. I stället för att ha det behagligt varmt, så sitter jag här och huttrar. Det är ju inte så att 17 grader är en hetta att tala om 🙄
#92:
AC vid 17 grader 🤔🥶 ibland har man haft på AC:n för att få bort imma från bilrutan då den avfuktar, men ni lär ju inte ha immigt om det är sol och så 😄
#93: Nej, ingen imma här inte 😄 Men dom är helt galna de där busschaufförerna. På mornarna när det är kallt där ute sätter dom värmen på så mycket att man håller på att svettas ihjäl och på dagarna när det blivit lite varmare, som idag då med 17 grader, sätter dom på AC´n så att man håller på att frysa ihjäl.
#94:
He he 😄
Det gör verkligen stor skillnad för mig att se på TV:n med glasögonen. Bilden, och framför allt textremsan där nere blir riktigt skarp. Detta har nog bidragit till min huvudvärk, och "mosighet" i huvudet på kvällarna 🤓 jag sitter och tänker att jag måste ha uppgraderat till en TV med 8K-upplösning eller nåt. Men nej. Jag har ju bara skaffat glasögon..😜
Och nu ser jag att denna tråd snart låses
- Redigerat 2024-10-21 21:36 av snowy00
Öppnade en ny babbeltråd till oss:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1596730/babbeltrad-nr-30
#96: Ja men tänk så uppgraderade ögonen blir av det där extra ögonglaset…
Nu har jag inte följt tråden. . Men antar att du skaffat glasögon🤓
Grattis till en helt ny värld 🥳
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#98:
Jajemen. Hämtade ut glasögonen på eftermiddagen idag. Har ju haft problem med spänningshuvudvärk, och så vidare länge. Och jag tror jag inte skaffade dessa en minut för tidigt 😅
Förresten, tack 😌🧐
#99: 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#100:
…sån ovan känsla att faktiskt bli piggare i huvudet av att sitta och se på tv:n på kvällen.🤗