Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här regnar det och åskar igen. Vid ca sekund 16 lyckades jag fånga en blixt på film.
#0:
Nawwwww, vilken söt bild 😍 den behövdes efter gårdagens dokumentär.
#1:
Det var ett ordentligt oväder.
Svar till Condor i förra babbeltråden:
Skjuter de verkligen katter som springer omkring i Österrike? Det låter ju jättekonstigt. Det gör man tack och lov inte i Sverige i alla fall.
#2:
Ja, det gör dom. Jag översätter ur den här artikeln:
https://vgt.at/presse/news/2017/news20170612hl_2.php
Enligt uppskattningar skjuts cirka 30 000 hundar och katter varje år av jägare!
Att skjuta hundar och katter är fortfarande tillåtet i Österrike under vissa förutsättningar. Detta regleras på delstatsnivå, vilket innebär att varje förbundsland har sina egna bestämmelser. Vanligtvis tillåts dock skjutning av hundar om de hittas vilda eller om de har undkommit sin ägares kontroll. Det innebär att de inte längre befinner sig inom ägarens räckvidd. Under vissa förutsättningar och i vissa förbundsland kan skjutning till och med vara tillåtet om djuren befinner sig på den egna fastigheten. Katter får vanligtvis skjutas om de hittas inom ett visst avstånd från närmaste bostadshus. Särskilt illa är regleringen i Niederösterreich: där har jägarna inte bara befogenhet att skjuta, utan är till och med skyldiga att göra det!
#3:
🤨
Här klassas dem ju som husdjur, och tas omhand om och får komma till ett katthem i stället. Men det vet du nog redan.
#4:
Här klassas dom också som husdjur och vi har också katthem. Men om dom springer omkring i skogen blir dom skjutna av jägare.
#5:
Aha. Då förstår jag.
#2: Ja det var en gullig bild, det tyckte jag med 😍 Ovädret drog tack och lov ganska snabbt förbi 😊
#7: Det var ju bra i alla fall. Här åskar det några mil ifrån oss, det går att se på en karta med blixtsensorer som sitter i stort sett över hela världen. Hoppas åskan inte kommer hit iaf, men det ser lite lurt ut just nu.
#8:
Vi brukar titta här:
https://www.lightningmaps.org/?lang=de#google_vignette
Igår och inatt var det skyfall igen. 3 fredagar i rad hade vi skyfall.
#8: Annars har jag egentligen ingenting emot att det åskar, förstås skulle jag hellre vilja ha sol 🌞 Men ändå kan det vara mysigt med åska ibland, så länge det inte börjar hagla och störtregna som det tyvärr nästan alltid gör när det är oväder här, dvs regnar så mycket att både gator, bäckar och källarutrymmen osv svämmar över. Det är det som är så jobbigt med dessa åskoväder och därför gillar jag inte att det åskar. Men som tur gick det fort över idag.
#9:
Ah, här har vi (jag och brorsan) börjat kolla:
https://map.blitzortung.org/#4.31/58.89/18.11
Vi kollade förr på SMHI, men tycker ovan karta är bättre. Det finns fler kartor att välja bland på huvudsidan.
Det har varit åska och störtregn här emellanåt också senaste tiden. Men mest sol.
#10:
Ja, egentligen är åska och regn mysigt när man är inomhus. Men jag brukar dra ur all elektronik när det åskar, och då kan det bli lite långtråkigt om det är under en hel dag t ex. Men man får då läsa bok, och kan se nån film i mitt VR headset ist.😊
Översvämningar förstår jag att man är rädd för. Det är det i stort aldrig här som tur är.
#11:
Här har regn och åska blivit till vardagen, speciellt på sommaren. Förra sommaren var vi för första gången och badade nån gång i mitten eller slutet av Juni. I år har vi bortestt från de 2 varma veckorna i början på April när vi var vid sjön och badade 2 ggr. inte haft en enda dag med badväder. Förr i tiden hade vi riktig sommar nästan hela maj. De nästa 2 veckorna ska det heller inte bli mer än mellan 20 och 25 grader men mycket regn och åska. Undrar om det kommer någon mer sommar i år eller om det som vi hade i början på April var allt?
#12:
Det är ju lite tråkigt. Vi har bra mycket mer åska nu än förr tycker jag också. Känns som det är risk för åska var och varannan dag nu för tiden på sommaren.
Säg nått om det här fotot.
Så stod det i den lilla vita rutan på fb.
Precis så som det alltid gör.
Innan bokstäverna flyttar in och bildar ord.
De gröna nyanserna talar för sig själva.
Lika så de två kottarna som hänger
där och dinglar som prydnad.
Fast det vet de ju inte om.
De bara Är
Där de Är
Utan att tänka nått särskilt om det.
Jag tror inte att de funderar över
om de passar in i bilden, eller inte.
Och jag tror heller inte att grenarna
på granen eller barren på grenarna
för den delen heller
funderar på vad som kan
tänkas vara rätt eller fel med
bilden heller.
De bara Är
Där de Är
och låter mina ögon fröjdas.
Fast det.
Det vet de inte heller om.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#14:
Djupa tankar, klädda i fina ord, precis som vanligt. 🙂 Även om varken grenarna, barren eller kottarna funderar om de passar in i bilden, så är min tanke, vad vore bilden om inte allt det där fanns med? De passar inte bara in i bilden, utan de gör bilden och ÄR bilden.
#14: Slutsatsen är att vi människor borde bli mer som kottarna på grenen och sluta tänka så mycket 😊 Men vacker bild är det och fint skrivet.
Nu har vi just blivit färdiga med att byta ut violerna på balkongen mot sommarblommor. Det gör alltid ont i hjärtat att kasta bort de gamla blommorna. I 2 blomsterlådor var violerna redan döda, eftersom störtregnen som vi har här hela tiden fick dom att drunkna i deras blomsterlådor. Men i 2 blomsterlådor var dom fortfarande fina.
Hoppas att sommarblommorna klarar sig. Det är Petunier som ju älskar sol och värme. Tyvärr kommer vi nästa vecka bara att ha en enda dag utan regn. Men vi kan inte vänta med sommarblommorna, för om 2 veckor är dom slutsålda i alla affärer.
#15: 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#16: 🤗🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#17: Men så tråkigt att blommorna far så illa av regnandet 🥹hoppas sommar blommorna klarar sig bättre.
Vår lilla baksida är vild vuxen med en massa akvilejor som står stolta lite överallt - och - humlorna verkar älska dessa - då de kryper in i klockorna och suger nektar.
En buffé för insekterna Mao.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#20:
Ja, om det regnar för mycket, blir hålen i blomsterlådorna täppta och vattnet kan inte rinna ut.
De där blommorna på bilden är jättevackra. Vi får väl se om vi får ihop ett fint blomsterhav med våra Petunier i år. I vanliga fall brukar vi ha den finaste balkongen i trakten. Men det här vädret gillar varken blommorna eller vi.
#20: Vilken vacker bild och vilken vacker färg på blommorna 😍
#22:
Ja, ungefär samma färg som Azurit och samma färg som ljusstrålarna som trädde in i pannan på mig när jag skickade reiki till din syster när hon låg i koma.
#21 o #22:
Ja, jag tycker mycket om dessa blomster. De har verkligen spridit sig. När jag flyttade hit så var de bara någon enstaka…..
De verkar trivas 😊😇
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Vilka fina akvilejor, som du har fångat på foto. 🙂
Dess mörkblå färg är rent magiskt tilltalande. 💙💙
- Redigerat 2024-06-02 18:29 av [SolaH]
#25: Tack så mycket. Ja, det blev en fin bild i färg.🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#27:
Man kan bli riktigt avundsjuk. Här har vi som vanligt regn, mulet och ibland åska. I morgon och övermorgon ska det äntligen vara soligt igen. Men till helgen kommer regnet och åskan tillbaka.
Vi har en hel del översvämningar här och Donau har översvämmat en hel del områden. Det betyder att snart kommer översvämningsmyggorna att drabba oss. Det är myggor som lägger deras ägg på ställen där de väntar på nästa översvämning och sen kläcks dom.
Skillnaden mellan dessa myggor och vanliga myggor är att de är mycket aggressivare och de är också aktiva mitt på dagen. Jag minns att en gång efter att områden hade varit översvämmade, for vi tilll ett av våra ställen där vi brukar promenera. Efter en minut störtade sig hela flockar på oss och vi sprang tillbaka till bilen. Det varade hela sommaren och inte ens i Oktober kunde man ta en promenad.
För 2 år hade vi en sån torka att hela sjöar torkade ut och den största sjön i Österrike (Neusiedler sjön) hade bara 30 cm vatten. Nu är det tvärtom. Jag undrar om det kommer att bli en sommar i år.
#28:
Ja, jag har inte suttit så här på en strand sen innan pandemin. Så det kändes dags nu. Kanske får ni ge er ut i solen här i dagarna då, om inte FataMorgana har den där kursen det vill säga.
Men det ska erkännas att det är lite småkyligt i luften och blåsten här ändå.
Hoppas att ni slipper myggen denna gången då.😊
#29:
Då var det inte en dag för tidigt för dig. 😄 Man behöver sol. Tyvärr har Fata Morgana kurs varje dag, så om det verkigen är soligt i morgon, ska jag själv gå till badet här i byn. Men jag litar inte på väderleksrapporten. Om jag tittar på satellitbilden är det inget fint väder i sikt.
#30:
Ah, ja du får göra så i så fall.😄
Det här är ett typiskt exempel för att inte vara närvarande i nuet. 😄
När jag kom hem från handlandet ville jag först äta lite. Vi brukar köpa bröd för hela veckan, skära det i skivor och frysa in det. Därför tog jag ut 2 skivor ur frysen för att töa upp dom i ugnen. Sen tänkte jag att medan dom töar upp, går jag till tvättkorgen och hämtar ett par handdukar för att tvätta dom. Just när jag stod där med en bunt handdukar i handen ringde Fata Morgana och talade om för mig hur det gick i ett personligt samtal i den där kursen.
Till slut sa hon att hon ringer igen när hon vet på vilket tåg hon sitter och när hon kommer. Sen kretsade mina tankar runt det som hon talade om för mig gällande kursen, vilken mat som jag lagar när hon kommer hem och hur jag bäst hinner färdigt med allt så tidigt som möjligt, för Fata Morgana måste stiga upp klockan 4,30 på morgonen.
Medan mina tankar kretsade runt allt det där gick jag till köket med handukarna. Tvättmaskinen står jämte spisen och jag hade tankarna på allt det andra, utom på det som jag just gjorde. Jag såg att termostatet på spisen hade klickat till och bröden är färdiga. Jag stängde av spisen och var just på väg att kasta handdukarna i ugnen. 😄🤣😂😄
Men som tur upptäckte jag att det inte var tvättmaskinen. 😊
- Redigerat 2024-06-04 15:04 av Condor
#32:
😂
Det var tur att du inte kastade in handdukarna i ugnen. Men de hade säkert torkat där i alla fall, men nu var det ju tvätta dem du ville.
Har hört folk som har hittat mobiltelefonen i kylskåpet😄 det är ju också ett ställe att lägga den på…
Hur går det för FataMorgana på kursen då förresten?
Ps. Bifogar en bild på mina vänner änderna som brukar hälsa på mig varje gång jag besöker en strand
#33:
Det är bäst om Fata Morgana själv skriver hur det går med kursen. Mitt intryck är att dom inte hjälper en med problem som man har, utan bortförklarar dom. Mitt intryck är att hela kursen är onödig.
Vilken fin strand och vilken fin blå himmel. Njut av det så länge det fina vädret varar.
#27: Härligt att bara vara där, tänker jag då 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#32: 😅 så kan det gå emellanåt tur du hann med att hejda dig.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#36:
När jag tog i handtaget av ugnen, la jag märke till att någonting inte stämmer. 😄
#34:
Jo det är nog bättre att hon berättar själv.🙂
Har precis satt mig på bussen hem. Satt där på stranden 6 timmar totalt. Blev inge bada denna gång eftersom det blåste lite kallt större delen av tiden som sagt… Kanske nästa gång…
#35:
Precis, bara skönt att sitta där i solen och slappa.
#38: Ja jag vet inte vad mer det finns att säga än det Condor redan skrev. En totalt onödig kurs som bara verkar handla om att få oss att söka jobb till ställen som vi inte är kvalificerade till. Idag tyckte kurstränaren att jag ska svara på en av ministeriets jobbannonser 😆 Dom söker någon som (jag vet inte ens hur jag ska formulera mig rätt), utvärderar energipolitisk statistik och som jobbar för den ministern som har hand om alla energifrågor eller vad det nu heter 😆 Tänker att dom ju lika gärna kunde be mig söka jobb som kvantfysiker på ett universitet. 😄
Så ja, totalt onödigt är det, och så förlorar jag en massa tid på att fara hit och dit varje dag. Sen vet jag ju redan hur man ska bete sig och klä sig på föreställningssamtal, så att lyssna på sådant är för mig också helt onödigt.
Några workshops har jag heller inte sett röken av, trots att det stod så fint om sådant på pappret. Tur att kursen bara varar i 5 veckor 😊
Att stiga upp 4.30 gör mig också totalt färdig. I går orkade jag inte ens skriva här på sajten mer än att lägga in ett par visheter och nu är jag också så trött att knappt lyckas skriva ihop det här, men jag ska väl vänja mig med de tidiga mornarna snart tänker jag och få lite mer inspiration igen 🙂
- Redigerat 2024-06-04 17:24 av FataMorgana
#39:
😄 Varför inte söka jobb som statsminister…? Hehe. Nä, men jag förstår hur du menar. Det är typiskt, som att de bara vill få en att göra något för arbetslöshetspengarna. Men det gör ju redan du när du söker jobb, tänker jag. Kanske är det mer en kurs för de arbetslösa arbetslösa😉
4.30 är tidigt. Minns att jag gick upp strax innan kl 04 när jag jobbade förmiddagsskift inom industrin. Var som att gå upp när man just lagt sig, och vaknade till gjorde man inte förrän 6-7 timmar senare😅
#40: ja precis, som statsminister. Det vore något 😄 och ja, det är nog mer en kurs för de arbetslösa arbetslösa det här 😄
#40:
Här är kraven som de ställer på den som söker jobbet som FM talar om:
Din profil:
Allmänna krav:
•Österrikiskt medborgarskap eller obegränsad tillgång till den österrikiska arbetsmarknaden
•Med framgång avlagt skolavslutnings- och examensprov, skolavslutningsprov eller yrkesexamensprov
Särskilda/tekniska krav/kunskaper
•Du har utmärkta datorkunskaper (MS Office)
•Du har kunskap och intressen inom områdena energibranschen samt nationell och europeisk energi- och klimatpolitik
•Du kännetecknas av en stark sifferorientering och gedigen kompetens inom kvantitativ analys och utvärdering av data
•Du har förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på högsta nivå och har kunskaper i ett främmande språk (engelska)
Till ett sådant jobb vill dom skicka en som inte ens har tyska som modersmål och som är glad att få ihop en textsida utn stav- och gramatikfel, som tills nu bara har jobbat som kassatant.
Jag kan riktigrt föreställa mig när ministerns sekreterare säger till ministern "vi har här 10 joobbsökande. 9 akademiker och en kassatant" och sen säger ministern "vi tar kassatanten". 😄 Kassatanter har förstås erfarenheter i energipolitik.
Det, är tråkigt att personalen som tar hand om arbetssökande inte har någon sorts anknytning till verkligheten och som är flummigare än dom som vill stiga upp till 5 D. När tanten höll sitt tal i början på kursen sa hon att folk inte ska komme berusade eller pårökta till kursen. Men jag misstänker att hon själv tar droger som är mycket värre än alkohol och hasch. Annars kan jag inte förklara mig den sortens idioti.
Förresten, jag hade en gång ett jopbb där jag började jobbet klockan 4 på morgonen 2 ggr. i veckan. Jag fick köra iväg till jobbet klockan 3,15.
- Redigerat 2024-06-05 09:49 av Condor
#42:
Det verkar skumt. Är ungefär lika här, eftersom man måste söka t ex 25 jobb i månaden, och det ofta inte finns fler än t ex 5 jobb på en månad som man kvalificerar sig till, eller skulle kunna klara av. Hur den ekvationen går ihop vet jag inte.🤷
Att börja kl 04 är tidigt. Jag har även jobbat nattskift då jag börjat kl 22.15 på kvällen, men det är nästan lättare än att börja tidigt på morgonen, eftersom man slipper den där morgontröttheten.
Men över lag ska man undvika att jobba nattskift under längre perioder då det inte är bra för hälsan.
Själv har jag nyss gjort första delen av en arbetsförmågebedömning. Det var en svårare/klurigare uppgift att lösa än vad jag tänkte mig. Men det är ju också bra, för då plockas den där stressen som kommer i arbetssituationer fram också, det blir mer realistiskt.🙄
#44:
Hoppas att dom som bedömer dig inte filtrerar bort verkligheten, så som dom som "hjälper" Fata Morgana. Hon fyllde ut på ett papper vad som är hennes styrkor och svagheterr, så att dom kan bedöma vilka jobb hon bäst kommer i fråga för. Bland svagheterna skrev hon "låg stressresistens". Men i jobbannonsen som dom gav henne står att hon bör vara belastbar.
Man kan undra om dom över huvud taget bryr sig om det som dom frågar efter. Då får man bättre förslag av bing co-piloten.
#45:
Man får hoppas det. Ett annat sådant exempel är när jag hade praktik via arbetsförmedlingen som städare i någon vecka… Jag hade sagt flera gånger att jag inte klarar av att städa offentliga toaletter pga min OCD (bakteriefobi)… I stort det enda jag fick göra i huvudsak var att städa toaletter 😑 och det lät ändå på dem som att det förstod mitt hinder, men nej, det tog de inte hänsyn till. Och på företagets webbsida stod det så fint att de är bra på att matcha rätt jobb med rätt person… Njä. Jag blev inte kvar där så länge.
Det känns t o m som man själv vore bättre på att matcha rätt folk med rätt jobb, eftersom de sätter de med låg stresstålighet på stressfyllda jobb, och de med emellanåt svar bakreriefobi på att städa offentliga toaletter. Jag vet inte hur de tänker ibland.
#46:
Jag tror att de inte tänker alls, utom att så snabbt som möjligt fått det gjort som de har liggande på skrivbordet.
#47:
Det känns faktiskt så.
Jag vill bara meddela er att anledningen till att Fata Morgana syns så sällan är stressen som hon har. Igår gick hon upp 04,30 och kom hem 18,15 och idag gick hon upp 04,30 igen. Igår hade hon inte ens tid och ork att läsa alla nya inlägg.
Dessutom måste hon hantera en kursledare som saknar kompetens för jobbet och som verkar att vara en narzistisk psykopat och energivampyr. En som skulle klassas som en av de "små tyrannerna" enligt Castanedas böcker. Sådana människor tröttar ut en.
Men på helgen kommer hon att vara tillbaka igen. Tills dess får ni hålla till godo med "B-laget", dvs. med mig. 😄
Oj, vad gärna jag skulle vilja krypa in i Fata Morganas kropp och gå till den där kursen., Jag skulle ge den där kursledaren riktiga svar på tal. Hon skulle nog aldrig glömma mig. Dessutopm skulle jag spela in vad hon ger ifrån sig i kursen på handyn, samla fakta och skriva mejl till AMS chefen. Innan kursen skulle vara slut, skulle den där personen vara historia där.
#49:
☹️
Vad tråkigt. Jag skrev något PM till henne igår, hoppas det inte stressade henne. Jag skrev i alla fall att jag förstår att hon har det stressigt med kursen, och att hon inte behöver stressa för att svara mig snabbt. Det räcker gott om hon svarar i helgen, om hon vill det.
Men ja, synd att du inte kan vara med på kursen och ge dem svar på tal.
Vi är så nöjda att ha "B-laget" här 😄😉
#49: Tråkigt att läsa.
FM
Men som alltid - Det viktigaste först, att ta hand om sig själv i hjälplöst svåra livssituationer - ibland handlar livet om att - uthärda - Det svåra - och faktiskt ta hand om sig själv -
Även givare behöver egentid Och hur jobbigt och jävligt det än är - hur liten man än känner sig - i ett mekaniskt och omänskligt att göra hjul
som man helst av allt vill slippa….
Faktiskt ger oss värdefull kunskap om oss själva på sikt.
Inget ont som inte har nått gott med sig är ett ordspråk som jag länge gjorde motstånd mot - men det är sant. För mig. Idag.
Men som sagt: Det viktigaste först. Fatamorgana det är du. Vila och låt dig vara i det som är.
Sänder en varm tankekram genom etern till dig.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#50: Ja, det är vi. 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#50:
Tack! B-laget gör sitt bästa. 😊 Hon kommer säkert att svara på helgen.
#51 + 52:
Tack att B-laget också uppskattas. 😊
Det stämmer exakt vad du skrev: "Faktiskt ger oss värdefull kunskap om oss själva på sikt."
I Castanedas böcker står något liknande. Jag citerar:
"Innan en krigare kan möta det okända säkert måste han ha besegrat sin egen viktighet. Här kommer de små tyrannerna in i bilden. De är de personer som gör vårt liv till ett helvete, där helvetet självklart består av att vi tar oss själva alltför viktiga och tror att vi inte har blivit behandlade på ett korrekt sätt. Förståeligt att en normal människa, som fortfarande har alla sina sinnen i behåll, undviker de små tyrannerna så mycket som möjligt. En krigare söker emellertid medvetet sällskapet av de små tyrannerna någon gång under sin träning. Han avser att ge sin egen viktighetskänsla det avgörande slaget, eftersom ingen annan del av krigarvägen är så lämpad att driva krigardjärvheten till toppform som de små tyrannerna."
Jag har själv haft med många små tyranner att göra i mitt liv. Nu när jag har gått igenom helvetet måste jag tydligen stöda andra som just går igenom det.
Det är väldigt tråkigt att höra FM.
Går det inte att ta ett snack med chefen på AF. För man ska inte behöva må dåligt även om det är AF som anordnar kursen.
Styrke kramar i från mig.🤗
- Redigerat 2024-06-06 10:30 av [SolaH]
#55:
Ja, tillsammans är vi alla ett A-lag. 😊 Det påminner mig om ett intervju med Keith Richards och Ron Wood som jag en gång såg, Då frågade reportern "vem av er är nu den bättre gitarrspelaren?". Keith Richard svarade att dom båda 2 egentligen är "lousy" gitarrspelare, men tillsammans är dom oslagbara. 😄
Det där med arbetsförmedlingen är inte så enkelt. AMS anställer privata företag för deras "coaching" kurser. Den där kursledaren jobbar för ett jättestort företag som bland annat också ger sådana kurser.
Den enda möjligheten skulle vara att övertyga AMS att kasta ut hela företaget. I så fall skulle man vara tvungen att samla fakta och bevis för att dom inte är kompetenta.
Ett par exempel skulle jag ju ha, bland annat att det som jag redan nämnde med jobbet hos klimatministeriet. Ett annnat exempel är att experterna hos BBRZ (där hon gjorde sin utbildning och dom är riktiga experter) sa att hon skulle fetmarkera företagen som hon jobbade för i hennes CV, så att man genast ser att det är stora seriösa företag. Det är en logik som jag kan följa. Men den där kursledaren sa att hon skulle ändra på det och i stället fetmarkera att hon jobbade som kassakraft.
Inte behöver man väl fetmarkera att man tills nu bara har jobbat som kassakraft. Att samla bevis och sen kämpa mot mäktiga organisationer är inte riktigt Fata Morganas grej. Men jag skulle tycka att det är kul.
#53:
Så bra. Det blir jättebra🤗
#51, Rore:
Du skrev det så bra. Precis så är det.
#56: Det skulle inte vara min grej heller… tar alldeles för mycket kraft och energi - men sen finns det en dold turbo som plötsligt kan slå på.. Och då minsann - finns energi i överflöd.
Det gäller att välja sina strider.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#57: Tack 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#58:
Ja, den turbon heter motivation. Fata Morgana har varken tid och ork att hålla på med sådana strider just nu och därför saknas motivationen.
Jag skulle göra vad som helst för att befria henne från helvetet som dom skickade henne till. Men jag får inte…………..
Tack, vad snälla och gulliga ni alla är här i tråden 🤗
#61:
🤗
Äntligen helg 😊
Även om jag nyligen har genomgått en tvåårig utbildning med slutprov och mycket stress, tycker jag ändå att det är mycket jobbigare att behöva konfronteras med en kvinna som verkar ha något emot lugna och introverta människor och som bara vill se fel hos mig. Hon har ingen förståelse alls för att människor är olika, har olika svårigheter och styrkor, och att inte alla har samma mål här i livet. Hon lyssnar aldrig klart på vad jag har att säga, avbryter mig ständigt och enligt henne får jag inte säga ordet "men" alls, utan ska även söka efter jobb som ligger på en alldeles för hög nivå för mig.
Jag blir verkligen galen på sådana människor och minns inte när jag senast blev konfronterad med en sådan person. Känner mig varje dag helt uttömd på energi. Sedan älskar hon att prata om sig själv och hur duktig hon alltid har varit och hur mycket hon har lyckats med i livet, att hon både har varit skådespelare på teatern i Wien och medverkat i filmer och TV-serier, som t.ex. i "Kommissarie Rex" osv.
Men det är nog som Rore säger, att det ger oss värdefulla insikter om oss själva i slutändan. Det var bra att jag blev påmind om detta. Det som jag har lärt mig om mig själv hittills är att det verkar finnas vissa personligheter som jag fortfarande har svårt för och som jag måste lära mig att hantera på rätt sätt 😄
Det har också varit väldigt varmt för mig att läsa alla era kommentarer här på sajten, så tack ännu en gång för det 🤗
- Redigerat 2024-06-07 13:59 av FataMorgana
#63:
Suck. Typiskt att man ska stöta på sådana människor. Men tur att det inte var en av dina lärare på din tvååriga utbildning. Tänk dig att behöva tampas med den personen så länge 😖 då känns kanske fem veckor (nu fyra) inte så jättelänge i jämförelse. Men det verkar vara en odräglig person med megastort ego… En sån borde verkligen inte jobba med människor.
Strunta i allt hon säger. Din personlighet är inte sämre än någon annan, och för såna som mig t ex som också är introvert är det mycket skönare och bättre att umgås med sådana som är som dig.
Psykologen som gjorde min utredning sa det bra att hon inte värderar en personlighetstyp över en annan. Hon sa "Tänk om alla vore extroverta…" Det hade nog blivit en jobbig och helt galen värld (galnare än den som är nu). Det är tur att sådana som du finns, FM 😊
#63:
Det värsta är ju att hon inte var nöjd med fotot i din CV, som fotografen hos BBRZ gjorde och berättade att hon själv investerade 450 euro för hennes foto och att om du inte har pengar, ska du inte äta på ett par dagar.
Jag skulle spela in samtalen med henne på mobilen och sen går vi till en av de stora tidningarna i Österrike. Det är en story som tidningarna skulle störta sig på.
Du ska se att om vi gör det, är hon historia på ett par dagar. Du kan ju också börja prata om det där med att inte äta på ett par dagar, så att du har beviset på mobilen.
#64: Ja jag tror inte att jag hade klarat av min utbildning med en sådan tränare. Tur att det bara är fyra veckor kvar av kursen. Hoppas bara jag inte får sådana kollegor eller en sådan chef på mitt nästa jobb. Det vore ju ännu värre 😧
Men ja, jag gör nog bäst i att strunta i vad hon säger. Tack för de snälla orden 😊
Nu har jag läste ditt inlägg FM, och om jag vore som du skulle jag ta kontakt med din handläggare på arbetsförmedlingen och tala om hur du upplever denna sk. lärare. För denna person kan dränera dig på all energi. och 4 veckor kvar av kursen kan upplevas väldigt långa.
Hur upplever dom andra kursdeltagare henne?. Är det så, så kan ni gå ihop och tala om det för arbetsförmedlingen som jag antar anordnar kursen..
Hoppas nu att du kan vara i nuet, så gott det går och vila upp dig i helgen.
Även jag blir berörd över din situation.🤗
- Redigerat 2024-06-07 16:53 av [SolaH]
#67:
Tack för det här inlägget SolaH. Det är just det som jag också har sagt till Fata Morgana att hon ska göra. Jag har redan gjort en lista med alla yttranden som den där tanten har gjort och skulle bara behöva att foga ihop det till ett mejl till AMS. Det enda som fattas är Fata Morganas okey.
#67: Tack för dina fina ord 🤗 Det verkar som att ingen på den där kursen riktigt gillar henne, men skillnaden mellan mig och dom andra verkar vara den, att de andra inte tar åt sig lika mycket som jag. Jag har alltid varit extra sensibel, haft svårt att säga ifrån om jag blivit orättvist behandlad och blivit lätt utnyttjad. Andra brukar helt enkelt ha mer skinn på näsan än jag och därför verkar det som att det inte tar lika mycket på deras energi som på min. Men jag kan ju alltid försöka att tala med dem på måndag och se om vi alla tillsammans kunde göra något. Och blir det helt omöjligt så kan jag försöka att prata om det på arbetsförmedlingen.
Annars är det bara att fortsätta jobba på sig själv och se det som en utmaning, som något jag kan lära mig något ifrån och försöka att låta det hon säger gå in genom ena örat och ut genom det andra.
Oj oj, vad jag har mycket kvar att lära verkar det som. Det tar ju faktiskt aldrig slut detta lärande, men så är livet helt enkelt. Men jag ska försöka vara i nuet så gott jag kan under helgen 🤗
#69: Nu vaknade mina tankar.
Extra sensibel = extra känslig.
Jämfört med andra.
Kanske är det bara jag som reagerar på uttrycket. För I mina ögon när jag läser det - eller när jag hör någon säga det….
Men jag är lite fööör känslig - Alla andra är lite tuffare har lite hårdare hud. De tar inte åt sig… bla bla bla.
Även jag är för känslig och har alltid varit det.
För känslig för att tas på allvar.
Och det min vän är så otroligt sorgligt. För det tär ju på själv känslan - När jag inte vågar visa mig - sårad - ledsen eller rent av kränkt.
När jag inte vågar visa var min gräns går.
Och stressen inombords stiger som en sjudande lava i känslo-banorna - och jag blir då stress otålig
När någon annan som bara kör sitt race och inte bryr sig om vad den ställer till med….Som bara trampar rakt över en. 😳
Men det är inget att tjafsa om brukade jag tänka. Utan att inse att det var * rädsla *som styrde mina undan manövrar och ingen *ödmjukhet* som andra så fint många gånger trodde.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#70:
Det ligger nog mycket i vad du skriver. Det där med rädsla och ångest har varit en stor del av mitt liv och något jag kämpat mycket med och fortfarande kämpar med. Det gör som du skriver en väldigt stress otålig och så tär det på självkänslan enormt.
Det är alltså bara att fortsätta att observera sig själv, sina känslor och tankar när de kommer för att komma till insikt.
Vad som gäller den där kvinnan på kursen vet jag ju att lösningen för mig inte ligger i att hon förändrar sig, utan att det är jag som måste upptäcka mina ännu obearbetade inre sår, komma till insikt och bli medveten om vilka tankar det är som utlöser denna inre stress som den kvinnan ger mig, så att folk i framtiden kan bete sig hur dom vill, utan att det påverkar mig. Där har jag ännu en hel del insikter att komma till.
Så jag kan ju se den där kvinnan som ingen som lär mig hitta ett jobb, men som en lärare för livet. Minns inte vem det var som sa det, men det var någon som sa att det just är våra "fiender" som är våra bästa lärare här i livet.
Tack för din ord Rore, de fick mig att fundera och reflektera 😊
#71:
Den där tanten är ett typiskt exempel för en människa som bara lever energierna i de 3 nedre chakras. Hjärtchakrat är totalt blockerat, vad som är typiskt för psykopater, eftersom de inte har förmåga till empati. Du får se det som träning att hantera psykopater.
#72: Den träningen kan nog behövas, för många gånger är det just sådana personer som har chefspositioner och vem vet vem som blir min nya chef 😄
#73:
Du har ju haft sådana chefer förr. Jag tänker på tanten som var din chef när du jobbade hos Billa. Efter föreställningssamtalet var du så glad att hon verkade vara så snäll, vänlig och trevlig och sen när du började jobba där visade hon sitt rätta ansikte. Psykopater kan vara charmiga men det är bara beräkning.
#71: Tack själv FM. 🤗
Jag brukar tänka att vi alla är varandras elever och lärare här på livetsresa..
Ibland kan jag också anse att det är väldigt provocerande att ha dessa tankar 😇
Under ständig utveckling kan man väl säga. . . .
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#71:
Det var en bra reflektion. Jag har nog liknande saker att tampas med som du… Som vi har kommit under fund med tidigare.
#75: 🤗
#76 Vi har nog alla våra problem att tampas med. Viktigt är bara att vi påminner oss själva och blir medvetna om att de varaktiga förändringarna sker i det inre och inte pga förändrade yttre omständigheter. Men ja, det har vi kommit underfund med tidigare som sagt 😊
Solen skiner och vi har 27 grader. Sjön har redan 22 grader, men eftersom det blir risk för oväder på eftermiddagen och nere vid sjön är risken större, ska vi i stället gå till badet i byn där vi bor. Trevlig eftermiddag till alla. Om ett par timmar är vi här igen.
#77:
Så är det!
Men detta har fått mig att fundera lite, om det inte är så till en viss gräns? Exempelvis (ett grovt exempel) om jag slår mig själv med en hammare på tummen så att jag får jätteont… Då är nog bästa strategin att undvika att slå sig på tummen med hammaren. Men om man väl råkar slå sig på tummen så kan man ändra sitt förhållningssätt till det inombords, så att man inte lider onödigt mycket.
Eller som du, när du nu måste gå den här kursen och träffa den odrägliga kvinnan (slå dig på tummen med hammaren) så är bästa strategin för dig att jobba på ditt inre så att du lär dig hantera liknande situationer i framtiden, och inte att undvika att gå till kursen som du nu är beroende av att gå till.
Bara funderar att det nog är till en viss gräns. Som mig själv som exempel, om jag mår otroligt dåligt av ett visst forum (nu menar jag inget speciellt forum, bara i allmänhet) kanske bästa strategin är att undvika det forumet…..att inte slå mig på tummen med hammaren. Men det betyder ju inte att jag ska undvika att spika alls (låta bli alla forum i hela världen) bara för att jag ibland råkar slå mig på tummen…..😄
I vilket fall, det blev en lustig liknelse, men ville bara reflektera och lufta mina funderingar om saken lite
#78:
Trevlig eftermiddag!
Det var ju typiskt. Just när vi kom till badet kom dom första molnen och sen tog det inte lång tid tills dom första regndropparna föll och det åskade runt omkring. Sen for vi hem och nu skiner solen igen. Det var bara utkanten av ovädret som träffade oss. Det värsta drog förbi längre söderut.
#79:
Se det som så, att ett forum inte kan skada dig på något sätt. Det är bara med tankarna som man har som man kan skada sig själv med. Man kan bli påhoppad och någon kkan skriva något elakt, men tänk på vad Buddha sa. Jag ställde in den här historian en gång:
Buddha höll på att lära ut sina läror om meditation till en grupp munkar. Plötsligt trädde en man fram mitt ibland munkarna och började skälla ut Buddha.
Buddha lät sig inte störas utan satt helt stilla och tyst.
När mannen hade avslutat sitt hatiska tal och till sist försvunnit, frågade en ung munk, som var ganska upprörd av händelsen och verkade själv arg på den skamlöse mannen, varför Buddha lät sig skällas ut av denna främling.
Buddha svarade: "Om jag ger dig en häst, men du inte tar emot den - vems häst är det då?"
Munken tänkte efter och svarade efter en kort tvekan: "Om jag inte accepterar den, skulle det troligtvis fortfarande vara din häst."
Buddha nickade och förklarade att vissa människor hade valt att slösa sin tid på att förolämpa andra.
Vi själva kan dock välja om vi vill acceptera dessa förolämpningar eller inte - precis som med en gåva.
"Om du accepterar den, så accepterar du den. Och om inte, står personen som förolämpar dig bara där med en förolämpning i handen."
#79:
Jag förstår vad du menar, men tänker att det här kan vara bra att skilja mellan fysisk och mental smärta. Fysisk smärta kan man inte alltid göra något åt, men den mentala smärtan orsakar vi för det mesta själva, eller säger vi som så, så kan jag inte göra något åt om en viss person skäller ut mig, Naturligtvis påverkar en sådan person mig mer än en person som inte skäller ut mig, så andra kan förstås också ha sin del i det hela, men i slutändan är det ändå upp till mig själv om jag blir påverkad av det eller inte, hur lite eller mycket det påverkar mig. Det är ju inte meningen att andra ska styra mitt liv så mycket att det är upp till dem om jag mår bra eller dåligt, om jag besöker ett forum eller inte. Mitt mentala mående behöver helt enkelt inte ligga i andras händer.
Men du som har en psykossjukdom i bakgrunden ska naturligtvis ta det lugnt och gå försiktigt framåt. Att utmana ödet och utsätta sig för saker som får en att må mentalt så dåligt att man inte klarar av att arbeta på sig själv är ju heller inte bra.
Med den fysiska smärtan är det som så, att vi inte alltid kan rå över om vi får en fysisk skada eller en fysisk sjukdom som orsakar smärta. Smärtan kan vi inte alltid komma undan, men hur mycket vi lider av det ligger i våra egna händer. Ju större smärtan är, desto svårare är det förstås, men ju mer av det inre centrumet inom oss som vi upptäcker, dvs av det gudomliga inom oss, desto mindre kommer vi att lida av smärtan.
Bifogar en video där Gangaji förklarar det så bra det där om hur smärtan ibland är nödvändig, men inte lidandet.
https://www.youtube.com/watch?v=siSJgFm8gl4&t=579s
#82:
Sen måste man skilja mellan persolnerna som skäller ut en. Om det är en person som har någon sorts makt över en, t.ex. en chef eller en lärare, är det en helt annan sak än om en anonymus i ett forum gör det.
#83: Ja det måste man också lära sig att tackla på rätt sätt.
#84:
Just det! Tänk bara på när jag diskuterade med antivaxarna och konspirationsteoretikerna, hur många det var som hoppade på mig, förtalade mig osv. Inte brydde jag mig om vad de tänker om mig. För mig var det viktigt att rätta till falskinformationerna så att andra inte skulle bli lurade.
Skulle det inte ha varit för sakens skull, skulle jag inte ha slösat tid på sådana diskussioner.
#81:
Det var en bra historia med Buddha. Ja, jag vet inte riktigt vad som skrämmer mig lite med en del social media… Jag blir ju sällan eller aldrig förolämpad. Kanske finns det en grad av social fobi där också, som jag lättare kan hantera IRL än via internet.
#82:
Det är en bra poäng. Det är ju så klart skillnad mellan fysisk och mental smärta.😊
Ska se videon igen vid lämpligt tillfälle, jag tror jag har sett den en gång förut nämligen. Tack för tipset.
#86:
Med självobservation kan man komma på vad det är som skrämmer och om det visar sig vara något irrationellt kan man lättare arbeta på det.
Fobier kan man göra någonting åt. När jag lärde känna Fata Morgana, hade hon spindelfobi. Nuförtiden låter vi spindlarna övervintra i lägenheten och på våren sätter vi ut dom på balkongblommorna eller tomatplantan. Hon hade också höggradig socialfobi, som hon nuförtiden inte längre har. Själv har jag haft höjdskräck sen jag var barn. Men ändå var jag ute och fallskärmseglade när jag var i Acapulco.
#86: Det är därför vi behöver fortsätta att observera oss själva och våra tankar. När vi i våra svåra stunder råkar beröra vårt inre centrum och upptäcker den inre frid som alltid finns, kan vi se hur det är våra egna tankar får oss att må dåligt och att där egentligen inte finns någon som lider, att det bara är en illusion, men att vi av någon anledning identifierar oss med illusionen och inte med den sanna naturen. Det är något som är högst relevant för mig med just nu 😊
#87:
Jo, som FataMorgana skrev till mig så botar man ju exempelvis inte spindelfobi genom att helt undvika spindlar. Då får man ju hellre utsätta sig lite försiktigt för dem och observera sig själv, vänja sig osv. Lika med andra fobier.
Jag har ju också OCD som sagt förr och när jag var medlem i ett forum (och det gäller inte bara det forumet) så när jag skapade ett inlägg blev det ofta jobbigt om jag inte tog bort inlägget igen. Och det ställer ju till det med ett forumanvändande, att inte kunna behålla inläggen som man skrivit. Därför funkar också iFokus bättre på det sättet för mig, eftersom man här inte kan ta bort sina inlägg. En konstig och irrationell tvångssak, men det är ju det mesta tvånget.
#88:
Ja, precis. Om man kan beröra det inre lugnet just när man är i en svår stund blir det nog extra effektiv läkning. Därför meditation är så bra, för då ger man kontinuerligt hjärnan lugna, positiva erfarenheter som kan ta de svåra, traumatiska erfarenheternas plats.
Förstår att det är relevant för dig också just nu😊 så vi får fortsätta observera oss själva, och se genom den illusion som vi själva skapar dag för dag.
#89: Jag förstår ju att det är extra tufft för dig och att det inte är så lätt att mitt under tvångstankarna bara så där att finna sin inre centrum, för det är inte ens lätt för mig när jag känner mig pressad och stressad att mitt under den stunden, se klart och tydligt hur jag hamnat bort från det inre lugnet. Men ofta kan man också efter sådana stunder komma till insikt. Det hände mig för en tid sedan, att något fick mig ur balans totalt, senare på kvällen när jag hade lugnat ner mig kunde jag plötsligt se hur den personen som jag vid det tillfället var egentligen bara är en illusion som inte existerar på riktigt. Jag kunde se det så klar och tydligt att det inte var min sanna natur som reagerade så där. Så det är alltid bra att observera sig själv, inte bara i stunder där man mår dåligt, utan även efteråt. Det kan ge en enorma insikter som man sen kan bära med sig för resten av livet och som kan hjälpa en vid nya svåra situationer.
#90: Nej, det är inte så lätt. Jag provade ju att bara ignorera det, men till slut gick det inte. Blev så spänd, ur balans, sov knappt att tillslut följde jag bara tvånget att ta bort inläggen, vilket ledde till att jag sedan gick ur forumet.🤷 Men tror KBT är en bra metod inom psykologin att lära sig hantera sådana saker. Kanske skulle man ge nåt sånt en chans nån gång.
Och även efteråt observera och reflektera över sig själv, som du skriver, för att komma till insikt.
#91: Ja det är det jag menar, att du behöver ta det försiktigt och hitta den rätta balansen. Att komma ur balans så där stjälper mer än hjälper och sen går det inte alls att jobba på sig själv, om det går så långt. I sådana fall kan det vara nödvändigt att möblera om lite i det yttre också, så att förutsättningarna för att jobba på sig själv finns där. Men ja, det vet du ju redan, så jag behöver väl inte upprepa mig i det oändliga 😄 Ja vem vet, kanske KBT skulle vara värt ett försök 😊
Om tråden förresten hinner bli för lång, innan jag hunnit komma med en ny, så är det sen fritt fram för var och en att öppna en ny tråd. Ni måste inte vänta på mig och mina bilder för det 😊 Det gäller sen alla trådar på sajten. Har ni vackra bilder eller foton får ni gärna lägga till dem, men det är heller inget måste. Bara så att ni vet 😊
#92: Jo, inom KBT gör man väl just det, exponerar sig för det man har fobier/tvång för och sen observerar, och reflekterar kring varför och hur det uppstår och varför man reagerar som man gör. Det har i alla fall jag förstått det som.
#93:
Då tar jag chansen att visa upp ännu ett av mina foton😄😉
Här är den nya tråden:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1589344/babbeltrad-nr-17
- Redigerat 2024-06-08 20:15 av snowy00