Babbeltråd Nr. 21

Den förra babbeltråden blev lång, så öppnar en ny😊
#0. Vilket bra foto. Du måste ju ha en jätte bra kamera 😊
#1:
Själva kameran (kamerahuset) är egentligen inte så speciell, det är en av de billigare systemkamerorna. Men det som gör att det går att fota så nära, och att det blir suddigt i bakgrunden är makroobjektivet. Sen blir bilder från systemkameror nästan alltid lite bättre, än exempelvis kompaktkameror, och mobilkameror (även om de också kan göra bra bilder). Men i alla fall, tack 🙂
#2: Ja, när det gäller mina tekniska kunskaper om kameror är jag inte så bra på det. Men huvudsaken är att du får fina foton 😄
#3:
😄
I morgon planerar vi att fara tijll sjön. Fredagar brukar det inte vara så värst mycket folk, men i morgon ska dykare försöka att ta ett nytt världsrekord i att dyka utan syreflaska. Hoppas att det inte är för mycket folk då.
Den här sjön är populär bland dykare, eftersom vattnet är kristallklart. Det finns också en dykarskola där. Det är en dykarlärare (Christian Redl) som redan har 12 världsrekord, som tillsammans med 4 av sina elever ska försöka att ta det 13-de världsrekordet.
En efter den andra ska dyka ner till 20 meter och sammanlagt ska det bli 55 omgångar. Det kommer att ta 4,5 timmar och under den tiden måste alltid en dykare befinna sig 20 meter under vattenytan. Det motsvarar sammanlagt 11.000 meter.
https://www.heute.at/s/atemlos-taucher-gehen-im-neufelder-see-auf-rekordjagd-120049144
#5:
Låter ganska spännande med dykningarna ändå🙂
Själv siktar jag på att tälta i skogen på tisdag nästa vecka, om det blir uppehållsväder som prognosen lovar dvs. Hade tänk göra det idag, men idag regnar det och åskar från och till.
#6:
Säkert kommer det att krylla av reporter där och även TV kanaler kommer att finnas på plats. Vi ska i alla fall sätta oss i en trampbåt och trampa iväg så långt bort som möjligt.
Vi har det ganska hett, men under 30 grader. Från och med i morgon kommer den riktiga hettan tillbaka.
#7:
Ok, förståeligt🙂
Tänkte på en annan sak, ni som tränar. För ca 1,5 veckor sedan styrketränade jag hårt och sedan dess har jag haft smärta i ländryggen (nedre delen av ryggen). Det var på väg att försvinna, sen gjorde jag en övning när jag tränade kondition och ben som gjorde att det skar till i nedre delen av ryggen. Jag blev då så stel, främst på kvällen, under två-tre dagar så jag hade svårt att gå normalt, kunde knappt böja mig framåt, och det gjorde ont när jag satte mig ned, och reste mig upp från fåtöljen.
Åter igen blev det bättre, och jag tänkte pröva styrketräna med lättare vikter idag. Men när jag skulle ställa ned vikterna efter att ha gjort bänkpress så skar det till i ländryggen igen, och jag kunde inte riktigt slutföra träningen som jag tänkt mig.
Nu får jag se om jag blir lika stel igen ikväll…
Läste om ryggont, och diskbråck på 1177. Hoppas det inte är diskbråck. Men jag ska nog kontakta hälsocentralen nästa vecka om det inte blivit bättre.
Har ni något tips på hur man lindrar det, eller vad det kan bero på?
Hade varit tacksamt🙂
#8 Jag får intrycket av att det kan handla om diskarna, eventuellt ett diskbråck. En protrusion kan också orsaka smärta, men om smärtan inte går över snabbt, om ryggen stelnar, om du har svårt att sätta dig ner och resa dig upp, och om smärtorna upprepas, kan det tyda på ett diskbråck.
Det finns inte mycket mer du kan göra än att avlasta ryggen och ta det lugnt en tid. Smärtmedel vid behov. En magnetröntgen skulle ge en bättre bild, men i Sverige kommer läkarna antagligen först att skicka dig på en vanlig röntgen och sedan remittera dig till fysioterapi. Det kan innebära att du inte får en exakt diagnos av vad som har hänt med ryggen. Men du kan utgå från att det sannolikt är ett diskbråck.
Om du läste på 1177 om diskbråck så kan du också läsa om när det är extra viktigt att uppsöka läkare, men sådana komplikationer är rätt så sällsynta. Men gå ändå gärna till läkare om det inte blir bättre snart.
När jag hade mitt diskbråck tappade jag kraften i min ena stortå och även känseln på sidorna av båda låren försvann. Trots att känseln inte har återkommit helt, ansågs det inte vara akut eller farligt av läkarna. Jag känner igen den smärta du beskriver och har haft problem med ryggen sedan jag var 17 år. Jag genomgick min första operation vid 24 års ålder, och min senaste operation var för några år sedan. Nu har jag skruvar och plattor kring L5/S1.
- Redigerat 2024-07-25 18:58 av FataMorgana
#8:
Det där låter inte bra. Att det skär till i ryggen är det ett tecken på nervkontakt. Det kan vara en protrusion eller ett diskbråck. Jag fick också mitt diskbråck när jag tränade. Nervkontakten leder till spänningar i musklerna och om det blir svullnader blir det ännu trångare för nerven. Jag skulle inte träna så länge du har problemet akut.
Hos mig var det så att jag först hade sådana smärtor att jag hade problem att gå och röra mig i 2 veckor. Sen bättrade det sig och jag tänkte att det väl inte var så farligt. Jag kunde träna igen, men hade ett ställe på ryggen där jag kände att det ömmar ibland. Ett halvt år senare var jag hos en mineralmässa och hade ryggen framåtböjt för att titta på kristallerna hela tiden. Sen kom smärtorna tillbaka och gick inte bort längre.
Ortopeden skrev ut helgymnastik åt mig utan att göra ett magnetröntgen. Ingenting bättrade sig och under helgymnastiken högg det till igen. Först efter flera månader gjordes ett magnetröntgen och det visade sig vara ett diskbråck.
Sen förklarade läkaren för mig vid fysioinstitutet att det finns 2 möjligheter. Den ena är operation och den andra är fysioterapi. Det är så att den söndriga disken förlorar vätska och krymper med tiden. När den har krympt tillräckligt har den ingen nervkontakt längre. Jag valde att inte operera och hade ständigt återkommande smärtor i flera år. Även om disken inte har ständig nervkontakt längre, befinner den sig i närheten av nerven och kan vid vissa rörelser alltid retas.
Idag finns det bättre terapimöjligheter än när det hände mig på 90-talet. Det finns röntgenstyrda infiltrationer t.ex. som lugnar ner nerven och gör att den inte komprimeras lika mycket. Det finns även bättre operationsmetoder.
Med reiki kan man lindra spänningarna i ryggen, men så fort nerven retas igen blir det nya spänningar. Ibland kan man lugna ner nerven genom att klistra fast en lepidolit med ett plåster på stället där nerven retas. Jag behandlade en gång en tjej med akut diskbråck med reiki. Efter behandlingen sa hon att hon inte känner smärta längre. Men redan nästa dag kom smärtorna tillbaka.
På tiden som det var mest akut hjälpte mig bäst en metod som kallas "alta major terapi". Jag träffade en tjej på en esoterikmässa som var utövare av denna terapin och hon behandlade mig några ggr.
I alla fall rekomenderar jag att se till att få ett magnetröntgen så snabbt som möjligt och inte träna förrän du vet vad som står på. Inget diskbråck är det andra likt. Hos Fata Morgana var nerven inklämd och en kota förskjuten, så det fanns ingen annan möjlighet än att operera.
Ajdå 😢 jag som gillar att träna så mycket…men får se till att hålla mig till lugna promenader så länge det inte gör ont, så jag inte stelnar till.
Undrar om man ska hålla upp med yogan också🤔 sen kanske det inte är så bra att bära en ryggsäck på 20 kg nästa vecka till tältningen, när jag inte vet vad som står på…😞 Suck, det som jag sett fram emot.
Får ta och kontakta hälsocentralen imorgon i stället. Det dumma är att, som FataMorgana skriver, jag tror de inte är så villiga att i första hand ge magnetröntgen…men får väl ta upp det med läkaren och höra vad den säger.
Tack för era svar i alla fall. Nu ska jag smälta att tältningen troligtvis inte blir av nästa vecka…😭 (nåväl, det kommer fler tillfällen)
Ps. Jag läste det på 1177 om när det är extra viktigt att uppsöka läkare också, och de symptomen har jag inte iaf.
- Redigerat 2024-07-25 19:17 av snowy00
#11 Det är som det är. Ibland finns det inte mycket vi kan göra åt det. Jag förstår hur frustrerande det kan vara att inte kunna träna eller göra det du har sett fram emot. 😢 Jag har själv varit i en liknande situation och har tvingats pausa både träning och yoga många gånger på grund av ryggproblem, så jag vet hur det känns.
Jag kan inte säga hur det kommer att kännas nästa vecka, men att bära 20 kg på ryggen är nog inte bra, särskilt om du har ett färskt diskbråck. Om det bara handlade om en protrusion, kanske hade du kunnat gå på din vandring, men när vi inte vet exakt vad det är, är det svårt att bedöma. Ett färskt diskbråck är inget att leka med och det kan bli mycket värre om man inte är försiktig. Att böja sig ner och lyfta saker utan att gå ner i knäna, släpa och bära tunga föremål, eller göra hastiga vridrörelser med ryggen kan förvärra situationen.
Jag skulle rekommendera att du undviker yoga under en tid och istället fokuserar på lugna och försiktiga promenader.
#8: Det låter som ett redigt ryggskott det där.
En kunnig naprapat skulle kunna vara till hjälp. Men de brukar ju också kunna vara rätt dyra vill jag minnas.
Himla otur. Hoppas att det går fort över.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#12:
Jag får göra så. Det blir nog bra till slut detta också. Det är som det är ändå😊 men nu funderar jag om jag skulle kunna tälta på en liten camping en bit bort ist, så får jag iaf prova mitt nya (oanvända) tält, och kan sitta vid stranden osv. Då skulle ryggsäcken inte väga mer än ca 4 kg, och jag behöver bara bära den en kort bit till och från bussen. Men jag får se, får nog ta och besöka läkaren först och främst.
#13:
Ja, det är ganska ordentligt, detta ryggvärk. Trodde först att jag hade träningsvärk, sen när det inte gick över på en vecka misstänkte jag överansträngning, men nu misstänker jag som sagt diskbråck. Vi får hoppas på snabb återhämtning😊
- Redigerat 2024-07-25 20:15 av snowy00
Har nu pratat med hälsocentralen, och en fysioterapeut ska ringa upp mig under dagen. Hon där i rådgivningen trodde inte att det är ett diskbråck, då man i sådana fall brukar ha domningar ben exempelvis, och andra saker. Det tycker jag inte att jag haft. Men får väl se vad fysioterapeuten säger, och om de kommer undersöka mig fysiskt.
Funderar också om kiropraktik skulle hjälpa, men då borde man nog utreda om det nu är diskbråck först🤔
#15:
När jag hade mitt diskbråck hade jag först efter ett par månader domningar. Då kunde jag inte lyfta benet riktigt och haltade. Däremot hade ofta jag en strålande smärta i ett ben.
Om man vet att det inte är diskbråck kan en kiropraktiker eller osteopat hjälpa. Men om det är ett färskt diskbråck ska man nog låta bli att pilla omkring där.
Men promenader är nog bra, så länge du inte känner smärta av att promenera.
#16:
Okej, ja det kan hända att smärtan spred sig ned lite i högra benet igår.🤔 Innan man med säkerhet vet kan det nog vara lika bra att betrakta det som ett diskbråck… Och försöka ta reda på vad det verkligen är först.
#17:
Det kan ju hända att det bara är en protrusion. I så fall är det ingen permanent nervkontakt, utan disken befinner sig bara närmare nerven. Om man har en "vanlig" muskelspänning, kan det lede till temporära spontana kontakter. I så fall kan en kiropraktiker eller osteopat hjälpa och då kan man börja med övningar som stabiliserar ryggen.
I alla fall ska vi nu göra oss klara för att fara till sjön. 😎
#18:
Ah, ja. Får hoppas det är en vanlig muskelspänning. Det lät som hon på rådgivningen trodde mer på det som sagt. Hade kanske varit bra att röntga för att veta säkert egentligen, men det har jag små förhoppningar om till en första början.
#19:
Ha det så bra på sjön!😎 jag tänker i alla fall gå en liten promenad i solen lite senare.
Skulle villa ha lite mer kaffe ☕️ Hoppas jag e uppe hela natten för sov och var jättetrött idag gymmade både Onsdag och igår 😔
Längtar till om jag får ADHD-medicin, mår bra på stimulanter blir lugn och får lyckorus
Sen om det är möjligt fast 9/10 läkare säjer ju nej är laglig marijuana också Bediol
- Redigerat 2024-07-26 22:34 av illimbius
#20:
På ett vanligt röntgen ser man inte om det är diskbråck och heller inte om det är en protrusion. Jag har också flera protrusioner i ländryggen, bortsett från mitt gamla diskbråck.
Men vad det än är, så är det dags för dig att ta hand om ryggen med mer uppmärksamhet. Jag har läst att det finns en ryggskola i Danderyd i Sverige men kanske man även kan lära att röra sig rätt hos någon fysioterapeut.
Du får uppmärksama hur du sitter och står, att det inte blir en slarvig hållning. När du lyfter upp någonting från golvet är det bättre att gå ner med knäna än att böja ryggen. Sådana saker måste bli till en vana.
Jo, det var en fin dag på sjön. Vi trampade förbi dom som tog nytt världsrekord. Det var inte så mycket folk som tittade på som vi trodde och vi såg inga TV kanaler som filmade.
Idag skulle det också vara fint väder med 34 grader, men på eftermiddagen ska det bli vindbyar upp till 40 km/h så det är inte så kul att åka trampbåt när det blåser så mycket. Dessutom kommer det att vara massor av folk där, så vi stannar hemma idag.
Säkert får vi chansen att fara till sjön nån gång nästa vecka igen. Jag har tills idag inte lyckats att göra en bra matros av Fata Morgana. 😄 Det är ju så att jag gör jobbet för 3 personer. Jag är kapten, styrman och matros. När jag ger befäl och säger "alla matroser till pedalerna" säger hon inte "ajaj kapten" utan hon säger "jaja älskling". 😄
Och när jag en gång trillade i vattnet ropade hon inte "kapten över bord" som en bra matros borde göra. 😄 När jag själv som kapten ger mig ett befäl till mig själv som styrman och säger "styrman, 90 grader backbord" svarar jag mig själv för att visa Fata Morgana hur det ska gå till och svarar till mig själv "ajaj kapten". Men då säger hon att jag bara pratar med mina identiteter. Om hon inte vore min sambo, skulle jag ha låtit henne gå på plankan för länge sen. 😄
#22: 😂 Du och dina rollspel 😂
#22:
Okej. Ja, jag får uppmärksamma hur jag har ryggen, lyfter osv. Egentligen vet jag lite, hur man ska lyfta med svanken, osv, då jag styrketränade även i sena tonåren. Men man slarvar nog ändå! När jag sist skulle ställa ned vikterna efter bänkpressen så böjde jag mig framåt och det var då det skar till i ländryggen. Men just där är det lite svårt att sätta ned hantlarna på ett bra sätt. Kanske får man först ställa sig upp, från träningsbänken, sedan böja på knäna när man ställer ned vikterna. Får fundera ut ett bra sätt.
Haha….. 😂 Ja, kanske du pratar med din andra halva…. 😂😉 Låter som ni har det kul där på sjön i alla fall. Man har det bara så kul som man gör sig😄
#24:
Att böja sig framåt med ryggen med hantlar i handen för att ställa ner dom är ett absolut "no go". När du styrketränar bör du också lägga uppmärksamhet på att stabilisera ryggen och vara koncentrerad.
Sen är det så att när man styrketränar, tränar man de stora musklerna. Men det finns små muskler som håller ryggraden stabil, som inte tränas med vanlig styrketräning. För det finns det speciella övningar som en fysioterapeut säkert kan visa dig. Dessutom ska kroppen vara bra uppvärmd före du styrketränar.
En annan sak som jag kom på, som kanske skulle kunna vara till nytta för dig. Under den tiden som jag fortfarande hade stora problem med mitt diskbråck, hade jag en tid som jag alltid kände ett ömmande ställe. Men på den tiden försökte jag ändå att träna lite och då upptäckte jag kreatin som kosttillskott.
På den tiden fanns kreatin bara i form av kreatinmonohydrat. I form av monohydrat hamnar inte allt kreatin i muskelcellerna, eftersom det börjar att omvandla sig till kreatinin. Det är kreatinin som ger biverkningar som magbesvär eller vadkrampar och man måste dricka mycket vatten om man tar kreatinmonohydrat. Idag finns det former som inte omvandlar sig till kreatinin, som inte ger biverkningar, t.ex. "kre-alkalyn".
Men kreatin i form av monohydrat har en verkning som andra former inte har. Den får muskelcellerna att ta upp mer vatten, speciellt i förbindelse med kolhydrater. Kolhydraterna behövs också för att ta upp monohydratet och det leder ytterligare till mer vätska i muskelcellerna. Musklerna förstorar sig pga att de tar upp mer vätska. Hos mig hade det effekten att ryggen var bättre stabiliserad och att jag inte kände det ömmande stället längre.
Tar man kreatin i form av monohydrat, finns det en "uppladdningsfas" där man de första 4 dagarna tar höga doser, dvs. 15-20 mg. Senare räcker 5 mg om dagen. Det behövs inte om man tar kre-alkalyn, eftersom ingenting blir till kreatinin i kroppen. Men om du vill ha effekten av mycket vätska i muskelcellerna behövs kreatin i form av monohydrat.
Vi har 33 grader just nu 🥵🥵🥵 Så jag är lite långsam i dag med allt, även med skrivandet här på sajten, bara så att ni vet 😊
#26: Stackare… vi har runt 20 grader här och det är tyckande kvavt, nu börjar det droppa stora droppat….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
34 grader är det nu och tills nu har vindbyarna som skulle komma uteblivit. Det skulle vara ett så perfekt väder för sjön och den här hettan står man bäst ut med ute på sjön på en trampbåt med vattnet omkring sig. Men eftetrsom vi litade på väderleksrapporten stannade vi hemma. 😭
Jag läste just om semestertrafiken här, om 10 km långa bilköar ner till Italien och Kroatien. Jag läste också om algslem på Italiens och Kroatiens stränder, om svindyrt inträde på stränderna, om svindyra priser i resturangerna, om överfulla stränder och covid utbrott i Spanien och Italien.
Tänk…. folk tar på sig stressen att stå i bilköar i timmar i hettan och sen när man är i Italien eller Kroatien kan man inte gå och bada pga algslem och man betalar fantasipriser för hotel, mat och dryck. 😮 Bensinen kostar också en massa pengar och till slut har man betalat en förmögenhet för att lida.
Då är det smartare att fara till sjön och hyra en trampbåt, bada i det kristallklara vattnet och på kvällen slipper man hotelrummet och har det mysigt hemma. 😊
- Redigerat 2024-07-27 14:56 av Condor
#27: 20 grader låter fantastiskt. Men kvavt vill man heller inte ha det 🙂
#30: Fast får väl vara glad att vi ändå har väder 😅
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#31: Ja verkligen 😂 Utan väder vore det verkligen illa 😄
#32: min morgonstund på fb, då jag kände mig missnöjd med sommarvädret:
Mantrat för dagen:
Det finns inga dåliga väder.
Det finns inga dåliga vädret.
Det finns inga……
Ja du, inte ens jag tror på de orden.
Det skulle vara som att hjärntvätta sig själv
för att övertyga sig om att tro på en lögn.
Så klart som korvspad att det
finns dåliga väder.
För utan dessa skulle vi inte kunna glädjas åt det fina vädret.
Eller hur?
Det finns väder.
Det finns alla möjliga väder.
Väder.
Vi har väder!
Fin dag med dig.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#33: Det var en vacker och sann text om vädret. Ja så är det nog 🤗
Tack för tipsen!
Ja, jag får tänka mer på ryggen under träning, och i övrigt, och vara mer koncentrerad på det. Får se om jag får några bra sådana övningar av fysioterapeuten sen.
Intressant med kreatinet.
Hittade dessa två kosttillskott som verkar bra:
Kre-Alkalyn: länk
Den här ovan verkar ju egentligen bättre än den nedan, men det skulle bli minst 150 kr i månaden, vilket är lite mycket just nu.
Kreatinmonohydrat: länk
Sen den här ovan (pulvret) kostar hälften så mycket, 75 kr i månaden, vilket ju känns överkomligt.
Även om Kre-Alkalynet kanske är bättre, kanske det är bättre med Kreatinmonohydratet än inget just nu? Ska fundera starkt på att beställa med en sån påse nästa gång jag beställer mitt proteinpulver.
#35:
Det får du själv avgöra vilket du väljer. Om du vill ha ett kreatin utan biverkningar som inte leder till att musklerna tar upp mer vätska, är kre alkalyn det bättre valet.
Men somliga uppskattar effekten av monohydrat, att musklertna tar upp mer vatten och får mer volym pga vätskan, som i mitt fall ledde till att ryggen stabiliserades bättre pga större volym.
#36:
Jo, får fundera litet på vilken 🙂
Usch va tråkit d är nä man inte kan sova och inget finns uppe att göra eller prata me 😔
#38: Om du har sömnproblem kanske du hittar något i den här tråden som kan hjälpa dig?: https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1546538/att-ta-hand-om-sig
Jag tänkte visa er vilka monsterfiskar som dom har fiskat upp i sjön som vi brukar bada i. Sjön är bara 1,8 km lång och en halv km bred, men där fiskar dom upp karpar som är större än människor, Aborrar som är över en halv meter och gäddor som är över 1,5 meter. Så stora blir dom i vanliga fall inte:
https://www.fischen-neufeldersee.at/fotos/
Vi har själva en gång sett en mal som var större än bredden på trampbåten som vi hyrde och båten är över 1,5 meter bred.
- Redigerat 2024-07-28 13:43 av Condor
#40: 😲
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Vad härligt, just nu bara 25 grader. Vi hade det ju väldigt hett igår. Klockan 22,00 var det fortfarande 30 grader. Ingen mening att gå att sova före klockan 3 på morgonen. Då hade vi 26 grader. När vi vaknade upp halv 10 var det 29 grader igen. Men sen kom en massa mörka moln och en sval vind och nu känns det riktigt behagligt.
En bra dag för att vila upp sig från hettan, att lata sig och strax ska vi lägga oss i soffan och titta på formel 1. Nästa vecka kommer hettan tillbaka. Mellan 30 och 34 grader hela veckan.
Jisses…….. 😄 När vi beställer träningssupplements, brukar dom i affären alltid lägga någon sorts "present" i paketet, för det mesta någon proteinbar. Men den här gången var det en liten flaska med 60 ml, någon sorts energy shot.
På etiketten ser man någon sorts "skräckclown", liknar lite "the crow" och fullt med små döskallar. Ovanför skräckclownen står det "murdered out" och på flera ställen läser man "warning". 😄 "Killer fokus" står det också. 😄
Fata Morgana sa att det här vågar hon inte ta. 😄 Sen när jag kollade ingredienserna konstaterade jag att det inte är något farligt i flaskan, bara saker som arginin, beta alanin, citrullin och koffein. men om man ser flaskan, kan man tro att om man dricker den är man död. 😄
- Redigerat 2024-07-28 17:16 av Condor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är ett klipp som visar dykarna vid vår sjö när dom tog nytt världsrekord i att dyka utan syreflaska. Tillsammans dök dom 11.000 meter, lika djupt som havets djupaste ställe.
#40:
Vilka jättefiskar😮
Snart bär det iväg till en liten camping vid en sjö där jag tänkt tälta en natt. Hoppas det inte är allt för mycket folk där😵
#46:
Då önskar jag dig en fin dag och en natt utan myggor. 😊
#47:
Tack!😊
#48: Önskar dig också en fin dag 😊
#49:
Tack till dig med🤗😄
God camping tur snowy. 🙂
#51:
Tack!
Är här nu. Inte riktigt som ensam i skogen, men bättre än inget🏕️
Är jag bättre i ryggen i början av september ska jag ev ta skogsturen då…men nu är nu, så nu ska jag njuta av det bra vädret…
- Redigerat 2024-07-29 15:14 av snowy00
Här är två bilder från mig. Mitt tält, sedan sjön jag sitter vid.
Vädret har varit bra. Lite blåsigt, och smått mulet på eftermiddagen, men på kvällen slutade det blåsa och kvällssolen kom fram☀️ medan andra (barn då) har badat, har jag suttit med fleecetröja på min campingstol framför vattnet……😄
- Redigerat 2024-07-29 20:22 av snowy00
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har dessutom ofta denna ambience i mina öron för att dränka omgivande "människoljud" på campingen😄
#53:
Omgivningen ser så ensam ut, som om man vore ostörd. Fin natur i alla fall. Här hos oss hade vi äntligen en sval natt med klar himmel utan ett enda moln där temlperaturen sjönk ner till 16 grader. 29 grader ska det bli. Det skulle vara en perfekt dag för sjön, men Fata Morgana har en tid hos arbetsförmedlingen idag och jag har fysioterapi för min axel.
Men i morgon ska det fina vädret fortsätta med 33 grader och då planerar vi att fara till sjön.
#53: Det ser verkligen vackert ut. Hoppas du sov gott i tältet 😊
#55:
Det är faktiskt ganska lugnt här. Jag är den enda som tältar, men finns många husbilar, och husvagnar runt ikring mig. De enda som har låtit är egentligen en barnfamilj… Men det får man nog räkna med på en camping under semestertider.😊 Jag valde att inte fota där det finns folk, därför det nog ser helt ensamt ut😊
Skönt för er att det är svalt! Vi får hoppas på en fin tid vid sjön imorgon för er.
#56:
Visst gör det.
Jag sov gott i tältet. Lade mig där vid kl 21 och somnade vid 01, så det tog lite tid att somna ändå, men är nöjd med mitt nya tält i alla fall.
#58:
I jämförelse med campingplatsen vid vår sjö, ser det där fortfarande väldigt ensamt ut. 😊
#59:
Ja, kan tro det. Minns bilden du visade😊
#58: Det ser ju alldeles jätte fint ut.
🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#61:
Ja, det är faktiskt en fin liten camping😊🤗
- Redigerat 2024-07-30 10:45 av snowy00
#62:
Jag såg just att det har blivit soligt i mellersta Sverige. Nu har du bättre väder än du hade på dina bilder.
Här har vi heller inte sett ett enda moln på himlen på hela dagen och så här ska det fortsätta i morgon också. Vind har vi nästan ingen, så det blir en perfekt dag för sjön i morgon.
#63:
Ja, idag är bättre väder än igår. Igår eftermiddag satt jag som sagt i fleecetröja vid vattnet, då det blåste en hel del. Men idag är det helt molnfritt, och vindstilla. Imorgon förmiddag ska det regna här, därför bytte jag dag och åkte igår måndags i stället så jag slapp vakna med ett dyblött tält😊
Härligt! Kanske får vi en liten "live-bild" från sjön imorgon också😄😉
#64:
Ibland när vi är ute på sjön frågar jag Fata Morgana om hon inte vill skicka en bild med hälsning till sajten. Jag har ju själv ingen smartphone och kan heller inte hantera en. 😄
Men sist sa hon att hon inte orkar i den här hettan. Jag ska försöka att övertala henne i morgon. 😊 Idag är det ännu inte så hett, men i morgon blir det 33 grader. Om prognoserna för nästa vecka stämmer, ska det bli 37 grader på onsdag nästa vecka. 😮 Då kommer det att vara så hett i hemmet att man inte kan gå och sova tidigt och sova mycket. Dagen efter har Fata Morgana sitt föreställningssamtal. 😦
#65:
Ja, vi får se om FataMorgana orkar skicka en hälsning i hettan imorgon, då😊
Uhh, så varmt. Jobbigt att förbereda sig på en intervju i en sådan hetta…🥵
#66: Jag ska försöka att orka 😄
Nu ska vi i alla fall göra oss redo för att fara till sjön. Solen skiner från en blå himmel utan moln och på eftermiddagen ska det bli 33 grader.😎
#68:
Skönt 😎
Här regnar och åskar det. Tur att jag kommit hem från tältningen.
#70:
Wow, vilken bild 😊☀️ ser ganska vindstilla ut.
Nu har jag nyss varit hos fysioterapeuten. Han var säker på att det är "vanligt" ryggskott, och inte diskbråck. När jag förklarade sade han att jag "bockade av listan för ryggskott". Så det känns ju bra i alla fall att det inte verkar vara något allvarligare.
Fick övningar att göra varje dag med början om två veckor, och han rekommenderade bara promenader tills dess. Sedan när jag blivit bättre kan jag försiktigt börja med styrketräningen igen, och "värma upp" med de övningar jag fick av honom innan träningen.
Så nu siktar jag på att förhoppningsvis kunna tälta i skogen som jag tänkt (om vädret tillåter) i mitten av september. Beroende på hur det verkar med ryggskottet då så klart.
Det gick ju i alla fall bra igår att bära 8 kg på ryggen kortare sträcka igår…… Så om 1,5 månader tycker man att jag borde kunna bära 15-20 kg på ryggen lite längre. Det återstår att se😊
#71: #72
Ja det var nästan vindstilla idag. En härlig dag alltså 😊
Vad som gäller din rygg kan man ju fråga sig vad ett vanligt ryggskott är och vad det beror på? Men vi får väl hoppas det snart blir bra och att övningarna hjälper. Och att du kan tälta i skogen i september i stället 😊
#74:
Läste lite om ryggskott (lumbago) här:
https://www.kry.se/fakta/smarta-och-vark/ryggskott
Och tycker att det stämmer in på hur det har varit för mig. T ex har jag inga domningar, och det värker till vänster om ryggraden i en muskel, och inte i själva ryggraden som jag först trodde.
Det står att det kan uppkomma vid felbelastningar, och överbelastning, så troligen var det det som hände när jag styrketränade för två veckor sedan.
Ja, får hoppas på tältning i september 😊
- Redigerat 2024-07-31 19:51 av snowy00
#71:
Ja, det var nästan vindstilla tills strax före klockan 16,00. Sen började det att blåsa. Men ändå var det en perfekt dag, med 33 grader och 26 grader i vattnet.
Bilden tog vi på norra sidan av sjön. Vi brukar alltid "parkera" där, eftersom på södra delen av sjön befinner sig badstranden och båtsuthyrningen. Där brukar alltid "partybåtarna" köra omkring, med ungdomar som dricker öl, skrålar och lyssnar på dunkadunka musik.
#72:
När jag hade diskbråck trodde ortopeden heller inte att det var diskbråck. Sånt kan man inte veta.
#76:
Det är verkligen en fin bild. Den blåa himlen, och det blåa, stilla vattnet😊 med horisonten i mitten. Den hade nog gjort sig bra på väggen som en tavla.
Ja, badstränder en fin dag brukar inte vara så avslappnande att vara vid. I tisdags när det var finare väder var det fler folk på badstranden vid campingen jag var på. Då gick jag från vattnet och satte mig längre in på campingen där det var lugnt i stället.
#77:
Okej. Får hålla det lite öppet då, att det inte är helt säkert att det inte är diskbråck. Men jag hoppas ändå att fysioterapeuten har rätt. Får väl följa hans plan med övningar osv, försiktigt, och se hur det går.
Tänkte också låta kiropraktorn kolla på ryggen när han ändå "fixar" nacken igen om ca två månader som det brukar bli.
#78:
Osteopaten som vi brukar att gå till ser och känner nog mer än de flesta läkare och fysioterapeuter. Innan han börjar, brukar han ta tag i benen och röra dom upp och ner, till höger och till vänster medan han koncentrerar sig. När jag en gång frågade honom vad han gör, svarade han att man kan jämföra det med en bordsduk på ett bord. Om man tar tag i ändorna och rör dom hit och dit, kan man göra sig en föreställning av var glasen och talrikarna på bordet står.
Precis så ser han var i ryggraden som det finns blockeringar. Men inte ens han skulle våga sig på en diagnos om någon har diskbråck eller inte. När Fata Morgana hade sin förskjutna kota med diskbråck sa han att nu är det för farligt för att ränka in ryggen. Därför är det alltid bra att veta vad som står på om man går till en osteopat eller kiropraktiker.
Men du får väl se hur det vidareutvecklar sig. Det kan ju också vara en protrusion.
#79:
Ja, precis. Får se hur det utvecklar sig. Jag tror också att min kiropraktor kan se ganska bra vad som står på, men för att vara säker kanske det krävs en magnetröntgen(?). Jag blir ofta lite smått imponerad när kiropraktorn bara tittar på ryggen, och kan se var låsningar finns. Men han har också lång erfarenhet. Vet att min far gick till honom redan för över 25 år sedan något sånt.
När jag nämnde till fysioterapeuten att jag regelbundet går till kiropraktorn sade han att fysioterapi är långt mycket bättre än kiropraktik, och att han själv aldrig gått till kiropraktorn…han hade själv dessutom diskbråck sade han…men hur kan han veta hur bra eller inte bra kiropraktik är om han aldrig gått dit själv? Kiropraktik och fysioterapi kompletterar ju varandra, men behövde jag välja så hade jag valt kiropraktorn över fysioterapi alla gånger.😊
#80:
Jag ser det också som att de kompletterar varandra och de kompletterar varandra ganska bra.
Nu regnar det igen, så kan det vara uppehåll i flera timmar. Men när jag går utan för dörren då börjar det regna igen.🤔Börjar undra på allvar om det är regnet som jagar mig!😇
Ska vara ostadig ett par dar till, sen så kommer väl solen tillbaka igen.😃
- Redigerat 2024-08-01 19:38 av [SolaH]
#82: Det påminner mig om sådana där serietidningar där någon som är ute på promenad har ett regnmoln ovanför sitt huvud vart han än går. Men annars skiner överallt 🌦️😄
😅
Från och med onsdag blir det hett igen, men som tur blir det inga 37 grader när Fata Morgana har sitt föreställningssamtal, utan bara 32 grader. Men sen blir det hetare för varje dag och i början på nästa vecka kommer höjdpunkten. Det finns olika prognoser på olika vädersidor. På en del sidor står det 37 grader, på andra sidor står det 40 grader. 😮 Det blir häftigt.
- Redigerat 2024-08-05 11:33 av Condor
#85:
Skönt att FataMorgana slipper värsta värmen under intervjun i alla fall. Här kommer vi ha strax över 20 grader och växlande moln/sol framöver. Vanligt "sverige-väder" alltså.😊 Så länge vi slipper regn och åska.
#86: Fast 32 grader är inte så roligt det heller, speciellt när jag säkert kommer att svettas extra mycket av bara nervositet också 😄 Och sen har jag 15 minuters promenad väg från tunnelbanan. Inte lustigt det heller, kl. 14 på dagen. Jag är så nervös att jag inte kommer att hitta rätt eller att jag kommer att tuppa av på grund av hettan. Men äh, nog ska det väl gå bra 😊
Jag har inte hunnit vara så aktiv här i dag, har försökt att förbereda mig för samtalet 🙂
- Redigerat 2024-08-05 20:01 av FataMorgana
#87:
Nä, 32 grader är också mycket 🥵 hoppas det går bra ändå, det tror jag åtminstone. Men förstår att du är nervös.
Tänkte så, att du nog håller på och förbereder dig idag 😊
#88: Tack, ja jag har lite svårt att tänka på något annat än på den där intervjun just nu 😬 Önskar det redan vore lördag 😄
#89:
Förstår. Var det på onsdag den är har jag för mig?🤔
Nästa vecka blir häftig. Varje dag ska det bli mellan 36 och 39 grader, men lokalt kan det bli upp till 40 grader på somliga ställen. Först på fredag blir det härligt svala 32 grader.
#90: På torsdag 🙂
Jag skulle inte vilja byta väder med er. Idag kan det bli kring 25 grader, i natt hade vi 13 grader. Så det märks att det är augusti.
En lätt fot stukning, gör att man får ställa in bärplockningen ett tag framöver. Attans säger då jag, men det är bara att vila sig.
#93:
Nästa vecka byter jag gärna väder. 😊 Just nu är det för trevligt väder här. Idag soligt 27 grader och i morgon 30 grader. Igår hade vi också bara 23 grader, regnigt, men i natt blev himlen klar. Därför hade vi bara 14 grader i natt.
Vädret nästa vecka blir inte kul längre. En gång var vi på sjön när det hade över 39 grader. Då hade vattentemperaturen nästan 29 grader och klockan 24,00 var det fortfarande 30 grader i luften. Inte kan man sova när det är så hett och inte ens ute på sjön kan man riktigt svalka sig.
Jag hoppas att dom på företaget där Fata Morgana föreställer sig inte säger att hon ska börja redan nästa vecka. Men kanske dom har air condition.
#94: Galna temperaturer 😲 har ni då fått på tok för mycket av.
Blir ju överhettad av att bara läsa.
Här har vi ändå behagliga grader får jag ju lov att säga. Även om det är allt för mycket moln var och varannan dag.
Men men om jag får välja så föredrar jag det. Framför allt för heta grad antal på termometern.
Hoppas verkligen de har AC dit FataMorgana ska i morgon. Håller tummarna för det.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#95: Ja när det är för hett är det inte längre kul, då blir allt bara till en plåga. Men det är långt till nästa vecka, så hoppet lever inom mig än, att väderprognoserna för nästa vecka ändrar sig. Det är förresten på torsdag jag ska på intervjun och inte i morgon. Tack och lov för det, så har jag ännu en dag på mig att förbereda mig på 😄
Jag öppnade förresten en ny babbeltråd.
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1592373/babbeltrad-nr-22
#95:
Egentligen gillar jag ju värme, men hettan som vi får nästa vecka går långt över gränsen. Speciellt när hettan varar längre tid är det jobbigt, för man kan ju aldrig pusta ut och man sover inte bra heller.
Men idag är det ljuvligt väder och i morgon är det fortfarande ljuvligt med 30 grader och vi får njuta av det så länge det varar. Vi planerar att fara till sjön i morgon.