Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 512 ggr
snowy00
1

Babbeltråd Nr. 17

DSC_0268 - skalad för photos.jpg

Den nya babbeltråden😊 bara att babbla på.

FataMorgana
2

#0: Tack för det 😊 Då fortsätter vi att babbla på i morgon 😄 vackert foto förresten.

• Redigerat 2024-06-08 19:54 av FataMorgana
snowy00
2

#1:

Det gör vi 😄

Tack så mycket 😊 jag måste komma ut mer i skogen igen, nu när fler blommor än vitsippor börjar blomma…

Här är förresten lite mer från Lothar Schäfer om darwinismen (som jag och Condor skrev om i vishetstråden):

"Förutom att beskriva aspekter av vår evolution som vi måste acceptera som sanna, hade Darwins hypoteser oerhört gynnsamma effekter. Till exempel har de gjort mycket för att ta mänskligheten ur den religiösa dogmatismens grepp, som har fört med sig otroligt lidande över världen.
Samtidigt är många detaljer i Darwins teori under attack. Vi har redan nämnt att det finns skäl att tro att artbildningar inte gick i gradvisa steg, utan i hopp. Tidpunkten för dessa hopp var inte slumpmässig utan sammanföll med perioder av global ekologisk stress. Dessutom uppstår inte komplex ordning ur ingenting och skapas inte av en slump; och naturens krig är inte den primära principen för framsteg, men vid viktiga steg var samarbete viktigt."

och

"Darwins biologi är, liksom Newtons fysik, en yt-vetenskap. Den beskriver de synliga fenomenen på verklighetens yta ganska bra, men den kan inte komma till sakers rötter."

Tycker han ändå har intressanta och insiktsfulla tankar om saker och ting, som detta😊 även om man inte behöver hålla med om allt så klart.

• Redigerat 2024-06-08 20:14 av snowy00
snowy00
2

Lothar Schäfer fortsätter på ämnet:

"På samma sätt som Jesus inte kan klandras för inkvisitionen och dess autos-da-fé, är det inte Darwins fel att hans lärjungar har byggt upp ett totalitärt system på sin mästares teser."

Hårda ord dvs…. 😬

• Redigerat 2024-06-08 20:28 av snowy00
Stjärnskott
3

Vacker bild på vad jag tror kan vara midsommarblomster?
Ett antagande som skrivs i ett slags påståendeform - men som ändå är en fråga 🙃.

Här kommer och går solen lite som den vill. Det ska ju bli regnigt och svalt ett tag nu. Vilket jag kan tycka är ett väder svek - då jag kände att en vecka semester kan jag ju tänkas vilja ha nu på sommaren.

Och la in denna vecka som nu kommer 😵‍💫
Nåja, kanske blir det bättre än vad vädergubbarna sagt på TV 🍀.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#4:

Tack! 🙂Jag har slagit upp vad blommorna heter en gång i tiden, men nu har jag helt glömt det. Men jag ska faktiskt ta och söka på midsommarblomster i min flora och se om det kan stämma (vilket det mycket väl kan).

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2:

Vissa saker är enkla att förklara genom Darwins teorier, t.ex. att de starkaste och smartaste överlever. Även teorin om hur Zebras har fått deras strimmor (tsetse flugor ser dom sämre) kan man fundera över.

Men sen finns det saker som inte riktigt passar in om hur de har evolutionerat fram. T.ex. den här parasiten som manipulerar sniglar.

Condor
2

Förresten…….. aktuellt idag…… går ni och röstar idag? Själv går jag inte och röstar, eftersom det inte finns ett parti som jag inte är rädd för och alla kandidater får mig att må illa.

snowy00
2

#6:

Ja, det är nog så. Vissa saker stämmer bra in, medan andra gör det inte. Det är väl så teorier kommer framåt också.🙂

Men vilken läskig snigel. Eller är det en parasit, eller både och? Min tyska är inte så bra, så förstod inte så mycket.

#7:

Nej, jag röstar inte idag. Det räcker med riksdagsvalet för mig. Men inte ens då är jag så sugen att rösta… Gör det mer för pliktkänslan så att säga.
Är inte så insatt i politiken, och känner inget större intresse av att bli det heller. Men samtidigt känns det dumt att låta bli riksdagsvalet när man har tur att leva i en demokrati och inte en diktatur…

Stjärnskott
3

#7: Men vad trött jag blir skrev ett långt inlägg som försvann.

Jag röstade här om dagen.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#4: Men det är ju så typiskt semesterväder det där. Men vem vet, kanske det inte blir så illa det där vädret ändå. Önskar dig i alla fall en trevlig semester 🤗

Stjärnskott
2

#10: Tack! 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#8:

Om du klickar på att direkt se det på youtube, så finns det med en engelsk text. Jag vet inte varför den inte kom med här.

Men hur som helst, så är det en parasit som befaller sniglar och manipulerar sniglar att klättra upp på någon växt där den är synlig för fåglar. Samtidigt börjar snigelns antenner att pulsera, så att fåglar tror att det är larver. Sen äter fågeln snigeln och i fågelns tarm förökar sig parasiten. Fågelns avföring innehåller nya parasiter som drabbar sniglar på nytt och sen fortsätter hela kretsloppet.

Sen när vi röstar på en ny regering ska jag också rösta, för där finns det med ett parti som jag inte är rädd för: Ölpartiet! 😁

Det här är killen som jag ska rösta på:

https://www.heute.at/s/warum-marco-pogo-jetzt-ploetzlich-auch-niki-heisst-100245242

Das schnellste Newsportal - Die Newsplattform heute.at berichtet täglich während 24 Stunden über alle News und Hintergründe aus Aktuell, Länder, Politik, Welt, Sport, Community, People, Szene, Digital, Wirtschaft, Jobs, Genuss, Gesundheit, Tiere, Science, Wohnen, Reisen, Fashion and Beauty, Love, Timeout, Gewinnen, Motor.
snowy00
1

#12:

Ojdå, det låter ganska läskigt. Tänk om sådana parasiter fanns, som tog över oss människor så där, fick oss att bli som zombies och hoppa framför en bil eller något😬

Ölpartiet borde inte göra någon större skada tycker man😂 kanske ska jag rösta på Kalle anka partiet då…..🤣

• Redigerat 2024-06-09 13:40 av snowy00
Condor
1

#13:

Ja, varför inte? 😄 Ölpartiet var från första början också bara en sorts skämt eller bätre sagt ett konstnärsprojekt. Partiledaren är skådespelare och popsångare. Men nu ligger ölpartiet i befrågningar på ungefär 7 %.

Nuförtiden finns det inget parti som man kan ha förtroende i. Man måste bara försöka att avgöra vilket parti som ställer till med minst skada.

snowy00
1

#14:

Ja, jag själv har bara röstat på ett parti i mitt liv. Funderar på att rösta blankt näst val… Men jag vet inte. Känner som sagt inte suget att sätta mig in i andra partier, och det jag röstat på känns inte heller rätt. Man får se, det är ju nåt år kvar.
Man får hitta det som ställer till minst problem, som du skriver.

Condor
1

#15:

Jag har tills nu röstat på socialdemokraterna, men pga deras nya partichef, en drömmare, vänsterpopulist och bekännande marxist som inte är ärlig, röstar jag inte på dom längre. Jag vill ha ett parti som är i mitten, men dom finns inte längre. Då blir bara ölet kvar, precis som vår nuvarande statsminister uttryckte det: "Om vi ​​fortsätter så här nu har ni bara två beslut efteråt: alkohol eller psykofarmaka." Han sa också att ingen behöver att svälta, eftersom man kan köpa en hamburgare billigt hos Mc.Donslds. Han sa att det inte är hälsosamt, men billigt. Med andra ord: för dom fattiga duger det.

snowy00
1

#16:

Samma här, har också hittills röstat på socialdemokraterna. Men de är nog inte som de var en gång i tiden.

Condor
1

#17:

Inte här heller, tyvärr…….. Jag önskar mig Bruno Kreisky tillbaka. Han var toppen och brukade få över 50 % av rösterna. Men det var länge sedan.

[SolaH]
4

Häromdagen roade jag mig att gå och titta på gravstenar runt kyrkan.
Vilket kan vara en upplevelse i sig själv.
Hur utsmyckade och påkostade en del gravstenar är. Och detta med titlar var en viktig del att framstå med en gång i tiden. Att visa omgivningen och efterkommande vilken status man hade.
Riddare XX eller såsom kyrkvärd XX.
Till exempel.

Inte för att man är avundsjuk på något sätt. Men lekte med tanken, med titlar idag.
Ta t.ex. Kommunalarbetare XX eller varför inte 1.te Städare XX.
Smålog inom mig, när jag inte längre finns kvar i livet. Då lär jag mig inte bry mig om någon gravsten, än mindre vad som står på stenen.😀

• Redigerat 2024-06-09 17:36 av [SolaH]
Stjärnskott
4

#19: Det är en rätt så härlig sysselsättning, tycker jag.
Dels att se namnen och årtalet men också att förundras över de högaktningsfulla titlar folk hade en gång i tiden.

Människans högmod finner inga gränser.
För många år sen råkade jag på en gammal kyrkogård där de okristligt skökorna tror jag de kallades. Begravdes på andra sidan om muren…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

[SolaH]
2

Ja, man begravde också folk norr om kyrkan, som hade fört ett okristligt levene. Det gällde väl dråp och liknande.

FataMorgana
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vilket oväder vi har just nu

snowy00
2

#22:

Oj.😮
Här har det regnat idag, och åskan varit nära mest hela dagen.

Stjärnskott
2

#22: oj, ja det har dundrat på rätt bra här också och mellan solskenets strålar har mörka moln passerat….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

Här störtregnar det igen. Vi har översvämningar, slamlaviner som förstör hela byar. Gator och blilar sköljs bort, berg rasar och här ser man hur ett flygplan ser ut som flög från Spanien till Wien igår och flög genom ett oväder strax före det landade i Wien:

https://www.heute.at/s/mayday-steiermark-hagel-zerstoerte-aua-ferienflieger-120041438

Jag är glad att jag inte satt i det här flygplanet. 😮

Och det slutar inte upp att regna.

Am Sonntag landete ein AUA-Flieger mit massiven Schäden am Flughafen Schwechat. Bei Hartberg geriet die Maschine in einen heftigen Hagelsturm.
snowy00
1

#25: Jösses…. Hoppas ni själva slipper sådana översvämningar, hos er.

Condor
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#26:

Vår å har högvatten, men än så länge är det ingen översvämning i byn som vi bor i. Värst är det i södra och västra delen av Österrike och där som det finns berg.

snowy00
1

#27:

Ah, ja det måste vara svårt där för bl a utryckningsfordon att komma fram (som ambulans, mm).

Condor
1

#28:

Dom kommer nog inte fram alls. Jag kommer ihåg på 70-talet, när vi hade översvämning här i trakten. Jag gjorde just min militärtjänst och när jag hade ledigt till helgen ville jag fara hem. Men alla gator var översvämmade. I vanliga fall skulle det ha tagit 10 - 15 minuter att fara hem. Men den vägen kunde jag inte ta så jag prövade alla möjliga omvägar. Sen hittade det en väg med bara ett enda hinder. Det var en liten sjö över hela gatan, ungefär 50 meter vatten att ta sig igenom, så jag gjorde ett försök. Vattnet började att rinna in genom dörrarna och det var ungefär som att köra motorbåt. 😄 Men jag klarade att ta mig hem.

snowy00
1

#29:

😄 Undrar om jag själv ens hade vågat köra genom vattnet då. Hade nog varit rädd att paja bilen.
Såg nyss på en dokumentärserie om de som gräver guld. De höll på att gräva i djungeln, och en av dem skulle åka nånstans med bilen. Han missbedömde ett vattenhål och körde ned halva bilen i vatten. Vattnet hade tagit sig in i motorn och blandat sig med oljan… Och i paniken så öppnade han dörren för att ta sig ut, så hela bilen blev full av vatten. Den bilen gick inte att starta igen efter det, hehe. Men nu var vattnet kanske inte så högt för dig, då.

Condor
1

#30:

Det var så högt att om jag skulle ha sträckt ut handen genom fönstret, att jag skulle ha nått vatttenytan. Det var nog 10-20 cm vatten i bilen.

Jag gjorde felet att när jag hade passerat vattnet, ville jag granska bilen och stängde av motorn. Sen startade den inte genast igen, eftersom det hade kommit in vatten i fördelaren. Men eftersom motorn var varm, torkade den och efter 10-20 minuter gick den att starta igen.

snowy00
2

#31:

Då förstår jag. Det var ju tur att den startade igen då i alla fall 😊

snowy00
3

Det var en sån härlig himmel för några dagar sedan utanför min lägenhet att jag bara behövde fota den med mobilen, och dela med mig av fotot.

Stjärnskott
1

#25: O my G….
Jösses vilket väder 😵‍💫

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#33:

Den där lysande grejen på bilden har jag sett någon gång för länge sen men jag har glömt vad det är. Javisst ja… det är ju solen. 😄 Här verkar den att ha gått i pension.

Condor
0

#34:

Ja och det tar inte slut. ☹️ Egentligen borde vi ha sommar med sol och 30 grader vid den här årstiden. Men sommarn hade vi tydligen redan de 2 första aprilveckorna och den verkar inte komma tillbaka.

snowy00
1

#35:

😄ja, den där lysande grejen är sällan skådad i vissa perioder. Har varit så här också en tid, och ska fortsätta så över en vecka ser det ut som. Jag saknar redan att åka till stranden.

Condor
1

#37:

Här hos oss ska den synas fredag och lördag igen. Sen kommer nya oväder.

FataMorgana
3

Vad glad jag blev idag, när jag fick reda på att hon där tränaren från kursen går på semester på lördag och att jag sen inte behöver se henne mer. Från och med nästa vecka kommer kursen dessutom att vara mer online än på plats, vilket är bra, för då slipper jag åka buss, tåg och tunnelbana 4 timmar per dag 🙂

Condor
2

#39:

🎈🎇🎉🎊🍾🍻😀😁

FataMorgana
2

#40: 😂

snowy00
2

#39:

Hurra! Nästan så jag blir lättad…😄😂

FataMorgana
2

#42: 😄

[SolaH]
3

Vilken tur du har 😀,. och att du slipper den långa restiden också. 🤗

• Redigerat 2024-06-11 16:15 av [SolaH]
Stjärnskott
4

#39: Fantastiskt skönt. Värt att fira 🍾🎂🥳
Vad kan jag säga mer än: Stort Grattis 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
4

#44: Ja, i vanliga fall brukar jag inte så ofta ha så stora problem med andra människor, men den här kvinnan, hon var väldigt "speciell" på något sätt. I dag ville hon att vi skulle lekar som jag inte alls kände mig bekväm i och som jag bara tyckte var pinsamma. 😧😧😧 När jag inte ville ställa mig upp, sträcka på armarna och skrika högt, så sa hon till mig att jag då aldrig kommer att förändra mig. Då sa jag att jag inte vill förändra mig. Jag kände mig verkligen som i fel film och vet inte vad allt det där ska ha med jobbsökande att göra 😄

Så därför tycker jag att det är så skönt att bli av med henne. Kanske andra människor som är lite mer extroverta inte har så stora problem med henne, men för mig kändes det verkligen som en katastrof.

#35 Tack, det känns nästan som värt att fira. Får bara hoppas den tränaren som vi har efter henne inte är lika energikrävande eller hur jag ska uttrycka mig 😊

FataMorgana
4

#44 Det om restiden glömde jag att kommentera, men från och med nästa vecka behöver jag bara dit på fredagar. Men jag måst ändå delta i online möten varje dag, men det är ändå mycket värt att slippa åka in varje dag. Så får jag mer tid över till att söka jobb och kan sova lite längre 😊

snowy00
3

#46:

Behöva resa 4 timmar per dag för att leka lekar. Ja, vad ska man säga.😑

snowy00
2

Själv har jag haft extra spänningar i främst huvudet senaste veckan. Kanske måste gå till kiropraktorn igen snart, även om det bara gått 2,5 månader sen sist. Verkar behöva gå ungefär var tredje månad just nu.

FataMorgana
2

#48: Ja säg det. 4 timmar för att leka lekar 😂🙄 vad som gäller dina förspänningar, du kommer väl ihåg att göra fysioövningar och att stretcha och tänja nacken regelbundet? Att gå på massage är också skönt för nacken. Har du någon bra massör i din närhet?

snowy00
2

#50:

😂

Ja, jag styrketränar ju två gånger per vecka, gör yoga en gång per vecka, konditionsträning 1-2 gånger per vecka, och promenader på det. Sen stretchar jag kroppen regelbundet, och gör sjukgymnastövningar en gång per vecka + att jag en gång per dag minst gör käkövningar jag fått av tandläkaren. Och nu fram tills jag har råd med kiropraktorn har jag bestämt mig för att göra ytterliggare styrketräningsövningar för nacken varje dag. Så gör en hel del🙄

Massage är jätteskönt, och en period för något år sedan gick jag några gånger till en sådan. Men som det ser ut nu har jag inte riktigt råd tyvärr, om jag inte kan ansöka om pengar från en fond som finns här i och för sig. Det ska jag fundera på om jag kan göra… De har hjälpt mig med ett badkort för motionssim och träningspass tidigare.
Tack för tipset/påminnelsen!

• Redigerat 2024-06-11 19:41 av snowy00
Condor
3

#46:

"När jag inte ville ställa mig upp, sträcka på armarna och skrika högt, så sa hon till mig att jag då aldrig kommer att förändra mig. Då sa jag att jag inte vill förändra mig."

För somliga verkar det att vara något helt främmande att vara nöjd med sig själv så som man är. 😄 Hon kan nog lära mer av dig än vad du kan lära av henne. 😊

Condor
1

Det här är ju inte klokt. Mitt på sommarn bara 13 grader och regn sen flera dagar. ☹️ I vanliga fall är det soligt med över 30 grader här hos oss vid den här årstiden. Bprtsett från de varma dagrna i April, har vi inte haft en dag med badväder hela sommarn och snart är halva sommarn över.

snowy00
2

#53:

Trist🫤 tråkigt väder här med just nu. Regn och 17 grader. Men vi hade iaf typ två veckor med varmt och sol nyligen.

Condor
2

#54:

2 veckor sol i rad har vi inte haft de senaste åren. Förr i tiden var det normalt att man hade perjoder med sol och värme i flera veckor på sommarn.

Det här blir väl en dag till att stanna hemma och träna lite.

snowy00
2

#55:

Ja, man får göra det bästa av dagen ändå😊 jag har arbetsförmågebedömning idag och imorgon… Men tänkte gå en promenad senare idag ändå.

snowy00
3

Oj, vilket oväder vi har nu. ⛈️⚡Regnet öser ned, det haglade för ett tag sedan, och åskar riktigt ordentligt.

Condor
0

#57:

Oj, då har ni ju värre väder än vi idag. Vi har ovanligt fint väder idag. Inget störtregn och inga oväder, utan bara småregn och mulet. Härligt! 😊

Här har ovädrena krävt dödsoffer. Igår gick det ner en slamlavin i närheten av Graz och begravde 4 barn under sig. Ett barn dog och ett blev svårt skadat.

Stjärnskott
3

#58: Hemska oväder ni har där bortöver….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#59:

Ja, det kan man säga. Jag hoppas att det är slut med det här vädret för längre tid nu. Nästa vecka ska i alla fall sommarn komma. På onsdag ska det bli soligt med 32 grader. Men tyvärr har Fata Morgana online kurs. ☹️. Det skulle vara den första dagen i år för att fara till sjön och hyra en trampbåt.

FataMorgana
2

#60: Själv kom jag just hem från kursen och är så trött att jag knappt orkar tänka mer, vilket jag i och för sig inte behöver göra mer för idag 😄 Men snart är helgen här och i morgon har jag en lite kortare kursdag, så då ska jag nog hinna skriva lite mer här igen och svara på inlägg som jag inte hunnit svara på än 😊

snowy00
2

#58:

Tur att ni slapp ovädret för idag då i alla fall. Jag missade precis skyfallet när jag cyklade hem idag, eller det missade mig precis 😄 så slapp iaf bli blöt.

Tråkigt att folk ska behöva skada sig och dö pga vädret.

#61:

Skönt för dig med helg igen snart.

Condor
3

Förra våren köpte vi små jättefina lila viloer som vi hade i en egen liten blomsterlåda på balkongen. Vi lämnade kvar dom över vintern och dom överlevde. Fast sen vi hade omväxlande hetta med oväder är det inte mycket kvar av dom.

Men igår när jag gick förbi gräsmattan under vår balkong upptäckte jag att det växer fullt med violer av samma sort där. Dom ser jättefina ut. Dom måste ha bildat fröer som trillade ner. Men gräset där är ganska högt, så dom kommer säkert snart att klippa det och halshugga alla violer, tyvärr.

Stjärnskott
3

#63: Ibland tycker jag dessa gräsklippare är för mycket…. vi har tusenskönor som växer i gräsmattan här hemma.
De är ju så fina och jag blir glad in i själen när jag ser dem i överflöd…. och så kommer de och halshuggen varenda en med den där eländiga maskinen. Fastän gräset inte alls är högt.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

I morgon bär det av till Kolmården. Hoppas på att få uppehållsväder och kanske en liten solstråle över oss.
Nu är det många år sen jag var där.

Hoppas bara att foten håller för promenerande. Stortåleden är väldigt tjurig och elak.
Har sett fram emot den häringa lilla resan ett tag nu.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
1

#65:

Kul😊 kanske får vi se något foto där ifrån då.

Stjärnskott
2

#66: Men absolut blir det fototagning 🤗
Jag behöver fylla på i fotogalleriet. Har nu ny telefon för jag tappade den gamla rakt ner i asfalten och skärmen fick många såriga skåror 😮‍💨.
Och dagen efter det var vi på Lidl och jag tog en flaska från en hylla och flaskan bredvid den flaskan… dök ner på golvet…krasch boom bang.Asså, nu är det en sån där period som allt bara tycks gå på tok🙈🙉🙊.

Det var väldigt länge sen jag hade sånna här händelserika dagar.😇

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#64:

Här hos oss klipper dom också gräset oavsett om det behövs eller inte. För 2 år när vi hade den där torkan så att hela sjöar torkade ut, var alla gräsmattor här uttorkade och bruna. Men ändå for dom med gräsklipparna. 😄 Jag frestades att gå ner och fråga dom vad dom gör och om dom skulle ha svarat att dom klipper gräset, skulle jag ha frågat var dom ser gräs.

#65 + 67:

Ska bli kul att se fotona. Hoppas att vädret håller.

FataMorgana
3

#65: åh, jag vill också till kolmården 😄 Jag var där som barn med mina föräldrar en gång och tyckte det var så kul. Hoppas du får fint väder 🌞

snowy00
3

#67:

Låter riktigt kul som sagt. Kanske ska jag en till sväng till Furuviksparken senare i sommar (om jag har råd).
Tror det var Kolmården där jag var en gång också…är ju kul att se olika djurparker då de ju har olika slags djur. Hade velat besöka någon med lejon/tigrar/och andra kattdjur nån gång.🐯

Stjärnskott
3

#68 #69 & #70
Jag hoppas kameran i mobilen håller måttet.
Och att det inte regnar - men det blir som det blir. Ska ta med regnrock och paraply iallafall.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#71:

Förresten, jag har slagit i floran på blommorna i #0, och hittar inga som heter midsommarblomster. Där emot är de väldigt likt ängsklocka t ex. Men för att vara säker måste man ju kolla mycket noggrannare. Det är mer en gissning från min sida.

Stjärnskott
2

#72: och nu har jag satt på mig glasögonen…..🤓

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

Det där ser ut som nån klocka av nått slag. Den är väldigt fin 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

#0:Screenshot_20240614_201034_Google.jpg

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-06-14 20:11 av Stjärnskott
snowy00
2

Jo, visst är dem. Konstigt att min flora inte har midsommarblomster i registret. Nåväl, de var ju också lik dem i och för sig🤔

Stjärnskott
3

#76: Fast nä, det du knäppt kort på är nog någon annan blomma. 🤔

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#77:

Det är nog så. Bladen ser lite annorlunda ut t ex.

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hemma igen nu efter en dag på Kolmården. Vi hade verkligen tur med vädret. Inte en droppe regn och rätt så svala vindar. Det var ingen direkt sommar värme. Men det var ju bara bra. Tycker jag då 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

Det gör ju ont i hjärtat har jag märkt när jag är på djurparker.
Jag kände likadant för 10 år sen när jag var där.
De där vackra djuren ska ju vara ute i det fria. På de stora öppna vidderna och leva sina liv.
Jag tror att det var sista ggr som jag besöker ett zoo…..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#79:

Jättefina foton 🤗

#80:

Jag själv har alltid en gnutta "dåligt samvete" när jag besöker ett zoo. Men tröstar mig med att många seriösa sådana har djuren bl a för att bevara dem (om arten skulle vara risk för utrotning). Sedan tänker jag att de får upp ögonen på folk för djur, kan lära ut om dem, osv, vilket kanske ökar medvetenheten och intresset för djur och natur.

Stjärnskott
3

#81: Ja, jag försöker också se det på det viset…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#81: Och du. Tack! 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Tigern behagade posera också.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#84:

Wow, mäktigt!
Syns att din mobilkamera tar bra foton också.

Stjärnskott
3

#85: Ja, mobilkameran är suverän. Är riktigt nöjd med den.
Den förra mobilen var bra men inte alls lika bra som den här.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#79: Vilka fina bilder 😊 Speciellt bilden på surikaten älskar jag, det är mina absoluta favoritdjur av någon anledning, men också kattdjur tycker jag mycket om.

#80 Ja så tänkte jag med, senast som jag besökte en djurpark. Det var djurparken i Schönbrunn. Men sen undrar jag var dessa djur annars skulle vara, om de verkligen skulle leva i det fria? Ibland läser jag om djur som hållits i fångenskap av privatpersoner som sedan blivit omhändertagna av myndigheter och blivit förflyttade till djurparker eftersom de många gånger har blivit så misskötta av sina ägare. Till och med i Europa finns det ju en hel del länder där det inte är förbjudet att som privatperson äga stora kattdjur som t.ex tigrar och lejon.

#84 Det var verkligen fina bilder på tigern.

Stjärnskott
3

#87: Tack!😀
Surikaterna är verkligen super söta. Jag faller handlöst för dessa små charmiga soldyrkare.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#88: Ja, de är verkligen charmiga. Jag minns ett tv-program om en djurpark i Tyskland som jag såg där det handlade om deras surikater. De stod alla och tittade upp mot himlen och höll vakt. Sedan närmade sig ett flygplan och oj vad bråttom till boet de fick. Där väntade de tills flygplanet hade flugit förbi, och sedan kom de ut igen 😄😂

snowy00
2

#87:

Jag funderar också om det alla gånger är så underbart för ett djur i det fria? Klart att det är där de hör hemma, men i djurparker har de ju hälsovård, all mat de behöver, osv, mm. Det är en intressant fråga. Men klart är ju att djuren först och främst hör hemma i det fria, och i en optimal värld vore det ju där de skulle vara.

Condor
2

#79: 80:, 84:

Fina bilder, speciellt tigern är fin.

Vi var också sist för ungefär 10 år i en djurpark och efter att vi såg en svart Panter gråta i sin lilla hage sa vi också att vi aldrig besöker djurparker mer. Kattdjur har ju revir med hundratals kvadratkilometer i naturen.

Men å andra sidan hjälper det inte djuren om man avstår att besöka djurparker. Min mor spenderade regelbundet pengar till djurparken Schönbrunn, utan att ens besöka den, för att pengarna kommer djuren till godo. Att betala inträde för att besöka en djurpark är lika med att spendera pengar till djuren.

Vissa djur, som t.ex. kattdjur bör man kanske inte ha i djurparker. Men det finns också djur som har det bra. Dom där aporna som Snowy fotade skulle jag genast byta med. Dom levde i en underbart vacker omgivning. Även djur som t.ex. antiloper har det bra i en djurpark. Dom behöver inte bry sig om rovdjur eller att vandra till nya betesmarker. Dom behöver inte vara törstiga när det är torka och har alltid tillräckligt vatten och mat.

Anledningen att vi ändå inte besökte djurparken sen dess är att priserna är anpassade till turisterna som kommer. Inträdet för en person kostar 27,- euro och även parkeringsplatsen vid djurparken är svindyr. Vi brukade betala mellan 20 och 30 euro för att parkera en eftermiddag. Ett besök för oss båda kostar alltså sammanlagt runt 80 euro (!).

FataMorgana
2

#90: Med tanke på hur det ser ut på jorden idag kan man verkligen undra det. Tänk bara på alla troféjägare som skjuter ihjäl djur bara för nöjets skull, och på hur regnskogar och annan mark förstörs totalt, vilket har lett till att många djur har försvunnit eller blivit utrotningshotade. I en optimal värld skulle deras naturliga habitat vara skyddade och de skulle kunna leva fritt och säker. Men så är det tyvärr inte.

Stjärnskott
3

#91: Alltså. Det är sjukt dyrt även här. 650/ vuxen något lägre för barn. Parkeringen landade på 150kr.

Och så övriga kostnader.
För barnfamiljer i dagens läge kan det utarma hushållskassan. Rätt fort.

En kvinna berättade att hon hyrt vildmarkshotellet och köpt inträdes biljetter och ändå fick hon betala extra för grejor som hon trodde hade ingått i priset. Hon var jätte besviken.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#92: Du har så rätt. I en optimal värld….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#93:

Jag börjar att undra om det är ett skrivfel eller om inträdet verkligen kostar 650 kronor. 😮 Det är ju ungefär 65 euro, mer än dubbelt så dyrt som Schönbrunn. Vem har råd med det? Tänk, en familj med 2 barn skulle betala runt 2.500 kronor.

Stjärnskott
3

#95: Precis!
Det är inget skriv fel!
Skit dyrt är det.

Och faktiskt en riktig penga fälla om man tänker efter. Man beställer biljetterna på nätet.

När man kommer dit blippas man in och direkt precis där man stegar in i ingången. Där finns det stånd med en massa söta gosedjur - som inte enbart alla barnen faller för -
Är man gosedjur älskare så är man - som vuxen är det dock lite lättare att besinna sig.

Stackars föräldrar som precis innan för grindarna får ta den första konflikten…..av många….. under parkvandringen - för dessa små butiker står lite överallt och lockar barnens ögon.

Visserligen så går ju pengarna man handlar för till att skydda vilda djur… Men jag anser ändå att det är en penning fälla som skapar onödiga konflikter i småbarns familjer. För en dag som är tänkt att vara rolig.

Mony rules. På så många vis.

Nu ska jag sluta gnälla. För vi fick iallafall en fantastiskt fin dag.🥳

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#96:

Jag frågade co-piloten varför inträdet är så dyrt och fick som svar att alla attraktioner och shower är inkluderade i priset, t.ex. delfinshow, safarigondolen, världens bästa trä-berg-och-dalbana, så det är nog lite mer än bara inträdet. Men ändå dyrt.

FataMorgana
2

Eftersom den här tråden nästan är full öppnade jag en ny här https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1589695/babbeltrad-nr-18

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Stjärnskott
3

#97: Ja, då kanske hon ändå hade missförstått vad som ingick i entré biljetten o boendet.
Det fanns liksom olika biljetter eller sånt man kunde köpa till om jag fattat det rätt.
Som Tex titta på krokodilerna och hajar tror jag det var.. som skulle kosta några hundralappar extra.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.