Babbeltråd Nr. 22
Då börjar väl jag med att babbla. När jag var och handlade idag visste jag inte om jag drömmer eller är vaken. Jag såg en gammal gumma med rullator i affären, som såg ut precis som min mor som dog för 14 år. Samma ansikte med samma blick och ansiktsuttryck. Samma hår och samma glasögon, samma figur.
Jag har ju ibland drömt om henne iblaand och i drömmen undrade jag hur det är möjlöigt att hon är här. Min första tanke var "är det här en sådan dröm igen". Jag måste ha stirrat och haft en häpen blick, för när hon tittade på mig log hon. Jag ville nästan säga "hej mamma" för det kändes som om hon log för att hon såg mig. Men det kändes inte riktigt som en dröm. Men det var ganska flashigt.
Hoppas ni klarar av värmen! Idag är första dagen för mig på Fontänhuset efter sommaruppehållet, så har haft fullt upp hela dagen. Slutar om 20 min.
#1:
En lite speciell upplevelse förstår jag. Man har ju hört talas om "dubbelgångare"… Ett lite mystiskt fenomen tycker jag. Men jag har aldrig stött på någon.🤔
#2:
Nu fick jag googla vad fontänhuset är för någonting. 😄
Vi får väl se hur och om vi klarar hettan. Jag läste att en meteorolog förklarade att det finns 2 vädermodeller. Den ena visar upp till 40 grader medan den andra visar 36-37 grader. Kanske sanningen ligger i mitten? Idag hade vi i alla fall en så fin dag, att jag skulle kunna ha det här vädret hela året. Soligt, inte för hett och ingen kvav luft.
Synd att vi hade en massa att göra. Handlande i 5 affärer och så körde jag Fata Morgana till frisören, så att hon inte ser ut som en hippie när hon har arbetsintervju. 😄 Nu ska jag börja med matlagningen och jag ser fram mot sjödagen i morgon. 😊
#3: Jag såg nog snarare ut som en sopkvast än som en hippie 😅
#1: Det var en häftig upplevelse samtidigt som jag anar förvirringen som händelsen kanske skapade.
Det där med att drömma om en avliden och samtidigt ifrågasätta möjligheten att h*n skulle vara i drömmen.
Så drömde jag ofta när min mormor dog under lång tid kom hon till mig i drömmarna
Hon ville nått..
Men jag fick aldrig reda på vad det var.
För varje gång i drömmen så förklarade jag för henne att hon var död och att hon skulle gå tillbaka..
Varje morgon jag vaknade så kunde jag inte förstå varför jag inte lät henne berätta det hon ville säga.
Detta pågick under flera år ett par ggr i veckan. Sen slutade drömmen komma till mig…
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3:
Ja, jag tänkte så. Att ni kan ju googla om ni undrar hehe😄 vet inte vad jag ska kalla det, det är inte riktigt arbetsträning (men åt det hållet), inte heller "daglig verksamhet"… Så det fick bli vad det heter😄
😄 En blandning mellan en hippie och en sopkvast🤣 det var då i alla fall en snäll hippie/sopkvast som åkte till frisören, hur som helst😊😉
#5:
Det händer ibland i perioder att jag drömmer om min farmor som gick bort för 20 år sedan nu. Under en period för inte så länge sedan drömde jag om henne och min farbror nästan varje natt ett tag… Vaknade iaf på morgonen och tyckte det varit kul att "träffa" henne igen (i drömmen) på något vis.
#6: Fint att du liksom tog emot henne i drömmen känner jag…
På nått vis önskar jag att jag hade kunnat göra det med mormor….
Det är en dröm som jag kommer att tänka på lite nu och då faktiskt.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2024-08-06 18:49 av Stjärnskott
#7:
Ja, ibland kan drömmar vara fina på så vis att de får en att återuppleva det gamla som man en gång hade och uppskattade😊
#5:
Jag brukade varje gång som jag drömde om min mor, fråga henne hur det är möjligt att hon är här. Men den häftigaste drömmen hade jag ett par år efter hennes död. Jag drömde att jag fortfarande bodde i min gamla lägenhet och var just på WC´t. Sen hörde jag någonting som lät som ett vattenfall. Jag gick till vardagsrummet och där stod fönstret på glänt och det rann in vatten som ett vattenfall genom fönstret. Vatten symboliserar känslor i drömmar.
Just då ringde det på dörren och där stod min mor i sällskap med en liten för mig okänd flicka. Dom gick in och satte sig på soffan. När jag försökte att prata med min mor kände hon inte igen mig. Hon började ju bli demetnt på sista tiden före hon dog, men det var inte så illa att hon inte skulle ha känt igen mig. Men nu i drömmen kände hon inte igen mig. Jag sa "men det är ju jag, din son" men hon reagerade inte på det. Den lilla flickan sa ingenting hela tiden.
Det verkade som om drömmen skulle ha talat om för mig, att det skulle ha varit ännu värre för mig om hon fortfarande skulle leva och hennes demens skulle ha skridit fram så mycket att hon inte känner igen mig. Det var nästan så som om den lilla flickan var en sorts ängel som bara förde henne till mig för att visa mig.
Demens är en fruktansvärd sjukdom både för den som drabbas och dennes anhöriga.💔❤️🩹
Kanske att hon var det den där lilla flickan?
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#10:
Ja, det var en svår tid. Hon började att glömma bort var hon lägger saker och sen trodde hon att inbrottstjuvar hade varit där och stulit sakerna. Det hjälpte inte att jag ibland hittade saker som hon trodde var stulna. Sen levde hon med rädslor för inbrottstjuvarna och det fanns ingenting som jag kunde göra. Jag förklarade för henne hur ologiskt det är vad hon tror och ibland insåg hon det. Inbrottstjuvar brukar väl inte stjäla gafflar och skedar eller underbyxor.
Men ändå fortsatte hon att leva med rädslor för inbrottstjuvarna som inte fanns till. Man känner sig så maktlös och hjälplös när det inte finns någonting som man kan göra.
#11: Ja, det är verkligen svårt
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Vi har ju planerat att fara till sjön idag. Men det är ett stort moln över oss. Först visade radarbilden att solen kommer klockan 12. Sen klockan 13 och nu 13,30. Vi underar om det blir någonting av sjön idag. Bäst att packa ihop allt och väntar. Om solen inte kommer fram, får vi väl packa ut allt igen. Man kan inte lita på väderprognoser.
Solen är här så vi tar chansen att fara till sjön nu och hoppas att vädret håller.
#14: Lycka till med solskenet och njut av dagen plaski plaski🌊⛱️🌊⛱️
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#15: Tack, vi ska göra så. Önskar dig också en fin dag 🌞
#16: Tack! 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Ha det så skönt på sjön!
Tänkte säga, Condor, att jag nu har fått hem kreatinmonohydrat som jag beställt och tänker börja använda det när jag kommit igång med styrketräningen igen.
Vet du förresten om kreatinet kan påverka vissa mediciner? Man läser ju här och där att man bör tala med en läkare innan man tar kosttillskottet om man äter mediciner… Min första tanke är att det nog inte påverkar… Men jag har egentligen ingen aning alls.
Vilken eftermiddag! Den blev rent ut sagt pannkaka. Jag var till affären och handlade mat för två veckor som jag gör när jag vill spara lite pengar. I vanliga fall brukar jag beställa hem maten för 150 kr i månaden. Men nu under sommaren har det funkat att ta tre stora, tunga pappkassar och hänga dem på styret till cykeln. Jag har hittills haft tur med vädret när jag släpat hem kassarna, det var endast en gång på vintern som det snöade lite. Men idag råkade det regna ganska rejält medan jag handlade maten i butiken. När jag var klar och såg regnet tänkte jag att det är risk att pappkassarna går sönder om de blir blöta under 20 min promenad hem. Jag väntade en stund tills det regnade mindre, och tänkte… Nu måste jag chansa. Alternativet var att lägga tillbaks alla varor som jag plockat ihop och betalat för under en timme. Så jag chansade och gick ut och hängde alla kassar på cykeln som jag brukar. När jag gått halvvägs såg jag att den tyngsta kassen, med alla ägg bl a, började trasas sönder av vätan. Vad skulle jag göra? Jag fortsatte gå och hoppades på det bästa… Men när jag kom till en busshållplats insåg jag att det inte kommer att gå hela vägen hem. Och just då gick en påse sönder så flera matvaror ramlade ut på backen… Jag fick ta de varorna och lägga i en plastkasse som jag också hade med mig… Men även den gick sönder av vikten på maten 😟 fler matvaror ramlade ut på backen och jag fick göra mitt bästa för att packa om allt i andra plastkassar. Sedan ringde jag pappa som kom på 10 min med bilen, vi packade in allt i bilen och körde hem det till mig.
Ett under att jag inte behövde slänga något. Lite..äckligt..är det att behöva lägga varor i frys och kyl som legat på backen (så klart har bara förpackningen det, inte själva maten). Men jag får äta upp allt och sedan storstäda kyl och frys om någon vecka.
Utan pappas hjälp vet jag inte vad jag skulle ha gjort. Lämnat maten på busshållplatsen..? Slänga all mat sedan som kostade 1100 kr..? Nej, det var sista gången jag handlade för två veckor på en gång, och tog hem det på cykeln så där.😩 Men men, det gick väl så bra det kunnat gå, ändå, till slut.😅
#19: Ja så kan det gå ibland, att vi upplever vi mindre lustiga händelser. Som om något satt där uppe bland molnen och bara ville jävlas med oss 😅 Men du hade ändå tur i oturen att du inte behövde slänga något och kyl och frys kan man alltid rengöra 🙂
Själva har vi just kommit hem från sjön. Det var en jätte skön dag och det var skönt att bara sola och plaska omkring i vattnet och ha något annat att tänka på än på det där föreställningssamtalet. Om jag missat att svara på något här på sajten idag, så beror det på att jag innan sjön försökte förbereda mig för det.
#20:
Just precis, det var ändå tur i oturen. Och tålamod fick jag också öva på, även om jag fräste lite där åt varorna på busshållplatsen😅😊
Låter som en skön dag för er🌞🌊 lycka till på samtalet imorgon, och berätta gärna hur det gick sen😊
Som fortsättning på min #18:
Fick detta nedan till svar av chatgpt.
Kreatinmonohydrat är ett populärt kosttillskott bland idrottare och personer som tränar, men det finns vissa läkemedel och medicinska tillstånd där försiktighet är rekommenderad. Här är några exempel på läkemedel och situationer där man bör undvika att ta kreatinmonohydrat:
Nefrotoxiska läkemedel: Läkemedel som kan vara skadliga för njurarna, såsom vissa antibiotika (t.ex. gentamicin), kan öka risken för njurskador om de tas samtidigt som kreatin.
Diuretika: Vätskedrivande läkemedel, som används för att behandla högt blodtryck och ödem, kan påverka njurfunktionen och kroppens vätskebalans, vilket kan förvärra potentiella biverkningar av kreatin.
NSAID-preparat (icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel): Läkemedel som ibuprofen och naproxen kan öka risken för njurproblem, särskilt vid hög dosering eller långvarig användning.
ACE-hämmare och ARB (angiotensinreceptorblockerare): Dessa läkemedel används för att behandla högt blodtryck och hjärtsvikt, och kan påverka njurarnas funktion.
Ciklosporin och takrolimus: Immunsuppressiva läkemedel som används efter organtransplantationer kan också ha en negativ effekt på njurarna.
Förutom läkemedel finns det vissa medicinska tillstånd där det kan vara olämpligt att ta kreatinmonohydrat:
- Njurproblem: Personer med nedsatt njurfunktion bör undvika kreatin, eftersom det kan belasta njurarna ytterligare.
- Leverproblem: Även om kreatin huvudsakligen påverkar njurarna, bör personer med allvarliga leverproblem rådgöra med en läkare innan de tar kreatin.
Det är alltid bäst att rådfråga en läkare eller apotekare innan man börjar ta ett nytt kosttillskott, särskilt om man tar receptbelagda läkemedel eller har underliggande hälsoproblem.
Låter på den som att det är just om man tar läkemedel som påverkar njurarna extra som man bör undvika att ta kreatin som kosttillskott. Tror inte att mina läkemedel gör det, men jag ska läsa bipacksedeln och se om det står något.
Nu vet jag att chatgpt inte alltid är pålitlig, men den är bra på att ge en överblick, och ge en idéer att bygga vidare på, osv.
#19: Men åååå, fy bubblan … och wow för ditt sansade tålamod.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#21: Tack, jag ska göra det 😊 Vad som gäller kreatinmonohydratet kommer Condor helt säkert att svara på det i morgon 😊
#23:
Ja, det var just detta jag gått och varit lite rädd för när jag släpat på de tunga kassarna, och nu hände det. Så jag var nog samtidigt lite beredd på det oxå 😅 men.. Fy bubblan.
#24:
Det låter bra😊👍
#0 Vilka vackra blomster och väldigt tilltalande färger har de också.
Ja, allt klär en skönhet sägs det ju.
Naturen klär sig lite som den vill.
Och det är väldigt svårt att hitta fel i färg eller form där.
Annat är det med oss människor. Hittar vi inte fel på oss själva att slå ner på , så hittar vi garanterat fel på andra.
För människan har ett obeskrivligt stort behov av att tycka och tänka och vilja göra sin åsikt tydlig och klar.
I jakten på vadå?
Nu sprang orden iväg utan syfte eller mål. Förutom färg och vackra blommor och så.
Men ut ville de.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#22:
Vem som inte har problem med njurarna, som dricker tillräckligt vatten och inte tar mer än vad som rekommenderas har ingen risk med att ta kreatinmonohydrat. Kreatin är ju ett ämne som kroppen själv tillverkar av aminosyror och det förekommer också i rött kött.
Men för att höja sin prestation kan man ta extra portioner av det. Grejen är den att muskelcellerna tar upp mer vatten och om man inte dricker tillräckligt mycket är det lika skadligt för njurarna som om man skulle ha vätskebrist.
Speciellt under uppladdningsfasen de första dagarna skulle jag rekommendera att dricka en liter vatten extra. Om du får vadkrampar är det ett tecken på att du har druckit för lite.
- Redigerat 2024-08-08 09:22 av Condor
#19:
Jag saknar också de gamla pastkassarna. De håller bättre även om det inte regnar. Jag undrar ju om papperskassarna verkligen är bättre för miljön. Man måste ju fälla träd för den sakens skull.
Plastkassarna kan man sen använda igen som soppåsar i stället för soppåsarna som man köper, som också är av plast.
Jag tror att om man inte kastar bort plastkassarna i naturen är de miljövänligare än papperskassar.
#22:
Ett tillägg gällande kreatinmonohydrat:
Kreatinmonohydrat omvandlas med tiden till kreatinin om det hamnar i en vätska. Kreatinin kan leda till magbesvär. Därför är det viktigt att dricka drinken som du löser upp det i med det samma och inte låta den stå i onödan.
Sen ska man försöka att se till att kreatin snabbt hamnar i muskelcellerna, så att så lite kreatin som möjligt blir till kreatinin. För den sakens skull ska man äta tillräckligt med kolhydrater samtidigt som man tar kreatin, eftersom insulinet gör att kreatin tas upp bättre och snabbare.
Banan duger bra, men bäst lämpar sig högmolekylär majsvaxstärkelse (waxy maize starch), som också finns att köpa där som det säljs träningssupplements och som inte kostar mycket. Majsvaxstärkelse är också bra för att ladda upp sina glykogenlager. Glykogen binder också vatten i muskelcellerna, så det understryker viktigheten av att dricka tillräckligt med vatten.
Jag tar det här:
https://www.ironmaxx.de/de/waxy-maize-starch-2000g.html
Före träningen brukar jag göra mig en drink med vassle protein, träningsbooster och majsvaxstärkelse.
#27, #29:
Okej, då får jag nog tro på det, att det är okej med mina mediciner också, för jag har aldrig hört att de ska påverka njurarna något extra. Men ska se till att dricka tillräckligt med vatten när jag tar kreatinet. Jag har inte tänkt ta mer kreatinmonohydrat än vad som rekommenderas på påsen.
Då ska jag se till att äta en banan i samband med att jag tar kreatinet. Har tänkt att jag ska blanda det i min proteindryck som jag tar varje dag, då det stod på försäljarens webbsida att det går bra att göra så, och har läst att det tas upp bättre om man äter något samtidigt.
Tack för bra tips.
#28:
Det kan vara så. Här går det ofta att köpa plastkassar också, men de är svindyra. Kostar nu mer dubbelt så mycket som en pappkasse, och rymmer mindre än hälften. En plastkasse kostar där jag handlar 7 kr, för en tid sedan kostade de 2,50 kr styck. Hörde i förbifarten på radio att de ska ta bort nån skatt på plastpåsar här, om jag uppfattade det rätt osv. Så kanske blir de lite billigare igen… Men egentligen borde jag ha köpt ett par kassar som man kan återanvända, som är mer i tyg, med sydda handtag. De hade nog klarat regnet. Har funderat på det, men inte blivit.
#30:
Det går bra att blanda i en proteindrink, men tänk på att kreatinmonohydrat har en äcklig smak, så du fördärvar smaken av hela proteindrinken.
Här hos oss erbjuder inte en enda affär plastkassar längre.
#31:
Ah, på så vis. Kanske kan man dricka den på sidan om med vatten då🤔🤔🤔 aja, får pröva mig fram.
#32:
Ja, det är bäst att pröva sig fram. Om du har proteindrinkar med t.ex. apelsinsmak eller maracuja fördärvar det smaken mindre än om du har vanlijsmak eller chokladsmak eller liknande.
Nu kom jag just hem från min fysioterapi och Fata Morgana är redan på vägen till sin arbetsintervju. Igår försökte jag att ge henne en sorts inställning att hon blir mindre nervös och nu är det jag som är nervös och kan inte tänka på något annat. 🫤
#33:
Ok, jag har just med choklad- och vaniljsmak (då det bara finns dem med stevia-sötning som jag köper).
#34:
Förstår er nervositet. Jag tänker också på FataMorgana och hennes arbetsintervju. Vi får hoppas att allt går bra.
För mig är det så att det inte väger lika mycket om hon inte får jobbet som att hon blir besviken om hon inte får det.
#36:
Jo, så tänker nog jag med.
När jag var på väg hem från en promenad nyss blev jag stoppad av en ung man som frågade om jag hade ont någonstans i kroppen. Jag sade "njää, det har jag väl inte". Då frågade han om jag hört "de goda nyheterna om Jesus" och att han var kristen. När jag sade att jag inte hade det frågade han om han fick berätta om det för mig… Jag ursäktade mig med att jag hade bråttom. Då bad han om att få be en bön för mig. Visst, sa jag och han lade handen på min axel och bad.🙄 Var lite rädd att han var någon som uppehöll mig, för att någon skulle typ ta min mobiltelefon, eller plånbok från bakom mig medan han "höll på". Men han var visst bara en (vänlig..) kristen som villa sprida sin tro efter cykelbanan.😛
Man blir så överrumplad så man inte hinner tänka efter
Jisses, jag satt där i en timme. Dom frågade så mycket att jag inte längre kommer ihåg vad jag svarade på allt. Men en fråga som jag var totalt oförberedd på var, vad som får mig att bli arg. Jag hade ingen aning vad jag skulle säga, så jag sa konspirationsteorier. Åtminstone fick jag dom att skratta. Nu får jag nästa vecka reda på om jag kommer till nästa runda eller inte.
#39:
Låter som ett långt samtal. Då får vi hålla oss tills tåls till nästa vecka då😊 blir det alltså fler intervjuer med dem?
- Redigerat 2024-08-08 16:21 av snowy00
#38:
Det finns ju gott om Jesus sekter som är ute för att rekrytera. Mig har dom också försökt det med. 😄
#41:
Ja, kan tro det. Man vet ju att det är så, så helst vill man bara gå därifrån. Men man vill ju heller inte vara otrevlig mot dem i onödan😄
#40: Ja, det är det ju ett jätte stort företag, så dom har sina processer. Vid nästa steg, om jag kommer så långt, så handlar det antagligen om löneförhandlingar och sånt och då kommer jag säkert att träffa ännu högre chefrar eller vad det nu heter 😄 Först satte vi oss in i ett meeting rum och förde samtalet där. Sen när intervjun var över så visade dom mig mitt evetuellt framtida kontor och när jag berättade det för Condor sa han att det är ju ett jätte bra tecken. För om dom inte skulle vilja ha mig dit, skulle dom inte visa mig kontoret. Sen var jag tvungen att googla och kolla efter om det verkligen är ett gott tecken och läste det här som jag översatte till svenska:
"Du kommer att bli presenterad för kontoret och kollegorna. Om intresset för ett samarbete är stort kan det hända att samtalet fortsätter utanför det utvalda mötesrummet. Om man efteråt också visar dig företagslokalerna där du i framtiden kommer att arbeta om du får jobbet, är det ett mycket gott tecken"
https://www.stepstone.at/Karriere-Bewerbungstipps/vorstellungsgespraech-gut-gelaufen/#:~:text=Dir%20wird%20das%20Büro%20und%20Kollegen%20vorgestellt.&text=Wenn%20man%20dir%20im%20Anschluss,arbeiten%2C%20hat%20das%20etwas%20Positives.
Vad som jag tycker så mycket om med detta ställe är att dom har ett mycket bättre kollektivavtal än handelns kollektivavtal. Det betyder bättre lön för mig. Sen gillar jag det att det finns upp till 100 Homeoffice dagar om året. Att man bara behöver vara i kontoret från 9 - 15 de dagar man är där 😄 Sen har dom ett eget fintesscenter, egen restaurang med billig mat, att dom har pensionskonto och en massa andra förmåner 😊
- Redigerat 2024-08-08 16:59 av FataMorgana
#42:
Den där vänligheten som dom uppvisar är "inlärd". 😊
#26: Ja jag älskar dessa blommor. Tror det är Rhododendronblommor. Har jag fotat någon gång när jag besökt min systers sommarstuga. Hon har massor av dem i sin trädgård 🌺🌸🌷 Men ja, det är som du säger, blommor är´det svårt att hitta fel på, men på människor nog, av någon konstigt anledning.
#43:
Det som Condorn säger, brukar att stämma. 😊 Jag sa ju också att jag inte skulle använda mig av inlärda fraser som man lär i AMS kurserna, för att speciellt personalchefer hos stora företag genomskådar det när nästan alla använder sig av samma argument och fraser. Bättre att vara så naturlig som möjligt och det fick du också bekräftat av din rådgivare som du går till.
#43:
Ah, ja det låter ju faktiskt lovande, och som ett bra ställe att arbeta på. Det var lite lika när jag jobbade inom industrin på ett stort företag som finns över hela världen (som grundades där jag bor för något 100 år sedan). De hade bra personalsyn, jättebra lön, oftast bra chefer, och även där ett matställe. Vi hade också träning man kunde gå på, på arbetstid som var ledd av instruktör. Hade velat fortsätta där om de hade haft bättre lämpade arbetsuppgifter för mig.
Men jag har då aldrig haft mitt eget kontor😄
#44:
Jo, det vet man ju också. Eller att de är vänliga, osv för att ställa in sig själva hos sin gud. Det är väldigt själviskt, och lite falskt egentligen.
#43: Härligt att läsa. Det låter ju toppen. Och det är ett gott tecken🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#47: Ett helt eget kontor blir det tyvärr inte, utan jag måste ändå dela det med fem andra. Ett eget kontor hade varit toppen, men jag får nöja mig med att göra ett eget kontor hemma i stället 😄 Att inte behöva åka in varje dag skulle vara så skönt, så jag hoppas verkligen på att lyckan ska få stå på min sida den här gången. Stället var inte ens utskrivet på deras hemsida, så jag hoppas dom inte har så många som dom intervjuar. Avdelningsledaren sa att dom har haft många spontanansökningar, men att min stack ut mer än andras, dels på grund av min skandinaviska härkomst och för att jag jobbat på så stora och seriösa företag innan.
Ja vad mer finns det att säga än att det verkar som att allt gick bra. Nu kan jag inte göra mer än att hoppas att dom andra som dom eventuellt också intervjuar inte gör lika bra ifrån sig. Jag sa i alla fall att jag skulle kämpa som ett lejon med att få behålla min plats om jag fick börja jobba hos dom och att jag är högmotiverad till att lära mig alla relevanta program och att bli en riktig profi i mitt jobb, så att dom ska se hur motiverad jag är.
Och nu när intervjun är över inser jag att jag fått en sådan huvudvärk, när stressen släpper.
#48: Tack, ja jag börjar inse det nu också, att det verkligen är ett gott tecken 🤗
#49:
Det låter som du gjorde riktigt bra ifrån dig🤗 vi får tro att det går vägen.
Du får ta och vila nu bara, och låta all stress skölja av dig, och vara glad att du gjorde det bästa ifrån dig, och gjorde ett bra jobb
#51: Tack, ja jag ska göra så, dvs llägga mig ner på soffan, ta en huvudvärkstablett och bara vila resten av kvällen 🤗
#49:
Det finns inget bättre kontor än ett hemmakontor. 😊 Man sparar sig tiden att ta sig från och till jobbet och på så vis har man 2 timmar mer fritid. dessutom är man ostörd hemma.
Jag hade en gång ett eget kontor och det behövde jag för att jag telefonerade med kunder och med våra partner i Asien och USA nästan hela dagen. Då behöver man ingen störande atmosfär med oväsen runt omkring.
Sen kom tiden då dom flyttade över den där direktorn från centralen plus sea freight avdelningen till flygplatskontoret och förstås fanns det ingen annan plats än i mitt kontor. Jag var tills då den enda som hade ett eget kontor. Med en massa oväsen runt omkring mig kunde jag inte arbeta ostörd längre och sen kom dagen då direktorn talade om för mig att min prestation inte är samma som tidigare. Det var heller inte lika roligt att arbeta där längre.
Ja, hemmakontor låter underbart😊
#54: Ja, det är precis ett sådant jobb jag önskar mig, att den största delen få jobba hemifrån. Att inte behöva åka buss och tåg varje dag skulle bespara mig så mycket onödig tid och alltför tidiga väckningar 😊
#56: Att plocka svamp är en jätte avslappnande och skön sysselsättning. Själv har jag svårt för konsistensen på svamp och äter därför inte gärna svamp, Men älskar att stå i skogen och plocka svamp. Det får mig att tänka på våra svamp-plockningsdagar med familjen när jag var barn 😊
#57: Där är vi väldigt lika du och jag. Jag plockar gärna och ger bort den.
Men älskar stunderna i skogen så jag undrar nu varför jag inte lyckas ta mig iväg ut 😲
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#56:
På så vis är maten gratis. 😊 Det var länge sen som jag plockade svamp. Men som barn gillade jag att plocka svamp. Här i närheten finns det inte ens kantareller att plocka.
Kantareller är dyra här och ännu dyrare är dom i Italien. Italienare kommer hit och plockar illegalt stora mängder kantareller som dom säljer för 70 euro per kilo i Italien.
#57, #58:
Ja, det var en skön stund i skogen. Faktiskt var det första gången jag plockat svamp… Men lingon och blåbär plockade vi som barn. Kan förstå er om det med konsistensen, men själv jag har inga större problem med den.😊
#59:
Precis, gratis och bra mat.
Jaså… Kanske finns det en affärsidé där då…😄 Skämt åt sido. Så mycket kantareller vet jag inte om man hittar här i kring.
Men det blev iaf ca 100 g kantareller.🤔 Och ca 80 g av den andra. Då var vi två och plockade i en timme.
#61:
Svamp är dessutom den enda icke animaliska maten som innehåller vitamin D, fast i form av D2. Men om du först skär svamparna i bitar och sen lägger dom 1-2 timmar i solen, omvandlas D2 till D3, den aktiva formen.
#62:
Ah, intressant.😊
När jag kollar här: https://blogg.torsebrosvamp.se/naringsvarde-i-matsvamp/ så innehåller de visst relativt mycket magnesium också.
Man förstår att det är nyttig mat.
#58: Ja dessa stunder i skogen är som balsam för kropp och själ 😊
#60: Eftersom svamp är nyttigt borde jag egentligen lära mig att tycka om svamp 😄
Jag känner mig för tok osäker på svampar.🤔 Det är nog därför jag undviker att plocka svampar.😇
Så jag får förlita mig på bärplockning istället.😊 Håller på förfullt med att plocka vilda hallon, dom har kort hållbarhetstid på busken innan dom förstörs.
#65:
Ja, jag har egentligen svårt för sådant med konstig konsistens. Doppar man mjukt bröd i mjölk t ex, är inget jag alls gillar konsistensen av. Men stekt svamp, och t ex lök, i t ex rapsolja tycker jag har så god smak så själva konsistensen kan jag leva med därför😊 du får kanske blanda ur svampen i annan mat till att börja med, så den inte märks så mycket😉
#66:
Jag gick ju med en som har vana att plocka svamp, så han visade mig dessa två sorter som är ätliga och ganska lätta att känna igen. Men kantareller kände jag faktiskt igen av mig själv, så någonstans har det fastnat för mig hur den ser ut ändå 😄
Men till en början stod jag som ett frågetecken där ute i skogen…sen gick det bättre.
Hittade också denna sida med många ätliga svampar: https://svampguiden.com/
Men bärplockning är nog också en skön sysselsättning. Kanske får jag följa med min far nån gång, som brukar plocka lingon och blåbär då och då😄
(vildhallon stöter man inte på så ofta tycker jag, men kan ju vara jag som missar bara)
- Redigerat 2024-08-09 20:11 av snowy00
#66:
När jag plockade svamp, tog jag bara med kantareller och karl johan svampar. Dessa är lätta att känna igen.
#67,68
Vissa svampar dom med röd hatt och vita prickar på. Som vikingarna påstods använde, ska visst vara..😇
Ja, vissa svampar känner man igen .🙂
#69:
Jo, det är som man har någon intuitiv känsla för vilka som är giftiga, men jag skulle inte lita på intuition för vad man kan äta och inte. Men de med röd hatt och vita prickar är ju ett "nej, nej"😁
#69:
Flugsvampar har använts som drog i olika kulturer, t.ex. av sibiriska shamaner.
Nu har det blivit hett igen. 32 grader ska det bli idag och sol växlar med moln.
Veckans finaste dag har vi i morgon, med solsken hela dagen, svag vind och 34 grader. En perfekt dag för sjön. Det är bara det, att om vi far till sjön i morgon på en söndag, måste vi vara tidiga. Annars får vi ingen parkeringsplats, står en halv timma i kö vid ingången och får ingen båt.
Måndagen är inte helt så fin längre, med bara 10 timmar sol och bara 32 grader. Nu funderar vi på vilken dag vi ska fara till sjön på. Ska vi verkligen ställa väckarklockan på halv 8 i stället för att sova ut? Eller ska vi ta måndagen? Eftersom det ska komma skurar resten av veckan och från och med nästa vecka är hettan över, kanske det är sista möjligheten att fara till sjön. Vi skulle nog vara sura om vi avstår att fara i morgon om måndagen kanske inte blir så fin.
Förra året hade vi sommarväder ända fram till över mitten av september. Men man kan ju inte räkna med att det blir så här i år också.
#72:
Det ser ut att bli en fin dag här också. Jag ska ut och pröva en app som heter "hittaut" tänkte jag… Lite som en slags orientering. Man letar visst efter kontroller som finns överallt i samhället, och registrerar med mobilen. Tänkte att det kan bli en variation till en vanlig promenad.
- Redigerat 2024-08-11 10:30 av snowy00
#73: Det låter ju kul. Själva är vi på väg till sjön snart 😊
#74:
Ja, det borde vara en kul grej. Verkar finnas kontroller över en stor del av landet också, och inte bara här.😊
Då får ni ha en fin dag på sjön🌊
#75:
När vi väl sitter i båten blir dagen fin. Men eftersom det är söndag blir det ett letande efter en parkeringsplats och sen får man ställa sig i kön vid ingången och hoppas att man inte behöver att vänta på en båt.
Beroende på vilken väderlekssida man tittar på, blir det melllan 33 och 35 grader idag. Man ser inte ett moln på himlen och det är så gott som vindstilla. En perfekt dag för sjön.
Bara synd att vi inte har en vattenmelon att ta med. I vanliga fall brukar vi köpa dom hos en liten turkbutik, där dom har dom där goda stora avlånga vattenmelonerna. Men eftersom den som vi köpte sist var så dålig, prövade jag att köpa en i en vanlig affär. Den var slaskig och smaklös. Urk……🤮 5 euro bortkastat.
#75: Ha en fin dag du med 😊 Och alla andra som läser här förstås med 😊
Önskar er en fin och snabb tillgång till båt idag FM och Condor. ☀️🌡🌊
Här skiner solen och det är runt 19 grader. Precis lagom med lite vindar.
Tror jag ska försöka leta mig ut.
Har varit tvungen att hålla mig lugn då jag haft feber av och till under förra veckan. Mådde bra igår och var ute så kom febern på besök under eftermiddagen igen.😵
Sicket skit.
Börjar faktiskt ledsna på det här nu.
Ska egentligen inte klaga. För det skulle kunna vara värre. Men tröttsamt är det iallafall.
Så nu är klagosången över.🤐
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#76:
Trist med melonen…
#77:
Tack!🙂
#78:
Du får krya på dig, rore! Alltid jobbigt med feber osv.
Min rygg känns hur som helst lite bättre, i alla fall när jag inte lyfter tungt. När jag lyfte tunga matkassar kom ryggvärken (stelheten) tillbaka ett dygn, sedan släpper det. Också är man lite stel på morgonen. Men på onsdag ska jag börja med ryggövningar, sedan bara en vecka kvar tills kan börja lite lätt med styrketräningen igen… Det ser jag fram emot.
#79: Tack! Jag önskar bli frisk snart.
Skönt att läsa att det går bättre med ryggen. Det kan vara lite tålamodsprövande det där.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#80:
Förstår det.
Ja, det är tålamodsprövande. Jag är inte van med att inte kunna vara så fysiskt aktiv som jag vill, då jag som alltid haft ganska lätt för det… Så ibland kommer rastlösheten in. Men det ska nog gå över snart det här med🙂
#78:
Oj nej, det är inte trevligt att vara sjuk. Men jag undrar vad det beror på. Har du varit förkyld eller så?
Själva hade vi en perfekt dag på sjön. Var där i nästan 6 timmar. 34 Grader i luften och när vi kom hade vi 25 grader i vattnet och när vi for hem 27. Skulle ha kunnat stanna där hur länge som helst. Nu när man är hemma igen och det fortfarande är 33 grader känns det mycket värre än på sjön.
Nej har inte varit förkyld. Men har känt mig hängig av och till i några veckor.
Sen krånglade magen i början av förra veckan. Ont i lederna och små tempar av och till.
Ena stunden känns det bra och nästa så 🥴. Det går liksom lite upp och ner. Kan man säga.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#82: Kan nästan tänka mig att det skulle funka att sova på båten. På kväll o natt med tanke på hur varmt ni har det…
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#83: Konstigt, men hoppas du kryar på dig snart 🤗
#84: Det skulle nog vara härligt att sova på båten medan man guppar på vattnet. Men tyvärr måst man lämna tillbaka båten på kvällen.
#78:
Det skulle nog inte skada att ta blodprov för att se vad som står på. Eftersom du är mycket ute i naturen, skulle det kunna vara borrelia. Det går även utan den röda ringen. När jag hade borrelia för ungefär 7 år hade jag ingen röd ring.
Men jag funderar även på om det skulle kunna vara en mild form av covid.
I alla fall önskar jag dig att du snart kryar på dig.
Det var verkligen en fin dag ute på sjön igår. En av de dagarna som man måste plaska i vattnet allla 10-15 minuter. Så länge som luften inte är kvav och jag har sjön brevid mig är hettan inget problem för mig. Men när det är så hett är jag alltid rädd att Fata Morgana, som inte tål hettan lika bra, ska kollabera.
I alla fall kunde vi köpa en god vattenmelon vid sjön. Synd bara att den inte var kyld.
Idag fortsätter hettan. 33-35 grader ska det bli, men med mer moln och i natt ska det komma oväder. Sen blir luften kvav och hettan fortsätter. Men som tur blir det inga 40 grader, utan "bara" 35 grader som mest.
I alla fall ser vi ut som om vi just skulle ha kommit tillbaka från Kanarieöarna efter att ha solat i 6 timmar.
#86: Tack!
Jag hade covid test hemma så har kollat det i 2 olika omgångar. Negativt båda gångerna.
I gårkväll o Idag feberfri så nu är jag på jobbet.
Kanske att jag ska be om ett blodprov för borrelia ändå. Tanken har slagit mig att det skulle kunna vara nått sånt. Trots brist på röd cirkel.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#88: Nu blev jag avis på er solbränna.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#89:
Det är nog bäst. Det finns flera borrelia arter som kan leda till återfallsfeber, 3 av dem överförs av fästingar och en av löss. Om återfallsfeber inte behandlas kan det leda till leverskador, njurskador, hjärtproblem och neurologiska skador. Det måste ju inte vara borrelia, men om man testar sig slipper man fundera.
😄
#89: Ja det skadar ju inte med blodprov, bara för säkerhets skull. Men fint att det går bättre nu 🙂🤗
- Redigerat 2024-08-12 13:46 av FataMorgana
#89:
Här står det att man inte får en röd ring av den sortens borrelia som orsakar återfallsfeber:
#82, #87:
Fint att ni hade det bra på sjön. Det låter verkligen härligt att vara ute i 6 timmar i solen så där!😊
Igår och idag har jag själv letat kontroller med appen jag pratade om, i närheten av där jag bor. Det var faktiskt ganska kul. Idag gick jag till ett ställe där jag nog aldrig varit förr, även om det bara är någon km från där jag bor, och jag känner till området väl via namnet. Det var ett fint hyreshusområde, med stora grönytor (gräsmattor) och mycket träd (skog) runt ikring. Där hade jag kunnat tänkt mig att bo faktiskt. Verkade lugnt där också, här där jag bor mer centralt är det alltid liv och rörelse utanför.(inte för att jag har tänkt att flytta, men)
Det är en kul sak med appen… Man får se nya platser i närområdet som man inte besökt tidigare.😊
Hoppas du kommer på vad du är sjuk av Rore. Jag tänkte också på covid, men när det inte är det skadar det nog inte att undersökas lite närmre, som Condor och FataMorgana skriver.
#94:
Jag har ingen aning om appar, men det låter kul.
Idag har vi också bra sjöväder, just nu 33 grader soligt. Vid sjön är det 34 grader.
Men vi har inte råd att fara varje gång som det är fint väder. Det är också ganska ansträngande att ligga och sola i hettan i 6 timmar. I morse kändes det nästan som att vakna upp ur medvetslösheten. Idag får vi stå ut med hettan här hemma. Persiennerna är nere och fönstrena stängda.
#95:
Här är det 20 grader och molnigt just nu. Satt lite vid altanen, men det är nästan lite för kyligt för det nu.
Men kan tro att det blir för dyrt för er att åka till sjön vid varje fint väder.
#96:
Vad härligt med 20 grader. Här har vi just 34 grader. Det blir igen ett "speciellt nöje" att ställa sig framför spisen i hettan och laga mat.
Fram till söndag blir det varje dag 31-35 grader och på nätterna över 20 grader. Puuuuust……..
#91: Tack för omtanken. 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#98:
😊
Eftersom den gamla babbeltråden är full, hart jag öppnat en ny här:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1592668/babbeltrad-nr-23
- Redigerat 2024-08-12 17:13 av Condor