Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketter: andlig-utvecklingpsykologiskt-arbeteandlighet-hälsa
Läst 104 ggr
snowy00
5

Tystnaden som tar över

Jag har tänkt på detta, att jag började märka hur tystnaden tog mer plats i mitt sinne. Som att tanken stoppas innan den hinner bli ett tanke-tåg. Mitt sinne börjar tänka på, eller analysera något, men det tar stopp. Som att det tysta centrumet hindrar tanken att hamna i centrum av mitt sinne, på ett ohälsosamt sätt.

Har någon annan upplevt det så här? Att tystnaden tar över så pass att de flesta tankar löses upp?

FataMorgana
2

#0: Vad menar du med "på ett ohälsosamt sätt" ? Vilka hälsokonsekvenser för det med sig för dig? För att förstå vad du menar skulle jag behöva veta mer. Tänker, att det är ju fint om tystnaden tar över så att tankarna löser upp sig, men det ska man inte må dåligt av. Förklara gärna mer, så skriver jag mer i morgon.

Condor
2

#0:

Det händer ibland när man mediterar att tystnaden tar över och det är ju meningen med meditation. Men jag kan heller inte föreställa mig vad du menar med "på ett ohälsosamt sätt".

snowy00
3

Det blev visst lite missförstånd. Jag menade bara att tankarna Inte tar över på ett ohälsosamt sätt. Så det jag menade var att detta som blir är hälsosamt och positivt🙂 men förstår hur det kunde misstolkas, jag var lite otydlig i det jag skrev.

Vet inte exakt varför jag skrev detta, men ville nog dela med mig, och höra om någon haft samma upplevelse.

FataMorgana
2

#3:

Tack för din förklaring, nu förstår jag hur du menar. Det var nog inte du som var otydlig, utan jag som inte fattade 😄 Men bra att det är på ett hälsosamt sätt. Så ska det ju också vara. Ja jag förstår hur du menar, det är skönt när det där destruktiva tanke-hjulet slutar snurra eller hur man ska säga det, som balsam för kropp och själ 😊

Condor
2

#3:

Jaha….. så är det alltså menat. Själv har jag bara erfarit att tystnaden tar över när jag är i meditation. Det behöver inte vara att sitta med benen i kors, utan kan även hända ute i naturen, när man prommenerar.

snowy00
3

Visst är det skönt för kropp och själ 😄

Det är som att en inre röst har tystnat i mig, som alltid stod i centrum förr. Men visst har jag tankar ändå, de är bara färre och mer i periferin så att säga.

FataMorgana
2

#6:

Då är allt bra och så som det ska vara 😊 Jag hann redan bli lite orolig, att något inte stod rätt till, men sen var det bara jag som inte kunde läsa rätt 😅 Det som du skriver får mig att tänka på U.G Krishnamurti som sa, att han bara hade ca 30 % av sina tankar kvar, dvs bara de tankar som behövs och att de dyker upp när de ska dyka upp. Det var inte ordagrant så som han sa det, men ungefär.

snowy00
2

#7:

Ja allt står rätt till. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt också som sagt 😅

Så har Tolle också sagt, att han har ungefär 30 % av sina tankar kvar. Och det är nog som det egentligen ska vara, för de flesta övertänker nog till stor del. Det gjorde också jag tills för något år sedan…

Condor
1

#8:

Hände det i samband med en meditation eller någon annan andlig erfarenhet eller "bara sådär"?

snowy00
3

#9:

Några år efter min Samadhi-erfarenhet var jag ju till kiropraktorn eftersom jag var så otroligt spänd i nacken, det skrev jag också om här med er. Tror det närmare bestämt var i början av förra sommaren.

Minns att när kiropraktorn släppte på någon låsning var det som att något slappnade av utefter ryggraden, ned från bröstet, ned till nedre delen av ryggen och runt fram till magtrakten.

Jag var så otroligt avslappnad i nacke, och axlar i flera dagar efteråt. Och ganska snabbt började mitt sinne fungera på ett annorlunda sätt… Fungera mer från tystnad än från tanke.

Det var i samband med att jag skapade denna tråden här:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1541214/tomheten

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Condor
2

#10:

Det verkar vara så att energierna flyter bättre efter att en blockering löstes upp. Där ser man hur det fysiska och energier hänger ihop.

snowy00
2

#11:

Absolut, så är det nog! Det var precis så det kändes, att en blockering löstes upp som fick mig att fungera mycket bättre igen.